lauantai 20. toukokuuta 2017

Pikku-Jussin automaailmaa 1950-59.Vanhan roddarin muistelmat.2.

Customlinen kivitys
By Juhart


Pappilan pihassa sekä sen edustalla Rummunlyöjänkadulla ei seisonut ainuttakaan seurakunnan pappien saatika muun viranhaltijan autoa aivan 50-luvun alussa.
Papinpalkalla ei autoja ostettu etenkään 5-lapsisen nuorisopastorin palkalla ja Jussin isänkin piti käyttää kauppalan pirssejä virka-ajoihin,joista kuititkin kirkkoherran virastoon lähetettynä takaisin maksuun kestivät oman aikansa kirkkoherran vastahakoisin allekirjoituksin. Isäpastori ja kirkkoherra Zidbäck olivat aina kaftaanin napit vastatusten virka-ajojen takaisin maksuista...
Heillä ei näkynyt olleen keskenään sellaista papillista Hyvä Veli-henkeä kuin muiden liperileukaisten sielunpaimenten keskuudessa..
Tästä johtuen opin tuntemaan kaikki kauppalan pirssikoppien ulataksit sekä kuskit,joita isä soitti virantoimituksiin työhuoneensa bakeliittikiekkopuhelimesta...
1954 Piispantarkastus
By Juhart
Luterilaisen kirkon ylipapeilla kylläkin oli omat kulkuneuvonsa,kuten arkkipiispa Ilmari Salomiehellä,joka kerran v.1954 tuli tekemään piispantarkastusta seurakunnassa.
Itse olin vastaanottamassa pappilan portilla arkkipiispaa ja Tampereen piispa Gulinia,joka toimi Salomiehen mustan Mercedes-Benz 220-virka-auton kuskina.
Tervetuliaispuheeksi toivotin arkkipiispalle,että "Sullon perseres!",mikä oli korttelin poikien sananväännös mersusta..ja siitä sainkin taas kerran tukkapöllyä äitiparstorskalta pappilan köksässä,,että taas on poika ilkkunut aikuisia..saatika jopa arkkipiispaa..
En muista oliko arkkipiispa mahakas,mutta kuvissa hän näytti luunlaihalta..
Salomies oli kyllä vain myhäillen taputellut minun valkoista otsatukkaani ja sanonut..että Mercedes-Benz--juuripa niin poikaseni.. ja kenen poikia sinä sitten olet?

Samoihin aikoihin v.1954 kieppeillä isän kolleega ja savolainen,kuten isäpastorikin..vt.kappalainen Aulis Savolainen oli ostanut rinkeli-ikkunaisen ja tummanruskeanpunaisen kansurin,joka kuulema oli merimiesauto.
Aulis ja kansuri
By Juhart
Vt. kappalaisen kansurin pesu
By Juhart
Minä pääsin aina Savolaisten poikien kanssa kansurin pesuun,mutta isosiskoni Annukka sai kappalaiselta iskun näpeilleen,kun kävi kokeilemassa sormenpäällään kansurin lokasuojaa,jos se oli sattumoisin kuivunut säämiskäpesusta...
Kallion Repen 49 Plymouth
sillankorvan taksikopilla,
 By Juhart
Repen Plymouth-taksi
 pappilan kulmalla
By Juhart
Enimmäkseen ne isän pappilan paraatiovelle tilaamat ulapirssit olivat Ford Customlineja ja Chevrolet Stylelinejä , ainoana poikkeuksena Kallion Repen 1949 metallinvaaleanvihreä Plymouth,jonka etupenkille pääsin monasti istumaan ja ihailemaan Wurlitzer jukeboximaista sekä kromitäytteistä kojelautaa..mennessämme porukalla äidin,Aune-tädin,diakonissa Toinin ja siskojeni kanssa naapurin Fammu-tädin mökille Kirjakkalan Myllymäkeen vuosittaisille Vappu-visiiteille.
Yhden pirssikuskin Ford Customlinen ovenkahvaan kerran viskasin pienen kiven jostain omituisesta mielijohteesta eli kaverien yllyttämänä Rummunlyöjänkadulla,ja josta sain jälleen äitipastorskalta tukkapöllyä ja viikon poistumiskiellon pappilasta shaföörin vaatiessa korvausta näkymättömästä naarmusta...Siitä tukkapöllystä huolimatta Ford Customline on aina ollut mieliautoni..
Äitipastorska oli tukkapöllyn jälkeen ivaillut minulle savonkielellä..että "Se joka uhan alla ellää..se pierun kanssa hauvataan"!..Itku kurkussa juostessani keittiön rappusia alas pihalle olin huutanut kuuloetäisyyden ulkopuolelta takaisin..että Hau-Hau..itteles omalla hauvallas..pirkalan lottavääpeliskä!"

Fammu ja HOPin Klubi-neonvalomies
sekä Sähkötehtaan 38 Ford Fordor
Deluxe
By Juhart
1938 Ford V-8-mainos

1953 Oct.
Natl Geographic
Fammu oli ennen sotia jo vuosisadan alusta omistanut pappilan talon,jonka yhdessä omistivat hänen miehensä sähkötehtaan johtaja sekä pankinjohtaja Selänne. Seurakunnan ostettua v.1949 Fammu oli saanut elinikäisen asumisoikeuden Torikadun puoleisessa alkoviyksiössä..ja meille papinkakaroille hän oli meidän ikioma rantaruotsalainen Farmor eli Fammu,joka kutsui minua nimellä "Min lilla kavaljer"..
1939 Pontiacin pleksikorimalli
New Yorkin maailmannäyttelyssä
Myllymäen mökillä sain häneltä aina luvan lukea mökin korituolikalusteisessa olohuoneessa kahvipöydän alahyllylle pinottuja keltakantisia National Geographic-lehtiä,joidenka värikkäät automainokset lennättivät minut päiväunissa Amerikkaan sekä New Yorkiin,jossa Fammu oli käynyt 1939 New Yorkin maailmannäyttelyssä.
Me pappilan porukka ajettiin aina vappuisin pirssillä Fammun mökille,mutta Fammu itse sai kyydin Sähkötehtaan 38-mallisella yönsinisellä Ford Fordor Deluxella,jollaisen mainoksen löysin National Geograph-lehdestä..
Torikadun asuntonsa vintillä Fammulla oli todellinen Amerikan aarreaitta, jonne pääsin koluamaan sekä tutkimaan isoja pinoja amerikkalaisia sanomalehtiä,ruotsalaisia aikakausilehtiä sekä amerikkalaisia teatterialan julkaisuja...New York Heraldeja,Billboard-teatterilehtiä,National Geographeja..Allerseja jne,

1939 New Yorkin maailmannäyttely.
Ford Motor Co. Road of
Tomorrow Building-postikortti
1939 San Mateo News-automainossivu

Salolainen 39 Lincoln Zephyr ja 35
Chevrolet Master 50-luvulla
Julkaisujen automainokset 1939-mallisista Pontiaceista,Oldsmobileistä,Buickeista,
Studebakereista sekä Lincoln Zephyreistä muovasivat minusta aidon jenkkiautofänin..
Kauppalan historiaa silloin itse tuntematta ,näitä samoja autoja oli ennen sotaa ja sodan jälkeenkin seissyt kauppalan pirssitolpilla..
Turuntien Jännärin vaatelikkeen omistajarouvallakin oli ollut 39-mallinen Lincoln Zephyr V12-malli privaattiautonaan ja sokeritehtaan johtajalla Studebaker..
Fammun kesämökin uusimmat 1952-54 National Geographit käännyttivät minut taas Nash-fäniksi komein Pininfarina-mallein,jollainen vaaleanpunainen 1953 Nash Statesman ihan oikeasti kerran ajoi pappilan paraatioven eteen kuopiolaisin KC-rekkarein Timo-sedän ohjustamana...
Rinta rottingilla pääsin kerran sen kyytiin näyttämään pöksytehtaan johtajan pojille ja leikkikavereilleni,että kyllä sitä meilläkin ajellaan oikealla jenkkiraudalla..

Timo-sedän 1953 Nash Stateman pappilan
edustalla
By Juhart

Timo Laitisen 1953
Nash Statesman 80-luvun
Mobilistissa

Timo-sedän 1953
Nash Statesman
By Juhart
Pappilaa vastapuolella seisoi Pelkosen eli entinen Martta Lindholmin puutalo,jonka keskeltä väsähtänyt lasiveranta näkyi suoraan pappilan makuuhuoneen ikkunoihin tuuhean tammen alta. Sen lasiverannan liepeillä leikimme Pelkosen Sepon ja pöksytehtaan perillisten kanssa länkkäreitä ja inkkareita,joskus Sherwoodin metsän Robin Hoodin veijareitakin. Taloon oli muuttanut Salon Autokoulu 50-luvun puolivälissä ja sen opetusautona oli silloin tummanruskenapunainen 1935 Chevrolet Master,joka oltiin otettu uusiokäyttöön sotaretkensä perästä v.1946..
Salon Autokoulun
1935 Chevrolet Master v.1946
Intiaanikesä
Pelkosen talon verannan
nurkalla
By Juhart

Kuurupiilolla Pelkosen
talon edustalla
By Juhart

Salon Autokoulun Standard-Vanguard Phase II
Koskisen kulmassa
By Juhart recolored
Pelkosen talo Rummunlyöjänkatu 5.
Vasta 1957 autokoulu sai lisäopetusajoneuvoksi upouuden Ford Trader-kuorma-auton.
Autokoulun uudempaan kalustoon kuului vaaleanvihreä 1953 Standard-Vanguard Phase II.
Rummunlyöjänkadun lukaalia ennen autokoulu oli sijainnut Turuntien Perttelin tullissa Koskisen rautakaupan naapurissa Perttelintien varrella. Vielä ennen 50-luvun taitetta Koskisen rautakaupan paikalla oli toiminut Salon Automyynti Oy:n Ford-edustus vuodesta 1936, ja mikä muutti myöhemmin Turuntie 3:een,missä se vaikutti 80-luvulle saakka.
Sen edustalta kollasin v.1957 ensimmäisen lyhytnokkaisen Ford Traderinkin.
1952 Olympiavuoden Ford Vedette
Salon Automyynti Oy-Turuntie 3-ikkunassa

1957 Traderin kaste Salon Automyynti
Oy:n edustalla
By Juhart
jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti