tiistai 20. helmikuuta 2018

Coventryläisten herrojen visiitti Hornin korttelissa.Osa 2.Humber-stoori.



1955 ca.Auto-Osan Nortonit ja Triumphit

Traktoauton ja Salon Auto ja Moottorin visiittien perästä hyppäsin isäpastorin sotapyörän  Lepper-satulalle suuntana seuraava autoliike,joka sijaitsi Turuntiellä Lydmanin kahvilan vieressä ja Koskisen rautakauppaa vastapäätä..Veljekset Saarisen Auto-Osa.
Liike edusti monia automerkkejä,kuten Chrysleriä,Jeeppiä,Gutbrodia ja Humberia..Auto-Osa edusti myös saksalaista Moto-Standard-jyrsijämerkkiä..
Lisäksi liike myi brittiläisiä Triumph- ja Norton moottoripyöriä..
Saaristen 1949 Chrysler New Yorker
Autoedustusvalikoima oli mielestäni erikoinen...ja veljekset Saarisilla oli käytössä oikea 1949-mallinen New Yorkerkin..
Liikkeestä olin aiemmin saanut sotapyörän ookatankoon pyöreän Castrol-tarrankin vauhdin lisäämiseksi ja aanailin,että tällä kerralla voisin saada jopa jonkun autoesitteenkin..
Minua onnistikin sillä kertaa saadessani kännyyni oikean 1957 Humber Hawkin värikuvaesitteen.minkä taitettu keskiaukeama avasi koko Hawkin sivuprofiilikuvan nelisivuisena.

1957 Humber Hawk
1957 Studebaker Silver Hawk

Vaikka coventryläinen Humber Hawk oli täysi britti,niin sivukuva paljasti paljon amerikkalaista autodesignia panoraamaetu- ja takalasein..jotain Chevroletin ja Oldsmobilen ristisiitosta kolmeneljäsosaskaalassa..
1954 Humber Hawk
Oikeasti ihan luonnossa en koskaan ollut tavannut 1957 Humber Hawkia,mutta 1954-mallisen mustan Hawkin Harjavallan kirkonkylän pirssitolpalla tummansinisen Dodge Coronetin parina..
Papinperhe oli silloin joutunut savikauppalasta evakkoon Harjavallan rikkinummille isäpastorin pastoraalitutkinnon takia vuosiksi 1954-56....
Pirssitolpan vanhoillinen Humber Hawk oli mielestäni täysi antiteema amerikkalaiselle 1956 esitellylle Studebaker Silver Hawkille,jonka sulavan kauniit muodot oli suunnitellut kuuluisa muotoilija Raymond Loewy,joka oli tullut kuuluisaksi designeriksi leivänpaahtimista dieselvetureihin..
Raymond Loewy oli kylläkin suunnitellut mm. brittiläiselle Rootesille 1950-luvun puolivälin Hillman Minxin AUDAX-malliston,joka kielii monista studebakerimaisista piirteistä minikoossa.

1958 Audax Hillman Minx-esite

1953 Humber Super Snipe Suomessa
Ihme ja kumma kylläkin oli se,että v.1948 esitelty Rootes Groupin Humber Hawk III:n  (Mk III-VIA-1948-1956) ja isomman Humber Super Snipen korit oltiin suunniteltu myös Loewyn studiossa. Rootes käytti Humbereissa erikoisia lintunimiä haukan lisäksi,Snipen merkitessä suomeksi taivaanvuohta.
Super Snipe näytti lihoitetulta Hawkilta kuutoskonein,kun Hawk oli nelisylinterinen,joskin mallia kutsuttiin Big Fouriksi sylinteritilavuuden noustua v.1948 2060-kuutioisesta v.1957 2677-kuutioiseksi.Loewy Studion Humberien keulan muoto maskeineen levisi Rootes-malllistossa Sunbeam Alpinesta isoihin Commer Superpoise-kuorma-autoihin...

1953 Sunbeam Alpine Roadster.Samanlainen kuin
Miss Universum 1952 Armi Kuuselan lahja-auto
1953 Commer Superpoise
Humber Hawk 50-luvun Britanniassa oli erittäin tunnettu merkki valtion virkamiesten ja ministerien virka-autona. Mustia Humber Hawkeja vilisi monissa 50-lukuisissa mustavalkoisissa brittiläisissä rikosfilmeissä sekä Pathenin uutisväläyksissä elokuvateatterien alkukuvina...
Winston Churchillin 1954
Humber Super Snipe
Britannian kuuluisa pääministeri Winston Churchill tunnettiin yhtä hyvin sikareistaan kuin 1954 Humber Super Snipe-virka-autostaan..
Samoin kuuluisa Britannian armeijan marsalkka Montgomery tunnettiin 1941-mallisesta ja maastonvärisestä Humber Super Snipe-avovirka-autostaan Pohjois-Afrikan erämaista ja Sisiliasta Normandiaan...
Humberiaan Montgomery kutsuikin "vanhaksi luotettavakseen"..."Old Faithful".
Winston Churchill kerran pääsi "Montyn" Humberin kyytiin Euroopan sodan päättymisen voitonjuhlaparaatissa..



1944 Marsalkka Montgomery 1941 Humber
Super Snipessaan Seinen ylityksessä
1956 kuvattu Humber Hawk-taksi Helsingin
rautatieaseman taksitolpalla 1948 Checker A2:n
kaverina
1955 kuvattu Humber Hawk Oulun läänin rekisterissä
1963-67 Humber Sceptre S1
Oman savilaaksokauppalan katukuvassa valitettavasti ei näkynyt yhtäkään Humberia,,ei edes taksitolpalla v.1957,vaikka tilava Hawk olisi hyvin sopinut pirssikäyttöön. Oliko kyseessä merkin outous ja Auto-Osan  Humberin edustus ns. lisämerkkinä Chryslerille...Toisena syynä pidin Fordin ja GM-merkkien vahvaa edustusta kauppalan automarkkinoilla..
Erikoisena pidin,että v.1967 Rootes Group fuusioitui Chrysler Europen kanssa,jolloin Humber-merkki eli viimeisiä elinvuosiaan Sceptre-mallillaan,joka pohjautui Hillman Super Minxiin "Badge Engineering-mallina".
Hillmania ja Humberia edusti Suomessa vuodesta 1933 Autola Oy,joka v.1967 sulautui Wihuri-Yhtymään...
Hillman Motor Company osti Humber-merkin siipiensä alle v.1931.
Erikoisuutena Autola Oy:n Rootes-tuotteena Commer Cob-pakettimallia myi kotikauppalan Vilhonkadulla Salon Autotarvike Oy ranskalaisen Panhardin kanssa..
Autowikipedian mukaan Humber Hawkia tuotiin Suomessa ainakin v.1958..eli maininta voisi aanailla sitä,ettei Humberia enää tuotu maahan sen jälkeen..eli satuin olemaan viimeisiä Humber Hawkin esitteen saajia v.1957 Salon Auto-Osasta..

Nahkasalkkuni pullistellessa isän sotapyörän takaterakalla autoesitteistä lähdin fillaroimaan Turuntietä pitkin Salon Automyynti Oy:n myymälälle,josta voisin saada uusia Ford-esitteitä..
Pistettyäni fillarini Salon Leninkikeskuksen pyörätelineeseen Turuntie 3:ssa,painelin Automyynnin ovesta sisään.
1954 Ford Consul Salon
Automyynti Oy:n vitriinissä
Myymälässä ei näkynyt yhtään automyyjää eikä missään näkynyt merkkiäkään esitteistä..
Myymälän takaseinällä paistoi iso Amerikan Fordin logo,jonka tunsin Ford Customlinen nokkamerkeistä...Punavalkoisella linoleumiruutulattialla seisoi puunattu brittiläinen Ford Consul,jonka kuskin ikkunasta kurkkasin nopeusmittarin huippulukemaa..kuten poijilla oli aina tapana..
Kaiken hiljaisuuden keskeltä päätin poistua liikkeestä funtsimalla,että kaippa Fordit myyvät itsensä ilman myyjiä,koska taksitolpatkin olivat niitä pullollaan.
1900 ca. Humber- fillarimainos
Kotiinpäin polkiessani muistin,että jossain olin nähnyt Humberin polkupyöräesitteenkin ohittaessani Kuparikulman.
Humberhan oli aloittanut 1800-luvun loppupuolella fillarituotannon paljon ennen autovalmistusta.
Muistin,että Kuparikulman paikalla oli seissyt ennen vuotta 1955 ns. Lindholmin puinen kulmatornitalo,jossa vuosisadan alussa liikemies Erik Nordlin oli myynyt polkupyöriä..ehkä Humberiakin..Sitten siinä oli pitkään ollut Arlinien kirjakauppakin ennen talon purkua...

Mieleeni putkahti,että huomenna minun pitäisi valmistautua kesämökille lähtöön Suomusjärvelle Laineen onnikalla...
Mukaan ottaisin kaikki keräämäni autoesitteet kesälukemisiksi.
Mökin ponttoonilaiturilla onkiessani voisin tiirailla Variksen maatalon yläpuolella sinertävälle taivaalle,missä leivoset (Studebaker Lark),kanahaukat (Humber Hawk) ja taivaanvuohet (Humber Super Snipe) ilmassa leikkiä lyövät.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti