tiistai 21. helmikuuta 2017

Menneitä katsellen kuorma-auton hytistä.Vanhan roddarin muistelmat.3.Kauppalan lava-autot.

Karjakunnan kuskit potretissa.
Fordson Thames 7V ja REO Comet
By Juhart
1954 Federal
Seinäjoen Autokeskus
Brittikuorma-autot eivät täysin vallanneet kauppalan lava-autokantaa.
Vanhat sodan kokeneet kuljettajat pysyivät lujasti uskollisina amerikkalaisille merkeille,joilla he olivat aloittaneet ammattiuransa 30-luvulla.
GM:n ja Fordin,kahden jenkkivaltamerkin lisäksi kanadalainen Fargo ja Desoto pyrki Suomenkin markkinoille.
Pienempinä jenkkikuorma-autovalmistajina Federal ja REO onnistuivat myymään muutaman kuorma-auton suomalaisille autoilijoille 50-luvulla.
REO oli 30-luvulla erittäin suosittu kuorma-auto- ja linja-autoalustamerkki Suomessa.
1939 Federal käytössä vielä
50-luvulla
Federal taasen harvinaisempi.
Edellisissä kirjoituksissa olen maininnut 40-luvun lopun jenkkifordit- ja -letukat,joista voin jatkaa 1948 esitellyn uuden amerikkalaisen Fordin F-sarjan,joka korvasi 30-luvun lopun malleihin pohjautuneen Luunokkasarjan.
F-sarja kattoi kaikki kantavuusluokat kevyistä pickupeista sekä umpikuorma-autoista raskaasen kalustoon.
Salossa E. & J. Leinon auto-osasto aloitti Fedralin edustuksen v. 1934 Leino käytti Federaleja myös omassa autokalustossaan.


1935 Leinon Federal ja Sisu muuripatalastissa
Leinon toimitalon edustalla








1948 Ford F-1 pickup
1948-52 F-sarja eli Ford Bonus-Built Series
---------------------------------------------------------
Tämä F-sarja pohjautui amerikkalaisten viimeiseen sotaa edeltävään vuoden 1942 pickup-ja kuorma-autosarjaan,jota tarjottiin eri kantavuusluokissa pickupina,umpikaappiautona,umpikuorma-autona,COE:na eli bulldogina,kuorma-autona sekä koulubussialustana.
Tyyliltään F-sarjan kori oli edellistä Luunokkaa virtaviivaisempi,kromisin vaakasuorin tai hopealla maalatuin ripamaskein,missä ajovalot oltiin asennettu "Grillin" kummallekin puolelle,verrattuna edeltäjäänsä,jonka ajovalot olivat sijoitettu lokasuojien päälle torpedoiksi...
Kaksiosainen tuulilasi oli samoin vaihtunut yksiosaiseksi.
Ford F-6 paloauto ja
kantosiipialus Sirena
Moottoripuolella 1948 F-sarja sai v.1947 esitellyn henkilöautolinjan 7H  226 cid-95 hp-sivuventtiili- V8:n.Vaihtoehtona tälle tarjottiin voimakkaampaa 239 cid-100hp sivuventtiilikonetta 3-vaihteisella ja lattiakeppilaatikolla vakiona F-1-malleissa,3- ja 4- vaihteisen heavy duty-laatikon ollessa optiona lisähintaan.F2-F3-sarjassa ne tulivat vakiona.
1948 Fordin F-sarjaa ei tuotu Suomeen suurempia määrinä. Yhden kuvan olen taltioinut Suomessa koritetusta F-6-paloautosta kantosiipialus Sirenan vierellä 50-luvulta.

Kotikauppalastani en muista yhtään ensimmäisen polven 1948-49-50 F-sarjan kuorma-autoa,saatika kaappiautoa,v.1951-52 uutta F-sarjan kalustoa sitäkin enemmän.
V.1950 lattiavaihde oli vaihtunut rattivaihteeksi tuotannon puolivälissä.
F-sarjan kuonomalli oli muuttunut leveämmäksi ja maski matalammaksi,missä kromikuuppaiset ajovalot oltiin sijoitettu molemman lokasuojan päätyyn ja jota yhdisti maalattu hopeanvärinen sekä paksu metalliripa,jossa seisoi 3 suurta ja aerodynaamista hammasta.


1954 Perniön Osuuskaupan 1951 Ford F6
1952 Ford F-6 Salossa Vanteen Konepajan pihalla

1958.Salon Sementtivalimon 1951
Ford F-6 sillankulmassa

Kotikaupungissani uuden F-sarjan maskit hampaineen olivat muistaakseni vaaleanharmaan ja vaaleanbeessin värisiä.
Uutta isotakaikkunaista hyttimallia kutsuttiin Viiden tähden hytiksi...Five-Star Cabiksi. Kojetaulukin oltiin uusittu ja oviin asennettu sisäpanelit. F-1-F3- mallit olivat pickupeja sekä pickupiin pohjautuvia umpikaappiautoja,F-5-F-6-mallit nokallisia sekä COE-bulldogkuorma-autoja.. C-sarjana. 
Lisäksi F-5-F-6-mallja tarjottiin koulubussialustoina B-sarjana.F-5:n yläpuolella kuorma-autot olivat kantavuudeltaan keskisuurta sekä ns. Heavy Duty-raskassarjaa,jotka jakoivat hyttimallinsa kevyempien mallien kanssa. 1951 F6-mallia sai myös 254 cid sivuventtiilikuutosella.
Kauppalan SSV eli Salon Sementtivalimo käytti betoninharmaaksi maalattuja F6-kuorma-autoja sementtirenkaiden kuljetuksiin. Samoin ympäristökunnissa,kuten Perniössä Perniön Osuuskauppa jakeli tuotteitaan 1951 F6-lava-autoilla. Muutama yksityinen ammattiautoilija Salossa oli Ford F6- kuskina..


1953 Ford F-100 Maija keräämässä
rantojen miehiä..
Ny Juhart
1953 Fordin F-sarja oltiin muokattu uudempaan integroituneempaan uskoon.Mallinimetkin muotoiltiin uusiksi.Puolitonnisesta F-1:stä tuli F-100,kolmevarttitonnisesta F2-F3:sta F250 ja F-4:stä 1-tonninen F-350. Lisävarusteina sai sisäkattovalon,ovien kyynärnojat,häikäisysuojat sekä AM-radion.Maaliskun 13. päivänä 1953 optiona sai Ford-O-Matic-automaattilaatikon.1953 oli Ford F-100:lla viimeinen sivuventtili V8-vuosi,mutta kanadalainen Mercury M-sarja jatkoi vielä pitempään "lättäpäällä".
1953-54 nähtiin ensimmäinen Y-blokkinen ja kansiventtiilinen 239 cid V8 ristittynä Power Kingiksi.Kuutoskonetta oltiin porattu 215:stä 239 cid:hen ja ohjaustehostimen sai optiona.
1954 239 vaihtui isompiin 279 ja 317 cid variaatioihin.
Kauppalan VPK:kin kasvatti vanhaa kalustoaan 1954-56 Ford F-600 paloautoilla.Vanhin paloauto oli vanhasta pirtutaksista muunneltu 1926 Hudson Super Six.Toiseksi vanhin Ford-paloauto oli 1940 Ford Hävittäjä ja sitä seuraava sota-aikainen ja ilmeisesti Yhdysvaltojen armeijan ylijäämävarastosta hankittu Dodge-ambulanssi. Salon Auto-Osan,paikallisen Chryslerin ja Jeepin edustajan pihalla esiteltiin v.1957 kevyempi Jeep-paloautokin ruiskuhommiin..


1957 Jeep-paloauto edestä

Sama takasivulta



1961.9.1.Salon VPK;n Fordit
 uuden Vilhonkadun
Gulfin
avajaisissa





1955.Hellatehtaan portilla.
Leinon 1954 Ford F-600
By Juhart
Kauppalassa Rummunlyöjänkadun naapurissamme Leinon liesitehtaalle oltiin samoin ostettu parisen 1954 Ford F-600-kuorma-autoja maalattuna entisiin vaaleanbeessisiin fliittiväreihin..mustin likasiivin.Kauppalan poliisilaitoskin vanhassa Raatihuoneenkadun raatihuone-ja kirjastorakennuksessa sai syvänsinisen 1943 Ford F-100-Maijansa,joka kelpasi pitkälle 60-luvun loppupuolelle asti Juoppomaijana,kunnes v.1958 kamarin muutettua uuuteen virastotaloon Kirkkokadulle taloon ostettiin länsisaksalainen Ford Taunus FK1250-Maija..Nimismies Somerikko silti vielä 60-luvun loppuun asti ajeli luotetulla keskivihreällä 1951 Ford Customillaan...

Jenkki-Ford-kuorma-autojen myynti alkoi hiipumaan 50-luvun puolivälin jälkeen. Samoin kävi GM:n jenkkikuormureiden kanssa.En nähnyt montakaan 1953-60 Chevrolet-kuorma-autoa kauppalassa,kun GM:n brittidivisioona ryhtyi tuomaan maahan Bedfordeja v.1953 TA-mallista eteenpäin. Ainoa muistamani Chevrolet- kuormuri oli K.Peisan 1958 Chevrolet-kouluauto.

Salon Traktoauto Oy oli onnistunut myymään muutamia 1953-54 Studebaker-kuorma-autoja kauppalaan ja uskoisin yhden olleen Salon Kauppaosakeyhtiön käytössä.

1961 kuvattu K. Peisan kouluauto fliitti.
Oikealla 1958 Chevrolet.




1957 Joulutorvisoittokunta Salon sillalla.
Takana joulupukki 1957 Studebakerin lavalla 

1957 Studebaker halfton pickup

V.1960 syksyllä näin muutaman 1961 jenkki-Ford F-700-mallin seisomassa uusien britti-Traderien vieressä Salon Automyynti Oy:n pihalla.Muistaakseni nämä olivat dieselöityjä ja yksi niistä meni kemiöläiselle ammattiautoilijalle Börje Lindroosille.


1961 Ford F-700 Diesel.
Börje Lindroos.Kimito

Rekisteriote samasta
Kanadalainen Fargo ja Desoto
------------------------------------------------
Pikkukundina Helsingissä näin niitä paksukuonoisia Kanadan Desoto-Mustamaijoja liikenteessä. Suomeenhan tuotiin 50-luvulla paljon Plymouth-korisia ja Desoto-keulaisia kanadalaisia mutaatiomalleja.
Myös ruotsalainen AMA Norrköpingissä kokosi Desotoita Plymouthin vaatteisiin. 
Kanadalaiset Fargo ja Desoto paketti- ja kuorma-automallaissa olivat näoltään likisamanlaisia kuin jenkki-Dodget. Amerikkalaisen Fargon valmistus oli päättynyt jo 30-luvulla ja Chryslerillä päätettiin,että Dodge-kuorma-autoja vientiin valmistettaisiin Fargo-merkkisenä.
Kanadassa,Turkissa ,Intiassa ja monessa muussa maankolkassa kaikki Dodge-kuorma-autot olivat Fargoja.
Fargon maapallologokin kuvaa merkin globaalista valtausta.
1957 . Poliisi Desoto-Maija Helsingissä
Fargo- ja Desoto-kuorma-autoja valmistettiin monessa maassa,Turkki mukaanluettuna v.1978,jolloin Chrysler erosi liitosta Askamin kanssa,Askam-merkin jäädessä valmistusmerkiksi.Itse olen tavannut monia nelikulmakuonoisia Askam Desoto-kuorma-autoja Saudi Arabian länsiprovinssin Jordanian rajan ja Jeddan välisellä maantiellä 80-luvun alussa ollessani projektiostajana yhdessä suomalaisarabialaisessa rakennusfirmassa Yanbun kaupungissa. 
Dodge ei koskaan hävinnyt kanadalaisilta markkinoilta. 1936-72 Dodgea myytiin Dodge-Desoto-diilereillä ja Fargoa Chrysler-Plymouth-diilereillä.
1950 Kanadan Fargo-kuorma-autot
Syntymävuoteeni 1947 saakka Fargon hytti oli samanlainen kuin sota-Dodgeissa,kunnes 1948 uusi sodan jälkeinen kori tuli markkinoille Dodgen myötä.
Eroina olivat vain nokkamerkki,pölykapselit ja merkkilistat.Pickupeissa nyt takalauta eli takapelti oli stanssattu Fargo-nimellä.
Erikoisuutena oli myös ajovalojen sijainti lokasuojien kärjissä,jollaiseen Ford ja GM päätyivät v.1957 sekä 1955 merkkijärjestyksessä. Modernista ulkonäöstään huolimatta sen konepeitto aukesi sivuilta ns kaksiosaisena simpukkamallina. Se toimi hyvin etenkin öljyn tarkistuksessa,mutta moottorin nostossa tuli vaikeuksia,jolloin konepeiton keskiosa naarmuuntui työssä.jossa yhden monttöörin sijasta tarvittiin kaksi.
1954 Fargon keulaa muutettiin modernimmaksi ja matalammaksi tuulilasin tultua yksiosaiseksi .
1951-mallin maalattu jäähdytysripamallinen maski muuttui kahdeksi paksuripaisemmaksi ja korin väriseksi trapetsitangoksi,joidenka keskelle oltiin pantu koristeeksi neljä pystykkäistä kromikulmarautaa..kuten saman vuoden Plymouth Cranbrookissa.
1954 Fargo trucks
Takalasin vartti-ikkunoita ei ollut kylläkään kanadalaisissa malleissa.
Krominen maapallokeulakoriste oli kadonnut ja tilalle asennettu maapallomedaljonki keulapellin keskiripaan.
Dodgen Job-Rated -kylkimerkin tilalla luki pelkästään Fargo.Uuden konepeiton alla nyt oli tilaa vaikka uudelle Hemi V8:lle,joka oli voimanlähteenä isoimmille malleille.
Vuoteen 1957 mennessä sivuventtiilinen v.1954 esitelty 229 cid-kuutonen oli voimistunut 351 cid:ksi v.1955 alle 1.5-tonnin kantavuusluokassa.
Sisällä kojelauta oli symmetrinen,joskin nopeusmittari oltiin lainattu 1949-50 Plymouthista.
V.1955 panoramatuulilasi--sen ajan uusi hullutus--tuli vuoden fleivörinä.
Chrysler-yhtiön Forward Look-kylkilogo vaihtui Fargoksi lokasuosissa 1956.
1956 Fargo
Kaiken lisäksi sähköt vaihtuivat 12-volttisiksi ja renkaat sisäkumittomiksi.Optioina sai jarrutehstimen sekä Loadlife-automaattilaatikon vanhan Fluid-Driven tilalle. 
Kanadalainen 3.5-tonnin Fargo sai V8:n v.1955 ja 2-tonniset Dodget sekä Fargot 1956..ja koko kuorma-autosarja v.1957. Huomionarvoista on,että 1957 303 cid V8 oli sama kuin v.1957 Dodgeissa ja Plymoutheissa ja jota käytettiin kanadalaisessa 1956 Dodge Custom Royalissa sekä Chrysler Windsorissa.
Kanadalainen Custom Royal 2-kurkkuisella kaasuttimella ja Windsor nelikurkkuisella kaasuttimella olivat jo tuotannossa ennen amerikkalaista 1956 Plymouth Furya.
1957 Fargo D-700 veturi
Lopulta v.1957 kanadalaiset saivat ostaa kevyemmän Fargon V8-moottorilla. Alkuperäinen 1956 Furyn kaksikurkkuisella kaasuttimella varustettu ja lievästi alitehoisempi V8 tuli vakiomoottoriksi Fargoihin.
Optiona 1-tonnin Fargoon sai 315 cid V8:n--aiemman 1956 Dodgen Super Red Ram Hemin.
Ulkoisesti Fargo oli saanut yläsilmäluomet ajovaloihinsa kuin 55-56 Plymoutheissa ja uuden maskin,jonka aukko oli matalampi,parkkivalojen istuttua molemmissa päissä. Ohut maalattu keskiripa yhdisti parkkivalot ja maskin keskellä seisoi maalattu pystyripa.
Konepelti oli nyt uutta yksiosaista ja edestä aukaistavaa alligaattorimallia.Lokasiojien Dodgen Job-Rated-logon tilalle laitettiin uudet The Power-Masters-kromilogot..kuin jäänteenä Desoton vanhasta lättäpääkuutosesta.
1958 Fargo Sweptside pickup
"Kalifornia Kustom Kar Kraze" eli kalifornialainen kastomautohullu(t)us oli iskenyt 1958 Chryslerin kuormuriväkeen..ja ehkä positiivisessä mielessä. 
Fargoa päivitettiin silloin ihan oikeilla tuplavaloilla.
Sellaiset sai optiona,kun tavalliset valoparit olivat vakiona.
Soikeat ajovalopohjat tulivat esiin c-muotoisista aukoista maskin sivuilta. Valojen välissä kiilsi 3 kromattua Kustom-putkea,neljännen ollessa maskin alla erillisessä pikkumaskissa.Konepellin sivuissa kiilsivät Kustom Louvret eli kustomilmanottoaukot lokasuojien laskiessa syvinä Darrin Dipeinä ovien takareunoissa.Tämä sattui olemaan Dodgen ja Fargon viimeinen muodonmullistus v.1960 saakka...

Suomalaisia Fargoja ,Desotoja ja Dodgeja:


1955 Fargo Custom.Mommilan kartano
Kaksi 1950 Fargo-tukkirekkaa Mikkelin mlk:ssa
1962 Desoto D-Series Hatanpään Uniolla Tampereella
1963.1960 ca.Dodge D-Series ka Mannerheimintiellä
Stockmanin
kulmalla
1960 Desoto D-Series ka
jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti