1959 Volga M-21 |
-----------------------
Jos Suomessa autolla ajelu vastasi eräänlaista vapautta arjesta,etenkin viikonloppuisin ja kesälomien aikana jonkinlaisina eksursioina maaseudulle,niin entisessä itäisessä toverimaassamme mustan Volgan saapuminen kotirappusten eteen vastasi toisenlaista ekskursiota...
Mustanahkatakkiset ja vilttieedeniset herrat kävivät hakemassa Volgan takapenkille perheenisän ehkä viimeiselle sunnuntaiajelulle Moskovan Ljubljankan vierashotelliin,josta jatkomatka arestin ja fyysisen kuulustelun jälkeen myöhemmin suuntasi karjavaunussa kauas Siperia gulakkeihin.
70-luvulla käväisin kavereiden kanssa Tallinnassa pikavisiitillä ja asuimme silloin suomalaisten rakentamassa ja sosialismin harmaantamassa sekä nukkavierussa Viru-hotellissa.
Pobedasaurus |
V.1972 kauppaopiston yo-luokkamme Leningradin vierailulla asuessamme Hotelli Kievskajassa samanlainen harmaa Pobeda seurasi yöllä vain parkkivaloilla ajavaa Volga-taksiamme Hotelli Europeiskajaan.Pobedasta astunut mustanahkatakkinen ja vilttihattuinen miliisipari jäi odottelemaan meitä hotellin etuovelle,kunnes palasimme takaisin keskiyöllä hotelliimme.
Valvottua turismia se taisi silloin Breznevin aikana olla.
Volga-taksikuskimme rahasti vain suomalaisilla 10-markan Paasikiviseteleillä,jotka hävisivät kojelaudan tuhkakupin takaiseen säiliöön.
1962 Ford Fairlane 500, 281 cid V8 |
Jenkkitaksin leveä takapenkki tarjosi papillekin eräänlaista vapauden- ja ylellisen tilan tunnetta,verrattuna myöhempiin virka-ajoihin pikkuruisen Neckar Jagstin ison ratinkehän takana.Lyhytjalkaisena savolaisena kanervantallaajana hänen piti korottaa itsensä ajurinpenkille sohvatyynylle,että näkisi ratin kehyksen yli taivasmaantielleen..
60-luvun alkupuolella elettiin viimeisiä Amerikan aikoja taksikopeilla,kun 1964 pirssijonot alkoivat täyttymään Mercedes-Benz 190D-malleilla..
Asiasta olen kylläkin kirjoittanut laajemmin Pappia kyydissä-blogissani.
Pappilan paraatioven eteen pysähtyi kerran 60-luvun alussa musta Tshaikakin,jonka takapenkillä istui Raakel Wihuri.Isoin siskoni oli päässyt Antti Aarnio-Wihurin lapsenlikaksi,jonka itse "Raakile" tuli henkilökohtaisesti hakemaan Antin Espoon residenssiin.
Kyllä Sammatin Emännyyskoulun päästötodistuspapereillakin pääsi silloin pitkälle,kuten Suomen teollisuuseliitin residensseihinkin..!
1960 Tshaika |
1933.Presidentti Ståhlbergin Chevrolet-kyyditysauto |
Uusia mantteleita autoille kylmän sodan aikana
-------------------------------------------------------------------
Kyydityksistä ja kyydeistä palaan takaisin kultaiselle 50-luvulle ja vuoteen 1957,jolloin Suezin kriisi oli puhjennut ja joka toi moneen Euroopan maahan polttoainesäännöstelyn sekä bensiinin hinnankorotuksen,kun Egyptin sosialistipresidentti Amal Gabdel Nasser kansallisti Suezin kanavan,päästämättä yhtäkään Saudi Arabian Punaisen meren rannalla sijaitsevasta Rabighin öljyterminaalista seilaavaa tankkeria kanavasta läpi.
Öljynrahtaus meni pitkäksi Afrikan eteläsarven kautta seilaamiseksi..aivan kuin Afrikan tähden etsimiseksi...
1957 Chez Yvonne.Citroen Traction Avant ja ID Juhart |
Jopa saksalainen Mercedes-Benz oli saanut tyylikkään ponttoonikorisen 180-mallin jo vuonna 1954.
Daily Mail Motorin Guide Englannissa v.1958 raportoi,että "Brittiautovalmistajille ollaan kerrottu,että heidän autonsa näyttävät liian vanhanaikaisilta ja tyylittömiltä, ja jotka eivät ole tarpeeksi isoja taikka pieniä tai niiden moottori on täysin väärässä paikassa."
Britit taas ajattelivat,että mitä se ulkomaalainen kilpailu tietää?
Yrittävätkö ne myydä kohta japanilaisiakin merkkejä?
Tosiasiassa ilmassa sai haistaa jotain maagista ja virkistävää muutoksen ilmaa...
1958 Austin A90 Westminster |
Peugeot 404 kylläkin näytti sirolta ja muodikkaalta pariisittarelta,kun taas uusi Austin Cambridge muistutti tweedtakkikävelypukuun ja läskipohjakenkiin puettua tukevaa yorksherilaista maalaisrouvaa..Longbridgen tehtailla kyllä koristeltiin kromilla,nahkasisustuksilla ja pähkinäpuulla Farina-malleja Wolseleynä,Singerinä ja Rileynä ostajan kukkaron mukaan.
Autoa ei enää pidetty luksuskamana,vaan olennaisena osana modernia elämää.
Mutta kaikessa itsekehussa eräs tapahtuma jäi monelta huomioimatta,että Japani vei ensimmäiset Toyopet Crowninsa Amerikan Kaliforniaan.
1958 Toyopet Crown |
Kaikesta kuvitteellisesta kylmästä sodasta huolimatta Suomen maaseudun syrjäkylillä tunnettiin vain paukkuvat tulipalopakkaset sekä kuultiin jokunen harva kiväärinlaukaus metsästä..ja sekin vain metsäpyyn pataan viemiseksi.
Televisio parhaimpana viestittäjänä ja viihdyttäjänä toi ulkomaailman melkein joka mökin perähuoneeseen.
Suomalaiset alkoivat töllöttää harmaasta kuvaputkesta suomalaisia televisiosarjoja kultakala-akvaarioiden ja ularadioiden vihreiden viritysvalojen sijasta. Näköradiokatselijalle tarjottiin olohuoneisiin ihkasamanlaista suomalaista olohuoneperhe-elämää kuvaputken molemmilla puolilla Me Tammelat-sarjassa. Harvemmin Tammeloiden sitcom-osakkeesta astuttiin kuvaamaan kadulle tai muuhun ulkoilmamiljööseen,paitsi että Tommi Rinne yhdessä toisessa v.1965 kuvatussa kotimaisessa komediasarjassa Samuel Väsynä päätyi hölkkäilemään ihan valtatien varteen...
1965.Tommi Rinne hölkällä, Perässä ohittaa pystypakoputkinen ja dieseliä savuttava brittiläis- valmisteinen Desoto-kuormuri.. |
Britti-invaasio harmaalle kuvaputkelle
-------------------------------------------------------------
Siveellisyyttä varjeltiin ilman ylilyöntejä,kuten amerikkalaisissa perhe- ja tohtorisarjoissakin.
Katsotuimpia tohtorisarjoja olivat Dr Ben Casey ja Dr. Kildare. Perhesarjoina taas Isä tietää kaiken, Beaver ja Nelsonin perhe...
Minua jenkkisarjoissa kiinnostivat tietenkin jenkkiautot.
Nelsoneiden perheessä Ricky Nelson sai ajella isänsä uudella 1961-mallisella Plymouth Fury-avoautolla,jolla oli samanlainen maski kuin Saustilan Hautaustoimiston Plymouth Savoy Vanillä.
1961 Plymouth Fury Convertible |
Saustilan 1961 Plymouth Savoy stw TAO-41 |
1963 Coronation Street |
Televisiosta sai katsella monenlaista perusbrittiläistä tai pohjoisyorksherilaista elämää ja luonnonkappaletta hyväntahtoisin kyläpoliisein,rakastettavin konnin,elegantein naisin,hellyttävin koti- ja karjaeläimin,vanhoin Morris Minorein ja Ford Anglioin,puuskuttavin sekä kiiltävänvihrein höyryveturein ja myhäilevin tweedtakkisin tilanomistajin,jotka ajelivat Rovereilla,kuten eläinlääkäri Siegfrid Fernon omin rakastettavin luonnonkappalein kera. Kaikenkarvaiset elukat eläinlääkäreinen saapuivat televisioruutuihin 70-luvulla.
Ainoat roistot,joilla liipasinsormet tuntuivat herkiltä,tulivat yleensä Liverpoolista taikka Lontoosta.,, ja nämäkin sarjan edetessä tulisivat saamaan palkkansa pahanteoistaan.
Suomalaiset televisionkatsojat saivat 60-luvun puolella ruutuihinsa toisenlaisia ja viihdyttäviä liverpoolilaisia,kuten Beatlesit ja Tom Jonesin,joille ajan mittaan kasvoivat pitkien tukkien lisäksi poskiin pulisongit..Tompalla kuulema vielä pilinsä varteenkin.
1962 Tähdet kertovat komisario Palmun Volvo PV832 maija |
Palmua assistentteineen (Matti Ranin) kuvattiin studiossa istumassa ison PV831 poliisi-Volvon takapenkillä ja takaikkunasta näkyvin filmatuin liikentein,kuin sen ajan halvoissa amerikkalaisissa poliisi-rosvo- takaa-ajofilmeissä. Tosin Helsingin rikospoliisin autokanta alkoi myös parantua Tähdet kertovat komisario Palmu-filmissä. Tähtirorninmäen kuvaukseen saavuttiin ponttoonikorisella MB 180-bensiinipoliisiautolla.
Studiokuvauksissa omat silmäni kyllä kertoivat Palmun assistentin Raninin Volvon olleen 30-luvun lopun amerikkalaisen mallin kaksiosaisin takaikkunoin,koska Volvon takalasi oli yksiosainen.
Broderick Crawford Highway Patrolissa ja 1955 Buick Century-partioauto |
----------------------------------------------
1960-luvun vaihteessa Mainos-TV:ssä näytettiin amerikkalaista Highway Patrol tv-sarjaa,jota minäkin sain tsiikailla Röykkälänmäessä asuvien Axelssonien Loewe-Opta-mustavalkoteeveestä,koska pappilaan ei vielä oltu ostettu moista syntitoosaa.Kesti vain kaksi vuotta,kun isäkappalainen makasi salin Asko-sohvalla Salora Finlandia- kaappiteeveen edessä katsomassa maailmallisia televisiosarjoja ja kappalaiska Peyton Placeä..
"Niin se maailma muuttui !
Sanoi tikanpoika,kun pesästä maahan putosi.
Highway Patrolin poliisietsivänä näytellyt Broderick Craword alias Dan Mathews oli kivikasvoinen ja stetsonipäinen kalifornialainen poliisi,joka isolla Buickillaan aina otti kiinni pakenevat rosmot.
Lain pitkä käsi aina voitti.
Dan Mathews joko istui Buick Rivieran sohvalla tai auton ulkopuolella oveen nojaten,soittamalla mikrofoniin jyristen Camelin karhealla äänellä pääkallopaikalle:
--25-50 to headquarters!
--Headquarters by (Standby)!
V.1955-60 kuvatut episodit oltiin kuvattu enimmäkseen San Fernando Valleyssä ja Simi Valleyssä sekä aivan Hollywood Hillin nurkilla.
Jaksoissa vilisi kalifornialaisia CHP:n eli Chipsin Highway Patrolin partiomiehiä,joidenka Eureka-hihamerkit oltiin rapsittu pois..
Myöhemmin 70-luvulla televisiosta tuli tuutin täydeltä CHiPS-poliisisarjaa,ettei kalifornialainen poliisi olisi jäänyt suomalaisiltakaan unholaan.
Myöhemmin 70-luvulla televisiosta tuli tuutin täydeltä CHiPS-poliisisarjaa,ettei kalifornialainen poliisi olisi jäänyt suomalaisiltakaan unholaan.
1955 Buick Riviera |
CHiPs |
CHiPsin moottoripyöräpoliisisarjaa tehtiin vuosina 1979-83,mutta vielä 1999 sarjasta tehtiin kokoillan elokuva CHiPs '99. Moottoripyöräpoliisikaksikko officer Frank "Ponch" Ponchellero (Erik Estrada) ja Officer Jon Baker (Larry Wilcox) S-sarjan Kawasakeillaan samoin Highway Patrolin Dan Mathewsin lailla saivat rosmot kiinni,vaikkakin ns.Dramedy-versioina (Drama Comedy).
Sarjassa poliisien Harley-Davidson-partiomoottoripyöräaika oli nähtävästi jo ohitettu.
TV-sarjan naiskatselijakunta kylläkin lisääntyi tummankomean Erik Estradan ansiosta.
Sarjassa poliisien Harley-Davidson-partiomoottoripyöräaika oli nähtävästi jo ohitettu.
TV-sarjan naiskatselijakunta kylläkin lisääntyi tummankomean Erik Estradan ansiosta.
CHiPS |
Muutama suomalainen televisiosukupolvi on tullut ruokittua amerikkalaisilla poliisisarjoilla Hillstreet Bluesista LA Law:hon,joten en kajoa sen enempää niihin.
Amerikkalaisista poliisiautoista voisi kirjoittaa erillisen sarjan.
Amerikkalaisista poliisiautoista voisi kirjoittaa erillisen sarjan.
Nykyisin uudella vuosituhannella taasen kaikenkarvaisten elukoiden samaa pohjoisyorkserilaista maalaispitäjäelämää saa katsella Heartbeatissä..Morris Minorein ja Ford Anglioin sekä Vauxhall Wyvernein.
Suomalaista kyläelämää harvemmin sai katsella televisiosarjoina omin kyläpoliisein ja kylähulluin,joskin vanhoista Suomi-filmeistä.
Mielestäni suomalaisella filmiteollisuudella olisi ollut sarkaa Kalle Päätalon Iijokilaakso-sarjan ja koillismaan karun luonnon kuvaamisessa jollekin pohjoiskarjalaiselle Teboil-huoltoasemalle,koska kuvauspaikat vastaisivat ainakin viitteellisesti karuja yorkshrelaisia nummia ja maanläheisiä asukkaita.
Yorkshiren nummilla sekä Iijokilaaksossa kanervakin kasvaa yhtä samanvärisenä.
Itse Päätalon Kalle rakennusmestariksi Tampereelta valmistuttuaan ajoi kotikonnuilleen brittivalmisteisella Humber Hawkilla,joita monessa Suomen kirkonkylässä seisoi keskustan pirssitolpalla.
Itsekin näin ensimmäisen Humber Hawk-pirssin 1954,muutettuamme pariksi vuodeksi Salosta evakkoon Harjavaltaan.Jotenkin Haukka näytti orvolta kahden pässinsarvisen Dodge Coronet-pirssin välissä.
Ennen Humberin ostoa Kalle Päätalo ajeli vielä 1939 Ford Fordor Deluxella.
Vasemmalla Kalle Päätalo 1954 Riitu-
äitinsä kanssa Ruovedellä 1939 Ford
Fordorin kyljessä.
Oikealla Oulunläänin
rekistereissä oleva
Humber Hawk 1955.
Vasta 70-luvun Tankki täyteen-sarja toi suomalaisen syrjäkylän elämää olohuoneisiin sanavalmiin konstaapeli Reinikaisen ,saamattoman huoltamo-omistajan Sulon ja hidasälyisen Juhanan muodossa. Huoltamon hinausautona oli vanha Commer Superpoise,joka yhtä hyvin olisi sopinut Heartbeatin Scrippsin autoverstaan pihalle.
jatkuu..
1949 Vauxhall Wyvern L Scripps Garagen pihalla Heartbeat-sarjassa |
Mielestäni suomalaisella filmiteollisuudella olisi ollut sarkaa Kalle Päätalon Iijokilaakso-sarjan ja koillismaan karun luonnon kuvaamisessa jollekin pohjoiskarjalaiselle Teboil-huoltoasemalle,koska kuvauspaikat vastaisivat ainakin viitteellisesti karuja yorkshrelaisia nummia ja maanläheisiä asukkaita.
Yorkshiren nummilla sekä Iijokilaaksossa kanervakin kasvaa yhtä samanvärisenä.
Itse Päätalon Kalle rakennusmestariksi Tampereelta valmistuttuaan ajoi kotikonnuilleen brittivalmisteisella Humber Hawkilla,joita monessa Suomen kirkonkylässä seisoi keskustan pirssitolpalla.
Itsekin näin ensimmäisen Humber Hawk-pirssin 1954,muutettuamme pariksi vuodeksi Salosta evakkoon Harjavaltaan.Jotenkin Haukka näytti orvolta kahden pässinsarvisen Dodge Coronet-pirssin välissä.
Ennen Humberin ostoa Kalle Päätalo ajeli vielä 1939 Ford Fordor Deluxella.
Vasemmalla Kalle Päätalo 1954 Riitu-
äitinsä kanssa Ruovedellä 1939 Ford
Fordorin kyljessä.
Oikealla Oulunläänin
rekistereissä oleva
Humber Hawk 1955.
1955 Commer Superpoise tankki täyteen-sarjasta |