sunnuntai 21. lokakuuta 2012

Wang-wang-syndrooma.Filippiiniläiskirjeitä ja Lontoon postillaa.

Vanha ambulanssisireeni
Wang-wang-syndrooma
===============================

Wang-wang: sireeni Filippiineillä

Wang-wang
------------------------------
(Bang bang--Nancy Sinatra)
I was the medic and he was the driver.
We rode on ambulances made of glassfiber

He wore green and I wore white.
He would always win the flight..

Wang-wang he hit him down
Wang-wang he hit the ground
Wang-wang my baby hit him down...
1991-45 Philippine Army
Medical
Unit Carabao ambulance

Filippiinien presidentin Benigno "Nonoy" Aquinon ensimmäinen lupaus astuessaan virkaansa parisen vuotta sitten oli poistaa kaikki laittomat sireenit eli wang-wangit Manilan kaduilta senaattorien,kongressimiesten,kaupunginjohtajien, kunnanvaltuutettujen ja kaikkien valtionvirkamiesten autoista.Syynä oli sireenien laiton käyttö,missä useimmat kansan äänestämät virkamiehet käyttivät sireenejään päästäkseen liikennesumista läpi viemään tyttöystäviään saatolle tai äkillisen vessahädän iskettyä peräsuoleen.
Monet kaupunkien pikkuvirkamiehet käyttivät paikallishallintonsa Philippines Charity Sweepstakesin lahjoittamia ambulanssejakin privaattikäyttöönsä sireenien ujelluksin.
"Power corrupts" oli eräs edesmennyt senaattorikin myöntänyt. Samainen senaattori oli myöskin lausunut yleistyvistä raiskaustapauksista uhreille shovinistisesti,että " Lie down and enjoy it!"
Sireenien käytöstä keskivertofilippiiniautoilijat jopa kuullessaan takaansa ambulanssin sireenin ujelluksen yrittivät tahallaan tukkia hälytysajoneuvon ajon,vaikka kyseessä olisi hyvinkin ollut todellinen hälytysajoa.
Itse presidenttikin näytti kansalaisilleen esimerkkiä virka-autollaan ajamalla Manilan tukkoisia läpikulkuväyliä saattueensa kanssa ilman sirroja .Kansa alkoi ajattelemaan saaneensa todellisen kansanpresidentin sitten Ramon Magsaysayn 1950-luvun puolivälissä.Magsaysayn presidenttikausi valitettavasti  päättyi kuitenkin lyhyeen lento-onnettomuudessa v.1956.
Manilan poliisivoimat saivat ratsioissaan mahtavia sireenikasoja poliisilaitoksien varastohuoneisiin pysäytellessään valkorekisterisiä valtion autoja laittomista sireenin huudatteluista.
Tuhansilta siviilautokuljettajilta samoin takavarikoitiin sireenit sakkolapuin.
Aina tyytymätön ja kiittämätön kansa kylläkin myöhemmin leukaili,että presidentti Nonoy Aquinon ainoaksi uroteoksi jäikin jälkipolville muistoksi vain wang-wang-laki.
Samalla lailla entinen senaattori ja myöhemmin kotiarestiin päätynyt presidentti Erap Estradakin heräillessään päivänokosiltaan senaatin kokouksissa sai aikaan ainoan ja ihan oman lakiuudistuksen...carabao-vesipuhvelin suojelulain.


Carabao wash
Juhart 2002
Pappilan Jussi omassa eurooppalaisessa ylpeydessään ja naiviuudessaan uskoi vain kehitysmaissa sekä banaanitasavalloissa tapahtuvan tällaista virka-asemien ja virka-autojen väärinkäyttöä.
Hän huomasi olleensa täysin väärässä.
Lontoossa sivustakatsojana hän oli seurannut ambulanssien ja poliisiautojen omalaatuista käyttäytymistä liikennesumissa ja liikennevaloissa.Huomioon täytyy kyllä ottaa,että todellisia hälytysajojakin tapahtuu isossa Lontoon kokoisessa kylässä satoja päivittäin,jolloin kanssa-autoilijat kohteliaasti antavat tietä hälytysajoneuvoille.
Viedessään vaimonsa joka toinen päivä Royal London-sairaalan hemodialyysiosastolle ja kytkee tämän koneeseen,hän poistuu 9. kerroksen osastolta alas sairaalan pihalle roskapöntön vierelle seuraamaan ihmisiä  sekä liikennettä.
4 tunnin dialyysin aikana hän joka täysi tunti tekee samanlaisen retken dialyysistä alas liikenteen analyysiin. Näin hän on jo pikkupojasta 50-luvun alusta asti tehnyt pappilan portailla,vaikka silloin rekisterinumeroiden kirjaamiseksi  kosmoskynällä taskulehtiöönsä aikoina,jolloin ainoat liikenteessä kulkevat autot olivat kauppalan porhojen sotaaedeltäviä letukoita,ulatakseja ja Saustilan Volvo-hautausauto..
Royal London Hospital.Whitechapel

Royal London-sairaalan pihalla on ambulanssiparkkipaikka,mihin tuodaan ja mistä viedään potilaita ja mistä ambulanssit lähtevät hakemaan potilaita joko sirrat päällä todelliseen hälytysajoon tai vain vakiohakuun,missä ei tarvita pillejä.
Pihalla seisoo neljä sinistä Skoda-lääkäriambulanssiakin,jotka eivät ole pariin kuukauteen liikahtaneet mihinkään. Ne ovat lahjoitusambulansseja..
Sairaalan 15. kerroksen päällä sijaitsevalle helipadille laskeutuu useita kertoja päivässä ilma-ambulanssikopteri roottorin lapojen korvia särkevällä lotkutuksella tuomaan onnettomuuksissa loukkautuneita Accident and Emergency-osastolle.
Ambulanssikopteri ei tarvitse sirroja,koska ilmaliikenteeseen sellaisia ei olla vielä keksitty,mutta sellainen aika voi hyvinkin tulla,koska Lontoon yllä kiertelee jumboja sekä airbusseja sadoittain päivässä pyytämässä laskeutumislupaa Heathrowiin,Gatwickiin,Stansteadiin,Southend-on-Seahin,London Airportille Woolwichissä ja muutamalle muulle metropolin ympärillä sijaitsevalle kentälle.
(II Maailmansodan aikana saksalaiset Lontoon pommituksissa käyttivät Stuka-syäksypommittajissa sireenejä lontoolaisten pelotteluksi) 
Pakkaspäivinä Lontoon taivas on täynnä suihkukoneiden kutomia valkoisia lankoja kuin hämähäkinseitissä.
Whitechapel Bengali Market and Royal London
at left
Whitechapel Roadin liikenne pysähtyy kerralla,kun sairaalan parkista työntyy ensiksi ilman sireenejä ambulanssi toisensa jälkeen punaisiin valoihin,jolloin pillit aloittavat ujelluksensa sinisten valojen häikäyksensä.Kyseessä ei ole monessakaan tapauksessa hälytysajo,vaan ambulanssikuljettajien omavaltainen sirrojen hyväksikäyttö tuskaantumisesta seisomaan valoissa.
Samanlaista käyttäytymistä näkee Whitechapelin ja Stratfordin välisellä pääväylällä,jolloin yhtäkkiä autojonon perästä ilmestyy kuin tyhjästä viherkeltainen London Ambulance Servicen sairasauto,joka pistää sirrat vinkumaan,että pääsisi punaisista läpi omalla etuoikeudellaan.
Samoja temppuja käyttävät Metropolitan Policen bemarit,volvofarmarit,vauxhallastrat sekä hyundait..
Todellisissa hälytysajoissa nämä poliisiautot,samoin kuin ambulanssit sekä paloautot kuolemaa halveksien ajavat vastakkaista kaistaa päin täyttä faartia ja siksakkaavat autojonojen välistä kuin takaa-ajetut. Useasti on tällaisessa surmanajossa tehty lisää vainaita sairaaloiden patologisiin labroihin avattavaksi ja kylmähuoneisiin vietäväksi. Useasti jopa ambulanssit ovat joutuneet hakemaan onnettomuuspaikoilta loukkaantuneita ambulanssikuljettajia paareilla takaisin poleille. 
"Wang-wang he it him down!!" 
NHS:n kaunistelluissa tilastoissa ollaan päästy lukemiin.että v.2012 ambulanssit ovat keskimääräisesti saapuneet hälytyspaikalle minuutin aikaisemmin kuin v.2011. Siitä huolimatta NHS:n säästöpolitiikassa poliklinikkojen lakkauttamisista ambulanssit joutuvat viemään potilaita kauempana sijaitseviin sairaaloihin,jolloin infarktipotilaat sekä loukkaantuneet menehtyvät ambulansseihin.
DOA..Dead On Arrival!.
Yhtään hautausautoa Jussi autobongaajana ei ole vielä tavannut hälytysajossa sirroja ujelluttaen eikä  sinisiä valoja vilkuttaen.Niillä kun ei ole enää mihinkään kiire.
Mutta kaippa sekin aika vielä koittaa,että tieliikennelaki vaatii niihinkin asennettavaksi hälytysalarmit,Lontoon liikenteen tukkoutuessa samanlaiseksi maailman suurimmaksi parkkipaikaksi kuin Manila..
Lontoon liikenteessä näkee joskus mustia ja valkoisia pakettiautoja,joidenka kylkiin on maalattu kultaisin kaunokirjaimin Private Ambulance.Nämä ovat sellaisa hautaustoimistojen ruumiinhakuautoja,joita aikoinaan Suomessakin kutsuttiin lasareettien "leipäautoiksi".
Leipätyöksi katsotaan poliisiauton,ambulanssin ja paloauton ajaminenkin,mutta millä hinnalla!?
Ajoluvan saaminen Lontoossa on huomattavasti vaikeampaa ja kalliimpaa ajo- ja teoriatestein kuin Manilassa,missä kortin saamiseksi voi vilauttaa 500 pesoa (7.5 puntaa) LTO:n (Land Transportation Office) hakemuslomakkeen välissä ajamatta edes metriäkään. 

Ambulanssi onnettomuudessa
Poliisiauto onnettomuudessa.Syynä rattiväsymys.






Ei kommentteja: