maanantai 25. maaliskuuta 2013

Kaukomaiden poliisiautoja ja Manilan autohistoriaa.Jussin autokuva-albumi.

Saudipoliisien kolarikoeko?..Ei..vain ihan oikea onnettomuus Land Cruisereilla

Askariautot
 -----------------  
(Askari on Saudissa yleisnimi poliiseille ja sotilaille)
Saudipoliisiautorivi v.2012
--Yallah barra! (Aja pois silmistäni!)

Saudipoliisiauto tekemässä U-käännöstä liikennevaloissa
Arabialainen kameliravi
Juhart 1995

Desert Gas
Juhart 2000
Riyadhissa ja Jeddassa askaripoliisit partioivat silloin vihervalkoisilla Pontiac Parisienneilla sekä Volvo 260GL:eillä.Pontiacit olivat Kanadassa valmistettuja Bonnevilleja eli Parisienneja ja Volvot V6-moottorisia ja amerikkalaisin turvapuskurein sekä tupla-ajovaloin varustettuja.
 Lisäksi ulkomaalaisia ja paikallisväestöä häiritsivät ennen rukousaikoja imaamipoliisit isoilla kovaäänisillä varustetuilla Chevrolet Suburban vaneillä kehoittamassa rukoilevaisia suoriutumaan moskeijoihin:
--Sallah..Sallah!
1980 Pontiac Parisienne

1980 Volvo 260GL US version
1980 Chevrolet Suburban
Me suomalaisissa erämaaurakoissa käytimme Suburbaneja "saittiautoina" eli työmaa-ajoneuvoina. Suburban oli myös suosittu isojen saudiperheiden autoina,mihin saudiherra sai mahtumaan neljä hunnutettua vaimoaan ja kuusitoista lastaan.
Saudi Arabian uskonnollisia poliiseja ollaan varoitettu jyrkästi lain uhalla vaarallisesta ajosta .Monien kuolemaa halveksivien takaa-ajojen takia ihmisiä on kuollut liikenteessä.Eräässä Bahan provinssissa tapahtuneessa takaa-ajossa saudiautoilija kuoli auton katon repeytyessä irti pudotessaan tietyömaan kaivantoon.Ajajan vaimo ja lapsi loukkaantuivat onnettomuudessa.

Tyypillinen näkymä Yanbu-Jeddah-tien
 varrelta v.1983
Takaa-ajaavat poliisit pidätettiin.
Eräs uskonnollinen poliisipartioauto oli pysäyttänyt epäilyttävän auton Bahan provinssin kansallispuistossa,partioauton miehistön kuullessa epäillyttävästi auton cd-soittimesta kuuluneen liian äänekkäästi lastenlauluja. Uskonnollisten poliisien tehtävänä on valvoa kansalaisten moraalia ja siveyttä.
Bahan provinssin emiiri läksytti suullisesti imaamipoliisit valtuuksiensa ylittämisestä.

Uskonnollisia imaamipoliiseja tiedonantotilaisuudessa

Lisänä partioautokannassa kaduilla risteili kansalliskaartin sotapoliiseja sannanruskeilla Land Cruiserilla ajamassa hitaasti pikiteiden ryömimiskaistoilla,etenkin siviileiltä kiellettyjen sotilastukikohtien,pikkuprinssien ja muiden rojaalien palatsien ympäristössä.
Kansalliskaartin Land Cruisereita myynnissä
Riyadhin autosukilla 1980-luvulla.
 


Beduiinipoliisiauto.Ruskea väriraita
osoittaa Land Cruiserin olevan
uskonnollisen poliisin auton,ja
 poliisin käyttävän
asunaan kansallista thobia ja hutraa.
Poliisien ajotaito ei näyttänyt silloin olleen eikä myös tänäänkään olevan yhtään parempi kuin siviiliautoilijoillakaan.Fatalististen U-käännösten tekeminen ja kaahaaminen kuului toimenkuvaan.Maaseutupoliiseiksi voidaan värvätä poliisipäällikön tuttavakaupalla kuka tahansa lukutaidoton beduiinipoika.
Viime vuonna Medinan lähellä liikennepoliisipartioauto oli pysäyttänyt saudi-insinöörin epäillessään tämän vaimon ajaneen autoa.Insinöörin vaimo oli tarttunut ohjauspyörään pelätessään miehensä vaarallista ajotyyliä. Saudi-insinööri oli saanut varoituksen ja sakot vaimonsa uskaliaasta ajosta.
Saudi Arabiassa naiset eivät saa ajokorttia,saatika ajaa lain uhalla.


2012.Kuvan arabinaiset eivät aja,vaan istuvat
autossa Riyadhin autonäyttelyssä.
1961.Riyadhilainen souk ja 1959 MB190b

1961 Riyadh.Vasemmalla 1956 Chrysler,keskellä 1959
Chevrolet Biscayne taksi,1958 MB 220S
ja oikealla 1956 Ford Fairlane

PULIS,Manila Finest
-----------------------------


1962.Roxas Boulevard,Manila.Scooterista and VW Patrol Car.
Juhart 2012
Filippiinien ja Metro Manilan poliisiautohistoriaa en luule kenenkään tehneen.Filippiinien vapaassa lehdistössä kylläkin kirjoitetaan poliisiautoista negatiivisesti ja kuvataan poliisien uusia japanilaisia ja Santa Rosan Industrial Parkissa valmistettuja partioautoja hurjissa rikollisten takaa-ajoissa. Autovarkauksia katsotaan yhtä vakaviksi rikoksiksi kuin tappoja,huumeiden myyntiä sekä murhia. Yleensä autovarkaat löytyvät ammuttuina,poliisien todistellessa,että varkaat ampuivat ensin,vaikkei rikospaikalta edes löytynyt aseita.
Jos sattumalta oli löytynyt,niin poliisit olivat lavastaneet tilanteen.
Filippiinejä ollaan kutsuttu Villiksi Idäksi,ehkä syystäkin.
Nyt kajoan aluksi poliiseihin sekä poliisiautoihin.
Ensimmäiset kohtaamiseni poliisin ja poliisiauton kanssa koin v.1987 toukokuussa Makati Cityn Pasay Roadilla tyttäreni kastepäivänä,jolloin olin vaimoni ja hänen vanhemman siskonsa Litan,Napolcomin (National Police Commission) sihteerin,kanssa hakemassa kastekakkua Goldilocksin myymälästä.
Napolcom on Filippiinien poliisivoimien keskusjärjestö.
Molavepuiden takaa piiloutuneesta partiojeepistä oli noussut Metrocomin poliisikorpraali pysäyttämään minut ajaessani autoletkan perässä kohti Goldilocksia. Olin juuri ostanut käytetyn 1978-mallisen Oldsmobile Cutlass Supremen .
Poliisikorpraali kertoi minun ajaneeni yksisuuntaista katua vastaan.
Tiesin,että Pasay Road muuttuu yksisuuntaiseksi klo 12.00, Nyt kello oli 11 a,p.
Poliisi pyysi auton papereita ja ajokorttiani. Ojensin kansainvälisen ajokorttini ja auton väliaikaisen rekisteriotteen,koska LTO (Land Transportation Office) oli luvannut uuden rekisteriotteen viikon sisässä.
Korpraali kysyi ajokortista:
--What is this ..Sir?
Vastaan:
--International driving licence..
Korpraali:
--But.. it is in French..Sir?
--Is it a French licence..Sir..it is illegal here..Sir..
Vastaan:
--All international licences are written in French..international diplomatic language
Korpraali:
--I might be wrong..but it is illegal and fine is 1000 pesos.
--And your car might be a stolen vehicle,because your registration documents are only photocopies..Sir..
Minusta alkoi tuntumaan,että nyt kyseessä olisi selvä rahastuksen paikka.
Vastaan:
--The originals are with LTO for processing..(LTO--Land Transportation Office)
Korpraali:
--I might be wrong,but driving without proper documents is illegal..the fine is 3000 pesos..
--Additionally you were driving against one-way street--the fine is another 1000 pesos..Sir.
Vastaan:
--The sign tells the street is one-way after 12 noon..and I was following the traffic..
Korpraali:
--I might be wrong,but my watch tells it is 10 past 12.
Vastaan täysin kyllästyneenä väittelyyn ja yritän päästä loukusta pikasakolla,vaikka suomalainen oikeudentajuni sanoo vastaan.
Minulla oli kiire kakunhakuun ja kastajaisiin;
--Mine shows 10 past eleven..
--How much?

Jussin Olds ja Metrocomin korpraali
Juhart 1987
Vaimoni sisko takapenkiltä ryhtyi kinastelemaan takapenkiltä korpraalin kanssa,kirjoittamalla korpraalin rintataskun nimitäkystä Corp. Jose Sanchezin paperinenäliinaansa.
Saimme pitkän tinkauksen perästä maksetuksi 500 pesoa.
Korpraali suutahtaneena uhkasi minua:
--I do not want to see you here in Pasay Road anymore..and if you show up I slam you in the cell..!?
Korpraali asteli Metrocomin jeeppiinsä jakamaan saalistaan poliisikaverinsa kanssa ja ilmeisesti osan potista poliisiaseman päällikön kanssa.
Vaimon Lita-sisko myöhemmin ilmoitti tapauksesta Napolcomiin.
Korpraalia ei koskaan näkynyt kulmilla.
Pasay Roadin poliisiaseman seinässä roikkui iso lakanan kokoinen mainos;
--Makati's Finest..New Cops in the Block.
Lita kommentoi:
--New Goons in the Block!
Silloin v.1987 poliisien khakinvärisisitä univormuista kansa kutsui Metrocomin poliiseja nimellä "Chocolate Boys". Enimmäkseen ne Pulis-partiot ajelivat valkoisilla lyhytakselisilla Jeepeillä,mutta autokalusto oli alkanut samalla japanilaistumaan Mitsubishi Lancereillä,ns. "Box Typeillä" sekä Galant Gamma-malleilla.
1990-luvulla yleisimmäksi poliisiautoksi tuli Toyota Corolla,joka myös oli suostuin taksimalli.
Western Police Distrctin Corolla

1976 Mitsubishi Galant Gamma

1985 Mitsubishi Lancer
Barriopoliisiautoina (maaseutupoliisi) ja provinssikaupunkien partioautoina olivat yleisimmin kotikutoiset Harabasit,Ford Fierat,Toyota Tamaraw't katettuina lava-autoina eli miehistömalleina. Vokswagenin Sakbayan-kenttäavomalliakin näkyi monen poliisipiirin ainoana kalustona.


Ford Fiera jeepney-versio

Harabas-mallisto ja Isuzu-kevytkuorma-automainos

Toyota Tamaraw

VW Sakbayan
1975.Harabas-taksit
Philippine Constabulary oltiin perustettu paramilitarisina santarmipoliisivoimina presidentti Taftin käskystä 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä.Se seurasi espanjalaishallinnon aikaisia Guardia Civil-joukkoja,joidenka koulutuskeskus sijaitsi Manilan Intramurosin linnakkeen alueella.1930-luvulla Kadettikoulutus siirtyi Baguio Cityn John Hayn tukikohtaan.
Sota-aikana presidentti Rooseveltin määräyksestä PC sulautettiin Yhdysvaltojen armeijan alaisuuteen.Presidentti Marcosin sotatilalain aikakaudella 1980-luvulla kenraali Fidel V. Ramos oli PC:n komentajana.Ramos kapinoi puolustusministeri Juan Ponce Enrilen kanssa Marcosin valtaa vastaan,mistä syntyi kuuluisa laukaukseton Ruusuvallankumous.
F.Marcos Imelda-vaimoineen ja perheineen v.1986 pakenivt tai pakotettiin pakenemaan Havaijille.
Ramosista tuli Cory Aquinon jälkeen maan presidentti.
Philippine Constabulary Ramosin valtakaudella 1990-luvulla sulautettiin Filippiinien poliisivoimiin.

1970. Metrocomin mellakkapoliisit vetämässä
 epäiltyä opiskelijaradikaalia jeepistä.
Kuvaan vasemmalle on erehtynyt jopa
 yksi amerikkalaisnuori.

1970.Metrocomin mellakkapoliiseja laannuttamassa
 opiskelijamellakkaa Mendiola Bridgellä


1966 Toyopet Corona Manilassa
V.1968 perustettiin Manilan Western Police District valvomaan järjestystä. WPD-autot olivat silloin turkoosinsinisiä,ilmeisesti sen aikakauden Toyopet Tiaroja,joista myöhemmin tuli Toyopet Corona-malleja.
Liikennepoliisissa käytettiin punaisia VW-kuplia,kuten maalaamassani kuvassa Pulis-otsikon alla.
Uusi japanilaisautomaihinnousu Filippiineille tapahtui 1960-luvun vaihteessa Toyotan esimerkillä.
Amerikkalaisia autoja ollaan tuotu maahan ja valmistettu ckd-osista jo vuodesta 1898 asti vuoteen 1942.
Samoin eurooppalaisia merkkejä tuotiin maahan vuosisadan alusta alkaen. 1910-luvulla ranskalaisilla DeDion-Boutoneilla eräs uskalias ryhmä ajoi jopa kolonassa Manilasta ylös Baguion vuoristokaupunkiin,missä amerikkalainen hallinto piti "kesävirastojaan" ja armeijan John Hayn armeijan tukikohtaa.


1910-luku.DeDion-Bouton-kolonna
Kennon Road Kilometer 5;n kohdalla
kiipeämässä Baguioon



Filippiinien lyhyt autoteollisuushistoriikki
--------------------------------------------------------
1930-luku.Liikennettä Rizal Avenuella.Hellekypäräinen
liikennepoliisi seisomassa päivänvarjon alla
Hyvin olennaisesti Filippiinien poliisivoimat käyttivät viime vuosisadan  alkuvuosikymmeniltä 1960-luvulle asti amerikkalaisia autoja.
Manilassa ollaan koottu Fordeja,Studebakereita ja Chevroleteja 1930-luvulta asti aina Marcosin Marshall-lakiin eli sotatilalakiin saakka 1970-luvulle,jolloin ulkomaiset kokoonpanotehtaat sulkivat ovensa raskaan verotaakan alla.
Marcosin keksimä PCMP (Progressive Car Manufacture Program) suosi kotimaisuusastetta,jolloin varaosatuotannossa suosittiin kotimaisia valmistajia,joidenka laatutaso kylläkin  valitettavasti oli ala-arvoista useassa tapauksessa.
Esittelen osan Filippiineillä valmistetuista amerikkalaisista ja eurooppalaisista autoista 1940-70-luvuilta.Japanilaismerkkejä aloitettiin valmistamaan Lagunan Santa Rosan Industrial Parkissa vasta 1980-luvulla.

Ford Philippines
----------------------
1940 Ford Fordor in Manila
1968-Makati Ayala Avenue.Ford Cortina Mk I-taksi,
Ford LTD ja Vauxhall
101 Estate.
1966 Kartimar Shopping Center.Pasay.Vasemmalla ja oikealla
Taunus 17M,Fiat 1300/1500,Hillman Super Minx näytti olevan
suosittu taksimalli.Oikealla takana MB 220S ja MB pakettiauto
N.1967Taft Avenue Lawton Plazalle ja Jones
 Bridgelle päin.Taustalla
Manila Post Office.Edessä 1965 Rambler Classic
 STW,1964 Vauxhall Victor ja 1967
Buick Electra 225 sekä MB 220S
 V.2012 Fordin valmistus lopetettiin Manilan Santa Rosan tehtalla,tuotannon siirryttyä Malesiaan.
Ford Motor Co.Phils oli pystyttänyt uuden tehtaansa Lagunan Santa Rosan Industrial Parkiin v.1999.
1960-luvulla Ford oli koonnut brittiläistä Cortina-mallia vuodesta 1962 ja jopa amerikkalaista Ford LTD:ä vuosikymmenen lopulla.Samoin se toi maahan jopa saksalaisia Ford Taunus 12M-17M-malleja.
1980-luvulla Ford Phils kokosi Mazda 323:n versioita Ford Telstareja ja Ford Lasereita.
Kotikutoisena hyötyajoneuvona se valmisti Ford Fiera AUV:itä (Asian Utility Vehicle).
Lisäksi Ford Philippines valmisti kuorma-autoja sekä alustoja paikallisille bussikoritehtaille.
Filippiinien bussiteollisuudesta tulen kirjoittamaan oman artikkelin.Bussikorittajiin kuului amerikkalaisia firmoja,kuten Wayne ja Liddell.
1948 La Mallorca Ford-bussi (luunokka)
1950 Fordson Thames E83W-jeepney

1957-59 Ford Taunus Santo Tomasin
yliopiston lääketieteen laitoksen edessä
General Motors Philippines

--------------------------------------
Yutivo Corpin Opel Ascona-mainos 
Yutivo Corpin Opel Kadett
Yutivo Corporation perustettiin v.1953,jolloin GM-autoja ryhdyttiin kokoamaan uudessa Manilan tehtaassa.
Yutivo ei ollut General Motorsin fransiisi,vaan itsenäinen kokoonpanija ja edustaja. Amerikkalaisia GM:n merkkejä koottiin jo tehtaana perustamisesta asti,kuten:
--Chevrolet Bel Air 4-door
--Chevrolet Impala 4-door
--Chevrolet Malibu 2-door ja 4-door
--Chevrolet Camaro,Camaro Rallye
--Pontiac Parisienne (kanadalainen Bonneville)
--Buick Electra 225
Yutivo plant lay-out

1967 Yutivo Camaro Rallye

1967 Vauxhall Victor in Manila
Brittimalleja:
--Vauxhall Victor ja VX4-90
--Vauxhall Viva 2-door,4-door
Saksalaisia:
--Opel Rekord 2-door,4-door, Rekord Wagon 5-door
--Opel Ascona 4-door
--Opel Manta 2-door
--Opel Kadett 2-door,4-door.

1970 Holden LC Torana Sl Straight Six

Australialaisia:
--Holden Model KH-40
--Holden Wagon 5-door
--Holden Premier 4-door
--Holden Torana
Lisäksi Yutivo Corp. valmisti Chevroletin kuorma.autoja ja alustoja bussikoriteollisuudelle,kuten Liddelille,mikä kuului Yutivo Corporationiin..

Liddellin v.1948 Chevrolet-bussi
Yutivo tuli kuuluisaksi v.1967/69-mallisista Yutivo Camaroista,jotka olivat varustettuja 2.2l-155hp-kuutoskoneilla.Ilmeisesti yhtäänV8-mallia ei valmistettu edes Rallye-mallissa,mikä vastasi amerikkalaista Rallye Sportia.Camarot oltiin maalattu Opelin väriskaaloissa.Yutivo Camaron sai kolmilovisena manuaalina tai 2-vaihteisena automaattina.
Itse melkein olin kerran ostamassa 6-sylinterisen Yutivo Camaron Cavitesta,mutta auto oli laho ja ruosteen syömä.Päädyin ostamaan 1976-mallisen Oldsmobile Cutlass Supremen,toisen GM-merkin .
Yutivo Camaro oli kai Filippiinien vastine amerikkalaiselle Yenko Camarolle,vaikkakin eri voimanlähteillä.

Yutivo Camaro-mainos


Volkswagen (DMG) Diesel Motors of Germany
------------------------------------------------------------------
Oma v.1974 VW do Brasil 1500
Molaven tallissa v.2005
DMG perustettiin v.1957 edustamaan saksalaisia Hanomag- ja Henschel- merkkejä.
V.1957 Manilan Mandaluyongin kaupungin RW Compoundin tehtaalla koottiin ensimmäiset Volkswagenin hyötyajoneuvomallit.VW Kombi eli Kleinbuss oltiin esitelty v.1957 ja sitä seurasi  v.1959 ensimmäiset kootut VW 113-mallit eli Pendongit (Kaljut),siis suomalaisittain kuplat.
DMG:n pääkonttori sijaitsi Manilassa Quiapon kaupunginosassa VW AG:n edustajana ja maahantuojana.
CKD-toimituksista koottiin seuraavia VW-malleja;
--Type 1 Beetle
--Type 11 Kombi,single-double cabs,pick-ups
--Type 111 Sedan,Variant,TL Fastback
--Brazilian Beetle,
--Brazilian Kombi
--Brazilian Passat
--Toro concept car
--Sakbayan (Philippine design)
V.1975 CKD-tuotanto loppui ja DMG ryhtyi valmistamaan varaosia viimeisiin brasilialaisiin malleihin.
Itselläni oli v.1974-mallinen brasilialainen VW 1500 kupla,joka koriltaan oli v.1963-mallia.

1973-82 VW Brasilia.Etupää Type 411:stä ja
 koottu Variantin pohjalevylle.

1977 VW Toro konseptiauto.Pohjalevy 1303-mallista ja
moottori 1600cc bokseri.Alkuperäinen malli Brasiliasta.
Studebaker Philippines
-------------------------------


Hämärä kuva Bataan Motor Corporationin
Studebaker-billboardista

1946 Escolta-Manila.1937 Studebaker pick-up
jitneynä

1960 Studebaker Hawk Manilassa


West Bendin lisäksi Studebaker-autoja valmistettiin ja koottiin ulkomailla jälleenmyyjäverkostossa..
Studebakerin ulkomaisia kokoonpanotehtaita oli Kanadan tehtaan lisäksi Argentiinassa,Australiassa,Belgiassa,Chilessä,Israelissa,Filippiineillä,Etelä-Afrikassa,Brasiliassa ja Tanskassa.
1932 Rockne Roadster
Jo 30-luvulla Manilassa myytiin Studebakeria ja sen sisarmallia Rocknea (kuuluisan valmentaja Knut Rocknen nimikkoauto).Koottuja filippiiniläisiä ckd-autoja olivat Studebakerin kuorma-autot ja pick-upit ja kalastamieni tietojen mukaan juuri Bataan Motor Corporation edusti ja kokosi ao. malleja.Muut tuotantoluvut tai kokoonpanotehtaan paikka ovat hämärän peitossa.Bataanin niemimaa Manilan pohjoispuolella tuli kuuluisaksi v.1942 Bataanin kuolemanmarssista,missä japanilaiset sotilaat teloittivat tuhansia amerikkalaisia ja filippiiniläisiä sotilaita jalkamarssilla McDonnelin siirtovankileirille.Amerikkalaiset kuljetettiin sieltä Cabanatuanin "tuhoamisleirille".Vain muutama sata amerikkalaista sotilasta selviytyi sieltä elävänä.
V,1954 Manila Yellow Taxi Company Inc,-taksifirma oli ostanut kokonaisen Studebaker Champion fliitin.Senaikaisia muita manilalaisia taksifirmoja olivat Dollar sekä Golden .
1937 Manila Yellow Cab Companyn
Chevrolet-fliitti
V.1937 samainen Manila Yellow Taxi Company Inc. oli ostanut kokonaisen Chevrolet Master-fliitin,joka ilmeisesti katosi japanilaismiehityksen aikana v.1942-45.
Samoihin aikoihin eli v.1945 kenraali MacArturin johdolla Leyten maihinnousussa amerikkalaiset ajoivat kalustolautoilta maihin Studebaker Weasel-amfibiotelaketjuautoilla vapauttamaan Filippiinejä japanilaisvaltauksen alta.

1942 huhtikuu 24.Bataanin niemimaan valtaus

1942 Manila Open City.
Tranvia-ratikassa tervehditään Nousevan Auringon lipuilla, Banzailla ja tagalogin Mabuhaylla uusia kadulla marssivia hellekypäräisiä isäntiä. Manilalaiset muistavat hyvin,miten japanilaiset sotilaat (enimmäkseen Koreasta pakkovärvätyt) läiskivät kämmenillä manilalaisia kasvoille,jos eivät kumartaneet kadulla isäntiään.Japanilaisupseereita pidettiin kylläkin kohteliaina.Varakkaiden manilalaisten amerikkalaiset autot takavarikoitiin ja mm. monet erikoisvalmisteiset V16-Cadillacit päätyivät upseeriautoiksi.Japanilaisten valloittamista taloista sotilaat särkivät kalliit kiinalaiset perintöposliinit ja kalliit silkkiset naistenvaatteet päätyivät japanilaissotilaiden jalkaräteiksi.
Lisäksi arvokkaat narrapuiset antiikkikalusteet päätyivät hakattuina polttopuiksi.
Vasemmalla kuvassa Studebaker pick-up ja oikealla näkyy Willys-taksi.Calesa-hevostaksit olivat yleisiä.
Liikenne Manilassa oli vasenkätinen 1900-luvun alusta vuoteen 1946.
1944.Kenraali Yamashita antautuu amerikkalaisille Cordilleras-vuoristossa.
Kuvassa amerikkalainen 1941-mallinen Plymouth armeijan auto.

1944-45 Studebaker Weasel


1954 Manila Yellow Cab Co. Inc Studebaker Champion

1954 huhtikuu.1.Studebaker-maaseutubussi

Ei kommentteja: