perjantai 29. kesäkuuta 2012

Kun kansanauto syntyi Aatun ajatuskuplasta .Das Auto-kirja 2.

1939 Kansainvälisen auto-ja moottoripyöränäyttelyn
postimerkki
Hitlerin piti nyt saada uusille Autobahnoilleensa sopivan uudentyyppinen auto.
Auto ei enää ollut rikkaiden lelu,vaan koko kansan saatavissa.
Yhdysvaltojen presidentin Herbert Hooverin lausuttua "kana joka kattilassa,auto joka tallissa" Hitler muutaman vuoden perästä keksi oman saksalaisen iskulauseeeensa vastineeksi "Ein  Volksauto und Volkseigenheim für Jedermann"( kansanauto ja kansanomakotitalo jokaiselle).

Hitlerin ajatuspoikanen oli lähtöisin jo 20-luvulta istuessaan Landsbergin vankilassa ,missä hän oli lukenut erään artikkelin "Automobilisierung Deutschlands" eli Saksan autoistamisen,missä ehdotettiin pienen ja halvan auton valmistamista a la Henry Ford..
Toisaalta Henry Ford juutalaisvastaisuudessaan oli Aadolfin sydänsukulaisia,kummankin pitäessä juutalaisia syypäinä rahavallan kaappaamiseen maailmassa.
Henry Ford syytti Wall Streetin juutalaispomoja syyllisiksi vuoden 1932 pörssiromahdukseen sekä talouslamaan omassa lehdessään Dearborn Gazettessa.
Taskumuistikirjaansa Henry oli kirjoittanut maalaispojan käsialalla ja kielivirheillä oman mietelauseensa:
"No shareholders
Money is the root of all eval (sic)
Unless used for good purpus (sic)
eli
Ei osakkeenomistajia
Raha on kaiken pahan juuri,
jollei sitä käytetä hyvään tarkoitukseen"

Henry Ford
Genuine Farm Boy
                             Juhart 2001

Amerikkalainen lentäjäsankari Charles Linbergh,ensimmäinen v.1927 Atlantin poikki lentänyt soolopilottti Spirit of St.Louis-koneella ystävystyi Hitlerin kanssa vierailullaan III valtakunnassa.
Amerikassa häntä pidettiin natsisympatioistaan maanpetturina sekä langenneena sankarina.
Silti häntä juhlittiin lentäjäsankarina,joka oli aloittanut uransa postilentäjänä ja hänet palkittiin mm. uudella 1927-mallisella ilmajäähdytteisellä Franklin-autolla.
Amelia Erhart,ensimmäinen naispilotti,joka ylitti Atlantin samoin sai palkkioksi Franklin-auton.
Pienenä kuriositeettina voidaan mainita,että ensimmäinen amerikkalainen takamoottorinen ja ilmajäähdytteinen auto Tucker Torpedo kulki Franklinin ilmajäähdytteisen helikopterimoottorin voimalla v.1948.Valitettavasti Detroitin kova kolmikko Ford,GM ja Chrysler onnistui viemään juonitteluillaan sekä varaosaboikotillaan Tuckerin autotehtaan konkurssiin pelätessään niin edistyksellisen ja aerodynaamisen auton ottavan johdon automarkkinoilla,missä vielä tarjottiin sotaaedeltävistä malleista kromiosilla prameammiksi koristeltuja malleja.
Franklinin ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori pohjautui paljolti Volkswagenin eli KdF-Wagenin boxermoottoriin.

Tom McCahill testasi Tuckerin 1948


Charles Lindberg ja Spirit of St.Louis
28.1.1936 Lindbergh saa valtakunnan marsalkka
Göringiltä Hitlerin myöntämän ansiomitalin 

Lindbergh sai rintaansa III valtakunnan Valtakunnankanslerilta jopa ansiomitalin.
Lindbergh oli myös antisemitisti..
Silti ironisesti Lindberghien v.1932 tapahtuneen lapsen kidnappaus-ja murhajutun pääsyllisenä FBI:n päällikkö Hoover syytti saksalaista emigranttia Hauptmannia.
Hauptmann sai siitä kuolemantuomion sähkötuolissa..
V.1935-1939 Lindberghit olivat Englannissa maanpaossa,pelätessään kolmannen lapsensa puolesta samaa kohtaloa kuin esikoislapsen.

Jos mennään historiassa taaksepäin KdF-Wagenin syntyyn,niin vielä ennen kansanauton ajatuksenpoikasen syntyä Hitler osti Mein Kampf-kirjansa myyntituloilla ison avo-Mercedesin,joka ei autona niinkään kiinnostanut häntä,vaan sen esteettisesti kauniisti muotoiltu kori.

1929-34 Mercedes-Bemz Typ Stuttgart 260 Cabriolet

1936 Ledwinka Tatra T87

Jakob Werlin ja Hitler tutustumassa autotaiteeseen


Vuonna 1932 Hitler tapasi Daimler-Benzin toimihenkilön Jakob Werlinin,jolle hän vilautti luonnostaan pienestä ja halvasta  tsekkiläisen Ledwinkan Tatraa muistuttavasta autosta,jota tuore valtakunnankansleri toivoi saavansa markkinoille.
Auto saisi saksalaiset autoistumaan ja samalla lieventämään työväenluokan työttömyyttä.
Saksassa oli v.1928 1.25 miljoonaa työtöntä ja vuonna 1930 4 miljoonaa.
Saksalainen autoteollisuus epäili massamotorisoitumista,mutta eräs itävaltalaissyntyinen insinööri Ferdinand Porsche,joka oli työskennellyt tsekkiläisellä Tatra-tehtaalla,oli myös leikkinyt ajatuksella rakentaa takamoottorisen pikkuauton.
Kummatkin herrat esiteltiin toisilleen v.1928 eräissä autokilpailuissa ilmeisesti Berliinin Grand Prixissä ja kuukauden perästä Hitlerin astuessa III valtakunnan johtoon,pari tapasi toisensa uudelleen.

1928 Berliinin Grand Prix ja ajojen voittaja Rudolf Carraciola

Jakob Werlin:
(10.5.1886 Andritz-23.0.1965 Salzburg)

Jakob Werkin oli itävaltalainen automyyjä,joka pääasiassa työskenteli Saksassa.
Varhaisen Hitleriin tutustumisen perusteella hänestä tuli SS:n kunniajohtaja sekä Hitlerin välimies Mercedes-Benz-yhtiön välille.
1921 hän työskenteli Benz-autotehtaan tiliin Münchenissä ja tutustui Hitleriin v.1923,
Benzin myymälän sijaitessa kansallisosialistisen puolueen äänenkannattajan Völkischer Beobachter-sanomalehden painotalon naapurissa.
Samana vuonna hän myi yhden Benzin Hitlerille natsipuolueen käyttöön ja siitä lähtien puolue tulisi ostamaan Werliniltä umpiautoja.
Benzin ja Daimlerin yhdistymisen jälkeen v.1926 hän oli jo Daimler-Benzin haaraliikkeen johtajana avattuaan Mercedes-myymälän Münchenissä (Niederlassung München).
1934 Werlinistä tuli natsipuolueen jäsen sekä Hitlerin uskottu mies. 
Ferdinand Porschen kanssa Werlin osallistui Hitlerin kansanauton kehittämiseen,vaikkakin suhtautui kriittisesti sen syntyyn.

Sodan jälkeen hän joutui amerikkalaiselle internointileirille vuoteen 1948 asti selviydyttyään sodasta.
II maailmansodan jälkeen Werlin aloitti Mercedesin myynnin nimellä Vertriebsgeneinschaft Werlin Münchenin numero 14 Hochstrassella.
Liike antoi Werlinin puolesta turvapaikan juutalaissyntyiselle Wilhelm Haspelin, Daimler-Benzin vuosien 1942-1952 johtajan Bimbo-vaimolle.

Jakob Werlin on haudattu Waklfriedhofin hautausmaalle Traunsteinissä.
Hän oli kuollessaan 79-vuotias.Hänen poikansa jatkavat Mercedesin liikettä Traunsteinissa.

Hitler,Werlin,ja tohtori Porsche sekä KdF-Wagenin pienoismalli

Vuoden 1933 kesän lopuilla Hitlerillä oli jo luonnos yksinkertaisesta saksalaisesta pikkuautosta saksalaiselle keskivertoperheelle,mihin vanhempien lisäksi kuului kolme lasta.
Sen piti myös olla taloudellinen polttoaineen kulutuksessa sekä korjauskuluissa.
Auton tulisi maksaa 990 Reichsmarkkaa ja Porsche nieltyään vastahakoisesti hinnan otti projektin vastaan Hitleriltä.
Hitler rahoitti projektin ammattiliitoilta takavarikoiduilla varoilla päättämällä,että kansanauto esiteltäisiin   natsipuolueen vapaa-ajan komitean tilaisuudessa v.1938,jolloin auto ristittiin KdF-Wageniksi Hitlerin III Valtakunnan kansallissosialistisen lempiprojektin mukaan (Kraft durch Freude--Iloa voimasta) 
Adolf olisi yhtä hyvin voinut kastaa kansanautonsa vaikka Hitlerwageniksi oikeutettuna auton isänä.
Yksikään minkään demokraattisen maan rivipoliitiikko ei olisi pystynyt samanlaiseen auton synnyttämiseen kuin diktaattori ja harvalla olisi ollut pientäkään kiinnostusta yrittämäänkään.

Vuonna 1937 Hitler kävi suunnittelukonttorissa ympyrää kuin odottava isä vilkuillen tohtori Ferdinand Porschen  mahdollista ilmoitusta,että tälle oli syntynyt terve KdF-Wagen.
Prototyyppi oli vihdoin syntynyt ja koeajettu!
Eva Braunin syntymäpäivänä 1939 tuotantolinjalla esiteltiin ensimmäinen valmis kansanauto Hitlerin suureksi iloksi.

1939 KdF-Wagenin ensiesittely

Hitler julisti tilaisuudessa :
--Tapa,millä nämä autot pörisevät Obersalzbergiä ylös kuin mehiläiset ja ohittavat suristen Mercedesin,on todella vaikuttava kokemus.
--Tämä on tulevaisuuden auto!
Ja Hitler sattui olemaan siinä oikeassa. Hän halusi valmistaa miljoonan kansanautoa vuodessa.vuodessa.
Ennen kuin auto meni sarjatuotantoon valitettavasti sota syttyi ja tehtaalla alettiin valmistaa KdF-Wagenin soitamallivariaatioita,kuten Kübelwageneita ja Schwimmwageneita.
Vasta sodan päätyttyä ja Saksan hävittyä,englantilaiset  liittoutuneiden brittivalloittajat panivat tehtaan ja tuotantolinjan pystyyn,nimeämällä uuden tehdaskaupungin Wolfsburgiksi.
Kansanautoa valmistusta oltiin tarjottu jopa loordi Rootesillekin,joka oli torjunur tarjouksen sanomalla,ettei moisesta rumasta ankanpoikasesta koskaan tule myyntimenestystä.
Toisin kävi...ja Volkswagenista tuli vuosisadan auto.

1938 KdF-Wagen

1944 Volswagen Type 844

1936 KdF-Wagenin prototyyppi ilman takaikkunaa


Vuonna 1942 Hitler oli lausunut päällystölleen viimeiset nauhoitetut sanansa Autobahneista ja KdF-Wagenista:
--Enemmän kuin persoonattomat rautatiet ,autot tulevat yhdistämään kansoja.
--Mikä askel uuteen Eurooppaan!
--Samoin kuin Autobahnit hajautuvat eri suuntiin Saksan rajojen sisällä,autot tulevat ylittämään jokaisen Euroopan maan rajoja.

Oliko Hitler lausunut vahingossa jo vuonna 1941 uuden Euroopan Unionin perustussanat?
Ja yhdistikö Nokia uudella vuosituhannella Kiinan Suomen eteläisimmäksi lääniksi Shanghain kännykkätehtaallaan?

Tohtori Ferdinand Porsche



.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti