lauantai 13. toukokuuta 2017

Letukoita kotoa ja kaukaa.Chevroletit.Vanhan roddarin muistelmat.2.

1958. Kirjoittaja itse Ämmänsaaren lossilla
nojaamassa iisalmelaisen 1951 Chevrolet
Styleline-pirssin  etulokasuojaan
1948-52 Chevrolets
1949-60
---------------------

V.1949 muutti Letukoiden muotoja modernimmiksi,mutta kuitenkin vanhoillisiksi verrattuna Fordin uusiin sulavakylkisiin Ford Custom "Shoebox"-malleihin. Chevrolet piti vielä kiinni vanhoista takalokasuojien pullistumisista,kun Fordin kyljet olivat luotisuoria.
Fordin vakiomoottorina oli v.1932 esitelty sivuventtiili-V8,joskin vaihtoehtona sai myös suoran kuutosen.Chevrolet pysyi lujasti kiinni v.1929 esitellyssä Stovebolt-kuutosessa ja vasta v.1955 se sai optioksi uuden 163cid-V8-moottorin

1949 kauppalaan silloin ilmestyivät ensimmäiset Letukan Stylelinet...
1949-52 Deluxe-sarjan halvimpana optiona oli  neliovinen Deluxe Styleline .
Styleline-malliston alapuolella oli halvempi Fleetline-sarja,joka v.1953 muuttui 150-sarjaksi ,jolloin Styleinestä tuli 210.
V.1950 esiteltiin kaksiovinen malliston Bel Air Hardtop kalleimpana mallina. Mallivuodet voidaan erottaa  kromimaskien muutoksista.

1949 Ford Custom
By Al Esper


1949 Chevroletin maski
Kotikauppalani pirssitolpan Stylelinet olivat enimmäkseen 1951-mallisia,joidenka kromimaskit koostuivat vain vaakasuorasta keskitangosta ilman vuosien 1949-50 kromisia alaleuan hampaita.
1951-mallin vilkut oltiin sijoitettu kromisen keskipannan päältä maskin kumpaankin ulkokanttiin.
1952 Styleline sai keskipantaansa kromihampaat,jotka ennustivat uuden 1953-malliston tuloa.joskin isoimmin kromi-irvistyksin.1949-52-sarjan vakiomoottorina oli kansiventtiilinen 216.5 cid-90hp Thriftmaster-kuutonen,mutta optiona sai myös 235.5-105cid-kuutosen vuosina 1950-52.
Vaihdelaatikkona oli vakiona rattipylväästä vatkattava 3-lovinen manuaali,mutta vv.1950-52 optiona sai kaksinopeuksien Powerglide-automaatin.

1950 Chevrolet Styleline Deluxe Sport Coupe.
Helluntaisaarnaaja Vilho Soinisen lahja-auto
USA-matkaltaan
Styleline näytti olleen suosittu taksimalli kaikkialla Suomessa, Taksitolpilta otetuissa kuvissa 50-luvun puolivälistä Styleline seisoo aina komeana dollarihymynä uudempien ruplahymyjen seurassa.
Jopa poliisautonakin Stylelineä käytettiin muutamissa poliisipiireissä

1955 ca. Haapaveden pirssit.Styleline seisoo Aero Willysin
vieressä oikealla,
1952 Chevrolet Styleline Deluxe-poliisiauto
Oulun Tuirassa.
1953 Uncle Tom testaa
1953 Chevroletin
1952 Chevrolet Styleline kilpaili pirssitolpilla uuden Ford Customlinen kanssa ajoista,kun 1953 Chevroletin Styleline Deluxe muuttui numeraaliseksi 210:ksi eli Two-Teniksi ja sen yläluokaksi nimettiin Bel Air.
210-sarjan alapuolelle jäi halvin 150-sarja.
Stylelinet silti sitkeästi pysyivät kotikauppalani taksitolpilla pitkälle 50-luvun puoliväliin saakka,kun ensimmäinen panoraamalasinen 1955 Bel Air saapui levein kromihymyin seuraan. Vuosien 1953-54 210:iä eikä Bel Aireja näkynyt omituisesta syystä kauppalan katukuvassa yhtäkään!
Sain vain kuolailla vanhoja partiolaisten paperikeräyksestä löytämiäni Mechanix Illustrated-lehtiä,joissa Tom McCahill testasi ensimmäisen 1953 Chevrolet 210 2D Coupen..
1953-54 Letukoita kyllä myytiin muualla Suomeen ja jopa Helsingin poliiseilla oli jokunen 1953 Chevrolet partioautona.
Kaappiautoina eli Mustamaijoina poliisilaitokset taasen suosivat kanadalaisia Desotoja..Viisinelosen erotti viisikolmesta viidestä kromihampaasta maskin keskipannassa.

1954 Chevrolet Bel Air-taksi
Havannassa



1955 Desoto-Maija ja 1953 Chevrolet 210-partioauto
Helsingissä



Helsinkiläinen 1955 Chevrolet Bel Air-taksi
Keräämieni kuvien perusteella 1953-54-malliset Letukat olivat harvinaisempia Suomessa kuin vanhemmat Stylelinet.
Uuden ja silmiä hivelevän kauniin 1955 Chevrolet-malliston saapuessa Suomeen,kaikki sitä vanhemmat jenkkiautot näyttivät pikkupojan silmissä ikivanhoilta.
Horninkadun sillankulman taksitolpalle ilmestyi tummansininen 1955 Chevrolet Bel Air-pirssi ja linja-autoaseman kopille vaalenharmaa samanlainen.
Kummatkin Letukat vaihtoivat päivystystään kopilta toiselle.
Uuden 265cid-183hp Turbo Fire-kansiventtiili-V8:n sijasta taksimiehet olivat valinneet konevaihtoedoksi 235cid-123hp-kansiventtiilisen suoran Blue-Flame-kuutosen kokemuksistaan Stylelinjen ja vanhojen sotaa edeltävien Mastereiden vahvoista moottoreista,joilla jotkut pirssimiehet olivat ajelleet yli miljoona kilometriä...

Salon sillalla menoss Turuntielle
vaalea 1955 Chevrolet Bel Air-taksi

1958.Salon linja-autoasema.
Taustalla taksikoppi sekä 1951 Chevrolet Styleline Deluxe-
että 1955 Chevrolet Bel Air-taksit
1955 Chevrolet 210 (2100) 6
AAA-kahvi

1958 ca. Kemiöläisen
Sven Nummelinin Chevrolet
56 Bel Air -taksi Volgan
seurassa
V.1956 Chevroleteja en tavallisesti nähnyt lainkaan kauppalan katukuvassa,paitsi joskus,kun kauppalan läpi ajoi Turkuun päin joku valtion korkean herran musta autokolonna,johon kuului muutama leijonarekisterinen ja musta 1956 Chevrolet 210.
Kemiössä eräs taksiyrittäjä Sven Nummelin oli ostanut komean 1956 Chevrolet Bel Air-taksin,
Helsingistä 1956 Chevrolet Bel Air-takseja löytyi enemmän..
Nykyisin ylikuuluisaa 55-57 Tri-Chevy-sarjaa Suomessa pidettiin
tavallisina takseina sekä valtion virkamiesten sekä puolustusvoimien korkeamman upseeriston virka-autoina.Mallisarjan harvinaisempia avo- sekä Hardtop-malleja saatiin maahan erittäin vähän.

1959 Kanadalaisvieraat tutustumassa Suomeen
1956 Chevrolet Bel Air 4d hardtopilla


Presidentti UKK Savonlinnassa 1957 Chevrolet
210:n kyydissä

1957 Chevrolet Bel Air 4D HT
by Juhart 1966.
Ensimmäisen kokemukseni 1957 Bel Airin kyydissä sain v.1965 lukion I luokalla,kun luokkakaverini Maanselän Antsa ajoi kouluun isobroidinsa, Sora-Asvaltti-firman omistajan 1957 Bel Airilla. Se oli vaaleanvihreä neliovinen tolppamalli ja tietysti varustettuna kuuluisalla Blue-Flame-kuutosella. Auto oli lisäksi täysin entisöity....
Antsan Bel Airin sytyttämänä piirsin Bel Airista oikean kuvakollaasinkin...joskin HT-mallista..

V.1958 Chevrolet sai täysin uudet vaatteet...ja vain yhdeksi vuodeksi..typistetyin siivin..kun 1959 Letukka näytti lentoon lähtevältä lokilta...
Kauppalamme pirssitolpalle ilmestyi uusi 1958 Chevrolet Biscayne.

1958 Chevrolet Biscayne ja pojat
Mikkelissä

10 Commandments and 2 UFOs plus
58 Chevy Nomad stw
by Juhart

Mechanix Illustratedin kuuluisa autotestaaja Tom McCahill ajeli uudella 58 Impalalla mainoksessa Texacon  bensamittarille.
210-sarjan korvasi alasarjassa Biscayne ja alimmassa kategoriassa 150-sarjan korvasi Delray.Keskisarjan Bel Airin yläpuolelle saatiin Impala,jota tarjottiin vain hardtopina sekä avomallina.Moottorivaihtoehtona ensimmäistä kertaa tarjottiin isoblokkinen 348cid V8. Suomalaisella tangokuninkaalla Olavi Virralla oli lauluautonaan 1958 Chevrolet Biscayne,,,,
55-57-mallistojen kaksiovinen ja luksussarjan Nomad-farmari päätyi 1958  tavalliseksi Bel Air-sarjan farmarimallinimikkeeksi,joskin sen alapuolella myytiin Delray-sarjan Yeomania.
Biscayne-sarjan farmarina taasen myytiin Brookwoodia...
1957 Chevrolet 210 farmarin kohtalaisen aihion löysin kerran kaverini kanssa 70-luvun puolivälissä Halikon Hajalan tien varrelta hyljättynä lumikinokseen yhdestä kuusikosta...että Letukan farmarimallejakin oltiin tuotu Suomeen muutama kappale.

Olavi Virran Chevrolet Biscayne
4d HT


Mechanix Illustratedin Tom McCahill
testaa 1959 Chevroletin

1960 Chevrolet Impala Flat-top 4d HT
1960 Chevrolet Bel Air ja Biscayne


Vuosi 1959  raketti-ja atomivuosikymmenen lopun kunniaksi antoi kaikille jenkkimalleille uudet ,
kun Suomessa pantiin Atomia Karhulan lasipurkkeihin säilöntäaineeksi ja metsureille tarjottiin uusia Raket-moottorisahoja..
Chryslerillä ja Cadillacilla siivet nousivat perästä ylös,kun Chevrolet levitti siipiään ulospäin.
Chevrolet piteni ja levisi mitoiltaan,painonkin noustua,vaikka ovipeltejä oltiin ohennettu.
60-malli oltiin meikattu keulasta uudelleen,jolloin maskin yläpuoliset vinot sieraimet poistettiin.Chevroletin tavara-autoissa sieraimet pysyivät vielä 60-luvum alkuun asti.
Takasiipiä latistettiin pyrstöstä,jolloin kissansilmätakavalot vaihtuivat pyöreisiin..
Biscayne ja Bel Air piti tuplaperävaloja,kun Impala kerskui kolmella kummallakin puolella.
Tämä perävalotrendi jatkuikin Chevroletilla pitkään 60-luvulla.
Suomeenkin saatiin mm. Chevroletin Bel Air- ja Impala Flat-Top-malleja jokunen.


1960 Chevrolet truck line

1954 Chevrolet Pane van.
Paulig
Kauppalasta kaupungiksi v.1960 muuttuneessa Salossa 60-luvulla Hotelli Salon ja autovuokraamon omistaja Teuvo Kavastolla oli tälläinen 1959 Chevy Impala Flat-Top HT-malli..samoin kuin 1961 Dodge Pioneer (tai Seneca)..
50-luvun Chevroletin kuorma- ja tavara-autokanta Suomessa taisi elää huippukauttaan vuosikymmenen puoliväliin saakka.Viimeisen Chevrolet Panel vanin näin vain Pauligin autokuvastossa..
Samanlaisena Advance- Designinä sitä valmistettiin vielä 1955 .
50-luvun lopun Chevrolet-tavara- ja kuorma-autojen tuonti taisi hyytyä,mutta kanadalaista Dodge-Desoto-mallistoa näkyi liikenteessä enemmän.

Yutivon GM:n Chevroletin Manilan tehdas 1954
Kauko-Letukat
-----------------------------

Vaimoni kotimaan ja minun residessimaani Filippiinien autokanta 1905-1941 ns, Amerikan ajan ansiosta oli ollut tietenkin jenkkiauttovoittoista.,
Ns.Amerikan aika kesti v.1946 saakka.kun Yhdysvallat antoivat maalle itsenäisyyden,mutta Amerikan henki eli pitkälle 70-luvulla saakka presidentti Marcosin hyvillä Big Brother-suhteilla Amerikan presidenttien kanssa.
1947 Liikenne maassa muuttui oikeanpuoliseksi....
Jostain omituisesta syystä Espanjan siirtomaavallan aikana ja vielä Amerikankin aikana maassa oli ollut vasemmanpuolinen liikenne...niin oli myös aikoinaan espanjankielisessä Argentiinassa ja Paraguayssakin..
Jenkeille Filippiinit ovat aina olleet Amerikan takapiha...ja se näkyi myös autokannassa.
General Motors on kauan keikkunut kuvissa Filippiineillä .General Motorsin tuotteilla ei ollut 20-30-luvuilla yhtenäistä GM-maahantuojaa,jolloin merkkejä tuotiin maahan erillisten maahantuoja-myyjäverkostojen kautta.mm.Buickia ja Cadillacia edusti Pacific Motors.
1930 ca. Pacific Motorsin
Buick- ja Cadillac-liiketalo
Manilassa
1924 Nuoret filipinat menossa messuun 1924
Chevrolet Touring Carilla Manilan
Luneta-puistossa

1937 Chevrolet Master
Deluxe
Virallisen autojen maahantuonnin ohella amerikkalaiset US Commonwealthin eli Amerikan kansainyhteisön virkamiehet sekä armeijan sotilashenkilöt toivat yksityisesti Filippiineille autoja Yhdysvalloista ennen japanilaisten maan valtausta 1942.
Näin myös tapahtui sodan jälkeen 1945,jolloin maahan tuotiin Yhdysvalloista uusia sekä käytettyjä autoja senkin jälkeen,kun jenkit jättivät Subicin laivastoasemalle ja Clarkin lentotukikohtaan tuhansia jeeppejä huutiokaupattavaksi filippiinoille huutavaan kaustopulaan joukkoliikenteessä.
50-luvulla se,joka halusi olla sanamukaisesti IN omistaakseen amerikkalaisen auton,hän meni Subicin laivastotukikohtaan,Clarkin lentotukikohtaan, ja Baguion John Hayn sotilasakatemiaan hieromaan kauppoja maasta poistuvien jenkkisotilaiden kanssa..
1953 prseidentti Magsaysay avasi tulliportit autojen maahantuonnille Filippiineille.
Samana vuonna Yutivon veljekset avasivat Manilan kokoonpanotehtaan amerikkalaisille Chevrolet-malleille.
Sen lisäksi eurooppalaisten merkkien maahantuonti alkoi,jolloin Yuticon veljekset avasivat GM-myymälän brittiläiselle Bedfordille ja Vauxhallille sekä saksalaiselle Opelille.Mantrade toi maahan amerikkalaista Ford Customia,Fairlanea,Galaxie 500:a,Mercuryä sekä Lincolnia.
Mantraden eurooppalaiset merkit olivat Ford Consul sekä Ford Taunus.

General Motors Philippines
------------------------------------------------
Yutivo Corpin Opel Ascona-mainos 
Yutivo Corpin Opel Kadett

Yutivo Corporation perustettiin v.1953,jolloin GM-autoja ryhdyttiin kokoamaan uudessa Manilan tehtaassa.
Yutivo ei ollut General Motorsin fransiisi,vaan itsenäinen kokoonpanija ja edustaja. Amerikkalaisia GM:n merkkejä koottiin jo tehtaan perustamisesta asti,kuten:
--Chevrolet Bel Air 4-door
--Chevrolet Impala 4-door
--Chevrolet Malibu 2-door ja 4-door
--Chevrolet Camaro,Camaro Rallye
--Pontiac Parisienne (kanadalainen Bonneville)
--Buick Electra 225
Yutivo plant lay-out

1967 Yutivo Camaro Rallye

1967 Vauxhall Victor in Manila

Brittimalleja:
--Vauxhall Victor ja VX4-90
--Vauxhall Viva 2-door,4-door
Saksalaisia:
--Opel Rekord 2-door,4-door, Rekord Wagon 5-door
--Opel Ascona 4-door
--Opel Manta 2-door
--Opel Kadett 2-door,4-door.

1970 Holden LC Torana Sl Straight Six

Australialaisia:
--Holden Model KH-40
--Holden Wagon 5-door
--Holden Premier 4-door
--Holden Torana
Lisäksi Yutivo Corp. valmisti Chevroletin kuorma-autoja ja alustoja bussikoriteollisuudelle,kuten Liddelille,mikä kuului Yutivo Corporationiin..

Liddellin v.1948 Chevrolet-bussi
Yutivo tuli kuuluisaksi v.1967/69-mallisista Yutivo Camaroista,jotka olivat varustettuja 2.2l-155hp-kuutoskoneilla.Ilmeisesti yhtään V8-mallia ei valmistettu edes Rallye-mallisarjassa,mikä vastasi amerikkalaista Rallye Sportia.Camarot oltiin maalattu Opelin väriskaaloissa.Yutivo Camaron sai kolmilovisena manuaalina tai 2-vaihteisena automaattina.
Itse melkein olin kerran ostamassa 6-sylinterisen Yutivo Camaron Cavitesta,mutta auto oli laho ja ruosteen syömä.Päädyin ostamaan sen sijasta 1976-mallisen Oldsmobile Cutlass Supremen,toisen GM-merkin .
Yutivo Camaro oli kai Filippiinien vastine amerikkalaiselle Yenko Camarolle,vaikkakin eri voimanlähteillä.

Kuvakavalkaadi Chevroleteistä Filippiineillä;
-----------------------------------------------------------------

1959 Chevrolet Impala Tagaytayssä
1948 Chevrolet Fleetline taifuunissa
Manilassa 60-luvulla
1955 Chevrolet Bel Air Hizon Cakes and
Pastries-leipomon edustalla Manilassa
1949 Chevrolet Styleline 50-luvulla takakolarissa
1940 Chevrolet Deluxe uutena

1953 Chevrolet Bel Air-aihio
1960,Chevrolet Loadmaster 1947-53 tulvassa Manilassa

1957 Chevrolet Bel Air United Nations
Avenuelle Madalyong,Manila
1949 Chevrolet Styleline 2d Deluxe
1957 Chevrolet Bel Air
1958 Chevrolet Impala menossa entisöintiin 2015
1959 Chevrolet Impala,2011 Motor Show.Manila
1948,1949 ja 1952 Chevroletit .Escolta.Manila
1955 Chevrolet Bel Air Topdown at Clark
1956 Chevrolet Bel Air.Ligao,Albay
1960 Chevrolet Brookwood stw Olongapossa
1954 Chevrolet Ice Cream Panel Van at Clark Air Base
1950 Chevrolet Buses by Liddell
1949 Chevrolet-bussin
rakennusta.Mercado Bus Lines
1954 Medina Transit Chevrolet-bussi
1949 Evangeline Chevrolet-bussi Manilassa
1960 kuvattu 1947-53 Chevrolet jeepney-bussi
Angeles Cityssä...

jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti