keskiviikko 28. helmikuuta 2018

Patanokkia,peeveleitä ja amatsoneja.Volvot savilaaksokauppalassa..

1938 Volvo.Laine.Salo-Kiila-Kemiö
Pitkänokista patanokkiin:
-----------------------------------------
1950 Patanokka-Volvo.Laine.Kori Nummelan.
50-luvun alussa opin tuntemaan Volvon savilaaksokauppalan onnikoiden maskeista.
Krominen pyöreä merkki vinosti poikkihalkaisevin nuolin pikkupojan nupissa koodasi heti linjurin Volvoksi....
Myöhemmin valettu Volvo-teksti näkyi bussien etupuskurissa.
Pekka Laineella oli näitä Volvoja,aluksi niitä pitkänokkaisia B10-B12-alustaisia (1938-50) sekä Patanokka-malleja (1939-54).
1950-lukuisten Volvojen alustat olivat B627-malleja. Volvon bussialustoja toimitettiin mm. Nummelan koritehtaalle Laineen Liikenteelle koritettavaksi..Laineen fliittiin sitten 50-luvun taitteessa lisättiin bulldog-korisia Volvoja,jotka liikennöivät Salo-Kokkila-Kemiö-reittiä..
Kaikkien näiden kyydissä olen päässyt köröttämään...ensiksi pitkänokkaisella 38-50-mallilla 1953 Kemiön Kiilan Ornäsin kesäpaikallemme..Patanokalla taasen v.1956 lähtien kuljimme kesälomille Suomusjärven Enäjärven Salmensillalle,josta patikoimme Salitun kylän läpi pakaasit kädessä viitisen kilsaa Katavasaaren kesämökin vastarannalle,josta soudimme keskisuomalaisella suippokokkaisella veneellä kädet rakoilla mökkisaareen..
Patanokkaonnikka taasen oli jatkanut pölypilvi perässään Salmensillalta Karjalohjalle..

Kauppalan linja-autoasemalta ennen matkalle lähtöäni osasin kollata laitureilla muiden seudun liikenneitsijöiden bussien lähtöjä ja saapumisia..kuten kuusjokelaisen Vainion Liikenteen,Särkisalon linjan,kiskolaisen Haapasalon ja Someron Linjan Volvojen..

1950 Bulldog-Volvo-Laine.Kori Nummelan.
Kauppalan naaapurikunnassa Teijolla koritettiin 50-luvun alussa Patanokka-Volvo-busseja.Teijon tehtailla tultiin myöhemmin rakentamaan erikoisia Volvo Duett-variaatioita,joista kerron myöhemmin..

1950 ca. Teijon tehtaan valmistamia
Patanokka-Volvo-busseja

1950-luku-Teijon tehtaan valmistama Volvo IB-11.
Kolmilinjat Oy..myöhemmin Paunu..

Pitkänokkaisia Volvo-kuorma-autojakin (LV180-290--1937-51) on savilaaksokauppalassa liikennöinyt muutama.
Sota-aikana ja sodan jälkeenkin sellaisia on ollut käytössä häkäpönttöisinä ,kuten salolaisella Vilho Katajalla.
1942 Kyllikki ja Vilho Kataja 1936-häkäpönttö-Volvon
nokalla
soramontussa.
1948 Volvo LV132 Patanokkapaloauto
Kauppalan ympäristöpalokunnilla oli muutama Volvo Patanokka LV120-220-sarjan paloauto (1939-1954),mutta kauppalan oma VPK pysyi merkkiuskollisina amerikkalaisissa Ford-hävittäjissä.Varsinaisia Volvo Patanokka-kuorma-autoja tulin näkemään ympäristökuntien meijereiden maitoautoina..

Älveistä Älliin:
--------------------------
1955 Axelssonin L340 Volvo
 liikkeen tallien
edustalla Torikadun puolella
Pappilan lähellä Horninkadulla sijaitsevalle Axelssonin talouskaupalle ostettiin n.1955 uusi Volvo L340-kuorma-auto jakelutarpeisiin.. L (ja aiempi LV) Volvon mallinumeron edessä merkitsi Lastvagnia,jota salolaisittain kutsuttiin lastibiiliksi.
Sillä teimme monet kesämökin muuttomatkat kesäkuun alussa Suomusjärvelle..kerran päätymällä sillä ojaankin,Axelssonin kuskin väistäessä tien keskellä hurjasti ajavaa Laineen Patanokkaa..
Pehmeä tienreuna oli pettänyt silloin,Volvon keikahdettua kyljelleen ojanpohjalle..
Ojanpenkalle levisivät pastorskan vyöruusuvesipullot,radion anodi-ja katodiakut,pappilan räsymätot ja huonekalut.. jukkapalmua unohtamatta..
Naapuri-isännän Valmetilla saimme Volvon takaisin tielle,pastorskan muistuttaessa punakorvaista kuskia holtittomuudesta aivan kesämökkirantaan asti..

1956-62 suomalainen Volvo Snabbe
1956 Volvo esitteli tylppänokkaisen B36 V8-moottorisen-120hv Snabbe F420-jakeluauton ja 1963 samannäköisen D36 4-sylinteridieselin-65hv Trygge L-425 jakeluauton,joka tehon puutteessa ei myynyt kovin hyvin..
Kauppalan liikenteessä näin jo 60-luvun taitteessa näitä Snabbeja suurten keskusliikkeiden jakeluautoina...

1950-luvun puolivälin jälkeen nokallisten Volvo-kuormurien suosio lisääntyi savikauppalalaaksossakin..
Muistaakseni niitä oli aluksi isoimpina L395 (1951-1965) Titaneina ja L385 (1953-65) Vikingeinä,mutta niitä pienempiä ja 1955 lanseerattuja L360-375 Brage-Starke-mallejakin vilahteli kauppalan kaduilla

1956 Volvo L360 Brage-mallisto
Varsinaisesti monet salolaiset liikennöitsijät innostuivat Volvon N86-malleista (1965 ensiesitelty) 60-luvun puolivälissä.
Volvo N86:t pitkään pysyivät rakennustyömaiden monttuajoissa,jakelutehtävissä,muutoissa sekä maansiirtoajoissa...
1960-1970-luku.Salolaisen Hugo Liukon Volvo N86
(entinen Salmisen Volvo)
Peeveleistä Amazoneihin:
---------------------------------------------

Pappilan naapurissa Torikadun risteyksen vastapuolella Lammervon housutehtaan johtaja Lammervolla oli 1947-54-mallinen ja sysimusta Volvo PV444...samanlainen kuin myöhemmin Liikkuvalla Poliisilla eli Lentävillä..
Lammervon sodankäynyt 1939 Chevrolet Deluxe oli vaihtunut tähän "mustiaiseen",jonka PV-logo merkitsi Personvagnia eli henkilöautoa..
Olen saanut istua tämänkin auton takapenkillä muutaman kerran..
Myöhemmin Volvo tuli vaihtumaan vaaleanvihreään 1956 Peugeot 403:een pöksytehtaan aika useasti vaihtuvassa henkilöautofliitissä..Johtaja Lammervo oli ollut jatkosota-aikana Kannaksella SA-korjaamovarikon vääpelinä,josta ilmeisesti johtui hänen kiintymyksensä käytettyihin autoihin..

1954 Liikkuvan Poliisin Volvo PV444


1950 ca Volvo PV830 droskvagn


Ruotsalainen 1951 Volvo P831-taksi
Pappilan portin eteen useasti pysähtyi Saustilan hautaustoimiston musta Volvo-hauturi,jonka uskon pohjautuneen PV831-832-malleihin.Saustila kävi aina kirkkokonttorissa kanslisti Laakkion luona kollaamassa kuolinilmoituksia.Itse ihailin hauturin valkoisia hapsuverhoja ja kultaisen pallon päällä seisovaa ristiä katolla.. PV-831-832-sarja oli suosittu Ruotsissa drotska-taksiautona,saamalla Suggan-lempinimen.. Suomessa näitä näkyi Helsingin poliisilaitoksella. Fennadan Komisaario Palmu-filmeistä ne tulivat tutuiksi koko Suomen kansalle..

1957 Saustilan Volvo PV831-hauturi Turuntien Esson edustalla
Salossa
1961 ca.Volvo PV51-56 Saloran toimitalon edustalla
1937 Volvo PV51

2014 heinäkuussa kuvattu 1958 Volvo PV 544
Salon torilla

En kajoa nyt paljoakaan sotaedeltäviin Volvon henkilöautomalleihin,kuten erikoiseen ChryslerAirflow-malliseen Cariocaan,koska sellaisia en tavannut liikenteessä..Silti yksi luiskaperäinen ja musta Volvo näkyi keskustassa joskus..ilmeisesti jonkun ympäristökunnan isännän taikka pirssikuskin ajamana..Malli oli ilmeisesti Volvo PV51-56 (1936-45)
Auton spottasin myös yhdestä valokuvasta Saloran uuden toimitalon edestä Turuntien ja Annankadun kulmasta 60-luvun alusta...Volvon varapyöräkotelo takakontin päällä kielii PV-51-mallista...
1957 Volvo PV444 Amerikanpuskurein
50-lukuisia PV444-malleja en muista paljoakaan olleen kauppalassa,mutta v.1965 oltuani kesän Upplannin Örsundsbron sikafarmilla possuassistenttina,näin useita 50-luvun lopun PV544-malleja Enköpingin pikkukaupungin toriparkissa.Näitä pienempitakaikkunaisia ja kaksiosaiilla etuikkunoilla varustettuja peeveleitä nuoret svedukollit olivat kustomoineet ralliteipeillä sekä maalanneet vanteet hopealla....vauhdin hurman lisäämiseksi.
Itse pääsin sinä kesänä oikein isojen Volvojen rattien taakse...Anderssonin maatilan Volvo BM Bison-traktorin puikkoihin ja myöhemmin hakiessamme Kalle Anderssonin kanssa Arvikasta läheltä Norjan rajaa Patanokka-Volvon työkonetrailerein Örsundsbrohon..


Salolaisten Kannisten 1966 Volvo Amazon v.1969
1965 Volvo Amazon
1960-luku toi turkulaisen Keskusautohallin kaupunkiin.
Liike avasi Horninkadulla Volvo-edustusmyymälänsä entisen Maanviljelyskaupan tiloihin Salon Säästöpankin naapuriin.
Liikkeestä kävin hakemassa uuden Amazonin brosyyrin ,saamalla lisäksi bonuksena 1965 Volvo PV544 pamfletin. Uutuutena PV:ssä oli reiälliset vanteet,samoin kuin Amazonissa,koska 1964-mallisissa oli vielä ollut umpivanteet ja isommat pölykapselit. Brosyyrin Amazonin punaiset ja ergonomiset vinyyli-istuimet olivat vuosimallin uutuuksia...uuden maskiritilän kanssa.
Siskonmiehelläni Epsalla oli 70-luvun taitteessa harmaa kaksiovinen 1964 Volvo Amazon,jonka kyydissä olin usein vieraillessamme Suomusjärvellä hänen isänsä maatilalla,muutamilla kiljun innoittamilla juhannusreissuilla ja samalla tapaamassa hänen vanhoja kavereitaan...
Amazonit olivat samoin yleistyneet Peeveleiden kanssa kaupungin liikenteessä..


1964 Volvo PV544 Favorit
Parhaimmat muistoni sain kaverini piirieläinlääkäri Hallbergin pojan Torstenin kyydittämänä heidän 1964 Volvo PV544 Favoritissa 1970-luvun alkukesänä.
Hallbergien Favorit oli vitivalkoisen,mustin kumiotiivisteikkunoin ja kolmilovisin lattiakepein.
Kesärentoutukseksi ajelimme helteisenä suvipäivänä ikkunat auki Favoritilla kaupungista Perniön ja Särkisalon kautta Kemiöön,kuuntelemalla halvan Clarion-autoradiomankan pienistä hattuhyllykaiuttimista Jose Felicianon kappaleita,kuten Rainia..
Jose Feliciano oli silloin pinnalla kaikkien intellektuallisempien opiskelijoiden keskuudessa..psykedeelisen musiikin ohella..
Minä olin silloin luppovuotena opettajakorkeakoulusta KOPin raksan mittamiehen apulaisena..ja Torsten taasen eli vanhempiensa varoilla vapaata hippielämää takatukka hulmuten..
Favoritin ja Jose Felicianon olen aina yhdistänyt toisiinsa sen jälkeen....

                                            1969 Rain by Jose Feliciano