tiistai 19. heinäkuuta 2011

Saudikirja. Petrorialeja,Kuvaitin pakolaisia ja johtotähtiä..

PETRORIALEJA JA NAKUMERSUJA
---------------------------------------------
"Sull' on perse eres!"
Jussin huomautus pikkupoikana arkkippispan mersusta"


v.1953 piispantarkastus.Juhart 1993.
1977  Kultainen Cadillac Eldorado
Paskimosaitille alkoi hiljalleen ilmestyä urakkamiesten Dammamin autosukilta ostamia käytettyjä autoja.
Enimmäkseen ne olivat halpoja japanilaisia.mitä sai autobasaarista muutamalla rialitonnilla..
Ensimmäinen upouusi auto saatiin portakabiinin eteen aivan projektin alkukuukausina ja sen ylpeänä omistajana hymyili projektin ekspeditöörinä ja tulkkina palveleva egyptiläinen Ali,joka ihme kyllä piti taskussaan suomalaista passia,naituaan suomineidon Helsingistä.
Ali oli sellainen tyypillinen "masri" eli egyptiläinen arabiaksi,jonka toimenkuvana piti olla olla tulkkina ja ekspeditöörinä saittia koskevissa asioissa.


1982 Porsche 924. Juhart 2011
Kaikki tulivat ihailemaan uutta metallihopeista Porsche 924:ä,vaikkei kukaan kysäissyt,mistä Alille,vilkkaalle ja aina aksentillisella suomea pälpättävälle liasoonipojalle oli siunaantunut autonostorahat,koskei saittikaan ole ollut pystyssä kuin muutaman kuukauden.
Totuus ei ollut sen ihmeellisempi kuin firman päättäjien baksiisirialit.
Ali oli arabiankielen taidollaan rahastellut tullimaksuja saitille tulevilta oliivinvihreitä Mercedes-santa - ja- vesikuorma-autoilta ja päättänyt ,että kuka maksaa ,niin se saa luvan. 
Päivittäin työmaalle ajettiin soraa ja vettä keskeytymättä ja jatkuvissa letkoissa. 
Yleensä kaikki halusivat maksaa baksiisia,että pysyivät arabialaisen khebsaleivän kyljessä kiinni.
Egyptiläisiä Jussi tuli tapaamaan vielä enemmän viimeisessä työpaikassaan 1990-luvulla Riyadhin King Faisalin sairaalan materiaaliosastolla.
Yhdenkään hän ei nähnyt varsinaisesti tekevän töitä kuin suullaan ja enemmän aikansa he viettivätkin saudimanagerinsa kopissa mielistelemässä tämän komeutta ja fiksuutta.
Sellaisesta mieroilusta turhamaiset saudit pitivät kovasti,unohtaessaan kukkoina tunkiolla,että masrit eli egyptiläiset vetivät näitä aina huulesta,saamalla oman nurkkatoimistonsa saudipomojaan mielistelemällä jostain moskeijan takaisesta kuulerikontista,missä kukaan ei häiritsisi ja palkka juoksisi tilille sormeakaan liikuttamatta,muulla kuin ITT:n puhelimen näppäimillä..
Kairolaiset totisesti pitivät puhumisesta.

Egyptiläinen loma-Peugeot 504
Jussin Eldon tankkiin mahtui 120 litraa menovettä ja koko tankillisen sai 20:llä saudirialilla.
Litrahinta oli 20 hällälää (hallalah) eli viitisenkymmentä Suomen penniä.
Cokispurkki maksoi rialin ja litran vesipullo viisi rialia.
Erään Dammamin ostosreissunsa paluumatkalla Jussi ajoi hiekkamyrskyyn Eldollaan.
Hiekkamyrsky Riyadhissa
Näkyvyys oli ehkä pari meträ ja santamyrskyhiekka
puhalsi
 autojen konepellit 
maalittomiksi ,Tuulilaseihin pesi kuumia sannanjyväsiä ja
 ajovalojen lasit mattautuivat harmaiksi .
Itseasiassa Kuvaitin tiellä kuljettajat eivät nähneet mitään , moottoritiellä liikkuessa kävelyvauhtia sokkoja kuskeja käsikopelolla eteenpäin.
Hiekkamyrskyn jälkeen iski rankkasade,mikä huuhtoi sannat pelleistä,jolloin autojen tuulilasit kakkuuntuivat vesihiekkamönjästä, Maantiellä näkyi vain sivulaseista ulos työntyneitä huivipäitä.
Samoin tapahtui autojen moottoreille,jotka leikkasivat kiinni tai lopettivat käyntinsä ylikuumentuneina,koska koneet olivat hävinneet muhimaan hiekkakakkujen sisään kuin kuopiolaisen Sanna Partasen kalakukon muikut.
Jussinkin Eldon pissapojan säiliöstä loppui vesi pyyhkimien jumiutuessa santamönjään kiinni.
Hän ajoi mateluvauhtia eteenpäin lopulta pääsemällä yhden erämaahuoltoaseman mittarikentälle,joka näytti päällystetyn alumiinilla.Oikeasti mittarikenttä oli täynnään autonkumien lätystämiä Pepsi- ja Mirindatölkkejä.
Riyadhilainen bensiiniasema
Hän joutui herättämään siestaunistaan myymälän tiskin takaa silmiään hierovan pakistaanipojan ,joka kertoi Jussin hämmästykseksi,ettei asemalla ole yhtään vettä.
Hyllyillä ei näkynyt yhtään moya(vesi)pulloa eikä makeanpunainen Mirinda taikka ruskea Pepsi käynyt tuulilasinpesuun.Mirinda kyllä kelpasi paskimon poikien viikonloppujuhlien aropontikan blandningiksi.
Pakupojalla välähti,että tuulilasiin kelpaa yhtä hyvin mittaribensiini veden sijasta.
Tämä raahautui mittarille lorottamaan pistoolista läkkiämpärillisen paikallista superia käymällä heittämässä sangollisen saudibentsiiniä auton tuulilasiin.
Loput sangon pohjista pakupoika heitti arolle.
Jussi kysäisi hintaa pesusta.
Pakistaanimittariassistentti vastasi leveällä posliinihymyllä:
--No pay..sahib...no problem!
Vesi maksoi kultaa ja bensiini oli pesuvettä!
 Saudi sandstorm. Juhart 2011.

1991 Kuvaitin öljylähdepalot

Tämä oli ensimmäinen Jussin kokema oikea Desert Storm.
Yhdeksän vuoden perästä tultaisiin kokemaan oikea Desert Storm,jolloin Kuvaitista saapuivat pakolaiset Buickeilla ja Cadillaceillaan nauttimaan kuningashuoneen stipendeistä.
Silloin Riyadhin Safewayn markettien kassoilla muunmaalaiset saivat väistyä sivuun kun Kuvaitin pakolaiset lykkäsivät  täysiä ja ilmaisia ostoskärryjä parkkialueelle loistoautojensa takakuukuille.
Pakolaisuus kannatti,etenkin kun kuulutaan samaan arabiheimoon.
Aikoinaan vuosisadan alkupuolella tuleva Saudi Arabian kuningas Ibn Saud al Abdulaziz oli joutunut pakenemaan Riyadhista Kuvaitiin Rasheed-heimon kanssa käydyissä vihoitteluissa.
Rasheedit hallitsivat Riyadhia 1910-luvun lopulle,jolloin Abdulazizit kamelikaravaanissa hyökkäsivät vallitettuun pääkaupunkiin.
Rasheedit pakenivat Jordaniaan ja Irakiin samoin kuin Hijazin provinssin ottomaanien asettama nukkesulttaani,josta polveutuivat tulevat Jordanian ja Irakin kuningashuoneet.

Saitilla jännitettiin ,kun Jubailin tieltä kuului diiselien kurnutusta,kromitähtien välkkyessä auringon kilossa.
10 auton mersukolomma parkkeerasi saittiportakabiinin eteen.
Näky oli kuin helsinkiläisellä taksitolpalla.
Insinöörit,rakennusmestarit sekä filippiinotyömiehet ympäröivät pian autot,kuin aikoinaan oltiin nähty suomalaisturistien 60-luvun alkupuolella vieraillessa omilla mersuillaan Leningradin Nevski Prospektilla.
Katselmuksesta rauhoitettuina ja osaksi kateellisina standbyporukka painui työmaalle haaveilemaan omista tuontiautoistaan.

Viikolla alkoi uudenlainen ruljanssi,kun mersun omistajat ryhtyivät irroittelemaan alkuperäisiä Beckerin ja Philipsin radionauhureita ja asentamaan tilalle Pioneerin ja Nakamichin vastaavia ekvalisaattoreineen ja kaukosäätökapuloineen.
Uudet vanhat stereot lahjoitettiin filippiinoille samoin kuin vanhemmat saittiautot.
Suomalainen urakkamies ajoi vain mersulla työmaalle.
Filippiinot saivat täten hyvän pesämunan stereoista kotilomilleen kokoviikkoisen barriofiestan juhlintaan tai käsirahan käytettyyn Toyota Corollaan..ehkä vanhaan matkustajajeepneyhin,jolloin pääsisi makroskaalassa oman bisneksensä herraksi
Manila-Jeepneyn pienoismalli
Pikkutimpurilta,onnelliselta uuden nakumersun omistajalta Jussi kysäisi,mitä siellä kotona Rantasalmella sanottaisiin,kun parkkeeraa uudennahkean mersudiiselin työmaakopin Pappa-Tunturi- ja Lada-rivin päähän.
Pikkutimpuri pientä leukapartaansa hivellen vastasi:
---Katteellisija hyö suattavat olla,mutta minulle taetaa tulla runsauven pullaa siitä,kun kaekenkarvaesija naesjsiäriä tuppoo aaton ovesta sissään,että pittäesj hankkija oekeen ajopäeväkirja taej mittarjtaaluun ajopiirturi elj miksikä hyö kuhtuu myös juorukelloksi.
--Kuka naesjimmeenen olisj niin hullu,että mopon selekään hyppäesj kiimassaan,kun isännän repusta kirveenterä hakkoo jakkaaksen permanenttiin.

Mercedes W123-series

 Pappa-Tunturi Automat

jatkuu..."Make ja Eiffeltorni"









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti