keskiviikko 27. heinäkuuta 2011

Luovimista erämaassa.Saudikirja



"Popeye the Sailorman...Poop...poop..!"

 Jussi oikealla,Repe ja Markku surffilaudan purjetta kokoamassa.
Jussin Laser-jollan kokkaa vasemmalla. 




Kamelia kutsutaan erämaan laivaksi,joka harvoin harhailee edes merenrantaan.
Se on kuivan maan kaljuuna ja rahtilaiva,jonka selässä turisti saa matkapahoinvointikohtauksia venemäisen keinunnan takia.
Mutta Saudi Arabia ei ole turistimaa...

1981 Sinbad the Sailor Jubailissa
Juhart 2012
Arabialaisessa historiassa ja mytologiassa kerrotaan Sinbadista,joka seilasi maailman meriä sekä arabikauppiaista,jotka ennen konkistadoreja olivat löytäneet maustereitit kaakkoisaasialaisilla saarilla poikkeamalla ja istuttamalla islamin taatelipalmun siemenen alkuasukkaiden kookospalmupuutarhaan.
Sitten verhoutui monivuosisatainen hiljaisuus arabialaiselle merenkäynnille,kunnes merenkyntäjät vaihtoivat dow-paattinsa Dow Jonesin öljyosakkeisiin ja siirtyivät ohjastamaan amerikkalaisia maantielaivoja pikitiereiteillä.
Yksityisveneily on lisääntynyt saudienkin piirissä,vaikkakin nämä kiihdyttelevät miljoonaluokan Criss & Craft-kruisereillaan merellä yhtä holtittomasti kuin maantielaivoillaan.

1980-luvulla enemmistön Jeddassa myytävistä huvineistä ostivat ulkolaiset yhtiöt,vaikka huviveneilylupia kontrolloittiin tarkalla silmällä.
Muunlainen yksityisveneily perustui vanhoihin dow-kalastusvenearmadoihin,jotka enimmäkseen makasivat rannoilla kumollaan saudikalastajien joko vanhettua ja laiskistuttua,koska lähimarketeista saa halvemmalla tuoretta pakastekalaa.

 Yanbun kalastussatama tänään.
Rubbish all over!
Saudi Arabian kuninkaallinen laivasto oltiin perustettu v. 1960.
V.1984 kuningaskunnalla oli laivastoasemia rakenteilla tai osaksi valmiina Jubailissa,Yanbussa.ja Jeddassa.
Nykyinen laivasto koostuu kolmesta ranskalaisesta La Fayette Al Riyadh-luokan fregatista Jubailin laivastoasemalla Arabian meren laivastona tukialuksineen,neljästä Al Madinah-luokan fregatista Punaisella merellä.
4 amerikkalaisvalmisteista Al Badr-luokan korvettea on myös sijoitettuna Jubailiin sekä 9 amerikkalaista Al Sadiq-luokan partiovenettä yhteensä Arabian nieminaata erottavan meren laivastoissa.
Samoin kuninkaallisella laivastolla on 3 brittivalmisteista Thornycroft-miinanraivaajaa sekä 2 ranskalaista Boraida-luokan tukialusta helipadein.
Viimeisinä aluksina ovat 2 tanskalaisvalmisteista kuninkaallista jahtia Prince Abdulaziz ja Al Yamana.
Saudi Arabian kuninkaallisen laivaston päämaja sijaitsee omituista kyllä pääkaupungissa Riyadhissa keskellä erämaata.Jos se vielä tuntuu ihmeelliseltä,niin Riyadhissa on myös v.1982 valmistunut ns. Dry Port eli kuivasatama,johon  Dammamin kuningas Abdulazizin satamasta kuljetetaan rautateitse konttikaupalla tuontitavaraa tullattavaksi.
80-luvulla kaikkia kuninkaallisen laivaston aluksia pidettiin tarkasti vartioituna laivastotukikohdissa eikä ulkolaisilla ollut mahdollisuutta nähdä yhdestäkään edes pientä vilausta..

Jubail Abdulaziz Naval Base
Jussi kerran eräänä perjantaipyhänä oli kavereineen ajelemassa Dammamin ympäristössä tutkimassa paikkoja pelkästä ulkolaisten uteliaisuudesta.He ajoivat firman Suburbanilla sattumalta yhteen cul de saciin,missä tie päättyi korkeaan porttiin ja verkkoaitaan.Portin kaaressa luki jotain arabiaksi ja vartiokopista astui vartiosotilas konetuliase kädessä..Pojat käänsivät auton hetkessä ja kiihdyttivät autolla takaisin tielle.
Konetuliaseen kuulat vihelsivät korvissa,mutta kaveriporukka selvisi pelkällä säikähdyksellä.
Ilmeisesti he olivat erehtyneet sille salaiselle laivastoasemalle.

Jubailissa oltiin avattu v.1982 kansainvälinen satama.
Kerran Jussi oli odottamassa suurta valurautavitrioliputkilähetystä paskimolle satamassa ja valvomassa purkamista laivasta.
Istuessaan Chevrolet Luv-pickupissaan seuraamassa purkua hän näki erään saudilähetystön mustilla mercedeksillä karauttavan erään toisen rahtialuksen viereen,mistä oltiin purkamassa isolla satamakraanalla bulkkitavaraa laiturille.
Jussin silmissä vieläkin koko tapaus liikkuu filmin slow motionina.
Nosturioperaattori oli antanut puomin "kissan" eli bogeyn mennä aivan puomin kärkeen ja aloittanut raskaan teepalkkinipun nostamisen aivan sääntöjä vastaisesti.
Saudit seurasivat mersujensa edessä valkoisissa thobeissaan ja ghutrissaan (arabipäähineliina), kun  nosturi alkoi kallistumaan painosta Arabianlahdelle päin.
Nosturin hiljalleen kallistuessa kiskoilta Jussi näki,miten operaattorin ovi ylhäällä potkaistiin auki ja alas mereen lensi ensimmäisenä nahkasandaalipari.
Oli sekunnin murto-osista kiinni,kun koko nosturi kaatui laiturilta mereen.
Nosturikuljettaja oli toiminut nopeasti ,että pian pääsisisi tapaamaan luojansa paljain jaloin.
Saudilähetystö korjaili ghutrapäähineitään ja istuutui mersuihinsa poistumalla yhtä hiljaa paikalta kun olivat saapuneetkin.
Malesh!--Sorry!
 Saudi  Arabian rannikkopuolustuksesta huolehtivat kuninkaallinen laivasto sekä merijalkaväki.
Tuhansia kilometrejä pitkiin rantaviivoihin ei olla pystytetty rannikkopattereita,vaan niiden puolustus perustuu laivaston tykki-ja ohjusvoimaan.
Rannikkoa partioivat myös merivartioston veneet.
Enimmäkseen ne partioivat tarkastamassa huviveneilijöitä,ettei kukaan vahingossa yritäisi poistua laittomasti erämaaparatiisista.
Silti eniten laittomia maahanmuuttajia saapuu kuningaskuntaan Hajj-pyhiinvaeltajina Jeddan sataman pyhiinvaellusterminaalin kautta.
Saudin maanpuolustuksen kykenemättömyys havaittiin Irakin sodan ja Kuvaitin valloituksen aikana.
Riyadhiin lensi Kuvaitin Irakin rajalta laukaistuja  venäläisvalmisteisia scudeja haja-ammuntana ympäri kaupunkia.
Kaiken epävarmuuden päälle scudien täydellinen epätarkkuus aiheutti paniikkia,koska strategisesti  kuningaskunnan tärkeisiin tuotantolaitoksiin, lentokenttiin tai sotilaskohteisiin tarkoitetut ohjukset tippuivat alas Riyadhin laitamille,kerran tuhotessa yhden kansakoulun.
Onneksi silloin oppilaat olivat evakossa ohjusuhan takia.

Suomalaisten projektiin Yanbussa Punaisen Meren rannalla ostettiin työntekijöiden vapaa-ajanviettoa varten Jeddasta yksi surffipurjehduslauta ja laserpurjehdusvene.
Niitä varten projektin prefabrikointiplaanilla rakennettiin nelikanttiprofiilista kaksikerroksinen venetraileri..
Jussin Cressidan perään pultattiin vetokoukku ja perjantaisin projektin autoletka suunnisti Yanbun pohjoispuolella sijaitsevaan Kultaisen Puolikuun laguunalle.
Laguunille ei maantien varressa ollut mitään tienviittaa,vaan aroon painautuneet autonpyöränjäljet,jotka hiekkamyrskyssä yleensä peittyivät umpeen..
Yanbun petrokemiallisen laitoksen alaurakoitsuijoiden ulkolaisten firmojen ja Bechtelin konsulttifirman työntekijät enimmäkseen käyttivät lahtea vapaa-ajanviettoon ja veneilyyn.
Silti saudiperheitäkin saapui lahdenpoukamaan,vaikkakin sijoittumalla kauemmaksi ulkomaalaisista.
Saudimadamien auringonotto erottui huomattavasti vapaasti bikineissä ja uimahousuissa rannalla touhuavista ulkolaisista,istuessaan mustat abayankaavut päällä rantavedessä kuin nokikanat jalkapesulla.
Saudipoliisit samoin Toyota Land Cruiserillaan vahtivat kauempaa hiekkatörmällä ulkolaisten vapa-ajanviettoa,kiikarinlinssien vilkkuessa päiväauringossa.
Poliisipatrullilla näytti olevan suurta mielenkiintoa seurata vähäpukeisia ulkolaistyttäriä,samoin kuin Jubailin Waikiki Beachillä saudinuorilla rantavedessä.
Silloinen vapaa-ajan venekalusto koostui laguunilla surffilaudoista laserpurjeveneistä ja kumiperämoottoriveneistä.
Jeddassa taas oli oma purjehduskerhonsa ja marinansa.

 Jeddan Al Furusya-marinan venenäyttely 2011.
Jussin putki-sähkömieskaverit Eikka ja Repe olivat innokkaita surffilautailijoita,mutta Jussi oli melkein ainoa porukasta,joka soolopurjehti laserveneellä Kultaisen Puolikuun lahdella.
Kerran perjantaiviikonloppuna Jussi oli  lähtenyt seilaamaan lahdenpojukan salmensuuta päin.
Tuuli oli muuttunut ristiaallokoksi mereltä puhaltavana, Jussin pelästyttyä koralliriutan tulevan vastaan liian nopeasti,jolloin hän yritti tehdä äkkinäisen luovin,ettei vene rikkoutuisi kuolettavan teräviin koralleihin.
Luovi epäonnistui Jussin hengatessa koko pituudellaan vastalaidalla,puuskatuulen kiepauttaessa veneen ylösalaisin.
Jussi lensi veteen kaaressa veneen mukana.
Laserveneen masto purjeineen osoitti merenpohjaan ja Jussin yrittäessä sukeltamalla iroittaa sitä,hänen voimansa kuivuivat uupumuksen partaalle.
Eikka ja Repe näkivät tapauksen rannalta ja kaksin saapuivat surffilaudan päällä auttamaan haaksirikkoutunutta.
Kolmikko ei yrityksistään huolimatta saanut venettä pystyyn ,vaan jäivät lepäämään veneen pohjan päälle.
Rannasta oli eräs amerikkalainen sukellusvenekunta seurannut pelastustyötä,ajamalla kumiperämoottorilla apuun.
Joukossa oli mukana ammattisukeltaja,joka irroitti maston purjeineen,jolloin yhteisvoimin vene käännettiin oikein päin.
Moottorivene hinasi onnettomat suomalaiset rantaan.
Jussi oksensi rantahiekalle pari litraa Punaisen meren suolavettä.
Se olikin viimeinen kerta papinpojan seiloriuralla erämaalahdella.

Hän Eikan ja Repen kanssa keskittyivätkin myöhemmin vain scubasnorkkailemaan  eli pintasukeltelemaan laguunin toisessa poukamassa tai Abhorin matalissa koralliriuttavesissä,missä vain sähköankeriaat,murenat ja kissakalat luikkivat uidessa haarojen välistä.

"Mää olen oikkia merimies...mullon vett polves ja laineet pääss..!"
Vinetto-Maukan lausahdus kahlatessaan joen yli vastarannan Alkoon


 Kultaisen Puolikuu-laguunin lokkeja roskankeruussa.




jatkuu..."Jeddahbug... väännös jitterbugista"



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti