maanantai 22. toukokuuta 2017

Pikku-Jussin automaailmaa 1950-59.Vanhan roddarin muistelmat.3.

Petteri (Bedford) ja Pirkko
kipit pystyssä
pappilan pihalla
By Juhart
Pappilan piha on aina ollut jonkinlaisena työmaana..
V.1953 pihalla tehtiin suuri viemäriurakka,jolloin pappilan ja kirkkokonttorin avoimista takorautaporteista ajoi pikkuvaihteella tai peruutti sisään ja ulos savirenkaisia kauppalan kuorma-autokuskien letukoita,Bedfordeja sekä Austineita..oli joukossa jokunen sota-ajan Hävittäjä Fordkin..
Kuorma-autokanta oli vanhaa.väsynyttä sotaa edeltävää amerikkalaista ja 40-lopun brittiläistä kalustoa,jota oltiin sodan jälkeen lämmitetty pienin muutoksin kovaan valuutta- ja kalustopulaan.
Senaikaisten kuorma-autojen perien eli tasauspyörästöjen ulina oli minulle tuttua taustamusiikkia kauppalan kaduilla..
1953 syksy.Automyynnin 1940
Ford Hävittäjä-kinuri
torinvarressa puunnostossa
Salon Automyynti Oy:lläkin oli 1940-mallinen Hävittäjä-Ford-hinausauto,jota kauppalan katuosasto lainasi Horninkadun torinpuoleisen varren vanhojen ja kuivuneiden lehmusten sekä poppelien poisnostoon kraanan varassa..
Korttelin päästä pappilasta Horninkadulla oli aina liikennettä tori-ja markkinapäivinä,mutta muina päivinä katu näytti melkein autiolta vain muutaman auton ollessa parkissa torin vastapuolisella kantilla.
Nyt toukokuussa 2017 puretun ja v.1905 rakennetun Juho Pohjolan räätälinliikkeen kohdalla Torikadun kulmassa.nyt Jännärin vaateliikkeenä, 50-luvun alkupuolella seisoi parkissa sysimusta 1951 Panhard Dyna X,joka minusta kilpaili rumuudessaan Turuntien TB-aseman omistajan hautausautomustan Einar Helanderin Vauxhall Veloxin kanssa.

1952 ca. Arpajaisvoitto-Vauxhall Veloxin
luovutus Salom torilla

1950 Panhard Dyna X
Cannesin Rallye Soleilissa 
Saman liikerakennuksen pihassa ohikulkiessani yleensä näin R.Axelssonin taloustarvikeliikkeen omistajan Axelssonin Åken 52-mallisen ja myös mustan Rover 75:n autotallin ovien edessä..
Mustat sekä tummansiniset autot olivat silloin melkein tavallisimpia värivaihtoehtoja siviili-ja vuokra-autokalustossa....ja kuorma-autopuolella tummanvihreitä..
Hävityn sodan jälkeen ei kirkkailla väreillä paljoakaan pelleilty kuin jonain mustina suruadressireunoina säännöstelykorteissa,kun vasta 50-luvun puolivälin jälkeen hameenhelmojen noustessa ja kesämekkojen kukoistellessa kaiken maailman abstraktisilla sekä taiteellisilla Pariisin muotihuoneiden värikuvioilla....
Poikien  havaijipaitakangas
dollarihymypainatuksin
Itsekin sain kovalla vingunalla äitipastorskan ostamaan minulle osuuskaupan lastenosastolta niskaani monivärisen lyhythihaisen havaijipaidan,joka kerskui kaikilla mahdollisilla jenkkidollarihymyautokuvilla..
Äiti manaili aluksi savonkielellä paitaa humpuukiksi sekä turhuuden markkinoiden mainoksiksi...."Että ollaan aekoehin eletty,etteevät lastenvuatteetkaan uo ennään käätännöllisiä..ja näättävät porttolan läkillisiltä kardiineilta !
..Minnuin nuoruuvessan piti käättää vanahempien sisarusten käätettyjä vuatteita eekä niistä suanna valitella..muuton sai perräänsä äeteen ryhmysaavakepistä"!
Mustia autoja parkkeerasi lisäksi pappilan sekä kirkkokonttorin eteen melko usein pirssiautojen lisäksi.
Maailmanlopun airut ja Volvo-hauturi
By Juhart
Kauppalan parin hautausliikkeen,kuten Augusta Jylhän sekä Arvo Saustilan mustat Volvo 328-hauturit kävivät mustapukuisten ja mustaeedenisten urakoitsijoiden ohjaamana visiitillä viran puolesta kirkkokonttorilla kuolinilmoituksia utelemassa Salli-kanslistilta...
R.Axelssonin Volvo-kuormuri
R.Axelssonin taloustarvikekauppakin osti 1955 kevyen Volvo-kuormurin jakeluajoon..samanlaisella 328:n maskilla ja jolla pappilan muuttokuorma v.1956 kesäkuun alussa Suomusjärven Katavasaaren kesämökille kippautui ojaan pehmenneestä tienreunasta yhdessä mutkaisessa ahteessa.Siinä keikauksessa menivät pastorskan mökkiradion anodit ja katodit ruusuvesipullojen kanssa sekaisin...
Axelssonin kuljettaja oli väistänyt vastaantulevaa Pekka Laineen Lohja-Karjalohja-Suomusjärvi-Salo-Volvo-onnikkaa kapealla santatiellä..

1959 Markkinat kauppatorilla
Toripäivinä eli tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin kauppatori täyttyi myyntiteltoista sekä myyjien kirjavasta autokalustosta.
Pakettiautot olivat yleistyneet 50-luvulla,torimyyjien kaappiautojen ollessa enimmäkseen brittimerkkejä,kuten Commer,Austin,Morris,Jowett-Bradford sekä Fordson Thames E83W,liukuovi-Bedford jne..
Jokunen ranskalainen Renault Prairiekin näkyi markkinoiden aikana,yksi kai  ihan kuuluisan pohjanmaalaisen Helppoheikin Rukkas-Antin ajamana.

1959 Rukkas-Antti Salon markkinoilla

Wilenin Aarren  1930 Ford A toriauto
Salolaisen Aarre Wilenin, Vuohensaaren veneliikenteen laivurin sekä kauppapuutarhurin 1930 A Ford-lava-auto oli tuttu kaikille torilla kävijöille. Aarren A Ford oli tyypillinen sodan jälkeinen pula-ajan tuote,joka oltiin mallattu vanhasta neliovisesta henkilömallista..
Ainoa alkuperäinen Ford A-malli oli kauppalassa usein vieraileva Angelniemen kanttorin Miranolin vihreä 1930 Ford A:n viisi-ikkunainen kupee anopinistuimin.



Pekka Laineen Commer-onnikka
 ja Angelniemen janttorin viisi-ikkunainen
 A Ford Coupe..
By Juhart

Kanttorin vihreän A-kupeen tavallisesti tapasi kahdesta paikkaa... Vilhonkadun Alkon sekä Rummunlyöjänkadun kirkkokonttorin edestä..
Jowett ja Bradford tuli mainittua aiemmin..
Saustilan 20-lukuinen Flint-hauturi
Saustilan Volvo 328-hauturi Turuntien Essolla
Saustilan Flint hautaustoimiston ja Valion maito-
kaupan välisen kongin edessä
Saustilan ruumisarkkuliikkeen ensimmäisen hauturin amerikkalaisen 20-lukuisen Flintin jälkeen ja ennen Volvoa ruumisautona oli pieni vähätehoinen Bradford..Jowettin tavara-automalli.
Itse Jowetteja kauppalassa ei näkynyt,mutta rekijokelaisella agronomi Korvenojalla oli sellainen..
Muistan kerran olleeni kyydissä isän sotakaverin res.luutnantti Korvenojan uuden vaaleanvihreän Jowettin Javelinin kyydissä,missä oli vain kaksi poljinta.
Autossa kuulema oli vapaakytkin ja sen kaksisylinterinen bokserimoottori pärpätti kuin Jawa-moottoripyörä...mutta kovat vauhdit sillä sai. Auto peittasi senaikuiset isommat nelisylinteriset biilit ralleissakin.
Agronomin piti oikeassa kädessä yöt päivät nahkakäsinettä,koska sillä oli sodassa amputoitu käsi ranteesta irtipoikki.
Silti tämä hoiti isoa rekijokelaista tilaansa taidolla yksikätisenäkin.


1952 Jowett Javelin

1952 Bradford
1954 Neekeripojan autosarja.
IFA F9
v.1956 toi uutta sinisavuista henkeä itäiseltä Saksanmaalta,kun Helsingintiellä Mäki-Auto ryhtyi edustamaan eisenachilaista Wartburgia. Warren edeltäjää IFA F8- ja F9-malleja kauppalassa edusti fillarikauppias Onni Hakala..
Ilmeisesti Hakalan liike myös edusti EMW:täkin,joita kauppalassa näkyi muutama kappale henkilö- ja pakettimallina..
Saloon Hangosta sodan jaloista pois muuttaneen Granitin kivenjalostomon kuorma-autona oli firman nimeä kantanut IFA-Granit,joka tunnettiin ennen sotaa Phänomenina.Samoin IFA Barkas-pakettiversiot olivat alunperin Phänomeneja..

1950 IFA Phänomen Granit

Autopiirtäjänä kerran osallistuin pojille tarkoitettuun piirustuskilpaan,jota salolainen Mäki-Auto mainosti uuden kaksitahtisen Wartburgin myyntipromona.
Luulin olleeni kauppalan ainoa ja paras autonpiirtäjäkundi,mutta sain osallistuttuani vain tokapalkinnon.
Siitä suutahdin niin paljon,että halveerasin näitä savuttavia "varpusia" julkisesti poikien kanssa, väitellessäni länsiautojen paremmuudesta.
Englanniksikin Wartburg merkitsi "Syylälinnaa".
Auto tunnettiin lisäksi Suomessa Itä-Saksan seisojana sekä varpusena.

Salolainen 1951 EMW

Mäki-Auto edusti myös
Trelleborg-renkaita

1956 Wartburg 311
Mäki-Auton  (Mäki ja Poika)"Warre-liike" sijaitsi Helsingintiellä Gulf-aseman vieressä.
Kauppalan toinen Gulf-asema taas oli Koskisen kulmassa Perttelin (St.Bertil) tullissa. Ennen sotia se oli myös palvellut Nobel-Standardin (Esso) asemana.
Salon Seudun Osuuskauppa piti 60-luvulla omaa Gulf-asemaa Annankadun ja Asemakadun kulmassa.Silloin kaveripiirissä vinoiltiin kysymyksellä,että mikä oli Annankadun vastakohta.
Vastaus:"En anna enkä kadu!"
1949-53 Ford Prefect
1955 ca. Herton Tytti kavereineen
Poutasen huonekaluliikkeen edustalla
Horninkadulla
ja 1948 Ford Prefect
Salon Seudun Osuuskaupan johtaja Palmu rouvineen olivat meille perhetuttuja. Palmuilla oli 50-luvun alussa vaaleanvihreä ja uuden mallinen Ford Prefect,jonka ajovalotkin olivat jo lokasuojissa sisällä, privaattiautona. Kaikki osuuskaupan kuorma-autotkin Austin Loadstarista pitkänokkaiseen mersuun olivat sattumoisin vaaleanvihreitä.
Salon Automyynti taisi myydä ensimmäisen Ford Prefectin jo v.1939..ja harvinaisen kaksiovisen version. Sellainen 1948-mallinen näkyi Salon katukuvassa vielä 1950-luvun puolivälissä seisovan Poutasen huonekaluliikkeen edustalla Horninkadulla,..
Kauppalassa näkyi myös Prefectin halvempi sisarmalli 1948 Anglia,jota britit kutsuivat "Sit up and beg ...eli Seiso suorana ja kerjää"-malliksi,jonka juuret tulivat jo 30-luvulta.

1948 Ford Anglia Salossa

Niilo Marttilan 1956 Ford Anglia.
Marttilan 1947 Studebaker Champion
vaihtui tähän..


Palo pappilassa.Lammervon Ford Thames-pakettiauto
Rummunlyöjänkadulla.
Thamesissa oli samanlainen ripamaski kuin naapurin Niilo
Marttilan Angliassa...
jatkuu....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti