keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Pääskynen tähtitaivaalla.Simca Aronde-stoori.

Simca Ariane 4


Olen aina ihaillut ranskalaisia Vedettejä (Vedette--filmitähti) jo siitä asti,kun niitä ilmestyi Suomenmaan kamaralle Fordeina. Ensimmäinen Vedette oli oikeastaan kyrmyselkäinen Fordin Dearbornin suunnittelukonttorissa tehty pikku-Ford-konsepti,joka ei mennytkään kaupaksi konsernin johdolle uudeksi amerikkalaiseksi pikkuautoiksi.Mercury-divisoona sai sen pohjalta suunnitella ison v.1949 Mercuryn ja pieni  Baby eli "Bebe" Mercury myytiin Ford France SAF:lle..
1951 Ford Vedette
Kyrmyselkäisestä Vedettestä mallattiin konttiperäinen malli samalla tavalla ja samaan aikaan 1953 ,kun kanaalin vastarannalla Coventryssä pyöreä 40-lukuista Plymouthia muistuttava Standard-Vanguard Phase II sai kontin peräänsä.
Vedette sai vielä konttiperänsä lisäksi Vendome-lisänimen ja vuoden sisällä kaikkien Vedettejen keulapeltiin ruuvattiin Simcan Studebakerimainen S-kromilogo.Vedettestä silloin oli kasvanut siro ja kurvikas ranskatar,joka kaunistui kaunistumistaan v.1960 asti,jolloin se muutti lopullisesti Ranskasta Brasiliaan uudella passilla Simca Chambord-nimisenä.
Kaunista Vedetteä kylläkin tarjottiin kaikista kromikoruista riisuttuna maatiasmaisena ja halvempana Ariane 4-mallina ,joka tuli suosituksi Pariisin taksina uuden Citroen ID-mallin kilpailijana Simca Aronden 1.3-litraisella Flash-kansiventtiilinelosella. Vanhan ja luotettavan Fordin sivuventtiilisen ja 60hp-V8-moottorin myöhemmin Ariane S-malli sai voimanlähteekseensä.
Suomessakin Ariane 4 tuli melko suosituksi,vaikka kaikessa "harmaavarpusuudessaan" pian hävisi liikenteestä v.1964 uuden 1300-1500-mallisarjan tieltä.
Eläintarhassa 60-luvun taitteessa eräät taitoajajat osasivat näyttää,miten Ariane jopa osasi kulkea kallellaan kahdella pyörällä,kaatumatta edes katolleen,mikä osoitti Ariane-mallinkin kelpaavan elämänsä loppusuoralla pelkäksi sirkuspelleksi.
60-luvun taitteessa itsekin omin silmin pääsin toteamaan,miten muutaman vuoden vanha ja täysin eho Simca Vedette Marly-farmari poltettiin kotikaupungin vapaapalokunnan sammutusnäytöksessä poroksi.
Vanhojen Simcojen arvostus silloin oli laskenut melkein nollaan,viimeisten siivekkäiden V8 Beaulieu-mallien vielä palvellessa maalasitakseina.

Simca Aronden pääskyslogo

1951-55 Simca Aronde 9
Aronde 9
Arianea pienempi Simca Aronde (P60 1958-64) samoin silloin 60-luvun alussa eli viimeisiä vuosiaan v.1958 uusitussa ja modernimmassa kuosissan stenssatuin alumiinimaskein ja suurennetuin ikkunoin.
Aronde oli aina jäänyt kauniin Vedetten pikkusiskona varjoon rumahkona ankanpoikana,joskin sitäkin yritettiin pukea koreampiin vaatteisiin ranskalaisessa kulutusjuhlassa.
Aronden alkujuuret löytyvät vanhasta Simca 8-mallista,jonka syntyjuuret taasen olivat lähtöisin Italiasta Fiatilta.
V.1951 ensiesitelty (1951-55) Simca 9 Aronde,joka oltiin ristitty vanhan ranskankielisen Pääskysen mukaan,sai keulaansa samoin tyylitellyn lintulogonsa. Vanhan erillisrungollisen 8-mallin sijasta uusi Simca 9 Aronde oli itsekantavakorinen ja neliovinen Berline-malli,jonka 1.2-litrainen ja 45.5hp-voimanlähde oltiin lainattu vanhasta 8:sta.


1955 Aronde Chatelaine

1953 Aronde Messagere


Suomalainen Simca Aronde 9 1954
Uutuutena Arondessa oli muovista prässätty kojelauta,kun sen kilpailijalla Peugeot 203:lla pysyttiin peltisessä. Aluksi Arondea tarjottiin vain Berline-mallina.mutta pian se sai rinnalleen Commerciale-pakettimallin sekä Chatelaine-farmarin.V.1953 mallistoon lisättiin Messagere-farmaripakettiauto lisäikkunaparein ja erillisin rahtiosin.Erikoiskorittaja Facel (kuuluisa Facel Vega-loistokupeista Chryslerin V8-hemimoottorein) valmisti muutaman Aronde Coupen,jotka nykyään keräilijäpiireissä ovat erittäin haluttuja. Lopulta Simca tarjosi sen tilalle oman version Grand Largen,jonka kolmiosainen takaikkunamalli oli vahvasti amerikkalaisvaikutteinen suoraan GM:n Chevrolet Bel Airin vastaavasta Hardtopista.

1954 Aronde Figoni Decapotable
1956 Aronde Grand Large
Figoni-koritehdas lisäksi oli valmistanut Arondesta yhden avomallin,joka esiteltiin ranskalaisittain parin ballerinan koristamana,mutta Decapotable-malli ei koskaan päätynyt tuotantoon tuotantokustannuksien ja liikapainonsa takia.Panhardin oma Dyna Decapotable-avomalli kyllä myi ihneen hyvin.
Tuotannon alussa Aronden kromimaski oli erikoisen kulmikas ja porrasmainen versio,mutta 1954 se oli jo levinnyt alassuiseksi kromiseksi huuliviiksikaareksi.V.1955 Aronden huuliviiksi oli levinnyt melkein sen poskille asti leveään virneeseen.


1957 Aronde tavaramallit
V.1952 Pariisin autonäyttelyssä useat autonvalmistajat esittelivät riisuttuja kansanmalleja,kuten Renault 4CV Servicen.Perässä seurasivat Rosengart ja Simca Quotidienne-halpamallilla,joka maksoi 630.000 frangia eli 45.000 frangia vähemmän kuin edellisvuoden perusmalli.(Quotidienne merkitsee suomeksi sanaa Päivittäinen,Jokapäiväinen)

1953 Renault Fregate Affaires-taksi
Quotidienneä sai edellisvuoden kalliimman perusmallin Aronde Berline Luxen väriskaaloissa ,mutta halvemmin sisustusmateriaalein , ulkoa riisutuin kromikoristein ja lisäksi vielä ilman lämmityslaitetta.
Arondea ei katsottu Simcalla yhtä riisuttuna pohjamallina kuin Renault Fregate Affaires- sekä Rosengart Artisan-malleja,joita kumpaakin sai vain harmaaksi maalattuina.
Aronde 9-malli otettiin Ranskassa avosylin vastaan ja Nanterren tehtaallta niitä maaliskuun 17. päivään 1953 mennessäajettiin ulos 100.000 kappaletta.


1954 Aronde Quotidienne taksi


1957 Aronde ennätysauto
50-alussa oli suurta muotia pitää automerkkien välisiä talousajoja.Amerikassa kuuluisimmat olivat Mobilgas-talousajot,jonka voittajaksi pääsi v.1953 ranskalaissyntyisen ja tunnetusti vaatteilla koreilevan Raymond Loewyn suunnittelema luiskakonepeltinen Studebakerin Champion-perusmalli.
Simcan vaatteilla keimaileva ja turhamainen johtaja Henri Pigozzi samoin kaipasi julkisuutta silloin suuressa huudossa olevissa maailmanennätystalousajoissa.
Toukokuussa 1952 Simca Aronde rikkoi 5 maailmanennätystä 50.000 km:n kestävyysajossa 117 kph:n keskinopeudella.V.1953 elokuussa toinen suoraan tuotantolinjalta poimittu Aronde ajoi Monthelryn kilparadalla 40 yötä ja päivää 39.242 kierrosta eli 100.000 kilometriä yli 104 kph:n keskinopeudella.Saavutuksella rikottiin 30 maailmanennätystä ACF:n eli Ranskan Autoklubin valvonnassa.
V.1951 brittiläinen Motor-lehti koeajoi Ranskassa Aronden,joka saavutti testissä 118.9 kph:n huippunopeuden,kiihtyvyyden jäädessä vaatimattomasti nollasta sataan 30.2:n sekuntiin ,polttoaineen kulutuksen ollessa 8.28 litraa sadalla kilometrillä.

1955 Aronde esite
90A Aronde

Uusi toisen polven Aronde esiteltiin v.1955 lokakuussa.
Ulkoa sitä oltiin meikattu etu- ja takapäästä ja mallistoon lisättiin Elysee- sekä Monthlery-versiot.Monthlery-nimike tuli tietysti Aronden maailmanennätysajoista Monthleryn kilparadalla (Autodrome de Monthlery).Elysee taas tietysti Pariisin Champs Elyseestä.Moottoritilavuutta nostettiin uudessa Flash-moottorissa 1290 kuutioon. V.1957 lokakuussa mallistoon lisättiin Facel-koritehtaan tekemä kaksipaikkainen Oceane-avomalli (Ocean--Valtameri) ja kaksipaikkainen Plein Ciel- kupee (Plein Ciel--Paljas Taivas).Tavara-autopuolella jatkettiin Commercialella ja Messagerella (Messagere--Lähetti),nyt 45 hp-1.3-litraisin Flash-moottorein ja mallinimistöksi annettiin lyhyesti 90K.
V.1957 tammikuussa Aronde oli saavuttanut puolen miljoonan tuotantorajan ja sitä jopa vietiin Amerikkaan saakka.
Arondea valmistettiin lisäksi Australiassa.
Lisäksi tavara-autopuolella Arondea valmistettiin oikeina pakettimallina sekä Pick-upeina.
V.1957 Aronden Elyseestä valmistettiin Ranskan markkinoille koreampaa Matignon-mallia 200 kappaleen sarja.
1957 Aronde Elysee Matignon
1958 Aronde Elyseet ja Grand Large
1957 Plein Ciel ja Oceane sportit

1961 Aronde mainos
P60 Aronde

Uudessa v.1958 syyskuussa esitellyssä kolmannen polven Arondessa oli täysin uusittu kori.
Uusi Monaco hardtop-Coupe oli saanut v.1957 Ford Thunderbirdmäisen maskin. Ranskan naapurimaassa Länsi-Saksassa DKW-Auto Union myös matki urheilumallissan lujasti Thunderbirdiä.
Elyseestä riisuttu Etoile-halpamalli (Etoile--Tähti) lisättiin mallistoon 1090-kuutioisin voimanlähtein.
V.1960 lokakuussa uusi ja kuuluisaksi tullut viisirunkolaakerinen Rush 1.3-litran moottori asennettiin kaikkin Aronde-malleihin .V.1961 syyskuussa uusi 70hp-Rush Super esiteltiin kahdessa mallissa,Monthlery Speciale Berlinessä ja Monaco Speciale-hardtop coupessa.

1958 Aronde Grand Large
1958-63 Aronde P60
1958-64 Aronde Intendante pickup

1961 Australialainen Aronde P60
Station Wagon
Australialaiset Arondet

90A Arondeja Australiassa CKD-osista (Completely Konocked Down) Northern Star Engineering-tehdas ryhtyi valmistamaan v.1956.Yhtiöllä oli myös oma maan kattava myyntiverkostonsa.Kuten muissa lisenssivalmistuksissa kotimaisia varaosavalmistajia suosittiin ja mistä myös muutkin Australian pohjoispuolella sijaitsevat ASEAN-maat,kuten Filippiinit oppivat ausseilta nostamaan kotimaisuusastetta lisenssiautojen (Ford,GM,Volkswagen) valmistuksessa.Japanissa Isuzu Hillman Minxit olivat melkein sataprosenttisesti japanilaisvalmisteisia.
1962 Simca P60 Aronde Australia
V.1959 lopulla Chrysler Australia Adelaiden tehtaalla aloitti uuden P60 Aronden valmistuksen vanhemman 90A-mallin rinnalla,valmistuksen jatkuttua pitkälle vuoteen 1960.V.1961 jälkipuoliskolla esiteltiin uusi viisiovinen P60 Aronde-farmarimalli,joka pohjautui nelioviseen Aronde-henkilömalliin jatketuin katoin.Malli muistutti kattorakennelmaltaan plajolti venäläistä Moskvitsh 407 "Reppuperää".
Australian Aronde-valmistus päättyi v.1964.




Amerikan Arondet

V.1958 Amerikkaan vietiin yli 2000 Simca P60 Aronde-mallia.Chrysler toimi ranskalaisen Simcan maahantuojana sekä piirimyyjäverkostona.
Alhaalla erään amerikkalaispojan kertomus perheensä kakkosautosta Fort Lauderdalessä.Floridassa.
Fort Lauderdale oli siitä erikoinen paikka,että sieltä löytyi laaja valikoima eurooppalaisia autoja Borgward Isabellasta Opel Rekordin kautta britti-Sunbeam Tigereihin ja ranskalaisiin Renault Caravelleihin..

1960 Simca Aronde P60: This was my parents’ second car. My stepdad needed the big family Mercury wagon for making sales calls throughout the state of Florida during the week. On weekends, he drove the French Simca to his “day job” with the City of Fort Lauderdale. It, too, had a column-shifted four speed transmission. I can remember quite well some of the more “interesting” words I picked up from my parents when they struggled to locate reverse (a very convoluted process). That said, the little Simca with its 1.3 liter 4 cylinder engine was a surprisingly decent and reliable vehicle, not to mention pretty stout. My mother was smacked in the rear at a traffic light by a lady who was more interested in beating her unruly children than watching where she was going. She hit the Simca doing about 25 MPH and knocked it  out into the intersection (for those who know the area, it was N. Andrews Ave. and Oakland Park Boulevard). Other than some whiplash that did little to improve my mother’s already variable disposition, the only major damage was a dent to the bumper and a big dent to the trunk lid. My older brother was assigned the task of finding a replacement trunk, which he did at a scrap yard in Miami. For the rest of the time we had the car, it was powder blue with a beige trunk lid. All in all a satisfactory second car, if a bit on the obscure side.




V. 1961 Elvis Presleyn Blue Hawaii-filmistä spottasin itse v.1958 Simca Aronde 90A Elyseen Honolulun  Waikiki Beachin rantabulevardilla.


Amerikkalainen Aronde 90A mainos
Suomalaiset Simca Arondet

Suomeen tuoduista Simca Arondeista minulla on vain pikkupojan ja kasvavan murrosikäisen kundin muistikuvia kotikauppalassa ja myöhemmin v.1960 kotikaupungissa liikkuvista Simca Arondeista.
Suomalaisina värivalikoimina Arondet olivat muistaakseni enemmistöltään harmaita,siniharmaita,mustia taikka tummansinisiä.
Horninkadun varrelta muistan ensimmäisen porrasmaskisen ja arjenharmaan 1951-53  Simca Aronde 9-mallin
Niitä viiksekkäämpia 1955-58 90A Aronde Elysee-malleja liikkui kauppalassa useampiakin,joukossa myös ainakin yksi siniharmaa Chatelaine-farmarikin.
1958-64-malliset P60 Arondet olivat yleisimpiä Simca-malleja kauppalan saatua kaupunkitittelin v.1960. Muistaisin yhden laivastonharmaan P60 Intendante-pickupinkin liikkuneen työajossa vastaavanlaisten harmaiden Peugeot 203- ja 403-commerciale-avolavojen kumppanina.
Alhaalla kuvasatoa suomalaisista Arondeista:
1959 Pietarsaaren Säästöpankki ja 1955-57 Simca 90A
Aronde Elysee
1962 Helsinki.1955-57 Simca Aronde
ja 1958-60 Simca Beaulieu


1959 TM.Ensikesäksi oma Simca


1962 Kolmen kaupungin kasvot.Helsinki.
1955-57 Simca Aronde Grand Large.



Finis.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti