lauantai 6. huhtikuuta 2013

Juna-aseman poppelien takana oli Amerikka.2.Jatkoa

2008 Classic Commercials.
Juhart pictures

2012 Classic Vans My Story
Juhart pictures
..They call me John...
Queen Bee


Kuvamaalarista talomaalariksi
-----------------------------------------

V.2003 Itä-Lontoo ei tarjonnut alussa virikkeitä minkäänlaiseen taiteentekoon,muutettuani talonmieheksi numero 42 Shrewsbury Roadin edvardiaaniseen taloon,jonkalaisia Lontoossa on miljoonia.Elämä kulki filippiiniläisissä viikonloppufiestoissa,koska taloa asutti lisäksi 2 muuta sairaanhoitoalalla työskentelevää avioparia sekä kaksi  vapaata filipinahoiturineitoa.Tänään anno domini 2013 jopa ne naimattomat filipinat ovat perheellistyneet 25 vuoden asuntolainat harteillaan ja uudet Mitsubishi SUV:t velkatalojensa ajoluiskalla.
Lontoon filippiinoyhteisössä pitää näyttää paremmalta kuin naapurin de la Cruzit,vaikka sairaanhoitoalan ylityöt eli cablet vievät voimat.Soreista hoitureista oli samoin tullut pyöreitä matruunoja ja heidän miehistään kaljavatsaisia sairaalaportereita,joidenka viikonloput keskittyvät varvaspossu-ja Jack Daniels-juhlimisiin,videokesta kaikuessa kimeätä Sinatran My Waytä,naapurin ryssärakennusmiesten laulellessa puna-armeijan kuorona Volgan lautturia ja puolalaisten putkimiesten kiroillessa kyrvamatsia (puolalainen perkele) kivihiilivodkalaseihinsa.
Forest Gate oli 70-prosenttisesti bengalilaista korttelimoskeijoineen,rääppeiden koostuessa filippiinoista,venäläisistä,intialaisista,pakistaaneista,puolalaisista ja kourallisesta aidoista cockneybriteistä.
Valkoisena Pohjolan kasvattina katsoin kuuluvani etniseen vähemmistöön,kulkiessani maalarin haalareissa ja työkaluboksi kädessä kulmamoskeijoiden ohitse,missä partainen ja kissankuppikalottipäinen hameväki antoi vihaisia jihadkatseita infidelille.
Mietin oliko elämä samanlaista haaveideni Amerikassa ,missä se jihadistinen Nine-Elevenkin oli tuhonnut tuhansia ihmishenkiä Twin Towersin jumboiskussa New Yorkin Manhattanilla.
Minulle muutto Manilasta Forest Gateen tuntui samanlaiselta kuin muutto kansainvälisestä Jeddasta wahhabilaiseen Riyadhiin.
Queen Bee II

1967 Oxford Street X-mas laser lights

Itä-Lontoosta amerikkalaisuutta sai hakea kiven alta,vaikka joskus Romford Roadilla kiisi pitkä valkoinen Lincoln Town Car-limo bollywoodilaisen mumbairockin keinunnassa intialaisiin häihin.
Amerikkalaisia muistelee ristiriitaisin mielin vanhempi sukupolvi,joka oli kokenut Lontoon Blitzin 30-40-luvun vaihteessa.Naiset muistelivat jenkkisotilaita lämmöllä saatuaan hyvinpukeutuneilta ja kohteliailta,ehkä kovaäänisiltä GI Joeilta silkkisukkia,Hersey-suklaata ja pienen GI Joen masuunsa.Osa naisista War Brideinä muutti Jenkkilään ja Kanadaankin,
Brittisotilaat kyrmivät kulmien alta sarkaunivormuissaan komeavormuisia jenkkisotilaita kommentilla:
--Over-paid and Over here!
Samoin amerikkalaiset sotilaat olivat tehneet Manilassa alistaessaan alleensa good-will-lähettiläinä North Pierin Pom-Pom-satamatytötkin.

1939 Lontoolaislapsien pommisuoja
1945 GI Joes in Manila


                                               
V.1967 tekemäni 1949 Mercury-sketsi
Amerikkalaiset jättivät tänne saarille vahvan amerikkalaisen perinnön...amerikkalaisina autoina.
Jokaiseen amerikkalaistukikohtakaupunkiin oli jäänyt melkein havannalaismainen amerikkalainen autokalusto (1950-60-mallit) brittipoikien boy-racereiksi,joita sai taskurahoilla,kun uuden v.1962 Ford Anglian sai Dagenham Motorsin Ford-liikkeestä 610 punnalla,josta veroja kerääntyi 180 puntaa.
Itse sain jonkinlaisen uuden herätyksen ja kiinnostuksen brittiautoihin,joka hälventyi mielestäni pikkuhiljaa löydettyäni WH Smithin kirjakaupan autolehtihyllystä brittiläisen American Cars-lehden.
Silti olin ja vieläkin kiinnostunut brittiläisistä vaneista,busseista ja kuorma-autoista,joidenka teemalehtiin lähettelin kuviani. Brittiautot 50-60-luvulla olivat muuttuneet suunnittelustudioissa pikkujenkeiksi eli jotenkin koomisesti kutistetuiksi Trans-Atlantic-mutaatioiksi brittiostajille,joilla ei ollut varaa ostaa edes Kanadassa koottua kompakti-Valiantia.
Brittiaiheisia kuviakin syntyi aiheiden mukaan ja kyllä nuoruuteni brittiautoja oli siirtynyt paperille aivan olan takaa muidenkin katseltavaksi.




Liitokettu


I maailmansodan lamppulikat

Kuvakollaashi liftareista Salossa v.1969.
Kuvassa Ford Cortina ja Zephyr

1958 autokuvasto
Lastauslaiturin vitsiniekat

1952 Linja-autoasemalla

Lisäksi olin kiinnostunut brittiläisestä kilpa-autoiluhistoriasta 1900-luvun alun Brooklandsin kisoista 60-luvun vaihteen kilpa-Coopereihin ja tietenkin Timo Mäkisen Monten Mini Cooperiin.Suomalaiset kilpa-ajajat kuten Curt Lincoln ja Otto Bremer olivat minulle jo pikkukundina sankareita.Vielä 1980-2000-luvuilla jaksoin seurata formulakisoja,kuten Keke Rosbergin ja Mika Häkkisen ajoja.
Nykyisin formula-ajoissa kuvataan vain pit stopeja ja renkaanvaihtoja ikään kuin kaikki tallit ovat alituisesti
arvioineet väärän kelin renkaat.
Filipinavaimoni naureskeli,miksi suomalaisia miehiä ristitään sellaisiksi kuin Kekeiksi,koska tagalogissa Keke vastaa naisen p...ua.
Muutkin suomalaismiesten lempinimet,kuten Pertistä väännetty Pepe on siistimpi versio alatyylissä.
--Perverssiä kansaa!
Vaimoni oli lisännyt.
Lisäksi hän oli kysäissyt kuinka suomalaisia sitten ne autokilpailijanimet kuin Lincoln ja Bremer sitten olivat.
En osannut vastata,vaikka suomalaisjuuria löytyy presidentti Rooseveltinkin suvussa,kun niiden esi-isänsä oli suomalainen ja Ruotsin armeijassa palvellut Magnusson ja että entisen Ranskan presidentin juuret tulivat Savosta.Siellä tunnettiin tarun mukaan 1800-luvulla eräs Nenä-Kalle.
Bentley Paddock

Cooperit

Mäkisen Minihyppy
Is this the way to Brooklands?

Lagonda



1958 East African Rallye

1960 Lincoln,Bremer ja Cooperit Monacossa

Silk Cut Jaguar

Fuzzy Dice
Mika Häkkinen

Keke Rosberg

                                 
Woody Wash
Vasta v.2009 saavuttaessani maagisen eläkekynnyksen ja muutettuani Forest Gaten bengalikaupunginosasta nigerialaiseen Custom Houseen aloin suoltaa taidettani talomaalauksessa menetetyiltä ajoilta.Aiheeni ovat heilahdelleet mielialojeni mukaan 1920-luvulta 1960-luvulle.
Olin mielestäni hyvin taantumassa tarkalla etäismuistillani ja heikolla lähimuistillani 50-luvun molskihousuiseksi papinpojaksi,joka odotteli arkkipiispan tuloa Mercedes 170V:llään piispantarkastukselle.
Olin kysäissyt silloin arkkipiispalta oliko tällä "Pers Eres?",kulman poikien usitettua minua utelemaan.

Piispantarkastus

Vaikken kovinkaan ollut liikaa innostunut amerikkalaisten autojen siipien härskistä noususta 1950-luvun loppua kohti,niin nyt jälkikatsonnalla pidän niitä silloisen avaruusajan designtuotteina.Cadillacin ja Chryslerin tuotteet olivat härskimpiä siipien peittäessä jopa Dodgen farmarimallin takasivuikkunat kuin ylhäälle nousseet metson siivet soitimella.
Ford oli paljon konsevatiivisempi siivissä,vaikkakin v.1958-60 Lincolnit näyttivät raskaana olevilta elefanteilta.
Gone with the Wings

     
Oma 1961 Pontiac Laurentiani maalattuna pastelleilla santapaperille.
Pelkkä santapaperi Saudissa kävi maisemapostikortista.
                                         
Fallen 1957 Lincoln Capri
Juhart 2011
Kaunein auto minusta oli 1957 ja 1958 Lincoln Capri sekä Premiere hillityin siivin,vaikka Lincoln oli kasvanut v.1955 melko vaatimattomasta kuosistaan maantielaivaksi. Mercuryn v.1957 ja 1958 Turnpike Cruiserit taas muistuttivat panoraamalasin ilmaskuupein Flash Gordonin raketteja,Oldsmobilen koristellessa kromiraketteja siipiinsä.
Pontiac lopulta lopetti kromihenkselien käytön konepellillään,pukemalla mallinsa siivet kromitähtiseen vyöhön.
V.1959 Pontiac sai kahdelle jaollisen hymyn,mikä levisi v.1960 yhdeksi kromiripaiseksi virneeksi.
V.1960 Pontiac palasi kaksiosaiseen maskiin,mikä on säilynyt auton tunnusmerkkinä tähän päivään saakka.



Amerikansuomalainen saunasoto

My Little Red Roadster

Polishing  my Buick

Miss Miller

Used Cars

Desoto Bird

Back to Ponderosa

A Rod

Brylcreem mirror image

Grapes of Wrath

Studebaker Boots

jatkuu..

perjantai 5. huhtikuuta 2013

Juna-aseman poppelien takana oli Amerikka.1.Jatkoa Amerikka-kuva-albumiin.



California or Bust

Lihavista vuosista pulavuosiin
--------------------------------------
GM  Temple of Worship
                 
Saudi-Arabiassa hyvillä ansioilla suomalainen urakkamies muuttui 1980-luvulla yhtä turhamaiseksi ja omaisuuttaan näyttäväksi kuin petrodollareilla leuhkivat saudiherrat.Erämaaprojektin portacabinkonttorin edessä seisoi auringonpaahteessa saittimanagerien General Motors-fliitti kullanvärisistä Pontiac Parisienneistä valkoisiin Chevrolet Caprice Classiceihin. Firmanautoja käytettiin kovalla jalalla pelkkinä työkaluina.Itse sain alempana varastosuperviisorina palvelukseen astuttuani "aroautoksi" lokakuussa 1981 brasilialaisen VW Passatin,mikä moottorinsa puolesta kulki ikuisesti,vaikka kaikki sisustusheepelit ovenkammista kojetaulun nuppeihin irtosivat käsiin, Katsoin silloin nostavani itseni manageriluokkaan ,kun minusta leivottiin projektin ostomies,jolloin kävin Riyadhista ostamassa yönsinisen ja valkokattoisen 1974 Cadillac Eldoradon firman alaurakoitsijan sähkömieheltä. Sitä seurasi pian kultainen 1977 Eldorado sinisen päädyttyä nokkakolarissa korealaiseen Toyota Land Cruiseriin. 



                                               
1981 Aro-Eldorado korealaisessa kolarissa
Urakkamiesten nauttiessa aropontikkaa Mikko Alatalon "Se on yhtä Eldankaa"-biisiä hoilatessaan Jubailin putkimiesvillalla,minä hyräilin John Denverin "Country Roadia" viiden gallonan cowboyhattu päässä "Eldon " ratissa,
V.1984 olin ollut yli kaksi vuotta jo jäsenenä urakkamiesten AAA-kerhossa (Auto-Avioero-Alkoholi) ,johon jäseninä savolaisen saittiputkiesimies Koiviston eli "Pöhheikön" mukaan kuuluivat kaikki eronneet ja  karanneet. 
V.1985 minulla oli uusi talo Manilassa ja uusi Riyadhissa työskentelevä filipinasairaanhoitajavaimo.
Manilan Molave Avenuen kodin lanaistudiossa ryhdyin maalailemaan Saudikuvia,autotallissa 1976-mallisen hopeisen Oldsmobile Cutlass Supremen vaihtuessa mustaan 1966 Mercury Comet Caliente-avoautoon. Kaiken yltäkylläisyyden ja kerskahyvinvoinnin päätteeksi päätin ryhtyä kuvaamaan arabialaisen kertakulutusyhteiskunnan romutarhoja ja jopa tavallista beduiinikansaa,joka 
likaisessa kaavussaan sekä nahkasandaalijalkaisena yleensä  seisoskeli Al Rajjhi-pankin talletusjonossa käsissään muovipussit täynnä petrorialeita.
Äkkirikastuminen silloin oli hyvin tavallista öljy-tai kultasuonen löytyessä beduiiniteltan kupeesta. 

Beduiini

Oma Dodge Magnum XE  keittämässä Riyadhin Bathalla

Abdullah ja Parisienne

Aro-benzin

Al Faleh GM Service

Dammamin romis
                                           
Alms for the Poor
 Uuden vuosituhannen vaihduttua olin lopullisesti jäänyt Manilaan ja siitä todistuksena nahkalaukussani pitkään jonotettu residenssilupa.Olin saanut melkein puolifilippiinon statuksen ja asuinalueeni naapurini ,entisen Magnolian (paikallisen meijerituoteyhtiön) myyntipäällikön Berny Abejuelan ja entisen International Harvester  McLeodin varatoimitusjohtajan Pat Margallon kanssa kaadoimme Ginebra-kuppia possufiestoissa.Bernie ja Pat eläkemiehinä ja kymmenisen vuotta vanhempina pitivät minua tasavertaisena filippiinokaverinaan, Samalla tutustuin naapurissa ison compoundin omistavaan Mario Penyaan,entiseen negrosorientalilaisen pikkukaupungin varapormestariin,joka oli rikastunut korruptiosta sekä naimisesta filippiinosaksalaiseen Von Opel-sokeriplantaasisukuun. Berny oli paljasjalkainen manilenjo eli manilalainen,
Patin ollessa bicolilainen,alkujaan ja Daragasta kotoisin eli läheltä entistä Guinobatanin aurinkotaloani Pan-Philippines-maantien varrelta.

                                                 
Manolito

Typhoon in Manila Bay

Jeepney Wash

Wet market Siesta

Barriobound

After the market Day

Fisherman

Manila Street Urchin

Lolo Tong

Jeepney King
                                                         
Igorot Scooterista
Kolmikko,siis minä,Berny ja Pat,elimme hyvää keskivertomiehen ,joskin hiljaa tappavaa filippiinoelämää,mihin kuului sormiruokana illanistujaisten pikkelsöity koiran nahkakäristepulutan,rasvainen possuadobo,tulinen chilipippurinen Bicol Express,San Miguel-väkijuomat ja joskus salakäynnit keskiyöntunteina Beer Houseissa hehkeiden barmaidien seurassa..Pat kuoli hyvästä elämästä sydäninfarktiin ja Bernykin sai lievän sydänkohtauksen hyvänä kokkina ja Fundador-rommin ystävänä,jolloin tiemme erosivat terminaalisesti. Don Mario Penya sen perästä alkoi poikkeamaan aamukävelyillään mesenaattina Molave Avenuen lanaistudiossani,joka tuotti päivätolkulla filippiinoaiheisia maalauksia. Mario vei melkein väkisin tuhannen peson seteleitä vilautellen parhaimmat työni oman compoundinsa taidegallerian seinälle.Mario oli pihihkö maksaja,mutta lisärahan tarpeessani myin vanhempia töitäni alta pois.
Mario sanoikin mieluummin ostavansa mieluummin tuntemattoman taiteilijan hyviä töitä kuin tunnetun taiteilijan huonoja. Kuvissani en halunnut esittää muiden ulkolaisten tavoin Manilan hökkelikyliä enkä Smokey Mountainin kaatopaikan roskanpoimijoita,vaan tyypillistä näkemääni katuelämää sekä maaseutukaupunkien toreja sekä barrioita.

Forgotten WW2 Filipino Veterans

Jeepney Fare

Don Mariokin yhtäkkiä poistui multiin kalliin bermudanurmikon alle pitkään vaivanneesta sairaudesta,tarjoamalla ennen kuolemaansa minulle taidevelkaansa vanhana 1963-mallisena Mercedes-Benz 220S-autona,jota koskaan en saanut kuolinpesän taistellessa tämän omaisuudesta.Hänelle kerran myymäni Mercuryn sain kyllä takaisin ilmaiseksi seisomaan taloni eteen ,kunnes eräs filippiinokoripalloilija osti sen Baguioon entisöitäväksi.
Ennen Lontooseen muuttoani Beirutin taksimersuni osti eräs hautausliike,joka aikoi muuttaa sen Flower Cariksi.
Sen tilalle ostin toisen saksalaismallin,brasilialaisen Volkswagen-kuplan naapurin Lolo Marienjolta,entiseltä Yhdysvaltojen laivaston filippiinopuosuveteraanilta,jolle uusi Kia Pride palveli paremmin kauppa-autona.


On Golden Fish Pond

                                               
Desert Water Bag
Filippiinoaiheisten maalausten sivussa kävin ahkerasti Pasay Cityn Evangelista-kadun halpakaupoissa ja antikvaareissa sekä ostokeskusten Booksaleissä etsimässä kuva-aiheita Filippiinien Amerikan ajasta.Beirutin taksimersuni takakontti alkoi täyttyä Kaliforniasta tuotuja coffee table-valokuvakirjoista,30-luvun pula- ja säännöstelyajan historiikkesta,50-luvun Life-lehdistä sekä National Geographic-nidoksista,joskin osa tropiikin auringonpaahteen haperruttamina ja torakoiden syöminä.
Näin olin palannut omaan 50-60-luvun haavemaailmaani Amerikasta juna-aseman poppeleiden takana. Rapeahkot ja haalistuneet lehdet sekä nidokset tosin realistisina herättivät minut todelliseen 1930-luvun pula-aikaan,millaista myös Rockefellerit,Carnegiet,J.P.Morganit 
ja Vanderbiltit olivat kokeneet jo 1860-luvulla ennen nousemistaan Rags to Riches-miljonääreiksi.
Itse tulin päätymään alumiinitikkaiden juureen itälontoolaiseksi talomaalariksi.


1962 Vegas

Holiday Inn farm

Wheeler Dealer

Draught Mom

Thirsty V8

Okie Family

A Field of Tees

Extra Luggage
Route 66,
Herb,Lorna and Studebaker Champion
jatkuu...