torstai 14. huhtikuuta 2016

Manila 1980-luvulla.Filippiiniläiskirjeet.3.Makati Citystä Manilaan.

 Ferdinand
Magallanes ja Lapu-lapu
Makati-ti.....
--------------------------

Isuzu Gemini Golden Cab-taksit



Isuzu Gemini-taksin noustua Magallanes-risteyksen ylikulkurampille ja laskeuduttua takaisin EDSA:lle näin tummennetun kalvoikkunan läpi vasemmalla puolella tutun sinisen ja soikean Ford-logon kaksikerroksisen ja lasifasaadisen rakennuksen seinässä. Liikkeen kilvessä luki Mantrade Magallanes eli Magallanesin Mieskauppa.
Filippinohistoriasta opin myöhemmin.että Ferdinand Magallanes ensimmäisenä konkistadorina 1521 oli taistellut Cebussa Mactanin saarella paikallista heimopäällikköä Datu Lapu-Lapua vastaan Lapu-Lapun lopulta oli tappaessa espanjalaispäällikön.
Maata v.1981 hallitsi taas toinen Ferdinand..Marcos,joka valittiin ensimmäistä kertaa saarivaltion presidentiksi v.1965 ja joka kertoman mukaan taas oli tapattanut useita vihollisiaan politiikan areenalla.

EDSA
Oikealla takana ylhäällä
Manila Garden-hotelli
ja jonka takana
sijaitsee
Pasong Tamo.
Vasemmalla Forbes
Park

Pasong Tamo
Aivan Mantraden kulmassa mustasavuinen jeepneysuma oli pysähtynyt liikennevaloissa Pasong Tamo Extension-kadun risteykseen.South Super Highwayn ylittävän sillan oikealla puolella seisoi harmaabetoninen pilvenpiirtäjäluuranko,jonka työt jostain syystä oltiin lopetettu.
Vielä 2005 sama betoniluuranko kaunisti EDSA:n reunaa Forbes Parkin miljonääriasuinalueen harkkotiiliaidan kupeessa. 50-luvun lopulla avattiin tämä Forbes Parkin asuinalue,jonne myös Armi ja Gil Hilario rakensivat ultramodernin lasipalatsin ns. Millionaire Row-kadun varteen.Forbes Parkissa sijaitsee Suomen suurlähettilään residenssi,jossa kerran vierailin kutsuvieraana 90-luvun lopulla itsenäisyyspäivänjuhlissa ja pääsin puristamaan maan entisen presidentin Fidel Ramosin kättäkin nokialaisten ja wärtsiläläisten inssien hihojen välistä.
Hilariot omistivat Makatin Ayala Avenuen varrella Gilarmi Apartments-hotellin sekä Greenbeltillä Carlton-hotellin.Itse myöhemmin 80-luvulla toisen rouvani kanssa yövyimme kerran Gilarmissa,joka oli jo ajan hampaan syömänä kulunut sisustukseltaan nukkavieruksi ja Tallinnan Viru-hotellin kaimaksi.
Mantrade Nissan








Ford-fäninä ihmettelin samoin Manilan omaa Ford-kantaa,joka käsitti Escorteja,Cortinoita,Taunuksia,Granadoita,Fiera AUV-jeeppejä ja mustia johtoportaan jenkkiläisiä Ltd-malleja,joita oltiin koottu manilalaisessa Fordin kokoonpanotehtaassa.Viimeisimpinä Ford-malleina 1981 siellä koottiin Telstareja ja Lasereita,jotka olivat Mazdan vastaavia variaatioita.
Nykyään Mantrade on Nissan-edustaja Fordin kokoonpanon muutettua Malesiaan.
1990 SM Makati ja Manila Garden
Taksi-Gemini vihdoin pysähtyi punaisiin liikennevaloihin kääntyäkseen EDSA:lta vasemmalle Pasay Roadille,jonka kulmassa nousi Makatin taivaalle Manila Garden-hotelli. Hotellin takana sijaitsi Shoemartin (SM) tavaratalo sekä Intercontinental-hotelli.Makati Commercial Center oli laajentunut ja muuttunut paljon sitten 60-luvulta,jolloin sitä alettiin rakentamaan.
Quadin ostoskeskuskin Shoemartin takana taisi olla Manilan ensimmäinen oikea Shopping Mall. Myöhemmin 90-luvulla kävimme useasti ostoksilla Quadin kyljessä sijaitsevan Bricktownin liikkeissä ja syömässä puikkoruokaa Royal Chinese-ravintolassa.




Ensimmäinen Shoemart,perustettu 1958

1981 Quad,Makatin
makkaratalo
Shoemartin oli perustanut 1958 Henry Sy. Sr. pienen kenkäkaupan Manilassa ja jo v.1981 vierailtuani ensikertaa kaupungissa SM-konserni oli levinnyt ympäri Metro Manilaa ostoskeskuksin,joista suurin sijaitsi Quezon Cityssä aivan EDSA:n loppupäässä ja North Avenuen risteyksessä.
Manila Gardenissa yövyimme Torkkelin kanssa yhden yön,koska maainsinööri halusi tutkia paremmin varsinaisen ydin-Manilan yöelämään. Ilmastoidussa isossa huoneessa nautimme minibaarin kylmistä San Miguel-kaljoista ja virkistimme itsemme Saudin aropölyistä kunnon suihkussa.


Shoemart Makati


Dusit Thani Manila eli entinen Manila
Garden  EDSA:n varrella

Mainilaan naula päässä eli
Maynilad via Paco
-------------------------------------

1981 Toyota Crown
Super Saloon
Aamulla tsekkasimme hyvän yöunen perästä itsemme ulos ja buukkasimme hotellin oman valkoisen Toyota Crown Super Saloon-taksin Manilan Imperial-hotellia kohden Roxas Boulevardin ja Mabini Streetin välimaastoon Ermitan kaupunginosaan.
2000-luvulla Manila Garden oli vaihtanut omistajaa ja saanut uuden Dusit Thani Manila-nimen.
Manila Gardenin Toyota Crown-taksi tuntui luksukselta lentokettä-Geminin suhteen valkoisin istuinpäällisin ja tehokkain ilmastoinnin.Geminin ilmastointilaite antoi vain märkää lehmänhengitystä ilmeisesti kompressorin vajaatoiminnasta tai alhaisesta freonista.Hotellin kuljettajakin oli pukeutunut valkoiseen barong tagalog-paitaan,suoriin mustiin prässihuosuihin ja mustiin loufereihin,kun Geminin kuski ajoi virttynyt keltainen teepaita niskassa ja shortseiksi katkaissut farkut sekä kumisandaalit jaloissa.

 
                                                        

Sharon Cuneta
Taksin autostereon AM-asemalta kuului paikallisen naislaulajan Mister D.J, biisiä. Kysäisin kuskilta kuka laulajatar oli,
--Miss Sharon Cuneta,Sir!
Tuli vastaukseksi.
--She is the daughter of Pasay City mayor,Pablo Cuneta..veeery rich man,Sir!
Kysäisin kuskilta:
--Who is Mayor of Makati then?
Kuski:
--Nemesio I.Yabut...a veeery rich man ,too..Sir!
Minä;
--And what about mayor of Manila?
Kuski;
--Ramon Bagatsing..Sir..a not a very rich man,but very honest..a War Hero and Bataan Death March survivor and amputee...too,Sir!
Minä:
--Can anybody be elected as mayors in Metro Manila?
Kuski:
..No..Sir..You usually have to be a veeery rich man to be elected as Mayor..
--You need Millions of Pesos to campaign and keep your private army to protect you..coz you have many enemies..Sir.
--..Or you have to be a medaled War Hero or a crooked Lawyer as our president Ferdinand Marcos..Sir!
Paljon myöhemmin tajusin,miten oman kaupunkini Paranaque Cityn pormestarina oli istunut 1992-1995 tohtori Pablo Olivarez,joka omisti kaupungin ainoan sairaalan.Hänen jälkeen pormestariksi valittiin filmisankari ja entinen koripallotähti Joey Marquez. Pablo Olivarezin poika Edwin Olivarez istuu nykyään Paranaquen pormestarina eli pormestariuus näkyy istuvan valtasuvuissa,kuten pari vuosikymmentä Makatissa Binay-suvussa.
Muuten täytyy olla kuuluisa filmisankari,kuten Joseph Estrada,nykyinen Manilan pormestari,joka sattumoisin istui presidenttinäkin,kunnes joutui linnaan laittomasta rahapelistä..

Toyota Crown oli ajanut South Super Highwayn sillan alle ja kääntynyt oikealle betonikantiselle valtatielle,joka tuli päättymään Manilan Pacon kaupunginosassa Quirino Avenuen risteyksessä.
South Superin vasen puoli oli täynnään rasvanmustia Hole-In-The-Wall-autokorjaamoita,joidenka välissä komeassa valkorapatussa ja mustalasiessa liikerakennuksessa myytiin International Harvesterin rekkanuppeja. International-McLeod oli vanha IH-myyjä Manilassa.Muutettuani Paranaquessa omaan talooni Merville Parkissa v.1984 naapurikseni ja hyväksi Glassmate-kaverikseni tuli IH:n eläkkeelle siirtynyt varatoimitusjohtaja Pat Margallo.
Vito Cruz Junction
Pat ei paljon puhunut kuorma-autoista,mutta hiukan San Miguel-ginilasin reunasta omistamistaan taloistaan ja maa-alueistaan Batangasissa ja Los Banosissa.
South Superin oikea tienlaita oli PNR-radan toiselta puolelta täynnään slummihökkeleitä,jonka takana nousi Makatin pilvenpiirtäjien silhuetti saastepilven siniharmaana.
Etenkin Vito Cruz Junction eli tasoristeys näytti vaaralliselta puomittomana ihmisten, tricyclejen ja jeepneyden ylittäessä sen uhkarohkeasti jopa junan sireenien huutaessa sadan metrin päässä.
Pasay Cityn rajamerkki
South Superin päätyttyä vähän Manilan betonisen riemukaaren jälkeen Pacossa,taksi kääntyi valoissa vasemmalle San Andres-risteyksessä Quirino Avenuelle. Metro Manilassa vain valtaväylillä tapaa tällaisia kaupunkien rajamonumentteja,muuten vieras matkailija ei edes hiffaa muuttaneensa kaupungista toiseen.
Paco on ollut kuuluisa huonekalunikkareistaan,josta Paco-sana eli Naula.
Paco tunnetaan myös vanhasta ja uusklassisesta rautatieasemastaan ,mikä vasta 2000-luvulla restauroitiin rappiosta ja kodittomien asunnosta.
San Andres-risteys
PNR eli Philippine National Railway eli silloin v.1981 samanlaista rappion aikaa kuin Pacon asemarakennuskin junakaluston ollessa vanhentunutta ja loppuunkulunutta mallia.Kiskoja peitti tiheä heinikko ja monin paikoin veturinkuljettajat saivat varoa ihmisten.karjan ja liikennevälineiden tömäyksistä. Pitemmillä rataväleillä sai myös varautua kiskojen katoamiseen ratavarren asukkaiden myydessä varastamiaan kiskonpätkiä öisin paikalliselle romuliikkeelle POR KILO...nälkäänsä tappaakseen.

Pacon asema ennen restaurointia

jatkuu..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti