sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Merkillisiä automerkkejä.Jussin autokuva-albumi.

Presidentti Franklin Delano Rooseveltin
1934 Plymouth PA Phaeton

Merkillisiä automerkkejä
-----------------------------------
Oikeastaan sain ajatuksen kirjoitukseen automerkkien mallinimistä luettuani Oxfordin kaupungin historiaa.
Oxfordin härkä vielä 60-luvun alkuun seisoi Morriksen keulalla kromisessa merkissä. Morris Oxfordin syrjäytti Isis-malli,jonka lopulta korvasivat Morris Maileri (Suomessa) ja Marina.
Isis oli taas muinaisegyptiläinen härkä ja sattumoisen oxfordilasmurteinen joen nimi Thamesista,mikä virtaa Oxfordin kaupungin läpi.
BMC tuli kuuluisaksi maakuntasarja-autoistaan.
Austinilla oli Devon,Dorset,Hampshire,Somerset ja jopa Westminster mallistossaan.
Dagenhamin Ford taas valmisti Sussex-ja Surrey-telikuorma-autoja.
Ford Escortit tunnettiin Kent-moottoreistaan. Britit ovat aina olleet kansallismielisiä automerkeissään,vaikka joissain merkeissä ollaan menty Satumaankin puolelle,kuten Riley Elf-mallissa (tonttu),joka oli koreampi ja peräkkäämpi Mini.
Rootesin Hillmanin Skotlannin tehdas valmisti samoin perämoottorista Imp-mallia (Satumaan peukaloinen),mitä Autocar-lehti kuvasi koeajossaan lauseella "Too Little,Too Late.

Ford Thamesin melkein jokainen ikäiseni tuntee 50-luvun paketti- ja kuorma-autoista, Jos lähden vielä soutelemaan jokiautonimiin,niin Saksassa valmistettiin 50-luvulla Ford Rhein-kuorma-autoja ja göteborgilainen Volvo Amazoneja ,mitä Englannissa myytiin kylläkin Volvo 121-merkkisinä.
Ford rakensi tunnetusti Henryn kaukokatseella tehtaansa jokien varsiin laivausyhteyksien takia,kuten Dearbornissa Rouge-joen varteen ja Ranskassa Poissey-joen rannalle. Dagenhamin Ford-tehdas taas nousi v.1932 Thames-joen varteen ja Saksan Ford Reinin penkareelle. Muita saksalaisia Fordeja kutsuttiin taas Köln Fordeiksi,vaikka II maailmansotaa ennen esitelty "Muna-Taunus" (Buckel Taunus),se jenkki-Fordin kutistettu versio oli nimetty Taunus-vuoriston mukaan....samoin kuin tsekkiläinen Tatra oli saanut merkkinsä Tatra-vuoristosta.
Maailmassa valmistettujen auton mallinimiskaala on erittäin laaja.
Siihen mahtuu sukunimiä,mytologiaa eläinmaailmaa,maantiedettä,planeettoja ja melkein mitä tahansa mahdollista maan ja taivaan väliltä...tai mahtui menneessä muodossa.

1865 Presidentti Lincoln

1961 JFK Lincoln
Presidenttien miesautot
---------------------------------
Kahvimerkeistä minä opin pikkupoikana automerkit eli pääasiassa Pauligin Huomiosta,toisella kotimaisella Obs.
Nykyään ostan Stratfordissa Pauligin Presidentti-kahvia liettualaisesta puodista "Lituanica".Vanhaa yläleuan kahvihammastani on kolottanut pitkään,ennen kuin sattumalta löysin suomalaisen kahviaarreaitan sieltä.
Nisa-naapurikaupasta ostamani Jacobsin ja Lavazzan kahvi väliaikaisesti oli korvannut kunnon filtterikahvin nautiskelun.Ihmettelen kyllä suuresti,miten liettualaiset olivat äkänneet Pauligin kahvin myynnin Lontoossa eivätkä suomalaiset.
Ostaisin Presidenttiä kyllä tukussakin enemmän,jos paketteihin pantaisiin Pauligin "keräilyautokuvia".
Pappilassa ei muuta kahvimerkkiä juotu Bergrothin siirtomaatavarakaupassa nollalla jauhetuista pöönistä.Joskus isän sisko Aune-täti osuuskaupan sivuliikkeen hoitajana toi tuliaisina paketin AAA-kahvia. Oka- eikä Olympiakahvia pappilaan ei koskaan ostettu.
Oka kuului OTK-konserniin eikä kuulunut siten pappilan ruokaketjuun poliitisista syistä,vaikka äitikappalaiska ostatti lapsilla OTK:n Tähkän liikkeestä reikäleivät.
Olympia-kahvin olisin laskenut genealogisista syistä vaikka kinkerikahviksi,koska äidin serkku oli kuuluisa olympiajuoksija Hannes Kolehmainen.
Niistä kaikista kahvipakettimerkeistä löytyi avattaessa autokeräilykuva.
Pahvikuvat olivat pikkupoikien aarteita,joista käytiin kovaa autovaihtokauppaa...ikään kuin preppauksena isojen miesten automaailmaan.

Paulig

AAA

OKA













1950-luvulla presidentin auton näkeminen Salon kauppalan pääkadulla oli pikkupojille suuri tapahtuma.Presidentti Kekkosen AA-1 Cadillac ajoi kauppalaan kesällä 1955 Maatalousnäyttelyyn.Olihan presidentti aiemmin palvellut maalaisliittolaisena ministerinä.
Ministeri Emil Skogin jatketun Imperialinkin näin kerran ajavan kauppalan läpi Turkuun. Myöhemmin tasavallan presidentillä 70-luvulla oli Ruotsissa jatkettu New Yorker 1960-mallisen siipi-Cadillacin perästä. 50-luvun alussa presidentti ajelutti kuninkaallisia vieraita Helsingissä valkoisella 1953-mallisella Buick Specialilla..sillä kolmisieraimisella,mikä sattui kylläkin olemaan Buickin halpamalli.

Marsalkka Mannerheim on aina pitänyt komeista autoista.1920-luvulla Marski ajeli maailmalla kreivitärystävineen upealla A-400-rekisterisellä Voisinilla.

Marsalkka,suojeluskuntavääpeli Ukko-Pekka
 ja Coupe de Pekka
Juhart 1995

Mannerheim.,Madonna ja
 Voisin A-400
Juhart 1995
Marskin autoille yleensä kävi nolompi loppu.Hänen kuuluisa Marmoninsa näkyi vielä 50-luvulla Teekkarien Vappuautona.Hänen komea Packard Twelvensä päätyi kirveellä pilkottuna yhden kalastajan kanakopiksi Kökarin saarelle.Carl Gustavin komea Chrysler Imperialin kohtalosta ei tiedetä,ajettiinko se loppuun pirssiautona.Hänen Hitlerin lahjoittama 1939 Grosser Mercedes 540 Pullman-limonsa päätyi Tukholmaan  kolhituksi nuorisoautoksi..Marskin viimeisen 1946-mallisen Cadillacin kohtalosta en tiedä.

Marskin 1920-lukuinen Marmon
 Eight vappubiilinä
Marskin Marmon

Marskin 1938 Packard Twelve

Marskin 1939 Chrysler Imperial

Marskin 1939 Grosser Mercedes 540K Pullman

Marskin 1946 Cadillac Series 70
Itsenäisen Suomen tasavallan presidentteillä on ollut kirjava autokanta.
Presidentti Ståhlbergilla oli aluksi 10-lukuinen Fiat sekä 1916-mallinen Packard Twin Six (1916-23).
Häntä kyyditettiin Lapualaisliikkeen aikana eli muilutettiin v. 1930 halvemmalla 1928-mallisella Chevroletilla.

Ståhlbergin kyyditysauto 1926 Chevrolet
Presidentti Relanderilla oli Suomessa koritettu Packard,jota ajettiin vähän korkeutensa ja painonsa takia. Jossain valokuvassa olen nähnyt myös tasavallan presidentin 1934?-mallisen REO:n.
Ukko-Pekalla eli Per-Evind Svinhufvudilla oli Suomen GM.n  lahjoittama 1931-mallinen ja Ruotsissa koritettu Chevrolet Independence Town Car,jota kansa sydämellisesti kutsui Coupe de Pekaksi.
Ukko-Pekka ajeli sillä vain Luumäen tiluksillaan.

Ukko-Pekan 1931 Chevrolet Independence Towncar (Itsenäisyys)

Amerikkalaisilla autonvalmistajilla on ollut laaja merkkivalikoima valtaatekevien nimiluettelossa.
Studebakerilla on ollut Presidentinsä Commanderinsa,Dictatorinsa ja Statesmaninsa ja Ramblerilla Ambassadorinsa.
Opelilla samoin Diplomatinsa,joskin suurin malliluettelo tuli laivastosta Kadettein,Kapitänein ja Admiralein. Berliinin v.1936 olympialaiset tekivät Opel Olympiankin ja myöhempi Rekord-malli johtunee samoin kilpaennätyksestä,joskin  Rekord oli Suomessa tunnettu perunalajinakin.
Daimlerilla oli Majestic Major sekä Regency.

Japanin Toyota eli vanha Toyopet piti kruunupäistä,kuten Tiarasta,Corollasta,Coronasta,Cressidasta ja Crownista. Datsun-Nissan osti 60-luvulla Prince Motorsin,mistä syntyi Cedric. Dodge komeili Custom Royal Lancerillä ja Kingswayllä sekä Desotokin Diplomatilla.
Chrysler taas upeili Imperialilla ja Intiassa Fargo-kuorma-autoja valmisti Imperial Motors.
1930 Marmon Roosevelt
Coupe
1920-luvun lopulla jopa valmistettiin Marmon-tehtaalla Roosevelt-merkkisiä autoja.
Auto kastettiin edesmenneen presidentti Theodore Rooseveltin mukaan.(1929-31)
Suora 8-sylinterinen ja 995 dollaria maksanut Roosevelt-merkki häipyi mallistosta v. 1931,jolloin se muuttui Marmoniksi tehtaan halvimpana mallina. Auton jäähdyttimessä komeilivat Teddyn kasvot.
Ennen presidentiksi tuloaan Teddy Boy oli palvellut presidentti McKingleyn hallituksessa laivaston apulaisministerinä. Häntä pidettiin jonkimoisena kansallissankarina,johtaessaan everstiluutnanttina espanjalaisamerikkalaisessa sodassa Kuubassa San Juanin ja Kettle Hillin kukkuloiden valtaamiset. Hänen ansiostaan myös kommodori Dewey Manilan lahdella kukisti espanjalaisen armadan .Silloinen laivastoministeri Long yleensä oli työpaineista virkavapaalla,jolloin Teddy Boy otti hommat käsiinsä härkämäisellä tahdonvoimallaan.

Theodore Roosevelt 1904..



Presidenttiautomalleja löytyy aikamoinen liuta,kuten: Adams,Ford,Lincoln,Carter,Grant,Cleveland,Bush,Harrison,Monroe,Hoover,Jefferson,Johnson,
McKinley,Taft,Franklin,Jackson sekä Taylor.

1963 JFK Lincoln
Amerikassa Fordilla on ollut myös presidenttien suosima Lincoln-mallistonsa,vaikka Barack Obaman virka-autona on nykyään panssaroitu Cadillac.
Kestää ilmeisesti aikansa,kunnes Obama-merkkistä autoa ryhdytään valmistamaan.
Reagan,Nixon ja Kennedykään eivät saaneet omaa merkkiään.
Viimeisin kuuluisa avo-Lincoln presidentin autona kuului John F. Kennedylle,mihin hänet ammuttiin v.1963 marraskuun 22. päivänä Dallasissa.
FDR:n 1932 Plymouth PA Touring Car
Franklin D. Roosevelt ajoi privaatisti käsilaitteista Plymouthia sekä Fordeja kotitilallaan Hudson-jokivarren tiluksillaan.
Presidentti oli saanut poliotartunnan jo nuorena Montebellon huvilallaan New Foundlandissä,Kanadassa.
Ruotsin kuningas Kustaa V tyyräsi samoin T-Fordia,ajamalla sen myös ojaan Tukholman lähellä yhdessä mutkassa,joka ristittiin Kungens kurvaksi eli Kuninkaan mutkaksi.
Filippiineillä Baguio Cityn vuoristokaupunkiin johtava pikatie on nimeltään Marcos Highway ja Manilan keskustassa Pasay Cityä halkoo Taft Avenue."Fat" Billy Taft oli ennen presidentiksi valintaa Filippiinien kenraalikuvernöörinä ja vaikka Taft-automallia oltiin valmistettu Amerikassa,presidentin virka-autona oli Whiten höyrymoottorinen avolimusiini.
Taft oli iso ja ylipainoinen mies.
1914 Kuvernööri Fat Bill Taft
Carabao-vesipuhvelin selässä Filippiineillä
Ollessaan Filippiinien kenraalikuvernöörinä hän kävi ratsastamalla kuuluisalla ja vain amerikkalaisille tarkoitetulla Manilan Polo-klubilla.Hän oli lähettänyt presidentti Teddy Rooseveltin sihteerille kerran sähkeen:
--"I went horse-back riding yesterday and feel fine.!"
Sihteeri oli lähettänyt Taftille takaisin sähkeen;
--"How about the horse?"
William H.Taft.
Presidentti Taftin 1914 40HP White- höyrylimusiini

Manilan pohjoinen moottoritie oli nimeltään MacArthur Highway "I Shall Return"-lauseesta kuuluisaksi tulleesta ja Filippiinien amerikkalaiseksi kansallissankariksi kutsutusta kenraali Douglas MacArthurista..
MacArthurin virka-autona Manilassa oli 1937-mallinen Chrysler Airflow Imperial,jonka hän lahjoitti presidentti Quezonille.Toinen hänen presidentille antama lahjoitusauto oli 1936 Cadillac V16 Towncar..



Presidentti Quezonin 1937 Cadillac V16 Town Car

1900-luvun automerkkiluettelosta suurin osa sadoista merkeistä eli hyvin lyhyeen.
Amerikassa kuitenkin muutama automerkki Lincolnin ja Rooseveltin lisäksi kantoi jäähdyttäjässään presidentin nimeä,vaikka vain satunnaisesti muistuttivat ao. sukunimiä.
Franklin (1902-34),ilmajäähdytteinen ja kalliimpi automerkki ei viittaa kylläkään Franklin Delano Rooseveltiin.
Vuosisadan alun presidenttiautomerkeiksi voidaan laskea Grant Six (1918-22),Cleveland Six (1919-26),Davis (1908-29),Monroe (1914-24) sekä Washington B-1 (1910).
Presidenttien nimiin viittaavia muita merkkejä löytyy luettelossa,kuten Bush (1916-1924), Adams-Farewell (1905-1911), Carter Twin-Engine (1907-08),Cartercar (1905-1915) ja Jackson (1902-1906).
Byron J. Carter irtisanoutui Jackson Automobilesta,perustamalla oman Carter Motor Companynsa.
Jacksonin autotehtaaseen (Jackson,Michigan) liittyy suomalaisnimikin.,josta myöhemmin syntyi  kömpelöhkö Kullervo-traktori.
Suomalainen emigrantti G.W.Wrede palveli Jackson Automobile Companyn pääinsinöörinä ja palattuaan Suomen Turkuun. Hän valmisti n. 300 Kullervo-traktoria,jota haukuttiin jopa kirotuksi kyntöpeliksi.
Wreden ansiosta syntyi myös ensimmäinen Valmet-traktori.
Amerikan presidenteistä oli siten pitkähkö hyppäys Atlantin yli suomalaisen traktorin syntyyn!

1905 Jackson Model C

1950-luvun Valmet

1955 MB 300 Adenauer
Eurooppalaiset valta-autot
-----------------------------------------
Saksan Liittotasavallan entinen kansleri Konrad Adenauer antoi nimensä Mercedes-Benzin 300-sarjan limoille ns. tunnusmerkkinä..ei Konradina vaan Adenauerina.
Ranskan presidentti Charles DeGaulle puolestaan suosi 60-luvun alussa Simca Precidentielleä,Chambordiin pohjautuvaa virka-avoautoa. Myöhemmät gallialaiset presidentit Valerie Giscard d'Estangiin saakka ajelivat Renaultin ja Peugeotin Precidentielle-limoilla.
DeGaulle tunnettiin myös panssaroidusta Citroen DS-virka-autostaan ja itsellenikin musta Chapronin koritehtaan korittama DS Precidentielle jäi ikuisesti mieleeni Shakaali-elokuvasta (The Day of  The Jackal) vuodelta 1973. Brittiläinen näyttelijä Edward Fox (Kettu)  senaikaisena urbaanishakaalina oltiin palkattu OAS:n,algerialaisen vapausjärjestön tiliin tappamaan DeGaulle vuoteen 1963 Pariisiin sijoitettuun paraatimiljööseen.
Filmi perustuu John Forsythin samannimiseen kirjaan.

Shakaali-filmi 1973
Presidentti DeGaullen DS Precidentielle
1959 Simca Precidentielle
Itänaapurimme Toveri Stalin piti Packardeista eikä ollut mikään ihme,että Packardin autotehtaan vanhoista muoteista syntyi uusi venäläinen valtioauto.Packardin tehtaalta oltiin kyllä väitetty,ettei näin koskaan ollut tapahtunut,että vanhat koneet oltaisiin myyty Neuvostoliittoon.
Kopioinnissa ja tehdasvakoilussa neuvostoinsinöörit ovat aina olleet yhtä kuuluisia kuin "japanilaisturistit" 50-60-luvun eurooppalaisissa autonäyttelyissä kameroineen.
NL:n kommunistisen puolueen pääsihteeri Leonid Breznev samoin piti länsilimusiineista,jopa Maseratin loistoautosta,joka kuulema pääty Suomeenkin.
Useimmat hänen loistovaununsa olivat lahjoja muiden maiden diktaattoreilta.Yhdysvaltojen presidentti Nixon myös lahjoitti hänelle 1973-mallisen Lincolnin. Nixonin mukaan ei olla nimetty mitään automerkkiä.
Watergate-merkki olisi voinut olla ehdolla.
1949 ZIS 110.Stalinin marsalkka Mannerheimille
lahjoittama Packard-kopioauto


Kuoleman suudelma

Breznevin lahja-Lincoln Nixonilta v.1973
 Quezonin Cadillac ja Chrysler
------------------------------------------ 
Lopuksi kerron hiukan toisen kotimaani Filippiinien valtionpäämiesten autoista.
En kylläkään edesmenneen presidentti Marcosin Mercedeksistä,vaan ennen II maailmansotaa palvelleen presidentti Manuel Quezonin virka-autoista. Ennen Manilaa Quezon City,nykyinen Metro Manilan kuuluva esikaupunki,oli Filippiinien pääkaupunkina.Nimensä se oli tietenkin saanut presidentti Manuel Quezonista.
Hänen virka-autonsa ovat nykyään näytteillä Quezonin pyhätössä muistona Filippiinien amerikkalaisilta kulta-ajoilta.


1936 Cadillac V-16 Series 90 Custom Towncar

Quezonin 1937-mallista Chrysler Airflowia pidettiin hänen ensimmäisenä virka-autonaan amerikkalaisen kansainyhteisön Filippiinien presidenttinä,rekisterinumerolla numero 1.
1936-mallinen General Motorsilla presidentille erikoisvalmistettu Cadillac V-16 series 90 Towncar saapui Manilan satamaan vasta v.1937 marraskuun 4. päivänä. Seuraavana vuonna presidentti luovutti auton kenraali MacArthurille,jonka hän oli nimittänyt maan kenttämarsalkaksi,ainoana amerikkalaisena,jolle oltiin annettu samanlainen arvonimi.

MacArthur Manilan Jones Bridgellä v.1945  maan
vapautumisen jälkeen japanilaisvalloituksesta.

MacArthur oli saanut tittelinsä lahjaksi alkuunpantuaan ja organisoituaan maan sotilaskoulutuksen ennen japanilaisvaltausta. Sodan aikana MacArthurin maan amerikkalaisena sotilaskomentjana kerrottiin käyttäneen Cadillacia maasta poistumiseensa saakka v. 1942.
Quezon-MacArthur 1936 Cadillac

MacArthur-Wolseley Australiassa

Manuel Quezonin Chrysler Airflow 1937
Australiassa hänen virka-autonaan oli iso Wolseley,jota koristi rekisterilaatassa neljän tähden kenraalin natsat.
MacArthur katsoi tulleensa petetyksi presidentti Rooseveltin lupauksesta saada järjestää Australiassa maihinnousujoukkoja Filippiiineille,mutta Yhdysvaltojen armeijan Tyynenmeren komennusporras oli katsonut prioriteetikseen Papua-Guinean puolustamisen Australian puskurina.
Hänen "I shall return"-lupauksensa siirtyi vuoteen 1945 Leyte-lahden maihinnousuun.
Douglas MacArthurin sotilasuran esikuvana oli ollut oma isänsä kenraali Arthur MacArthur,joka latisti intiaanikapinan Little Ridgen taistelussa v.1863.
1870-luku
Arthur MacArthur Jr.
Arthur MacArthuria kylläkin intiaaniresevaateissa vielä tänäänkin pidetään etnisen vähemmistön teurastajana.
Kenraali Dwight Eisenhower,liittoutuneiden komentaja Euroopassa II maailmansodan aikana ja myöhemmin Yhdysvaltojen presidentti oli palvellut Douglas MacArthurin sihteerinä 30-luvulla.
Kenraali MacArthurista jäi perinnöksi Filippiineille ns."MacArthur-jeeppi",josta kehkeytyi maan pitkäaikaisin joukkoliikennemuoto.
Sen jeepneymutaatioita savuttaa vielä tänäänkin Isuzu-dieseleillä maanteillä ja kaduilla,joskin pidennettyinä ja rosterikorisina hirviöinä.





MacArthurin jeeppi v.1945
1978 Paavi Paavali II vierailemassa Baguio Cityssä
erikoisvalmistetussa Jeepney Popemobilessa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti