Broderick Crawford Highway Patrolissa ja 1955 Buick Century-partioauto |
----------------------------------------------
1960-luvun vaihteessa Mainos-TV:ssä näytettiin amerikkalaista Highway Patrol tv-sarjaa,jota minäkin sain tsiikailla Röykkälänmäessä asuvien Axelssonien Loewe-Opta-mustavalkoteeveestä,koska pappilaan ei vielä oltu ostettu moista syntitoosaa.Kesti vain kaksi vuotta,kun isäkappalainen makasi salin Asko-sohvalla Saloran kaappiteeveen edessä katsomassa maailmallisia televisiosarjoja ja kappalaiska Peyton Placeä..
"Niin se maailma muuttui !
Sanoi tikanpoika,kun pesästä maahan putosi.
Highway Patrolin poliisietsivänä näytellyt Broderick Craword alias Dan Mathews oli kivikasvoinen ja stetsonipäinen kalifornialainen poliisi,joka isolla Buickillaan aina otti kiinni pakenevat rosmot.
Lain pitkä käsi aina voitti.
Dan Mathews joko istui Buick Rivieran sohvalla tai auton ulkopuolella oveen nojaten,soittamalla mikrofoniin jyristen Camelin karhealla äänellä pääkallopaikalle:
--25-50 to headquarters!
--Headquarters by (Standby)!
V.1955-60 kuvatut episodit oltiin kuvattu enimmäkseen San Fernando Valleyssä ja Simi Valleyssä sekä aivan Hollywood Hillin nurkilla.Jaksoissa vilisi kalifornialaisia CHP:n eli Chipsin Highway Patrolin partiomiehiä,joidenka Eureka-hihamerkit oltiin rapsittu pois..
Myöhemmin 70-luvulla televisiosta tuli tuutin täydeltä CHiPS-poliisisarjaa,ettei kalifornialainen poliisi olisi jäänyt suomalaisiltakaan unholaan.
1955 Buick Riviera |
Sarjassa poliisien Harley-Davidson-partiomoottoripyöräaika oli nähtävästi jo ohitettu.
TV-sarjan naiskatselijakunta kylläkin lisääntyi tummankomean Erik Estradan ansiosta.
CHiPS |
Amerikkalaisista poliisiautoista voisi kirjoittaa erillisen sarjan.
Pohjolan poliisiautot
---------------------------
1951 Buick Super-poliisiauto (entinen valtion auto) takaa-ajamassa 1957 Desotoa elokuvassa Kovaa peliä Pohjolassa 1959. |
1961 Polis-Kapitän |
Työnkuvani käsitti sekä porsaan- että lastenhoidon.
Silloiset 1960-lukuiset ruotsalaiset poliisiautot olivat niiden ANA Valiantien lisäksi tietysti Volvoja Amazonien ja Duettien väliltä. Saab 95 Kombiakin on näkynyt käytössä myöhemmin 99-mallin rinnalla.
Lisäksi svedupoliisiautoina käytettiin 6-sylinterisiä 2,8-litraisia Opel Kapitänejä vuodesta 1956 lähtien ainakin vuoteen 1966 asti.
Ford-merkkiäkin näkyi ruotsalaisissa mustavalkoisissa poliisiväreissä 6-sylinterisinä siipi-Zepyhreinä sekä nelos-Transiteina.
1962 ANA Polis Valiant-pienoismalli |
Länsinaapurissa ja svedujen halveksimassa Norjassa poliisiautot ovat POLITI-autoja.Norjalaiset aina ovat olleet poikkeavia skandinaavisessa kielikoulussa.Norjalaiset poliisivoimat ovat myös katsoneet göteborgilaisten Volvojen olevan liian kalliita käyttökustannuksiltaan ja ovat nyt harkitsemassa poliisiautomerkkien yhdistämista yhteen merkkin Ranskan esimerkillä.Brittisuurlähetystön sponsoroimana Vauxhall on esitellyt uuden Astra- ja Insignia-poliisiautomalliston norjalaisille viranomaisille.
Suunnitelmissa on tarjota Norjaan sopivia vasenkätisohjauspyöräisiä Vauxhalleja.
Tronheimiläinen Politi-Volvo. |
------------------------------
1960.Bulgarialainen Moskvitsh 407- miliisiauto |
VAZ 2016-miliisiauto Yerevanissa, Armeniassa |
1954 GAZ Pobeda,miliisi ja punasotilas |
1959 GAZ Volga ja miliisi patukoineen |
Puolan johtoautot ja Itä-Saksan seisojat
------------------------------------------------------
|
Warszawa M20- miliisiauto |
Puolan vielä kuuluessa 50-60-luvuilla itäblokkiin Varsovan miliisi ja koko Puolan johto liikkui Warszawa M20-virka-autoilla..eli M20 Pobedan kopioilla,joskin puolalaisittain kustomoituina.
Pobedan entisöijät ovat tulleet jymäytytetyiksi siinä,etteivät Warszawan peltiosat mallaa lainkaan alkuperäisen M20 Pobedan peltien kanssa.Suuret itämaiset toleranssierot ilmeisesti vaikuttavat yhteensovittelussa,aivan kuin aikoinaan gdanskilaisen telakkatyöläisen Lech Walesan Solidaarisuuden sovittelussa itäystävän kontrolloiman kommunistipuolueen kanssa.Walesasta kyllä leivottiin ihan presidentti ja Warszawasta tuli italialainen FSO Polski Fiat.
Puolan yleisin poliisi-miliisiauto oli juuri se Warszawa M20,joka myöhemmin sai erikoisen konttiperän kuin aikoinaan brittien kyrmyselkäinen Vanguard. Lisänä miliisiautokaartissa käytettiin kaksitahtista puolalaista Syrena-kansanautoa,kuten Itä-Saksassa Volspolizein Wartburg 311-ja 353-malleja.
Syrena-miliisiauto |
Wartburg 311 Volkspolizei |
Wartburg 353 Volkspolizei |
----------------------------------
1958 Ford Taunus 17M Standard Polizei Wagen |
1950-60 lukujen saksalaiset poliisiautot olivat halvempia Ford Taunus 17M-Standard-malleja ja Mercedesin 180 Sb-bensiiniversioita. Kotikauppalassani vaateliike Eino Heinolla oli vastaavanlainen standardvarusteinen Ford Taunus 17M Kombi-farmariauto vuodelta 1957,jollaisia muita ei ole tullut vastaan.
Yleisimpiä olivat 17M:n Deluxe-mallit.
1957 Ford Taunus 17M (Standard) Tudor |
V1957-60 Polizei-logoiset Ford Taunus Standard 17M-versiot näyttivät olleen yleisiä.Standardmalli erosi jäähdyttäjäritilän yläpuolisella "sierainrivistöllä" deluxemallin yhtenäisestä kokoleveästä kromimaskista.V.1961 se vaihtui ns.Badewanne- eli vanna-Taunus 17M-malliin.
1961 Ford Taunus 17M Polizei Wagen The Odessa file-filmistä |
1960 MB 180Sb.Polizei |
Kuten Ruotsissa saksalaiset käyttivät lisäksi kalustonaan Opel Kapitänejä.
1950 MB 170S-miehistöauto,Polizeimannsschaftswagen |
1963 Polizei Opel Kapitän |
1977 BMW 520 Polizei Auto Der Alte-televisiosarjasta |
-------------------------------------------
Renault Dauphine |
Renault Alouette (Estafette) |
Citroen HY Secour Routier-pienoismalli |
Peugeot 403 |
Peugeot 404 Commerciale |
Citroen DS Gendarmerie |
La Simca 1000 Pie |
Ainoana ranskalaisena automerkkinä Panhard ei näy Dyna-malleina gendarme-poliisiautoina.
Panhardin panssaroitu mellakantorjunta-auto silti on ollut yleisin kriisitilanteissa.Ilmeisesti v.1968 Pariisin opiskelijamellakoiden aikoina niitä käytettiin barrikaadien kaatamiseen.
Kenttämallinen Renault 4CV Pie (Tikka) edestä,sivulta ja takaa. |
------------------------------------------------
1969 Alfa Romeo Giulia 1750 Carabinieri .The Italian Job |
V.1954 Anthony Quinnin ja Giulietta Masinan La Strada-filmistä en spotannut yhtään poliisiautoa,mutta otaksun siihen aikaan eli filmin sodanjälkeiseen aikakauteen poliisiautoiksi kuuluneen tummansiniset Lancia Aureliat. Giulietta Masina ei ollut auto,vaan filminohjaajan näyttelijätärvaimo.
Fiat Multipla Polizia-pienoismalli |
Romeo Autotutto-mainos |
Lancia Aurelia Polizia |
Alfa Romeo Autotutto F12 pakettiauto-minibussiversioita carabinierit käyttivät järjestyspoliisi-ja sotapoliisitehtävissä,Niitä sai myös jakeluautoina,avolava-autoina sekä ambulansseina.
Fiat 600 oli pienin poliisiauto pienempien Fiat Topolino- ja Fiat 500-mallien täyttämässä liikenteessä.Samoin Espanjassa Seat 600 oli hyvin yleinen "poliisikääpiöauto".
Kuusisatasen isoveljeä Multiplaa,ensimmäistä italialaista tila-autoa carabinierit näyttivät myös suosineen.
jatkuu.."kaukomaiden poliisiautot"