sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Gangsteri,Sitruuna,Sitikka,Rättäri,Iidu jne.Citroen-stoori.1.

Chez Yvonne.
Kaksi Citroenia..Gangsteri ja ID19..
Juhart 2004


Tänä vuonna juhlitaan Citroen CX:n 40-vuotisjuhlia.
Citroen BX-mallin synnystä on kulunut kolmisenkymmentä vuotta.
Citroen ID/Ds-mallit samaten esiteltiin 59 vuotta sitten ja täyttäisivät ensi vuonna 60 vuotta.
Gangsteri-Citroenin eli Traction Avantin synnystä taas on kulunut 80-vuotta ja ensimmäisen Citroen A Type 10:n synnystä on vierähtänyt 95 vuotta..

40-vuotta sitten V.1974 ollessani ensimmäisessä koulutusta vastaavassa työpaikassani  27-vuotiaana yo-merkonomina Salorassa,tehtaan yhden ulkovaraston lähelle Halikossa Valtatie I:n varrelle nousi uusi Citroen-myymälä ja huolto sekä Ison Kissan baari,joka oli saanut nimensä uudea CX-mallin lempinimestä.
Saloralainen teknikko A.Happo samana vuonna oli entisöinyt 1957-mallisen Citroen ID19:n ,jonka uusia kaksoissisarmalleja DS21:tä valmistettiin kääntyvin etuvaloin.

1974 Citroen GS Birotor 1112
Uusia etuvetoisia ja boxerimoottorisia Citroen GS-malleja oli liikenteessä ja Pariisin Salon d'Automobile-autonäyttelyssä sinä vuonna oltiin esitelty uusi GS Birotor kaksois-Wankel-malli viimeisempänä etuvetoisena tekniikan saavutuksena.
V.1974 etuvetoinen Gangsteri-Citroen 7A-malli vietti 40-vuotisjuhliaan.
V.1934 Citroen ei ollut ensimmäinen etuvetoinen maailmassa keksitty auto,koska Cord ja Panhard olivat jo sellaisia valmistaneet.
Citroen vain osasi kaupallistaa etuvedon suuremmassa mittakaavassa.
2014 C6
1990- ja 2000-lukujen Citroeneista ei koskaan tullut menestyksiä,etenkin C6-malleista eivätkä monet haluaisi muistella XM-mallejakaan suurella lämmöllä
Uusi v.2014 Citroen C6 olisi auto.jonka haluaisin omistaa. Rumasta v.2005 esitetystä Citroenista oli vihdoin syntynyt oikea kaunotar!
Itse vain yhden Citroenin,1984 BX 16TRS:n omistajana katson,että 2000-luvulla Citroen valmisti maailman rumimpia autoja,kuten isoa C6-mallia sekä Xsara Picasso-tila-autoa...
Vuoden 2014 Picasso on taas kaunistunut huomattavasti munanmuotoisesta edeltäjästään.Picasso ei taiteilijanakaan osannut väsätä kauniita maalauksia..saatika muotoilla autoja.
Kaikkien Citroen-mallien markkinointi siis ei ajanut aina suoraa tietä menestyksen ruusutarhaan pariisilaisesta kauppapuutarhasta..."
"I beg your pardon...I .never promised you a rose garden!"..laulettiin hittinä jo 70-luvulla.
Viittaan kauppapuutarhaan,koska Andre Citroen 1915 mekaanisesti kyvykkään ja nuoren Gabriel Voisinin kanssa perustivat autotehtaan 30 eekkeriä käsittävälle entiselle kauppapuutarhatontille Quai de Javelin varteen Pariisin 15. arrondissementissä.
Andre halusi valmistaa halpoja ja luotettavia  ranskalaisia massatuotantoautoja,mutta Gabriel taas uneksi lentävistä koneista uskossaan,että tulevaisuus roikkuisi taivaista.
Aika vain tuli osoittamaan kumpi kavereista oli oikeassa.
Ensimmäiset 30 Javel-tehtaasta 4. päivä kesäkuussa 1919 valmistunutta autoa olivat halpoja 10hp Type A Citroen Torpedo-malleja,ensimmäisiä eurooppalaisia massavalmisteisia autoja 7.500 frangin hintaan kappale..eli neljänneksen ennen v.1914-18 maailmansotaa valmistettujen autojen keskimyyntihinnasta..
Oudon Torpedo-sanan alkuperää ei tiedetä,mutta Michelin pehmitti uusilla Bibendum-renkaillaan Citroenien matkaa kuoppaisilla teillä,joilla autoilun pioneerit vielä navigoivat pölyisinä,savuisina sekä kovassa melussa....
Suomessa kutsuttiin kylläkin auton tulipeltiä mm. torpedopelliksi,amerikanenglanniksi Firewall ja brittienglanniksi Cowl.
Michelin tuli myös valmistamaan Citroenille levypyöriä..
1925 Nikolajeffin
Michelin Bibendum-rengasmainos

1925 Nikolajeffin Michelin-mainos
Moottori-lehdessä


Citroenit Suomessa ja Suomen Salossa
-----------------------------------------------------------------
1924.Citroen B10-esittely
Eläintorilla:
Kuva:Halikkokuvagalleria

Andre Citroen oli myös erinomainen mainosmies.
Hän jopa oli vuokrannut mainostilaa Eifel-tornista,josta Citroenin valaistu ja kuuluisa alassuinen kaksois-V-merkki näkyi kaikkialle Pariisiin. V.1929 uusien C6-sarjan kuusisylinteristen mallien markkinoinnissa letkakaupalla ja viirein varustettuja Citroeneja ajoi Ranskan prefektuurien joka kolkkaan,missä merkkiä esiteltiin sirkusmaisesti erikoisartikkeleina,paikallislehtien julkaistessa lehtiartikkeleja tapahtumista.
Kaukainen Suomikaan ei ollut jäänyt Andre Citroenin markkinointikampanjoista jälkeen,lehtimainosten ja merkkiesittelyjen jopa levitessä pääkaupungin ulkoalueille.


1927 Salon VPK:n 25-vuotisjuhlamarssi ja 1925
Citroen B10 Torpedo
Berline
20-luvun loppua.Salon Vapaapalokunnan autokalustoa.
N.1922 B2 5CV Citroen-paloauto  Ford T-mallien edessä.
Citroen B2-mallinen paloauto oli harvinainen
 pienellä neljäsylinterisellä 856cc-koneella
Kotikauppalani Eläintorilla esiteltiin v.1924 uusi Citroen B10- kokoteräskorinen mallisto,josta kuvassa seisoo rivissä 3 Torpedo-avomallia.Salolainen liikemies ja Tähtikino-elokuvateatterin omistaja Erik Nordlin myi silloin Citroeneja kauppalaan sekä ympäröivälle talousalueella.Citroen-jälleenmyynti taisi siirtyä myöhemmin Keskuksessa toimivalle Jalmari Hurstin omistamalle Autokeskukselle,mikä toimi v.1954 saakka.Kuvassa Jalmari Hurstin liike. Ilmeisesti esittely oli onnistunut,koska v.1927 paikallisen vapaapalokunnan marssiessa 20-vuotisjuhlissaan Keskuksen Citroen-automyymälän ohitse mukulakivisellä Läntisellä Siltakadulla yksi 1924 Citroen B10 Torpedo Berline-vaunu seisoskelee kadunsyrjässä.


1953 11CV
Gangsterisitikka
V.1934 Citroen esitteli uuden etuvetoisen ja itsekantavakorisen 7A:mallin.Auto sai vahvaa vastakritiikkiä,mutta kritiikistä huolimatta ranskalaiset ottivat sen avosylin vastaan.Kaikissa moottori-ja mallivariaatioissa se eli vuoteen 1957 saakka,jolloin jo uutta vallankumouksellisen futuristista ID/DS-siskosarjaa oltiin valmistettu 2 vuotta. "Iidut ja Deeässät" olivat perineet viimeiseltä nelisylinteriseltä Traction Avantilta hauenkuonojensa alle 1911cc-moottorit.
Kotikauppalan liikenteessä "gangsterisitikka" ei ollut 50-luvulla mikään harvinaisuus.Etuvetonsa ansiosta se päihitti muut takavetoiset jopa jäärata-ajoissa.
1934 7A prototyyppi
Yhden ainoan kerran olen saanut istua gangsterisitikan takapenkillä ja sekin tapahtui vasta 1990-luvulla,kun kaverini kanssa näimme Kapteeninkadun yhdestä autovajasta pilkoittavan sellaisen mustan 11CV:n maskin.Auton omistaja mielellään esitteli meille entisöimäänsä ranskatarta.Sitikan takapenkillä pystyi istumaan jalat suorassa ja vilttieedeni päässä kuin 1950-mallisessa Dodgessa,joskin istuminen tapahtui melko matalalla.





1935 Citroen 7A Traction Avant
Helsingissä Svenska
Teaternin edessä


























Jo Pikkupoikana kuulin isojen automiesten puhuvan kardaaneista ja kuningaspulteista jne....
Näinpä maantiellä kerran vanhan Sisu-kuorma-auton tulevan vastaan omituisessa vinossa asennossa ja perä kenossa kuin vinttikoiralla juoksukilvassa,jolloin kaverit kertoivat,että sillä oli kuningaspultti poikki.
Etuvetoisissa autoissa,kuten Sitikassa ,DKW:ssa ja IFAssa ei ollut kardaaneja,vaan vetonivelet.
Ranskalaiset kummasti kyllä kutsuivat Citroenin vetoniveliä "kaksoiskardaaniniveliksi",jotka pyörivät homokineettisesti eli  jatkuvalla nopeudella.
Cardano oli 1500-luvun italialainen matemaatikko,joka oli keksinyt metodin siirtää liikettä tietyssä kulmassa vetotangolla ja vetonivelellä yhdessä taikka kummassakin päässä. Siten cardan-nimi oli saanut nimensä italialaiselta signor illustrissimolta.Englanninkieleen se oli kiteytynyt tankona eli akselina,mutta ranskankieleen vetonivelenä,joskin britit käyttävät Propeller Shaft-nimeä takavetoisissa autoissa.
Pikkukundina tuollaiset tekniset termit tuntuivat minusta liian monimutkaiselta,kun normaali 3-vaihteinen Pikku Jättiläisestä bongaamani vaihteiston H-kaaviokin meni yli hilseen..

Rättäri

Automaailmassa on ollut menestystarinoita,kuten T Ford,Rolls-Royce ja Volkswagen.
Listaan voitaisiin lisätä vielä 2CV:n
Kussakin maassa sitä ollaan kutsuttu jollain lempinimellä,kuten Suomessa Rättisitikka,Rättäri,Neljän hengen haalarit jne.
Hollannissa se on Ruma Ankanpoikanen,Yhdysvalloissa "The Blue Jeans Car",entisessä Jugoslaviassa Ragamuffin,jossain muualla Pieni Sammakko,Pieni Sitruuna taikka Klovni.
2CV:n kotimaassa se on Dersh...eli käännäppä sekin suomeksi.
Eräs brittiomistaja kutsui omaa 2CV:tään Vanhaksi Kasaksi (Old Heap).
Yhden kerran hän oli ajanut sen Cannesin Carlton-hotellin eteen Rolls- ja Mercedes-letkan perään heittääkseen tuttunsa lentokentälle ja pyytänyt anteeksi siitä hotellin livreepukuiselle ovimiehelle.
Ovimies oli lausahtanut,että:
Mais..C'est pratique!..Mutta sehän on loistokas!
Dersh taasen merkitsee aivan jotain muuta,mitä se ei ole,kuten kallista,bensajuoppoa,monimutkaista ja kamalaa..
Citroen 2CV Charleston
V.2005 asuessani Itä-Lontoon Forest Gatessä,minulle tarjottiin naapurista kahta Citroen 2CV Charlestonia 500 puntaan per kappale. Kummatkin olivat paikallisesti Citroenin Slough-tehtaalla valmistettuja yksilöitä.
En kylläkään päätynyt ostoon,saatuani alleni kaksiovisen Honda Civicin puoli-ilmaiseksi filippiinokaveriltani Manololta.
Citroenin Slough-tehtaalla oltiin valmistettu jopa 7A-11CV-malleja sekä ID/DS-sarjaa,jota jälkimmäistä brittiläisittäin sai jalopuukojelaudalla sekä pyöreillä mittareilla.
Slough-tehtaan epäonniostunein Citroen-malli oli 1959-64 valmistettu lasikuitukorinen ja 2CV:hen pohjautuva Bijou,jota brittiostajakunta hyljeksi.
Le Ventre de Paris..
Pariisin vatsa ja 2CV
Juhart 2005
2CV oli maailman pisimpään valmistettu avoauto, Citroenin mallisarjojen pysyessä yleensä n.20 vuotta tuotannossa.Muodista se oltaisiin mielellään pudotettu ja jätetty heitteille,mutta siitä tulikin oikea nuorison kulttiauto jo 60-luvun hippikulttuurin yhteydessä.
2CV:n omistajat pitävät siitä juuri sellaisena kuin se on.Siitä oli tullut parempi kuin pelkkä perus- kuljetusmuoto.Siitä tuli elämäntapa-auto.
Sen valmistusta Citroenilla yritettiin lopettaa ..ja epäonnistuttiin yrityksessä.
Alussa se oltiin suunniteltu maalaisten työhevoseksi päätymällä yhden jalosukuisen intialaisen maharadjankin kulkuvälineeksi vuoristolinnaan.
1961 Bijou 602cc

1939 2CV prototyyppi

V.1936 Pierre Boulanger,Citroenin pomo pyysi muotoilutiimiään tekemään savimallin "minimaalisesta autosta" vitsaillen,että haluaisi sateenvarjon neljällä pyörällä.Boulangerin mielessä silloin oli maanviljelijän kuljetusauto,joka olisi kevyt,yksinkertainen ja suljettu neliovinen auto.joka liikkui kaksisylinterisellä moottoripyörän vastaiskumoottorilla.Autossa piti olla myös irroitettava kangaskatto.Sen piti myös olla halpa ostohinnaltaan ja käyttöominaisuuksiltaan,jonka voisi ostaa kaikista piheinkin maanviljelijä.
3 vuotta myöhemmin  1939 toukokuussa 250 samannäköistä autoa oli valmiina Levalloisin autonäyttelyyn,jota koskaan ei tultaisi pitämään,koska sota syttyi.
Prototyypeistä 249 tahallisesti rikottiin joutumasta vihollisen käsiin.
Vain yksi säilytettiin ja piilotettiin ja joka vielä tänään on olemassa.
Prototyypin kori oli kevyttä duralinoxia ja lokasuojat prässättyä peltiä.Sen yleismuotoa voi jo tunnistaa tulevasta 2CV:stä,jonka kangaskatto aukesi tuulilasin päältä alas takaluukun numerokilpeen.Sen neljä ovea oltiin sarnaoitu keskipilareihin ja jotka avautuivat vain sisältä,koska ulkopelleissä ei ollut ovenkahvoja.
Sivuikkunatkin olivat silloista "micaa",joista taaimmaiset olivat kiinteitä ja etuovien puoliksi saranoituja vaakatasossa.
1976 Salolaisten Rättäriralli
Tämä perusmuoto pysyi monta vuotta samanlaisena,joskin konepeiton aaltopelti tasoitettiin ja ikkunat tehtiin turvalaseista.2CV oli myös yksislmäinen eli varustettu yhdellä valolyhdyllä asennettuna konepeiton vasempaan kulmaan silloisten säännösten mukaisesti ,jolloin ei vaadittu kahta etuvaloa.
Suuntavilkkujakaan tai suunnanosoitinlaitteitakaan ei ollut,jolloin tarvittaessa käytettiin käsivarsia suunnan osoittamiseen.Tuulilasinpyyhin etulasin keskellä oli myös käsikäyttöinen,joka puhdisti lasin melkein kokonaan.
Myöhemmin CX:ssä ja BX:ssäkin oli keskellä sijaitseva yksi tuulilasinpyyhin.


1955 Citroen 2cv Fourgonette
V.1950 Citroen toi markkinoille pyykkilautakylkisen Citroen 2CV AZU Fourgonetten,jollaista salolainen Pesu-Laurin pesula käytti jakeluautonaan. Sen takaovessa oli silloin vielä yksi kapea peräikkuna pystyssä,kuten aiemmissa H-mallin Fourgoneissa.Rättisitikan Fourgonette-malli kulki aluksi keinuen 345cc-bokserikoneella.
60-luvulla Pesu-Laurin jakelupakettiautoksi valittiin duroplastinen itäsaksalainen Trabant.


Le Figaron lukija,Citroen H Fourgon ja
Peugeot 403 Fourgonette
Juhart 2005
Kotikaupungin kuuluisin H-mallinen Citroen Fourgon oli Kallion Repen nakki- ja lihapiirakkamyyntiauto Bio-Salon elokuvateatteria vastapäätä Helsingintien ja Esterinkadun kulmassa. Samanlaisia ja Ranskasta asti ostettuja Citroeneja on ilmestynyt Lontooseen pikaruokamyyntikioskeiksi.

jatkuu..

Ei kommentteja: