lauantai 2. helmikuuta 2013

Keisarin argentiinalaiset uudet vaatteet.Ranskalainen pitkä visiitti.

IKA-mallisto 1961
Bergantin,Carabela ,Jeep CJ ja Estanciera


Ranskalainen pitkä visiitti
---------------------------------------
Signorina espanjalaisella aksentilla. IKA Bergantin (1960-62)
------------------------------------------------------------------------------------



1958 Alfa Romeo 1900S Berlina

Carabelan eli vanhan Manhattanin valmistus päättyi v.1962,jolloin IKA kokosi muitakin automerkkejä.
Alfa Romeo oli myynyt IKA:lle vanhan Alfa Romeo 1900-henkilöautomallin muotit ja auto ristittiin IKA Bergantiniksi.
Tuotanto aloitettiin maaliskuun 10. päivänä 1960 ja autoa kuvailtiin ensimmäiseksi paikallisesti  "synnytetyksi",muotoilluksi ja kehitetyksi autoksi.
IKA;n Cordoban tehtaan omasta varaosavarastosta otettiin Bergantiniin Willyksen 2480-kuutioinen nelisylinterinen moottori,Jeepin takajousitus sekä ruumpujarrut,joita myös käytettiin Estancierassa.
Bergantinin mahakalut siis olivat melko agraarisia italialaisessa kuosissa. Auton akseliväli oli 2.62 metriä,kokonaispituuden ollessa 4.6 metriä
Toukokuun  31. päivästä 1961 lähtien Bergantiniin asennettiin 115-hevosvoimainen Continentalin kuutoskone,Estancieran ja Carabelan voimanlähede,mutta vain 133 autoa valmistui sillä moottorilla varustettuna.
IKA Bergantinin valmistus päättyi helmikuun 21. päivänä 1962.
Alfan näköistä automallia oltiin myyty lähes 5000 kappaletta Standard-, Deluxe- ja taksiversioina.

Que elegancia? Mitä eleganssia?
IKA Carabela,Bergantin ja Dauphinen
1961 IKA Bergantin
Signorita ranskalaisilla koroilla.IKA Dauphine/Ondine (1960-70)
--------------------------------------------------------------------------------------

IKA Dauphine

1970 IKA Renault-hyötyajoneuvot

V.1959 amerikkalaisargentiinalaisesta yhtiöstä tuli IKA Renault sopimuksella ranskalaisen Renaultin kanssa valmistaa Dauphine-malleja IKA Dauphine-merkkisenä.
Renaultille tällainen avoliitto ei ollut ensimmäinen,koska samanaikaisesti v.1959 italialainen Alfa Romeo sopi valmistamaan Dauphinea Portellossa,Milanossa Alfa Romeo Dauphinena aina vuoteen 1964 asti.
Alfa Romeo Dauphine erosi ranskalaisesta siskostaan italialaisilla 12 voltin  Magneti-Marellin sähkölaitteilla sekä Dauphine Alfa Romeo- että Ondine-Alfa Romeo-logoilla.
Brasiliassa Willys-Overland do Brasil lisenssillä valmisti v.1959-65 Dauphinea 23.887 kappaletta,1962-65 Gordinia 41.052 kappaletta,1963-65 Renault 1093-mallia 721 kappaletta ja 1963-67 riisuttua Teimosoa 8.967 kappaletta.
Kokonaistuotanto käsitti 74.617 autoa Brasiliassa.

Renault Teimoso

Espanjassa Renaultin sisarfirma F.A.S.A. rakensi Dauphine F.A.S.A.-malleja vuosina 1958-67 125.912 kappaletta.
Japanissa Hino Contessa 900 käytti Dauphinen alustaa lisenssillä.Renault 4CV:tä myös valmistettiin 50-luvulla Japanissa.
Argentiinassa IKA valmisti 97.209 Dauphinea ja Gordinia sekä diilerioptioilla kohennettua ,urheilullista
1093-mallia,mikä erosi ranskalaisesta versiosta.
IKA Dauphinen isosisarta IKA Fregatea valmistettiin vain yhden vuoden ajan IKA Rambler Classicin korvatessa mallin isommassa kokoluokassa v.1962.
Renaultin muita malleja Tipparellusta alkaen IKA:lla on valmistettu vielä tähän päivään asti Clioina,Meganeina,Kangooina ja Symboleina.


IKA Ondine.Dauphinen luxusmalli

IKA Dauphine-mainos

Amerikkalainen Torinosta.IKA-Renault Torino (1966-1977)
------------------------------------------------------------------------------------



1966 IKA Torino 4-door
V.1960 IKA:n toimitusjohtaja James McCloud oli saanut tehtäväkseen keskikokoluokkaisen auton valmistusprojektin,jolloin hän teki ensiksi sopimuksen American Motorsin kanssa Rambler Americanin ja Classicin kokoonpanosta.
Rambleria oltiin jo koottu Harenissa Belgiassa Renault Rambler Classicina myytäväksi Renault diilereiden kautta muunmuassa Ranskaan,Algeriaan,Hollantiin sekä Itävaltaan.
Amerikkalaisten silmissä mallia katsottiin keskikokoiseksi autoksi,mutta Euroopassa sitä pidettiin sikariportaan limona. Oletan.että Suomeen tuodut Rambler Americanit ja Classicit olivat Belgiassa koottuja,kuten monet 50-luvun lopun MoParin Dodge-Desoto-mutaatiot,jotka oltiin koottu kanadalaisella esimerkillä Plymouthin kuoseihin. Australiassa ja Uudessa Seelannissa samoin koottiin Classiceja.
1966 IKA Torino T 
1961 IKA Rambler Classic








Argentiinalainen IKA-Renault Torino-projekti oli valmiina tuotantoon v.1966.
Korisuunnittelussa oltiin komissioitu italialainen koriräätäli Pininfarina,joka oli jo vaatettanut 65-mallisen Rambler American Rogue-hardtopin.
Argentiinalainen Torino puolestaan oli hybriidi v.1963-64 Classicista sekä Americanista.
Auton korin keskiosa neliovisessa mallissa oli Classicista sekä etupellit että takakontti taas Americanista.Sisusta taas tuli Classicista,mutta moottori taas Jeepistä.
Moottoripuolella löytyi 230 kuutiotuumainen (3.77l) v.1963 kansiventtiilikuutonen,jota käytettiin alunperin Jeep Gladiator-pickupeissa sekä Wagoneerin nelivetokuormureissa.
Torinon ensiesittelyssä 30.11.1966 Buenos Airesin kilparadalla (mitä käytettiin vuosittain Formula 1 ajoissa) kolme mallivarioota oli tarjolla:
--neliovinen sedan 3-litraisella (155hp) moottorilla ja 3-vaihteisella laatikolla.
--kaksiovinen kupee 3-litaisella moottorilla (176-216hp) sekä kaksikurkkuisella Holley-kaasuttimella sekä neliportaisella manuaalisella ZF-laatikolla.
--huippuna oli 380W-malli (3.77l--215hp) kolmella vaakatasoon asennetulla Weberin kaksikurkkuisella kaasuttimella.
Auto kuulema pystyi jopa 205kph-huippunopeuteen. Torino menestyi argentiinalaisilla kilparadoilla,pärjäämällä hyvin kansainvälisissäkin kisoissa kuuluisa kilpamerkkejä vastaan.Kuuluisin kisa oli Nürburgringin 84-tunnin ajot v.1969 ,Torinon päästessä kolmannelle sijalle.
Tänä päivänä Argentiinassa kilpaillaan Torinoilla Turismo Carreteria- ,TC4000- sekä Turismo Zonal-luokissa.

1967 Torino Esso Terassi-kisoissa

1967-70 Tornado-moottori

Torinon paranneltu nelilinkkinen takakierrejousitus vääntövarsijousituksen sijasta oltiin lainattu Classicista.
Ainutlaatuisena piirteenä olivat Torinon etupään pidemmät itsekantavan koriosan runkopalkit kuin mitä Classicissa ja Americanissa käytettiin..
Ne ylettyivät koko matkalla sekä auton etu-että takapäähän asti,jolloin runko tuli huomattavasti jäykemmäksi.
Konstruktiota pidettiin sopivampana silloisiin  karumpiin argentiinalaisiin tiestöolosuhteisiin.
Torinon 2.7- metrinen akseliväli oli karvan pitempi kuin Americanissa Vaikka moottorit eivät tulleet AMC:ltä,auton alkuperäinen AMC- alusta pysyi tuotannon loppuun saakka.
Tuotekehittelyssä vuosien aikana ,kuten AMC:n silein ovinkahvoin,Torino oli enimmiltään argentiinalaista valmistetta joskin muutamilla maahantuoduilla osilla.
Auton merkkilogona on Torinon (kaupungin) vaakuna,missä härkä seisoo takajaloillaan,omalla tavallaan matkii Ferrarin pystyä oria. Pininfarina antoi mallille enemmän eurooppalaista näköä etupäähän ja takaosaan ja auton sisustan olivat vaatettaneet koriräätälin omat räätälit,jolloin uskottiin disainin iskevän paremmin argentiinalaisen kuluttajan makuun ja vähemmän jonain amerikkalaisena autona.
V.1970-76 Torinoa myytiin loistoautona ja sen kuuluisina "ostajina" olivat mm.Kuuban diktaattori Fidel Castro,Neuvostoliiton pääministeri Leonid Breznev sekä Libyan diktaattori Muammar al Gaddafi.
Uskoisin kylläkin argentiinalaisen sotilasjuntan lahjoittaneen Torinot samanmielisille yksinvaltiaille.
V.1957 helmikuussa Kuuban Formula-ajoissa Fidel Castro kidnappautti maailmankuulun argentiinalaisen kilpa-ajajan Juan Manuel Fangion,joka kotimaansa kisoissa oli ajanut Torinoa.
Kidnappausta pidettiin maailmanlaajuisena skandaalina.
Siitä lisää tulevassa stoorissa.



jatkuu..


perjantai 1. helmikuuta 2013

Keisarin argentiinalaiset uudet vaatteet.Kaiserin IKA-tarina.

1958 IKA Kaiser Carabela
Keisarin argentiinalaiset uudet vaatteet. IKA-tarina
-----------------------------------------------------------------------

1950-luvulla pikkupoikien suurena keräilyharrastuksena olivat Pauligin autokuvastot ja minäkin sain itselleni keräilyalbumin äitikappalaiselta lahjaksi autohulluuden näivettämiseksi. Pappilan kahvinkulutus oli normaaleja kotitalouksia suurempi seurakunnan kahvikalaasein,ompeluseuroin,piispantarkastuksin,vihkaisuin,kastein ja hautauksin. Äidin juoksupoikana minut lähetettiin ostamaan Leinon hellatehtaan viereiseen Mauri Bergrothin siirtomaatavarakauppaan ostamaan varttikilon paketin Pauligin Huomiokahvia papuina,jonka kauppias kaatoi sähköllä käyvään kahvimyllyyn jauhettavaksi nollalla.
Paketin sisältä sain käteeni Pauligin autokeräilykortin.
Yhdessä kortissa oli se Kaiserin kuva.
Se ei ollut kuva Saksan piikkikypäräisestä ja mursunviiksisestä keisari Wilhelmistä,vaan sellaisesta radikaalin näköisestä dollarihymystä,jonka tuulilasikin oltiin muotoiltu oikein sellaisilla hämmästyneen näköisillä kulmakarvoilla..vähän kuin ylisuurina tuulilasinpyyhkijöiden jälkinä.
Kaverini korttelissa kutsuivat kaikkien kahvinvalmistajien autokuvia "Paulingin" kuviksi.
Taisivat olla naapurissa asuvia Löfvingin poikia.
Autokeräilykuvia kyllä sai muiltakin kahvinvalmistajilta,kuten OKA-kahvipakateista,jossa muistin olevan myös Kaiserin kuvan.Muutkin kahvinvalmistajat lähtivät autokuvakeräyskilpaan mukaan,kuten AAA ja Olympia-kahvi

1957 Kaiser Special-maalaispirssi

1957 Willys-farmari.Tässä tapauksessa IKA Estanceria
Pauligin autokeräilykuvastoa

OKA:sta IKA:an
-------------------------
Juhart 2010
Suurennos Salon linja-
autoasemakuvasta
Oka-kahvin autokeräilylappujen albumeihin liimailun aikana v.1955 Kaiserin autotehtaan koneet olivat laivattu Argentiinaan.
Kaiser-Frazer tehtaan elinkaari oli melko lyhyt ja liukas,vaikka ensimmäisenä amerikkalaisena autonvalmistajana v.1947 esitteli sileäkylkisen malliston.Mm.Fordilla,Chryslerillä ja GM:llä valmistettiin vielä uudelleen uunissa paistettuja sodanjälkeisiä pullealikasiipisiä  malleja.Willow Runin tehtailta Studebaker samoin lanseerasi v.1947 Raymond Loewyn muotoilemat sileäkylkiset Championit ja Commanderit.
Frazer tippui tuotannosta Kaiserin sisarmallina v.1950.
Henry J. Kaiserin ideanpoikanen kompaktiautosta syntyi keskosena 10 vuotta aiemmin kuin muilla Detroitin autonvalmistajilla. Henry J- malli ei myynyt silloin ,kun sodasta tokeutuneet amerikkalaiset halusivat isompia moottoreita,suurempia autoja ja enemmän kromia. Searsin katalogimyyntiketjut ja kaupat myivät Henry J:tä Allstate-merkkisenä. Henry J:n lisäksi tehtaan Willys-kokoonpanolinjalta lanseerattiin  kompakti Aero Willys-mallisto.Hudsonillakin esiteltiin pieni Jet-malli,mikä myi huonosti. Kaiserin isompi auto Manhattan,Traveller ,Virginian sekä viisiovinen Vagabond-puolifarmari-mallistoina myivät odotettua vähemmän,tehtaan joutuessa vuosina 1953-1955 meikkaamaan edellisvuosien ylijäämävarastomalleista uusia.
V.1955 Kaiser lopetti autotuotantonsa.

Industrias Kaiser Argentina S.A, eli IKA ,argentiinalainen autoyhtiö perustettiin v.1956 Cordoban provinssin Santa Isabelin kaupunkiin amerikkalaisen Kaiser Motorsin yhteistyöprojektina.
Aero Willys
Sitä ennen Argentiinan valtio oli lähettänyt Yhdysvaltoihin emissaarin v.1951 tapaamaan autonvalmistajia mahdollisesta valmistuksesta kotimaassa. Kaiser ainoana kiinnostuneena hyväksyi tarjouksen,vaikka investointia pidettiin suhteellisen pienenä.V.1955 tammikuun 19. päivänä Argentiinan valtio allekirjoitti sopimuksen Kaiserin kanssa henkilö-ja kuorma-autojen valmistamiseksi. Kaiser oli jo kärsinyt laskusuhdanteesta kotimaan markkinoilla.
Willys Aeron Kaiser ensimmäisenä oli vetänyt tuotannosta pois v.1955 ,jättämällä
kaksi tuotantolinjaa seisomaan.
Kaiserin autonvalmistuskoneet lähetettiin meritse Argentiinaan ja josta Willyksen tuotantolaitteet pääosaltaan toimitettiin yhtiön uudelle tehtaalle Brasiliaan.
Kaiser synnytti Kaiser Automotoresin,kokonaan omistamansa holding-yhtiön,joka taas omisti osaksi juuri luodun IKA:n eli Industrias Kaiser Argentinan. yhtiön tuotanto-ja markkinointielimen.
Muina pääomistajina olivat Industrias Aeronauticas y Mecanicas del Estado (LAME) eli  Valtion lentokonevalmistus- ja mekaaniset tehtaat,jotka valmistivat lentokoneita sekä autoja.
Osakkeiden julkinen kysyntä ylitti tarjonnan.

Ensimmäisenä tuotiin maahan Yhdysvalloista 1.021 koottua autoa,tuotantokoneita sekä varaosia. Uuden tehtaan perustyöt aloitettiin Santa Isabelin kaupungissa Cordoban maakunnassa v.1955 maaliskuussa.
Ensimmäinen Jeep ajettiin tuotantolaitoksen ovesta ulos 27.4.1956. Alkutuotannossa valmistettiin Jeepin CJ-sarjan eri variaatioita Willys Jeepinä,kuorma-autona tai IKA Baqueano-pick-upina,Willys Jeep Wagonina tai IKA Willys Estancierana sekä IKA Utilitario-paketti-ja tavarankuljetuautoina.

IKA Willys-mainos
Hyötyajoneuvovalmistusta seurasi paikallinen
Kaiser Manhattanin 4-ovimallinen Carabela-versio,jota valmistettiin Yhdysvalloista maahantuoduilla koneilla..Yhdistetty Jeep-Carabela-tuotanto eli 22.612 autoa käsitti
81% kaikista Argentiinassa valmistetuista
autoista v.1958 ainoana valtion omistamana hyötyajoneuvovalmistajana.
V.1959 amerikkalaisargentiinalainen yhtiö muuttui IKA Renaultiksi  ranskalaisen autotehtaan sopimuksen tuloksena valmistaa Renault Dauphine-malleja IKA Dauphineina.
IKA Estanciera- ja Utilitario-käyttöopas

Ika-mainos v.1960




IKA Jeep-mainos

IKA Carabella-hautausauto

1964 IKA Jeep Gladiator
1962 IKA-autot


Jatkuu...
Pitempi ranskalainen visiitti


           

Ranskanpullaa Panhard-tangon tahdissa,Jussin autokuvia

Lyhyt ranskan kielen oppimäärä autonimikkeissä
---------------------------------------------------------------------------
....ja palanen portugaliakin..

Garage Godard
Kuvassa Panhard Dyna Z pick-up ja Renault Colorale
Juhart 2004
Ihastumiseni Ranskaan ja ranskalaisuuteen on lähtöisin 50-luvun lopulta,jolloin ensimmäiset uuden aallon kulttielokuvat tulivat kotikauppalani kinoihin.Kulttielokuvien sivumenyynä Bio-Jännään mentiin poikaporukassa katsomaan kova- ja arpinaamaisen ranskalaisen etsivän ja amerikkalissyntyisen Eddie Constantinen filmejä .Kaikista mieleenjääneimpäänä filminä minulle jäi Jean-Paul Belmondon ja Anne Sebergin pätkä vuodelta 1959 A tout de souffle,jota kai näytettiin suomalaisissa kinoissa Hengästynyt-nimellä. Kuvassa Belmondo näytteli  pariisilaista pikkukonnaa,joka pakeni alinomaan varastamilllaan jenkkiautoilla pelivelkojiansa sekä gendarmeja .Anne Seberg taas näytteli sievää miafarrowslettista amerikkalaisneitosta,joka oli pihkassa Belmondoon, nopeajalkaiseen pikkukonnaan ja Gaulois-ketjupolttajaan.

Seberg ja Belmondo hengästyneinä
Juhart 2003
Ranskalaisuus oli minusta aina jotain poikkeavaa sekä eksoottista.Pikkukaupungin 60-luvun  koulunuoriso sai vaikutteita pariisilaisilta boheemeilta istuessaan ylisuurissa ja kotona kudotuissa villajumppereissa ja pillifarkuissa Hornin baarissa teinimarlboro suupielessä (10 sätkän aski).Keskustelu yleensä koski Codardin tai Bunuelin viimeistä mustavalkoista sekä halpabudjettista pätkää,missä kuvattiin eri vasemmistolaisissa filmikulmissa ranskalaista bourgoise-elämää.
Historiasta meidän koululaisten päähän oltiin kuivilla hissantunneillä isketty,että Ranska oli Euroopan kulttuurikehto,muttei koskaan hiiskaistu sanallakaan,että siellä oltiin keksitty autokin,vaikka maailmassa ollaan teutoonisella propagandalla kuulutettu kaikista marssimessinkitorvista ja spitzhübel-kypärien alta,että Herr Karl Benz sen oli keksinyt.
Ensimmäisenä autonkeksijänä koko maailmassa pidetään ranskalaista monsier Cugnotia,joka 1700-luvulla rakensi mammuttimaisen höyryauton härkävankkureiden rungolle ja minkä nokalla höyrysi mahtava valuarautainen boileri.
Monsieur Cugnotin ohjaustehostimena palvelivat hauikset,kuten vielä monella ammattirekkakuskilla aivan 1970-luvulle saakka.
Fransmannien mielestä monsieur Panhard ja monsieur Levassor olivat äkänneet tehneensä kimpassa oman kärrypyöräisen voiturensa ja kaiken lisäksi sen Panhard-tangon, liukuventtiilit ja jopa traction avantin eli etuvedon. Saksalaiset puolestaan olivat aina hanhimarssineet  ja kulkeneet motorisoiduissa "Das Auto"-kolonnoissa  Hintertragissa eli takavetoisina.
Poikkeavina yksilöinä ranskalaiset eivät yleensä kutsu autoa L'Automobileksi,vaan hienolta kuulostavana Voiturena...vuatyyrinä .Lisäksi fransmannien pakettiautot ovat fourgoneja tai fourgonetteja ja kuormurit camioneja tai camionetteja.
Bussi kylläkin ranskaksi on L'Autobus,vaikkakin sen alkuversiota kutsuttiin charabanciksi,mikä tulee sanasta char-a-banc..eli kaksi penkkiä vastatusten.
Ranskankielestä on automaailmaan jäänyt muitakin sanoja hevoskärryajoista,kuten landau,landaulette,sedan,sedanette,coupe' ja cabriolet. Sedan sekä Landau tulevat paikannimistä.

PL---dynaaminen postilokero?
-----------------------------------------------
Panhard oli kotikauppalan kadulla hyvin harvinainen auto eikä Suomeen kai tuotu niitä kuin muutama sata kappaletta.50-luvulla autojen yleistyminen katukuvassa näkyi muissa gallialaisissa merkeissä,kuten jo v.1934 esitellyissä etuvetoisissa gangsterisitikoissa (Traction Avant).V.1955 esitelty Citroenin DS- ja ID-mallitkin vallankumouksellisina hauenkeuloina saivat muutaman ostajan eikä tänäpäivänäkään mielestäni malli ole silloisessa avantgardisessa kuosissaan ja akvaarioikkunoissaan vanhentunut lainkaan...vaan kaunistunut nykyisten pikkuikkunaisten ja samannäköisten mulkosilmäisten kiilamenijöiden keskellä.
Panhardin X-malli Dyna (1945-1953),joita kauppalassa oli vain yksi ja yleensä parkissa Horninkadun varressa,näytti umpimustana rumalta ankanpoikaselta ja äitinsä hylkäämältä.Dynan äiti oli 1937 autolehtien kansissa poseerava kolmeosatuulilasinen ja Chrysler Airflowia matkiva aerodynaaminen Dynamic-mallitar.

1937 Panhard Dynamic
1952 Dyna Panhard  X86

Ranskanpullana ja limppuna haukuttu alumiinikorinen  X-mallin seuraaja Panhard Dyna Z näytti rumuudessaan jopa silmissäni kauniilta rakastuttuani kaikkiin automaailman orpomerkkeihin,samoin kuin teini-iässä muiden poikakavereiden hylkäämiin tyttökavereihin.Kummissakin tapauksissa rakkauden kohteet olivat vapaalla alamäessä pitkälle vieviä,säästäväisiä,radikaaleja ja vähäkulutuksisia sekä pienisylinterisiä.
Panhardilla ei silti oltu kovin luovia merkkinimikkeissä X-Z-malleissa eikä PL17-mallissa (1959-65.PL merkitsee Panhard-Levassoria). V.1965 Panhardin osti Citroen,joka halusi 2CV:n ja DS-mallin väliin keskiluokan auton,mutta Panhardin kilpaillessa PL17-mallillaan DS:n kokoluokassa kaksisylinterisenä ja jopa kalliimpana kuin nelisylinteriset Opel Rekordit,Ford Cortinat jne.,Citroenin johto päätti lopettaa sen tuotannon.

1957 Panhard Dyna Z

1956 Panhard Dyna Tigre Moulin Rougen edessä
Juhart 2005

Kotikaupungissani näkyi vielä 70-luvulla yksi 1960-mallinen ja sinivalkoinen PL17,jota eräs Rauhalankadulla Lukkarinmäessä asuva leskirouva ajoi. Rouva kertoi auton liukuvan jopa vapaalla Kärkän mäestä sokeritehtaan ohi keskikaupungille saakka eli noin kolmisen kilometriä.
Silloinen Salorasta ja muutenkin itseni lailla vanhoihin vehkeisiin kiinnostunut työteknikkokaverini asui rouvan naapurissa.Kerroin hänelle leskirouvan Panhardista ja kävimme kysymässä auton mahdollista myyntiä.
Rouva ei myynyt,kerrottuaan edesmenneen miehen ostaneen sen hänelle lahjaksi.
Sanoi antavansa sen perintönä pojalleen.
Itse kuolasin autoa tutkimalla sen vaaleakernisen ja tilavan kajuutan sekä ohjauspyörän ympärille kerätyn muovikuorisen mittariston,kaverini ihmetellessä aukinaisen keulaosan alla pientä kaksisylinteristä ja ilmajäähdytteistä moottoria.
Auto huokui ranskalaisuutta sisutuksen väriyhdistelmillään ja kiilloitetuilla alumiinikoristeillaan.Auton keulan ajovalot ja vilkutkin olivat saaneet ranskattaren raukeat kromiset kulmakarvat ja keulan kromikehyksiset huulet olivat melkein antamassa BB:mäisen poskipusun.
Olisin voinut vaikka mennä kihloihin PL:n kanssa.mutta auton äiti ei edes antanut seurustella.
Omituisena piirteenä ranskalaisuudesta sojotti auton perän keskeltä pakoputki kuin sisälaitamoottorin ahterista.


PL 17 ja Citroen DS-polkuauto
Juhart 2010

Wagner Peugeot Farinan vaatteissa
-----------------------------------------------------
Kaverillani oli silloin Miranolilla ja sähkö-Wagnerilla maalattu 1964-mallinen beessinen Peugeot 404.
Peugeotissakin oli oma ranskalainen erikoisuutensa eli rattivaihteiston H-kaava väärinpäin.
Romunheittomatkoillamme kaatopaikalle kaverini toi sieltä enemmän romua fölissään peräkärryllä kuin oli vienyt sinne.Hän ranskalaisihannoissaan osti Citroen BX GT 80-luvulla,kun toin Saudista tuontiautona oman 1985-mallisen BX16 TRS:n Suomeen.Olin saudityökavereiden mielestä yhtä erikoinen kuin BX,kosken tuonut kotimaahan uutta W123-nakumersua. Vasta Manilassa ostin itselleni v.1998 Beirutin taksimersun.

Työteknikkokaverini ranskalaisautofäninä minimaalisella ranskankielen taitollaan osasi vain lausua:
--Oui,oui,mösjöö..ettes vain huku!
Hän tee-se-itse-teknikkona jopa pykäsi Pösön kaasuttimeen vesisuihkusysteemin,käyttämällä kaasuttimeen imukammion kylkeen asennettua kertakäyttöruiskun piikkiä .Auto näytti kiihtyvän ruiskutetulla vesisumulla jopa paremmin ja keksijän mielestä piti jopa sylinterit puhtaana.Idean hän oli saanut Aeron lentokoneinsinööreiltä,jotka olivat asennuttaneet Convair Metropolitanien moottoreihin samanlaiset vesiruiskusysteemit,jotka lisäsivät tehoa etenkin nousuissa.

Panhardin lisäksi Peugeot sekä Citroen käyttivät mallinimistöissään vain numero-ja kirjainyhdistelmiä.
Peugeot aloitti jo 30-luvulla 202-mallilla,mikä ujona oli piiloittanut silmänsä kaarevan vesiputousmaskin alle.
1950-luvulla sitä seurasi piikkinokkainen 203 ja sitten modernimpi 403.Vasta 1960-vaiheessa italialainen koriräätäli  Farina vaatetti 403-mallin terävälinjaisiin ranskattaren muotikuteisiin 404-mallina.Kanaalin toisella puolella BMC uudisti Austin-Morris-Riley-Wolseley-mallistonsa Farinan suunnittelemalla vaatetuksella,vaikkakin tukevimmin maalaisparonittaren tweedjakkupukuihin.
Puvusto muistutti etenkin Austin-Morris-malleissa paljolti Peugeotin 404-sarjaa.
Britanniassa kaikkia uusia BMC-malleja Austin A40-sarjasta ylöspäin kutsuttiin Farina-malleiksi.

1964 Peugeot 404
1963 Austin A60 Cambridge

Amiraalin fregatilla preerialta savannille
----------------------------------------------------------------
Renault sekä Simca (vuonna 1955 Ford de France fuusioitiin Simcaan) ristivät mallinsa suuremmalla mielikuvituksella.
Renaultin 50-luvun mallit saivat nimensä maalta sekä meriltä.V.1945 Renault kyllä esitteli perämoottorisen 4CV-mallinsa eli Ryppypepun.minkä tyyppinimi vastasi neljää verohevosvoimaa (Quatre Chevaux).Fransmannit brittien tavoin käyttivät nimikkeissään verohevosia.Ensimmäistä 4CV-sarja sai vain Wehrmachtin aavikkosannan värisenä.koska tehtaan sota-aikaisilta saksalaisilta omistajilta oli jäänyt suuri ylijäämävarasto tela-autojensa suojaväriä.
Fregaten pullea takamoottorinen lapsi ristittiin Dauphineksi,mikä on myös maakunta Ranskan kaakkoisosassa.Merenkulkunimeä käytettiin Dauphineen pohjautuvassa Caravelle-sportissa,mikä aiemmin oli Floride. 60-luvulla Renault päätyi  numerokirjainyhdistelmiin takamoottorisissa R8-malleissa ja tipparellu-4R-sarjassa .
50-luvun Renaultin commercial-mallistoissa eli jakeluautoissa kajahtivat aavikkonimet,kuten Prairie sekä Colorale (Coloniale Rurale--maakunta),joista jälkimmäistä eli Pick-upia sai myös Savanena.(savanni).
Fregate taas sai omat nimikkeensä käyttömuotonsa mukaan.
Kalleinta mallia kutsuttiin kromipakkauksin Amirale Grand Pavoisiksi (Pavois--Paviljonki) ja köyhempää riisuttua mallia Domaineksi eli rengiksi.
Domainea näkyi myös Pariisin takseissa.
Ihmeen tavalla Saksan Opel myöhemmin 60-luvulla risti Kapitänin kalliimman siskon Admiraliksi,Autonvalmistajahan oli jo käyttänyt meriupseerinimikkeitä pitkään mallistossaan.

Renault Colorale

Renault Amirale Grand Pavois
Mehiläisistä,tähtösistä ja leivosista linnoihin
------------------------------------------------------------------------------
Simca eli pidemmässä muodossa Societe Industrielle de Mecanique et Carosserie Automobile oli 30-luvulla Fiatin liittolainen ja tunnettiin etenkin pikkuautomallistaan Simca Cinq tai 5CV.1951 Simca esitteli oman 1200-kuutioisen ja nelisylinterisen Aronde-,mallinsa (leivonen). Mallisto komistui Elysee- ja Grand Luce-malleilla. v.1955 Simca osti Ford de Francen,jolloin mallistoon lisättiin sivuventtiilinen Aquilon V-8-moottorinen (60hp) Vedette-sarja.(Vedette--tähtönen).Aquilon taasen merkitsee pohjoistuulta.
Pikkulohkoinen V8-moottori oltiin esitelty Fordin B-sarjaan v.1932 ja jota myös käytettiin Dearbornin Fordien Standard-mallien vaihtoehtokoneina.
Ennen uutta kaunislinjaista Ford Vedette-sarjaa  vanhempi kyrmyselkäinen malli oli saanut peräkontin ja mallia myytiin myös Vendome-nimellä.Vendome tunnetaan taas Pariisissa Vendomen aukiosta.
Halvinta Ford Vedetteä myytiin Abeille-puolipakettiautona.Abeille ranskaksi merkitsee mehiläistä.

1954 Ford Vedette

1951 Ford Abeille-puolipakettiauto


Siitä lähtien Simca-sarjat kulkivat linnasta linnaan.
V-8-malliston kasvaessa ja komistuessa nimistöön tulivat Regence,Beaulieu sekä Chambord ja jopa De Gaullen oma Presidentielle-limo.
Beaulieu ,italiaksi Bellaloco eli suomeksi kaunis paikka on kaupunki Lombardiassa.
Chambord taas on Ranskan kuningas Francois I rakennuttama linna Loire-joen laaksossa.
Versaillesin pohjalle kehitetty farmarimalli sai nimekseen Marly.
Marly samoin kuin Versailles ovat kuninkaanlinnoja, Marlyn ollessa pienempi Ranskan hovin maaseutuchalet.
Versaillesista riisuttu halpamalli Ariane sai Aronden 1300-kuutioisen talousmoottorin,ja auto palveli Citroenin ID-mallin rinnalla Pariisin takseina.
Ariane on taasen ranskalainen kreikkalaiseen mytologiaan pohjautuva tytölle annettu kastenimi,(Ariadne)
Halvin Vedetten V-8.malli oli kromeista riisuttu Trianon
Le Petit Trianon oli kuningas Louis XV:n rakastajattarelleen Madame Pompadourille rakennuttama pikkulinna ja Le Grand Trianon taasen Versaillesin palatsin lisäsiipi.

Simca Vedette-sarja

Simca Chambord
Simca do Brasil...taifuuni presidentinlinnasta Esplanaadille
---------------------------------------------------------------------------------------------------
V.1962 Simcan Vedette-sarjan valmistus päättyi Ranskassa ja valmistus myytiin Brasiliaan,missä valmistettiin Beaulieu-Chambord-mallistoon pohjautuvia malleja.(Simca do Brasil).
Mallinimikkeistö muuttui kertaheitolla Chambord-sarjassa portugalinkieliseksi. Beaulieu-nimeä ei enää otettu käyttöön.
Halvimmat perusmallit,jotka myös olivat suosittuja taksikäytössä.saivat nimen Profisional (ammattimainen) ja Alvorado,joka oli protestina saanut nimensä prameasta Palacio di Alvoradosta,presidentinlinnasta.
Muita kalliimpia variaatioita olivat Tufao (taifuuni) Rallye,Jancada-farmari (jancada--djonkkimainen purjevene) sekä v. 1967 esitelty Esplanada,jonka korin takatolppia sekä takaikkunaa oltiin modernisoitu.

Chambord Jancanda

Chambord Rallye

Chambord Tufao

Chambord Alvorado


Lehtorin- ja lukkarinrakkautta kielikurssilla
-------------------------------------------------------------
Lukion ranskanmaikkana oli meillä saksanlehtori,entinen 30-luvulla Suomen Berliinin suurlähetystössä palvellut diplomaatti.Tämä harmaaohimoinen.liituraitapukuinen ja Tauno Palon näköinen piilonatsi muuttui luokan vaihdossa saksan tunnilta jäykästä jawohl-teutoonista ranskalaiseksi c'est la vie-hurmuriksi,jonka elämänmottona oli anekdootti "je pense,donc je suis" eli "minä ajattelen,siis minä elän".Charmillaan hän sai teinityttöjen polvet veltoiksi ja opettajanhuoneessa miniskuulisen vanhapiian ja ruotsin lehtorin lääpälleen.
Lehtorien seurustelussa Saksa-Ranska-Ruotsi-liittoa kesti aikansa,kun kouluun tuli nuori ja nätti kuvaamataidonopettaja. Saksan ja ranskan maisterin uusi suhde sai ruotsin maikan palautumaan vanhoille jä äkkipikaislle tavoilleen,jolloin ruotsinkielen koevihkot lensivät luokan ovesta ensin sisään,maikan tanssiessa woodoota piikkikoroillaan vihkojen päällä...ilmeisesti kokeiden huonosta tuloksesta.
En tiedä oliko kyseessä myös raskauskoe?
Englannissa ja saksassa olin vahva,ruotsissa keskinkertainen,mutta ranskankieltä rakastin.
Rakastin jopa niin paljon,että koulumatkalla kotiin minun piti kurkata jokaisen Peugeotin,Renaultin ja Citroenin ikkunasta sisään lukiko niiden kojetauluissa L'Essence,L'Eau tai Ampere,jotka lausuttuna tyttökaverin,postimestarin tyttären korviin kuulostivat lemmensanoilta--lessaans,looo,ampeeer...Mon Pere.
Seurustelua jatkettiin vain hikisenä pettinkinä.
Jos olisin lausunut saksaksi lemmentunnustukseni sanoilla Benzin,Wasser und Amp,tyttökaverini olisi tehnyt automaattisesti hitlermädelmäisen natsitervehdyksen ja alistunut alleni sanomalla "Jawohl Mein Herr!"
Säästyin näin armeijaan menoon saakka neitopoikana.
V. 1968 kesällä  armeijasta palatessani, Hangon rannikkopatteriston esikuntapatterin edustalta kotiinpalaavia reservinalikessuja kuljetti Wessmanin Karin ohjaama sinivalkoinen Simca Beaulieu,sotilasvilteistä muokattujen ja lakattujen TJ- siviilikypärien täyttäessä ranskattaren hattuhyllyn.
Siviiliin pääsy oikein Ranskan Fordilla huumasi päätä enemmän kuin marketista ostettu Amiraaliolut.

Tänne jäätte!
Juhart 2010


'