keskiviikko 24. elokuuta 2016

Manilan Musta Mercury.Taustaa Mustan Mercuryn kiroukselle.

Mercury-logo

Musta 1966 Mercury Comet
Caliente avo
Kuuma Komeettako..Mercury Comet Caliente?
-----------------------------------------------------------------

Blogiotsikkoni muistuttaa paljolti nuorisokirja Mustan orin jatkosarjalta.Mustasta orista ollaan tehty elokuvakin 1979 (Black Stallion),mutta oma Musta Mercuryni pääsi vain kerran viemään omistajansa kuvaukseen Makati Cityn Adformatix-mainosfirman ovelle asti.
Pappilan Jussista tehtiin silloin puolikuuluisa mainostähti Makati Cityn Adformatixin studiossa Bonamine-pahoinvointitableteilla.
Kuvausvuosi taisi olla 1988.
Pahoinvointitabletti auttoi väliaikaisessa hyvinvoinnissa melko hyvällä kuvauspalkkiolla.
Jotain yhteistä hevos- ja eläinmaailman kanssa Mustalla 1966 Mercury Comet Calientella oli se,että malli jakoi pohjakalunsa sekä moottorinsa Ford Mustangin ja myös Ford Falconin kanssa.
Kooltaan Comet vastasi Ford Fairlanea.
1962 Mercury Monterey
Minun Cometini kulki tutulla Mustangin 289 CID-vinkkelillä,mutta muistan nähtyäni 60-luvun alussa ensimmäisen Cometin kotikaupungin Torikadulla,että siinä 61-mallisessa sinisessä ja vinoperävaloisessa Cometissa oli suora kuutonen.

V.1962 Naapurin tätini seurakunnan diakonissa Toini Piirainen oli käynyt Detroitissa Fordin Dearbornin tehtailla ja tuonut minulle Amerikan-tuliaisina v.1962 Mercury-Monterey-mainoskirjasen. Kotikaupungissani sellaista Montereytä en koskaan tavannut,mutta pari sen sisarmallia, 1962 Ford Galaxie 500:sta,joista yhden omisti ARSA:n omistaja ja toisen Romuliike Eklund.
Amerikkalainen kirjailija John Steinbek oli kirjoittanut paljon Monterey Valleystä,mistä ilmeisesti Mercury oli saanut nimensä.
Manilan Cometini oli rättimallia,mutta sen konversointi pehmeäkattoiseksi oltiin tehty 2-ovisesta hadtopista jossain manilalaisessa koripajassa. Mallin eroitti alkuperäisestä se,että tuulilasin ylälippaan oltiin jätetty viitisen senttiä peltikattoa kuin 50-lukuisissa avokattoisissa Hudson Hornetissa tai britti-Fordien Consuleissa,Zephyreissä ja Zodiaceissa.
Toista samanlaista avo-Cometia,puhumattakaan hardtopeista,ei minulle koskaan tullut vastaan Manilan liikenteessä.
Mercury-malleja Manilasta löytyi ruostumassa useimpiakin niityillä ja kadunvarsilla,mutta nämä olivat enimmäkseen 1968-mallisia Cougareita,joita oltiin muutettu Isuzun dieselkoneisiksi vähän niinkuin kuubalaisin keinoin.

1946 Mercury-palmulehtolöytö
Filippiineillä by Juhart

Mustan Mercury Cometin kirous:


Kiinalainen fengsui määräsi Jussinkin Manilan talon kalusteiden paikan ja talon arkkitehtoonisen sijainnin eteläpohjoissuunnassa tarkoin asennetuin fengshuipeilein ovikarmien ylärivoissa.
Silti kaikesta "hyvänonnen peilien" asettelusta huolimatta vaimon äiti kuoli talossa ja isä kymmenen vuotta myöhemmin...kumpienkin päästessä viimeiselle matkalleen La Pazin valkoisella Cadillac-ruumisautolla Santa Rosan hautauspuiston viheriöivän ja manikyroidun bermudanurmikon alle.
Dwende
Gerryn vanhempi sisko Estrellita oli vakuuttunut,että talon edessä seisovassa Yucca-palmupuussa asuu kääpiön kokoinen "Dwende",joka taikoo pahaa henkeä talon päälle.
Jussi oli monta kertaa käynyt alumiinirappusilla katkomassa palmun reheviä oksiä eikä tavannut sen oksilla kuin käsinahkaa polttavia kusiaisia.
Sitten pantiin syyksi se Jussin musta avolimusiini,jonka sisäkaton nostolaitteen raudatkin näyttivät rumilta.
Jussi oli opettanut vaimonsa ajamaan samalla automaattivaihteisella autolla,koska vaimon aritmetiikka autonajossa rajoittui vain kahteen polkimeen eikä hän tarvinnut kolmatta jalkaa automaattivaihteista autoa sommatessaan.

Vaimoni oli oppinut ajamaan isoa autoa,jonka valtavassa takakontissa hänen mukaansa voisi vaikka pitää pienen barriofiestan Paranaquen kiinalaisen paloaseman messinkipumpun kanssa.
Joutuipa rouva kerran olemaan kuljettajana Jussille,joka eräillä lähialueen eli Better Living-asuntoalueella pidetyillä synttäreillä oli ottanut vatsallisen mikkeliläistä (San Miguel) olutta.

Jussi oli katsellut ajavan vaimonsa profiilia Mercuryn ison vinyylisen etusohvan hanttimiehen puolelta..
Gerry-rouvan veressä virtasi kansainvälistä hurmetta libanonilaisesta Ahmed Ayashi-papasta ja kiotolaisesta Irene Tan- tädistä cavitelaiseen puoliespanjalaiseen Augusto Ventura- isoisään.
Vaimon piirteet olivat filipinamestisan kauniit ja Jussi oli uudelleen rakastumassa parempaan puoliskoonsa eli "bitter halfiinsä".
Jussi tarkoitti betterin sijasta bitteriä,koskei  Geraldine pitänyt Jussin barkadoiden (kavereiden) istumisesta Molaven talon terassilla juomassa kalliita taxfreetuliaisviinoja aina,kun palattiin Saudista vuosilomille Manilaan. Lisäksi vaimo oli katsonut koko filippiinoporukan kuuluvan  lasingero-luokkaan (lasingero--juoppo),jonka edustajat joko kaatuvat viimeiseen ja ainoaan sydäninfarktiin tai päätyvät jalattomina pyörätuolipotilaiksi ja hymyilevät kasvohalvauksessa vain toisella poskellaan suut vinosti irveessä kuin jossain ilmavoimien pilottien tuulitunnelitesteissä.

1987 Jussin Gerry-vaimo
saudiabayanissa
Vaimo ajoi kuten monet muutkin epävarmat naiset ajavat... otsa melkein tuulilasissa kiinni, Jussin katsellessa vatsallisella mikkeliläisolutta ja sirrisilmillään humalaisia ja kaatuvia lyhtytolppia Molave Avenuen varrella.Yhdessä kaarteessa vaimo ajoi erään talon etupuutarhan bermudanurmikkoa kuopien ,mutta sai oikaistua auton takaisin callelle.(Calle--katu)
Jussi käski puolifilippiinona vaimoaan vilkuttamaan valoilla päälleajaville juaneille,joilla aina on vain pitkät päällä.
Vastaan tuli yksi yksisilmäinen jeepney pitkät päällä vaimon vilkutellessa pitkillä valoilla vastaan,jolloin jeepneyn sammunut silmä syttyi palamaan ja palava valo sammui .Yhtäkkiä koko jeepneyn katollinen ojavaloja syttyi palavaksi halogeenivalomereksi,ettei Jussi nähnyt pitkään aikaan kuin vilkkuvia ja tanssivia tähtiä silmämunavalkuaisillaan "Floaterien" lisäksi,jotka kikkuraisina karvoina uivat retinan silmävedessä...
Hän uskoi jopa silmävetensä olleen jo 5-prosenttista mikkeliläiskaljaa.
Jussi käski vaimoaan kääntämään laajalla kaarroksella vasemmalle kotibungalowin portista sisään ja hermostuneena vielä koetteli kielellään kitalakeaan,etteivät yläleuan tekarit olleet jääneet synttärijuhlatalon vessan peililaudalle ,oksennettuaan puolivatsallisen sanmiguelia pönttöön.
Keittiökalut olivat onneksi kotona suussaan,joita maiskutellessaan Jussin vaimo ärähti,ettei voi keskittyä ajamiseen portista sisään,koska mies massuttaa suutaan kuin kymmenen katukollia bangus-kalan tähteillä .
Mercury hyppäsi yhdellä kaasutuksella porttiaukosta sisään,jolloin Jussin puoliselta kyljeltä takorautaportin salpa raapi metrin pituisen naarmun ilkeällä kirkauksella Mercuryn mustaan kylkeen.
Jussi kömpi nelinkontin autosta ulos ajotien sementtikannelle ja vaimonsa tukemana monen harha-askeleen perästä istutettiin rottinkirunkoisen parivuoteen päälle nuokkumaan.
Hän istuessaan valitti niska-ja selkäkipuaan aikaisemmasta välilevyn lipsahduksesta.
Geraldine ryhtyi läpsimään kämmensyrjillään papinpojan selkää ja hartioita kuin Manilan tyttökorttelin Mabini Streetin kovakourainen hierojatyttö.

Vaimokin sitten istuutui vuoteenreunalle Jussin jo odotellessa tämän kulmakarvojen nousemista sen sallitun millin verran seuraavan palveluksen merkiksi laskeutumalla polvilleen vaimonsa jalkojen juureen kuin Paavali mestarinsa jalkojen pesuun.
Jussi alkoi hieroa vaimonsa amerikkalaisen kenkäkoon numero 5:n pieniä lättäjalkoja
--Ei niin kovasti!
Vaimo kiljaisi kivusta.
--Ihan hellän varovasti..et osaa hallita voimiasi ja olet vielä kännissä.... !
--Tiedän mitä sanot eikä sitä tarvii mainostaa koko huushollille?
Jussi äkääntyi.katsoessan tekovihaisena rakkaan vaimonsa silmiin,mistä maskara oli illan kosteudessa valunut poskille kuin surevan klovin kyyneleinä..

Gerry nousi vuoteelta hieronnan jälkeen viileälle marmorilaattalattialle,mikä hemmotteli hänen turvonneita jalkojaan.
Hän katseli makuuhuoneen hyttysverkon läpi pihalla seisovaa pitkää ja mustanpuhuvaa Mercuryä ja huokasi syvään pitäessään punakyntistä kättään mustan housupuvun rinnuksella.
Jussi katseli vaimonsa kauneutta pitkään lattialta,pystymättä nousemaan ylös omin voimin jalkojen kangistuttua linkkuun. Pöytälampun kajeessa vaimo näytti samaan aikaan Tuhkimolta ja sitten pahalta äitipuolelta,Kleopatralta sekä mykkäelokuvien Lululta eli Louise Brooksilta..
Vaimolla on niin monet kasvot,kun katselee niitä eri kulmilta!
Hänen residenttipirusiskollaan Fhelyllä niitä naamareita on likaisen essun taskussa vieläkin enemmän,pahuuden ja ilkeyden kasvojen muuttuessa Notre Damen kyttyräselkäisetä kellonsoittajasta ilmestyskirjan monipäisiksi piruttariksi alta sekunnissa.

Louise Brooks 1933
--Tuo sun autosi näyttää ihan ruumisautolta!

--Miksemme vaihtaisi sitä minivaniin?
Gerry kysäisi.
Jussi vastasi,ettei auton väri ole mikään ongelma,kun etulokasiipi tuli jo naarmutettua oveen saakka.
--Jos haluat ,niin maalaan auton huomenna La Pazin arkkuliikkeen Cadillac-hautausauton valkoiseksi,sellaiseksi Pearl-väriksi,että kelpaa viedä niille viimeisille helmiporteille eli Pearly Gateseille.
--Mitä Gatesiin tulee,niin oletkos kuullut Bill Gatesin vaimon kertoneen,että sängyssä sen Billin oma miehuus on ihan microsoft?
--Paneppas Jussi nyt nukkumaan?
--Sun puheet senkun vain pahenee rivouksissa!
--Puheissasi ei ole mitään tolkkua!
Geraldine kivahti äkäisenä.
Jotenkin Jussi kuuli oman äitinsä komentavan vaimonsa suulla.
--Annanko sulle kielen alle yhden Diapamin,että hiljennyt?
--En jaksa kuunnella sun monologiasi koko yötä!

Jussi yritti ummistaa silmänsä päästyään vaimonsa tukemana sänkyyn seljälleen ja koko sisäsilmän tähtitaivainen pimeys avautui mustavalkoiseksi laajakankaaksi.
Jussia hymyilytti kettumaisessa suuvirneessä taputellessaan vaimonsa pientä punakyntistä kämmentä.
--Olen ihan vesiselvä ja yhtä hiljaa kuin keskiyö..täynnä elämänriemua!

Jussin silmien eteen ajoi Sanna-äiti Mulanniemen mustalla T- Fordilla,jonka sufletti oltiin kaadettu taakse.
Äiti avasi Fordin takaoven komentamalla:
--Kom bort..sano kuolema ruohtalaeselle!
Auton takapenkillä istui knallipäinen Charlie Chaplin tokaisemassa Jussille:
Take a back seat...you  Rusty Romeo!

1946 Mercuryt
Kuva-Mercuryitäni
--------------------------------------------------

Ford-fäninä en ole koskaan omistanut aitoa Fordia.Ajanut olen Ford Escort GT:tä ja Granadaa sekä istunut taksi-Customlinejen ja Fairlaneiden takapenkeillä.
Mercury silti oli aina kiehtonut mieltäni ns. parempana Fordina,jonka isäksi voidaan kutsua Edsel Fordia,Henry Ford II:sen poikaa.
Mercuryistä ensimmäisenä minua kiinnostivat sodanjälkeiset 1946-48-mallit,jotka näyttivät komeimmilta kuin vastaavat Fordit, kromisin vesiputousmaskein.
6 Pairs of Jeans and Mercury
Juhart

1949 Mercury
Juhart 1967

1949 Mercury-taksi ja taksimies
Juhart 
Sama vesiputousmaskiaihe jatkui Mercuryn 1949-51-malleissa,joita kauppalassa oli yksi,toimittaja Tähtisen harmaa 1949 Mercury 4-Door Sedan.Mercuryissä silloin ei vielä käytetty komeita lisänimiä,kuten Monterey ja Montclair.
Mercury Eight oli vaatimattomasti aluksi mallin nimenä. Itse taiteilin vielä 60-luvulla tushilla 1949 Mercuryn 2-ovisen mallin vesiväripaperille ja 2000-luvulla Manilan studiossani 1951-mallin farkkuhousukundien kera. 2010-luvulla Lontoon studiossani väsäsin yhden Mercury-maalauksen lisää 1949-mallisesta Lohjanseutulaisesta taksista pirssikuskein. Ilmeisesti kuvat alitajunnassani peilasivat haavettani tulla joskus samanlaisen Mercuryn omistajaksi.
Mustia Mercuryitä muistaakseni olen tavannut ainakin yhden pikkupoikana,kun Salon uusi silta vihittiin 1951.Sellainen 49-50-mallinen seisoi Keskuksen liiketalon vastapuolella sillankorvassa..ja uskoisin sen kuuluneen Turun- ja Porin läänin maaherralle.

1910 Ford-mallisto.
Bacharach Motors
Mercury in Manila
-------------------------------
Fordia ollaan tuotu Filippiineille jo vuodesta 1908 asti.
Fordin T-mallia alettiin valmistaa Manilassa 1913.
Fordin edustuksena oli silloin Bachrach Motor Co.
1920 Manila Trading
Co. Fordit
ja myöhemmin 20-luvulta asti Manila Trading Co.,joka minun Manilassa oloaikanani oli lyhentynyt Mantradeksi.
Bachrach Motor Co. taas keskittyi White-kuorma-autojen ja Willys-Overland-henkilöautojen myyntiin.
Varsinainen Fordien kokoonpano aloitettiin vasta v.1967,jolloin oma Musta Mercuryni vuodelta 1966 kuului tuontimalleihin. Mercury ei kuulunut amerikkalaisiin Filippiineillä valmistettuihin Ford-konsernin malleihin.Ainoa Filippiineillä valmistettu isompi Ford oli LTD.
Eurooppalaisina Fordeina Manilassa valmistettiin Escorteja, Cortinaa ja Granadaa..

1970 Makati Ayala Avenue.
Ford Ltd Isuzu Florianin ja
Toyota Coronan välissä

1946 Mercury Eight
 Filippiineillä
Mercuryitä siis tuotiin maahan sekä virallisia teitä että epävirallisesti Yhdysvaltojen armeijan sotilaiden tilaamina Clarkin lentotukikohtaan Angeles Cityssä ja Subicin laivastotukikohtaan Olongapossa.
1949-51-malliset Mercuryt tuntuivat olleen erittäin suosittuja,koska kollaamissani Manilan katukuvissa niitä näkyy useita.
Nykyisin entisenä Fordin edustajana tunnettu Mantrade myy vain Nissaneita ja Quezon Citystä löytyy yksi Mercury Cars-liike,joka nimestään huolimatta ei edusta mitään Mercuryä..ei edes perätuuppareita..koska liike sijaitsee kuuluisan Mercury Drug-rohtokauppaketjun liikkeen kyljessä.

Manilan Mercuryitä:

1950 ca. Bureau of Civil Service.
1949 Mercury 8

1950 ca. Quezon Blvd ja 1949
Mercury 8 Woody
1959 ca,
56 Buick,54 Aero Willys
ja 59 Mercury Monterey takavasemmalla
1966 Mercury Parklane
Dewey Boulevardilla
1956 Mercury Monterey
Dewey Boulevardilla
1961 Santa Cruz Plaza ja 1950 Mercury 8
1973 Makati.1968 Mercury Cougar keskellä
1969 Mercury Cougar
Batangas Cityssä
1970 Mercury Cougar
,,
1945 Manila ja 1939
Mercury 8

19951 Mercury 8 Magnolia Mobilgas-
asemalla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti