tiistai 24. tammikuuta 2017

Das beste oder nichts.Mersustoori.Vanhan roddarin muistelmat.4.Juffalimersut.

W123 dieseltaksi
Paskimoprojektimme mersukuumeesta vielä olin kirjoittanut Saudikirjani kappaleessa "Aropontikkaa ja savolaista aapista" seuraavaa:
"Mercedeksistä Jussilla oli kokemusta luotettavana dieseltakseina ja mielessään oli jo päättänyt,ettei koskaan seuraisi suomalaisten Saudi Arabian kontrahtityöläisten trendiä uuden vientimersun ostossa. Hänelle W123-korinen mersu muistutti suomalaista taksitolppadieseliä ja heitellessään herjaa työkavereilleen,jotka Jubailin Finnvillassa olivat uppoutuneet paikallisen Juffali-mersudiilerin värikatalogeihin,että jokaisen mersun nähdessään hänelle tulee mieli vetää perstaskustaan lompakko mittarin näyttämän taksan maksamiseksi.
Vastaukseksi hän sai vain vihaisia silmäyksiä.
Vasta Manilassa v. 2007 hänen piti syödä sanansa,kun rouva lupasi ostaa hänelle oikean W123-Bensamersun...."
Lisäksi samassa kirjoituksessa olin kertonut.miten urakkatyömiehellä makasi raha päällä jopa viikonloppuisin muslimperjantaisin:
10 saudirialia
"Saittilotossa arvottiin 100:n rialin lippupanoksilla joka viikonloppu, pääpalkinnon ollessa onnelliselle uusi Mercedes 240 Diesel,ostettuna Juffalin Dammamin Mercedes-Benz myymälästä.
Raha makasi päällä ja sadikkihumalassa unohdettiin kaikki kotivelvotteet kuten rahalähetykset,talon kiinnityslainavähennykset sekä eronneen ruokkorahat.
Niihinkin piti vipata kavereilta pitkän pokkayön jälkeen,mutta urkumies ei surrut kun piikissä oli niin paljon ylitöitä,että rialitilipussikaan ei edes mahtunut perstaskuun."


Volvo 262C
Jos suomalaisurakkamiesten suosituin kotiinvientiauto oli nakumersu,niin poikkeuksiakin oli joukossa. Yhden Arabian Lamahin inssin hyvästelimme firmamme Riyadhin villan uima-altaan vierellä BMW 325i-mallissa,jolla hän päätti ajaa rouvansa kanssa Jordanian ja Turkin kautta Euroopan läpi Suomeen. Toinen inssi rouvineen lähti samalle reissulle Volvo 262 Bertone Coupella.
Yksi Lamahin salolainen putkimies Malaskan Eikka lähetti Dammamin satamasta Suomeen laivalla etuvetoisen Mitsubishi Galantin. OMP:n porukasta Jubailista Suomeen lähti yksi Honda Prelude nakumersujen kanssa. Lamahin Yanbu-projektista taas lähti Suomeen yksi Honda Accord.
OMP:n pyssykyläläinen karhukuski Jubailista lähetti Lapin kairaan valkoisen 1978-mallisen Cadillac Eldorado Biarritzin,oman 77-mallisen Jubailin Eldoni kalliimmaan sisaramallin.
Oma Eldoni päätyi pölyttymään takaisin Dammamin erämaa-autosukiplaanille v.1982,lähdettyäni viisuminvaihtolomalle Suomeen. 
Al Kharj Roadin romuttamon
jemenipurkaajia

Saudi-Arabian automerkkikirjo on yllättävän rikas.
Loistoautomerkkejä löytyy laidasta laitaan eurooppalaisten ja amerikkalaisten mallien väliltä.
Klassikkoautomuoti ei vielä ollut iskenyt saudiherrojen huivien alle 80-luvulla,mutta vanhoja reliikkejä voi vielä löytää mm. Riyadhin Al Kharjin tienvarren monihehtaariselta autoromuttamoalueelta. Sieltä pystyi kartoittamaan,että jo 50-luvulla maahan oltiin tuotu Mercedes-Benz-mallejakin jonkinlainen määrä. Juffali Brothersit olivat jo silloin mersun maahantuojina.
1959 MB 190b

1961 US Airforcen
MB 190b Riyadhissa

1959 MB Ponton 190b
Riyadhin sukilla

1961 US Airforcen VW Transporter
Doppelkabine
 Vanhoista 1960-61 saudivalokuvista Riyadhista ,Hoffufista ja Al Khobarista voi kollata,että jopa Ponton-mallisia messejä oli ollut Riyadhissa takseina 190-bensakoneilla. En usko,että saudit olisivat vielä ostaneet nakumalleja,koska bensiinilitra maksoi muutaman hällälän (saudirialin pienin ns. pennikolikko) verran mittarilla.
Yhdysvaltojen ilmavoimat Riyadhin lentokentän tukikohdassa suosivat mustia siipimallisia MB 190-malleja ja jopa Volkswagen Transporterin Doppelkabine-lava-autoja.
Juffalin Jeddassa kokoama
MB-tankkeri



80-luvulla kuningaskunnan yleisin kuorma-automalli oli MB,jota Juffali kokosi Jeddan tehtaalla.
Niitä tapasi kaikkialla erämaapikiteillä rahtaamassa Dammamin ja Jeddan satamista tuontitavaraa maan eri kaupunkeihin Jordanian rajan ja kaakkoisen Rub Al Khalin äärettömän erämaan väliltä.
Moni oliivinvihreä saudimersukuorma-auto ajoi myös Turkin ja Saudin reittiä turkkilaisten omien punaisten Desoto-kuormureiden kanssa.
Saudikuskit yleensä pitivät siestaa sekä ruokapausseja tienvarsilla kuormureidensa värikkäästi koristeltujen lavojen alla auringonsuojassa.Autojen hyteissä ei voinut erämaan polttavassa pätsikuumuudessa nukkua minkäänlaista päiväsiestaa..
Jubailissa paikallinen arabimies,jota kutsuimme Paska-Paavoksi likaisesta thob-kaavustaan oli tehnyt sopimuksen projektipäällikkömme kanssa vedenkuljetuksesta saitille,piti viiden oliivinvihreän mersuvesitankkiauton fliittiä. Oikeastaan suomalaisegyptiläinen ekspeditöörimme Ali oli tehnyt Paska-Paavon kanssa kontrahdin omassa oveluudessaan.karhuamalla häneltä proviikkaa joka vesikuormasta.
Ali oli ostanut baksiisiprovikkarahoilla itselleen parissa kuukaudessa upouuden Porsche 924:n.
Tällainen oli mitä tavallisin arabiveljien oma bisnesskäytäntö jokaisessa kauppadiilissä.
Projektimme suomalaismanageritkin olivat oppineet saman arabialaisen kaupankäyntikäytännön melko nopeasti aivan vedenpuhdistamoprojektin alussa,jolloin Saudi Monetary Bank oli antanut firmalle ison ennakkostarttirahan.
MB 1819 Putzmeister
betonipumppuauto
Saudikirjani kappaleessa "Basimysiiniä ja baksiisia" olen kirjoittanut eräästä projektin alussa hankitusta MB 1819 kuorma-auton alustalle valmistetusta Putzmeister-betonipumppuaitosta seuraavaa:
"Firman johdolla oli ollut oma käsityksensä baksiiseita eli lahjuksista.
Asiasta hyssyteltiin ja käskettiin pitämään turpa rullalla.
Jussin esimies, projektin ostopäällikkö Jäntti varoittikin Jussia kerran exitillä,ostomiehen tutkiessa vanhoja pääomaostolaskuja.
Jeddassa valmistettu MB 1323
lavettiperävaunulla












"Faturoissa" seisovat hinnat olivat täysin toisenlaisia,mitä hän oli kysellyt laitteista Dammamin  toimittajilta.
Erään kerran hän oli ostamassa Dammamissa Dynapacin betonivibroja sekä kompaktoreita.
Liikkeen salissa seisoi Mercedes 1819--rungolle valmistettu Putzmeisterin betonipumppuauto.
Työmaalla oli ihka samanlainen betonipumppumersu käytössä.
Libanonilainen liukas myyjä Jussin udellessa hintaa sanoi,että laite maksaa 330.000:tta rialia ja 10-prosenttia käteisostossa "Takfitia" eli alennusta.
Projektin osto-osaston mapissa Putzmeisterin laskussa seisoi 770.000 rillua.
Suomalaiset pääkkärit olivat mobilisointiennakorahoilla Royal Commisionilta pistäneet fikkaansa eron.
Finski-insinöörit olivat muuttuneet liukkaiksi basaarien arabikauppiaiksi alta aikayksikön.
Firman Al Khobarin pääkonttorissa istuva ostopäällikkökin oli saapunut maahan tyhjätaskuna.
1982 Chrysler LeBaron
Parin kuukauden sisällä häen allaan oli upouusi musta Chrysler LeBaron-loistolimusiini.
Siitä huolimatta arabit pitivät suomalaisia rehellisinä kauppamiehinä...
Tulevaisuudessa Jussikin joutui muuttamaan käsitystään suomalaisesta rehellisyydestä kahdessa muussa suomalaisarabialaisessa firmassa,joidenka ostopäällikön pallille hänet tultiin valitsemaan.
Firman filippiinot aina kuiskivat Jussille,että ostopäällikkö se oli päässyt oikean hunajakummun juurelle,mistä raha helposti irtoaisi,kuten ilmeisesti Filippiineillä on ollut maan tapana..
Suomalaisessa urakointikulttuurissa näyttivät insinöörit olleen näitä oikeita välistävetäjiä..jopa firmojen omistajatkin.
Söivät omasta kuormastakin!
Rehellisyys se ei ainakaan erämaata peri!"

Jatkuu.. Manilan mersut...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti