lauantai 29. joulukuuta 2012

Jouluaatto Öljymäen laaksossa ja Eevan haudalla.Saudikirja



Joulu Öljymäen laaksossa ja Eevan haudalla
------------------------------------------------------------------------

Jeddah,Jouluaatto 1985,Hijri-kalenterissa 1364.

Jussi projektin ostopäällikkönä joutui tekemään myös paikallisostot Jeddan projekteihin.Firmalla ei ollut enää varaa pitää paikallisostajaa tiukassa taloudessa,koska Riyadhin pääkonttori imi projekteista rahat toimitusjohtaja John Foxin hovin ylläpitämiseksi.
Jussi oli ylennetty Yanbun projektipäällikön suosituksilla koko firman ostopäälliköksi,mikä virka tosin tuli lyhytaikaiseksi Riyadhiin muutettuaan.
Brittein saarilta oli tulossa etonkravattinen britti-insinöörijoukko uusin ostopäälliköin korvaamaan skandinaavit Dammamin uudessa brittispeksisessä sairaala-alaurakassa... tai ainakin toimitusjohtaja John Fox eli Jussi Kettunen näin luuli. John samoin luuli,että uusi Dammamin projektin ostopäällikkö Tony Clamp,jonka vasikannahkasalkku oli täynnä eri hankintainstituutien jäsendiploomeja tulisi korvaamaan Jussin.
Aika kuitenkin näytti exitviisumeja koko brittilaumalle,kun Dammamin sairaalaprojekti pantiin hyllylle Saudin terveysministeriön aloitteesta,brittien jouduttua lähtemään ja litkimään pubiguinnessiään takaisin sumujen saarilleen.
John Fox oli katkera siitä ,ettei brittistäminen onnistunutkaan ja päätti ensitöikseen siirtää Jussin Jeddaan pois malkana silmistään.
Kaksi Jussia,John Fox ja hän.. eivät aivan sopineet samaan Riyadhin konttorivillaan erimielisyydessä siitä,miten firman ostotoimintaa hoidettaisiin. John kertoi ,ettei Jussista löydy sellaista papua kuin hänellä ostotoiminnan johtamiseksi,missä vaaditaan agressiivisuutta sopimusten teossa ja pitkäaikaisostoissa.
Jussi taas halusi diplomaattina pitää asiakasuhteet kunnossa ja neuvotella hankintasopimuksista paikallisen tavan mukaan toimittajien kanssa kymmenten  ylimakeiden arabialaiskahvikupillisten myötä. Johnin kaltainen agressiivisuus ja ylimielisyys eivät petraisi pitkälle arabikaupankäynnissä.
Arabialaiskäytännössä liikeneuvottelussa ei keskustella hinnoista eikä yleensäkään bisneksestä,vaan vasta asiakkaan uloslähtiessä kädenpuristuksella kaupat lyödään lukkoon niinkuin ohimennen.
Johnin ja Jussin tiet täten erosivat ostopäällikön muutettua Jeddaan pääkonttoria syöttävän projektin kylkeen.

Jouluaatto Jeddassa tiistaipäivänä oli projektissa sekä Jussin ostokonttorissa Al Hamran kaupunginosassa tavallinen työpäivä.Al Hamra sijaitsi aivan Jeddan keskustassa,missä ALCO oli vuokrannut villan projektin asunnoksi sekä hankintatoimistoksi.
Suomalaisten ja ruotsalaisten projektityöntekijöiden joulumieltä pilasi jo aamusta John Foxin Riyadhista lähettämä memo,ettei firmalla ole varaa kustantaa projektin joulunviettoon yhtään lisärialia. Memon sisältö oli ennalta arvattu eli ns. vanhaa kaljaa,mikä sai vain ruotsalaiset konttorissa sylkemään tupakkamällinsä ikkunasta pihalle djävlojen mukana,suomalaisten kiroillessa poskiinsa perkeleitä Schlitzin alkoholittoman oluen kulauksissa.
Skandinaavit pohjoismaisessa yhteissopimuksessa pistivät lompakoistaan yhteiseen joulupottiin muutama sata riaalia jouluruokiin sekä -juomiin,Jussin ostomiehenä joutuessa hankkimaan appeet marketeista.
Joulun väkijuomat oltiin jo tilattu yhdeltä brittiläiseltä Binexin edustajalta,joka toimittaisi laatikon "mojaa" (vesi) eli sadikkia (aropontikkaa) oikein ovelta-ovelle-kuljetuksella tämän uudella Rover SD-hatchbackillä..
Joulusahdiksi villan keittiössä oli pulputtanut iso muovisaavillinen saksalaista Rauch-omenamehua hiivassa ja sokerijauhossa jo kuukauden. Alkoholin kieltävässä maassa kotipoltto oli ulkolaisurakoitsijoiden campeillä ja villoissa yleistä.Jouluruoaksi Jussi oli saanut Riyadhista yhdeltä King Faisal-sairaalan amerikkalaiselta afroamerikkalaiselta hammasteknikkokaveriltaan kaksi peltipurkkia prosessoitua kinkkua possunlihan kieltävässä maassa. Alkoholi ja sianlihahan olivat kiellettyjä eli "haram" muslimikuningaskunnassa. Jussin isärovasti kaikentietävänä uskontohistorioitsijana oli kerran kesämökkisaunan lauteilla pitänyt hänelle luennon sianlihan syömiskiellosta muhamettilaisessa sekä juutalaisessa uskonnossa.
Muhammed omalta osaltaan oli kieltänyt sianlihan syömisen---ei siitä,että sika olisi likainen eläin,vaan että sian teurastamisen jälkeen varastoinnissa kuumassa ilmanalassa sianlihan pilaannuttua trikiinit voivat tappaa porsaankyljyksen syöjät.
Lontoossa asuessaan Jussia on kutkuttanut kysyä paikalliselta halal-lihakauppiaalta olisiko tällä myynnissä halal-porsaankyljyksiä,mutta peruuttanut aikeen,koska kostoksi teurastaja voisi julistaa infidelille lihakirveellä pyhän jihadin.
Jussin oma Jubailin projektin ostopoika djiboutilainen Abdi oli palvellut suomalaista urakoitsijaa jo useita vuosia ja osasi suhtkoht sujuvasti Suomea. Hänelle oltiin kerran pistetty matka Suomeen firman puolesta. Kerran hän oli syönyt ravintolassa firman tarjoaman makean liha-annoksen,josta joku pöytävieras oli kysäissyt,mitä hän oli juuri aterioinut....possua..
Abdi oli juossut suoraan siltä istumalta ravintolan vessaan oksentamaan  muslimeilta kielletyt kotletit.
Suomalaisten teko oli täysin tahditon osoittamalla kuinka pyhä asia sianlihan syöntikielto oli.
Alkoholi kiellettiin vasta 1970-luvulla Saudi Arabiassa yhden humalaisen pikkuprinssin tapettua kuningas Feisalin tikarilla kuninkaallisessa audiensissa Riyadhin Malazin palatsissa.
Isärovasti samoin oli kertonut saunapalaverissa,miten jotkut arabibeduiiniheimot jopa kieltäytyvät käyttämään vettä pesutarkoituksiinsa,koska vesi on kallimpaa ja vaikeimmin saatavilla kuin bensiini. Hän sanoi,että muslimien pyhässä kirjassa kyllä ollaan kehotettu peseytymään erämaan hiekalla juomaveden säästämiseksi.
Hän lisäsi vielä,että muhamettilaisten pyhä kirja käsittää oikeastaan hyvin paljon heidän profeettansa kirjoittamia käytännön asioita,joita seuraajat tulkitsevat sanatarkasti,kuten monet kristilliset lahkot Raamattua.
Esimerkkinä hän oli maininnut luettuaan ja opiskeltuaan Vanhaa Testamenttia alkuperäisessä aramenialaisessa ja hebrealaisessa muodossa,miten maailmanloppua tietyt uskonlahkot tulkitsevat sanamukaisesti koko maailman loppumisena yhtenä "Big Banginä".Jopa antiikin kreikankielisessä Septuagintassa alkukristillinen muoto maailmanlopulle oli kirjoitettu "tietyn aikakauden loppumisena".

Jussin 1984 Citroen BX 16TRS

Jussi hyppäsi Citroeniinsa Al Hamran villan edessä polttamalla melkein sormensa virta-avaimessa auton sisälämpötilan ollessa plus 70 astetta celsiusta.Hän joutokäytti moottoria kymmenisen minuuttia saadakseen kuulerilla sisälämpötilan siedettäväksi. Startatessaan autoa hän kuuli kovan rääkäyksen moottoritilasta verikorvaisen kissan hypättyä auton alta katukiveykselle. Kissa oli nukkunut päivätirsoillaan jäähdyttäjän muovikotelossa.
Jopa kuumassa ilmanalassa arabikissat nukkuvat autojen lämpimillä konepelleillä ja moottoritiloissa!
Jussin tarkoituksena oli ajaa ostaman Falasteen-kadun (Palestine Road) ja Ring Roadin tien liittymän vihannes-ja hedelmäkojuista omenia kuusen koristeeksi.

Vaaleanpunainen Punainen Meri

Falasteen Road eli Palestine Road,
nykyisin Palestine Street Jeddassa

Katuvalot olivat syttyneet kello viideltä arabialaisen tummansinisen taivaan alla Falasteen Roadilla.Lännessä Falasteen Roadin päässä Al Cornichen takaa näkyi auringonlasku oranssisena Punaisen Meren horisontissa.
Jussista näky voisi hyvinkin olla vaikka Jerusalemista taikka Nasaretista Mekan takaisen ja violetin värisen Tihama-vuoriston siintäessä taustakulisseina.
Jussi ajoi Citroenillaan Medina Roadin ylikulkusillan läpi itää kohti ohittamalla ranskalaisen Printemps-tavaratalon,mikä monivärisine mainosvaloineen olisi voinut olla yhtä hyvin keskellä keväistä Pariisia. (Printemps--kevät ranskaksi)
Autostereosta kuului kasetilta Charles Aznavourin ranskalaisaksentillisella englannilla laulamaa kappaletta Yesterday when I was Young ja hän oli jopa näkevinään Jacques Tatin ylittävän Falasteen Roadin vaalea popliinitakki päällään ja sateenvarjo kädessään.
Näky sittenkin taisi olla valkokaapuinen  ja puolisokea arabiherra.,joka valkoista keppiään koetellen kadun keskikoroketta ylittämällä soolaili cadilacien ja chevroletien välistä Printempsin pääovea kohti.

Muutaman liikennevalon läpi Citroen kääntyi Falasteen
Roadilta oikealle sivukadulle,mikä johti vanhalle Jeddan kansainväliselle lentokentälle,mistä ei enää ollut jäljellä kuin tyhjä aukio ja sen ympärille oli tiheään rakennettu asuinalue kauppoineen,ja autokorjaamoineen.
Uusi kansainvälinen King Abdulaziz-lentokenttä sijaitsi kaupungin pohjoispuolella Medina Roadin varrella.
Jussi pysäytti auton yhden hedelmäkaupan eteen,minkä edustalla laatikoista myytiin Afrikasta ja muista arabimaista tuotuja hedelmiä paikallisten taatelien kanssa. Poimiessaan omenia paperipussiin kauppiaan vaaitettavaksi Jussi huomasi viereisestä autopeltikorjaamosta kovaa vasaranpauketta kahden filippiinon oikaistessa plootumaakarin vasaroilla valkoisen Rolls-Roycen etulokasuojaa.Yksi filippiino kaasuhitsauspillillä kuumensi peltiä, toisen naputtaessa peltivasaralla lommoja suoriksi.
Korjaamon nimikyltissä luki Hawwa Garage...Eevan autokorjaamo.
Hawwa arabiaksi merkitsee Eevaa.
Tällä asuinalueella vielä v.1928 sijaitsi Eevan mausoleumi tai oikeastaan Eevan hautamuistomerkki.
Nyt Eevan haudan muistoplakaatti oli ruuvattuna yhden puolirapatun talon seinään.
Kyseessä on se Aatamin Eeva luomiskertomuksesta.
Plakaatin vieressä vihreästä rautaportista kulki sisään pyhiinvaeltajia Iranista ja Malesiasta kunnioittamaan Maan isoäidin hautapaikkaa. Kristityksi kastettujen päiden on vaikeata kuvitella koko ihmiskunnan äidin hautapaikan sijaitsevan viidenkymmenen kilometrin päässä lännessä muhamettilaisten pyhästä kaupungista Mekasta ja Kaaban kivestä.
Aabrahamin kuolinpaikaksi ollaan mainittu kymmeniä paikannimiä historiasta,mutta arabien kansantaruissa ja arabihistorioitsijoiden kertomuksissa Eevan hautapaikka sijaitsi aina Jeddassa.
Jeddah-nimen yksi tulkintamuoto merkitsee isoäitiä (Jeddah,Juddah).
Jussin ensimmäinen työpaikka Al Jubail Al Bahr Persianlahden rannalla (arabit kutsuvat sitä Arabianlahdeksi),mistä  tuli kasvamaan v.2012  neljännesmiljoonan asukkaan käsittävä teollisuuskaupunki,oli v. 1981 vielä pieni kalastajakylä,minkä kylkeen erämaahan pystytettiin uutta infrastruktuuria kuningaskunnan teollisuudelle ja öljytuotannolle.Yksikään ulkomaalainen ja kirkonkirjoihin kristityksi kirjattu urakkatyömies ei voinut kuvitella,että samaisessa kyläpahasessa oli jo 300-luvulla paljon ennen muhamettilaisten profeetan syntyä kirkko pystyssä.

Jubailin petrokemiallinen laitos
600-luvulla islamin levitessä Arabian niemimaalle monet kristityt arabiheimot,kuten Qahtani-sukuiset lakhmidit,puolustivat roomalaista ja bysanttilaista kaakkoisrajaa  niemimaan pohjoiskolkassa,mihin myös Jubail kuului. Nämä heimolaiset puhuivat jemeniläistä arabiaa sekä kreikkaa.
Uudessa Testamentissakin mainitaan apostoli Paavalin matkasta Arabiaan ja krisittyjä laskettiin olevan niemimaalla jo 200-luvulta lähtien.
Hijazin länsiprovinssissa,missä Jeddah sijaitsee asui muutamia kristittyjä Mekassa,kuten Muhammedin vaimon Khadizajin serkku.
Arabiankielessä vieläkin tunnetaan kristinuskoon pohjautuneita sanoja.
Muutamana esimerkkinä voidaan mainita:
--Baba Noel--Santa Claus,Pere Noel eli Joulupukki
--Brutistanti--protestantti
--Idu-Milad--Jeesuksen syntymä eli Joulu
--Katidriyyah--katedraali
--Al Maih--Kristus eli Messias
--Masihi--kristitty


Eevan hauta 1928


Eevan haudan purkaminen tapahtui v.1928 Mekan ja Hejazin provinssin kuvernöörin emiiri Feisalin toimesta,joka isänsä Nejdin laakson (Riyadhin alueen) sulttaanin ja uuden Saudi Arabian kuninkaan Abdulazizin (Ibn Saud) käskystä wahhabilaisessa fundamentalisuudessa käski tuhoamaan muistomerkin.
Wahhabilaisuudessa ei hautoja merkitty paasilla eikä mausoleumeilla,vaan vainajat haudattiin viltteihin käärittynä maahan kasvot Mekkaan päin kyljelleen.
Eevan hautaa pidettiin arabialaisissa kansantaruissa jonkinlaisena myyttinä mausoleumin ollessa 100 metriä pitkä.
Afganistalainen muslimi Sirdar Ikbal Ali Shah pyhiinvaellusmatkallaan ennen v 1928 Eevan haudan purkamista oli kommentoinut:
--Eevan oli pitänyt olla erittäin kookas nainen,koska alkuperäinen hauta oli 8 jalkaa pitkä.
Oli onni,ettei hän ollut meitä vastassa elävänä,koska huhujen mukaan meillä muslimeilla on aina ollut silmää naisille,joilla on sankarilliset ja melkein titaaniset ulkomitat.
Olin kuullut.että hautaa oltiin mysteerisesti jatkettu nykyisiin jättimäisiin mittoihin
Olimme myös kuulleet,että maksua vastaan olisimme saaneet ääneen lausutun viestin haudatulta kärsivän ihmiskunnan esiäidiltä. Profeetallisen viestin tosin olisi lausunut kryptaan piiloutunut henkilö muutamalla shillingillä,mutta onneksi tämä tapa oltiin lopetettu jo wahhabismin alkuaikoina.

Tarun mukaan Aatami ja Eeva Eedenistä karkotettu eri ilmansuuntiin Herran käskystä,Eeva Jeddaan ja Aatami yhdelle Ceylonin eli nykyisen Sri Lankan Sri Padan eli Aatamin vuorelle. (Sri Pada--pyhä jalanjälki). 200 vuotta karkotuksen jälkeen Aatami oli Jumalalta rukoiltuaan saanut luvan palata Arafatin vuorelle Mekan lähistölle,missä ihmiskunnan isä ja äiti olivat jälleen tavanneet.  
Aatami kuulema oli haudattuna Kaaban kiven alle.
Siitäkin on toinen taru,missä kerrotaan Aatamin ollessa vedenpaisumuksen aikana Nooan arkin matkustajana ja arkin jouduttua haaksirikkoon Arafatin vuorella,Aatamin kuollut ruumis oli kellunut seitsemän kertaa vuorenhuipun ympäri.Tästä syystä muslimit kiertävät Kaaban kiven 7 kertaa pyhiinvaelluksellaan.
Kolmas taru kertoo taasen Kaaban kiven synnystä,että Aabraham (Ibrahim) v.1892 e.K. oli matkallaan Arabiassa  egyptiläisen vaimonsa Hegarin ja poikansa Ismaelin kanssa pystyttäneet talon Kaaban kiven alkupeäiselle paikalle.
Taloa kutsuttiin Hegarin taloksi.
Aabrahamin mentyä matkoilleen Hegar ja Ismael olivat nälkäänsä syöneet vain taateleita ja lopulta nääntyneet nälkään.
Jumala oli käskenyt Aabrahamia rakentamaan Mekkaan (Mekkah,esi-islamilainen Bekkah tai Bakkah) kivisen muistomerkin näille. Mekka arabiankielellä on kapea laakso.
Kaaban rakennuskivien kerrotaan tulleen kolmelta pyhältä vuorelta,Öljymäeltä,Siinain vuorelta sekä Libanonin vuorelta. Joissain kirjoituksissa Kaaban kiven synty oli lähtöisin jopa meteoriitista.


Beduiini
Juhart 2012

Jussi kurkisti omenapussi sylissään Eevan haudan rautaportista sisään. Hautapaikka näytti hoitamattomalta muutaman iranilaisen harsovaatteisiin pukeutuneen pyhiinvaeltajan mumistessa rukousnauhoja sormillaan näpräilleessään kauempana kumpuisella tantereella.
Eevan haudasta oltiin tehty tavallinen karu muhamettilainen hautausmaa,joita näkyi Jeddan lisäksi Riyadhinkin ulkoalueilla Mecca Roadin pohjoispuolella.

Saavuttuaan Al Hamran villalle hän tapasi suomalaiset ja ruotsalaiset kovaäänisessä juhlinnassa uima-altaalla nauttimassa Rauchista tehtyä omenaviiniä.
Pohjoismainen urakkamiesten tyypillinen joulunvietto oli ilmeisesti alkanut.
Pioneer-mankasta lasisen puutarhapöydän päällä soi Mikko Alatalon hitti "Mää maalaispoika oon ja paan deodoranttia kainaloon"..
Pihalaatoituksella seisoi tulipunainen Alfa-Romeo Stiletto-urheiluauto,jonka omistaja ja suomalaisen betonifirman insinööri oli tuonut näytille omana joululahjana itselleen. Inssi jakoi jokaiselle paikalleolevalle lompakostaan käyntikorttiensa lisäksi tarroja vuoden 1985 10.000 Lakes-rallista.
Jussi helssasi kavereitaan tukholmalaisen putkisuperviisorin Petterssonin Göranin kutsuessa viittoillen häntä joukkoon:
--Kom hit och koppla av... du jävlade inköpsgosse Johan!
Göranin vieressä istuva gotlantilainen ja kiiltäväkaljuinen Liljegrenin Göten töni Görania viereisestä lepotuolista huusi kaverilleen:
--Vet du Göran..Johan ska värma sin veckosoppa i köket innan han kommer att fira jul med oss!
--Den är hans julmat!
Göte tiesi Jussin aina valmistavan viikolle kattilallisen kesäkeittoa,lempiruokaansa,mikä lämmitettäessä maistui yhä paremmalle.
Jussi painui omenapussi kainalossaan ostokonttoriinsa,minkä nurkkaan peltisen arkistokaapin viereen hän oli pystyttänyt erämaajoulukuusen.
Kuusi oli kuivunut Yanbu-Jedda-tien varresta löytynyt erämaassa auringossa palanut pensas,minkä hän oli maalannut sprayimaalipurkilla Honda Preluden metallihopeaksi.
Papinpoika alkoi koristelemaan joulukuustaan punaposkisilla libanonilaisilla omenoilla hyräillen potpurriväännöstä kansakoulun joulujuhlien lastenlauluista:
--Joulupukki..joulupukki..parta poikki ..silmä puhki......Hei tenttu-ukot hyppikää..nyt on apteekit auki..
Hän oli jatkamassa traditiota lapsuusaikansa joulujuhlista,jolloin hänen äitinsä oli koristellut kuusen vain tuoreilla omenilla,vahakynttilöillä sekä maapallon maiden lipuilla plus muutamalla äidin lapsuusajalta säilyneillä villalankatontuilla,joidenka ryppyiset vahakasvot olivat peloitelleet häntä,että pissa oli valunut villasukkiin.
Joulupukkiakin hän oli pelännyt niin kamalasti,ettei kukaan saanut häntä edes vängällä kuusen takaa piilosta.
Nykyiset koululapset eivät tiedä joulusta eikä sen synnystä paljoakaan useimmissa kodeissa.
Eräältä koulupojalta oltiin kysäisty joulun vieton syystä sekä joulupukista että Jeesus-lapsesta.
Poika oli pokkana vastannut,että sen Jeesus-lapsen isä oli ihka varmana joulupukki.

Entä mistä se aataminomena-sana sitten oli tullut?


Jussi pikkusiskonsa kanssa vuoden 1954 jouluaattona
Juhart 2012