tiistai 9. huhtikuuta 2013

Lukkarinrakkautta lokoihin. Jussin junakuva-albumi.





Arvi-setä Iisalmen aseman junalähettäjänä
Juhart 2010

                                             
Veturinkuljettaja
Juhart 2011
Isän nelipäisestä veljessarjasta kaksi palveli Valtion Rautateitä,vanhempi konduktöörinä ja nuorempi Iisalmen rautatieaseman ekspeditöörinä ja myöhemmin asemapäällikkönä.
Vanhempi veli kuoli sodan  jälkeen keuhkotautiin,vietettyään sota-ajan kylmissä vaunuissa.
Isän vanhempi sisko,joka oltiin koulutettu keittiölotaksi,tuurasi junissa Jatkosodan aikana konduktöörinä.
Asemasodan aikana isäni sai sotilaspastorina käskyn palata siviiliin avustamaan Iisalmen kirkkoherraa sekä palvelemaan Lapinlahden seurakunnan vt-kappalaisena,jolloin hänen sota-ajan Ajastaikaansa kerääntyi pitkähkö lista lippukuluista VR:llä Iisalmen ympärisyöseurakunnissa.Hän jopa piti monasti rautatieläisille seuroja sekä kinkereitä,joten voisin näin jälkikäteen korottaa hänet vaikka junapapiksi tai rautatieläispapiksi.
                                                Olihan niitä merimies- ja vankilapappejakin.

Aune-täti keittiölottana
Juhart 2011

Aune-täti konnarina
Juhart 2011 fotokollaasi
Helsingin junassa isän kanssa Karjaalla.
Kuvassa uskoin näkeväni Fammu-tädin istuvan
I luokan salonkivaunussa kauppalan HOPin pankin katon vihreän
 neonvaloisen Klubimiehen kanssa. Isä poltti pajuholkissa
pikkubostonia ja olin kysäissyt häneltä,jos vaihteeksi Klubi piristäisi.
Vieressäni  penkillä Helsingin rautatieasemalta isän minulle ostama
Aku Ankka ja metsäpalo-sarjakuvalehti.

Fammu-täti ja Klubimies
Juhart 2001





                                                       
Ukko-Pekka Salon asemalla
Juhart 2011
En ole mikään junaekspertti ,joka osaisi nimetä kaikkia veturimalleja tyyppinimiltään ja valaista niiden teknisiä hienouksista.Annan alan höyrymiesten hoitaa detaljit.Olen saanut yhdeltä anonyymiltä jo näpäyksen sormilleni lankkihattu-nimestä,mikä ei ole junan korsteeni.
Siitä huolimatta olen pikkukundista asti haistellut herkällä nenälläni rautatieaseman ja ratapihan savun ja öljyn sekaisia aromeja,minkälaisia hajuelämyksiä nykyisillä steriileillä sähköjuna-asemilla ei enää aisti.        
Ihailin aina joulunalusviikolla Horninkadun varrella sijaitsevan Axelssonin talouskaupan ikkunasta Märklinin ympyrämäistä junarataa,missä höyryveturi veti matkustajavaunuletkaa pumpulilla katettujen tunneleiden läpi.
                                                                 
Pikajuna Helsingistä saapumassa Salon asemalle
Juhart 2012
Kiittimet ristissä olin rukoillut taivaan ylemmältä tuomarilta saavani sähköjunarataa joululahjaksi,mutta kuusen alta löytyi varkain ja käsin kosketellessa aattopäivänä vain pehmeitä paketteja. Sain kyllä kerran sen sijasta autohulluuteni ruokkimiseksi  espanjalaisen Seat 1800-leluauton,missä oli patterilla toimivat valotkin ja Meccano-sarjan,josta yritin koota jopa veturin.
Meccano-veturi ei kylläkään vastannut esteettisesti reikäpelteineen aitoa veturia eikä sen kasaaminesta poikalapsen levottomalla mielellä muutenkaan tullut kuin keskeneräinen yritys.Siirryinkin myöhemmin kokoamaan valmiiksi muotoiltuja ja laatikon kansikuvan näköisiä polystyreeniautomalleja
1950-lukuinen Fleiscmann HO 11 11 Favorit sähköjunarata
Toystory X
Juhart 2011

Vaikka taideaiheeni pääasiassa olivat sivunneet automaailmaa,niin aina kuviini on mahtunut rautateitä tasoristeyksin,ihmisin,asemin ja veturein. Tasoristeyksillä on aina kolissut,jolloin moni autoilija oli hävinnyt pelin vahvemmuudesta veturin kanssa.Muistan,miten isäni virkaveli hautausurakoitsija Saustila kertoi minulle makaaberisesti,miten hän oli naakkojen ja varisten kanssa kilpaa keräillyt ihmisjäänteitä radanvarrelta.
Tasoristeyksien puomeilla ihmiset myös tapasivat ja tervehtivät toisiaan jonkinlaisena sosiaalisena risteyksenä elämän radoilla.

Hautausurakoitsija Halikon tasoristeyksessä
Juhart 1987


Matti ja Maija tasoristeyksessä
Juhart 2003

Hurulan tasoristeys
Juhart 2001
Connecticut Railroad Crossing
Juhart 2001

Crossroads
Juhart 2001
Lisäksi mieliaiheitani ovat olleet rautatieasemat rakennusarkkitehtoonisina luomuksina sekä niiden kautta läpikulkevat tai niillä ansiotyössä palvelevat ihmistyypit.


Juna-aseman kioskimummo
Juhart 2013
Venäläisen aseman odotussali
Juhart 2003

Iisalmen rautatieasema 1930-luvulla
Juhart 2010

1937 Helsingin rautatieasema
Juhart 2012

Rautatieaseman Kas-Kas-poika
Juhart 2012

Helsingin aseman lyhtymiehet
Juhart 2012

Mummo vaa'alla
Juhart 2012
Vetureista olen maalannut monenlaisia versioita enimmäkseen Suomesta,mutta yhden v.1952 lakannneen brittiläisen LNER:n (London NorthEast Railroad) Mogulin ikuistin kuvaan Forest Gaten asemalla.
LNER liitettiin silloin v.1952 uuteen British Railroadiin (BR).
Kaukaisimman höyryaiheisen maalauksen tein sambesilaisesta veturinkuljettajasta ja lämmittäjästä vesitankkauksessa.
                                                   
Pieni osa diecast-kokoelmastani.
Suuresta sielunvammastani eli pienoisrautatien omistamisen puutteesta pienenä,ryhdyin ostamaan Manilassa Makati Cityn Glorietta-ostokeskuksen National Bookstoresta amerikkalaisia Railroad Modellers-lehtiä. Innostuin jopa valmistamaan muutaman diodraaman valmiiksi yhdestä  kuvitteellisesta suomalaisesta asemaseudusta "omista tarpeistani" enkä mallarien suosimista polystyreenimateriaaleista.Halusin rakennusten näyttävän aidoilta käyttämällä luonnonmateriaaleja,akryyli-ja öljyvärejä maaperän,kasvillisuuden sekä rakennusten maalaukseen.1:43-skaalan diecast-automallikokoelmastani muokkasin autot 50-lukuiseen miljööseen.Lisäksi valmistin ihmisiä lasten muovailuvahasta sekaan,vaatettamalla ajan muodin mukaisiin asuihin. Ainoa,mikä diodraamasta puuttui oli se juna ja junaraiteen pätkä,jotka maksoivat mannaa Manilassa.(HO-skaalassa). Diodraama jäi jälkeeni varastoon Manilaan myytyämme talonmme viime vuonna ja toivoisin lähitulevaisuudessa saavani sen kirja-ja taidekokoelmalähetyksen mukana Lontooseen.
Valitettavasti diodraamaani ei ole varastossa suomalaista höyryveturia,jollen löydä mm.Ebaystä halpaa Baldwin Pacific 4-6-2-HO-pienoismallia,jollaisia aitoja Lokomo ja Tampella valmisti Hr1-mallisina eli Ukko-Pekkoina.



Ukko-Pekka Hr1
Juhart 2004

Vaihtoveturi Juhart 2001

1965 Eteläsatama-sketsi
Juhart 1994

Haamu-Ukko-Pekka Salon asemalla 2011
Juhart 2011

1952 LNER Mogul Forest Gaten asemalla

Zambezi RR 1
Juhart 2005

Zambezi RR 2
Juhart 2005

1965 Lättähattu
Juhart 2005

Mieliaiheitani piirustuksiini lisäksi olivat rautatieaseman tavaratoimisto ja rahtilastauslaiturit,minne pääsin useasti Lammervon housutehtaan Fordson Thames-pakettiauton takaosassa pöksylaatikoiden seassa, Ilmaiskyydistä sain jelpata Lammervon Jukan ja Hessun kanssa Laakkion Joukoa,housutukun kuljettajaa,kantamaan pöksylaatikot tavaratoimiston vaa'alle.

Housutukun Fordson Thames ja rahtitoimisto
Juhart 2005

Salon Lihan Fordson Thames tavaratoimistolla
Thumbnail Juhart 2009



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti