sunnuntai 25. syyskuuta 2016

My Mind in Customline.Ford Customline-unia.Vanhan roddarin muistelmat.1.

1990. Adventures of Ford Fairlane
by Renny Harlin
1953 Ford Customline-taksi
Ford 1952-1954 Customlinesta ei olla tehty elokuvia tietääkseni,vaikka niitä on vilahdellut monissa hollywoodylaisissa elokuvissa.Suomalaissyntyinen elokuvaohjaaja ja nykyään Kiinassa asuva Renny Harlin on kylläkin ohjannut v.1990 Adventures of Ford Fairlane-filmin,jonka paatähtenä esiintyi 1957 Ford Fairlane.Fairlane-mallihan myöhemmin korvasi Customlinen..
Ford Customline on minulle jäänyt jo pikkukundista asti jonkinlaiseksi märäksi uneksi,koska kotikauppalani sillankulman taksikopin edessä niitä seisoi ainakin kaksi kappaletta..pirssikuskien Oksasen ja Lundenin 1952-mallista.Lundenin poika Markku oli vielä keskikoulussa luokkakaverinani,jolloin lukion kynnyksellä tiemme erosivat,Markun suunnistaessa poliisikouluun ja minä kohti ylioppilaskirjoituksia.
Ilmeisesti Lundenin 1952
Customline
Markku myöhemmin pääsi pulskistumaan Ford Transit-poliisimaijan etupenkillä nuorempana konstaapelina eli pysymällä Ford-merkissä.minun haaveillessa jonkinlaisen Fordin ostosta puolipersaukisena yo-merkonomina.Kerran pääsin pappilan hovihammaslääkärin Inkeri Linnan Ford Escort GT:n puikkoihin joskus 1976,Inkun lainatessa sitä minulle Naantalin matkalle.
Valitettavasti palatessani kesäillan seesteessä vaimoni ja kahden pikkumululani kanssa Naantalista,natkamme keskeytti jossain Piikkiön ja Paimion rajamailla eteen hypännyt peura,joka mälläsi Escortin syylärin sisään.lentämällä kaaressa asvalttitien toiselle puolelle.
Pikkutyttäreni herättyä takapenkiltä paukaukseen lausahti:
--Isi..miksi auton etuikkunassa on paskaa?
Paikalle ajanut poliisi-Saabin konstaapelikaksikko sitten lopetti peuran kituvan elon virkapistoolilla.
Se oli viimeinen kokemukseni yhdestä britti-Fordista ja vasta 1987 Manilassa pääsin yhden amerikkalaisen Ford-konsernin tuotteen,1966 Mercury Comet Caliente-avoauton omistajaksi...mutta se ei ollut minulle se oikea ja aito jenkki-Ford,josta oli aina haaveillut.

1930 ca.Leinon auto-osaston Ford-myymälä Rummunlyöjänkatu 7.


Taksikopin pokkasakki ja
Customline
by Juhart
Ford merkkinä oli ollut kotikauppalassani erittäin suosittu jo vuodesta 1924,jolloin liesitehdas E.& J.Leinon auto-osasto edusti Rummunlyöjänkadulla T-mallin Fordeja.Myymälä sattui sijaitsemaan aivan pappilamme lankkuaidan viereisessä myymälärakennuksessa,missä 50-luvulla kaupattiin puuhelloja.Ford-edustus siirtyi 1932 johtaja Aarne Vallille,jolle Suomen Ford Oy. tarjosi piiriedustusta,mutta Valli päätti muuttaa Turkuun,perustamalla kuuluisan Auto Valli Oy:n Ford-edustuksen. Salon Ford-edustus myytiin Frans Koskenmäelle,joka aloitti Salon Automyynti Oy:n Ford-edustuksen Halikon tullin uudessa myymälärakennuksessa v.1936.

1952 Ford Consul
Salon Automyynti Oy:n Turuntie 3:n vitriinissä
V.1949 Ford-myymälä muutti Turuntie 3:een,minkä vitriineistä pääsin ihailemaan uusia Fordeja jo pikkukundina 50-luvun alusta lähtien.Muistan vielä hyvin v.1957,jolloin uusi brittiläinen Ford Trader-kuorma-automalli esiteltiin Automyynnin edessä.
V.1948 syksyllä Automyynti myi salolaisille pirssikuskeille ensimmäiset uudet sodanjälkeiset "Shoebox"-Ford Customit,jotka myöhemmin vaihtuivat uusiin 1951 Ford Customline-malleihin,
Niitä ULA-taksi Customlineja sitten 50-luvulla aina saapui pappilan paraatiovelle isän soittamana
papin virka-ajoihin.

1948 syksy.Salon uudet 1949 Ford Custom-pirssit
Automyynnin korjaamon edustalla
1962 Ford fairlane Suomessa
Viimeisin Ford,jonka muistan saapuneen pappilan portille oli Oksasen norsunluunvärinen 1962 Ford Fairlane,jonka takasiivessä kiilsi 3 vaakasuoraa kromipisaraa..
Siihen aikaan pirssikanta alkoi hiljalleen eurooppalaistumaan,pirssijonojen täyttyessä Ford Zephyreistä,Vauxhall Veloxeista ja Opel Kapitäneistä..eurojenkeistä..kunnes melkein kaikki taksit olivat lopulta Mercedes-Benz 190-200D-malleja.
Viimeiset sitkeimmät tolpalla seisovat jenkkipirssit olivat Rambler Classiceja ja Studebaker Larkeja.

1952 Ford Customline Pekka ja Pätkä-
filmissä 1953
1952 Ford Customline seurasi muodoiltaan v.1949 Ford Customia uusin tulenpunaisin raketinperätakavaloin,jotka säilyivät pyöreinä v.1960 asti.jolloin takavalot muuttuivat Vicksin yskänkaramellin muotoisiksi pastilleiksi,palautumalla taasen pyöreiksi v.1961. 1952 Customline sai yksiosaisen tuulilasin ja Shoebox Customin jäänteenä pienemmän propellimaisen kromikeskiön. maskin sivuilla olevien propellimaisten suuntavilkkujen kera.
3.9-litaisen-110hp- sivuventtiili-V8;n rinnalle esiteltiin uusi kansiventtiilinen Mile Maker-kuutonen.
Muistaakseni kaikki salolaiset Customlinet olivat niitä lättäpääkahdeksikkoja ja jopa Ahon Sementtituotteella oli yksi harmaa 1952 Customline Overdrivella eli loikkarilla.
1954 Traktorikauppiaan Ford
Mainline
1952-malliston perusautoa Mainlinea Salossa ei näkynyt,mutta muistaakseni valtion ja armeijan virka-autoina mustat ja kormeista riisutut Mainlinet olivat vakiotavaraa 50-luvun puolivälissä.
Volgan ensimmäinen kromimaskikin muistutti Customlinea,minkä propellikuulan tilalle oltiin muokattu krominen Neuvostotähti.Presidentti Kekkonenkin oli saanut sellaisen Volgan lahjaksi itäjohtotovereiltaan.
Customlinen kojetaulu samoin matki suihkukautta,minkä koristeena seisoi juustokupuinen nopeusmittari,jonka läpi auringonvaloakin pääsi paistamaan.
1957 Volga M-21 taksi Teboililla
Itänaapurimme uudessa Volga M-21-mallissaan otti sen juustokupumittariston omaksi keksinnökseen,jonka läpi paistoi ikuisesti nouseva itäaurinko ja joka samoin silmät tihrussa katsellessa muistutti muodoltaan Customlinea.
Customlinea matkittiin myös Japanissa asti,jossa 50-luvun puolivälissä uusi Toyopet Crown kantoi Customlinemaisia kuosissa propellikuulamaskein.
Muistaakseni Hudsonin uusi Jet-kompaktimallikin muistutti sivulta paljon Customlinea suihkukauden alkuaikojen mallina.
Jet taasen ei elänyt kuin parisen vuotta kysynnän oltua pikkujenkeille heikkoa..
1953 Hudson jet
1953 Customline menetti propellikuulansa kromirenkaan keulalta,jonka vaakatasoiseen kromiviikseen kuulan kummallekin puolelle koristeltiin 3 mustaa pantaa a la Mercury.
Vilkutkin muuttuivat pyöreistä ilmanottoaukoista suorakaiteen nuotoisiksi viiksenkärjiksi.
Samana vuonna uutuuksina esiteltiin jarru- ja ohjaustehostimet. 1953 oli Fordin 50-vuotismuistojuhlien aikaa,jolloin Fordien ratinkeskiötkin saivat 50-vuotisjuhlien muisto-ornamentit.
1954 kauan elänyt sivuventtiili-V-8 korvattiin uudella Y-blokkisella kansiventtiili-V-8:lla,jota kaksikurkkuinen kaasutin ruokki 130 hevosvoimalla.
1954 Ford
Customline
Patrol car
Nelikurkkuinen Holleykin oli tarjonnassa lainvartijoille,jotka saivat Y-blokista ulos 160 hevosvoimaa..
1954 lasikattoinen Victoria Skyliner esiteltiin akryylisellä puolilasikatolla ja Country Squire-farmari sai lankkukylkensä tilalle lasikuistuiset puuornamentit.
Lisäherbeleinä Fordeihin sai neliasentoiset sähköistuimet sekä sähköiset ikkunanostimet.
1955 Ford-mallistoa jälleen muokatiin virtaviivaisemmaksi  sekä pitemmäksi panoramatuulilasein sekä kromiritilämaskein ja pienin siiventyngin,joskin mallissa säilyi A- ja C-pilarien välinen vanha Shoebox-korimuoto.
Customline yläpuolelle esiteltiin Fairlane-mallisto ja Mainlinekin sai peruskuutoselleen enemmän volyymiä ja hevosia (120HP-223cid).
Uusi 272 cid Y-blokki tuotti 162 HP:tä ja uusi Thunderbirdin 292cid Y-blokki 192 HP;tä...
1957 Ford Custom 300
Ford Custom näkyi vielä mallistoissa vuosikymmenen loppuun saakka Customina ja Custom 300:na.
Viimeisen Custom-välähdyksen sain American Pickers-sarjasta,missä pickerkaksikko pohjois-Karolinassa osti kimpassa kaksi kaksiovista 1957 Ford Custom 300:aa 5000 taalaan.
Mike kylläkin kutsui mallia pelkällä numerolla "Threehundred"..
Viimeinen amerikkalainen Customline valmistettiin v.1956,joskin Australiassa sen valmistusta jatkettiin vuoteen 1959.

1956 Customline Victoria
1954 Ford Customline Australia

--jatkuu..


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti