1951 ca.Yksinäinen Fordson E83W-pakettiauto Salon kauppalan sillalle menossa. Juhart recolored 2012 |
Nuoren pojankollina katselin kieroon pikkukaupungin liikenteessä vilahtelevia arjenharmaita pakettiautoja.
Ne olivat pienyrittäjien,osuuskauppojen ja pikkuliikkeiden työvälineitä,jotka yleensä saivat kovaa kättä ja raskasta jalkaa.Joukosta löytyi kyllä muutamia hyvin pidettyjä helmiäkin. Muistan vielä 70-luvun alussa sokeritehtaan kausityöläisenä,miten "makjapruukitehtaan" kuski rallasi tehdasalueella kolhiintunutta,rämisevää ja mattaharmaansinistä viisi vuotta vanhaa Ford Transitia.
Ihmettelin niinkin nuoren pakettiauton kurjaa kuntoa eikä kuskikaan siitä välittänyt,koskei auto ollut oma,vaan tehtaan.
50-luvun lopun ja 60-luvun pakettiautot tällä tavoin päätyivät loppuunajettuina ja unohdettuina kaupungin ulkopuolella sijitsevan Lehtisen purkaamoon vain varaosiksi,jos niistä vielä sai sellaisia.
1956 Simca Vedette Marly |
Palopojat sytyttivät palamaan viitisen vuotta vanhan ja kauniin Ford tai Simca Vedette Marly-farmariauton,joka kaksin vihreänsävyisin maalein kiilsi vielä ryhdissään. Minulle sellainen tuhopoltto oli pyhäinhäväistystä,mutta siihen aikaan kaikki 50-lukuiset autot olivat vanhoja romuja,ainakin automiesten silmissä.60-luvun alussa Suomessakin alettiin ostaa pakettiautoja oikein vimmalla tuontisäännöstelyn vapautuessa (1962) eivätkä monet vanhat 50-lukuiset autot edes kelvanneet vaihtoautoiksi,vaan päätyivät purkamoihin romutettavaksi.
Vanhoja pakettiautoja samoin harvoin näkyi edes käytettyjen autojen plaaneilla.
Classic vans July 12. My Story. Oma kertomukseni salolaisista pakettiautoista |
Muualla Euroopassa,Britanniassa ja Yhdysvalloissa niiden entisöiminen on jo pitkään ollut suosittua.
Britanniassa jopa vanhoille pakettiautoille on omat kerhonsa sekä lehtensä.Suomessa taas kelpaa pienehkölle rodiporukalle vain amerikkalaisten vanien ehostelu,mutta eurooppalaisille vaneille harvoin löytyy pelastajaa.
Juuri nämä roddarit voivat huudahtaa tavallista vanhaa arkipakua arvostellessaan:
--Niitähän oli tuhansia rumentamassa katukuvaa..eikä kukaan sellaisia haluaisi pihalleen ruostumaan,kun niissä ei ole senttiäkään kromia ja kumilistaiset ikkunatkin eikä edes V8-konettakaan,vaan sellainen puolimoottori!
Rodiporukkaa oikaistakseni amerikkalaisissa vaneissa ja pickupeissa oli myös vaihtoehtokoneina suorat kuutoset.V.1954 Ford sai uuden kansiventtiilikahdeksikon rinnalle uuden kansiventtiilikuutosen,Dodgen ja kanadalaisen vienti-Desoton (Dodge) henkilö- ja pakettimalleissa oli vakiona sivuventtiilikuutonen,kuten ilmeisesti Suomen Poliisin kaappimaijoissa ja Liikkuvan Poliisin siipiautoissa. Jenkit eivät yleensä pickupin tai vanin ostossa kruksanneet ostotilaukseen V-8-moottoria,koskei sellaista ollut tarjolla .
Roddarilausahduksessa piilee kyllä puolitotuuttakin.
Ne senaikaiset eurooppalaiset ja amerikkalaiset pakettiautot olivat riisuttuja kaikista kromiheepeleistä ja varustettu tehtaan pienimmillä perusmoottoreilla sekä perustekniikalla.
Eikä niitä koskaan oltu keräilyautoiksi suunniteltukaan!
Ne oltiin kehitetty tehtaan perushenkilömallista erityisesti työkäyttöön eikä bulevardisporteiksi.
1960 ca.Turun Fuel-asema ja 1960 Opel Deliverystä tehty piilofarmari |
Suomen verohallitus helpotettuaan autoilijoita autonhankinnassa halusi näin vastineeksi kateudessaan hillitä omistamisen iloa kaikilla rajoituksilla sekä säännöksillä.Autonkäyttövero oli yksi näistä valtion lypsämiskeinoista.Piilofarmarimuunnoksen peräpeiliinkin piti liimata 80 kmh:n keltainen nopeusrajoitustarra!
1942.12.19. Elannon 1938 Studebaker COE- myymäläauto saapunut Tiutiin. SA-Kuvat |
1942.04.20. Kuopiolainen 1939 Chevrolet-pakettiauto Latvassa..SA-kuvat |
Britannia tarvitsi kipeästi jälleenrakennukseen ulkomaanvaluuttaa.
Sotaaedeltävästä hyötyautokannasta muistuttivat sodankäyneet ja perää vinguttavat Hävittäjä-Fordit. Pakettiautot ilmeisesti olivat jääneet rintamalle,kosken molskipolvihousuisena kadunreunalla rekisterinumeroja bongatessani yhtäkään,jollei lasketa mukaan Salon Automyynnin 1940-mallista Ford-hinuria,jota vuokrattiin kauppalallekin Horninkadun poppelien ja saarnien juurilta nostamiseen torin varrelta.Muutama muu tummanvihreä Hävittäjä näkyi myös rakennustyömaan monttuajossa ja Turku-Salo-valtatien asvaltoinnissa v.1954.Enemmistönä kuorma-autokannassa olivat 40-luvun lopun Austinit ja Bedfordit.
1953 syksy.Automyynnin 1940 Ford-hinuri puun nostossa torin varrella |
Niitä käytettiin rintamalla enimmäkseen huoltoajoihin sekä sairaankuljetuksiin.
1930 ca.A Ford kippiautona |
Checker A2 ja Fordson N heinässä Juhart 2011 |
Sodan jälkeen kotikauppalankin kadulle ilmestyivät ne odotetut ja upouudet brittiläiset Fordson Thames E83W-pakettiautot kalustopulaan.Malliltaan ne eivät olleet upouusia,vaan pohjautuivat sotaa edeltävään v.1938 esiteltyyn Fordson-malliin. Yleensä oikeissa brittimarkkinoille tarkoitetuissa malleissa ei ollut edes vakiovarusteena apumiehen penkkiä,ja jos sellainen oli,niin vieruskaverin jalkatila tuntui ahtaammalta vaihdelaatikkotunnelin viedessä lisätilaa. Britit aina ovat pitäneet tavara-automallistoissaan kirjain-numeroyhdistelmistä,Ford niistä etunenässä.Mm.E83W-mallissa E merkitsee Englandia,numero 3 moottoria ja hevosvoimamäärää 10hp-30hp,numero 8 mallin esittelyvuotta 1938 ja W "semi-forward"- eli puolibulldogmallia.
1950 Fordson Thames E83W-pakettimalli |
1950 Fordson Thames E83W Estate |
En itsekään muista,koska tein reissuni linja-autoasemalle ja rautatieasemalle Eino Heinon miestenvaateliikkeen vaaleanvihreän ja mustalokasuojaisen 1951 "Temssin" takatilassa Lammervon housutehtaan pöksylaatikoiden seassa. Pikkukundina testasin aina pakettiautot tacvaratilassa pakkauslaatikoiden seassa,ja jos nyt minulle annettaisiin mahdollisuus testata enstisöity E83W,niin kiipeäsin istumaan takatilaan sisälokasuojien päälle enkä etupenkille.
Vanhakorista 1938 esiteltyä Thamesia valmistettiin vuoteen 1957 saakka pakettimallin lisäksi Unilcon Estatena eli farmarina,pick-upina,kanttiineina,jäätelövaunuina ja jopa paloautoversioina.
Moni Thames lähti Dagenhamin tehtaalta pelkkänä nokallisena runkona erikoiskoritettavaksi.Suomeen uskon tuodun vain pakettiversioita..Jopa niin kaukana kuin Manilassa Filippiineillä muutama Fordson Thames oltiin muokattu Jeepneyksi.
1952 Fordson Thames E83W Classic Jeepney |
Thames E83W 10 cwt:n moottorina oli sivuventtiilinen 1172cc:n ja 10 verohevosvoiman neloskone,jonka perään oltiin asennettu 3-vaihteinen laatikko. Thamesin tasauspyörästö oltiin suunniteltu verkkaaksi,jolloin vauhti jäi vastaavia Fordin henkilömalleja hitaammaksi.Thamesiin kävivät Fordin pikkuautomallien jotkut varaosat,mutta etuvalot tulivat Fordsonin E27N-traktorista ja sen etu-ja taka-akselit sisäkaluineen löytyivät myös V8-moottorisissa Fordin C2- sekä E71A Pilot-malleissa.
Muistan vielä Salosta 70-luvun vaihteesta,miten Salon Automyynti Oy:n uuden korjaamon pihalla
1954 ca.Saloran Fordson Thames E83W radiotehtaan pihalla. Kuva Salora-historiasta |
Temssi oli erittäin suosittu Salossa. Eino Heinon lisäksi muistan Keskuksen talosta Salon Lihan tai entisen Lindholmin Lihakaupan valkoisen ja punalokasuojaisen Temssin.
Horninkadulla Jalmari Hurstin hedelmälikkeellä oli käytössä yksi harmaa Temssi ja Saloran radiotehtaalla toinen harmaa Annankadun radiotehtaan pihalla.
Salolaisista Fordsoneista olen kirjoittanut lisää blogissani "Pöksyjä Fordson-paketissa".
1957 ca.Eino Heinon Fordson E83W linja-autoaseman lastauslaiturilla purkamassa Lammervon pöksylaatikoita. Juhart 2005. |
1955 ca.Karjakunnan teurastamon Renault Goelette |
Karjakunnan teurastamolla samoin oli samanlainen tummanpunaruskea Goelette. Pääkaupungissa Helsingissä Goelette oli yleisin poliisilaitoksen Musta-Maijana.
Citroenin aaltopeltistä HA-sarjan pakettiautoa (Fourgon) entinen pirssikuski Sjöbergin Repe käytti nakkikioskinaan Helsingintien ja Esterinkadun kulmassa. Sen voimanlähteenä oli vanha gangsterisitikasta tunnettu moottori,joka kelpasi jopa uuteen v.1955 futuristiseen ID-malliinkin.
1955 Kangasniemen Osuuskaupan 2 Citroen HA:ta |
Salossa näkyi liikenteessä ainakin yksi siniharmaa Juvaquatre-ikkunafarmari eli Dauphinoise
(Juva 4).
1950 Renault Juvaquatre Dauphinoise ,Juva 4 |
1955 Citroen 2cv Fourgonette |
60-luvulla Pesu-Laurin jakelupakettiautoksi valittiin duroplastinen itäsaksalainen Trabant.
1950 IFA F8 Kombi |
1954 IFA F) Kombi v.1957 filmissä Taas tyttö kadoksissa |
--Osta IFA,auto paras.Sit' ei ota kukaan varas..
IFA myös pilkattiin puukorista:
--Miksi IFA:n huippunopeutta lisättiin 80 km per tuntiin?
--Koska tikka lentää seitesemääkymppiä.
Tsekkoslovakialainen Skodakin sai oman pilkkalauseensa:
--Skooda.Neljä pyörää ja looda.
1957 Moskvitsh 423 Kombi eli Reppuselkä Mosse |
Itäystäviemme uusi Moskvitsh 407 sai samaten M423 paketti- ja farmariversionsa,jota kutsuttiin kontti- tai reppuperäksi.Farmarimalli näyttikin siltä,että sillä oli reppu selässään,kun takaoven takainen vesikouru laskeutui alas kuin henkilömallissa.
Vanhempaa "Kadett"-Mossea näkyi syysmarkkinoilla kauppatorilla lankkukylkisenä Suurarpa-autona.
Lankkukylkinen Piikkinokka-Mosse Suurarpa-autona torilla. Juhart 2004 |
jatkuu..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti