keskiviikko 10. elokuuta 2016

Brasilian oranssinen Kupla.Vanhan roddarin muistelmat.1.

1962 Manilan Western District Police Dept:in
VW ja skootteriperhe
Dewey Boulevardilla
Juhart
Nyt kun juhlitaan olympialaisia Rio De Janeirossa eli tammikuun joessa,Brasiliassa,vanhan roddarin kallon sisästä pulpahti mieleen vuoden 2004 tapahtumat Manilasta,jolloin rouva osti sille lahjaksi Brasilian kuplan ...tai oikeastaan Manilassa kootun oranssinvärisen 1974-mallisen VW 1500:n.
Filippiinoille kupla on aina ollut todellinen vanhempien miesten kansanauto,jota ollaan kutsuttu monilla lempinimillä,kuten Kalbo ja Pendong..vapaasti suomeksi käännettynä..Kaljupää.
Minulle nimitys iski suoraan kallooni,jonka päälaella silloin kasvoi harvennettu tillimaa.
Omituista kyllä 2010-luvulla Lontoossa ne tillinvarret olivat alkaneet tihentymään älykoppani laella jostain hormonaalisesta häiriöstä..ja odottelen uutta tillisatoa

Brasilialainen
Molaven autotallissa
Volks Populi..VW-historiaa Filippiineillä
-------------------------------------------------------
Brasilialaiseksi filippiinot kutsuivat monta muutakin VW-mallia,kuten sitä Manilassa..tai oikeastaan Quezon Cityssä DMG:n tehtaalla koottua ja 411-mallista lyhennettyä Brazilia-mallia.joka tunnettiin pikaisesta ruostumisestaan.Minun brasilialaiseni taas oli erikoinen mutaatio kuplasta 1964-mallisella ja pikkuikkunaisella korilla, naitettuna 1974-mallisen kuplan pohjapannulle 1500-kuutioisen pahnapuhaltimen tekniikalla. Samanlaisia mutaatioita ilmeisesti valmistettiin Meksikossakin.
DMG (Group of Companies),jona tehdasta tai yhtiötä nykyään kutsutaan,tunnetiin myös lyhennyksestä nimellä Diesel Motors of Germany vuodesta 1955,jolloin Hanomagin ja Henschelin dieselmoottoreita sekä kuorma-autoja alettiin tuomaan maahan yhtiön nimissä.
1960-luvun Radiowealth
Carmen TV
Firman perustaja Domingo M, Guevara (ei mitään sukulaisuutta Che Guevaralle,samoin kuin maan ex-presidentti Fidel Ramos Fidel Castrolle) ennen VW-kokoonpanoa oli perustanut Radiowealth-yrityksen.joka valmisti kotimaisia ja edullisia radio- ja TV-vastaanottimia paljon ennen japanilaisten merkkien maahantuloa.
Guevara oli synnyinprovinsissaan Camarines Surissa opiskellut nuorana miehenä kirjekurssin kautta radioteknikoksi.Kotipaikkakunnalla radioinnostuksestaan huolimatta  hän ansaitsi leipänsä maanviljelijänä perhetilalla,Naapurinsa kanssa syntyneestä maakiistasta närkästyneenä hän muutti Manilaan,missä hän pystytti 1935 oman Radiowealth-radiokorjausliikkeen,joka ajan mittaan muuttui "yhden miehen ja yhden oven"-yrityksestä dynaamiseksi tuotantokonserniksi.
Serg's suklaafirman VW Kastenwagen
n.1958

1969 Trakbayan

1970 Sakbayan

1975 DMG:n VW Beetle-mainos
Volkkarikokoonpano alettiin Domingo M.Guevaran Libertadin tehtaan Metro Manilan Mandalyongin kaupungissa sijaitsevalla tehtaalla v.1957 syyspuolella Type 1-Kombi-mallilla,jota Suomessa kutsutaan Junakeulaksi. Sitä seurasivat Type 11-malliset Kombit,Kastenwagenit,avolavat ja Doppelkabinet, V.1959 kesällä alettiin sen oikean kuplan eli 113-mallin kokoonpano. Ensimmäiset 120 kuplaa valmistuivat silloin kahdessa kuukaudessa.Kokoonpanossa myöhemmin seurasivat kuplan 111-mallit.Variantit ja Passatit sekä Sakbayanit plus Trakbayanit (1960-luvun Sakbayan oli oikea Filippiineillä suunniteltu ja valmistettu kansanauto ja Trakbayan AUV eli Asian Utility Vehicle).
Vuonna 1970 päästiin tuotannossa 6100 auton huippulukemiin,joista kaikki myytiin kotimaan markkinoille.Oma 1974-mallini kuului taasen ensimmäisiin Quezon Cityn tehtaalla valmistettuihin 1500-malleihin.1975 presidentti Marcosin vaatima Progressive Car Manufacturing Program.missä osien kotimaisuusastetta tehostettiin,tuli voimaan..mikä myös vaikutti laadun alenemiseen.
1978 VW Toro

1978 VW Beetle,Brazilia ja
 Passat-mainos;
DMG
Viimeisimpiä CKD-osista koottuja VW:itä olivat Brazilia Beetle,Brazilia Sedan ,Bay Window Kombi sekä Passat.
Lisäksi 5 eri versiota VW Brazilia Toro-urheilumallista koottiin tehtaalla.
Brazilia Passatista voin mainita sen,että minulla Saudi Arabian Jubailissa ensimmäisenä firman autona oli 1980-mallinen Brazilian Passat,josta kaikki ovenkahvat ja kojetaulun nappulat irtosivat käteen..
(Alunperin DMG-yhtiö oli saanut nimensä perustajastaan Domingo M.Guevara Seniorista.)
Nykyään DMG Motors Group edustaa VW:tä ja Audia.
Volkswagenin lisäksi Domingo M.Guevara laajensi tuotantoaan koneiden  ja laitteiden valmistajana maataloudelle,armeijalle sekä muille ryhmille. Tuotantoon kuuluivat traktorit,dieselkuorma-autot,radiovastaanottimet.tietokoneet ja digitaaliset tiedonvälityslaitteet. Autonvuokrausalalla hän oli samoin maan ensimmäinen AVIS:in fransiisina 40 vuotta sitten.

Domingo M Guevara
Guevara vs. Marcos
---------------------------------------------
1971 ennen presidentti Marcosin sotatilalain julistamista Guevara valittiin delegaatiksi perustuslakikomiteaan,joka yritti nopeuttaa eli "kaapelistrartata" maan uinuvaa teollisuutta.
Guevara lisäksi kuului yhtenä delegaattina sotatilalain julistamisen vastustajiin.
Pian Marcosin edustajat ottivat häneen yhteyttä mahdollisesta hänen konserniinsa ostamisesta..siis ei konserninsa. Guevara oli antanut hinnan ja kysäissyt emissaarilta ,josko tämän päämies hyväksyisi tarjouksen.Emissaari oli antanut kieltävän vastauksen eikä millään hinnalla.
Guevara hämmästyksissään oli kysynyt emissaarilta.mitä tämä tarkoitti.
Emissaari oli vastannut Marcosin halunneen investoida konserniin.
Guevaran kerrottua ,ettei häntä kiinnostanut minkäänlainen yksipuolinen kumppanuus Marcosin ja tämän liepeilöijden kanssa ,hänellä oli vastassa vaikeudet pankkiensa,verohallinnon ja tullilaitoksen kanssa.
1965 Ferdinand Marcos
Valkoisessa Talossa
Guevara oli katsonut mahdottomaksi taistella Marcosia vastaan millään tavoin sotatilalakilanteen takia.Hän katsoi täysin hyödyttömäksi taistella konserninsa puolesta ja jos hän olisi taistellut,hän olisi menettänyt kaiken..ja jos hän oli päästänyt Marcosit sisään,hän olisi menettänyt kaiken.
Paineiden lisääntyessä ja terveyden heiketessä Guevara perheineen päätti muuttaa Yhdysvaltoihin maanpakoon.
Domingo M.Guevara ei ollut ainoa teollisuus- ja liikemies,joka joutui Marcosien hampaisiin.
Mm. Meralco:n eli Manila Electric Companyn perustajat Lopezin perhe joutui muuttamaan maanpakoon Yhdysvaltoihin,Marcosien kaapattua omistussuhteen.
1981 DMG lopetti toimintansa Libertadin tehtaalla japanilaisten automerkkien vallattua markkinat.
Vasta v.1996 Volkswagenin kokoonpano aloitettiin San Fernandon Alaminosin uudessa Proton Pilipinas-tehtaassa Pangasinanin provinssissa,jolloin markkinoille saatiin ensimmäiset VW Polot ja Caravellet..Sopimuksen oli allekirjoittanut silloinen presidentti Fidel Ramos uuden Tiikeritalousprojektinsa ponkaisemiseksi. Protonilla oli ollut suunnitelmissa vielä Audin kokoonpano,mutta tehdas joutui jälleen sulkemaan ovensa jostain syystä. Polojen ja Caravellejen omistajat joutuivat silloin eräänlaiseen tyhjiöön ilman mitään VAG.n varaosa- ja huoltoverkostoa.
Proton oli malesialainen Mitsubishin tekniikalle pohjautuva autonvalmistaja,jonka oman mallin myynti Filippiineillä teki nokkalaskun.Samoin Audikaan ei halunnnut mitään yhteistyötä yhtymän kanssa ja ilmeisesti samoin kävi VAG:nkin Protonin kehnon markkinoinnin takia.
Fidel Ramos
Fidel Ramosin utopistinen Tiikeritalousprojektin alku tällä kertaa vaimeni tiikerin murinasta kissanpojan naukaisuun.
V.2013 syyskun 27, päivänä suuren manilalaisen Ayala Corporationin alaosasto Automobile Central Enterpirice Inc,(ACEI) esitteli Ayala-museossa uudet tuontimallinsa,kun Weiming Soh,hongkongilainen Suur-Kiinan-ASEAN-maiden kaupallisen osaston johtaja allekirjoitti sopimuksen VW:n piirimyynnistä Filippiineillä Ayala Corporationin pääjohtajan Fernando Zobel de Ayalan ja John Philip Orbetan,Ayala Automotiven pääjohtajan kanssa.
Tällä kertaa Volkswagenit tulevat Filippiineille suoraan Kiinasta..ja jäädäkseen markkinoille..

jatkuu..Brasilialainen Molave Avenuella..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti