keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Aurinko aina nousee idästä ja laskee länteen.Vanhan roddarin muistelmat.

Sam Gloverin Venäjältä ostama UAZ 452

Rautaa itärajan takaa
----------------------------------------
Kun seuraa nykyisiä klassikkoautolehtiä pyhästä netistä,niin lukijoiden mielipiteet nostalgian sumeisissa silmissä keskustelupalstoilla jakautuvat kahteen leiriin : itä- ja länsiautot....
Suomalaisesta kaksileirisyydestä huolimatta täällä Britanniassa mm. Practical Classic-lehdessä,mikä enimmäkseen käsittelee brittiautoja,yksi lehden tekninen autotoimittaja Sam Glover on enimmäkseen keskittynyt itäautoihin.
1965 Syrena miliisiauto
Gloverin lisäksi Wheeler dealersit Mike Brewer ja Edd China entisöivät puolalaisen Syrenan ja kutsuivat vielä Puolan Britannian suurlähettiläänkin sen koeajoon Lontoon kaduille..

Glover on käynyt mm. Venäjällä,Puolassa,Romaniassa ja Bulgariassa saakka hankkimassa käyttöentisöiväksi Moskvitshejä,Volgia,Trabanteja,Tatroja.Tshaikoja ,Wartburgeja jne..
Glover ei kokonaan ole juuttunut itäautoihin,hankittuaan Jenkeistä 1961-mallisen neliovisen Chevrolet Corvairinkin käyttöremonttiin palstalleen...ja 50-luvun alun ranskalaisen Hotchkiss-Gregoiren.
Glover viettää kaiken vapaa-aikansa etsintämatkoillaan maailman eksoottisista paikoista.
Hän samoin yrittää pitää 50 harvinaisen klassikkoauton fliittiään ajokunnossa...turkkilaisesta Anadolista puolalaiseen ZUK-pakettiautoon..
Viimeisessä numerossa hän oli hankkinut yhdeltä venäläistutulta Wankel Ladan,jollaisesta itsekään en ole koskaan kuullut.
--Lada oli suunnitellut 38 Wankel-moottoria 30 vuoden aikana!
--Wankel-voiman salaisuuksia rautaesiripun takaa!
--Yksiroottorinen Zhiguli!
Glover paksuin kirjaimin kirjoittaa otsikossa.
Ladan Wankel-moottori ei itseasiassa ole mikään uutuus venäläisessä kopioautoteollisuudessa.mikä jo alkujaan alkoi 30-luvulla Fordin A-mallin kopiovalmistuksella GAZ-merkin alla. Ladan Wankel-moottoria valmistettiin kylläkin NSU:n lisenssillä.

Presidentti Franklin D. Rooseveltin allekirjoitettua II Maailmansodassa Puna-armeijalle Lend-lease-sopimuksen, Muurmannin sataman kautta rautateitse kuljetettiin Äiti Venäjälle tuhatlukuisin sotajeeppejä sekä Studebaker-kuorma-autoja III Valtakunnan armeijan ajamiseksi takaisin Stalingradin ja Leningradin porteilta länteen.
1942-45 Studebaker US6 KB
 Lend-lease kuormuri
Siitä sota-Studebakerista myöhemmin valmistettiin aitoja venäläisiä GAZ-kuorma-autokopioita.
Punatähtisten amerikkalaisvalmisteisten Bell P-39 Airacobra-hävittäjien konetuliaseiden luotisuihkuja suomalaiset joukot saivat väistellä kannaksen poteroissa.
Äitini IV-lottana Iisalmen vesitornin päällä Talvisodan tulipalopakkasissa kutsui niitä Gutzeitin koneiksi.
Sitten sodan jälkeen jenkit tahtoivat antaa sodan hävinneelle Suomelle Marshall-apua,jonka saamisen itäystävät torjuivat.
Itse sain Amerikanapuna sodan jälkeen syntyneenä Amerikan tantaltamme voimapaperipaketissa Michiganin Ypsilannista makeannälkään Hershey-suklaapatukan ja isä tupakkanälkään Pointers-piipputupakkapöntön.

Venäläinen Bell P-39 Aeracobra
Nixonin Brezneville lahjoittama Lincoln Continental
1973

1935 ZIS











Niin...ja että Mr. Henry Ford oli myynyt A-mallin tuotantokoneet Isä Aurinkoiselle,joka omisti monta loistolänsiautoa,kuten hänen kuuluisa ja viimeisten kommunismiaikojen perinnönjakajansa Leonid Breznev,joka sai
v.1973 autokokoelmaansa presidentti "Tricky Dicky" Richard Nixonilta Lincoln Continentalinkin lahjaksi.
Oliko Mr. Henry Ford myynyt myös 33-34-mallisten Fordien tuotantokoneet Isä Stalinille,koska 1935 ZIS koriltaan muistuttaa niitä..jopa keskeltä alamutkalle taivutetuin kromipuskurein..kuin aidoissa Fordeissa ?
2014 Viktor Janukovitsin itärautakokoelma
Ainoa ns. entisen itäblokin maan pääministeri ja Venäjälle Putinin siipien alle paennut ukrainalainen monimiljonääri Viktor Janukovitsh oli poikkeavsti koonnut komean kokoelman itärautaa..
Paasikiven 1950 ZIS 110

Kertomusta siitä,että 40-lukuinen Zis 110 ja Tshaika pohjautuisivat Packardeihin ja että Packard oli myynyt 40-alun vanhentuneet tuotantomuotit Venäjälle,,,,Packardilla ollaan lausuttu epätodeksi..eli valheeksi..
Silti pelkällä okulaarisella vilkaisulla joka-automies voisi lausua Zisistä ja Tshaikasta,että Packardeja ne ovat,joskin venäläisillä mausteilla...tai toisinpäin venäjänlimppu Dunkin Donutsien sokerikuorrutuksella..
No..itäystäviemme teollisuusvakoilusta melkein kuka tahansa tarkkaavainen lukija on saanut vihiä. Useiden itäturistitoverien Praktica- ja Zenith-kamerat ovat väläytelleet jo 50-luvulta alkaen salamavalojaan Pariisin ja Lontoon Earls Courtin vuosittaisissa autonäyttelyissä länsiautojen osastoilla tiheään tahtiin..

1958 Tähtinokka-Volga ja 1953
Ford Customline-taksit rinnakkain
1946.Tom McCahill testasi  Packard Clipper 8:n
Mechanix Illustrated-lehdessä


Itäautoista on tällä vuosituhannella tullut länsimaissa jonkinlainen kuriositeetti- ja kehuntaesine . Jopa kuuluisa amerikkalainen TV-persoona ja autokeräilijä Jay Leno on hankkinut Volga M21:n kokoelmaansa tyypillisenä kommunismin ajan KGB-autona,millainen panee melkein jokaisen iowalaisen ja trumppilaisen punaniskajenkkifarmarin ironisesti hymyilemään venäläistä ruplahymyä jonkinlaisena neuvostoajan kolhoosiagraarisena kulkuneuvona.
Jo niin aikaisin,kun 1960 amerikkalainen Mexhanix Illustrated-lehti esitteli  venäläisenä rautana Moskvitshin sekä Tshaikan...
1964 Mechanix Illustrated-lehden autokoeajaja Tom McCahill "Uncle Tom" koeajoi Volga M21:n,josta hän kehui,että sillä voisi ajaa melkein ylös männyn latvaan asti..jos pystyisi.
Auton hän oli hankkinut koeajoon Belgiasta
.
Suomessa muistellaan nostalgisesti itäautoja jonkinlaisina mustavalkoisina Kodak-laatikkokamerakuvina piirongin päällä armeijakuvan ja vihkikuvan välissä,jossa aktiivinen unohtaminen on kullannut raamit.
--Meidän faijalla tai papalla oli sellainen Mosse tai Pobeda!
--Se oli lämmin auto ja siinä oli kovat ja paksut pellit!
Moni on lausahtanut muistoissaan.
Pirssimiehet kehuivat Pobedaa lämpimänä taksiautona,koska 50-luvun alussa länsiautoja harva sai käyttöön tuontilisenssien tiukkuudesta.
Itäautoja sai melkein ilman odotusaikoja.

1958.Pobeda-taksijono Helsingissä


Sylvi Kekkosen lahja-Moskvitsh Elite
Pobedan muodoista löytyy jotain 40-luvun Plymouthia sekä Fordia,joskin sen alitehoinen ja Ford A-malliin pohjautuva sivuventtiilineloskone ei pannut pirssimiestä kiirehtimään lusikka pohjassa.
Samoin olivat asiat 1957 esitellyssä Volga M21:ssä,jollaisen presidentti Kekkonekin sai lahjaksi Nikitalta..sellaisen hirvi-Volgan,joka maskiltaan ja juustokuuppamittaristoltaan muistutti 1952 Ford Customlinea,jonka keskipropellin tilalla kiilsi krominen neuvostotähti.
Kekkosen Sylvi-rouva taas sai itäystäviltä lahjaksi Moskvitsh Eliten..ja UKK:n edeltävä Juho Kusti Paasikivi ZIS-Packardin..
Pyhä Sylvi kylläkin piti parempana Austin Mini-lahja-autoaan,jonka hän sitten kolaroi 1965 ratikan kanssa Helsingissä.
Siihen päätyivät Sylvin ajot,,joskin ilman fyysisisä naarmuja.
Psyykkisiä naarmuja Sylvi taisi saada enemmänkin UKK:n Lapin reissuista
Volgaa myytiin Belgiassa tuunattuna  Eurooppaan dieselkoneisena ja olen kuullut jopa yhdestä belgialaisesta Volga M21-farmarista,johon oltiin lisätty oikeat woodyn puukylkijäljitelmätkin.
Suomessakin Volgia muunneltiin dieseleiksi.

1956 GAZ ZIM M12-taksin luovutus
Toinen amerikkalaisvenäläinen mutaatioauto oli GAZ ZIM M12,joita suomalainen pirssiväki sai takseiksi.
ZIM muistutti silmät tirrissä katsottuna pseudo-Cadillacilta maskiltaan,jonka korissa oli joitain 40-lukuisen Buickin piirteitä.Niitä muunneltiin Suomessa Perkinsin dieseleiksi bensajuoppouden takia..
Moskvitsh 407 tultua markkinoille sotilasmanttelin harmaana Suomeen 1957 kieppeillä,sitä kohennettiin vuosikymmenen lopulla muodin mukaisesti kaksiväriseksi oikein länsimaisen pastellinvärisinä,joskin sen vanteet pysyivät ryssänbeessisinä.
Mielestäni Mosse ritilämaskillaan ja kaksivärisenä muistutti kaukaa Standard 10 Pennantilta...

1961 Moskvitsh M407
1957 Standard 10 Pennant
jatkuu...Omat itäautokokemukset..

Ei kommentteja: