maanantai 18. heinäkuuta 2011

Pompannapista Arocadillaciin.Vanhan roddarin muistelmia ja osa Saudikirjaa..

POMPANNAPISTA AROCADILLACIIN
-----------------------------------------------------
"My baby drove up in a brand new Cadillac...
and she ain't never ever coming back.."


"Zodiac, Cadillac, I'm an Automaniac.."
Autohullun rallatuksia
 Jussin 1961 Pontiac Laurentian ja 1967 Fiat 600 pompannappi .
Juhart 2011.Published in July issue of Classic
Vans and Commercials magazine.

 Jussin ensimmäinen leluauto.Juhart 1999.
Jussi oli ollut lapsuudestaan asti autohullu.
Joku saattaa olla lapinhullu,kissahullu,koirahullu,mökkihullu tai muuten hullu..
Hullu mikä hullu!
Pojalla hulluudessaan ei yksikään ohi ajava auto jäänyt huomaamatta.
Vielä tänä päivänäkin hän kävellessään kollaa jokaisen parkkeeratun tai ohiajavan auton uteliaisuudessaan aivan samalla tavalla kuin naishullu kuvittelee saavansa jokaisen hametta kantavan kaadetuksi sänkyynsä.
Siihen hameväkeen ei lasketa arabeja eikä skotteja,vaikka ajat ja lait ovat paljon muuttuneet siitä,mitä Jussi käsitti kuuluvan mekkoväkeen.

1965 Neckar-mainos
Pappilan ensimmäinen auto oli viransininen Neckar Jagst 770 ,Fiat 600:n eli pompannapin teutooninen versio Neckarsulmista.
Sen jälkeen rovastille kelpasi vain toinen saksalainen eli kansanuto eli volkkari tai kupla (Kraft durch Freude Wagen),mistä pappilassa iloittin voimalla kahden perättäisen kansurin ostolla, kunnes viimeiselle taivastielleen isärovasti osti uuden VW Polo CL-farmarin,mikä ei Polo-nimensä puolesta viitannut Yves Saint Laurentin krokotiilitäkyiseen paitaaan,vaikka hengenmies oli tarkka merkkivaatteistaan.

1964 TM koeajaa
VW 1200:n
Ensimmäisen kerran Jussi pääsi auton puikkoihin 17-vuotiaana papinmustalla 1958-mallisella Volkswagenilla vuoden 1965 kesällä, palveltuaan sen kuuman kesän Ruotsissa Upsalan lähellä Örsundsbron kylässä maanviljelijä Karl Anderssonin sikalan possuassistenttina.
Sinä kesänä Suomessakin töllöteltiin televisiosta amerikkalaista Kuuma kesä-sarjaa (The Long Hot Summer),joka pohjautui vuonna 1958 Martin Rittin ohjaamaan samannimiseen filmiin.
Pääsosista kuuluisimmat olivat Paul Newman ja Orson Welles.




Jussin manilalais-
brasilialainen
VW 1500
Jussin viimeinen auto Manilassa oli oranssinen brasilialaiskupla,jonka saopaololaisessa kaasuttimessa paloi Petronin regulaarin lisäksi samba .
Sambakuplan tuplapakoputkista kuului svengaavaa kirinää. Filippiniläisen Manilassa toimineen DMG:n kokoamat kuplat olivat brasiliaisia malleja vanhalla 1964-mallisella korilla ja 1500cc-moottorilla varustettuina.
Suomalainen rinkeli-
ikkunakupla-Juhart 2004.
Papinpojan ensimmäinen oma auto silti oli 1967-mallinen vaaleansininen ja helmoista ruosteenpunainen Fiat -kuusisatanen eli se edellämainittu pompannappi.
Jussi aloitti autoilu-uransa alkukilometrit isärovastin italialaisten pakokaasujen perässä mustassa poolokauluspaidassaan.
Autokaupat hän teki Saloran alaisensa mainosvarastonhoitajan kanssa 400:sta silloisesta markasta.
Auto vei  Jussin ohjastamana vaimoa ja kahta pientä kersaa pisteestä A pisteeseen B ja joskus pisteeseen C:henkin,minne vaimoa ei päästetty eli jenkkiautohullujen autotalleihin hitsauspillin,ruosteen ja pajarasvan käryihin.
Jussin Pontiac Laurentian ja
Fiat 600 rintarinnan
Juhart 2009
Pikkufiiu saikin pian uuden onnellisen omistajan,Jussin ostettua somerolaiselta kaveriltaan "Ponun" eli Pontiac Laurentianin,joka oltiin vuonna 1961 koottu Chevroletin rungolle Kanadan Oshawan tehtailla.
Autoa kiidätti kuuluisa nuhapumppu eli Chevroletin suora kuutonen eli Stovebolt Six,mikä letukoissa oli ollut jo vuodesta 1932 asti perusvoimanlähteenä..
Kanadalaiset olivat siitä omaperäisiä,että kastoivat amerikkalaiset autonsa kotikutoisilla ja ranskalaisvivahteisilla nimillään,kuten Pontiac Bonnevillen Parisienneksi sekä Star Chiefin Laurentianiksi (Lawrence-jokilainen).
Kanadan Fordit olivat ranskalaisiksi vihjaamina Mercury Richelieuitä,Marquisejä sekä Maraudereita.
Jussin Pontiac eli vain kaksi kesää ,tuplaten eloaan enemmän kuin päivänkorento.
Se kesti yhden Oulun lomamatkankin ja melkein kotiin tai ainakin parinsadan kilometrin päähän Kouvolaan, koneen leikatessa kiinni.
Lopun lomamatkaa kotiinsa Ponu kulki Valtion rautateiden tavaravaunussa.
Laurentian puutarhassa.Juhart 1996.
Maalattu santapaperille enteilevästi.
Kestikin viitisen vuotta kunnes Jussi pääsi jälleen jenkkiauton puikkoihin.
Osto tapahtui Saudi Arabian Jubailissa "paskimityömaalla",joskin auto oli haettava kuningaskunnan pääkaupungista Riyadhista 600 kilometrin päästä keskeltä laajaa aroa..
Hän ei ollut vielä ajatellut vientiauton ostamista työtoveriensa lailla.Suomalainen saittiporukka vietti kaikki kahvipaussinsa,ruoka-aikansa ja illat Dammamin Juffalin mersudiileriltä hankkimiensa autobrosyyrien kanssa,kruksaillessaan kaikkia mahdollisia ekstrahiipeleitä ostolistasta,mitkä maksoivat samoin ekstrarialeja.
Japanilaisen auton olisi saanut puolta halvemmalla kaikkien tilpehöövereiden kanssa,mutta suomalaisille urkumiehelle kelpasi vain paras--Mercedes-Benz.."Das beste Oder Nichts--Parasta tai sitten ei mitään"
Dammamin autoromis
Juhart 1981
Kukaan Saudista kotomaahan saapunut ulkomaankonkari ei kehtaisi ajaa työmaakopin Moskvitsh- ja Lada-rivistön päähän japanilaisella riisikulholla! 
Niitä nipponilaisia sai fikkarahalla lähimmältä Dammamin käytettyjen autojen sukilta eli autobasaarista.
Jussi kyllä oli ostanut Suomessa vaimolleen tummansinisen Datsun Satasen tai,jota kutsuttiin lempeästi sata-amppeeriseksi (Datsun 100A).
Sekin eli päiväperhosena vuoden vaimon kolaroitua sen savikaupungin ohikulkutiellä korjaamattomaksi..
Vaimon korjasi taas aluesairaalan poliklinikka parilla otsatikillä.
1975 Datsun 100A
Salon D-autovalinya
Jussi kävi ostamassa Riyadhista Arabian Lamahin alaurakoitsijan yhdeltä sähkömieheltä 1974-mallisen Cadillac Eldoradon,jonka kaarevanvihreistä laseista hän Jubailiin ajaessaan näki Saudiaron aivan vehreytyneenä tummansinisen orientin tähtitaivaan alla..
Jussille elämys tuntui melkein samanlaiselta fantasialempimiseltä,minkä hän oli kokenut ensimmäisellä Filippiinien matkallaan tavattuaan 600 kilometriä Manilasta etelässä sijaitsevan Legazpi Cityn Bank of the Philippine Islandsin pankkineidon,Nancyn .
Kuutamouinnit lemmitynsä Nancyn kanssa Cagayan de Oron läheisen Mambajao-saaren rikkilähteillä vastasivat melkein samaa kuin käytetyn Cadillacin osto alle kuukauden tilin hinnalla.
Todellisuudessa Nancy tuli Jussille maksamaan rakentamansa aurinkotalon,MacArthur-jeepin ja 5000 taalan kipurahojen verran.

Jussin Eldo korealaisen Land Cruiserin
kanssa nokkakolarissa.
Juhart 1981
Eldorado tulikin Saudin itäprovinssin paikallisostomiehen autoksi,jolla Jussi kävi päivittäin Dammamissa ja Al Khobarissa päivittäisostoilla sekä huolitsijoilla.
Ajoasukin vaihtui teksasilaiseen viiden gallonan hattuun ja Teksasissa valmistettuihin cowboysaappaisiin,jollaiset löytyivät yhdestä Dammamin miestenvaatekaupasta. Naistenvaatekauppoja maassa oli tosivähän,jos voidaan puhua muotivaatteista eikä mustista Abayan-kaavuista...

Caddyn "Faux Wood" (Keinoviilu)-kojetauluun asennetusta 8-nauhaisesta kasettinauhurista kuului countryä ja Willie Nelsonin raastinäänistä "On the Road Again'iä".
Ainoa ,mitä roudarilta puuttui oli se aito teksasilainen leveä-älläinen Texan Drawl.
Myöhempänä Jussin lempihittiversiona tuli olemaan Manilassa Glassmateilleen eli lasikavereilleen karaokebaarissa esittämä Willie Nelsonin ja Julio Iglesiasin duobiisi "To All the Girls I've Loved Before".
Jussi vain oli muuttanut Girls-sanan Boys-sanaksi ja laulanut biisin nenä sormiensa välissä nelsonimaisesti hönöttämällä ja saanut suuret aploodit jopa kapakan hinttitarjoilijoilta.



Pienenä detaljina Juliosta voitaisiin mainita,että espanjalaisartisti oli nainut kauniin filipinamestisanaisen.,kuten pappilan Jussikin.

Eldon omistus katkesi lyhyeen,korealaisen Landcruiserin ajaessa Jubailin teollisuusalueen saittitieltä eteen.
Auto oli ajokelpoinen,vain tuulilasi oli saanut hämähäkin verkkoja pintaansa ja toinen etulokasuoja rypistynyt kurtuksi.
Jussi kyllä vaati askaripoliiseja paikalle,jolloin korealaiskuski juoksi lähellä sijaitsevan työmaan konttoriin hälyttämään projektipäällikön neuvottelemaan asiasta.
Isoilla korealaisyhtiöillä oli tapana olla hankkimatta tuhansille alaisilleen saudiajokortteja,vaan maksaisivat käsikassasta mieluummin sakot kolatitapauksissa. 
Neuvotteluissa saittitoimistossa korealaipäällikkö lupasi ostaa Eldon.
Jussi pyysi 12.000:ta rialia ja sai rahat toimiston kassakaapista heti käteen.
Pyydettyään korealaisilta kyytiä kotisaitille,korealaiskuljettaja kantoi hänelle Eldon penkille unohtamansa attaseasalkun,mikä sisälsi projektin kuukauden palkkarahat 200.000:ta rialia.
Vanhasta Eldosta hän oli Riyadhissa maksanut 6000:ta rialia.

1977 Cadillac Ekdorado
Illalla hän pyysi erästä putkimiestä heittämään hänet Dammamin autosukille,josta Jussi osti uudemman 1977-mallisen ja kultaisen Eldoradon.
Hinta 7000:ta rialia.
Fikassa poltti loput 5000:ta rialia,mistä vain murto-osa kuluisi bensiiniin.
Jussin mielessä oli investoida rahat uuteen kakkosautoon eli Citroen BX-ranskattareen,koska hänet oltiin ostettu aliurakoitsijan Arabian Lamah Co. Ltd:n ostomieheksi.
Paskimoprojekti läheni loppuaan.
Ranskalaisiin autoihin hänellä oli yhtä suuri hinku kuin jenkkeihin.
Fransmannit olivat yhtä eksentrisiä ulkoasuiltaan ja tavoiltaan kuin Jussikin.
80-luvulla jenkeissä kyllä tehtiin fiba siinä,että yritettiin naittaa Renault AMC;n kanssa (Rambler),
josta syntyi AMC Concorde eikä kuuluisa Renault 5 eli "Le Car" niittänyt kunniaa ruostevioistaan.
 "Rämpykkärellu" oli jo susi syntyessään..
Jussi taas erämaan kettuna oli muuttamassa kuningaskunnan pääkaupunkiin Riyadhiin,jossa iltaisin sai pelätä perässä saalistavia ja vesikauhuisia kulkukoiria.
Mutta koiran elämää Jussi olikin kokemassa maassa,missä possun lisäksi koiraa pidettiin saastaisena eläimenä Siitä syystä hän oli nähnyt kuningaskunnassa vain yhden Roverin (suosittu brittiläinen koiran nimi).Tämän Rover SD 1 V8 3500-mallin hän löysi Jeddan autosukilta ja usutti yhtä filippiinotyöntekijää ostamaan sen. Rover-rakki kylläkin todettiin myöhemmin sudeksi jo syntyessään laatuvikojensa takia,josta voidaan syyttää British Leylandin lakkoilevia ja huolimattomia työntekijöitä sekä uunoja saudikuskeja,jotka hylkäävät uuden autonsa heti tienposkeen,kun öljyt loppuvat arobaanalla.
Siitä syystä Jussikin oppi käytettyjen autojen sukeilla käydessään saudimiesten tavan nuustaa konepeltien alta öljyntäyttökorkin alta,jos kannen alta tuoksahtaisi palaneen öljyn käryä..
Näin siis öljymaassa!
Tulevassa kotimaassaan Filippiineillä syötiin kyllä öljyssä paistettuja koiria suurena herkkuna.
Kelpaisiko asiakkaalle hauvanmakkara?


Jussin uusi Citroen BX 16TRS.Juhart 2011.
V.1987 Manilassa Jussin piti löytää itselleen jenkkiauto,mutta kaikkiruokaisena hän kävi katsomassa käytettyjen autojen myyntiplaaneilta kaikkia mahdollisia keräilymalleja.
Ihmetyksekseen hän kohtasi 60-luvun alun Rover 100:n,mikä kylläkin oltiin sisustuksen puolesta pilattu istuinten plyyshiverhoilulla.Alkuperäinen nahkasisustus oli kuivunut korpuksi ikuisessa helteessä,Autosta puuttui myöskin toinen oikean etuvilkun lasi,jolloin hän kaihtoi britin ostoa.
Hän ei tiennyt silloin,että Land Roverin vilkunlasi olisi sopinut tilalle. Rover oli suorapeltinen ja kittaamaton,mutta jenkkiautonälässään hän meni tiirailemaan plaanilla seisovaa 1963-mallista valkoista
1987 Jussin  1976 Olds Cutlass
 Makatissa poliisiratsiassa
Juhart 1985
Chevrolet Corvair Monzaa,joka kiinnosti.

Silti takamoottorisena ja kuutoskoneisena auto tuli sivuutettua. Jussin nähtyä pihan nurkassa orpona seisseen 1976-mallisen Oldsmobile Cutlass Supremen,joka päätyi papinpojan Molaven autotalliin. 
Paljon myöhemmin Lontoossa asuessaan hän katui tekojaan Roverin ja Corvairin suhteen,koska ne tulivat Brittien saarillakin 2000-luvulla halutuiksi keräilyautoiksi.
Oldsmobilekin vaihtui pian 1966-malliseen mustaan Mercury Comet Caliente-avoautoon,mitä vaimo kaihtoi värin puolesta.kertomalla sen muistuttavan ruumisautoa. 
Calienten myöhemmin osti baguiolainen koripalloilija ja auto ilmeisesti kruisailee vieläkin Baguio Cityn vuoristoteillä.
....Quando caliente el sol..la tierra playa..
1966 Mercury Comet Caliente avo

jatkuu..."AAA-kerho"





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti