torstai 21. maaliskuuta 2013

Goelettesta Transitiin.Jussin autokuva-albumi.

Renault Goelette
Juhart 2013
French Connection--Ranskalainen yhteys
---------------------------------------------------------------

Ford F-1-ja Desoto-Maijojen lisäksi Poliisi ja Posti- ja lennätinlaitos olivat hankkineet 50-luvulla Renault Goelette-pakettivaunuja melko suuren määrän. Goelette ranskalaisena poikkesi rumana ankanpoikasena amerikkalaisista nätihköistä serkustaan täysin nokattomana.Tällä oli kyllä irtonenäinen ranskalainen etuvetoinen ja itsekantavakorinen Peugeot D3-D4-serkku,jollaista myös suomalaiset Fazer ja Paulig käyttivät jakeluautoinaan.
D3-D4-mallin oli keksinyt jo v.1946 Chenard-Walcker,minkä pakettiautoversio liitettiin Peugeotin tavara-automallistoon v.1950.
Irtonenä-Pösön valmistus päättyi vuonna 1965 eli samana vuonna kuin viistonenä-Goelettenkin.

Goelette-bussi sotilaskäytössä
Goelette Le Car-bussimainos

Lahtelainen Goelette,ilmeisesti entinen Maija tai Postin jakeluauto
1946 Renault Goelette poliisimaija Pariisissa 1964

Renault Goeletten valmistus alkoi v.1950 ja siitä ollaan kehitelty pakettiautoversioita (Fourgon),avolavapakettiautoja (Camionette),nelivetoisia,kuorma-autoja ja jopa busseja.
1000 kg:n kantavuusluokassa sitä tarjottiin 1996-2141-2383cc:n bensiinimoottoreilla sekä 1816-2720cc:n Indenor-dieselillä.Peugeotista poiketen Goelette oli rungollinen ja takavetoinen.Poliisiautona (1843kg) juoppojen kuljetukseen sen 7.43;n kuutiometrin tavaratila oli sopiva

Peugeot D3,D4

Goelette-kuorma-auto
Posti-ja lennätinlaitos jatkoi vielä uudempien Saviem-Renault Goelette-mallien käyttöä,poliisimajojen  vaihduttua Ford Transiteihin.
Saloran kaverini ja entinen esimieheni oli hankkinut 80-luvulla pyöreäkeulaisen,ilmeisesti entisen Postin paripyöräisen Goeletten,minkä hän muutti asuntoautoksi.
Sillä fiirasimme ainakin yhden juhannuksen rannoilla täydessä laitalastissa.Sinä juhannuksena ei Kusti kylläkään polkenut.

1962 Sillalla takana Postin Goelette elokuvasta
Kahden kaupungin kasvot

1968 Goelette.

Sic transit gloria mundi 
-------------------------------
(Gloriassa on 6 transistoria---60-luvun opiskelijahuumoria)


1960.Tunturi-huolto -Taunus FK1000

1959.HOK:n Taunus FK1000











1957 FK-mallit
Suomessa ei ole kehkeytynyt suurtakaan mielenkiintoa vanhojen poliisi-Transitien keruuseen eikä entisöintiin,puhumattakaan muista jakeluautoista.Yksittäisiä talteenottoja ja rakenteluja kylläkin on nähty,mutta yhtenäistä "pakuporukkaa" ei ole saatu kokoon.
Britanniassa Transitista on jo kerinnyt tulla kulttiauto ja satoja "transuja" ollaan entisöity alkuperäisiksi tavallisesta "liukuovimallista" Custom Cabeihin.
Suurin osa suomalaisista Transiteista on jo kauan sitten päätynyt sulattamoon ns. tavallisina ei-haluttuina pakuina.
Saksan Fordilla Transit-nimi ollaan otettu käyttöön jo vuonna 1953 Ford Taunus Transitina eli FK1000-mallina,joka pakettiautona ja poliisimaijanakin on tullut kaikille tutuksi.
V.1965 FK1000 sai Saksassa väistyä uuden Transitin ,samoin kuin Britanniassa Ford Thames 400E:n (Suomessa tunnetun Freighterin) tieltä. Britanniassa samassa kokoluokassa taistelivat myös BMC:n (Austin,Morris) JE- ja J2-mallit,Commer Atlas sekä Bedford CA. Moottorivaihtoehtoina Britanniassa oli 1.7-2-litraiset Essex V4-vinkkelit,mutta vaihtoehtoisesti myös autoja myytiin alitehoisella Perkins-dieselillä sekä vahvemmalla York-dieselillä,jota britit kutsuivat sydämellisesti Yorkie'ksi.
Saksassa Transitia sai Taunuksen V4:llä eli Köln 1,7-moottorilla tai Essex 2.0-koneella.Pitkänokkaista Transit-mallia suosittiin poliisiautoina sekä ambulansseina,etenkin sen Köln V6-moottorin ansiosta.


1960 Ford 400E

1974 paripyörä-Transit (UK)

1972 Transit (Köln)
Tietooni ei ole tullut käyttikö yksikään suomalainen poliisilaitos muita mustamaijamerkkejä kuin Ford Taunus FK1000-malleja sekä Transiteja. Britanniassa kyllä "Boroughien" poliisilaitoksilla oli kirjava mustamaijakalusto Morris J2:sta jopa Minin pakettiautoversioon. Austin J2 oli kylläkin huonomaineinen alitehoisesta moottoristaan eikä Minin kaappiin saanut juopuneita kuin vaateriasentoon.Toisaalta Britannian pubikulttuurista huolimatta kukaan harvemmin otti nuppiaan täyteen ulkona taikka rannoilla,kuten Suomessa,missä pitää näyttää humalan aste julkisesti päivänvalossa.
1974 Poliisi-Transit Mannerheimintiellä

1957 Morris J2-brittipoliisimaija
1963 Poliisi-Volga
Suomalainen poliisiautokirjo on ollut värikäs itäystävien Volga-partioautojen ja länsi-Fordien väliltä, Väliin on mahtunut valkoisia good will-Moskvitsh Elitejä,jopa Skoda Octavioita,Porscheja ja siivekkäitä Desotoja Plymouthin vaatteissa.Uudemmat VW Transporterit,Toyota Avensisit ja Ford Mondeot ehkä 50 vuoden päästä jäävät historian lehdille kasvottomina uuden vuosituhannen menijöinä.
Pikkupoikana pystyin bongaamaan jokaisen auton keulakromeista ja jopa äänestä.Ehkä nuoremmille sukupolville nykyautot tulevat herättämään puolen vuosisadan perästä samanlaisia nostalgisia sydämentykytyksiä,mitä itse saan lapsuuteni ja nuoruuteni autoista. Poliisiautojen myötä poliisiuivormutkin ovat uusiutuneet vanhoista koppalakeista,karvahatuista,pompista,haitarijatsareista ja rähinäremmeistä baseball-lakkisiin ja haalaripukuisiin lainvartijoihin.Ne ovat samalla muuttuneet patukkaa heiluttavista ja jokaisen tuntemista korttelipoliiseista kasvottomiksi kevlarkypäräisiksi ja automaattiaseita kantaviksi mellakkapoliiseiksi levottoman aikakautemme tuulten myötä.
Kyllähän sitä ennenkin ollaan mellakoitu,kuten v.1932 Mäntsälän kapinan ja Talonpoikaismarssin aikoihin,jolloin poliisit pysäyttelivät maanteillä autoja epäiltyjen kapinallisten pidättämiseksi.
V.1956 taasen hulinoitiin ympäri maata suurlakon aikana,jolloin kiihkeämmät mellakoitsijat piirittivät huoltoasemia yrittäessään estää autoilijoilta bensiinin ostamisen.Silloin paikalle tuotiin poliisien lisävoimia oikein poliisibusseittain.
1932.06.03.Poliisi pysäyttämässä autoja
Mäntsälän kapinan aikana Helsingissä

1930-luvun poliisi

1932 Talonpoikaismarssi Helsingissä Stockmanin tavara-
talon edessä

1956 Suurlakkolaisia Helsingin linja-autoaseman Shellillä

1956 Suurlakkolaisia samasta tapahtumasta

jatkuu...ulkomaisia poliisiautoja

Ei kommentteja: