lauantai 30. maaliskuuta 2013

Uhkeat ja rohkeat.Jussin manilalainen autokuva-albumi.

Ninoy Aquino International Airport

1980-2000....
Vaellus pimeydestä valoa kohti
-------------------------------------------
Malacanan presidentinlinna

Malacanan palace premier guest house
Vain vuoden kuluttua Marcosien muutettua Havaijille eli v.1987 Cory Aquinon asetuttua Malacananin presidentinlinnan vierasmajaan, entisen MIA:n eli Manila International Airportin ja uudelleen ristityn Ninoy Aquino International Airportin valot pimenivät.
Niin pimenivät myöskin rouvapresidentinkin vierasmajan valot,kunnes dieselgeneraattori saatiin käyntiin.
Cory oli kansanpresidenttinä hyljännyt tarjouksen muuttaa Marcosin palatsiin,avaamalla siitä kansan nähtäväksi hirmuvaltiaan museon.
Manila näytti sodanruntelemalta ja pimennetyltä Beirutilta,jossa vilkkui vain muutama valopiste katuvalaistuksena.
Vallankumousjuonet ja vallankumouksellisten sekä niiden kavereiden nimet täyttivät päivälehtien,kuten Manila Bulletinin,Inquirerin ja Philippine Starin etusivujen otsikoita.
Vasemmisto oli tyrkyllä ottamaan vallan käsiinsä lakkojen rampauttaessa sekä julkisia että yksityisiä instituutioita. Valtion velkasaneerauksen takia rahaa ei löytynyt julkiseen eikä yksityiseen talouteen.
Taloudellinen infrastruktuuri oli murenemassa ja jopa Buendia Makatin bisnesskaupungissa oli saanut akneiset kasvonsa katupäällystysten laiminlyönneistä ,nyt tosin varojen puutteesta. Rahaisina aikoina katujen kunnostusrahat menivät kaupungintalon virkamiesten sekä urakoitsijoiden taskuihin.

South Luzon Expresswayn tulliportti tänään
Jopa pääkaupungin kaksi ikääntyvää pikatietä NLEX ja SLEX (North and South Luzon Expressways (Silloin niitä kutsuttiin vielä Superhighway-nimillä,joista autoileva kansa pudotti Super-sanan pois kuoppien takia). ,jotka ulottuivat pohjoisessa St.Ineziin ja etelässä Calambaan,eivät selviytyneet sadetuhoista eikä murentumisista.Rikkana rokassa kansalaisjärjestöt saivat aikaan oikeuspaatöksen,ettei PNCC:llä (Philippine National Construction Co.) ole enää oikeutta kerätä tullimaksuja köyhiltä autoilijoilta.
Demokratia oli huipussaan eikä PNCC:tä enää voitu ivata Philippine National "Collection" Companyksi.
Filippiinokekseliäisyydellä tulliteiden kanaverkkoaitoihin syntyi omavaltaisia ulosmenoreikiä,tekemällä ns. service roadit tukkoisimmiksi,liikenteen seisahduttua jättikoomaan.
Manilaa alettiin kutsua maailman suurimmaksi parkkipaikaksi.
Talouskasvuun ei ollut enää luottamista eikä kukaan rohjennut edes ajattelemaan mistään liiketoimen perustamisesta..
Oliko tämä se vapauden hinta Marcosin ryöstöhallinnon jälkeen?
Meidänhän piti vapaudessa panna poskeen kreemikakkua tai paeta hissuksiin Manilan kiihkeästä elämästä silloin vielä tuntemattomaan lomaparatiisiin Boracayn saarelle.
2000-luku.Makati Cityn
Ayala Avenuen risteys
Rikkaidenkin pula-aikaa
---------------------------------

1983 Toyota Corona Silver Edition
Maan autoteollisuuskaan ei pysynyt terveenä.
Uusien autojen dynaamisena duona ajoivat rinnakkain Nissan Stanza ja Mitsubishi Lancer "Box-type" ainoina merkkeinä,jotka pistivät päätään ylös vanhojen autojen massasta vuosina 1983-1987.
50.000 uuden auton myyntihaave leijui kylläkin pilvissä. V.1984 Ford Laserit,Toyota Corona Silver Editionit ja Isuzu Geminit tulivat käytettyinäkin myyntiin 150-prosentin lisähintalapulla uusien hinnasta täysin matkamittarilukemasta huolimatta.
1983 Ford Laser takaa
Siitä huolimatta,että Delta Motorsilla oli 45 prosentin kakku liikenteessä kulkevista autoista,firman romahdus merkitsi sitä,että uusia Toyota-malleja piti tuoda maahan epävirallisista lähteistä. Jos joku ostaja halusi toista merkkiä,tämän piti kääntyä OFW-kaverinsa eli Balikabayanin puoleen.(OFW-Overseas Filipino Worker:Balikabayan-kotimaahan palaava). Saudista,ja USA:sta palanneet filippiinot yleensä toivat mukanaan uuden tuontiauton,joskin tullimaksut olivat päätä huippaavia.Tullistakin  toki selvisi tarkastajan voitelulla..Toisena autonhankintamahdollisuutena olivat Angelesin Clark Airbasen ja Subicin Naval Basen jenkkisotilaat,joidenka aamukammoissa piikit olivat vähenemässä sen hetkisestä "sortiesta" sekä ADB:n (Asian Development Bank) ulkolaiset pankkiirit,jotka olivat poistumassa maasta.

Alakuvissa entisiä amerikkalaisten sotilaiden autoja:

1961-64 Ford Thunderbirdit Baguion Mansion Housen edessä

1963 Chevrolet Corvette Stingray

1962 Ford Galaxie 500

1970 Dodge Challenger Subic Bayssä
Lisäksi Cory Aquinon People's Power-vallankumouksen nyt "Powerless People" eli voimaton kansa valitteli bussien puutteesta toimintansa lopettaneen Metro Manila Transitin aukossa.
Uutena piikkinä autoilijoiden perälihoissa olivat liikenneministeri Orbosin suklaapojat eli Chocolate Boys-liikennepoliisit pikasakkoineen sekä omin keltaviivakaistoin.
*Nimitys tuli poliisien kaakaomaidon värisistä univormuista
Myöhemmin kiusaksi tulivat uhkarohkeat ja kuolemaa halveksivat narkkaribussinkuljettajat.
Rikkaillakaan ei ollut kovin helppoa.
Mercedesiä himoavat joutuivat ostamaan käytetyn Toyota Cressidan taikka Crownin,jouduttuaan upouuden 1984-mallisen Mercedes W123:n jonotuslistan hännänpäähän Commercial Motorsilla.
Mersua sai vain saksalaisen taksin norsunluun keltaisena,jollaisen 1980-mallisen 200b:n "Beirutin taksimallin" itsekin ostin käytettynä niinkin myöhään kuin v.1998.
Norsunluunvärinen mersuni oli silloin jo vintageluokkaa ja auton omistajana oli ollut Commercial Motorsin omistajan liikalihava rouva,jonka perän jälki oli tatuoitunut takapenkin keinonahkaiselle polsterille katiskan malliksi.

Jussin Beirutin mersu
ja sama autotallin freskossa.
Mercedesit tulivat silloin vakiovarusteinaan 80-sarjan ristikudosrenkailla,ilmeisesti MB:n Singaporen tehtailta eikä Stuttgartista sekä korinvärisin pölykapselein,nelivaihteisena,ilman ohjaustehostinta sekä saksalaisin kovaa käyttöä kestävin MB-Tex-keinonahkaistuimin. Tummennettujen ikkunoiden savunharmaat muovitintit sekä vakosamettiset istuinsuojat tulivat lisähintaan.Jollei sattunut olemaan"lasikamuja" eli glassmate'ja maahantuojan kanssa odotusjonon ohittamisessa,autonostajan piti ryhtyä jonottamaan viimeistä mersumallia ADB:n pankkiireilta.Todellisuudessa Mercedesin jonotuslista Stuttgartistakin oli 12 kuukautta.
Autoin suomalaisia urakkakavereitani v.1981 Saudissa Juffalin,Saudin Mercedes-maahantuojalla tilaamaan parisenkymmentä W123-mallia erikoisheepeleillä ja dieseleillä tuontiautoiksi.Noin vuoden kuluttua "saittikonttorin" pihalla seisoi nakuttamassa pitkä jono upouusia Mercedes-dieseleitä,joista "urkumiehet" rupesivat repimään Blaupunktin ja Beckerin stereoita uusien Jubailin elektroniikkasukilta ostettujen Pioneer- ja Nakamichi-sterolaitteiden tilalle.Se oli silloista hulluuden aikaa filppiinotyöntekujöiden saadessa ilmaiseksi autostereoita,joidenka yhden hinnalla Juan de la Cruz pistäisi kotibarriossa kuukauden pituisen barriofiestan kotikylälleen grillatuin porsasvartain ja täysin San Miguel Ginebra-ginivatsoin.Nykyään Mercedes-entisöijät maksaisivat kultaa alkuperäisen Becker- ja  sinipisteisen Blaupunkt-autostereon saamiseksi.

1980 MB 200b
Vain urheille
------------------
V.1988 urhea ja uskollinen Toyota uskalsi palata maahan Metrobankin partnerina, esittelemällä kolme vallankumouksellista konseptia:
--16-venttiilisen moottorin
--Lite-Ace MPV:n
--SUV:n näköisen AUV-mallin (Asian Utility Vehicle) Tamaraw FX:n.

1993 Toyota Tamaraw FX










Toyotan arkkivihollisuus Mitsubishin ja Nissanin kanssa syttyi Mitsubishin esiteltyä melko pikaisesti 16-venttilisen Lancer-Galant-malliston ja Nissan Sentra Maximan. Samanaikaisesti Mitsubishin L300-van hallitsi
jokapaikan luutana,Pajeron kehitellessä kulttistatusta.
Eräs paikallinen autoverstas kokosi omaa Pajero-versiotaan nimellä Parejo (parejo,pareho,tagalog: samanlainen).Espanjaan Pajero-merkkiä ei myyty,koska nimi vastasi paskaa.
Siinä paikassa tyhjällä tontilla EDSA:n varrella,missä "Ruusuvallankumouksessa" nunnat pistelivät kukkia panssarivaunujen tykinputkiin rukousnauhojaan näpläillessään v.1986,BF Steel oli rakentamassa Robinson Galleria-ostokeskusta.
1986 EDSA-vallankumouksen nunnat
Kadun vastapuolella Ortigas Avenuen kulmassa seisoi POEA:n (Philippine Overseas Employment Authority) toimitalo etupiha täynnään hakijoita jonottamassa lisenssiensä uudistamista OFW:iksi 
(Overseas Filipino Workers).
Edsan varrella Cubaossa oli nousemassa myös kaksi uutta ostoskeskusta Megamall ja Shangri-La.
Mega-nimike tuli jäämään kansan kielenjuuriin myös monina muina ajan merkkeinä kuten Manilan filmitaivaan box-office Mega Star'eissa,listaykkösiskelmälaulajien Mega Concert Queen'eissä ja King'eissä.Megatähtiä olivat Sharon Cuneta,Pop Fernandez ja Gary Valenciano..Manilan Michael Jackson..

Uudelle vuosituhannelle aasialaisesta vuosisadasta
---------------------------------------------------------------------

Iloista 1950-lukua Olongapossa,Subicin amerikkalaisen  laivastoaseman naapurissa

Iloista 1960-lukua .Angelesin Clarkin
 lentotukikohdan sotilaita
vapaalla baarityttöjen seurassa. 
Presidentti Cory Aquinon läksiäislahjana.EDSA ja Roxas Boulevard saivat uudet ja pitkään odotetut  ylikulkusillat .Vuosisadan viimeisen vuosikymmenen vallankaappausten perästä tunnettiin toivonhiukkasta, maan astuessa uudelle vuosituhannelle,minkä Aasia katsoi omakseen.Nousevan auringon maa oli jo toistamiseen valloittanut saaret pysyvästi,nyt kuitenkin lujiksi koetuilla Toyota-,Mazda-ja Nissan-merkeillä.Filippiinonaiset olivat puolestaan valloittaneet amerikkalaisen Angelesissa Clark Airbasen kyljessä sijaitsevien yökerhojen ja Beer Gardenien sijasta Tokion ja Kioton vastaavat huvipaikat "Yapajuki-viihdyttäjinä" eli tanssijoina aasialaisessa ystävyys-ja avunantosopimuksessa.
EDSA:a savuttivat Japanista ja Etelä-Koreasta uitetut kenjibussit,jotka vielä mainostivat risuaitakirjaimin Tokion ja Seoulin reittejä.
Ainoana erona v.1942:n japanilaisvalloituksesta oli,ettei busseissa toivotettu lakanoissa Mabuhay'lla (Mabuhay.tagalog--Tervetuloa) uusia isäntiä tervetulleeksi Manilan Open City'yn.


Japanilaishallinnon 100 peson seteli

Manila,japanilainen Open City 1942
Mutta tilanne ei näyttänyt parantuneen  pitkien sähkökatkosten eli brown-out'ien johdosta 1990-luvulla, suurten voimaloiden konkatessa ylikuormituksesta ja huollon puutteesta.Johnny Tanin hiljaisista japanilaisista Densyo-generaattoreista tuli liikemaailman ja varakkaiden kotitalousten merkkinimi.Lisäksi luonnonvoimat koettelivat saaria v.1991 Baguion maanjäristyksellä,jolloin jopa Baguion Hyatt-hotelli sortui maantasalle betonikappaleina.Samana vuonna Zambalesin maakunnassa Pinatubo-tulivuori sylki laavaa ja lahartuhkaa aina Manilaan asti,tuhansien jäätyä kodittomiksi ja satojen kuollessa kivettyneen laharin alle kuin aikoinaan Pompeijissa Vesuviuksen purkauduttua.Syvästi katolilaiset filippiinot katsoivat Taivaan Isän kostaneen maallensa johtajiensa rikoksista sekä ulkolaisten maahantuomasta irstaudesta. Seitsemisen vuotta purkauksen jälkeen matkustaminen pohjois-Luzoniin sadekauden aikana roikkui lahartuhkavaroitusten varassa.


Ylpeästi Manilan kautta Kaliforniaan
------------------------------------------                                                  
1991 Daihatsu Hi-jet Minivan
Nissan Vanettesta tuli kuuma myyntivaltti ja Sentrasta muokattiin California-farmarimalli.Nissan samoin oli naittanut 18-venttiilisiin moottoreihin hyvin suosituksi tulleita automaattilaatikoita,Maxima syrjäytti Bluebirdin ja myöhemmin Altima Maximan.Nissan Patrolia pidettiin kalliina jeeppinä ja Nissan Power pick-up,Frontierin edeltäjänä seurasi myyntilistoilla toisena Fransisco Motorsin Mazda B220:n perässä.Fransisco Motors oli saanut alkunsa Saraon kilpailijana jeepney-malleillaan. Suzuki jatkoi Beaveristä Vitaralla ja Esteemillä,uuden eteläkorealaisen Kia-merkin esiteltyä pienen Priden sekä isomman Esteemin. Kia Pride tuli suosituksi Manilassa jopa halvemman luokan taksi- ja poliisiautoina.Daihatsu toi markkinoille piskuisen Hi-Jet-vanin,Charaden sekä Ferozan. Hi-Jet otettiin avosylin vastaan pienenä taksivaninä,joskin alitehoisena suositun Toyota Tamaraw FX:n alaluokassa.
1991 Kia Pride.

1993 Nissan California
Kansanautoista Porscheihin
-------------------------------------
Kansan moottoripyörä
CDP:n eli Car Develoment Planin luomuksena kansanautokategoriassa Hondaa oltiin pidetty karsinan ulkopuolella 15 vuotta,saadessaan vihdoin murtaa muiden japanilaisoligarkien aidan läpi Santa Rosan Industrial Parkiin valmistamaan omia mallejaan. MVDP:n eli Motor Vehicle Development Programin astuttua voimaan usea autonvalmistaja koki jäävänsä paitsioon,ja Isuzu silmäillessään AUV-markkinoita (Asian Utility Vehicle),palasi markkinoille kuorma-autovalmistajana. Eri merkkejä edustavista fuusioyhtiöistä tuli kuuma sana automarkkinoille. BMW,Mazda,Subaru,Volvo,VW,Proton,Tata,Audi,Fiat,Hyundai,Chevrolet,GM,Porsche,Ssangyong,Dae-woo,IVECO,Alfa Romeo ja Renault uusilla malleillaan seisoivat sulassa sovussa kylki kyljessä puunatuilla automyymälöiden marmorilattioilla. Yläpiikissä nettoavia asiakkaita kyyditettiin kalliisti Porscheilla jopa ulkomaisille kilparadoille kokemaan vauhdinhurmaa.Autojen rekisteröinnissä alkoivat rekisterilappujen aakkosetkin loppua konsonanttipuolella ,T-kirjaimenkin jo hiipuessa tarjonnasta.
Kirkkaaman tulevaisuuden vihreitä versoja alkoi kasvaa autoteollisuuden palmupuun oksilla uuden BOT-lain myötä (Build-Operate-Transfer).Samoin hyväksyttiin se tosiasia,että PCMP-ohjelma oli ollut täydellinen fiasko (Philippine Car Manufacture Program).
BOT tarjosi energiantuottajille rikastuttavia bisneksiä,vapauttamisen johtaessa tämän päivän kilpailukykyisille viestintämarkkinoille
BOT:n kannoilla indonesialainen Citra tarjosi uuden "taivastien" Skyway:n  rakennusurakan South Super Expresswayn yläpuolelle presidentti Ramosin valtakaudella.


                               
Presidentti Fidel Ramos

Presidentti Joseph Estrada
Valitettavasti sekin jäi keskeneräiseksi presidentti Joseph "Erap" Estradan tultua valtaan,uuden filmisankaripressan istuessa keskiyön kabineteissa kaveriensa kanssa. Vasta seuraavan rouvapresidentin Gloria Macapagal-Arroyon hallintokaudella Skyway avattiin.
Samoin malesialainen United Engineers-yhtiö aloitti Coastal Highway-tieurakan.Tierakennusurakoissa STAR-ehdotus Batangas Cityyn (Southern Tagalog Arterial Road) katsottiin kypsäksi toteutettavaksi. Lisäksi kansainvälisen sataman rakentaminen (Subic International Freeport) elintärkeän Tipo Expresswayn kanssa Subiciin teki entisen amerikkalaisen laivastoasemakaupungin yhä vauraammaksi.
Subicista amerikkalaisten lähdettyä oli tullut disneymäinen muistomerkki vanhanajan amerikkalaisesta laivatotukikohdasta,missä Stop-merkitkin tarkoittivat pysähtymistä.
Manilan eteläpuolella tunnin ajomatkan päässä Tagaytayn vuoristokaupungista muodostui  uusi "taivaspalatsikaupunki",rikkaiden manilalaisten rakentaessa kesäpalatsejaan mäille tai kokonaan muuttaessa sinne pysyvästi.

EDSA:n tungosta

BOT:n myötä ryhdyttiin rakentamaan uutta LRT-4.paikallisjunalinjaa Pasay Citystä Quezon Cityyn,uuden kiskotien tullessa ristityksi MRT:ksi (Metro Manila Rail Transit).Rataurakan takia EDSA:lle syntyi valtaisa liikennekaaos,jolloin MMDA (Metro Manila Development Authority) keksi suman purkamiseksi "odd-even schemen",missä autoilijoita sallittiin rekisterilappujen viimeisen numeron mukaan käyttämään tietä tiettyinä viikonpäivinä. Kuorma-autoilta kiellettiin kokonaan pääsy EDSA:lle,mikä viestitteli uudesta raskaan liikenteen siirtymisestä yöaikatauluun synnytyskipuina 24-tuntia valveilla olevalle urbaaniyhteiskunnalle.
Angelesin uuden kansainvälisen lentokentän ja Subicin vapaasataman rakentamisen myötä ollaan kaavailtu raskaan rahtiliikenteen siirtämistä kiskoille.
Silti PNR (Philippine National Railways) tuntuu nukkuvan Tuhkimon untaan rahtiliikenteen parantamisessa,vaikka pitkään odotettu Manila-Bicol-matkustajarautatieliikenne oltiin elvytetty melkein moderniksi yhteydeksi Philtrancon ilmastoitujen pitkänmatkan bussien kilpailijaksi.

jatkuu..Philippines Ferrocarril..eli Filippiinien rautatiet
II maailmansodan aikainen PNR-höyryveturi






perjantai 29. maaliskuuta 2013

Tora..Tora..Toyota Tiara.Jussin manilalainen autokuva-albumi.

1965 Manilalainen Toyopet Corona-taksi kahlaamassa maihin

II japanilainen maihinnousu
-------------------------------------
                                 
1960 Toyopet Tiara
1960-luvulla monikaan filippiino ei suosiolla halunnut ostaa japanilaista autoa mielessään kipeät muistot viimeisestä japanilaisesta hirmuhallinnosta saarilla vuosina 1942-45.
Siitä huolimatta japanilaisia Toyopetejä lastattiin laivoista laitureille niin Kalifroniassa kuin Manilassa.
Los Angeles sai Toyopet Crownin ja Manila Toyopet Tiaran (myöhemmin Coronan) kuin herranlahjana entisiltä vihollisiltaan.
Filippiinot ovat aina olleet autofetistejä,joille auton ulkonäkö ostohetkellä on vaikuttanut enemmän kuin mitkään turvakeksinnöt,joita jo 60-luvulla sai ekstrahintaan. Turvavöiden sijasta Juan dela Cruz valitsi "magwheelsit" eli erikoisvanteet vaikka kallimpaan hintaan,koska hänelle auto oli ns,porma eli näytönaihe.
Sotaa kokematon nuoriso oli neutraalisesti vastaanottavaisempi japanilaisten autojen maihinnousuun Manilan North Harborissa,koska ne näyttivät moderneilta kiilanokilta kultaisin kruunulogoin.Niissä jopa oli vakiovarusteina AM-FM-radiot ja bucket seatit eli erilliset etupenkit.


Manilalaisia VW:tä ja amerikkalaisia autoja EDSA:lla ja Manilan Quezon Cityssä 1960-70-luvuilla
Taksiyrittäjän vanhempi 1960-mallinen ja raskassoutuinen Mercedes 180D vajain 40 hevosvoimin jäi liikennevaloissa seisomaan vihreisiin,uuden 1964-mallisen siloposkisen Toyopet Tiaran kiihdyttäessä edellä tuplahevosvoimin seuraaviin valoihin. Tavallinen keskivertoautoilija rasautteli silloin liikennevaloissa brasilialaisen VW 1500;n synkronoimatonta lattiaykkösvaihdetta,kojetauluun kiinnitetyn tuulettimen kuivatellessa Manilan pakokaasusaastetta kasvoilta,kun taas Toyopet Tiaran kuljettaja nautti Nippondenso-ilmastoinnin viilentävää ilmaa suljettujen ikkunoiden takaa,kepitellessään kaikkia neljää synkronoitua vaihdetta kultakruunuisesta vaihdekepin nupista..

1964 Toyopet Corona

Viattomuuden iloja ja nousukauden hurmaa
----------------------------------------------------------
1970-lukua muistellaan lievällä tunteellisuudella,vaikka silloin manilalaisessa katuelämässä mellakoitiin,Marcosin 7-vuotisen sotatilalain kahlittua vapaan sanan lehdistössä ja televisiossa sekä radiossa.Manilassa elettiin silloin kuin entisten espanjalaisten valtaajiensa kotimaassa generalissimo Francon dikatuurissa. Pintapuolisesti diktatuurin alistamaa autoilevaa melko naivia ja rauhaa rakastava kansaa viihdytti levy- ja c-kasettikaupalla Original Pilipino Music (OPM) sekä perinteinen vaudeville jatkuvalla soitolla Manilan kymmeniltä radioasema-aalloilta bensiinisäännöstelystä sekä kulutustavaroiden niukkuudesta huolimatta.Saarivaltiotahan kutsuttiin fiestamaaksi..
Vähäisiä naishepeneitä ja puolialastomuutta suosivat Bomba-elokuvat puoliriettain kirosanaotsikoin nostivat kiihkeätä moraalikeskustelua vastineeksi siihen,mitä MTRB eli valtion elokuvasensuurilaitos oli juuri hyväksynyt.

                                   Miss Universe 1974 Finalists in Manila

                                   
Cultural Center of the Philippines
V.1974 pidettiin  Miss Universum-kisat Roxas Boulevardin varrelle rautaperhosrouva Imelda Marcosin rakennuttamassa ja betonisessa CCP-FAT-rakennuskompleksissa (Cultural Center of the Philippines-Folk Arts Theater).Toinen suomalainen kaunotar Johanna Raunio vuoden 1953 Armi Kuuselan jälkeen valittiin maailman kauneimmaksi naiseksi.Viisi vuotta aiemmin v.1969 filippiinitär Gloria Diaz tuli valituksi maailman kauneimmaksi,vaikkei samassa betonirumiluksessa,minkä lattiavalun alle oli haudattu kymmenisen filippiinorakennusmiestä Imeldan kiireessä saada rakennus valmiiksi Miss Universum-kisoihin.
Imeldahan aina tykkäsi kauneudesta ihmishenkienkin kustannuksella.
Samassa rakennuksessa Lettermenit laulelivat serenaadeista eli kundimaneista pitävälle First Ladylle jopa tagalogiksi ja v.1975 Ali-Frazierin "Thrilla"-matsi teki maailmalla isoja otsikoita.


Marcos pani alulle maan ensimmäisen Morong Bataanin atomivoimalaitoksen amerikkalaisen Westinghousen urakoimana,mutta vielä tänä päivänä sitä ei olla avattu,koska v.1985 presidenttipari joutui kesken urakkaa muuttamaan Havaijille.Voimalasta jäi musta muistomerkki Marcosin hallintokaudelta.
Kansallismielisyyskin oli huipussaan IMF:n pidettyä konferenssinsa Manilassa ja jolloin se takasi usean luksusluokan hotellin rakentamisen pääkaupungin turismiin,uuteen maan elinkeinomuotoon.
Pääkaupungin läpi kulkeva Highway 54 ristittiin EDSA:ksi (Epifanio de los Santos Avenue),minkä varrelle arkkitehti Tony Trullench rakennutti ja piti yhtä maan hienointa Madrid-hotellia.

Entinen Highway 54 eli uusi Epifanio de los Santos Avenue (EDSA) v.1969
Vasemmalla 1969 Ford Taunus 20M Coupe,1968 MB 200b ja 1964 Opel Kadett
1970-luku EDSA.Vasemmalla 1962 Ford Galaxie 500,1967 Buick
Electra 225 ja 1965 Isuzu Bellett

Kaikesta nousukauden hurmiosta huolimatta ihmisvirrat jonottivat Yhdysvaltojen suurlähetystön edustalla viisumia sekä green cardia,vaikka edellispäivänä olivat osoittaneet mieltään samassa paikassa amerikkalaista imperialismia vastaan. Jopa varakkaat filippiinot jättivät kotimaansa Kalifornian kultaranikolle suunnatessaan.
Autoliikkeisiin ja yksityisille myytiin jopa jälkeenjääneitä BMW 2002:ia,Alfa Romeo GTV 1750:iä ja Volvo 142 DL:jä,joidenka varaosia oli vaikeata saada.Silti ostajia löytyi erikoismalleihin,uusien haltijoiden maalauttamalla niitä Ditzlerin paikallisen maalitehtaan akryyleillä sekä varustamalla löysät teleskoopit jäykemmillä Koni-versioilla.Saksalaismerkkejä pidettiin luksusautoina ja saksalaiset autotuotteet samoin menivät merkkiharrastajille kaupaksi Depran,Hoppecken ja Vartan akuin,Hirschmannin sähköantennein,Blaupunktin,Beckerin ja Grundigin autoradioin,Continentalin ja Semperitin vyörenkain ja Glasuritin tai Herbertsin akryylimaalein.

Vapaampaa liikkumista
--------------------------------
                                    1977 Native New Yorker by Odyssey

Sotatilalain ulkonaliikkumiskielto iltayhdestätoista aamuneljään nostettiin v.1978 ja matkustuskielto virallisesti lopetettiin v1979.
1980-luvun alkusoittona hotelleiden cocktailbaarien discoista jumputti Satuday Night Fever sekä TGIF (Thank God it's Friday).
Louis Ysmael avasi yleisölle Cote d'Azur-Studio 54:n yöelämän Odysseyn "Native New Yorker-hitillä.Lavashowbändit,kuten Kuh Ledesman "Music and Magic" nousivat suosiossa.
Laiton drag-racing palasi julkisille teille,Shakey'sin pizzapaikkojen avatessa Makati Avenuelle ja Magallanesin sekä San Juanin Greenhillsin Virramallin ostoskeskukseen dragstersien juottopaikoiksi.Filippiiniläistä Rallye Motorsports-urheiluautolajia elvytettiin Shellin Alcogas-ohjelmalla Michael Keonin johtaman kansallisen Gintong Alay-urheilunedistämisprojektin potkaisemana.Keon sattumalta oli australialaisen isän ja Ferdinand Marcosin siskon Elizabeth Marcos-Keonin poika.
Banawessa Quezon Cityssä ja Makatin Auto Cyclessä autofetistit saivat "pukea" ajoneuvonsa uusilla huoltoasemaheepeleillä ja magwheelseillä pogi'ksi eli komeaksi uusien ulkolaisten autolehtien innostamina. Hotellien lahjakaupoista sai käsiinsä sensuroimattomia International Herald Tribuneja.Economisteja sekä Financial Timeseja.Saksalaisesta Das Auto Motor und Sportista saksaa osaamattomat lukijat voivat kuolailla vain kuvista isomoottorisia Autobahn-kiitäjiä. Samoin uudesta Car-brittilehdestä filippiinoautoilijat englantilaista tekstiä osaavina saivat mehua mieleensä Cortinoiden ja Escortien virittämisistä GT:iksi taikka Mexicoiksi..tai ainakin maalauttamaan GT- ja Mexico-raitoja niiden kylkiin.
Ford Cortina MkII Phils.

Japanilaista machokulttuuria
---------------------------------------
Toyota Corona Coupe


Automarkkinoiden laajetessa ja hyvinvoinnin hiukan noustessa PCMP-jäsenet (Progressive Car Manufacture Plan) eli paikalliset autotehtaat pyysivät valtiolta lupaa laajentaa mallivalikoimaansa.
Toyota Corona sai machorautansa 2-ovisena hardtopina sekä Station Wagonina ja Corolla 2-ovisena SR;nä neliovisen perusmallin jatkeeksi. V.1980 Corolla Liftback ensimmäisenä paikallisesti valmistettuna autona sai 5-lovisen manuaalilaatikon. Mitsubishillä oli 2- ja 4-ovinen Colt Lancer,Celeste Coupe sekä 2- ja 4-ovinen Galant Gamma Wagon sekä 2-ovinen Galant Lambda. VW lisäsi mallistoonsa 2- ja 4-ovisen Brasilian brasilialaisen kuplan perään. Renault myi jo silloin isoa R20-mallia GM:n luovuttua Holden Toranasta sekä muista ruostuvista Holden-malleista,esittelemällä dieselmoottorisen Isuzu Geminin (Holden Geminin  eli Opel Kadett-version) sekä 2-ovisen Isuzu Trooperin.

Holden Gemini

Isuzu Gemini
Ford Telstar

GM käytti hyväkseen televisiomainoksissa saksankieltä Opel Asconasta,Mantasta ja Rekordista kiihdyttääkseen malliston myyntiä paksumpilompakkoiselle asiakaskunnalle.Samoin Ford esitteli saksalaisen Granadan kilpailemaan Toyota Crownin rinnalle.Ford Philippines myytyään Escort Brenda-malleja ja Cortina Mk1- ja Mark2-variaatioitaan vaihtoi Aasian automarkkinoidensa toimittajaksi japanilaisen Mazdan,
V.1982 Ford Laser ja Telstar kerskuivat mainoksissaan katodipintakäsitellyistä koreistaan,jotka lisäisivät autojen elinikää.
Ford Fiera AUV-malli (Asian Utility Vehicle) laajensi mallivalikoimaansa dieselmoottorisina. Toyota seurasi AUV-mallistoonsa Tamarawin  sekä armeijakäyttöön Mini-Cruiserin.jota myytiin jopa italialaisille carabiniereille.

Filippiinien armeijan Toyota Mini-Cruiser
Mitsubishi Minica

Suzuki Beaver

Datsunilta loppui tuotantokapasiteetti 200-mallistolle,jolloin sen tilalle esiteltiin 180B-mallit.
Datsun pick-up-malliksi tuli Chevy LUV,Fordin esiteltyä Courierin ja Toyota taas Hi-Luxin.
Bensiinihintojen noustessa Mitsubishi toi markkinoille piskuisen Minican,jota maalaiskaupungeissa käytettiin jopa takseina.Lisäksi Mazda esitteli etuvetoisen ja 8-vaihteisen Miragen,Toyotan taasen markkinoidessa takavetoista Starletia
PCMP:n ulkopuolisina merkkeinä Suzuki tarjosi Frontea tai Beaveriä,jos joku halusi eroittua joukosta.
Daihatsu vielä lisäsi Ferozan poikkeaville autoilijoille.Paikallinen ja kirjava "owner jeep-teollisuus" otti lasikuituisen Feroza-katon omakseen plagioimalla.

80-luvun alku ja Marcosin hallintokauden loppu
----------------------------------------------------------------
Paavi Paavali II toinen vierailu Manilassa 1995 Popemobilekiertueella.

Saarille vihdoin saatiin McDonaldsit,ensimmäisen avattua ovensa Manilan Morayta-CM Recton University Beltillä,Ferdinand E. Marcosin jälleen kerran tultua valituksi maan presidentiksi v.1981.
Samana vuonna paavi Paavali II vieraili ensimmäisen kerran maassa ajelemalla panssarilasisessa Popemobile-vaunussaan Manilan hurraavien katolilaismassojen läpi.Paavi ei halunnut tavata presidentti Marcosia ihmisoikeussyistä,jolloin Marcos julisti sotatilan päättyneeksi tammikuun 17. päivänä 1981.
"Peace upon you,too!"
LRT eli Light Rail Transit-junaliikenne.Imelda Marcosin lempiprojektina rakennettiin ilmaan Avenida Rizalin ja Taft Avenuen yläpuolelle,päätepysäkkeinään Paranaquen Baclaran ja Quezon Cityn Monumento.Magallanesin ostoskeskuksen Minggoy's-filippiinoruokaravintola menestyi hyvin paella- ja banaanikakkumenuillaan.
LRT Taft Avenuen yläpuolella


ZsaZsa Padilla,tuleva koomikko Dolfin vaimo,Gary Valenciano Manilan Michael Jackson ja Randy Santiago mustissa laseissaan  täyttivät Tavern on the Squaren tuolit Makatin Greenbeltillä Starry,Starry-ohjelmillaan.
Larry J. Cruz,entinen sanomalehtireportteri viihdytti katuravintoloillaan Adriaticolla ja Cafe de Havanalla artisteja menuillaan ja juomillaan filippiinotavalla.
Mutta seuraavat vuodet tulivat olemaan kaaoksellisia Marcosin hallinnolle.
Ensimmäiseksi iski  v.1981 kiinalaisjuurisen tekstiilimagnaatti Dewey Go Dee-skandaali,mikä melkein romautti Filippiinien taloussysteemin.Marcosin "hyvävelikaveri" Dewey Go Deen poistuttua maasta ja jättämällä jälkeensä 635 miljoonan pesovelan. Dewey Go Dee oli saanut jättiluottoja Central Bankistä pelkällä naamataulukolletariililla.Hänen tiedetään salakuljettaneen satoja miljoonia dollareita Marcosille Yhdysvalloista. Muuhun Marcosin hyvävelikerhoon teko iski pahimmin,mutta Marcos pelasti ritarinsa ikeestä.
Yli 3 miljardin dollarin pelastusrahastolla kahden vuoden aikana kaikki Marcosin kaverit pääsivät pälkähästä,koska Ferdy oikeastaan omisti näiden yritykset
V.1982 Meksikon talousministeri Jesus Silva-Herzog julisti,ettei Meksiko enää maksaisi maansa velkarästejä,jolloin kansainväliset pankit lakkasivat antamasta lainaa .Siitä syntyi maailmanlaajuinen  Meksikon talouskriisi.
                           
First Couple

Aquinon murha maaliskuun 1.1983
V.1983 senaattori Ninoy Aquino,Marcosin vastapeluri ammuttiin kuoliaaksi Manila International Airportin tarmakille,astuttuaan ulos China Airlinesin koneesta.Siitä seurasi  Filippiinien meksikolaistemppu,jolloin valtiovalta päätti olla maksamatta yhtään IMF:n velkaa,mitä oli kasaantunut 70-luvun keskiväliltä,jolloin IMF söi ja joi Manilan luksushotelleissa konferenssinsa aikana.
Maan uskottavuus bisnesmaailmassa laski nollille peson tippuessa 6 pesosta 20;neen dollaria vastaan.
Maan autovalmistajat alkoivat sulkemaan oviaan ckd-pakettien maahantuonnin kallistuessa,pankkivelkojen kasautuessa toistensa päälle.
1988 Nissan Pulsar hatchback 1.8l


Delta Motors Toyotan kokoajana sulki ovensa,suosittujen mallien osien maahantuonnin pysähdyttyä.
Fordin ja GM:n lähdettyä maasta Nissan astui tilalle Stanza-kompaktilla ja Pulsarin 2-ovisella hatchbackillä.
Vuosikymmenen lopulla Fordin AUV Fierasta syntyi Nissan Bida.
V.1988 vain Marcosin presidenttinä tuntenut sukupolvi heräsi vienonkimeään kotirouvan ja aina tipunkeltaiseen ternoon pukeutuneen Corazon Aquinon mikrofoniääneen People Power-presidenttinä."Cory" Aquino ,ammutun Ninoy Aquinon vaimo asetettiin virkaan hetkellä,jolloin maa oli vaipumassa sisällissotaan.
Alkuhurmoksesta toivuttuaan "The Filipino People",kuten Cory kutsui kansaansa, oli vaipumassa Imelda Marcosin  raamatullisesti "luvatun maansa" kanssa syvempään ahdinkoon,kuin voivat kuvitellakaan.
Corazon "Cory" Aquino


jatkuu..Vain rohkeat uskaltavat..