keskiviikko 28. helmikuuta 2018

Patanokkia,peeveleitä ja amatsoneja.Volvot savilaaksokauppalassa..

1938 Volvo.Laine.Salo-Kiila-Kemiö
Pitkänokista patanokkiin:
-----------------------------------------
1950 Patanokka-Volvo.Laine.Kori Nummelan.
50-luvun alussa opin tuntemaan Volvon savilaaksokauppalan onnikoiden maskeista.
Krominen pyöreä merkki vinosti poikkihalkaisevin nuolin pikkupojan nupissa koodasi heti linjurin Volvoksi....
Myöhemmin valettu Volvo-teksti näkyi bussien etupuskurissa.
Pekka Laineella oli näitä Volvoja,aluksi niitä pitkänokkaisia B10-B12-alustaisia (1938-50) sekä Patanokka-malleja (1939-54).
1950-lukuisten Volvojen alustat olivat B627-malleja. Volvon bussialustoja toimitettiin mm. Nummelan koritehtaalle Laineen Liikenteelle koritettavaksi..Laineen fliittiin sitten 50-luvun taitteessa lisättiin bulldog-korisia Volvoja,jotka liikennöivät Salo-Kokkila-Kemiö-reittiä..
Kaikkien näiden kyydissä olen päässyt köröttämään...ensiksi pitkänokkaisella 38-50-mallilla 1953 Kemiön Kiilan Ornäsin kesäpaikallemme..Patanokalla taasen v.1956 lähtien kuljimme kesälomille Suomusjärven Enäjärven Salmensillalle,josta patikoimme Salitun kylän läpi pakaasit kädessä viitisen kilsaa Katavasaaren kesämökin vastarannalle,josta soudimme keskisuomalaisella suippokokkaisella veneellä kädet rakoilla mökkisaareen..
Patanokkaonnikka taasen oli jatkanut pölypilvi perässään Salmensillalta Karjalohjalle..

Kauppalan linja-autoasemalta ennen matkalle lähtöäni osasin kollata laitureilla muiden seudun liikenneitsijöiden bussien lähtöjä ja saapumisia..kuten kuusjokelaisen Vainion Liikenteen,Särkisalon linjan,kiskolaisen Haapasalon ja Someron Linjan Volvojen..

1950 Bulldog-Volvo-Laine.Kori Nummelan.
Kauppalan naaapurikunnassa Teijolla koritettiin 50-luvun alussa Patanokka-Volvo-busseja.Teijon tehtailla tultiin myöhemmin rakentamaan erikoisia Volvo Duett-variaatioita,joista kerron myöhemmin..

1950 ca. Teijon tehtaan valmistamia
Patanokka-Volvo-busseja

1950-luku-Teijon tehtaan valmistama Volvo IB-11.
Kolmilinjat Oy..myöhemmin Paunu..

Pitkänokkaisia Volvo-kuorma-autojakin (LV180-290--1937-51) on savilaaksokauppalassa liikennöinyt muutama.
Sota-aikana ja sodan jälkeenkin sellaisia on ollut käytössä häkäpönttöisinä ,kuten salolaisella Vilho Katajalla.
1942 Kyllikki ja Vilho Kataja 1936-häkäpönttö-Volvon
nokalla
soramontussa.
1948 Volvo LV132 Patanokkapaloauto
Kauppalan ympäristöpalokunnilla oli muutama Volvo Patanokka LV120-220-sarjan paloauto (1939-1954),mutta kauppalan oma VPK pysyi merkkiuskollisina amerikkalaisissa Ford-hävittäjissä.Varsinaisia Volvo Patanokka-kuorma-autoja tulin näkemään ympäristökuntien meijereiden maitoautoina..

Älveistä Älliin:
--------------------------
1955 Axelssonin L340 Volvo
 liikkeen tallien
edustalla Torikadun puolella
Pappilan lähellä Horninkadulla sijaitsevalle Axelssonin talouskaupalle ostettiin n.1955 uusi Volvo L340-kuorma-auto jakelutarpeisiin.. L (ja aiempi LV) Volvon mallinumeron edessä merkitsi Lastvagnia,jota salolaisittain kutsuttiin lastibiiliksi.
Sillä teimme monet kesämökin muuttomatkat kesäkuun alussa Suomusjärvelle..kerran päätymällä sillä ojaankin,Axelssonin kuskin väistäessä tien keskellä hurjasti ajavaa Laineen Patanokkaa..
Pehmeä tienreuna oli pettänyt silloin,Volvon keikahdettua kyljelleen ojanpohjalle..
Ojanpenkalle levisivät pastorskan vyöruusuvesipullot,radion anodi-ja katodiakut,pappilan räsymätot ja huonekalut.. jukkapalmua unohtamatta..
Naapuri-isännän Valmetilla saimme Volvon takaisin tielle,pastorskan muistuttaessa punakorvaista kuskia holtittomuudesta aivan kesämökkirantaan asti..

1956-62 suomalainen Volvo Snabbe
1956 Volvo esitteli tylppänokkaisen B36 V8-moottorisen-120hv Snabbe F420-jakeluauton ja 1963 samannäköisen D36 4-sylinteridieselin-65hv Trygge L-425 jakeluauton,joka tehon puutteessa ei myynyt kovin hyvin..
Kauppalan liikenteessä näin jo 60-luvun taitteessa näitä Snabbeja suurten keskusliikkeiden jakeluautoina...

1950-luvun puolivälin jälkeen nokallisten Volvo-kuormurien suosio lisääntyi savikauppalalaaksossakin..
Muistaakseni niitä oli aluksi isoimpina L395 (1951-1965) Titaneina ja L385 (1953-65) Vikingeinä,mutta niitä pienempiä ja 1955 lanseerattuja L360-375 Brage-Starke-mallejakin vilahteli kauppalan kaduilla

1956 Volvo L360 Brage-mallisto
Varsinaisesti monet salolaiset liikennöitsijät innostuivat Volvon N86-malleista (1965 ensiesitelty) 60-luvun puolivälissä.
Volvo N86:t pitkään pysyivät rakennustyömaiden monttuajoissa,jakelutehtävissä,muutoissa sekä maansiirtoajoissa...
1960-1970-luku.Salolaisen Hugo Liukon Volvo N86
(entinen Salmisen Volvo)
Peeveleistä Amazoneihin:
---------------------------------------------

Pappilan naapurissa Torikadun risteyksen vastapuolella Lammervon housutehtaan johtaja Lammervolla oli 1947-54-mallinen ja sysimusta Volvo PV444...samanlainen kuin myöhemmin Liikkuvalla Poliisilla eli Lentävillä..
Lammervon sodankäynyt 1939 Chevrolet Deluxe oli vaihtunut tähän "mustiaiseen",jonka PV-logo merkitsi Personvagnia eli henkilöautoa..
Olen saanut istua tämänkin auton takapenkillä muutaman kerran..
Myöhemmin Volvo tuli vaihtumaan vaaleanvihreään 1956 Peugeot 403:een pöksytehtaan aika useasti vaihtuvassa henkilöautofliitissä..Johtaja Lammervo oli ollut jatkosota-aikana Kannaksella SA-korjaamovarikon vääpelinä,josta ilmeisesti johtui hänen kiintymyksensä käytettyihin autoihin..

1954 Liikkuvan Poliisin Volvo PV444


1950 ca Volvo PV830 droskvagn


Ruotsalainen 1951 Volvo P831-taksi
Pappilan portin eteen useasti pysähtyi Saustilan hautaustoimiston musta Volvo-hauturi,jonka uskon pohjautuneen PV831-832-malleihin.Saustila kävi aina kirkkokonttorissa kanslisti Laakkion luona kollaamassa kuolinilmoituksia.Itse ihailin hauturin valkoisia hapsuverhoja ja kultaisen pallon päällä seisovaa ristiä katolla.. PV-831-832-sarja oli suosittu Ruotsissa drotska-taksiautona,saamalla Suggan-lempinimen.. Suomessa näitä näkyi Helsingin poliisilaitoksella. Fennadan Komisaario Palmu-filmeistä ne tulivat tutuiksi koko Suomen kansalle..

1957 Saustilan Volvo PV831-hauturi Turuntien Esson edustalla
Salossa
1961 ca.Volvo PV51-56 Saloran toimitalon edustalla
1937 Volvo PV51

2014 heinäkuussa kuvattu 1958 Volvo PV 544
Salon torilla

En kajoa nyt paljoakaan sotaedeltäviin Volvon henkilöautomalleihin,kuten erikoiseen ChryslerAirflow-malliseen Cariocaan,koska sellaisia en tavannut liikenteessä..Silti yksi luiskaperäinen ja musta Volvo näkyi keskustassa joskus..ilmeisesti jonkun ympäristökunnan isännän taikka pirssikuskin ajamana..Malli oli ilmeisesti Volvo PV51-56 (1936-45)
Auton spottasin myös yhdestä valokuvasta Saloran uuden toimitalon edestä Turuntien ja Annankadun kulmasta 60-luvun alusta...Volvon varapyöräkotelo takakontin päällä kielii PV-51-mallista...
1957 Volvo PV444 Amerikanpuskurein
50-lukuisia PV444-malleja en muista paljoakaan olleen kauppalassa,mutta v.1965 oltuani kesän Upplannin Örsundsbron sikafarmilla possuassistenttina,näin useita 50-luvun lopun PV544-malleja Enköpingin pikkukaupungin toriparkissa.Näitä pienempitakaikkunaisia ja kaksiosaiilla etuikkunoilla varustettuja peeveleitä nuoret svedukollit olivat kustomoineet ralliteipeillä sekä maalanneet vanteet hopealla....vauhdin hurman lisäämiseksi.
Itse pääsin sinä kesänä oikein isojen Volvojen rattien taakse...Anderssonin maatilan Volvo BM Bison-traktorin puikkoihin ja myöhemmin hakiessamme Kalle Anderssonin kanssa Arvikasta läheltä Norjan rajaa Patanokka-Volvon työkonetrailerein Örsundsbrohon..


Salolaisten Kannisten 1966 Volvo Amazon v.1969
1965 Volvo Amazon
1960-luku toi turkulaisen Keskusautohallin kaupunkiin.
Liike avasi Horninkadulla Volvo-edustusmyymälänsä entisen Maanviljelyskaupan tiloihin Salon Säästöpankin naapuriin.
Liikkeestä kävin hakemassa uuden Amazonin brosyyrin ,saamalla lisäksi bonuksena 1965 Volvo PV544 pamfletin. Uutuutena PV:ssä oli reiälliset vanteet,samoin kuin Amazonissa,koska 1964-mallisissa oli vielä ollut umpivanteet ja isommat pölykapselit. Brosyyrin Amazonin punaiset ja ergonomiset vinyyli-istuimet olivat vuosimallin uutuuksia...uuden maskiritilän kanssa.
Siskonmiehelläni Epsalla oli 70-luvun taitteessa harmaa kaksiovinen 1964 Volvo Amazon,jonka kyydissä olin usein vieraillessamme Suomusjärvellä hänen isänsä maatilalla,muutamilla kiljun innoittamilla juhannusreissuilla ja samalla tapaamassa hänen vanhoja kavereitaan...
Amazonit olivat samoin yleistyneet Peeveleiden kanssa kaupungin liikenteessä..


1964 Volvo PV544 Favorit
Parhaimmat muistoni sain kaverini piirieläinlääkäri Hallbergin pojan Torstenin kyydittämänä heidän 1964 Volvo PV544 Favoritissa 1970-luvun alkukesänä.
Hallbergien Favorit oli vitivalkoisen,mustin kumiotiivisteikkunoin ja kolmilovisin lattiakepein.
Kesärentoutukseksi ajelimme helteisenä suvipäivänä ikkunat auki Favoritilla kaupungista Perniön ja Särkisalon kautta Kemiöön,kuuntelemalla halvan Clarion-autoradiomankan pienistä hattuhyllykaiuttimista Jose Felicianon kappaleita,kuten Rainia..
Jose Feliciano oli silloin pinnalla kaikkien intellektuallisempien opiskelijoiden keskuudessa..psykedeelisen musiikin ohella..
Minä olin silloin luppovuotena opettajakorkeakoulusta KOPin raksan mittamiehen apulaisena..ja Torsten taasen eli vanhempiensa varoilla vapaata hippielämää takatukka hulmuten..
Favoritin ja Jose Felicianon olen aina yhdistänyt toisiinsa sen jälkeen....

                                            1969 Rain by Jose Feliciano

torstai 22. helmikuuta 2018

Sensuelli brittileidi sämpylällä Hornin korttelissa.Hillman Minx- ja Commer Cob-stoori.

1959 Hillman Minx-joulumainos


Minx--sensuelli leidi
Cob--sämpylä

Hillman Minx:
----------------------

Nyt juuttuneena Rootesin tuotteisiin päätin ruksata muutaman sanan coventryläisen autotehtaan suosituista pikkuautoista Hillman Minxeistä ja Commer Cob-pakettiautoista..
Hillman Minxistä olen kirjoittanut japanilaisesta 50-luvun lisenssi-Isuzu Hillman Minx-tarinassani.
Commer Cob ei kylläkään kuulunut Isuzun tuotantoon,joskin Husky-farmarimalli oli Isuzun Hillman-listoilla..
1951 Hillman Minx Saloon
By Dinky Toys
50-luvulla emme tienneet juurikaan mitään japanilaisesta autotuotannosta,mutta japanilaiset peltilelut tulivat minulle tunnetuksi Axelssonin taloustavarakaupasta Horninkadulla ja Suvannon urheilu- ja leluliikkeestä Turuntiellä Postinkulman talossa..
Nekin japanilaiset peltileluautot sattuivat olemaan silloin amerikkalaisia malleja poliisi- ja palopäällikön autoista  Greyhoundin busseihin...
Brittiläiseen Dinky Toys-mallistoon kuului yksi 1951 Hillman Minx-malli,jollaista silloin ei ollut saatavilla kauppalan lelukaupoista....mutta ihan oikeasti luonnossa sain tsiikailla vastineeksi aitoja täysiskaalaisia Minxejä ja Cobeja kauppalan liikennevilinässä..

1940-44 Hillman Minx Tilly 10hp
Hillman Minxiä valmistettiin Coventrystä kaakossa sijaitsevassa Ryton-on-Dunsmoren pikkukylässä, Sota-aikana Rytonin tehtaassa valmistettiin lentokemoottoreita. Minx tuli sota-aikana kuuluisaksi armeijalle valmistetusta ja 10-verohevosvoimaisesta Hillman Minx Light Utility-mallista eli Tilly-pickupista,jollaisia olen nähnyt useissa sota-aikaa käsittävissä brittifilmeissä sekä -televisiosarjoissa..
Sodan jälkeen 1945-47 valmistettiin sotaaedeltävän mallin takakontillista variaatiota Minx Phase I-nimikkeellä.
Sotaaedeltävä Minx oli ns. luiskaperäinen malli ilman takakonttia. Moottorina uudessa Minxissä oli vielä vanha 1185-kuutioinen sivuventtiilimoottori. Erikoista mallissa oli itsekantava kori. Vv.1947-48 valmistettiin vuoden Minx Phase II-mallia ennen täysin uuden Minxin esittelyä.

1939 Hillman Minx Foyles War-televisiosarjassa

1948 Hillman Minx Phase II Drophead Coupe
Hillman Minx Mark III -1957 Mark VIII:
-----------------------------------------------------------------

1948-51 Hillman Minx
 Helsingintiellä.Taustalla
 Ol.Tähkän liikerakennus
 ja ravintola,
Juhart
1949 Hillman Minx Mark  V

1950 Hillman Husky Mark V

1955 Autokuvasto.Humber Hawk Series III,Hillman Minx
Mark VIII Californian ja Sedan.
Autola Oy

1953 filmatusta elokuvasta Flottare
i färg.1950 Hillman Minx
Mark V Drophead Coupe
Suomeenkin näitä sodanjälkeisiä vanhakorisia Minxejä saatiin jonkinlainen määrä Autola Oy:n maahantuomana..
1948 Minx Mark III sai päälleen uudet modernit kuosit,mutta vanha 1185-kuutioinen sivuventtiilimoottori pysyi yhä voimanlähteenä vaatimattomin 35 hevosvoimin.
V.1949 Minx Mark IV:n tehoa nostettiin 37.5 hevosvoimaan.
V.1951 Minx Mark V sai kylkeensä kromilistat ,mutta vaakakromilistainen maski pysyi ennallaan,kunnes v.1953 Minx VI sai uuden leveämmän kromihymyn. Samana vuotena Minx Californian Hardtop eli brittiläisittäin Pillarless Coupe esiteltiin..Pieneen Suomeenkin näitä Californian-malleja saapui jonkinlainen määrä. Minxiä tarjottiin myös avomallisena Drophead Coupena ja Hillman Husky Estate Car-ina eli farmarimallina.
Minua oli aina kiinnostanut 1948-1952-malliset ja nelioviset Minxit ulkonäöltään,etenkin vaaleanvihreänä..joka oli ja vielä on mielivärini,kuten kuvassani olen maalannut yhden parkkiin Helsingintiellä.
1956 Standard 8 Super
Mielestäni Minx toi mieleeni maskillaan säyseän ja turvallisen kuvan pienestä perheautosta,joka oli yhtä luotettava ja turvallinen kuin kotiäiti essussaan lieden ääressä..
Samanlaisen turvallisen ja vaatimattoman kuvan sain pienestä Standard 8-mallista,jota Traktoauto edusti.
Sillä oli kylläkin pieni puute Minxiin verrattuna,koska siitä puuttui avattava takakontin kansi,jolloin matkapakaasit piti aina tunkea takaovista selkänojan yli tavaralokeroon. Vasta Standard 10-malli sai avattavan matkatavarakontin..

1951 Hillman Minx-esite amerikkalaisille
ja kanadalaisille diilereille


1956 Rootesin Hillman-,
Sunbeam- ja
Commer-mallisto
V.1953 lisäksi esiteltiin Minx Mark VII-mallisto,joka sai pitemmät takasiivet sekä tilavamman takakontin ja v.1954 Minx VIII,joka varustettiin isommalla 1390-kuutioisella moottorilla.Sama voimanlähde tuli seuraaviin 1956 esiteltyihin Audax-malleihin,joidenka korisuunnittelijana oli amerikkalainen Loewy Studio..
Amerikkaankin Minxiä myytiin bensapihinä vastineena isoille ja bensajuopoille jenkkimalleille.
Jenkeistä löytyy vieläkin romuttamoista Minx Californian- ja Drophead Coupe-malleja...
Jenkkien Minxin vastaanotto kuitenkin oli ollut melko laimeata.
1953-61 Isuzu Motors valmisti Japanissa lisenssillä Hillman Minxejä Isuzu Bellettin valmistukseen saakka.
Minxiä koottiin myös Australiassa sekä uudessa Seelannissa.
Australiassa Minxiä sai myös Utility- eli UTE-pickupmallina.
Uussiseelantilainen Minx oltiin ristitty Humber 80-ja 90-malleiksi Audax-sarjassa. Kaikki australialaiset ja uusiseelantilaiset Minxit oltiin koottu CKD-(Completely Knocked Down) osista...
Jopa toisessa kotimaassani Filippiineillä Hillman Minx oli suosittu mm. taksikäytössä Standard 8-10-mallien kanssa
1966 Kartimar-ostoskeskus Manilan Pasay Cityssä.
Etualalla 1955 Hillman Minx VII.1965 Hillman
Super Minx-taksi oikealla perässä


1958 ca. Rizal Avenue,Manila.
Oikealla MB 180d-taksi,Standard 8-taksi ja
 Standard Vanguard Phase I
V.1953 lähtien Manilassa RAMCAR Inc. kokosi Hillman Minxiä aina Super Minxiin asti.
Hillmanin valtuutettuna piirimyyjänä ole Henderson Trippe Inc. Manilassa. Ramcar Inc. tunnetaan  nykyään mm. autonakkuvalmistajana (Oriental,Motolite jne.)

1950-lukuinen Ramcar Inc.-
Oriental-akku- ja Hillman
Minx-mainos

1956 Hillman Minx I
Audax Hillman Minx Series I-Series VI (1956-67)
---------------------------------------------------------------------
V.1956 amerikkalainen Loewyn studio muokkasi Audax Hillman Minxin aivan uuteen uskoon miedoin Studebaker Championin piirtein.Ranskalainen ja eksentrinen Raymond Loewy oltiin pestattu jo v.1939 Studebakerin muotoilijaksi...
Minx Series I-VI sai vuosien aikana monia kasvonnostoja moottorin tilavuuden noustessa 1390-kuutioisesta (I-II) 1725-kuutioiseen Series VI:ssa 1965. Järjestysnumerosarjasta kuitenkin omituisesti puuttui IV malli...IIIC:n ja V;n välistä kuin luokalta pudonneenna.
Audax-sana merkitsee pitkänmatkan pyöräilyä ja melkoisen pitkän matkan Minx-sarja rullasikin,kunnes uusi Hunter-mallisto esiteltiin..
Mallisarjoissa käytettiin monenlaisia rattivaihdevariaatioita,mutta I-II-sarjan optiona tarjottiin Lockheedin Manumaticin puoliautomaattia kaksin polkimin. III-sarja sai kuitenkin Smith Easydrive-automaatin ja V-VI-sarja Borg-Wagnerin...
Rootes Groupin Badge Engineerinä Minxiin lisäksi pohjautuivat Singer Gazelle sekä kaksiovinen Sunbeam Rapier Pillarles Coupe..
1958 Hillman Minx IIIC
1959 Sunbeam Rapier Monte Carlon rallissa
1965 Singer Gazelle
Kanadassa Hillman Minxiä myytiin Sunbeaminä.
Kuvassa 1966 Sunbeam Minx
1965 Hillman Super Minx mark II
Hillman Super Minx Mark I-IV (1961-67)
---------------------------------------------------------Hillman Super Minxin piti korvata Minxin III-sarjan,mutta III-sarja vaihdettiinkin VI-sarjaan,jolloin Super Minxistä tuli oma merkkinsä..Tavallista Minxiä suurempana mallina Super Minx-mallistoon v.1962 lisättiin farmari- sekä avomallit. 1992-kuutioinen-62-hevosvoimainen ja valurautakantinen nelonen myöhemmin vaihtui alumiinikantiseksi.
Super Minxiä pysäyteltiin Lockheedin rumpujarruilla ja sisustusverhoiluun käytettiin Vynide-keinonahkaa .Autossa oli nyt vakiovarusteena lämmitin,mutta radiosta piti maksaa erikseen optiona.Vaihteistona oli synkronoitu nelilovinen laatikko ykköstä lukuunottamatta lattiavalitsimin,mutta Smith Easydrive-puoliautomaatin sai tilauksesta..Super Minxiä sai yleensä yksivärisenä,mutta kaksivärikombinaatioita oli lisäksi tarjolla..
V.1962 esiteltiin Mark II.jolloin rasvausnipat poistuivat ja eteen asennettiin levyjarrut.Automaattivaihteisto muuttui Borg-Wagneriksi.
1965 Hillman Super Minx
Mark III
1964 esiteltiin Mark III,joka oli saanut 3 isoa sivuikkunaa per kylki. Panoraamatakalasi oltiin poistettu uuden isomman takaikkunan paikalta..Kattolinjakin oli madaltunut..
Samaa korimallia sai Singer Voguena sekä Humber Sceptrenä..
1965 lokakuussa esiteltiin London Motor Showssa Super Minx Mark V uudella 1725-kuutioisella moottorilla,jota myös käytettiin myöhemmissä Hunter- ja Arrow-malleissa..
1966 Super Minx vaihtui uuteen Arrow-mallistoon Hunter-nimisenä ja Super Minxiä valmistettiin Hunter-korisena vuoteen 1967..

1967 Hillman Super Minx
Hornin korttelissa näkyi 50-60-luvuilla useita Hillman Minxejä aivan 50-luvun alun malleista viimeisiin Super Minxeihin. Pidin enemmän niistä 50-luvun alun Minxeistä kuin Loewyn studion mallaamista Audax-malleista,joissa yritettiin matkia transatlantilaisia muotoja,kuten tilanne oli niin monessa muussakin brittiautomerkissä...
70-luvulla jopa Super Minxit näyttivät vanhentuneilta jokamiehen autoilta,joita autoliikkeet puskivat käytettyjen vaihtoautoplaanien takapihoille,koska kukaan niitä ei enää halunnut..
Hillmanin onnistui kuitenkin elvyttää merkkiään 60-luvun alussa Hillman Imp-pikkuautolla,jota brittiautolehdistö kritisoi.."liian pieni ja liian myöhään"..."Too Little,Too Late".
Impiä myytiin Suomessa myös Sunbeamina. Jäärata-ajoissa ja ralleissa tosin Imp näytti omat erikoisuutensa...

Sulo Vilenin 1956 Commer Superpoise


Elannon 1956 Commer Superpoise

1949 Commer QXR TS-3 kaksitahtidieselillä
1957 Commer Superpoise
,Airflow
Streamlines Ltd.
Samaa koria käytti
 Suomessakin
Dodge ja Fargo..
Commer Cob:
---------------------
Commer kuorma- ja tavara-autoautomerkkinä oli syntynyt jo v.1905 Etelä-Lontoon Lavender Hillsillä ja myöhemmin muutettua Lutoniin, eli 1970-luvulle asti.jolloin se ristittiin Dodgeksi,Chrysler Europen ostettua Rootes Groupin.
Kuorma-autoina itse tunsin Commerit 50-luvulla kauppalassa ja sitä ympäröivässä maakunnassa.Nokallinen malli oli Superpoise ja nokaton Commer piti erikoista ääntä erikoisella TS3-kaksitahtidieselillään.Commereita näin maaseudulla enimmäkseen maitoautoina brittiläisten Leyland Cometien rinnalla.Nokka-Commer-pakettiautoja näin myös toriautoina,mutta ilmeisesti Suomen kuuluisin nokka-Commer Superpoise oli Tankki täyteen telvisiosarja huoltamon pitäjän Sulo Vilenin hinausauto..
1926 Commer-merkin osti Humber ja v.1931 kummatkin merkit tulivat muodostamaan Routes Groupin,joka nieli lisäksi Hillmanin,Singerin,Talbotin,Sunbeamin sekä Karrier Lorriesin..

1956 Commer Cob Van
1961 Salon Seudun osuuskaupan
maatalousmyymälä ja
61 Commer Cob
V.1956 esiteltiin kolmiovinen Commer 7 CWT (Centum Weight Ton tai Hundredweight--1 cwt--100 paunaa)-Cob-pakettiauto,joka pohjautui Hillman Minx Husky-farmarimalliin.
Cobissa oli Minxin 1265-kuutioinen sivuventtiilikone nelilovisin lattiakepillä varustetuin vaihdelaatikoin. Cobin takaovi avautui sivulle tavaroiden lastaamiseksi...
1958 Commer Audax Cob Series I sai lisähevosvoimia ja Series II matalamman katon,syvemmän tuulilasin sekä mukavammat istuimet,kun Series III:a meikattiin erilaisilla kromimaskeilla ja trimmeillä..
Kotikaupungin Vilhonkatu numero 7:ssä Commer Cobia myi Salon Autotarvike Oy Panhadin rinnalla melko hyvällä menestyksellä,koska liikenteessä näkyi useita Cobeja..ja yleensä yhtä harmaina kuin kaupungin keskusta syystalvisin.

Tähkäpäiden Commer Cob
Lähimmän tutustumisen Commer Cobiin sain kun pappilan pihaan ilmestyi 60-luvun alussa seurakunnan uuden nuoriso-ohjaaja Veikko Tähkäpään Jyväskylästä hankittu ca.1961 Commer Cob... Van..
Sekin tuhoutui auto-onnettomuudessa ja Cobit alkoivat häipyä katukuvasta hiljalleen muiden pakettiautomerkkien tieltä. Cobistakin tehtiin piilofarmarimalleja,kuten niin monista muistakin sen ajan pakettimalleista...
V.1965 Commer Cob haudattiin ja tilalle syntyi Commer Imp-pakettimalli,joka pohjautui pieneen Hillman Impiin..ja Imp Husky-farmarimalliin..
Suomeen en usko montakaan Commer Impiä tulleen..jollei yhtään..Valmistuaikakin jäi pieneksi vuosille 1965-68....
Commer-pakettiautot näyttivät pienentyneen kuin pyyt maailmanlopun edellä..

1965-68 Commer Imp 5 cwt Van..