keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Japanin Mersut.1.Kruununperillinen.

1955-62 Toyopet S30 Crown


Toyotan kruununperillinen Crown

"Toi ota,jollet muuta saa!"
Suomalainen sananlasku

Japanilaisten autojen maineen ja luotettavuuden vahvistuttua suomalaiset ryhtyivät ostamaan myös kalliimpia japanilaisia keskiluokan autoja,kuten Toyota Crown,Nissan 2000 ja Laurel,Mazda 929 sekä Mitsubishi Galant.
Mitsubishi Galantia 1990-luvulla joku suomalainen autoilija oli kehaissut jopa Japanin Mersuksi.
Otsikossani mainitsemaa Nissan Cedriciä ei kai tuotu yhtään maahan,mutta niitä kylläkin vietiin suurehko määrä Nissan Laurelin kanssa moniin Aasian maihin sekä Arabimaihin.kuten Saudi Arabiaan.
1962 Datsun Bluebird 312
Ensimmäinen näkemäni japanilainen auto kotikaupungin kadulla oli 1962-mallinen Datsun Bluebird 312,minkä vanheentuneiden kuosien sisällä kävi "Puukenkä" Austin A40 Somersetin kansiventtiilinen A-sarjan 1.2L (1189cc)-moottori.
Somersetiahan 50-luvulla valmistettiin lisenssillä Japanissa ja valmistuksen vaihtuessa uuteen Cambridgeen v.1954 Japanin Austineihin asennettiin uudet B-sarjan 1.5L-moottorit.
Vielä 80-luvulla minun 1976 Datsun 100A:ssa hyrräsi samaan Austinin A-sarjaan pohjautuva pieni kansiventtiilikone.
Liikenteessä näin vielä 70-luvulla,muistaakseni paikallisen Gulf-huoltamon jokapaikanautona "Luupään" eli Bluebird 320 pick-up-mallin.
Bluebirdistä alkoi japanilaisten autojen maihinnousu Suomeen.

1964 Isuzu Bellet
Sen lisäksi saatiin Suomenmaahan 60-luvun puolivälissä mm. Isuzu Bellettiä,Mazda 1500:a ja  v.1967 Toyota Corollaa,mutta ne olivatkin koko kansan pikkuautoja.
Crownin ostajakunnaksi laskettiin auton kotimaassa japanilainen keskiluokka 2.0-2.4L-rivikuutosilla sekä ylempi sikariporras Crown Eight VG10 2.6L V8:lla.
Crown Eightiä yritettiin tarjota jopa keisarilliselle perheelle virkakäyttöön,mutta keisarillinen hankintatoimisto valitsi Nissan Prince Royalin  (rivikuutosella).

1965 Crown Pick-Up
Isoa Toyota Crown S40-sarjan RS41:ä ensimmäisinä maina Euroopassa toivat maahan Tanska sekä Suomi v.1964.Seuraavaksi Crowneja tuotiin mm.Saksaan ja Hollantiin.Britit saivat Westminster Abbeyn kruununjalokivien lisäksi japanilaiset Crowninsa vasta v.1980.
1962-67 Crown oli saanut vaikutteita amerikkalaisesta Ford Falconista ja sen keulamaskista voi löytää piirteitä myös 1960-mallisesta Chrysler Crown Imperialista,millä Toyotalla yritettiin antaa kuva isosta ja mukavasta limousinesta. Kruunuversioita Toytoa markkinoi myös pienemmissä malleissaan ajan myötä,kuten Toyopet Tiarassa,Toyota Corollassa,ja Coronassa. Myöhemmät Carinat ja Cressidat taasen olivat naisnimiä.
Nykyajan Toyota Prius,Yaris ja Jazz henkivät täysin toisenlaista ja täysin kruunutonta aikaa hybridi-sekä kaupunkiautoina.
1965 Crown RS
Crownista tulikin melko suosittu jopa taksiyrittäjien piirissä,joskin tiedossani ei ole tuotiinko aluksi maahan sen 2-litraista dieselversiota. Moottorivaihtoehtoina oli 1,9-litrainen 3R -rivinelonen ja 2.0-litrainen M-sarjan - ja 2.4-litainen  2M-sarjan rivikuutoset.3R-rivinelonen löytyi myöhemmin Toyota Coronassa ja minunkin Manilan Marikinassa rakennettu Toyota Land Cruiserini kulki sellaisella,kunnes konkkasi ja vaihdoin sen kevyempään Corollan Japanista tuotuun 4K-varaosamoottoriin.
 Datsun 2000-mallia myytiin Euroopan vientimalleina myös Nissanin omalla 2.2L/70hp-dieselillä taksikäyttöön.Muutaman näin Salon seudulla maalaistakseinakin.Koriltaan ne muistuttivat suurennetuilta Bluebirdeiltä omituisin alasluiskahtavin peräpäin.
70-luvulla muistan,miten ensimmäiset pyöreäperälamppuiset Crown S41-mallit päätyivät nuorten kollien kaahausautoiksi ja sitä myötä romuttamoihin.Montakaan niistä ei ole jäänyt jälkipolville entisöitäväksi.

V.1962-67 S40-sarjan Crowneja valmistettiin jo toisessa polvessa,ensimmäisten tultua jo markkinoille 1955 ,joskin ilman Crown-nimeä Toyopet Masterina,jota myytiin R-sarjan 1,5L-kansiventtiilinelosella taksikäyttöön. Samaa moottoria oltiin käytetty Toyopet Superissa,jonka seuraajaksi tuli yksityiskäyttöön tarkoitettu Toyopet Crown.

1995+ Toyota Crown Comfort
Toyota Crown tunnetaan nykyään Japanissa ja Hongkongissa suosittuna taksimallina Comfort-nimellä (1995-) koriltaan hiukan Crownista lyhennettynä ja sisältä riisuttuna.
Erikoisena piirteenä ensimmäisen sukupolven S30 Crowneissa oli takaovien avautuminen keskitolpasta kaapparimallisina kuin Rover 60-110-malleissa. Muodoiltaan Master ja Crown muistuttivat jotain pienempää jenkkiautoa japanilaisin yliammutuin kromimaskein.Toyopet Masteria sai myös Masterline-farmariversiona.
1958 Toyopet Masterline STW


1959 Porsche 356
ja Toyopet Crown

V.1959 Toyota toi Yhdysvaltoihin Kaliforniaan ensimmäiset Toyopet Crownit.
Amerikkalaisten alkuinnostus niihin oli laimeahkoa,vaikka koripelleiltään ne olivat 5
mm paksumpia kuin jenkkiautoissa.Eräässä testissä autoa oltiin nostettu tunkilla ylös takapyörän vaihtamisessa,jolloin koko auton perä nousi tasaisesti ylös,mikä osoitti Crownin todellisen runkojäykkyyden.Crowneja haukuttiin myös tehottomina liian pienin moottorein.
Silti Crown ei ollut vielä täysin  loppuun suunniteltu kestävyydessä vientimalliksi,kun yksi Crown Rannikolta-Rannikolle-ajossa oli lähtenyt Los Angelesista ja konkannut ennen Las Vegasia..
Toyota päätyi palaamaan Japaniin kehittelemään kestävämpiä Crowneja,koska vuosittaiset myyntiluvut 1962 mennessä hipasivat 200 kappaleen rajaa.Hinnaltaankin se oli sata taalaa kalliimpi kuin Chevroletin Del Ray-perusmalli ja Rambler Cross Country-kompaktiauto.

1970 Satoshi Yamamura
 amiraali Isoruku Yamamotosna
Tora,Tora,Tora-filmissä

1967-71 S50 Crown oli muuttunut koriltaan täydellisesti.Se oli saanut kuonoonsa tuplavalot ja amerikkalaistyylisen maskin.Japanissa aloitettiin sille mainoskampanja,jonka pääesiintyjäksi kutsuttiin näyttelijä Satoshi Yamamura,jonka suomalaisetkin tulivat tuntemaan Tora.Tora,Tora-filmin laivaston amiraali Isoruku Yamamotona.
Yamamura mainosti Crownia 16 vuotta.

1969 Toyota Crown
Manilassa

jatkuu...




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti