sunnuntai 30. huhtikuuta 2017

Hillmanista Belletin kautta Manilan jeepneyihin.Isuzu-stoori.Vanhan roddarin muistelmat.

1968 Isuzu Florian-mainos.Suomen Koneliike Oy
1966 Isuzu Bellett ja
Renault Dauphine
Suomenlinnassa

Vanhan roddarin muistelmat-sarjassani olen kajonnut kokemuksiini japanilaisista automerkeistä,
Ennen tätä sarjaa olen sivunnut myös Toyotan kruununperillisiä Tiaraa,Corollaa,Coronaa ja Crownia.
Tässä kirjoituksessani tarjoan näkemyksiäni Isuzusta,joka rantautui Suomeen Helkama-yhtiön Suomen Koneliikkeen kautta 1965 Bellettillä ja myöhemmin 1967 kukalta kuulostavalta Florianilla  aivan kukkaskansan eli hippien aikakauden alussa..
vaikkei nimellä ollut mitään tekemistä Floran kanssa..




1922 Wolseley A9- valmistusta
Fukagawa-tehtaalla
Isuzulla on juurensa,kuten Datsunillakin brittiautoissa.
V.1918 Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering Co.Ltd tehdas teki yhteistyösopimuksen Wolseley Motors Ltd:n kanssa
Ensimmäisen Wolseley A9-malli auto valmistui 1922 ja kaksi vuotta myöhemmin CP-kuorma-automalli.
1936 Jidoshi Kogyo-tehdas julkisti Japanin kauppa-ja teollisuusministeriön malliauton Isuzun.Nimensä se sai Isuzu-joesta,joka oikeasti merkitsee 50 kelloa..Siitä englanninkielinen johdannaissana Bell,josta myöhemmin syntyivät mallinimet Bellel ja Bellett.
1953 Isuzu Hillman Minx
V.1953 Isuzu Motors teki sopimuksen Rootesin kanssa Isuzu Hillman Minxin valmistuksesta ja 1971 GM:n kanssa,jolloin syntyi mm. Florian-pohjainen Chevrolet LUV pickup jenkkimarkkinoille.

Ensimmäiset havaintoni Isuzuista menevät 60-luvun puoliväliin ja vuosikymmenen loppupuolelle kotikaupungissani,jonne ilmestyi omituisen näköisiä Bellettejä,joidenka sivuikkunoiden pylväät kaatuivat taaksepäin kuin risuaita.Esteettisesti se ei ollut mikään nätti auto,joskin sen GT-malli näytti sulavamman näköiseltä ilman taaksekaatuvaa keskitolppaa.


1965 Isuzu Bellett
Isuzu Bellett (19963-1973)
----------------------------------------------

Bellett ja sen sporttimalli GTR näyttivät pärjäävän suomalaisilla rallipoluilla melko hyvin,josta ilmeisesti merkin myynti näytti kohenevan,koska jokainen suomalaismies halusi olla sydämessään maalaissantateillä Timo Mäkinen tai Rauno Aaltonen Mini Coopereissa...taikka Pentti Airikkala tai Timo Salonen Belletteissä.
Bellettin itsenäinen takajousitus kierrejousin ja poikittaisin lehtijousin kiinnitettynä taka-akselin tasauspyörästöön näytti typograafiselta erehdykseltä,mikä jotenkin kesytti camberkulmia,toisin kuin Toyotalla ja Datsunilla,joilla oli vakioina elävät taka-akselit sekä pitkittäiset lehtijousipakat.
1962 Hillman Minx V
drophead Coupe
Isuzun disaigni sellaisenaan ei ollut pragmaattinen eikä innovatiivinen teknisen ongelman korjaamiseksi,vaan osoitti Isuzu Motorsin kunnianhimoa tulla primääriseksi autonvalmistajaksi Volvon,Peugeotin.Alfa Romeon ja Borgwardin lailla. Borgward oli silloin jo poistunut kuvista.
Bellettin syntymisen aikana Hillman valmisti Minxin V-sarjaa,jonka muotoilusta oli johtanut Raymond Loewy ,reliikkinä 50-luvulta etulokasiipien päällisin etuvaloin ja takasiipien pystyin perävaloin. Toisaalta autolehdet kirjoittivat ylistäen,että Bellettin disaigni oli avantgardinen ja voidaan vain arvella Isuzun pyytäneen muotoiluun apua ulkopuolelta.Japanilaiseksi muotoiluksi Bellett oli sopuisa ilman entisten japanilaisten kotikutoisten tekeleiden kanttimaisuutta.
Bellett ohitti Nissan Bluebird 410-mallin 1963 ja Toyota Corona T40:n 1964 ja joita pidettiin Japanin talousmahdin johtajina sekä kilpailukykyisinä Amerikan sekä Euroopan markkinoilla.Isuzu kooltaan melko identtisenä näiden kanssa ja muodoiltaan kosmopoliittisempana ei ainoastaan ollut tasavertoinen,vaan ohitti ne teknisin hienouksin..
Valitettavasti v.1968 esitellyn Isuzu Florianin jälkeen Isuzu katosi Suomesta henkilöautomallina markkinoilta,tehtaan keskitettyä Elf-pickupien ja kevytkuorma-autojen,Isuzun raskaampien kuorma-autojen,bussialustojen ja dieselmoottorien valmistukseen.

1969 ca. ACE Päivärinta ja Sepi
Tuomi nojaamassa
Isuzu Bellettiin salolaisten
 nuorien suosiman
 Pika-Pala-baarin edustalla 

Suomeen ehkä ei tuotu yhtään Isuzu Bellettin Express-paketti- eikä Wasp-pickup-versioita
1965 Isuzu Express

1964 Isuzu Wasp
Express oli vientimallina hyvin harvinainen,samoin kuin Wasp-pickup,joita myytiin etupäässä Japanin markkinoille. Belletin elinkaari 1963-73 päätyi GM:n Isuzun osake-enemmistön ostoon,jolloin Bellettiä seurasi GM:n ns. globaalinen T-auto,jota kutsuttiin Isuzu Bellett Geminiksi ja myöhemmin yksinkertaisesti Isuzu Geminiksi  Opel Kadettin kloonina.
Australialainen Holden Gemini samoin oli yksiyhteen Isuzu Gemini.
1963 Bellettiä tarjottiin 1.5-litraisella kansiventtiilinelosmoottorilla sekä 1,8-litraisella dieselillä.
1964 Wasp-pickup oli varustettu 1.3-litraisella OHC-neloskoneella.Samana vuonna myös kolmiovinen Express-farmari-pakettimalli esiteltiin.
19966 Isuzu Bellet GT
1966 Bellet B sai kasvonehostuksen ja GT-malli sai vuoden lopulla 1.6-litrainen SOHC-nelosmoottorin.1971  Bellett sai toisen kasvonehostuksen,jolloin myös diesel-Bellettien elinkaari päättyi.1965 tammikuussa Bellettin vienti aloitettiin Eurooppaan,johon enimmäkseen Suomeen saapui laivarahtina yhteensä tuhat Bellettejä.Suomalainen Suomen Koneliike Oy edusti myös Alfa Romeota ja Jaguaria käyttämällä merkkien kilpailumenestystä iskulauseenaan.


Isuzu Bellel 1961-67
---------------------------------
1964 Isuzu Bellel 2000
Isuzu Bellel oli amerikkalaisessa kategoriassa ns. kompaktiauto ja Isuzun ensimmäinen oma automalli ja lisäksi Japanin ensimmäinen dieselhenkilöauto.
Teknisesti ja alustaltaan se pohjautui Isuzun Rootesin lisenssituotetteeseen Isuzu Hillman Minxiin.Mallivalinnoissa hyvin pinifarinamaisen Austin Cambridgen sekä Morris Oxforsin näköistä luomusta valmistettiin neliovisena sedanina ja viisiovisena Bellel Express-farmarimallina.
Bellel-nimi taas tulee Bell-sanasta ja roomalaisesta L-numerosta,vastaamalla 50 kelloa Isuzu-joen nimeä japaniksi..
Bellelin tuotanto alkoi aivan Tokion kesäolympialaisten avajaisten aikaan 1964 lokakuussa.
Belleliä tarjottiin 1.5- ja 2-litraisilla kansiventtiilinelosilla sekä 2-litraisella dieselillä. Kaikki konevaihtoehdot tulivat nelilovisella ja ohjauspylvääseen asennetulla manuaalilaatikolla.
Jousitus pohjautui Isuzu Hillman Minxiin.
1965 Isuzu Bellel-taksi elokuvassa
What's UP Tiger Lily

 Alunperin 1961 Bellelissä olivat päällekkäiset tuplavalot kuin Nissan Cedricissä,kun 1962 ne vaihtuivat vain parillisiin.Bellelin ensimmäiset perävalot olivat kolmionmuotoisia,kun 1965 lokakuun kasvojennostossa ne vaihtuivat normaaleiksi kuin muissa aikakauden valta-automalleissa.Kasvonehostuksen mukana ajovalot muuttuivat vaakaparimallisiksi.

Bellelin dieselversio tuli suosituksi Japanissa taksikäytössä,mutta yksityiskäytössä omistajat välttivät sitä koneen karunlaisesta käynnistä sekä eksentrisestä korimuotoilusta.
Pieni määrä Bellelitä meni vientiin vasenpuolisin ohjauksin ja jossain ole nähnyt kuvan suomalaisesta Bellelistä metsäautona..

1967 Isuzu 1600 Florian PA20-sedan ja farmari
Isuzu Florian (1967-83)
------------------------------------
Isuzu Florianin nimi ei ollut lähtöisin Pyhästä Florianista,vaan fiktionaalisesta valkoisesta Lipizzan-ratsusta,jonka omistajana oli Itävallan keisari.Florian alunperin perustui  Felix Saltenin 1934 kirjoittamaan teokseen Florian--keisarin ori. Salten samoin oli kirjoittanut Bambin.josta Walt Disney teki animaatiofilmin.V.1940 kirjaan pohjautuva Florian-elokuva valmistui.
Myöhemmässä Florian II-mallissa käytettiin hevoslogoa..
Ensimmäisenä versiona Florian esiteltiin Tokion autonäyttelyssä 1965 Ghia Isuzu 117 Sedanina,mikä kielii siitä,että kuuluisa Ghia-studio oli piirtänyt muodot automallille. Samoin se jakoi runkonsa Isuzu 117 Coupen kanssa.Ensimmäinenä moottorivaihtoehtona oli 1.6-litrainen ja 84hp kansiventtiilinelonen.1977 se sai 1,8-litraisen nelosen sekä dieselversion.Florian 1600 PA20-mallin kone oli sama kuin Bellettissä,mutta kesytetymmässä muodossa.1968 sitä kohennettiin luksustilpehöövereillä,kuten nahkasisustuksella ja ilmastoinnilla ja 1969 se sai Bellett GT:n tuplakaasutinmoottorin ristittynä Florian TS:ksi..eli Touring Sportsiksi ehostettuna parivaloin maskin molemmilla puolilla ensimmäisessä kasvojen ehostuksessa 1970..
1972 Isuzu Faster (KB)
Floriania sai aluksi vain neliovisena versiona ja viisovisena farmarina,josta jälkimmäistä ei enää valmistettu tuotannon loppuun asti.Kuusi sivuikkunaa käsittävä ansarimalli oli silloin melko epätavallinen muotoilukikka,josta keulapeltejä ja takaovia käytettiin myös Isuzu Faster (KB)-Double-Cab-Pickupin kopissa. Fasteristä myös valmistettiin Chevrolet LUV-versiota sekä Bedford KB:tä.
Florian alunperin korvasi Isuzu Bellelin ja myöhemmin Florianin taas korvasi Isuzu Aska,joka oikeastaan oli Honda Accord.


1980-luku.Isuzu Elf-kamelinkuljetusauto

1982 sain alleni Saudi Arabian Jubailissa upouuden Chevrolet LUVin eli jenkkien Isuzu KB:n variaation.Tästä olen kirjoittanut edellisessä stoorissani From Saudi with LUV.
Saudin markkinoilta löytyi kyllä ihan aitoja Isuzu KB-pickup-malleja,joita mm. beduiinit suosivat kameliensa kuljetuksiin Toyotan pickupien rinnalla.Isoimpina kamelinkuljetuskuormureina beduiinit suosivat Isuzu Elfejä sekä Mitsubishi Cantereitä..



1970-lukuinen
Isuzu KC20 Diesel
Jeepney
80-luvun alussa Manilassa Filippiineillä pääsin tutustumaan paikalliseen Isuzu-kantaan vähän niinkuin kantapäiden kautta,juostessani Jeepneyjen perässä päästäkseni kyytiin aamuruuhkassa Paranaquesta Makatiin.
Manilan jeepneystä suurin osa köhisi ja piereskeli mustaa savua taivaalle Isuzu-dieseleillä.
Isuzu oli 70-luvulla yrittämyt päästä mukaan AUV-Asian Utility Van-valmistukseen kulmikkaalla Harabas-jeepneymallillaan,mikä ei myynyt hyvin.Toyota Tamaraw ja Ford Fiera myivät paremmin.
Seuraavana yrityksenä Isuzu tarjosi KC20 AUV-jeepneymallia.
Nykyään jeepneyvalmistajat jaetaan kahteen luokkaan:
1.Takapihayrittäjät,jotka valmistavat 1-5 jeepneyä kuukaudessa ja hankkivat korin osia suuremmilta valmistajilta keräämällä koneita ja koneen osia sekä runkoja romuttamoista.Dieselmoottorisuosikkeja ovat tavallisesti Isuzu 4BA1,4BC2,4BE1 sekä Mitsubishi Fuso 4D30.
2. Toinen valmistajatyyppi on isomman skaalan valmistajat,jotka jakautuvat kahteen alaryhmään,PUJ eli Public Uitility Jeep- sekä korinvalmistustehtaisiin,jotka toimittavat korin osia sekä valmiita jeepneytä..
20010 Isuzu Elf Jeepney Cebussa
Ensimmäisen dieselmoottorinsa Isuzu Motors Ltd valmisti jo v.1933.jolloin Ishikawa-tehdas liittyi DAT Automobile Manufacturing Inc-iin muodostamalla Automobile Industries Inc-in valmistaakseen dieselmoottoreita.1936 tehdas valmisti kaksi ilmajäähdytteistä dieselmoottoria DA4:n ja DA6:n,joiden pohjalta nykyiset Isuzu-dieselit oltiin suunniteltu.
Manilan ulkopuolella mm. Visayasissa Cebun saarella ja Mindanaossa Isuzu Canterista valmistetut jeepneyt ovat aina olleet muodissa.


1989 Isuzu Trooper RS
 1983-87 olivat huonoja aikoja jopa Manilan rikkaille,jolloin Delta Motorsin Toyotan valmistus lopetettiin.
Coronat ja Crownit jouduttiin tuomaan Japanista.
Isuzu samoin oli muuttanut GM-leiriin,uusien autojen saanti oli vaikeata,jolloin käytetystä Nissan Stanzasta,Toyota Coronasta ja Isuzu Geministä joutui pulittamaan 150-prosentin lisähinnan myyntihinnan päälle..katsomatta matkamittarilukemiin..
GM luopui Filippiineillä Holden Toranan tuonnista alkamalla myymään Isuzu Gemini dieseliä sekä kaksiovista Trooperia. GM käytti hyväkseen saksankielisiä televisiomainoksia ylistämällä Opel Asconaa,Mantaa sekä Rekordia. yrityksissään päästä sisään kalliimmille nettohintamarkkinoille
90-luvulla Isuzu Gemini sai rinnalleen eteläkorealaisen Daewoo Racerin,joka sattui olemaan GM-perheen saksalaisen Opel Kadettin klooni.
80-luvun lopulla kaksiovinen isuzu Trooper saapui Filippiinien SUV-markkinoille.Neliovisena se myös hyväksyttiin Toyota Tamaraw FX:n rinnalle ns. FX-joukkotaksiksi.

1979-82 Isuzu Gemini
T-car ad in Philippines

Kuorma-autoina Isuzu Elfit kevyemmässä sarjassa ovat aina olleet suosittuja Filippiineillä.Traktorinuppeina taasen maahan Japanista uitetut ja jopa uudet Isuzu Gigat tukkivat konttitrailerein Fusojen ja Hinojen kanssa kaikki Manilan valtaväylät suuntanaan provinssikaupungit.
Maan rautateille tarkoitettua rahtiliikennettä ei olla vielä kehitetty tarpeeksi,jolloin kaikki konttiliikenne kulkee Manilasta ulos valtaväylillä.
Bussialustoina Isuzut samoin ovat aina olleet liikennöitsijöiden toivelistalla 80-luvulta asti.

1981 maaliskuu.
Rajah Tours sai 16 ilmastoitua Isuzu-turistibussia käyttöönsä



2015 Nipa-bambumökki kulkee Isuzu Elfin
lavalla General Santosin kaupungissa
Mindanaossa.
Finis...














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti