perjantai 22. maaliskuuta 2013

Highway Patrolista Carabinieriin.Jussin autokuva-albumi.

Broderick Crawford Highway Patrolissa ja 1955
Buick Century-partioauto
Twentyfive-fifty..to Headquarters!
----------------------------------------------
1960-luvun vaihteessa Mainos-TV:ssä näytettiin amerikkalaista Highway Patrol tv-sarjaa,jota minäkin sain tsiikailla Röykkälänmäessä asuvien Axelssonien Loewe-Opta-mustavalkoteeveestä,koska pappilaan ei vielä oltu ostettu moista syntitoosaa.Kesti vain kaksi vuotta,kun isäkappalainen makasi salin Asko-sohvalla Saloran kaappiteeveen edessä katsomassa maailmallisia televisiosarjoja ja kappalaiska Peyton Placeä..
"Niin se maailma muuttui !
Sanoi tikanpoika,kun pesästä maahan putosi.
Highway Patrolin poliisietsivänä näytellyt Broderick Craword alias Dan Mathews oli kivikasvoinen ja stetsonipäinen  kalifornialainen poliisi,joka isolla Buickillaan aina otti kiinni pakenevat rosmot.
Lain pitkä käsi aina voitti.


Dan Mathews joko istui Buick Rivieran sohvalla tai auton ulkopuolella oveen nojaten,soittamalla mikrofoniin jyristen Camelin karhealla äänellä pääkallopaikalle:
--25-50 to headquarters!
--Headquarters by (Standby)!
V.1955-60 kuvatut episodit oltiin kuvattu enimmäkseen San Fernando Valleyssä ja Simi Valleyssä sekä aivan Hollywood Hillin nurkilla.Jaksoissa vilisi kalifornialaisia CHP:n eli Chipsin Highway Patrolin partiomiehiä,joidenka Eureka-hihamerkit oltiin rapsittu pois..
Myöhemmin 70-luvulla televisiosta tuli tuutin täydeltä CHiPS-poliisisarjaa,ettei kalifornialainen poliisi olisi jäänyt suomalaisiltakaan unholaan.

1955 Buick Riviera


CHiPsin moottoripyöräpoliisisarjaa tehtiin vuosina 1979-83,mutta vielä 1999 sarjasta tehtiin kokoillan elokuva CHiPs '99. Moottoripyöräpoliisikaksikko officer Frank "Ponch" Ponchellero (Erik Estrada) ja Officer Jon Baker (Larry Wilcox) S-sarjan Kawasakeillaan samoin Highway Patrolin Dan Mathewsin lailla saivat rosmot kiinni,vaikkakin ns.Dramedy-versioina (Drama Comedy).
Sarjassa poliisien Harley-Davidson-partiomoottoripyöräaika oli nähtävästi jo ohitettu.
TV-sarjan naiskatselijakunta kylläkin lisääntyi tummankomean Erik Estradan ansiosta.

CHiPS
Muutama suomalainen televisiosukupolvi on tullut ruokittua amerikkalaisilla poliisisarjoilla Hillstreet Bluesista LA Law:hon,joten en kajoa sen enempää niihin.
Amerikkalaisista poliisiautoista voisi kirjoittaa erillisen sarjan.

Pohjolan poliisiautot
---------------------------

1951 Buick Super-poliisiauto (entinen valtion auto) takaa-ajamassa 1957 Desotoa
elokuvassa Kovaa peliä Pohjolassa 1959.


1961 Polis-Kapitän
Suomalainen poliisiauto tunnetaan kaksikielisistä Poliisi-Polis-logoistaan. Ruotsalaiset yksikielisinä käyttivät Polis-versiota. Palvellessani vuoden 1965 Karl Anderssonin possufarmilla possuassistenttina Örsundsbrossa,Anderssonin polvenkorkuinen lapsitrio sylissäni High Chapparal-länkkärisarjaa seuratessaan toisteli svedulapsien lastenkamarilorua.."Polis,polis,potatis,gris!!"
Työnkuvani käsitti sekä porsaan- että lastenhoidon.
Silloiset 1960-lukuiset ruotsalaiset poliisiautot olivat niiden ANA Valiantien lisäksi tietysti Volvoja Amazonien ja Duettien väliltä. Saab 95 Kombiakin on näkynyt käytössä myöhemmin 99-mallin rinnalla.
Lisäksi svedupoliisiautoina käytettiin 6-sylinterisiä 2,8-litraisia Opel Kapitänejä vuodesta 1956 lähtien ainakin vuoteen 1966 asti.
Ford-merkkiäkin näkyi ruotsalaisissa mustavalkoisissa poliisiväreissä 6-sylinterisinä siipi-Zepyhreinä sekä nelos-Transiteina.

1962 ANA Polis Valiant-pienoismalli

Länsinaapurissa ja svedujen halveksimassa Norjassa poliisiautot ovat POLITI-autoja.Norjalaiset aina ovat olleet poikkeavia skandinaavisessa kielikoulussa.Norjalaiset poliisivoimat ovat myös katsoneet göteborgilaisten Volvojen olevan liian kalliita käyttökustannuksiltaan ja ovat nyt harkitsemassa poliisiautomerkkien yhdistämista yhteen merkkin Ranskan esimerkillä.Brittisuurlähetystön sponsoroimana Vauxhall on esitellyt uuden Astra- ja Insignia-poliisiautomalliston norjalaisille viranomaisille.
Suunnitelmissa on tarjota Norjaan sopivia vasenkätisohjauspyöräisiä Vauxhalleja.

Tronheimiläinen Politi-Volvo.
Itäystävän miliisiautot
------------------------------
1960.Bulgarialainen Moskvitsh 407-
miliisiauto

VAZ 2016-miliisiauto Yerevanissa,
Armeniassa
Pienen Suomen ja suuren ja mahtavan Neuvostoliiton välisellä YYA-sopimuksella kotimaahan saatiin Konelan kautta rikas venäläinen autokanta. Itäystävämme miliisiautokanta tietysti kattoi 100-prosenttisesti kotimaan tuotteita ja myöhemmin Togliettigradin Fiat 124:n VAZ Lada- eli Zhiguli-versioita.Toveri Toglietti oli kuuluisa italialainen kommunistipoliitikko.Moskovassa ja Leningradissa miliisien oli helppo partioida miliisiautoilla 1950-60-luvuilla valtaprospekteilla,koska lakia rikkoneen auton sai kiinni helposti ajamalla leveän valtakadun keskellä vain valtion autoille sallittua ns. "Zil-kaistaa" Suurin osa senaikaisista autoista kuului valtiolle.

1954 GAZ Pobeda,miliisi ja punasotilas

1959 GAZ Volga ja miliisi patukoineen
Puolan johtoautot ja Itä-Saksan seisojat
------------------------------------------------------

Warszawa M20- miliisiauto


Puolan vielä kuuluessa 50-60-luvuilla itäblokkiin Varsovan miliisi ja koko Puolan johto liikkui Warszawa M20-virka-autoilla..eli M20 Pobedan kopioilla,joskin puolalaisittain kustomoituina.
Pobedan entisöijät ovat tulleet jymäytytetyiksi siinä,etteivät Warszawan peltiosat mallaa lainkaan alkuperäisen M20 Pobedan peltien kanssa.Suuret itämaiset toleranssierot ilmeisesti vaikuttavat yhteensovittelussa,aivan kuin aikoinaan gdanskilaisen telakkatyöläisen Lech Walesan Solidaarisuuden sovittelussa itäystävän kontrolloiman kommunistipuolueen kanssa.Walesasta kyllä leivottiin ihan presidentti ja Warszawasta tuli italialainen FSO Polski Fiat.
Puolan yleisin poliisi-miliisiauto oli juuri se Warszawa M20,joka myöhemmin sai erikoisen konttiperän kuin aikoinaan brittien kyrmyselkäinen Vanguard. Lisänä miliisiautokaartissa käytettiin kaksitahtista puolalaista Syrena-kansanautoa,kuten Itä-Saksassa Volspolizein Wartburg 311-ja 353-malleja.
Syrena-miliisiauto
Wartburg 311 Volkspolizei

Wartburg 353 Volkspolizei
Achtung..Achtung Polizei!
----------------------------------
1958 Ford Taunus 17M Standard
Polizei Wagen

Länsisaksalaisia poliisiautoja nuorempana miehenä sain katsella silmät täynnä senaikaisista 1960-70-lukuisista televisiopoliisisarjoista,kuten Der Alte ja  Derrick.Muistorikkain elokuva minulle oli vuoden 1974 Odessa file,missä John Miller (John Voight) työskenteli Länsi-Saksassa reportterina John F.Kennedyn murhan jälkisaatossa (1963) .JFK:hän oli vuotta aiemmin Berliinissä lausunut kuuluista sanansa: Ich bin ein Berliner. John Miller taas pääsi Rigan massamurhan natsirikollisten ja niiden komentajan Sauberin (Maximillian Schiller) jäljille Saksassa.Filmiin mahtui israelilaista tiedustelupalvelua Mossadia,Mercedes 220S-avoautoa,E-type Jaguareja ja tietenkin poliisiautoja.
1950-60 lukujen saksalaiset poliisiautot olivat halvempia Ford Taunus 17M-Standard-malleja ja Mercedesin 180 Sb-bensiiniversioita. Kotikauppalassani vaateliike Eino Heinolla oli vastaavanlainen standardvarusteinen Ford Taunus 17M Kombi-farmariauto vuodelta 1957,jollaisia muita ei ole tullut vastaan.
Yleisimpiä olivat 17M:n Deluxe-mallit.
1957 Ford Taunus 17M (Standard) Tudor

V1957-60 Polizei-logoiset Ford Taunus Standard 17M-versiot näyttivät olleen yleisiä.Standardmalli erosi jäähdyttäjäritilän yläpuolisella "sierainrivistöllä" deluxemallin yhtenäisestä kokoleveästä kromimaskista.V.1961 se vaihtui ns.Badewanne- eli vanna-Taunus 17M-malliin.

1961 Ford Taunus 17M Polizei Wagen The Odessa file-filmistä 

1960 MB 180Sb.Polizei
Saksalaiset poliisiautot olivat aluksi mustavalkoisia,mutta noin 60-luvun puolivälissä ne muuttuivat vihervalkoisiksi,ainakin muistan jostain kuvan n.1965 Polizei-Ford Taunus 17M-mallin sen värisenä.Poliisiunivormutkin olivat silloin vihreitä.V.1979 uniformut vaihtuivat vihreistä tummansinisiksi ja poliisiautot vihreistä metallinharmaa-sinisiksi hiljalleen Saksan liityttyä Euroopan Unioniin.
Kuten Ruotsissa saksalaiset käyttivät lisäksi kalustonaan Opel Kapitänejä.

1950 MB 170S-miehistöauto,Polizeimannsschaftswagen
1963 Polizei Opel Kapitän

1977 BMW 520 Polizei Auto Der Alte-televisiosarjasta
Alo..Alo! Qu'est que c'est ici?
-------------------------------------------
Renault Dauphine
Ranskalaiset filmit klassikoista film noireihin olivat minulle mainioita lähteitä poliisiautojen etsimisessä liikenteen vilinässä.The Day of the Jackal (1973)  ja mainio Jacques Tatin Trafic (1971) saivat silmäni ristiin nimetäkseni jokaisen filmissä vilahtavan auton liikennesumissa. Ranskalainen peruspoliisiauto pienemmästä päästä oli Renault Dauphine,Citroen 4CV Pie (Tikka) ja jopa 2CV ja listaan mahtuu isoimpina malleina mm.Peugeot 403,Peugeot 404 Commerciale,Citroen DS ja Renault Alouette (Estafetten riisutumpi malli).Lisänä mallikirjoon kuului Renault R8 Gordini,Simca 1000,Peugeot 203,Citroen 15CV,Citroen 15CV Traction Avant ja Renault Juvaquatre.
Renault Alouette (Estafette)

Citroen HY Secour Routier-pienoismalli

Peugeot 403

Peugeot 404 Commerciale

Citroen DS Gendarmerie

La Simca 1000 Pie

Ainoana ranskalaisena automerkkinä Panhard ei näy Dyna-malleina gendarme-poliisiautoina.
Panhardin panssaroitu mellakantorjunta-auto silti on ollut yleisin kriisitilanteissa.Ilmeisesti v.1968 Pariisin opiskelijamellakoiden aikoina niitä käytettiin barrikaadien kaatamiseen.



Kenttämallinen Renault 4CV Pie (Tikka) edestä,sivulta ja takaa.
Bronto..bronto..Carabinieri italiano?
------------------------------------------------
1969 Alfa Romeo Giulia 1750 Carabinieri .The Italian Job
Italialaiset Polizia- ja Carabinieri-poliisiautot ovat 60-luvulla valtaosaltaan olleet Alfa Romeo Giulietta 1600 Supereita tai Giulia 1750-malleja.Niitä on vilahdellut selluloosifilmillä 1960-lukuisissa elokuvissa.kuten v.1969 The Italian Job,missä Michael Caine oli järjestämässä Roomassa pankkiryöstöä isolla bussilastillisella brittikonnia sekä Mini Coopereilla.Filmistä oltiin tehty 2000-luvulla uusinta,mutta tapahtumat veivät pikaveneilyyn Venetsiaan ja jopa Cooper-jahtiin New Yorkiin.
V.1954 Anthony Quinnin ja Giulietta Masinan La Strada-filmistä en spotannut yhtään poliisiautoa,mutta otaksun siihen aikaan eli filmin sodanjälkeiseen aikakauteen poliisiautoiksi kuuluneen tummansiniset Lancia Aureliat. Giulietta Masina ei ollut auto,vaan filminohjaajan näyttelijätärvaimo.
Fiat Multipla Polizia-pienoismalli

Romeo Autotutto-mainos
Lancia Aurelia Polizia
2010-luvulla Lanciat jälleen ovat tulleet suosituiksi italialaisiksi poliisiautoiksi Chryslerin fuusioitua merkin kanssa Euroopan markkinoille.
Alfa Romeo Autotutto F12 pakettiauto-minibussiversioita carabinierit käyttivät järjestyspoliisi-ja sotapoliisitehtävissä,Niitä sai myös jakeluautoina,avolava-autoina sekä ambulansseina.
Fiat 600 oli pienin poliisiauto pienempien Fiat Topolino- ja Fiat 500-mallien täyttämässä liikenteessä.Samoin Espanjassa Seat 600 oli  hyvin yleinen "poliisikääpiöauto".
Kuusisatasen isoveljeä Multiplaa,ensimmäistä italialaista tila-autoa carabinierit näyttivät myös suosineen.

jatkuu.."kaukomaiden poliisiautot"

torstai 21. maaliskuuta 2013

Goelettesta Transitiin.Jussin autokuva-albumi.

Renault Goelette
Juhart 2013
French Connection--Ranskalainen yhteys
---------------------------------------------------------------

Ford F-1-ja Desoto-Maijojen lisäksi Poliisi ja Posti- ja lennätinlaitos olivat hankkineet 50-luvulla Renault Goelette-pakettivaunuja melko suuren määrän. Goelette ranskalaisena poikkesi rumana ankanpoikasena amerikkalaisista nätihköistä serkustaan täysin nokattomana.Tällä oli kyllä irtonenäinen ranskalainen etuvetoinen ja itsekantavakorinen Peugeot D3-D4-serkku,jollaista myös suomalaiset Fazer ja Paulig käyttivät jakeluautoinaan.
D3-D4-mallin oli keksinyt jo v.1946 Chenard-Walcker,minkä pakettiautoversio liitettiin Peugeotin tavara-automallistoon v.1950.
Irtonenä-Pösön valmistus päättyi vuonna 1965 eli samana vuonna kuin viistonenä-Goelettenkin.

Goelette-bussi sotilaskäytössä
Goelette Le Car-bussimainos

Lahtelainen Goelette,ilmeisesti entinen Maija tai Postin jakeluauto
1946 Renault Goelette poliisimaija Pariisissa 1964

Renault Goeletten valmistus alkoi v.1950 ja siitä ollaan kehitelty pakettiautoversioita (Fourgon),avolavapakettiautoja (Camionette),nelivetoisia,kuorma-autoja ja jopa busseja.
1000 kg:n kantavuusluokassa sitä tarjottiin 1996-2141-2383cc:n bensiinimoottoreilla sekä 1816-2720cc:n Indenor-dieselillä.Peugeotista poiketen Goelette oli rungollinen ja takavetoinen.Poliisiautona (1843kg) juoppojen kuljetukseen sen 7.43;n kuutiometrin tavaratila oli sopiva

Peugeot D3,D4

Goelette-kuorma-auto
Posti-ja lennätinlaitos jatkoi vielä uudempien Saviem-Renault Goelette-mallien käyttöä,poliisimajojen  vaihduttua Ford Transiteihin.
Saloran kaverini ja entinen esimieheni oli hankkinut 80-luvulla pyöreäkeulaisen,ilmeisesti entisen Postin paripyöräisen Goeletten,minkä hän muutti asuntoautoksi.
Sillä fiirasimme ainakin yhden juhannuksen rannoilla täydessä laitalastissa.Sinä juhannuksena ei Kusti kylläkään polkenut.

1962 Sillalla takana Postin Goelette elokuvasta
Kahden kaupungin kasvot

1968 Goelette.

Sic transit gloria mundi 
-------------------------------
(Gloriassa on 6 transistoria---60-luvun opiskelijahuumoria)


1960.Tunturi-huolto -Taunus FK1000

1959.HOK:n Taunus FK1000











1957 FK-mallit
Suomessa ei ole kehkeytynyt suurtakaan mielenkiintoa vanhojen poliisi-Transitien keruuseen eikä entisöintiin,puhumattakaan muista jakeluautoista.Yksittäisiä talteenottoja ja rakenteluja kylläkin on nähty,mutta yhtenäistä "pakuporukkaa" ei ole saatu kokoon.
Britanniassa Transitista on jo kerinnyt tulla kulttiauto ja satoja "transuja" ollaan entisöity alkuperäisiksi tavallisesta "liukuovimallista" Custom Cabeihin.
Suurin osa suomalaisista Transiteista on jo kauan sitten päätynyt sulattamoon ns. tavallisina ei-haluttuina pakuina.
Saksan Fordilla Transit-nimi ollaan otettu käyttöön jo vuonna 1953 Ford Taunus Transitina eli FK1000-mallina,joka pakettiautona ja poliisimaijanakin on tullut kaikille tutuksi.
V.1965 FK1000 sai Saksassa väistyä uuden Transitin ,samoin kuin Britanniassa Ford Thames 400E:n (Suomessa tunnetun Freighterin) tieltä. Britanniassa samassa kokoluokassa taistelivat myös BMC:n (Austin,Morris) JE- ja J2-mallit,Commer Atlas sekä Bedford CA. Moottorivaihtoehtoina Britanniassa oli 1.7-2-litraiset Essex V4-vinkkelit,mutta vaihtoehtoisesti myös autoja myytiin alitehoisella Perkins-dieselillä sekä vahvemmalla York-dieselillä,jota britit kutsuivat sydämellisesti Yorkie'ksi.
Saksassa Transitia sai Taunuksen V4:llä eli Köln 1,7-moottorilla tai Essex 2.0-koneella.Pitkänokkaista Transit-mallia suosittiin poliisiautoina sekä ambulansseina,etenkin sen Köln V6-moottorin ansiosta.


1960 Ford 400E

1974 paripyörä-Transit (UK)

1972 Transit (Köln)
Tietooni ei ole tullut käyttikö yksikään suomalainen poliisilaitos muita mustamaijamerkkejä kuin Ford Taunus FK1000-malleja sekä Transiteja. Britanniassa kyllä "Boroughien" poliisilaitoksilla oli kirjava mustamaijakalusto Morris J2:sta jopa Minin pakettiautoversioon. Austin J2 oli kylläkin huonomaineinen alitehoisesta moottoristaan eikä Minin kaappiin saanut juopuneita kuin vaateriasentoon.Toisaalta Britannian pubikulttuurista huolimatta kukaan harvemmin otti nuppiaan täyteen ulkona taikka rannoilla,kuten Suomessa,missä pitää näyttää humalan aste julkisesti päivänvalossa.
1974 Poliisi-Transit Mannerheimintiellä

1957 Morris J2-brittipoliisimaija
1963 Poliisi-Volga
Suomalainen poliisiautokirjo on ollut värikäs itäystävien Volga-partioautojen ja länsi-Fordien väliltä, Väliin on mahtunut valkoisia good will-Moskvitsh Elitejä,jopa Skoda Octavioita,Porscheja ja siivekkäitä Desotoja Plymouthin vaatteissa.Uudemmat VW Transporterit,Toyota Avensisit ja Ford Mondeot ehkä 50 vuoden päästä jäävät historian lehdille kasvottomina uuden vuosituhannen menijöinä.
Pikkupoikana pystyin bongaamaan jokaisen auton keulakromeista ja jopa äänestä.Ehkä nuoremmille sukupolville nykyautot tulevat herättämään puolen vuosisadan perästä samanlaisia nostalgisia sydämentykytyksiä,mitä itse saan lapsuuteni ja nuoruuteni autoista. Poliisiautojen myötä poliisiuivormutkin ovat uusiutuneet vanhoista koppalakeista,karvahatuista,pompista,haitarijatsareista ja rähinäremmeistä baseball-lakkisiin ja haalaripukuisiin lainvartijoihin.Ne ovat samalla muuttuneet patukkaa heiluttavista ja jokaisen tuntemista korttelipoliiseista kasvottomiksi kevlarkypäräisiksi ja automaattiaseita kantaviksi mellakkapoliiseiksi levottoman aikakautemme tuulten myötä.
Kyllähän sitä ennenkin ollaan mellakoitu,kuten v.1932 Mäntsälän kapinan ja Talonpoikaismarssin aikoihin,jolloin poliisit pysäyttelivät maanteillä autoja epäiltyjen kapinallisten pidättämiseksi.
V.1956 taasen hulinoitiin ympäri maata suurlakon aikana,jolloin kiihkeämmät mellakoitsijat piirittivät huoltoasemia yrittäessään estää autoilijoilta bensiinin ostamisen.Silloin paikalle tuotiin poliisien lisävoimia oikein poliisibusseittain.
1932.06.03.Poliisi pysäyttämässä autoja
Mäntsälän kapinan aikana Helsingissä

1930-luvun poliisi

1932 Talonpoikaismarssi Helsingissä Stockmanin tavara-
talon edessä

1956 Suurlakkolaisia Helsingin linja-autoaseman Shellillä

1956 Suurlakkolaisia samasta tapahtumasta

jatkuu...ulkomaisia poliisiautoja