sunnuntai 21. lokakuuta 2012

Foxin Checker-diili ja bonus-Ford.Ketunleipä



1926 Chicago Checker cab


Foxin Checker-diili ja bonus-Ford
---------------------------------------------------------

Vuosi 1951 oli ollut hyvä Foxeille Johnin tultua ylennetyksi v.1947 Checker Cab Companyn korjaamopäälliköksi.Enää ei tarvinnut istua ratin takana seisomassa talviviimoissa rautatieasemien edessä tolpalla.Uudet A2-Checkerit olivat tilavia,mutta lämmityslaitteiltaan tehottomia.Asiasta taksifirman johtaja Foden oli jopa kertonut Morris Markinille Checker-tehtaan perustajalle,mutta alihankkijoilta ei löytynyt tehokkaampia laitteita muuten kuin lisähintaan ja Markinin piti taloudellisista syistä kieltäytyä hankinnoista.Foden oli myös sukulainen Markinille naituaan tehtailijan tyttären.
Morris Markin oli venäläisiä emigrantteja ja tullut kuuluisaksi I maailmansodan jaloissa Yhdysvaltojen armeijan univormujen ja housujen valmistajana ennen kuin pystytti taksiautotehtaansa.
Checker Cab Company oli jo 20-luvun lopulla laajentunut maanlaajuiseksi taksiyritykseksi ostettuaan Yellow Cab Companyn Mr.Hertziltä,jonka nimi myöhemmin näkyi kuuluisan autovuokraamokonsernin kylteissä.
Fuusioitumista ennen taksifirmat ja niiden olivat verisesti taistelleet tolpilla ja julkisilla paikoilla.Oli nimellisesti sattuman satoa,että v.1925 kaksi Checker Cabin kuljettajaa Chicagossa Mr.Philip Fox ja Mr.Morris päätyivät syyttöminä vankilaan yhden Yellow Cab-kuljettajan murhasta. Todellista tekijää oltiin suojeltu ammattiliiton,poliisin ja Yellow Cabin puolelta. 
Väärät todistajalausunnot,poliisien veriset kuulustelukeinot tunnustuksen saamiseksi ja oikeuslaitoksen korruptio veivät syyttömät kahdeksi vuodeksi vankilaan,kunnes eräs asianomaisten palkkaama asianajaja sai Foxin ja Morrisin ulos vankilasta todistusaineiston puutteesta ja pohjaamalla syytettyjen asemaa perustuslakiin.Vangittujen edellisenä puolustusasianajajana oli ollut kuuluisa Chicagon mafian juristi,jolla oli hyvin vähän kiinnostusta kahden taksirengin kohtalosta.
Mr. Philip Fox sattui myös olemaan chicagolaisia juutalaisia.


1939 Checker A Landaulet Cab
Vuonna 1951 Chicagon Checker Cab Companyä oltiin otettu yhteyttä jostain kaukaisesta Suomesta,mistä pieni liikemieslähetystö oli tullut tapaamaan Fodenia Chicagoon käytettyjen taksien ostossa.Yleensä kaikki loppuunajetut 1946-48-malliset taksit,jotka sinä vuonna oltiin poistettu käytöstä ja varastoitu vartioidulle kentälle säiden armoille,menivät terässulattamoon ja takaisin Checker-tehtaalle prässättäväksi uusiksi koreiksi.
Fodenia kiinnosti suomalaisten tarjous,jolloin varastointialueella siloiteltiin ja korjattiin viitisensataa A2 Checker-mallia lähetettäväksi Suomeen,missä ajoneuvot oltiin jo ennaltamyyty helsinkiläisille ammattiautoilijoille käsirahapanoksilla.Taksit tulisivat käyttöön vuonna 1952 heinäkuussa pidettäviin Helsingin olympialaisiin. Suomalainen taksikanta oli samoin sodassa loppuunajettua amerikkalaista merkkikirjoa,joidenka moottorit oltiin tuhottu puukaasulaitteilla.
Johtaja Foden oli luvannut Johnille mukavan bonuksen fliittivarastosta poimitun viidensadan taksin saamisesta ajokuntoon,jolloin tuore korjaamopäällikkö kymmenen asentajan kanssa kannibalisoi muista raakeista osia ja renkaita lähetettäviin Checkereihin.
Autot olivat lievästi kolhittuja ja kromeista hilseileviä,mutta moottorit kävivät joskin sinistä savua pöllyttämällä.
Taksit ajettiin ensiksi autonkuljetuslaveteilla Chicago Union Stockyardin rahtiasemalle,missä ne lastattiin avovaunuihin toimitettavaksi rautateitse Baltimoren satamaan.
Samalle rahtiasemalle tuotiin karjaa teurastettavaksi Illinoisin osavaltion joka kolkasta.



Chicago Union Stockyardin fasaadi 1950-luvulla
1952 Ford Crestline Sunliner

Viimeisen Checker cabin mentyä työnnettynä junanvaunuun John teki ristinmerkin rintaansa lausumalla syvään huokaisten "Godspeed!"
Tuhat taalaa rikkaampana John ajoi tutulle Ford-diilerille,minkä vitriinissä kiilteli uusi 1952-mallinen valkoinen Ford Crestline Sunliner-avoauto.Auto maksoi kuusisylinterisenä 2164 dollaria ja V-8:lla 77 greenbackiä lisää.John valitsi V-8-mallin 8-putkisella AM-radiolla,Ford-O-Matic-automaatilla,fender skirtseillä ja kaksin peruutusvaloin. Vuoden vanha Sunliner meni vaihtoon 1500:lla taalalla.
Hän halusi olla parempi kuin naapurin Jonesit.

Parisen kuukautta myöhemmin johtaja Foden oli saanut vihaisen sähkeen Suomesta,missä kirottiin Checkereiden ala-arvoista kuntoa.Autot oltiin lastattu kansilastina rahtilaivoihin,missä Atlantin pauhuissa korit olivat lommoutuneet .Toisena syynä oli jälleenlastaus Rotterdamin satamassa,missä huolimattomat ahtaajat trukeilla olivat rutanneet autoja lisää.
Foden vastasi sähkeellä olevansa syytön laivayhtiön ja huolitsijoiden laiminlyönneistä,mitkä kuuluvat vakuutuslaitosten huoleksi.Autojen kunnosta hän oli jo ensimmäiselle delegaatiolle sanonut ostotarkastuksessa,että hän myy taksit AS IS-kunnossa eli sellaisina minä ne seisovat plaanilla..."Take it or leave it!!"
Lopulta Fodenin konttoriin ilmestyi suomalainen liikemies,autokauppias ja entinen kilpa-ajaja S.P.J.Keinänen Checker-ostajien edustajana keskustelemaan korvauksista ja mahdollisista varaosista.
Fodenin käskystä John Fox Sr. joutui kokoamaan varastoalueelta varaosalähetyksen.
John toimitti puulaatikkokollit jälleen Chicago Union-rahtiasemalle tekemällä ristinmerkin rintaansa ja huokaisemalla "Godspeed II!"


1957 Pekka ja Pätkä sammakkomiehinä-filmi ja Checker A2,eräs taksiraukka.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti