lauantai 22. lokakuuta 2011

Takaisin hellatehtaan varjoon Harjavallasta.Suomikirja.


Kello 4 ip. Leinon hellatehtaan portilla
Juhart 1998
Leinon tehdas 1910-luvulla
Kesäkuun 1. päivä 1956
---------------------------------
"Koti on paikka,jonne palatessasi sisälläolijoiden täytyy päästää sinut sisälle."
David Frost

Kesäkuun alku ennusteli oikeata intiaanikesää.
Mittari näytti 27:ää astetta.
Jussi istui jälleen kuorma-auton kuljettajan ja isän välissä tummanvihreän nokkapetterin (Bedford) kopissa.
Kaksiosaista etuikkunaa kuljettaja oli veivannut auki hikoilun estämiseksi kuumassa hytissä.
Kuorma-auton isä oli tilannut kauppalan KtK:lta (Kuorma-autojen tilauskeskus) ja kuskikaan ei ollut paikkakuntalaisia,vaan Kemiönsaaresta,koska kauppalan ammattiautoilijoilla oli ollut täysi buukkaus päällä uuden rakennusbuumin takia..
Kauppalassa rakennettiin kuumeella uusia opinahjoja,kuten kauppaopistoa ja ammattikoulua sekä uutta osuuskaupan tavarataloa..Tehdaslaitoksiakin laajennettiin savilaakson vanhalle merenpohjalle.


SSO:n kulma 1954
Edessä kauppalalaiset odottelivat lihavia vuosia. Sodanjälkeinen jälleenrakennus oli päässyt vauhtiin ,jolloin pula sekä elintarvikesäännöstely tahdottiin unohtaa ulkolaisilla autoilla,näköradioilla sekä muilla luksustuotteilla.
Korttisäännöstely oltiin kumottu vuonna 1953 ja autojen maahantuontikontrolli länsimaista oli alkanut hellittymään vuosikymmenen puolessa välissä.Silti vuosikymmenen alun suuren naapurimaan palvotun johtajan Isä Aurinkoisen kontrollissa Suomeen ei saatu maahantuoda saksalaisia autoja,vaan Stalinin autotehtaan sekä kapitalismin kurjuudesta vapautettujen itäblokin maiden autoteknisiä hienouksia.


1948 Bedford
Kemiöläisen autoilijan 1948-mallinen nokka-Bedford oli ensimmäisiä sodanjälkeisiä länsikuorma-autoja,joita sai ostaa rajoitetulla valuutanvaihtolisenssillä,koska Iso-Britannia,entinen Suomen maan sota-aikainen vihollinen tarvitsi rahaa jälleenrakentamiseen.
Englannissa kärsittiin sodanjälkeisestä puutteesta pahemmin kuin Suomessa. Jopa elintarvikesäännöstely jatkui siellä vuosikymmenen puoliväliin väliin saakka, autoviennin osuuden ollessa melkein 90% koko maan autotuotannosta.


Pikitöitä kauppalan
Keskuksen edessä v.1956.
Kuorma-autokanta sodanjälkeistä
brittituotantoa kuten 1948 Austin K4
sekä
1951-mallinen "lehmänselkä"-
Fargo.Pieni brittiauto
 "puukenkä"- Austin A35 oikealla.
Juhart 
Petterin jurnuttaessa maantietä Jussi katseli kopin takaikkunasta,miten pappilan palmu ja peikonlehti huiskuttivat lavalla munapierun tuoksuiselle Harjavallalle adjöötä. Pappilan sisätiloissa ne eivät olleet saaneet rikkitartuntaa saatika kuivua näivettyneet äidin alituisessa kastelussa.
Olivat jopa kasvaneet muutaman sentin..
Äidin pyykkituvassa pesemät räsymatot toimivat muuttokuorman lavapressuina
Jussi oli kasvanut puolitoista senttiä kahden vuoden evakossa kituvasti rikkikankaalla.
Silti hänet aina pistettiin voimistelutunnilla rivin häntäpäähän lyhkäsimpänä.

Bedfordin perän ulinasta ja renkaiden vonkumisesta Jussi nukahti jo Raumalla ja heräsi vasta kuorma-auton jyristellessä mukulakivikatua ylös Turun tuomiokirkkopuiston läpi keinuessaan.
Turun
tuomiokirkkosilta
Isä oli töninyt poikaa hereille ja käskenyt katsomaan tuomiokirkon kellotorniin,minkä kivionteloihin oli pesiytynyt mustanpuhuvia naakkoja
--Katoppas Jussi....kun kellotorni on täännään huaskalintuja!
Isä lausahti.
--Mustat linnut ennenvanahaan ennustelivat jostaen tulevasta onnettomuuvesta,mualimanpalosta taej joestaen  muista katastroofeista..
Kemiöläinen kuljettaja,joka autonhytin ovitekstin mukaan oli Yngve Saxelin sanoi väliin rantaruotsalaisella suomenkielellä:
--Joo..seon kyl yks faan ku se Nasser häättä israelilaissi kanaali strandilt..
--Biblian mukan sen kanaali toinen joenpenkka kuulu palestiinalaisil.
--Site lisäks siell Ungarnis meirä suomalaisugrilainen veljeskansa haluu viskata urheana kaikki bolshevikki veks!
--Eisse Nikita tair viäl petrata Stalini kans vijattomie lahtamises!
--Mut noi domkyrkanin musta foogeli taitta kyl haistta josttan uurest maailmanpalost!


Halikon vanha tukianssasilta
Puolentoista tunnin köröttelyn päästä Bedfordin paripyörät kumisivat uuden valtatien Halikonjoen teräsrunkoisen maantiesillan betonipinnalla.Vanha puinen silta sijaitsi vanhalla Turuntiellä.
Koko matkan Turusta isä ja Saxelin olivat keskustelleet päivänpoliitiikasta,Suezin kriisistä,Unkarin kapinasta ja tulevista Melbournin kesäolympialaisista.
Saxelin oli ollut nuorempana urheilija tai oikeistaan Kemiön Kiila-urheilujärjestön (Kimito Kila) moukarinheittomestari ennen sotia. Sodassa hänet oltiin pistetty Karjalan kannakselle kantamaan  raskaan kranaatinheittimen pohjalevyä,koska oli ollut silloin kropaltaan sellainen muskelimies,ettei rättivarastolta tahtonut löytää päälle tarpeeksi isohihaista kesäpuskkaakaan Kaveritkin olivat kiusailleet Saxelinia oikeasta urheilijan vartalosta--"Juoksijan niska ja painijan jalat".Värvätty rättikessu oli vain tokaissut,ettei Suomen armeijan Intendenttitoimisto tarjoa koskaan sopimattoman kokoisia univormuja. Soldaatit vaan ovat vääränkokoisia.
Saxelin oli lisäksi närkästynyt siitä,ettei Melbourneen lähetetä yhtään suomalaista moukarinheittäjää,vaikka hänestä Suomen moukarinheiton mestari Aarre Nostaja olisi hyvin kelvannut näuttämään siellä taitojaan.
Hellstenin talo Valtatie I
varrella
Sillan jälkeen kuormuri alkoi petrata vauhtia kuin vanha tamma,joka tiesi pian pääsevän kotitallille.
Joensuun kartanon koivukuja ja iso punainen lato jäivät taakse "Petterin" kiivetessä uutta asvaltoitua maantietä ylös mäen kallioleikkaukseen,jonka rinteessä oikealla puolella nökötti Hellstenien rapattu omakotitalo.Kuuluisa juoksijaurho Perttelissä (entisessä Uskelassa) syntynyt Voitto Valdemar Hellsten oli asunut siinä ennen muuttoaan Turkuun. Talo sijaitsi aivan Salon kauppalan ja Halikon kunnan rajalla.
Voitto Hellsten oli monta vuotta ollut Suomen mestarina 200 metrin juoksussa.
Hellsteniä vuoden 1955 Tukholman kisoissa kutsuttiin "Ruotsin tappajaksi" ja v.1954 hän oli voittanut EM-kisoissa hopeaa sekä pronssia.
V. 1956 tulevissa Melbournen olympialaisissa Hellsten tulisi voittamaan 400 metrin olympiakullan.


 Voitto Hellsten
(Vuonna 2011 Salon urheilukenttää muutetaan 8-rataiseksi ja Suur-Salon maglomaniassa se tullaan ristittämän Voitto Hellsten-stadioniksi.On kuitenkin positiivista,että ainakin yhtä salolaista urheilijakuuluisuutta muistetaan urheilukentän nimessä.) 

Kuormuri pääsi vauhtiin mäen päältä Jussin pelätessä  pappilan muuttokuorman vauhdissa tuppaavan alamäessä kopin kalteri-ikkunoiden läpi sisään. Saxelin jarrutteli autoa Koskisen rautakaupan kulmassa,mistä vasemmalle päästiin Perttelin tulliin.Oikeanpuolisessa kulmassa seisoi Lydmanin konditoriakahvila ja sen viereisestä Salon Auto-Osasta Jussi oli käynyt vinkumassa isältä perimänsä sotapyörän ookaputkeen Castrol-tarroja.
Risteyksen vastapuolella seisoi kiilamainen Gulf-huoltoasema,joka ennen sotia oli myös palvellut Nobel-Standard-asemana.


Salon Auto-Osan v.1957 bulldog-jeeppimainos.
Salon Seudun Puhelinlaitoksella oli samalle Jeepin rungolle valmistettu miehistöauto

 Koskisen kulman Gulf-asema 1950-luvulla
Juhart 2010
Vasemmalta risteykseen tuppautui bulldognokkainen harmaa Fordson Thames-kuorma-auto,jarruttamalla aivan Saxelinin Petterin kuskinoven eteen.
Sodan jälkeen Jussin syntymävuotena 1947 näitä oikeapuolisrattisia "Temssejä" oltiin tuotu Suomeen Englannista kovassa kuorma-autopulassa.Niitä jopa oltiinj koottu Ot Ford Ab:n Helsingin Hernesaaren tehtaallakin suomalaisten autoilijoiden saataviksi..ja joistai säästösyistä pidetty oikealta ohjattavina.





Ahon Sementtituotteen uusi britti-Fordson
Thames linjuriasemalla 1950
Juhart 2010

Auton ratissa istui pyöreäsilmälasinen vanha mies,jonka lippalakki oli vedettynä auringon häikäisystä melkein silmille.Jussi tunnisti ukon Salon Sementtituotteen omistajaksi Ahon papaksi.
Jussi oli monasti leikkinyt piilosta Ahon sementtirengasplaanilla Turkan Osmon kanssa.
Varatuomari Turkan talo sijaitsi aivan Ahon Sementtituotteen vieressä.


Jussi karvis päässä ja Turkan Osmo kilolaseissa
 v.1953 talvella.
Sementtituotteen varastoplaani
talon takana oikealla.

Kuormuriin lava oli täynnä isoja sementtirenkaita.
Jussista Ahon pappa oli paksuissa viinapullon pohjia muistuttavissa kakkuloissaan puolisokea,ihmettelemällä miten kauppalan vallesmanni Somerikko oli vielä myöntänyt sille ajokortin. Ahon poika kyllä ajoi komeata 1952-mallista Ford Customlinea,samanlaista mitä muutamalla kauppalan pirssimiehellä oli sillankorvan taksiasemalla. Jussihan aina oli norkoillut sillan pielen pirssikopin nurkilla.




Pirssikopin pokkasakki.
Vasen auto 1952 Ford Customline.
Juhart 2001
--No voi sun jäävel kun faari on noin blindi!
Saxelin huusi sivuikkunasta Fordson-kuskille,joka yritti peittää kämmenellään auringon sokaisemia silmiään.
--Olskos teitil ollu kontantti maksa mun kuutflyygel? (lokasuoja)
Samalla Jussi oli katsonut taakseen lavalle oliko pappilan flyygeli vielä matkassa.
Kauppalan ammattiautoilijat kutsuivat lokasuojaa tai kurasuojaa kutflyygeliksi (koflygel..lehmäntorjuntasiipi).


 Pappilan flyygeli

Ahon pappa pakitti kuormuriaan´metrin verran olematta moksiskaan Saxelinin riehunnasta ja rusautti synkronoimattoman ykkösen silmään... kiihdyttämällä lavan peltipohjaa vasten narskuvaa sementtirengaskuormaa Annankadun kulmaa kohti..
Ahon kuormuri hävisi pian Asemakadun kulmasta oikealle,missä rakennettiin uutta osuuskaupan tavarataloa.
Saxelin lähdettyään muuttokuorma selässä liikkeelle joutui kuitenkin jarruttamaan uudelleen,Pekka Laineen vanhan 1937-mallisen Salo-Kokkila-Kemiö Ford-onnikan kääntyessä "Lytin" (Lydman) kulmalta Turuntielle.
Saxelin antoi tietä bussille,vaikka itse ajoi etuajo-oikeutettua katua.
Lydmanin kulma
Hän heilautti kättään bussikuskille tervehdykseksi huutamalla avonaisesta sivuikkunasta:
--Terve..Virtasen Vode..sää kuskka viäl samaa myrkkybussii,kun sillo kannaksel vuan nelkytneljä!
--Muistakssä miten sun syylär kuukkas,kunsul tuli kolme masiinipistoolin reikkä alatankkisas!?
Saxelin veti kättään saluutiksi lippaansa,antamalla bussin kääntyä aikataulussa Turuntielle.
--En krigare,grå,avdänkad och arm!
Kuski lausui ruotsiksi.
Isäpastori kysäisi uteliaana Saxelinilta:
Se on siitä vänrikki Stoolista?
--Joo visst!
Kuski vastasi pannessa jälleen ykköstä silmään

Muuttokuorman ajettua uuden sillan yli Leinon hellatehtaan kivisen toimitalon kulmalle, auto kääntyi lastista keinuen kuin saaristokaljaasi ristiaallokossa oikealla Rummunlyöjänkadulle
Saxelin liikennesääntöjen vastaisesti uhallakin parkkeerasi muuttokuormurin pappilan miranolinvihreän talon paraatioven eteen.Hän ei uskonut,että vallesmanni tulisi sakottamaan pyhää muuttokuormaa kuljettavaa suharia.
Hellatehtaan portista ajoi samalla ulos kadulle Leinon beessinvärinen Ford Big Job-kuorma-auto,lavallaan uusia ja kiiltäviä Leinoliesiä.
Jussi ekana hyppäsi  katukäytävälle helssaamaan hellatehtaan kuormuria huutamalla:
..Ja viimeinen pari uunista ulos!


Leinon toimitalo ja rautakauppa Helsingintien ja
Rummunlyöjänkadun kulmassa 50-luvulla




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti