sunnuntai 28. lokakuuta 2012

AA,BB,ET,V ja D.Aakkosia John Henryn kuva-aapisesta.

Henry Ford,alkuperäinen maalaispoika
Juhart 2002
1933 Fordson BBE
AA,BB,ET,TT, V ja D. Aakkosia Henryn aapisesta
------------------------------------------------------------------------------------
Otsikon kirjainyhdistelmistä monelle putkahtaa mieleen ensiksi ranskalainen filmijumalatar Brigitte Bardot,TT-moottoripyöräajot,Winston Churchillin "Voitonmerkki" sekä ET-filmi ("ET phone home...").
Kirjoituksessani brigittemäinen pinuppityttö voisi kyllä hyvinkin keimailla Castrolmerkissä Ford Traderin "lättänokkamaskissa".Trader sattui myös olemaan Fordin ensimmäinen ei-aakkoksellinen tylppänokkamalli.
1918 Ford Model TT Baker's Van
H.W.Smith
Ensimmäisen kuorma-autobongaukseni tein 50-luvun alussa pappilan pihan viemärityömaalla brittifordeista,kun portista sisään ajoi ruma vanerikoppinen bulldogkuormuri,minkä rattikin oli väärällä puolella.Lyttyturpaisen kuormurin syylärimaskia koristi soikea Fordson-merkki.
Siihen aikaan korttelin pojat kutsuivat kauppalan autoja lähinnä eläin-ja ihmismaaailmasta sekä maalta lainatuilla nimillä, kuten Vanajan roikkonokka,Fargon,Dodgen ja Desoton lehmänselkä,Skodan ja Mossen piikkinokka,Fordsonin lättänokka,Mossen konttiselkäfarmari ja monen muun merkin lankkukylkifarmarit.
Pappilan viemärityömaan muut kuorma-autot olivat autoilija Y.Kankon 1947-50-mallinen sammaleenvihreä Chevrolet Loadmaster ja toisen autoilijan,jonka nimen ajan pyyhekumi on poistanut memorybankistani,kuranharmaa 1948-mallinen Bedford M eli Petteri.
Kankolla oli vielä toinenkin Letukka,1946-mallinen tummanvihreä krominokka ,missä oli sellainen veivill' toimiva rappukippi,kun taas sillä rumalla Fordson Thamesin lättänokalla oli jo moottorikäyttöinen kippi,joka ravisteli noustessan ja tipahteli muutaman kymmenen senttiä alas ulosoton kuluneissa hampaissa.
Pappilan Jussi eli minä ajoin suu mutrulla hiekkalaatikossa punaista ja puista joululahjaksi saamaani vanerikuorma-autoa.Oli minulla puuhevonenkin tallissa pappilan vaatekomerossa,millä poljin ravia keskihormisen huoneiston korkkimatoilla.
Humman nimi oli Kopperi.


Y.Kankon krominokkaletukka ja Jussi
 puuautoineen santalaatikossa v.1951 


Petteri (Bedford) ja Pirkko kipit pystyssä
 kanttorilan portailla
Juhart 2003



Y.Kankon Letukka SSO:n purkutyömaalla 1956
Juhart 2010
Siitä huolimatta,että Fordson oli silloin kauppalan rumin monttuauto,kuormuri kiinnosti minua sotaaedeltävänä mallina.Sitä valmistettiin samanlaisena,vaikkakin erilaisin maskein jo vuodesta 1935 ja vimeinen malli tuli uunista ulos vuonna 1949. Suomeen niitä alettiin saamaan jo vuoden 1946 jälkeen suureen kuorma-autopulaan,missä sodasta selvinneet  Fordin amerikkalaiset"Hävittäjä-Fordit",Oldsmobilet,Chevroletit ja Studebakerit ja ranskalaiset Citroenin "Melunat" yskivät puukaasukeuhkoistaan viimeisiä tervapisaroita pihalle.
Muita silloisia kauppalan rumia autoja minulle olivat 50-luvun alun torinvarressa seisova mustanpuhuva Panhardin Dyna sekä Helanderin sysimusta Vauxhall Velox Turuntien Teboilin pihalla.Siitä kai minulle oli jäänyt kiinnostus kaikkiin orpomerkkeihin sekä muihin automaailman rumuluksiin.


Turuntien Teboil ja Helanderin Vauxhall Velox.
Juhart 2010
Lättänokan synty eli 7V tarina
---------------------------------------------------


1947 Ford 7V-lättänokka Salon torin linja-autoasemalla v.1951
Juhart 2010
Brittein saarilla v.1931 Fordin Manchesterin tuotannon muutettua Lontoon kyljessä sijaitsevaan Thames-joen varrella sijaitsevalle Dagenhamin tehtaalle Essexissä.syntyi myös kuorma-autolinjalta uusi COE-malli (Cab over Engine) BBE,minkä E-suffiksi viittasi Englantiin.Fordin Dearbornin Rouge-tehtaallahan valmistettiin jo omaa BB-mallia,mikä oli saanut vuonna 1932 esitellyn 60- ja 80-hevosvoimaisen sivuventtiili -V8-moottorin kuononsa alle. BBE-mallia valmistettiin myös Fordin Irlannin Corkin tehtaalla,mistä oletettavasti myös Fordsonin N-mallin traktoreita tuotiin Suomeenkin.Ensimmäisisten N-mallin Fordson-traktorien peltisiin ja mittarittomiin mittaritauluihin oltiin stanssattu Made in Free State of Ireland poliittisena ilmaisuna Irlannin eroamisesta brittivallan alta.
Fordsonin BBE-kuorma-automallista taas tuli äiti vuonna 1935 esitellylle 7V-kuorma-automallille,joka sai kuonolleen saman vuoden Fordin maskin. 30-ja 40-luvuilla brittiläisen Fordin kuorma-autotuotannossa oli vain COE-malleja County Commercial Cars Ltd-autotehtaan tehdessä lisenssillä vuodesta 1935 amerikkalaisen Fordin Model 51 nokallisia ja kaksitelisiä Surrey-ja Sussex-malleja, joista "sussekseja" saapui sodan jalkoihin Suomeenkin.


1936 Fordson- esittely Salon Automyynnin
 edessä eli nykyisessä Koskisen kulmassa
Juhart 2005

1937 Ford Model 51
 kuormuri,
Jussi ja puuauto
Juhart 2001
Ennen vuotta 1939 7V-lättänokat olivat varustettu isoimmilla lyhdyillä ja vasta sodan jälkeen ilmeisesti materiaalisäästöissä ne saivat kuonoilleen pienemmät ajovalot.Hytit olivat myös varustettuina sivulle liukuvilla kattoluukuilla moottorin sijaitessa jalkojen juuressa kuumentamassa kajuuttoja. Osa Suomeen tuoduista malleista oli peltihyttisiä ,mutta osaan valmistettiin vanerihytit suomalaisin kirvesmiestaidoin ja pegamoidikatoin. Hytittömiä malleja yleensä  Englannissa toimitettiin koritehtaille kaappiautojen valmistukseen ja vientiin verollisesti halvempina.Sota-aikana Englannissa mm. Fordson 7V-malleja koritettiin armeijan kanttiiniautoiksi.




1937 Fordson 7V-kaappiauto
Suomalainen Oy Ford Ab:n autokoriteollisuus oli aiemminkin valmistanut vanerista materiaalipulan takia v.1940-mallisiin Amerikan hävittäjiin vanerilokasuojia. Hävittäjäsanaa ollaan tulkattu mm. sillä,että ne vaneriset ja kantilliset a la Molotov AA- likasiivet muistuttivat Iljushinien siipiä.Toisen vertauksena pidettiin sitä,että hävittäjien perät ulisivat kuin iivanan punatähtiset hävittäjät.Näin muuten kaikkien muidenkin Amerikan kuorma-autojen perät tekivät.
Ford-kuorma-autot olivat saapuneet ilma kurasuojia ja toisen rahtilaivan,missä kurasiivet olivat matkalla Suomeen,saksalaiset sukellusveneet upottivat Itämerellä.
Kaksi Citroen Meluna-bussia

Osa hävittäjistä oltiin takavarikoitu saksalaisvoimin Hitlerin käskystä Norjaan,jolloin III valtakunnan kansleri hyväntahtoisuudessaan oli tilalle tarjonnut toimittaa toisesta valloitetusta maasta Ranskasta niitä kuuluisia ja myöhemmin sitkeiksi todettuja Citroenin Meluna-kuorma-autoja.


1939 Salon Automyynti Oy
Salon kauppalan Fordin edustus sijaitsi 30-luvulla ns.Koskisen kulmassa Perttelin tullin risteyksessä,mitä vastapäätä palveli melkein suorakaidekolmion mallinen Nobel Standardin huoltoasema,myöhemmin Gulf. Myöhemmin Koskenniemen Salon Automyynti Oy muutti keskustaan Turuntielle SSO:n liiketaloa vastapäätä.Korjaamohallit sijaitsivat Hämeentien varressa,missä ilmeisesti valmistettiin hävittäjiin ja lättänokkiin lavatkin.
Itse löysin kerran pappilan kellarista partiolaisten lehdenkeruuvarastosta 60-luvun alussa Salon Automyynti OY:n vuosihistoriakirjasenkin,mikä jossain muutossa valitettavasti hävisi. Sota-aikana hävittäjiin asennettiin muistaakseni Salo-puukasuttimiakin.


1952 Perttelin tullin Gulf
Juhart 2011
1937 Pekka Laineen Ford Model 31-
onnikka
 Salon Automyynnin korjaamon
edessä
Juhart 2009
V.1939 Fordson 7V sai  lisänimen Thames Dagenhamin tehtaan sijainnista,jona sitä yleensä kutsuttin Britanniassa ja Temssinä Suomessa. Sota-aikana  Britannian armeijalle Thamesia valmistettiin bensiini-V8-moottorisina sekä perä- että nelivetoisina 1.5-3 tonnin kantoluokassa ja v.1945 siviilituotannon alettua 2-5 -tonnisina.Automalli oli jo melkein 8 vuotta vanha,jota sai  kymmenellä eri vaihtoehdolla,jopa rekkanuppiveturina,joka pohjautui lyhytakselisen kippikuorma-auton alustalle.
Bedford kilpailijana tarjosi nokkamalleja,jolloin Fordson esitteli v.1949 ensimmäisen nokallisen Thames ET6:den,jonka hytti oli Briggs Motor Bodies- koritehtaan valmistama. Myöhemmin Ford osti koko Briggsin hyttitehtaan,jonka kajuutoita näkyi myös Dodge-Desoto-ja Fargo-kuormureissa sekä Leyland Comet-malleissa.


Eläkeläismaitoautot
DAF,Thames ja Austin
Juhart 2004
Gemssu- ja Leyland Comet-tukkiautot
Juhart 2006
Dodget yleensä myytiin kotimaahan ja Desoto-Fargo-malleja imperiumin alusmaihin sekä pieneen Suomeenkin asti. Sitä Fargon lehmäselkämallia britit kutsuivat Dodgessa "Parrot Noseksi" eli papukaijan nokaksi.

Turkissakin valmistettiin Fargoja ja Desotoja ja monasti tapasin Saudi Arabiassa Punaisen Meren rannalla autoromujen reunustamalla Yanbu-Jeddah-"kalmistotiellä" (Cemetery Road) punaisia sekä kulmikkaita turkkilaisrekisterisiä Desotoja ajamassa rahtia alas Jeddaan 1980-luvulla.
Turkkilainen Fargo-Desoto 80-luvulta

Päinvastoin kuten Fordilla lisättiin neniä,niin Bedford tarjosi ensimmäisen nokattoman COE-mallinsa v.1953 S-sarjana. Bedfordin kuuluisa 6-sylinterinen bensiinikone oli britti-GM:n kopio Chevroletin stove-bolt sixistä,mikä löytyi jo sotaaedeltävistä Opel Blitz-kuorma-autoista,joita tuotiin jopa Iso Britanniaankin.


1948 Austin K2,Fargo lehmänselkä ja Austin
 A35 Salon Keskuksen edessä  v.1956
uuden Turuntien asvaltoinnin aikana
Juhart 2009
Fordson 7V maalaus

Maatuva 1947 Fordson 7V.
Takana Fordson ET6
Salon kauppalassa liikennöi muutama Fordson Thames-lättänokka,kuten Ahon omistamalla Salon Sementtituotteen kaivonrengaskuljetuksessa. Salon Sementtivalimolla taas oli uusi 1950-mallinen amerikkalainen F1-kuorma-auto samanlaisessa ajossa.








Nokka-Temssi eli ET6 ja ET 7
---------------------------------------------------------
Lisää kuvatekstiFordson Thames ET6
 Turun Panimon edessä
Juhart 2012
Vuonna 1949 ensiesitellyt nokalliset Thames ET6-ja ET7-mallit (ET--English truck) korvasivat ahdaskajuuttaisen 7V-malliston.Kuorma-autoja myytiin vanhalla tutulla V8-moottoreilla ET6-sarjassa ja Perkinsin 3.6-litraisella dieselillä (1954 ET7) sekä nelisylinterisellä 3.6-litraisella  Costcutter-kansiventtiilinelosella (ET6).
Valmistus päättyi v.1957 uuden puoli-COE-Ford Traderin ensiesittelyyn. Fordson samoin oli muuttunut pelkäksi Fordiksi.
Fordsonin V8-moottoriset ET-mallit olivat suosittuja monttu- ja tukkiajoissa,dieselit ja neloset jakeluajossa.
1952 Fordson ET6 V8
Valtion Rautateidenkin jakeluautoina käytettiin mustia Kosan-kaasulla käyviä Temssejä.
Suomen armeijallakin sattui olemaan niitä Thamesin bensanelosia Vanaja-kuormureissaan,jotka eivät Jussin kokemuksen pohjalta saaneet edes 45 mm Molotov-piiskatykkiä peräkoukussaan pois yhden mummonmökin nurmelta  Kemiön Västlaxissa Hangon Rannikkopatteriston loppusodassa vuoden 1968 kesäkuussa.
Näin muuten kävi armeijan sille Vanajalle,missä oli Traderin bensiinikone,se ET6:lta perimä kansiventtiilinelonen.
Jussi päätti armeijansa heinäkuussa 1968 pääsemällä kyytiin res.alikersantti Wessmanin ranskalaiseen TJ-autoon (Tänne jäätte) ,ranskalaiseen Simca Beaulieuhin,missä kurnutti konepeiton alla pieni 60-hevosvoimainen sivuventtiili-V8, keksitty jo v.1932 Fordin BB-malleihin.
Trader olikin suosittu kuorma-auto Suomessa ja eli vuoteen 1965 saakka uuden D-sarjan esittelyyn saakka,jolloin Dagenhamin Ford päätyi taas aakkosiin .
1960 Simca Beaulieu..BB:n lempiauto

Pätkä-Kustaan Traderin kaste
 v.1959 syksyllä
Juhart 2002



Palo pappilassa
Juhart 2009
Vasemmalla ET6 ,keskellä Salon VPK:n 7V:n rungolle tehty paloauto
ja oikealla Ford Thames-pakettiauto




















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti