lauantai 16. marraskuuta 2013

Muodot kuriin v.1949 Fordissa.Autosuunnittelijoiden savimallisotaa.2.

Evolution of the Ford Car
MERCURY,FORDIN ISOMPI LÄHETTIVELI
------------------------------------------------------
Fordin teknillisellä osastolla oltiin aina suunniteltu ja muotoiltu pienempikokoisia savimalleja ehdotuksiksi tuleviin malleihin. Monista futuristisista ja jopa kornin näköisistä malliehdotuksista päädyttiin yleensä tuleviin ja pelkistetyimpiin tuotantomallien ehdotuksiin. Yliampuvien savimallien muototrendit kyllä näkyivät lopullisissa ehdotuksissa.Savi muotoiltiin puurunkoiselle kehikolle piirustuksiin nojaamalla.Osastolla oli töissä savenvalajien lisäksi myös puuseppiä jigien rakentamisessa.Kaikki detaljointi kromiosissa maalattiin hopeanvärisiksi,kunnes Bob Gregorie löysi tavallisen keittöalumiinifolion,joka voitiin pensselillä kiinnittää puskureihin,maskeihin ja kylkilistoihin.Hän oli tyhjentänyt yhden detroitilaisen talouskaupan foliovaraston siihen tarkoitukseen. Vasta v.1940 Lincoln Continentalin savimallin hän päätti tehdä luonnolliseen kokoon,yhden apulaisensa siirrettyä piirustuksista auton profiilin isolle mesaniittilevylle ja leikattua profiilisapluunan sähkökäyttöisellä pistosahalla levystä.Tätä jigiä käytettiin savimallissa auton profiilin tarkaksi muotoiluksi.

1946 GM:n Chevrolet-suunnitteluosaston pienoissavimalli
ja profiilisapluuna
V.1937 Edsel oli isältään Henry Fordilta salaa alkanut suunnitella Fordin ja Lincoln Zephyrin väliin autoa,joka olisi prameampi kuin Ford ja muistuttamalla kuitenkin Lincolnia. Edsel vetosi myös siihen,että GM:llä oli Chevroletin ja Cadillacin välillä Pontiac,Oldsmobile ja Buick eri hintaluokissa .Chryslerilläkin oli Plymouthin ja Dodgen parempana mallivaihtoehtona tarjolla Desoto.


Mercury-logo

Mercury-nimi tuli roomalaisen mytologian jumalten lähettipojasta Merkuriuksesta,joka koristeli kromisena auton logossa tai jopa konepeiton päällä siipikypärä korvillaan.
Mercuryn ristimänimen kanssa tuli Fordilla ongelmaa,koska jo tuotantovaiheessa auto oli kastettu Ford-Mercuryksi.Uuden mallin nimeksi oltiin tarjottu 100 eri vaihtoehtoa.
Pelkän Mercury-nimen takana olivat Fordin myyntiorganisaatio sekä Bob Gregorie.Nimenvaihdos iski Henry Fordin takalistoon kuumana polttoarautana ja eräässä kokouksessa isä-Ford oli karjahtanut:
--30 vuotta on heitetty merkin rakentamiseen ja nyt Ford-merkki ei kelpaa tälle autolle?!
--Mitä pirua te oikein meinaatte?
Gregorie myyntiosaton kanssa oli puntaroinut Mercury-nimeä jo senkin takia,että auto tuntui,näytti ja kuulosti vakio-Fordilta,vaikka se oli parisataa taalaa kalliimpi. Kun kurkisti auton alle,kaikki mahakalut muistuttivat Fordia.Kun avasi konepeiton koko konehuone akkuineen muistutti Fordia.Kun kuunteli sivuventtiili V8-moottoria,se kuulosti Fordilta.Mercury silti ei mallannut koriosiltaan Fordin eikä Lincoln Zephyrin kanssa. Se oli täysin eri auto.
V. 1939 New Yorkin maailmannäyttelyn Fordin näyttelypaviljongin ramppeja  ajeli ylös ja alas  uusi Mercury vakio-Fordien kanssa Ford-Mercury pölykapselein varustettuna.Henry Fordin palattua näyttelystä Detroitiin Bob Gregoriella oli jo varastossa sarja Mercury-logoisia pölykapseleita tuleviin tuotantoautoihin.Kesti oman aikansa Edselin ja Bobin yrityksissä saada Henry Ford hyväksymään pelkän Mercury-nimen autolle,joka kaikissa aspekteissa muistutti Fordia.

1939 New Yorkin maailmannäyttelyn
Ford-paviljonki


1939 Ford Fordor Deluxe

1939 Mercury 8


John Tjaarda ja Bob Gregorien Lincoln Continental
--------------------------------------------------------
1938 Graham "Sharknose"

1940 Graham Hollywood
V.1937-38 Mercuryn syntymisvaiheessa John Tjaarda oltiin tiputettu Fordin listoilta pois.Hän muutti taloa eli suunnittelemaan muille autotehtaille uusia malleja.
Edselin uuden lempilapsen Lincoln Continentalin suunnitteluun vain Bob Gregorien Edsel B. Ford hyväksyi. Tjaarda tunnettiin myös "Arkkunokka"-Cord 810 pohjalle rakennetun Graham Hollywoodin ja melkein identtisen Hupmobile Skylarkin isänä.Cord-Auburnin-tehtaan mentyä konkurssiin,Graham-autotehdas oli ostanut sen koneet ja muotit.Skylark ja Hollywood elivät vain vuoden eli 1940.Hollywoodia myytiin vain 319 kpl ja Skylarkia 1859 kpl.John Tjaarda oli piirtänyt kummmankin mallin uudet pienoiszephyrimäiset etuosat.Aikaisempaan v.1938 Graham "Sharknose"-mallin suunnitteluun Tjaarda ei osallistunut,vaan mallin oli suunnitellut Murrayn koritehtaan Amos Northrop.
1948 Crosley
Lentävästä ja kiilamaisesta nokastaan v.1938 Grahamia olisi luullut Tjaardan ideaksi.
John Tjaarda ei pelkästään taiteillut isoja futuristisia maantiekiitäjiä, piirrettyään piskuisen Crosleyn.ensimmäisen amerikkalaisen kääpiöauton 1940-luvun lopulla.Crosleykään ei kestänyt kilpailussa,amerikkalaisen auto-ostajakunnan halutessa sodan jälkeen isompia,voimakkaimpia ja kromikylläisempiä maantielotjia.

1935-36 Zephyrin muovailutiimi

1940 Lincoln Continental Convertible
Vuoden 1940 uudeksi Lincoln-malliksi Edsel B. Ford halusi uuden mannermaisen coupemallin.Hän oli aina ihaillut europpalaisten koriräätälien komeita taideteoksia. Bob Gregorien suunnittelutiimille annettiin siten tehtäväksi Zephyrin pohjalta mallaus uudeksi Lincolnin superautoksi.
Bob Gregorie ei koskaan pitänyt Tjaardan muotoilemaa Zephyriä kokonaisuudessaan.Malli oli tullut markkinoille v.1936 partakoneenterävin konepeitoin, laihanlaisin likasiivin ja ohuin puskurein.Bob halusi antaa autolle lihaksikkaammat muodot. Edsel B. Fordkaan ei halunnut uudesta Lincolnista mitään GM:n Oldsien ja Buickien kaltaista ja jukeboksimaista kromihirviötä,vaan kaunista ja yksinkertaista loistoautoa Cadillacin kilpailijaksi.Bobin mielestä sen piti näyttää maantiellä tärkeän näköiseltä,jolloin hän mallasi siihen pulskemmat likasiivet sekä oikean takakontin,jonka perään hän istutti vielä peltisen vararengaskotelon,jota jälkipolvet tulivat kutsumaan Continental Kitiksi tai Connie Kitiksi.Continentalista tuli myös paljon matalampi kuin Zephyr,ikään kuin kustomoituna.
Vasta v.1942 Continental sai kasvojen noston ja jota ehostettiin vielä 1948-malliin.V.1949 Continental taas näytti rikkaammalta Cosmopolitanilta,jonka suunnitteluun Bob Gregorie ei enää osallistunut.lähdettyään talosta sen jälkeen,kun v.1949 Ford-mallin taloon ulkopuolelta palkatun konsultin,Walkerin tiimiin otettiin osa hänen insinöörejä ja piirtäjiä.

1939 Mercury 8 Coupe.Kustomoitu kylläkin
kromivanteilla
Mercury 8 taas poikkesi perus-Fordista 4 tuumaa pitemmällä akselivälillä sekä 10 hevosvoimaa voimakkaamalla V8-moottorilla.Tehoa sitten tuli kovat 95 hevosvoimaa. Tehonlisäyksestä Mercuryä pidettiin kovana menijänä.
Auton keulalle Bob piirsi fordmaisen etumaskin,joskin poikittain yläviistoon nousevin kromirivoin.Henry Ford jopa kehui suunnitteluryhmää siitä,että oltiin päädytty Fordin tyypilliseen keulaan.Bob Gregorie oli myös siloitellut korin fordmaisia pulleita kylkiä.Hänethän tunnettiin osastolla kaiken muotoilun yksinkertaisemisesta.Mercury näytti Fordilta,vaikkakin 6 tuumaa leveämpänä.Auton konepeittoakin madallettiin hiukan,Bobin vielä koristellessa sitä sivuilta virtaviivaisilla kromikeihäillä sekä sen venekokkaa kromirivalla. Bob Gregoire sekä Edsel Ford olivat innokkaita venemiehiä,josta syystä venemäiset keulat ilmestyivät kaikkiin malleihin.Lincoln Zephyrin terävä keula muistutti paljolti talviteloille käännetyn veneen kokkaa.
Suurena uutuutena Mercuryn  uuteen ohjauspylvääseen asennettiin lattialta siirretyn käsivaihteen lisäksi uusi kaksipuolainen ohjauspyörä entisen banjoratin tilalle Kolmipuolaisessa banjoratissahan puolat muistuttivat polkupyörän pinnoja.
Kaksipuolaisuus avasi kuljettajan näkökenttää huomattavasti.

1937 Packard 210 banjoratti

1939 Mercury 8 Coachcraft Speedster-ohjaamo

1939 Mercury 8 keula
Muotoilutiimi suunnitteli myös Mercurylle kaksiovisen hardtopin,ensimmäisen detroitilaisen coupen,jonka ikkunakarmit säihkyivät kromisina.Auto näytti melkein customkoriselta.
Hardtop-Mercury maksoi uutena 800 dollaria.
V.1940 Mercury ei ulkonäöltään eronnut 1939-mallista.
V.1941 se sai kasvojen noston ja leveämmän kromihymyn.
V.1942 mallit jäivät viimeisiksi sotaa edeltäviksi Mercuryiksi ja vasta 1946 esitellyt uudet mallit pohjautuivat vanhaan 1942-malliin,vaikkakin uusin hymyin.

1942 Mercury 2-door Sedan

1946 Mercury 4-door Sedan
V.1942 Fordin teknisellä osastolla henkilökunta väheni n.80:stä 25:een.Konttorissa tehtiin töitä valtion tiliin,kuten pommikoneiden tykkitornien suunnittelua.Willow Runissa Ypsilantissahan oli Fordin oma pommikonetehdas,jonnen Gregorien tiimistä lainattiin henkilökuntaa..

1946 Ford 2N

1946 Ferguson TE20

1940 Ford V8 "Hävittäjä"
Autosuunnittelun ohella Gregorien tiimi oli jopa muovaillut TE20 ja TO20 Ferguson-traktorin 30-luvun lopulla.(TE Tractor England ja TO tractor Overseas).Fordillahan oli yhteistyösopimus brittiläisen Harry Fergusonin kanssa,mutta Detroitin Ferguson-tehdas,mikä valmisti amerikkalaista TO20-mallia, myöhemmin oli sanoutunut irti Fordin diilistä,koska Ford oli omaksunut itselleen Fergusonin 8N-traktorin patentoiman kolmipisteisen takanostolaitteen.Sodanjälkeiset Ford-traktorit olivatkin melkein TO-20 harmaa-Fergusonin kopioita,joskin valkoiseksi maalattuja.Ferguson TE20-TE20- ja Ford 2N- traktoreiden jäähdytinmaskit noudattivat paljolti Fordin kuorma-autolinjan etupäämallia,joskin vaakasuorin mercurymaisin jäähdytinrivoin.1940 Ford-kuorma-auton jäähdytinsäleikkö samoin muistutti saman vuoden  henkilömallin vastaavaa maskia.
Suomessa v.1940 Fordin V8-kuorma-auto,joka palveli sodissa myös rintamalla,tunnettiin "Hävittäjänä".
Jotkut uskoivat nimen tulleen auton peräulinasta,joka muistutti saksalaisen Stuka-syöksypommmittajan sireenimäistä ujellusta.Toiset taas uskoivat nimen tulleen vanerisista etulikasiivistä,joita Oy Henry Ford Ab:n Helsingin tehtaalla asennettiin koreihin,likasiipilähetystä seilanneen rahtilaivan upottua saksalaisen sukellusveneen torpedosta Itämerellä.



UUSI 1949 MERCURY
----------------------------
1949 Ford Vedette

1949 Mercuryn savimalli ja Bob Gregorie




1957 Henry Ford II ja Ernest Breech 1958
 Lincolnin savimallin ääressä
Sota-aikana osastolla muovailtiin savimallejakin ja Ernest Breechin tultua taloon Henry Ford II avuksi sekä alaiseksi eräänlaiseksi remonttimiesjohtajaksi.Bob Gregorie oli suunnitellut kaksi savimalliaehdotusta v.1949 Fordiksi,yhden 90-tuuman ja toisen 114-tuuman akselivälillä eli Pikku Fordin ja Iso Fordin eli sen vakio-Fordin.
Ernest Breech ei paljonkaan aluksi puuttunut v.1943 poismenneen Edsel B.Fordin suunnitteluosaston toimintaan,palkkaamalla GM:ltä osaston pää-insinööriksi Harold Youngrenin.

CPA-koulutuksen saanut (Certified Public Accountant eli kirjanpitäjä)  ja kiivas vapaamuurari Ernest Breech oli palvellut useita vuosia GM:llä,Checker Cab Companyssä ja Bendixillä .Erään kerran  hän oli silti ehdottanut Bob Gregorielle yhdessä kokouksessa, näyttämällä ikkunasta paikoitusalueella seisovaa v.1947 silokylkistä Studebakeria ,jonka etupää sekä peräpää näyttivät melkein samanlaisilta,lausumalla:
--Tuollaisen me haluamme!
--Mutta se näyttää liian isolta Fordiksi!
Lopulta suunnitteluryhmän kokouksessa päädyttiin Bob Gregorien tiimin  tekemän 114"-akselivälisen mallin valmistamiseksi,mutta siitä tehtiinkin lopulta yhtiön johdon päätöksestä v.1949 Mercury.
90"-akselivälisen pikku-Ford-mallin 60HP-sivuventtiili-V8-moottorein Fordin johto päätti toimittaa Ranskan Fordille ja josta tuli v.1949 Ford Vedette.
V.1949 Fordin suunnittelijaryhmän päälliköksi oltiin valittu talon ulkopuolinen konsultti George Walker,joka oli oman konsulttifirmastaan myynyt v.1946 Fordeihin kromiosien ehdotuksia.
Walkerin astuessa Gregorien ryhmän ulkopuoliseksi konsultiksi,Bob päätti pakata laukkunsa Ernest Breechin aiheuttamasta arvovaltansa loukkaamisesta.
Savimallisodassa häviäjät aina vaihtavat puolta.

1949 Mercury-tuotantoma
jatkuu...1949 Ford  ja George Walker


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti