keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Juan dela Cruz.Santa Kotse (Pyhä Auto).Paavin neniä ja paavimobiileja 2.

2015 helmikuu.Paavi Francis(cus) Manilassa
Isuzu L200-Crew Cab-pickupista rakennetussa
Popemobilessa
Paavin nenä ja arkkipiispan Perse Eres
------------------------------------------------------------
Paavin nenä
Pikkupoikana pääsin pesemään meidän pappilan naapurin vt.kappalaisen uutta rinkeli-ikkunaista Volkswagenia,jonka takaluukun keskellä seisoi pystyssä jarruvalon kuuppa,jota seurakuntalaiset leikillisesti kutsuivat Paavin nenäksi.Hyvin se sopi myös kappalaisenkin virka-autoksi nenineen,koska omistajallakin oli komea kyömynenä.
Suomessa ei kyllä tunnettu yhtään paavia,mutta Suomen Kuvalehdestä olin lukenut,että Vatikaanin yläpappina istui silloin paavi Pius,josta isäkappalainen oli kertonut,että Pius oli mitä syntisin paavi,koska se oli auttanut II maailmasodan jälkeen natseja,piiloittelemalla niitä Vatikaanissa. Suomen evankelisluterilaisen kirkon päämiehenä silloin oli arkkipiispa Ilmari Salomies,joka kävi meidänkin pappilassa piispantarkastuksessa v.1954,jolloin satuin kutsumaan hänen autoaan nimellä Perse Eres.
Arkkipiispan auto oli kyllä Mercedes-Benz 170V-mallinen auto,jonka takakontin päällä Paavin nenän sijasta istui kumollaan sellainen pesuvati,jota kutsuttiin varapyöräkoteloksi.
Uskoin kyllä sen olleen arkkipiispan kastemaljan,jota ylipiispa käytti piispantarkastuksissa joukkokastajaisissa,kun meitä sodanjälkeistä suurta sukupolvea tehtiin urakalla niinä nousukausivuosina..
Paaviautot eli Popemobilet
------------------------------------------
Jos autoa ollaan pidetty pyhänä Filippiineillä,niin vielä pyhempänä katoliset filippiinot ovat pitäneet Santo Papan eli paavin edustusautoa eli Popemobilea.
Ympäri maailmaa paavin vieraillessa roomalaiskatolisissa maissa ollaan nähty Santo Papa vilkuttelemassa hurraavalle yleisölle mitä erikoisimmissa lasikaappisissa Popemobileissa .
Paaville erikoistyönä valmistettujen loistoautojen lista on pitkä,vaikka joissain köyhimmissä katolisissa maissa ollaan tyydytty halvempiin ja maalle ominaisiin valmisteisiin.
Paavi Johannes Paavali II:n vieraillessa Manilassa v.1981 helmikuussa hänelle rakennettiin erikoisvarusteinen ja ison Ford-kuorma-auton pohjalle suunniteltu Popemobile.
Silloin ei vielä maan kuuluisa katolisen kirkon edustaja ja presidentti Marcosia kriittisesti arvosteleva kardinaali Sin eli komeammin lausuttuna Jaime Cardinal Sin (Sin on kiinalainen sukunimi ja englanniksi Synti) ei ollut pyytänyt tarjousta paikallisilta Jeepney-valmistajilta Sarao Motorsilta eikä Fransisco Motorsilta kansallisen Jeepney Popemobilen valmistamiseksi,vaan päätyi Filippiineillä koottuun isoon Ford F-600-malliin,jonkalaisia Manilan kaduilla näkyi rämisten ja savuttaen dieselipäästöjä maallisissa jakeluajoissa ja jopa roskankeruuautoina.
On vaikeata arvailla keidenkä sen ajan poliitikkojen aivopieruina ajatus oli lähtenyt,mutta olettaisin jonkin kirkollisen emiirin olleen hyvävelisuhteessa paikalliseen Makati Cityn Ford-edustajaan Mantradeen.
--A Pope of the People riding on a basura truck? (Kansanpaavi roska-auton lavalla?)
1981 Paavi Johannes
Paavali II Cebu Cityssä
Dord F-600:n kyydissä
Mielestäni jonkinlaista epäsuoraa.pyhäinhäväistystä...
Samainen paavi oli v.1979 ajellut New Yorkin Yankee-stadionille samanlaisen,joskin pienemmän Ford- pick-up-version lavalla.
Ehkä tästä Manilassa oltiin saatu ideapoikanen?
Ja v.1970 edellinen paavi Paavali VI oli Manilan vierailullaan ajellut Mercedes-Benz 600 Pullman Cabrioletilla.








1970 Ford F-600 kippiauto
80 vuotta paavit ovat ajelleet 
erikoisrakentesilla autoilla papaalisen statuksen symbooleina vierailumaissa. Popemobile on tämän kustomoidun ajoneuvon virallinen nimi ja jota paavi käyttää julkisissa näytöksissä ja josta katolinen kansa voi nähdä hänet korotetussa ja panssarilasisessa lasivitriinissä...

1980-lukuinen MB G500 Geländewagen
Popemobile
SVC-1











Kunkin Popemobilen rekisterilaattana näkyy SVC-1,lyhennys latinankielisestä nimestä Status Civitatis Vaticanae eli Vatikaanin kaupunkivaltio.Numero 1 taasen vastaa paavin Pontifex Maximus-arvoasemaa eli korkeinta Pontiffia Vatikaanin kaupunkivaltion hierarkiassa.
Automobiilin keksimistä ennen paavia kuljetettiin näytillä Vatikaanissa erikoisvalmisteisessa ja seremoniaalisessa kantovaltaistuimessa nimeltään Sedia Gestatoria kaikkiin mahdollisiin paavillisiin tilaisuuksiin ja niistä pois.
Vasta v.1930 Paavi Pius XI sai lahjaksi Daimler-Benz AG:tä komean Mercedes-Benz 460 Nürnburg-loistoauton,josta alkoi Popemobilen koko historia.Sen erikoisuutena oli takasisätilan keskelle asennettu valtaistuin ja lattialla silkkiset matot.
1930 Paavi Pius XI:n MB 460 Nürburg
Popemobile
30 vuotta myöhemmin Mercedes-Benz AG valmisti paaville 300D-mallisen Landauletin,minkä etuosassa oli kova katto ja takaosassa taitekatto,josta avattuna katolinen kansa sai nähdä paavinsa virallisilla kiertueilla.Takaosassa oli vain yksi istuin,radiopuhelin sekä ilmastointi.
1964 Paavi Paavali VI:n New Yorkin vierailua varten Vatikaani pyysi Ford Motor Companyä rakentamaan Lincoln Continentalista uuden Popemobilen.
Lincoln kustomoitiin paaville sopivaksi jo suunnitellusta Lehmann-Peterson-prototyypistä,minkä takaosassa paavin valtaistuinta pystyttiin nostamaan 12-tuuman korkeudelle.
Vuotta myöhemmin paavi sai jälleen uuden Mercedes-Benz 600  Landauletin,jota hänelle uskovaiset voivat ihailla Vatikaanin ja koko roomalaiskatolisen kirkon maanpäällisen johtomiehen ohella.
V.1966 Mercedes-Benz AG lahjoitti paaville 300SEL avokattoisen Popemobilen,jonka takaosassa paavin valtaistuinta voitiin liikuttaa sivulle mekaanisesti papaalisen avustajan viereen istuttamiseksi.
1960 MB 300D Popemobile


1964 Lincoln Continental Popemobile

1966 Paavi Paavali VI:n MB
300SEL
 Popemobile
Puolalaisen kardinaalin Karol Jozef Woztylan tultua paavi Paavali II:ksi katolinen maailma sai ensi kertaa nähdä ei-Mercedes-pohjaisen Popemobilen,hänen vieraillessa syntymämaassaan Puolassa,
Hän oli valinnut Popemobilekseen puolalaisvalmisteisen FCS Star-kuorma-auton pohjalle rakennetun näyttelyvaunun,jonka suunnitteluun hän itse oli antanut tarkat ohjeet.
Samana vuonna katolisessa Irlannissa vieraillessaan hän sai edustusautokseen Ford D-sarjan kuormavaunun,joka rakenteeltaan muistutti FCS Staria isoin lasi-ikkunapinnoin.


FCS Star Popemobile

Ford D Popemobile
V.1980 paavi vieraili Saksassa ,saaden alleensa Mercedes-Benz GL 230 Popemobilen,jonka takaosassa seisoi korotettu lasiakvaario.Tämä Popemobile-malli jatkui seuraavissakin versioissa.
Paavi Paavali II matkustelikin paljon. V.1981 hän vieraili Ranskassa,jossa hänelle tarjottiin Peugeot 504 Popemobile korotetulla lasiakvaariolla.
1981 Sarao Motors Jeepney
Popemobile.jota käytetiin mm.
Baguio Cityssä
Samana vuonna paavi vieraili Filippiineillä,jossa hän sai Popemobilekseen paikallisen Sarao Motorsin valmistaman Jeepneypohjaisen esittelyvaunun.
V.1982 paavi Englannin vierailulla sai ensimmäisen luodinkestävän Land-Roverin Popemobilekseen.Korimalliltaan se muistutti MB 240GL- ja Peugeot 504-Popemobileja.
Vierailtuaan Skotlannissa hän sai ajoneuvokseen Leyland-kuorma-autosta rakennetun Popemobilen,jota pidettiin raskaimpana Paaviautona 24-tonnin kantavuudeltaan.







1982 Leyland Popemobile
1995 Filippiinien vierailulle Fransisco Motors,manilalainen jeepney- ja PUJ /Public Utility Jeepney-valmistaja sai toimekseen rakentaa filippiiniläisen Popemobilen,joka pohjautui ANFRAn pakettimallin panssaroituun pankkien rahankuljetusautoon.
Paavin vierailu sattui Maailman nuorisopäivän kunniaksi Manilassa.
Panssari-Popemobilen rahoitus tapahtui vapaaehtoisin yksityissektorin lahjoituksin,kuten irlantilaisen Leyland-Popemobilen kohdallakin.Vaunussa oli luodinkestävät ikkunat ja pommilujat osat,jotka Vatikaanin sveitsiläisvartiosto tarkasti hyväksyttäviksi.
Paavi Paavali II kuoltua vuoden 2005 huhtikuussa,Manilan Quiapon kaupunginosan kirkon seurakunnan virkamiehet lainasivat autoa lyhehkön ajan näytteille panemiseksi.
Ja kuten katolisessa maassa aina tapahtui,niin kömpelöstä ANFRAn panssari-Popemobilesta tuli pyhinvaelluskohde filippiinouskovaisille,joilla ei ollut varaa lentää Vatikaaniin paavin hautajaisiin.


1995 ANFRA Popemobile
Mangoja ja olutta rakastava tuleva paavi
--------------------------------------------------------------
Filippiineillä... enemmistöltään roomalaiskatolisessa maassa mennään melkein hulluiksi maailman 1.2 miljardin uskovaisen katolilaisen kirkon johtajan, paavin vierailusta.
Hänen v.2015 helmikuun vierailusta tiedettiin sen olevan neljäs paavin vierailu maassa,
V.1970 paavi Paavali VI vieraili siellä ja paavi Johannes Paavali II vuosina 1981 ja 1995. 
Ja aina kutakin vierailua ennen tapahtui kiintoisia asioita.
Paavi Johannes Paavali II vierailua ennen hän oli käynyt visiitillä Manilassa v.1973 melko tuntemattomana Krakovan kardinaali Karol Josef Wojtylana.Saavuttuaan Manilaan lyhyen välilaskun aikana,hän piti messun Manilan Paranaquen kaupungin Baclaranin kirkossa,Niillä, jotka sattuivat olemaan Vatikaanin sisäpiirissä,oli sisuksissaan tunne,että tästä kardinaalista vielä tulisi paavi.
Ruotsalainen lehtimies Christer Nyblom,joka oltiin liitetty kardinaalin kiertueeseen,havaitsi miten kardinaali rakasti filippiiniläisiä mangoja sekä San Miguel Pale Pilsen- olutta lyhyellä vierailullaan.
Benjamin Mendoza kiinniotettuna


Bolivialainen maalari,joka yritti murhata paavin
-----
V.1970  lokakuun 28. päivä Paavi Paavali VI huolimatta erittäin lämpimästä vastaanotosta Manilassa,oli tulla murhatuksi maassa,jonka maaperälle hän oli parisen minuuttia aiemmin laskenut jalkansa lentokoneesta.
Papinkaapuun pukeutunut ja eksentrinen bolivialainen surrealistitaiteilija Benjamin Mendoza oli onnistunut lähestymään paavia ja puukottamaan tätä rintaan kahdesti 13-tuumaisella puukolla,kunnes turvamiehet olivat saaneet hänet sidotuksi ja viedyksi pois lentokentältä.
Oikeudenkäynnissä Mendoza oli mutissut vain tekonsa olleen symboolisen kuolemantuottamuksen paaville eikä hänellä ollut aietta murhata tätä.Sattumoisin Mendoza vietti 4 vuoden vankeuden Manilassa ja karkotettiin maasta.
Samaan aikaan presidentti Marcos,Filippiinien itsensä sotilasarvoltaan ylentämä II maailmansodan sotasankari ja Maharlika-sissijärjestön johtaja oli laukaissut,että hän itse oli parilla karateiskulla lyönyt Mendozan puukkokäteen,jolloin ase oli pudonnut maahan.
Siitä huolimatta Marcosin urotekoa paavin koko seurue ei koskaan ole vahvistanut.
Paavi Paavali VI ei koskaan puhunut tapauksesta elinaikanaan,vaan jopa antoi Mendozalle synninteon anteeksi.Paavi oli aina vannonut,ettei puukotus ollut hengenvaarallinen teko,joskin lääkärit olivat sanoneet,että hänen kasukan alla pitämä aluspaitansa oli estänyt puukonterää menemästä syvemmälle.
Paavi Paavali VI oikeastaan pelasti Mendozan hengen.
Todellisuudessa paavin sihteeri Monsignor Pascale Macci oli saanut puskettua Mendozan maahan ja Mendoza oli saanut karateiskun käteensä korealaiselta kardinaalilta Stephen Kimiltä.

1970.Imelda,paavi Paavali VI ja Marcos
1995 Paavi Paavali II ajamassa
San Carlosin
pappisseminaariin
ANFRA Popemobilessa

Paavi Paavali II:sen salamurhayritys
------------------------------------------------------------------------------
Ennen kuuluisaa New Yorkin 9/11-itsemurha-attentaattia New Yorkissa, v.1995 paavi Paavali II:sta suunniteltiin murhattavaksi Filippiineillä.
Itsemurhakandidaattina jälleen olisi ollut papinkaapuun pukeutunut henkilö,joka voisi huoletta lähestyä ohiajavaa ANFRA Popemobilea..
Murhayrityksen tarkoituksena oli ilmeisesti vain siirtää huomiota pois tulevasta salaliitosta iskeä myöhemmin kaapatuilla matkustajalentokoneilla erinäisiin amerikkalaisiin rakennuksiin,kuten CIA:n pääkonttoriin ja Pentagoniin.
Murhayrityksen paikkana oli San Carlosin pappiseminaari Metro Manilan Makati Cityssä.
Valitettavasti attentaatti epäonnistui salamurhaajien huolimattomattomasta tulenkäytöstä seminaarin läheisessä asunnossa,jolloin kolmihenkinen rikollisryhmä jäi kiinni.
Tämän attentaattiyrityksen taustatekijöinä olivat henkilöt,jotka myös olivat suunnittelemassa myöhemmin tapahtunutta New Yorkin v.2001 Nine-Eleven-Twin Towersien itsemurhalentokonekaappausta.
6 vuotta aikaisemmin tammikuun 6-7 päivinä 1995 Filippiinien kansallinen poliisi sattumalta paljasti New Yorkin Nine-Eleven-attentaatin kenraaliharjoituksen,kun salaperäinen tulipalo syttyi Dona Josefina-rakennuksen yhdessä huoneistossa,mistä löytyi lisäksi pommintekomateriaaleja.
Huoneistosta löytyi myös rikokseen liittyviä asiakirjoja,jotka johtivat tiettyyn Operaatio Bojinkaan,pahamaineisten pakistaaniterroristien Khalid Sheikh Mohammadin (myös yhtenä 9/11 pääarkkitehtina),Ramzi Yousefin (jonka veljenpoika oli World Trade Centerin autopommin pääsuunnittelija).Abdul Karim Muradin ja rahoittajan,afganistanilaisen Walin Khan Amin Shahin yhteinen salaliitto.
Bojinka-dokumentti ilmeisesti
lentoajoista
Operaatio Bojinka..serbian kielellä "Iso kova pamaus" aavemaisesti muistutti tulevaa Nine-Eleven-attentaattia;
Terroristien tarkoituksena oli samaan aikaan hyökätä suunniteltuihin kohteisiin,kuten paavi Paavali II:sen Popemobilea,Yhdysvaltojen presidentti Bill Clintonia ja Filippiinien presidentti Fidel Ramosia ja muita maahan saapuneita kansainvälisiä korkeita arvohenkilöitä kohti.
Muina pehmeimpinä kohteina olivat Yhdysvaltojen suurlähetystö Manila Roxas Boulevardilla ja joukko muita valtion hallintorakennuksia.
Kuitenkin salaliittoattentaatin päätarkoituksena oli kaapata ja räjäyttää ainakin tusina USA:n ja Aasian reiteillä kulkevia matkustajalentokoneita. 
Attentaattien uhriluku olisi ollut kauhistuttava---n.4000 kuollutta---FBI:n arvioiden mukaan.
Murad oli lisäksi ehdottanut listan päälle muidenkin lentokoneiden kaappauksia ja räjäytyksiä sekä itsemurhaiskuja niillä Yhdysvaltojen hallintorakennuksiin,kuten CIA.n pääkonttoriin Virginiassa.
Muradin ehdotus olisi sopinut alkusoitoksi ja inspiraatioksi Mohammadin 9/11-suunnitelmalle.

Paavi Paavali II Imeldan ja
Marcosin välissä
Malacananin palatsin
 verannalla
Kun paavi Paavali II arvosteli presidentti Marcosia
--------------------------------------------------------------------
V.1981 presidentti Marcosin vallan aikana ne,jotka sattuivat arvostelemaan maan presidenttiä,sattuivat joko häviämään tai kuolemaan äkillisesti.
Paavi Paavali II kuitenkin teki näin ihan teräsnyrkkisen presidentin vieressä.
Vaikka Marcos oli lopultakin lopettanut sotatilalain maassa aivan ennen paavin vierailua,hän piti maata diktatoorisessa kurissa.
Malacananin presidentin palatsin terassilla pidetyssä lehdistötilaisuudessa paavi möyhensi sanoja maan presidentin seistessä vieressä,epäasuorasti vihjaamalla siitä,ettei kenelläkään ole oikeutta rikkoa ihmisoikeuksia eikä polkea maahan kenekään ihmisarvoa.
Paavin suorapuheisuudesta Marcosin piti pistää syrjään ennalta huolella valmistetun puheensa,pyytämällä anteeksi kirkon ja valtion välisistä pikkuerimielisyyksistä.
1944 Sokerijuna Negros
Orientalissa
Puheensa jälkeen paavi lensi Negrosin provinssiin,missä hän toisti puheensa,korostamalla kuuluisan "Sokeriprovinssin" epäinhimillisestä kohtelusta kymmeniätuhansia sokeriplantaasityöntekijöitä (Sacadas-sokeriruokotyöläinen) kohtaan,joita provinssin kourallinen rikkaita hacienderoja (tilallisia..sanasta.Hacienda) piti kurimuksessa.

Kun paavi moitti Imelda Marcosia "kookospähkinäpalatsista"
---------------------------------------------------------------------------------
Presidentti Marcosin Rautaperhos-rouva Imelda Romualdez Marcos,joka tunnettiin maailmalla maailman tuhlailevampana valtionpäämiehen puolisona,sai päälleen paavillista kritiikkiä paavi Paavali II:en vierailulla Malacananin loisteliaassa presidentin palatsissa.
Paavi Paavali II Marcosien seurassa
Paavi oli moittinut Imeldaa ultrakalliin Coconut Palacen rakentamisesta.(mikä nykyään toimii maan varapresidentin virallisena residenssinä).
Rakennus tuli maksamaan silloin 37 miljoonaa pesoa ottamalla huomioon,minkälaisessa surullisessa tilassa maa silloin oli rahallisesti. Imelda oli tarjonnut sitä paaville vierailun aikana residenssiksi,ja josta tarjouksesta paavi kohteliaasti kieltäytyi asumalla muualla koko vierailunsa ajan.


1970 Paavi Paavali VI
Tondon slummissa
Paavi Paavali VI vieraili taifuunin uhrien luona Manilan Tondon slummeissa
------------------------------------------------------------------------------
Paavi Franciscus v.2005 helmikuussa vieraili Yolanda-taifuunialueella. Samoin paavi Paavali VI oli vieraillut Manilan Tondon kaupunginosan slummialueella marraskuun 29. päivänä 1970.
Maan yli puhaltanut taifuuni Yoling oli tehnyt silloin tuhojaan kaikkialla.
Presidentti Marcosin hallituksen protesteista huolimatta paavi vietti sunnuntai-iltapäivän kahlailemalla pitkin Tondon slummialueen mutaraitteja ja saarnaamalla asukkaille.Hän jopa pistäytyi yhden 10-lapsisen perheen hökkeliasunnossa yhdeksi tunniksi rupattelemassa.
Vierailunsa lopuksi hän oli syvästi liikuttunut köyhien oloista pitämällä herättävän puheen,missä hän kehoitti hallitusta ja kirkkoa tunnustamaan köyhiä ihmisarvoisiksi sekä parantamaan niiden elinolosuhteita.
Paavi Paavali II v.1980 vieraili Tondossa,missä hän piti ensimmäisen puheen filippiino Lorenzo Ruizin julistamiseksi pyhimykseksi..

2015 paavillisia nukkeja paavi Fansiscuksen
vierailun aikana Manilassa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti