sunnuntai 11. syyskuuta 2011

American Dream 2.Papinpojan I elämä.

New York Transport Map 1939.
Oikealla ylhäällä tekstin alla Flushing Meadowsin maailmannäyttelyalue keltaisena.
Alhaalla oikealla Jamaica Bay,jossa Howard Beach sijaitsee Bay-sanan yläpuolella

JUSSI, KING OF QUEENS
----------------------------------------------
Puheliaalla kuljettajalla oli kertomansa mukaan vanhempi James-veli töissä Manhattanilla NYPD:n 13. poliisiosastossa.James oli passipoliisina enimmäkseen Grand Central-aseman kulmilla,missä alituisesti käytiin taksisotaa pula-aikana.
30-luvun alussa,hän kertoi, että kaupungissa oli yli 60.000 taksilupaa ja hänkin sai useimmiten poimia ja tiputtaa Grand Central-aseman eteen asiakkaita James-veljen käännettyä katseensa toiseen suuntaan.
Hänen taksifirmansa katsottiin villiksi,jolla ei ollut lupaa pysähtyä Parmalee-yhtiön tolpille.
Parmalee-firma oli lahjonut silloista pormestaria Jimmy Walkeria ja poliisikomentajaa ,saamalla monopolin kaikilla asemaseutujen tolpilla.Joskus tuli käsikähäkkääkin muiden taksirenkien kanssa ja joskus Parmaleen palkkaamat konnat,jotka aina seisoivat taksijonon lähellä mustissa umpiautoissa ,tulivat antamaan turpiin villille kuskille.Silloin ammattiyhtiöt kuten kuljetusalan Teamsterit olivat New Yorkin mafian käsissä.
V.1937 uusi New Yorkin pormestari La Guardia supisti medaljonkitaksilupia 16.900:n kappaleeseen,mutta niitäkin liisattiin kovaa rahaa vasten. Sitten oli muita villejä taksiyhtiöitä,jotka maalauttivat autojaan halvempien taksipuulien väreihin ja karhusivat vielä halvempia taksoja ensimmäiseltä varttimaililta ja siitä eteenpäin.
Monissa takseissa oli vielä fiksatut mittarit,koska moni kuski osasi virittää niitä ilman blummin rikkomista.
Fox sanoi Fammulle,että hänellä kyllä on laillinen mittari ja taksa pitää paikkansa,mitä se centeillä naksuttelee varttimaileja,kun panee koneen soimaan päälle Hired-klaffista.

1939 New York City Scene by Dorothea Lange
Checker-taksi soolaili Queens Boulevardia alas Foxin rupatellessa taukoamatta Fammun kanssa.
Foxin käännyttyä oikealle Woodhaven-kadulle Fammu uteli,miksi New Yorkista löytyy niin paljon irlantilaisia.
Jussi oli yritellyt saada Fammua kuuntelemaan omia kysymyksiään irlantilaisesta John Foxista tyrkkimällä isoäitiään kyynärpäällä kylkeen.
Fammu oli kimpaantunut tökkimisestä ja närkästyneenä kysäisi pojanpojaltaan.:
--Va fan gör du Johan..kan du inte se ja är i samtalet med herr Fox..?
Jussi ei antanut periksi ,vaan kysyi,oliko tämä Fox sukua kuuluisalle 20th Century Foxille Hollywoodissa.
Fammu ei vastannut typerään kysymykseen,vaan kaivoi pitsihanskallaan käsiveskasta puuterikompaktin ryhtymällä talkkimaan kasvojansa.
Kuljettaja puheli taustapeilistä katselemalla takapenkkiläisille,ettei hän tuntenut yhtään sielua muutettuaan New Yorkiin  vuonna 1929 ,jolloin jokainen kaupunkilainen puhui amerikkaa kuin valkokankaan Chicagon gangsteri,mitä hän oli nähnyt Belfastin kinoissa. Hän oli James-veljensä kanssa lähtenyt Pohjois-Irlannista tapeltuaan katolisina protestantteja ja brittiläishallintoa vastaan.
He olivat olleet sinnfeiniläisinä ja Vapaaseen Irlantiin liittymiseen kannattajina protestanttien tappolistalla.
Irkkuja..Fox kertoi ..oli tullut New Yorkiin jo kuuluisan perunaruton aikana 1800-luvulla.
Hänellä kyllä oli aluksi vaikeuksia saada töitä,mutta noilta Hudson-joen satamalaitureilta sai kyynärpäätaktiikalla purkaajan hommia,jos vain sattui krapulassa raahautumaan paikalle.
Häntä vanhemmat satamajätkät peloittelivat,että irkkupoika lähtee pian lipettiiin kuuden kuukauden sisällä ensimmäisen mustan nähtyään.
Yksi irkkupappi nimeltään Riley oli tarjonnut hänelle duunia Los Angelesissa..
Riley olisi ottanut hänet siipiensä suojaan siellä ja poika olisi saanut elää hänen kanssaan kusettamassa leskirouvia,jotka kuollessaan testamenttaisivat kaiken omaisuutensa ja tyttärensä heille..
Sitten Fox katkaisi puheensa ja vakavoitui sanomalla Fammulle,että "Excuse my language",ettei hänen ollut tarkoitus loukata leskirouvia yleensäkään ja mitä vanharouva ilmeisesti oli.
Hän lisäsi ,ettei hän halunnut lähteä minkään juoppopapin huusholliin,joka vikittelee pikkupoikia mukaansa ties mitä likaisia ajatuksia mielessään.Kerran hän oli kantanut juopuneen padren irlantilaisesta kulmapubista sänkyynsä selviämään ja viinalta ja oksennukselta haiseva pappi oli kopeloinut häntä haaroista.
Hän oli lyönyt oven perässään kiinni ja kuullut vielä kadulle asti papin voihkineen perään,että "Ah come back,son,come back..it was the drink...Mother of God..I am sorry!!"
Fox kertoi,että hänelläkin on yksi poika John Junior eikä hän päästä mielellään perillistään yksin alttaripojaksi Bronxin Saint Patrickin kirkkoon messujen ajaksi,vaan lähettää äidin mukaan saattajaksi.
10-vuotias John Junior on kiinnostunut sähkövempeleistä ja radioista ja aivan itse oli rakentanut kidekoneen partiolaisten Boys  Life-lehdestä löytämästään piirustuksesta.
Fammu oli vastannut Foxille,että Jussi eli hänen oma pikku-Johninsa oli myös kiinnostunut radioista.
Jussi oli kertonut isoäidilleen löytäneensä kidekoneen rakennuspiirustukset Pikku Jättiläinen-kirjasta ja saanut kokoamansa vehkeen jopa toimimaankin.
Jussi oli vielä Fammua tulkkina käyttäessään kertonut,että hänen luokkakaverinsa isä omisti kauppalan ainoan radiotehtaan ja hän oli kerran kysäissyt,jos tämä voisi hankkia rahaa vastaan hänelle vakuumiputken kidekoneeseensa.
Kaveri oli tuonut hänelle koulurepussaan putken ja kertonut,ettei se maksa mitään,koska hän oli vohkinut sen kerran tehtaan roskiksesta pintavikaisena,mutta silti täysin toimivana.
Fox oli kuunnellut Fammun tulkkausta ja vastannut bronxilaisirlantilaisella murteellaan:
--Electronics..son..electronics..I says..is a big Woid in Nuu Yoik!
--And you ma'm...when it comes to our previous topic...FDR stands for woiking men....
--Teddy only loved bear-hugging.

Kidekone



Taksi ajoi Queensin loputtomien ruskeakivitalokatujen läpi Forest Parkin puistomaiseen vehreyteen,jonka jälkeen avautui uudisasutusalue vehrein,hyvinhoidetuin nurmikoin ,autotallein ja liuskakiviseinin.
Tänne oli asettunut Manhattanin saaren  keskiluokka ja sinikaulusväki.
Monikansallinen emigranttiväki piti vielä kiinni Lower East Manhattanin kortteleista,mitkä etnisesti olivat jakautuneet ghettoina kortteli korttelilta pikkuroomiksi,pikkuateenoiksi,pikkuberliineiksi ja pikkuvarsoviksi.
Vaurastunut juutalaisväki oli muuttanut Bronxiin,Queensiin ja Brooklyniin Long Islandille,mustien ja latinoiden hiljalleen täyttäessä ala-Manhattanilta vapautuneet asunnot.
Fammun Babs-siskon mies turkkuri Shmuel Isaac (Issy) Weissgerber oli asunut vuosikymmeniä ala-Manhattanin juutalaisyhteisössä.Alunperin Saksan juutalaisena ja yritteliäänä hän oli katsonut itsensä ulkopuoliseksi slaavilaisjuutalaisväestön keskellä.Slaavilaisia hän katsoi tyhjäntoimittajiksi ja muusikoiksi,joilla ei ollut intoa hankkiutua palkkatöihin tiskin taakse,tehtaisiin ja yleensä mihinkään yritystoimintaan.
Weissgerber oli vanha ammattinimestä muotoutunut juutalaissukunimi,joka alunperin merkitsi värjäriä ja nahkuria.
Sam Weissgerber jatkoikin sukunimen mukaista ammattia aivan karvojen kera turkiskauppiaana.
Balttialaiset ja ukrainalaiset naapurinsa hän pisti juutalaisyhteisönsä pohjasakkaan,jotka tienasivat "Easy Moneya" tekemättä hänen silmissä oikeata ja rehellistä työtä.
Nämä olivat enimmäkseen näyttelijöitä,muusikoita ja taiteilijoita,joidenka mielipaikkoja olivat Greenwich Villagen vaudeville- ja bourlesque-teatterit sekä pianokapakat.
Rehellinen työ Sam Weissgerberistä oli yksitysyritteliäisyyttä tai palkkatyötä,jota takapajuiset itäeurooppalaiset ortodoksijuutalaiset halveksivat.
Yhdestä taiteellisesta juutalaispojasta Irving Berlinestä hän kylläkin piti,jonka säveltämä musiikki miellytti hänen teutoonisen messinkistä sävelkorvaansa.
V.1888 syntynyt Israel Baline oli muuttanut Bremenistä vanhempiensa kanssa v.1893 New Yorkiin,vaikka Balinet alunperin olivat Tanskan juutalaisia.
Myöhemmin Israel otti käyttöön myyvämmän amerikkalaisen  Irving Berlin-nimen sävellyksissään.
Säveltäjän White Christmas ja Amazing Graze olivat Samin mielikappaleita,vaikkei Weissgerbereiden piireissä vietetty joulua eikä kuopattu omaisia kirkkomaan multiin.

Irving Berlin 1888-1989
Vapaassa New Yorkissa musiikki kaatoi uskonnollisia kirkkoaitoja.
Berlinin 1920-luvulla säveltämä Alexander's Ragtime Band tuli kaikkien aikojen suosituimmaksi hitiksi samoin kuin myöhemmin Annie mestariampuja-musikaali.
Berlinin säveltämän toisen musikaalin Top Hatin filmiversiota Sam (Issy) ja Babs Weisgerberit olivat käyneet katsomassa Manhattanilla ja Fred Astairen sekä Ginger Rogersin steppikappaleet innoittivat Babsia ottamaan jopa steppitunteja Howard Beachin kodissaan.
Eräs pienikokoinen musta bronxilainen "Tappy" Davis kävi antamassa Mrs.Weissgerberiä kotitunteja stepin saloissa ja rouva oli päässyt tanssin makuun melko nopeasti näyttelemällä taitojaan iltaisin Issylle Tappyn erikoisilla cincinnatiaskeleilla.
(Tappyn nuoremmasta veljenpojasta Sammystä tuli myöhemmin kuuluisa laulaja ja näyttelijä,joka myöhemmin kääntyi Mooseksen uskoon.1960-luvulla pidettiin yleisenä huulena,että maailmassa löytyisi kaksi juutalaispoikaa,joista yksi oli musta ja toinen valkoinen ja että kummatkin olivat yksisilmäisiä...Sammy Davis Jr. ja Moshe Dayan.)
Kyvykkäät juutalaispojat täten osasivat laulaa ja tehdä hyvää kristillistä ja kaupallista musiikkia.

Top Hat-elokuvajuliste
Manhattanin juutalaisslummeista oli noussut moni poika ihan miljonääriksi asti.
David Schranoff nuorena sähköttäjänä RCA:n radiotalon yläkerrassa v. 1912 huhtikuussa vastaanotti S/S Titanicin SOS-morsehätäviestin.
1930-luvun lopulla hän istui RCA-konsernin toimitusjohtajana.
Newyorkilaisesta nahkakäsinemyyjästä Sam Goldfishistä tuli Sam Goldwyn ja MGM-elokuvastudioiden johtajaomistaja silloisessa Hollywoodlandissä.
Emery Roth puolestaan tuli kuuluisaksi 57th Streetin ja Park Avenuen kulmassa sijaitsevan Ritz-hotellin omistajana.
"Staying on the Ritz"-hitti tulikin olemaan 1920-luvulla rikkaiden joutilaiden mielivärssyjä.
Manhattanin kasvatti Sam Brotham rikastui partnerinsa Lucky Lucianon kanssa bootleggingistä eli viinan salakuljetuksesta kieltolain aikana.
Sam harjoitti talvisin kuorma-autoliikennettä Erie-järven jään poikki Kanadan puolelta Chicagoon. Amerikkalaisissa speakeasy-kuppiloissa maistui kanadalainen salakuljetettu Seagram-viski. Kunnianhimoisena hän halusi kiivetä kanadalaiseen eliittiinkin,muttei koskaan saanut juutalaistaustastaan britti-imperiumin kuninkaalta Sir-titteliä..
New Yorkissa nykyään Seagram'sin rakennus on eräs Manhattanin suurimpia nähtävyyksiä.
Madame Helena Rubinstein,eräs newyorkilainen juutalaistytär tunnetaan puolestaan kosmetiikka-alan uranuurtajina.
Australiasta Pariisin kautta New Yorkiin muuttanut Coco Chanel nousi myöhempänä juutalaisemigranttina miljonääriluokkaan.

Coco Chanel 1920
Cabrielle Boheur Chanel 1883-1971

Real Coco posture
Jussille Fammu oli kertonut RMS Queen Maryn saapuessa New Yorkiin tunteneensa Coco Chanelin jo 20-luvun Pariisista.
Isoäiti oli silloin salonkihytissä ripustamassa mustagabardiinista iltapukuaan matka-arkun hengariin.
Iltapuvun hän oli ostanut v. 1933 keväällä Pariisin käynnillään Montmartren eräästä pienestä boutiquesta.
Rue Gambonilla sijaitsevan pikkuboutiquen omisti pikimustapolkkatukkainen Australiasta muuttanut neitonen nimeltään Coco Chanel. Tämä oli avannut samalla kadulla v.1911 pienen hattukaupan.
Rikastuttuaan ja kuuluisana mustista yksinkertaisista muotivaatteista Coco asui melkein koko elämänsä Pariisin Ritz-hotellissa. Hänen hajuvesikeksintönsä Chanel No. 5 oli yksi Fammun lempimerkeistä.
Chanel oli nimennyt hajusteen viidennestä näytepullosta,joka tuoksui miellyttävimmältä. Mustaa pukuvalikoimaansa hän kutsui Chanel-Fordiksi,koska Henry Fordin kuuluisaa T-mallia sai vain mustana.
Henry Ford oli saiturina katsonut mustan värin sopivan parhaiten malliinsa jo siitäkin syystä ,että musta selluloosamaali kuivui nauhalla nopeammin kuin mikään muu väri. Henryn mottona olikin,että T-mallia saa kaikissa väreissä,kun ostaa sen mustana.Asiakas voi itse maalauttaa sitten ostamansa biilin mihin väriin tahansa.Mallia myytiin miljoonakaupalla amerikkalaisille halukkaille.
Vasta v. 1927 Fordin A-mallin tultua markkinoille värivalikoima laajentui asiakkaiden vaatimuksesta.
Mutta Chanel-muoti pysyi mustana.

 Henry Ford and his Phone-Booth
 Model T Ford.
A Genuine Farm-Boy.
Juhart 2003

New Yorkissa Chanelilla oli oma iso muotihuone 5th Avenuen ja 23rd Streetin kulmassa ja käydessään Pariisista Coco asui tapansa mukaan Ritzissä.
(Vasta II maailmansodan päätyttyä Coco Chanelia syytettiin natsikollaboraattoriksi.Pariisin natsivaltauksen aikana
Coco sulki liikkeensä,mutta asui Ritzissä saksalaisen rakastajansa ja tiedustelu-upseeri Hans Gunther von Dinklagen kanssa. Coco tunnettiin brittiläisessä MI5-tiedustelujärjestössä Abwehr agentti 7124:nä ja koodinimellä Westminster.
Juutalaistaustastaan saksalaisvaltauksen aikana Coco siirsi teknisesti Chanel Parfume-yrityksensä omistussuhteen tuttavansa ja kristityn Lombardin nimiin.Lombardilla oli hyvät suhteet brittiläiseen kuningassukuun ja sodan päätyttyä sekä Windsorien avulla Cocoa ei koskaan syytetty natsisuhteistaan.
Lombardi taas kuoli pennittömänä sodan jälkeen Italiassa.)

Eräs myöhemmin tunnettu näyttelijä ja filmiohjaaja ,Fammun ja Jussin ajaessa Queensin Howard Beachiä kohti irlantilaisen taksikuskin Checkerissä, leikki äitinsä valvovien silmien alla yhden bronxilaisen ruskeakivitalon portailla.
Tämä neljävuotias juutalaispikkupoika Allan Stewart Königsberg tultiin myöhemmin tuntemaan nimellä Woody Allen.
Königsbergit olivat itäpreussilaista sukujuurta alueelta,mitä nykyään kutsutaan Kaliningradiksi.
Allenin myöhempi elämä keskittyi Manhattanin Greenwich Villageen,mitä hän kuvasi mm. filmeissään Annie Hall ja Manhattan.
Allan Stewartin kuunteli leikkiessään korvat höröllään kivitalon yläkerran ikkunasta soivaa Radio Cityn Music Hallin konsertin Gerswinin Rapsody in Blue-kappaletta.
Samaan aikaan Foxin Checker Cab oli päässyt jo Concord Boulevardille,joka halkaisi kahta Long Islandin boroughta,East New Yorkia ja Ozone Parkia.

Kymmenisen minuutin ajomatkan päästä taksi oli jo ajamassa Howard Beachin Peninsula Boulevardia.josta Fox käänsi taksin nokan  Dickens Street-sivukadulle.
Checker pysähtyi talon numero 313 eteen. Hyvin manikuröidyn bermudanurmikon päällä suihki puolisentusinaa vesisprinkleriä,jonka sateenkaaren väreissä  näkyi vesisumusta harmaakivinen bungalow.
Nurmikon viereisellä ajotiellä hääräili valkotukkainen musta mies sinisissä dongarihaalareissa ja puutarhasakset käsissään.
Jussi uskoi miehen olevan ulkonäöltään Uncle Tom's Cabinin ihkaoikean Setä Tuomon.

Weissgerber house similar to
 this New Jersey house
Jussi oli asuntoalueelle saavuttuaan kurkkinut taksin ikkunasta uusia taloja,joidenka jokaisessa carportissa kiilteli vähintään kahden auton krominenät ja vähintään kymmenisen muuttokuorma-autoa oli katukäytävillä peruutettuna poikittain takaovet auki,muuttomiesten kantaessa huonakaluja sisään.
Foxin piti pujotella muuttoautojen välistä ja tyyttäillä äänitorvellaan,ettei ajanut kiroilevien ja keskisormiaan näyttävien muuttomiesten varpaille.
Fammukin ihmetteli omituista muuttokuumetta,johon Fox oli vastannut:
--It's our posh Manhattan Jewry moving in..Ma'm!
Astuttuaan autosta katukäytävälle Fammun kanssa hän näki kauempana talojen välistä Jamaica Bayn kaislikkoa.
Merilokkeja ja tiiroja liiteli lahden yllä ,monen syöksyessä kuin Kittyhawk-syöksyhävittäjät alas saalistamaan.
Kaislikosta kuului kanadanhanhien kvaakkumista.
Kääntyessään kantapäillään katsomaan Weissgerbereiden taloa hän näki autotallissa kiiltävän komean viininpunaisen Chrysler New Yorkerin vesiputousmaskin.
Hän oli keväällä nähnyt Fammun postiluukusta pihistämänsä sunnuntain Hufvudstasbladetin sisäsivuilta kuvan marsalkka Mannerheimin samanlaisesta,mutta mustasta "Kraisusta".
Lisäksi carportissa hymyili metallinvihreä kaksiovinen Pontiac Business Coupe,mikä ilmeisesti oli Babs-tädin kauppa-auto.
Fammu oli samalla katselemassa talon olohuoneen ikkunaan päin,minkä ikkunaverhot heilahtelivat ja pian laattakivitystä pitkin kiirehti taksia kohti kädet levällään harmaapermanenttinen Babs-täti.

Marski,sotilaspoika ja Marskin
 Chrysler Imperial ojassa
Juhart 2003
Jussista Babs-täti näytti Fammun nuoremmalta kopiolta,ehkä kymmenisen kiloa lihonneena hyvästä elämästä.
Talon pääovelle ilmestyi lyhyehkö ja vytäröltään tukeva kaljupäinen mieshenkilö,joka komensi pihanurmikolla polvillaan ruohonleikkausaksilla bermudaruohoa trimmaavaa mustaa haalarimiestä mennä auttamaan matkatavaroiden kantamisessa.
Jussista nurmikko näytti yhtä tasaisesti leikatulta kuin Fammun kynsisaksilla leikkaama pääsiäisraeruoho kukkaruukussa salin ikkunalaudalla kevätauringossa.
Hän ihmetteli alakoulun ynnäpäällään kuinka monta tuhatta Fammun raeruohopurkkia saisi mahtumaan Weissgerbereiden nurmelle...ehkä miljoona..
Babs-täti syleili vanhempaa siskoaan niin rajusti,että Josefinan olkihattu tipahti katulaatoitukselle pyörimään lierillään ajotielle päin.
Jussi ryntäsi ajotielle Jamaica Bayltä päin puhaltelevan tuulen pyörittämän hatun perään..
Eräs harmaa Dodge-auto joutui jarruttamaan äkisti,Jussin koukatessa hatun kainaloonsa etupuskurin alta aivan kadunkulman palopostin vierestä..
Pojalle ei onneksi tullut naarmuakaan tapauksesta.
Jussilla ei ollut vielä hajuakaan siitä,että samanalainen neliovinen Dodge Landcruiser tulisi hyppäämään parin päivän päästä New Yorkin maailmannäyttelyssä paperiseinän läpi,uimapukuisen missin ratsastaessa sen konepellillä Chrysler Motorsin paviljongissa.

1939 Chrysler exhibit in 1939 New York World's Fair



Babs-täti oli ollut Jussille se kaukainen Amerikan tantta,joka aina lähetti hänelle postipaketissa Babe Ruth-suklaata,Hersey-suklaapatukoita ja joka vuosi uuden Chevrolet-seinäjulisteen.
Paketeissa saamaansa Juicy Fruit Peppermint-purukumiin hän ei ollut kovasti mieltynyt,mutta naapurin kaveri Pelkosen Iivari kyllä puhalteli ja poksautteli niitä,että naama peittyi kuulaasta purkkakalvosta.
Jussista jenkkipurkka maistui sokeroidulta piparjuurikastikkeelta.
jatkuu..




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti