tiistai 29. elokuuta 2017

Automaalausta kuvina.Vanhan roddarin muistelmat.2.

Walt Disneyn Dumbo
Little Golden Books




1937 Star Western
Ray Quigley

1962 .American Flyer.
World of Transportation.
Ray Quigley

1954 PS Model Garage
Ray Quigley.
Popular Science
Kiinnostukseni taiteellisiin autokuviin ei keskittynyt pelkästään automainoksiin,vaan kaikkeen julkaistuun mediaan lastenkirjoista tekniikkajulkaisuihin.
Vaikka 50-luvun puolivälin jälkeen olin yli 10-vuotias molskihousukossi,niin käväisin viikottain lainastossa jopa lastenkirjapuolella vilkaisemassa Tammen kultaisia kirjoja (Little Golden Books),joita kotonakin oli vino pino pikkusiskojen lukemiseksi Walt Disneyn Dumbosta Aku Ankkaan..
1957 Tammen kultaiset kirjat
Tammen kultaisista kirjoista minulle oli paras Antti autotehtaassa (Trucks by Little Golden Books),missä farmarin poika pääsi isänsä kanssa vierailemaan International Harvesterin autotehtaassa,isän harkitessa uuden pickupin ostoa..
Kirjan kuvituksen oli tehnyt kuuluisa kuvittaja Ray Quigley,jonka kuvia löytyy monista amerikkalaisista julkaisuista Star Western-länkkärilehdistä Popular Science-lehden Gus Wilsonin Model Garage-sarjaan..
Itse löysin 50-luvun lopulla partiolaisten paperikeräysvarastosta pappilan kellarikerroksesta vanhoja ja kansista revittyjä Popular Science-lehtiä,plokatessani parhaimmat kappaleet iltalukemisiksi,jolloin Ray Quigleyn piirrokset tulivat minulle tutuiksi...

1955 Antti  (Timmy) autotehtaassa,Trucks englanninkielinen versio.
Little Golden Activity Books
Suomessa Tammen kultaiset kirjat.
Kertomus Kathlyn Jackson,kuvitus Ray Quigley
1968 March PS.Model Garage.
Peugeot 404 by Ray Quigley

Jostain alitajuisesta syystä paljon myöhemmin 2000-luvulla itsekin maalasin kuvan punaisesta jenkkipickupista,ei kylläkään International Harvesterista,vaan Studebakerista nimellä Studded Boots on Studebaker..

1954 Studded Boots on Studebaker
By Juhart

Mercury and Six pairs of Jeans
By Juhart
Samoin Ray Quisleyn esimerkin mukaan uudella vuosituhannella tekaisin Model Garage-mallisen kuvan kuudesta farkkuhouisuisesta pojasta 1951 Mercuryn konepellin alla..

Lainaston lastenkirjaosastolta löytyi muitakin lasten autokirjoja.kuten kuuluisan kuvittajan Richard Scarryn kuvittamia henkilö- ja kuorma-auto- (Cars and Trucks 1959) teoksia Tammen kultaisissa kirjoissa..
1959 Cars and Trucks by
 Richard Scarry
Richard Scarryn autokuvat minusta olivat enemmän karikatyyrisiä enkä pystynyt tunnistamaan kirjasta yhtään automerkkiä ,kuten 1956 julkaistussa ja Tibor Gergelyn kuvittamassa paloautokirjassa (The Fire Engine),jonka punaiset paloautot olivat amerikkalaisia LaFranceja..


1961 Ford Falcon.
Popular Mechanics

1959 Populär Mekanik
V.1959 syksyllä minulle iski uusi herätys löydettyäni linja-autoaseman Rautakirjakaupan kioskin ikkunasta uuden Populär Mekanik-lehden,minkä kantta koristi uusi 1960 Ford Falcon-kompaktiautomaalaus. Kuukausittain kävin ostamassa uuden PM-lehden taskurahoillani ja säästöistäni kesätöistä juurikasmailta ja maataloustöistä yhdestä Inkereen maatalosta.
Ruotsinkielinen PM oli käännös amerikkalaisesta Popular Mechanics-lehdestä,jota Rautakirjasta ei silloin saanut,kunnes 1962 löysin vitriinistä uuden amerikkalaisen Mechanix Illustrated-lehden.jonka tilaajaksi tulin v.1963 suoraan Topekan painosta pappilan postiluukkuun..
Mechanix Illustrated lehti julkaistiin ensimmäisen kerran 1928 Popular Mechanicsin ja Popular Sciencen kilpailijana..
Vanhempia amerikkalaisia Popular Mechanics-lehtiäkin löysin samoin paperikeräyksestä.Kumpien Popular Science- ja Popular Mechanics-lehtien kansikuvina yleensä oli futuristisia teoksia lentävistä autoista ja experimetal-lentokoneista tulevaisuuden autoihin.Kansikuvataide minusta kiinnosti eniten,miten joku kuvittaja pystyi luomaan paperille realistisia toteutuksia. mielikuvitusmaailmasta..

1948 Popular Science cover
By Reymond Brown


1958.Attack of the 50 foot
woman-filmijuliste
Reynold Brown
Eräs Popular Mechanicsin ja Popular Sciencen kansitaiteilija oli Reynold Brown,Alhambra High Schoolin käynyt kuvittaja,joka tunnettiin useiden Hollywood-filmijulisteiden tekijänä. Alhambran opettajana sattui olemaan kuuluisan taiteilijan Norman Rockwellin sisar,joka kehoitti Reynoldia siirtymään sarjakuvapiirtäjästä kuvittajaksi. Brown saikin stipendin Otisin taidekouluun. II maailmansodan aikana hän palveli North American Aviationin teknisenä taiteilijana.Hän oli kuvittajana monelle julkaisulle Popular Sciencen ohella,kuten Saturday Evening Postille,Boy's Lifelle,Outdoor Lifelle ja Popular Aviationille sekä monille pehmeäkantisille taskukirjoille..

60-luvun alussa Rautakirjan vitriinin ilmestyi lisäksi brittiläisiä autolehtiä.kuten mm. Autocar- ja Motor-lehdet.
Motor-lehden residenssikuvittajana oli Russel Brockbank..tai kuten silloin kutsuttiin... pilakuvapiirtäjänä.Brockbank kuvasi karikatyyrimäisen erinomaisesti brittiläistä autoilua.Amerikkalaissyntyisenä ja nuorena 1929 Britanniaan muuttaneena Brockbank osasi luoda kynästään melkein minkä tahansa merkkisen automallin sarkastisella brittihuumorilla höystäen..
Brockbank lisäksi oli kuvittajana satiirisessa Punch-lehdessä..

1932 Bentley Paddock at Brooklands
By Juhart
Brockbankin kuuluisa 60-luvulla Motor-lehteen taiteilema Bentley sai minutkin kerran maalaaman aivan värikuvan Bentley-varikolta Brooklandsin kilparadalta sekä toisen karikatyyrimäisen kuvan 1900-luvun alun Brooklandsin kilpurista,joka oli eksynyt Lontoon liikenteeseen.

1906
Is this the Way to Brooklands,Sir?
By Juhart
jatkuu..

sunnuntai 27. elokuuta 2017

Automaalausta kuvina.Vanhan roddarin muistelmat.1.

Painting Sarao Jeepney Red
by Juhart


Kirjoituksen otsikko voisi olla vikaan johtava,koska kysessä ei ole mikään automaalaus pohjatöineen vaihekuvina,vaan pieni katselmus piirettyihin ja maalattuihin kuvituksiin autoista kirjoissa ja lehdissä autonälkäisen ja kasvavan pikkupojan silmin.

Jo paljon ennen toista maailmansotaa autonvalmistajat olivat käyttäneet itsenäisiä kuvittajia automalliensa mainoksiin sekä myyntibrosyyreihin.
Osa valmistajista käytti mainostoimistoja,itsenäisiä kuvittajia ja osa omia "taidestudioitaan" eli suunnittelukonttoreitaan kuvastojen laatimiseen.
GM Yhdysvalloissa taisi olla ensimmäinen,joka perusti taiteellisen suunnittelustudionsa jo 30-luvulla.
Ford Motor Company silti vielä pitkään ennen 1949 Fordin suunnittelua taiteili mallejaan teknisessä suunnittelukonttorissa insinöörien valvovien silmien alla.

50-luvun alussa bensiinihajussa kasvavalle nuorelle pojanklopille autokuvien katseleminen keskittyi enimmiltään mustavalkoisiin automainoksiin sanoma- ja aikakausilehdissä,joista osa oli kotimaisten mainostoimistojen kuvittajien käsialaa,osa ulkomaalaisia kuvituksia suomennetuin tekstein.
Akseli Gallen-Kallela taisi olla autotaiteen uranuurtaja Suomessa maalatessaan julisteen Bil Aktiebolagetille v.1905,mutta hänen jälkeensä kukaan kuuluisampi suomalainen kansallistaiteilija ei koskaan ryhtynyt moiseen tempaukseen.
1961.Liftarit. APU
Suomalaisten aikakausilehtien kuvatkin olivat yleensä mustavalkoisia taikka ruskeita kuten Suomenkuvalehdessä. Apu-ja Kuvaposti-aikakausilehtien kansitaiteilijatkin saivat tyytyä erikoisiin sinipunapainoksiin 50-luvulla,mutta jo 1961 Apu-lehdenkin kansikuvat olivat muuttuneet kuvittajienmonivärikuviksi
Seura,Viikko ja Kotiliesi taisivat olla ainoita,jotka julkaisivat monivärisiä kansikuvia 50-luvulla mm. kuuluisten postikorttitaiteilijoiden ja lastenkirjojen kuvittajiien.kuten Martta Wendelin töinä..
Kotiliesi julkaisi Wendelinin kansikuvatöitä jo 30-luvulla.
Kotirouvien lehtenä tunnettu Kotiliesi kuitenkin julkaisi myös automainoksia jo 20-30-luvuilla. Naisia myös käytettiin houkuttimina
20-luvun automainoksissa suomalaisissa julkaisuissa....


1941 Kotiliesi.Kansi Martta Wendelin
1928 ca. Nash.Suomen Voimavaunu Oy.
Kotiliesi
1956 National Geographic.
Chrysler
Ensimmäisen huaukseni automainostaiteeseen sain pappilan seinänaapurin.suomenruotsalaisen Fammu-tädin alkoviyksiöstä 50-luvulla vierailtuani useasti hänen luonaan-Fammu kutsui minus ruotsiksi Lilla kavaljerikseen eli pikkukavaljeeriksi tarjoamalla minulle lukuhetkiä vanhoista keltakantisista National Geographic lehdistä Pommacin appelsiinisoodan ja ranskalaisten hedelmäkovakaramellien kera.että hovihammaslääkärimme myöhemmin joutui paikkaamaan riisitaudin rosoittamia hampaitani amalgaamipaikoilla..
Näiden lehtien komeat ja taiteillut automainokset saivat pikkukundin sydämen tykyttämään ja josta omat autotaiteiluni ponkaisivat alulle siinä vuoden 1955-56 kieppeillä..

50-luvun alun automainokset olivat minusta realistisia verrattuina vuosikymmenen lopun kuviin,joissa taiteilijat olivat tahallisesti venyttäneet pitkiä siipiautoja,etenkin amerikkalaisissa mainoksissa. Brittimainoksissa taasen pikkuautojen sisällä istuvat ihmiset oltiin kutistettu,jotta autot näyttivät paljon suuremmilta kuin todellisuudessa.


1959 Pontiac.
Kuvataide Art Fitchpatrick ja Van Kaufman
1961 Pontiac Laurentian.
Oma Pontiacini kuva julkaistuna Classic Vans ja
 Commercial -lehdessä.2012
By Juhart
Amerikkalaisnen taiteilijakaksikko Art Fitzpatrick ja Van Kaufman tuli kuuluisaksi 50-60-luvun Pontiac-taiteesta. Art maalasi autot ja Van maisemat.
Vuoden 1957 kesä muutti autohullun ja autokuvia piirtävän klopin elämää vakavammin,kun perheemme oltiin kutsuttu Suomusjärven Enäjärven Katavasaaren kesämökiltä vieraaksi vastarannalla sijaitseva helsinkiläisen Simulan perheen mökille kahville.
Isäpastori onneksi oli saanut vaasalaisen ja bensaa pissaavan Aldell-perämoottorin nykäistyä käyntiin,jolla seilasimme tällä kertaa ilman haavereita vastarannalle Simuloiden rantaan.

1957 Chevrolet Bel Air.
Saturday Evening Post.

1957 Saturday Evening Post.
Leaving Maternity Ward by
John Newton-Hewitt


Kahvikalaasien aikana  sain kopattua kouriini kahvipöydän alahyllyltä uuden Saturday Evening Post-aikakausilehden,jonka lukemiseen ja kuvien katseluun melkein autistisesti uppouduin,kunnes äiti joutui toistamiseen melkein huutamaan,että nyt oli lähdön aika kotimökillemme.
Kysäisin Simulan sedältä,jos voisin lainata lehteä iltalukemiseksi...ja vastauksena sain myönteisen myhäilyn piipunvarren takaa..jos vain palauttaisin sen takaisin seuraavalla kahvikalassireissullamme.
Kesämökkimme verannan pöydän ääressä ilkeältä haisevan päivänkakkaravaasin edessä ihailin lehden automainoksia..etenkin komeata tulipunaista 1957 Chevrolet Bel Airia,jonka taiteilija oli maalannut ylämäkeen melkein ajamaan lehdestä ulos syliini..
Silloin päätin ryhtyä aloittelevaksi autotaiteilijaksi,jona olenkin sitten pysynyt seuraavat 60 vuotta...
Minulle monet vanhemmat ihmiset ja kuvaamataidon opettajat olivat silloin naureskelleet,ettei autojen piirtäminen eikä maalaaminen vesiväripaperille ole mitään oikeata taidetta,vaan kasvuikäisen pojan esipuberteettista autohullun pojan fantasiointia,että kyvyilläni voisin vaikka laveerata maisemia taikka maalata potretteja..Ne ovat sitä oikeata taidetta!..Kun kasvat,niin pyri Ateneumin taidekorkeakouluun..
Siinä fantasiassa olen sitten pysynyt koko ikäni!
Pyrinkin v.1966 sinne "Ateniemeen" pääsemällä varalle...mutta armeijaan meno oli silloin yo-kirjoitusten jälkeen kiikarissa 1967 syksyllä,jolloin "Ateniemi" vaihtui Örön rannikkopatterilinnakkeeseen sekä myöhemmin Hankoniemeen..

1967 Örön linnakkeen 88mm Itko-tykki
ka vääpelin Mosse
By Juhart
Inttiin lähtö Rockwellian style
By Juhart

1945 The Wonderful Life of Wilbur the Jeep
By Norman Rockwell

1947 Going and Coming
By Norman Rockwell

1940s.Tattooist
By Norman Rockwell
1945 The Swimming hole
By Norman Rockwell
Henry Ford
The Authentic Farmboy
By Juhart

Ford Motor Company
50th Anniversary picture
by Norman Rockwell

Rockwellian Xmas.
Plymouth ad
Myöhäisheränneenä 70-luvulla aloin tutkiskelemaan etenkin amerikkalaisten autotaiteilijoiden töitä,huomatakseeni,että suurin osa kuvittajista olivat paljon muuta kuin automallien kuvittajia,joidenka aiheskaalat keskittyivät jokapäiväiseen amerikkalaiseen elämään auton kanssa tai ilman.
80-luvulla ostin Manilassa Glorietta-ostoskeskuksen National Bookstore-kirjakaupasta amerikkalaisen taiteilijan Norman Rockwellin upean julistekirjan,joka sysäsi minua syvemmin realistisiin maalauksiin..autojen kanssa ja ilman..Rockwellia pidetään Amerikassa aidon amerikkalaisuuden tulkitsijana.Toiseksi Rockwellin teokseksi ostin hänen partiolaiskuvakirjansa.
Hänethän tunnettiin ikipartiolaisena ja partioaatteen innokkaana kannattajana,jollainen isärovastinikin oli paikallisen partiolippukunnan perustajana 1949 kotikauppalassani. Tutkittuani Rockwellin taidehistoriaa enemmän havaitsin lisäksi,että hän oli kuvittanut automainoksia ja Henry Fordin historian Ford Motor Companylle.
Minä Ford-hulluna olin väsäillyt Henry Fordin ja hänen tuotteidensa kuvia olan täydeltä jo pikkukundista.

Forward America
By Norman Rockwell

1957 Tuntematon kolkkapoika
By Juhart..

jatkuu...