keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Juan dela Cruz.Santa Kotse (Pyhä Auto).Paavin neniä ja paavimobiileja 2.

2015 helmikuu.Paavi Francis(cus) Manilassa
Isuzu L200-Crew Cab-pickupista rakennetussa
Popemobilessa
Paavin nenä ja arkkipiispan Perse Eres
------------------------------------------------------------
Paavin nenä
Pikkupoikana pääsin pesemään meidän pappilan naapurin vt.kappalaisen uutta rinkeli-ikkunaista Volkswagenia,jonka takaluukun keskellä seisoi pystyssä jarruvalon kuuppa,jota seurakuntalaiset leikillisesti kutsuivat Paavin nenäksi.Hyvin se sopi myös kappalaisenkin virka-autoksi nenineen,koska omistajallakin oli komea kyömynenä.
Suomessa ei kyllä tunnettu yhtään paavia,mutta Suomen Kuvalehdestä olin lukenut,että Vatikaanin yläpappina istui silloin paavi Pius,josta isäkappalainen oli kertonut,että Pius oli mitä syntisin paavi,koska se oli auttanut II maailmasodan jälkeen natseja,piiloittelemalla niitä Vatikaanissa. Suomen evankelisluterilaisen kirkon päämiehenä silloin oli arkkipiispa Ilmari Salomies,joka kävi meidänkin pappilassa piispantarkastuksessa v.1954,jolloin satuin kutsumaan hänen autoaan nimellä Perse Eres.
Arkkipiispan auto oli kyllä Mercedes-Benz 170V-mallinen auto,jonka takakontin päällä Paavin nenän sijasta istui kumollaan sellainen pesuvati,jota kutsuttiin varapyöräkoteloksi.
Uskoin kyllä sen olleen arkkipiispan kastemaljan,jota ylipiispa käytti piispantarkastuksissa joukkokastajaisissa,kun meitä sodanjälkeistä suurta sukupolvea tehtiin urakalla niinä nousukausivuosina..
Paaviautot eli Popemobilet
------------------------------------------
Jos autoa ollaan pidetty pyhänä Filippiineillä,niin vielä pyhempänä katoliset filippiinot ovat pitäneet Santo Papan eli paavin edustusautoa eli Popemobilea.
Ympäri maailmaa paavin vieraillessa roomalaiskatolisissa maissa ollaan nähty Santo Papa vilkuttelemassa hurraavalle yleisölle mitä erikoisimmissa lasikaappisissa Popemobileissa .
Paaville erikoistyönä valmistettujen loistoautojen lista on pitkä,vaikka joissain köyhimmissä katolisissa maissa ollaan tyydytty halvempiin ja maalle ominaisiin valmisteisiin.
Paavi Johannes Paavali II:n vieraillessa Manilassa v.1981 helmikuussa hänelle rakennettiin erikoisvarusteinen ja ison Ford-kuorma-auton pohjalle suunniteltu Popemobile.
Silloin ei vielä maan kuuluisa katolisen kirkon edustaja ja presidentti Marcosia kriittisesti arvosteleva kardinaali Sin eli komeammin lausuttuna Jaime Cardinal Sin (Sin on kiinalainen sukunimi ja englanniksi Synti) ei ollut pyytänyt tarjousta paikallisilta Jeepney-valmistajilta Sarao Motorsilta eikä Fransisco Motorsilta kansallisen Jeepney Popemobilen valmistamiseksi,vaan päätyi Filippiineillä koottuun isoon Ford F-600-malliin,jonkalaisia Manilan kaduilla näkyi rämisten ja savuttaen dieselipäästöjä maallisissa jakeluajoissa ja jopa roskankeruuautoina.
On vaikeata arvailla keidenkä sen ajan poliitikkojen aivopieruina ajatus oli lähtenyt,mutta olettaisin jonkin kirkollisen emiirin olleen hyvävelisuhteessa paikalliseen Makati Cityn Ford-edustajaan Mantradeen.
--A Pope of the People riding on a basura truck? (Kansanpaavi roska-auton lavalla?)
1981 Paavi Johannes
Paavali II Cebu Cityssä
Dord F-600:n kyydissä
Mielestäni jonkinlaista epäsuoraa.pyhäinhäväistystä...
Samainen paavi oli v.1979 ajellut New Yorkin Yankee-stadionille samanlaisen,joskin pienemmän Ford- pick-up-version lavalla.
Ehkä tästä Manilassa oltiin saatu ideapoikanen?
Ja v.1970 edellinen paavi Paavali VI oli Manilan vierailullaan ajellut Mercedes-Benz 600 Pullman Cabrioletilla.








1970 Ford F-600 kippiauto
80 vuotta paavit ovat ajelleet 
erikoisrakentesilla autoilla papaalisen statuksen symbooleina vierailumaissa. Popemobile on tämän kustomoidun ajoneuvon virallinen nimi ja jota paavi käyttää julkisissa näytöksissä ja josta katolinen kansa voi nähdä hänet korotetussa ja panssarilasisessa lasivitriinissä...

1980-lukuinen MB G500 Geländewagen
Popemobile
SVC-1











Kunkin Popemobilen rekisterilaattana näkyy SVC-1,lyhennys latinankielisestä nimestä Status Civitatis Vaticanae eli Vatikaanin kaupunkivaltio.Numero 1 taasen vastaa paavin Pontifex Maximus-arvoasemaa eli korkeinta Pontiffia Vatikaanin kaupunkivaltion hierarkiassa.
Automobiilin keksimistä ennen paavia kuljetettiin näytillä Vatikaanissa erikoisvalmisteisessa ja seremoniaalisessa kantovaltaistuimessa nimeltään Sedia Gestatoria kaikkiin mahdollisiin paavillisiin tilaisuuksiin ja niistä pois.
Vasta v.1930 Paavi Pius XI sai lahjaksi Daimler-Benz AG:tä komean Mercedes-Benz 460 Nürnburg-loistoauton,josta alkoi Popemobilen koko historia.Sen erikoisuutena oli takasisätilan keskelle asennettu valtaistuin ja lattialla silkkiset matot.
1930 Paavi Pius XI:n MB 460 Nürburg
Popemobile
30 vuotta myöhemmin Mercedes-Benz AG valmisti paaville 300D-mallisen Landauletin,minkä etuosassa oli kova katto ja takaosassa taitekatto,josta avattuna katolinen kansa sai nähdä paavinsa virallisilla kiertueilla.Takaosassa oli vain yksi istuin,radiopuhelin sekä ilmastointi.
1964 Paavi Paavali VI:n New Yorkin vierailua varten Vatikaani pyysi Ford Motor Companyä rakentamaan Lincoln Continentalista uuden Popemobilen.
Lincoln kustomoitiin paaville sopivaksi jo suunnitellusta Lehmann-Peterson-prototyypistä,minkä takaosassa paavin valtaistuinta pystyttiin nostamaan 12-tuuman korkeudelle.
Vuotta myöhemmin paavi sai jälleen uuden Mercedes-Benz 600  Landauletin,jota hänelle uskovaiset voivat ihailla Vatikaanin ja koko roomalaiskatolisen kirkon maanpäällisen johtomiehen ohella.
V.1966 Mercedes-Benz AG lahjoitti paaville 300SEL avokattoisen Popemobilen,jonka takaosassa paavin valtaistuinta voitiin liikuttaa sivulle mekaanisesti papaalisen avustajan viereen istuttamiseksi.
1960 MB 300D Popemobile


1964 Lincoln Continental Popemobile

1966 Paavi Paavali VI:n MB
300SEL
 Popemobile
Puolalaisen kardinaalin Karol Jozef Woztylan tultua paavi Paavali II:ksi katolinen maailma sai ensi kertaa nähdä ei-Mercedes-pohjaisen Popemobilen,hänen vieraillessa syntymämaassaan Puolassa,
Hän oli valinnut Popemobilekseen puolalaisvalmisteisen FCS Star-kuorma-auton pohjalle rakennetun näyttelyvaunun,jonka suunnitteluun hän itse oli antanut tarkat ohjeet.
Samana vuonna katolisessa Irlannissa vieraillessaan hän sai edustusautokseen Ford D-sarjan kuormavaunun,joka rakenteeltaan muistutti FCS Staria isoin lasi-ikkunapinnoin.


FCS Star Popemobile

Ford D Popemobile
V.1980 paavi vieraili Saksassa ,saaden alleensa Mercedes-Benz GL 230 Popemobilen,jonka takaosassa seisoi korotettu lasiakvaario.Tämä Popemobile-malli jatkui seuraavissakin versioissa.
Paavi Paavali II matkustelikin paljon. V.1981 hän vieraili Ranskassa,jossa hänelle tarjottiin Peugeot 504 Popemobile korotetulla lasiakvaariolla.
1981 Sarao Motors Jeepney
Popemobile.jota käytetiin mm.
Baguio Cityssä
Samana vuonna paavi vieraili Filippiineillä,jossa hän sai Popemobilekseen paikallisen Sarao Motorsin valmistaman Jeepneypohjaisen esittelyvaunun.
V.1982 paavi Englannin vierailulla sai ensimmäisen luodinkestävän Land-Roverin Popemobilekseen.Korimalliltaan se muistutti MB 240GL- ja Peugeot 504-Popemobileja.
Vierailtuaan Skotlannissa hän sai ajoneuvokseen Leyland-kuorma-autosta rakennetun Popemobilen,jota pidettiin raskaimpana Paaviautona 24-tonnin kantavuudeltaan.







1982 Leyland Popemobile
1995 Filippiinien vierailulle Fransisco Motors,manilalainen jeepney- ja PUJ /Public Utility Jeepney-valmistaja sai toimekseen rakentaa filippiiniläisen Popemobilen,joka pohjautui ANFRAn pakettimallin panssaroituun pankkien rahankuljetusautoon.
Paavin vierailu sattui Maailman nuorisopäivän kunniaksi Manilassa.
Panssari-Popemobilen rahoitus tapahtui vapaaehtoisin yksityissektorin lahjoituksin,kuten irlantilaisen Leyland-Popemobilen kohdallakin.Vaunussa oli luodinkestävät ikkunat ja pommilujat osat,jotka Vatikaanin sveitsiläisvartiosto tarkasti hyväksyttäviksi.
Paavi Paavali II kuoltua vuoden 2005 huhtikuussa,Manilan Quiapon kaupunginosan kirkon seurakunnan virkamiehet lainasivat autoa lyhehkön ajan näytteille panemiseksi.
Ja kuten katolisessa maassa aina tapahtui,niin kömpelöstä ANFRAn panssari-Popemobilesta tuli pyhinvaelluskohde filippiinouskovaisille,joilla ei ollut varaa lentää Vatikaaniin paavin hautajaisiin.


1995 ANFRA Popemobile
Mangoja ja olutta rakastava tuleva paavi
--------------------------------------------------------------
Filippiineillä... enemmistöltään roomalaiskatolisessa maassa mennään melkein hulluiksi maailman 1.2 miljardin uskovaisen katolilaisen kirkon johtajan, paavin vierailusta.
Hänen v.2015 helmikuun vierailusta tiedettiin sen olevan neljäs paavin vierailu maassa,
V.1970 paavi Paavali VI vieraili siellä ja paavi Johannes Paavali II vuosina 1981 ja 1995. 
Ja aina kutakin vierailua ennen tapahtui kiintoisia asioita.
Paavi Johannes Paavali II vierailua ennen hän oli käynyt visiitillä Manilassa v.1973 melko tuntemattomana Krakovan kardinaali Karol Josef Wojtylana.Saavuttuaan Manilaan lyhyen välilaskun aikana,hän piti messun Manilan Paranaquen kaupungin Baclaranin kirkossa,Niillä, jotka sattuivat olemaan Vatikaanin sisäpiirissä,oli sisuksissaan tunne,että tästä kardinaalista vielä tulisi paavi.
Ruotsalainen lehtimies Christer Nyblom,joka oltiin liitetty kardinaalin kiertueeseen,havaitsi miten kardinaali rakasti filippiiniläisiä mangoja sekä San Miguel Pale Pilsen- olutta lyhyellä vierailullaan.
Benjamin Mendoza kiinniotettuna


Bolivialainen maalari,joka yritti murhata paavin
-----
V.1970  lokakuun 28. päivä Paavi Paavali VI huolimatta erittäin lämpimästä vastaanotosta Manilassa,oli tulla murhatuksi maassa,jonka maaperälle hän oli parisen minuuttia aiemmin laskenut jalkansa lentokoneesta.
Papinkaapuun pukeutunut ja eksentrinen bolivialainen surrealistitaiteilija Benjamin Mendoza oli onnistunut lähestymään paavia ja puukottamaan tätä rintaan kahdesti 13-tuumaisella puukolla,kunnes turvamiehet olivat saaneet hänet sidotuksi ja viedyksi pois lentokentältä.
Oikeudenkäynnissä Mendoza oli mutissut vain tekonsa olleen symboolisen kuolemantuottamuksen paaville eikä hänellä ollut aietta murhata tätä.Sattumoisin Mendoza vietti 4 vuoden vankeuden Manilassa ja karkotettiin maasta.
Samaan aikaan presidentti Marcos,Filippiinien itsensä sotilasarvoltaan ylentämä II maailmansodan sotasankari ja Maharlika-sissijärjestön johtaja oli laukaissut,että hän itse oli parilla karateiskulla lyönyt Mendozan puukkokäteen,jolloin ase oli pudonnut maahan.
Siitä huolimatta Marcosin urotekoa paavin koko seurue ei koskaan ole vahvistanut.
Paavi Paavali VI ei koskaan puhunut tapauksesta elinaikanaan,vaan jopa antoi Mendozalle synninteon anteeksi.Paavi oli aina vannonut,ettei puukotus ollut hengenvaarallinen teko,joskin lääkärit olivat sanoneet,että hänen kasukan alla pitämä aluspaitansa oli estänyt puukonterää menemästä syvemmälle.
Paavi Paavali VI oikeastaan pelasti Mendozan hengen.
Todellisuudessa paavin sihteeri Monsignor Pascale Macci oli saanut puskettua Mendozan maahan ja Mendoza oli saanut karateiskun käteensä korealaiselta kardinaalilta Stephen Kimiltä.

1970.Imelda,paavi Paavali VI ja Marcos
1995 Paavi Paavali II ajamassa
San Carlosin
pappisseminaariin
ANFRA Popemobilessa

Paavi Paavali II:sen salamurhayritys
------------------------------------------------------------------------------
Ennen kuuluisaa New Yorkin 9/11-itsemurha-attentaattia New Yorkissa, v.1995 paavi Paavali II:sta suunniteltiin murhattavaksi Filippiineillä.
Itsemurhakandidaattina jälleen olisi ollut papinkaapuun pukeutunut henkilö,joka voisi huoletta lähestyä ohiajavaa ANFRA Popemobilea..
Murhayrityksen tarkoituksena oli ilmeisesti vain siirtää huomiota pois tulevasta salaliitosta iskeä myöhemmin kaapatuilla matkustajalentokoneilla erinäisiin amerikkalaisiin rakennuksiin,kuten CIA:n pääkonttoriin ja Pentagoniin.
Murhayrityksen paikkana oli San Carlosin pappiseminaari Metro Manilan Makati Cityssä.
Valitettavasti attentaatti epäonnistui salamurhaajien huolimattomattomasta tulenkäytöstä seminaarin läheisessä asunnossa,jolloin kolmihenkinen rikollisryhmä jäi kiinni.
Tämän attentaattiyrityksen taustatekijöinä olivat henkilöt,jotka myös olivat suunnittelemassa myöhemmin tapahtunutta New Yorkin v.2001 Nine-Eleven-Twin Towersien itsemurhalentokonekaappausta.
6 vuotta aikaisemmin tammikuun 6-7 päivinä 1995 Filippiinien kansallinen poliisi sattumalta paljasti New Yorkin Nine-Eleven-attentaatin kenraaliharjoituksen,kun salaperäinen tulipalo syttyi Dona Josefina-rakennuksen yhdessä huoneistossa,mistä löytyi lisäksi pommintekomateriaaleja.
Huoneistosta löytyi myös rikokseen liittyviä asiakirjoja,jotka johtivat tiettyyn Operaatio Bojinkaan,pahamaineisten pakistaaniterroristien Khalid Sheikh Mohammadin (myös yhtenä 9/11 pääarkkitehtina),Ramzi Yousefin (jonka veljenpoika oli World Trade Centerin autopommin pääsuunnittelija).Abdul Karim Muradin ja rahoittajan,afganistanilaisen Walin Khan Amin Shahin yhteinen salaliitto.
Bojinka-dokumentti ilmeisesti
lentoajoista
Operaatio Bojinka..serbian kielellä "Iso kova pamaus" aavemaisesti muistutti tulevaa Nine-Eleven-attentaattia;
Terroristien tarkoituksena oli samaan aikaan hyökätä suunniteltuihin kohteisiin,kuten paavi Paavali II:sen Popemobilea,Yhdysvaltojen presidentti Bill Clintonia ja Filippiinien presidentti Fidel Ramosia ja muita maahan saapuneita kansainvälisiä korkeita arvohenkilöitä kohti.
Muina pehmeimpinä kohteina olivat Yhdysvaltojen suurlähetystö Manila Roxas Boulevardilla ja joukko muita valtion hallintorakennuksia.
Kuitenkin salaliittoattentaatin päätarkoituksena oli kaapata ja räjäyttää ainakin tusina USA:n ja Aasian reiteillä kulkevia matkustajalentokoneita. 
Attentaattien uhriluku olisi ollut kauhistuttava---n.4000 kuollutta---FBI:n arvioiden mukaan.
Murad oli lisäksi ehdottanut listan päälle muidenkin lentokoneiden kaappauksia ja räjäytyksiä sekä itsemurhaiskuja niillä Yhdysvaltojen hallintorakennuksiin,kuten CIA.n pääkonttoriin Virginiassa.
Muradin ehdotus olisi sopinut alkusoitoksi ja inspiraatioksi Mohammadin 9/11-suunnitelmalle.

Paavi Paavali II Imeldan ja
Marcosin välissä
Malacananin palatsin
 verannalla
Kun paavi Paavali II arvosteli presidentti Marcosia
--------------------------------------------------------------------
V.1981 presidentti Marcosin vallan aikana ne,jotka sattuivat arvostelemaan maan presidenttiä,sattuivat joko häviämään tai kuolemaan äkillisesti.
Paavi Paavali II kuitenkin teki näin ihan teräsnyrkkisen presidentin vieressä.
Vaikka Marcos oli lopultakin lopettanut sotatilalain maassa aivan ennen paavin vierailua,hän piti maata diktatoorisessa kurissa.
Malacananin presidentin palatsin terassilla pidetyssä lehdistötilaisuudessa paavi möyhensi sanoja maan presidentin seistessä vieressä,epäasuorasti vihjaamalla siitä,ettei kenelläkään ole oikeutta rikkoa ihmisoikeuksia eikä polkea maahan kenekään ihmisarvoa.
Paavin suorapuheisuudesta Marcosin piti pistää syrjään ennalta huolella valmistetun puheensa,pyytämällä anteeksi kirkon ja valtion välisistä pikkuerimielisyyksistä.
1944 Sokerijuna Negros
Orientalissa
Puheensa jälkeen paavi lensi Negrosin provinssiin,missä hän toisti puheensa,korostamalla kuuluisan "Sokeriprovinssin" epäinhimillisestä kohtelusta kymmeniätuhansia sokeriplantaasityöntekijöitä (Sacadas-sokeriruokotyöläinen) kohtaan,joita provinssin kourallinen rikkaita hacienderoja (tilallisia..sanasta.Hacienda) piti kurimuksessa.

Kun paavi moitti Imelda Marcosia "kookospähkinäpalatsista"
---------------------------------------------------------------------------------
Presidentti Marcosin Rautaperhos-rouva Imelda Romualdez Marcos,joka tunnettiin maailmalla maailman tuhlailevampana valtionpäämiehen puolisona,sai päälleen paavillista kritiikkiä paavi Paavali II:en vierailulla Malacananin loisteliaassa presidentin palatsissa.
Paavi Paavali II Marcosien seurassa
Paavi oli moittinut Imeldaa ultrakalliin Coconut Palacen rakentamisesta.(mikä nykyään toimii maan varapresidentin virallisena residenssinä).
Rakennus tuli maksamaan silloin 37 miljoonaa pesoa ottamalla huomioon,minkälaisessa surullisessa tilassa maa silloin oli rahallisesti. Imelda oli tarjonnut sitä paaville vierailun aikana residenssiksi,ja josta tarjouksesta paavi kohteliaasti kieltäytyi asumalla muualla koko vierailunsa ajan.


1970 Paavi Paavali VI
Tondon slummissa
Paavi Paavali VI vieraili taifuunin uhrien luona Manilan Tondon slummeissa
------------------------------------------------------------------------------
Paavi Franciscus v.2005 helmikuussa vieraili Yolanda-taifuunialueella. Samoin paavi Paavali VI oli vieraillut Manilan Tondon kaupunginosan slummialueella marraskuun 29. päivänä 1970.
Maan yli puhaltanut taifuuni Yoling oli tehnyt silloin tuhojaan kaikkialla.
Presidentti Marcosin hallituksen protesteista huolimatta paavi vietti sunnuntai-iltapäivän kahlailemalla pitkin Tondon slummialueen mutaraitteja ja saarnaamalla asukkaille.Hän jopa pistäytyi yhden 10-lapsisen perheen hökkeliasunnossa yhdeksi tunniksi rupattelemassa.
Vierailunsa lopuksi hän oli syvästi liikuttunut köyhien oloista pitämällä herättävän puheen,missä hän kehoitti hallitusta ja kirkkoa tunnustamaan köyhiä ihmisarvoisiksi sekä parantamaan niiden elinolosuhteita.
Paavi Paavali II v.1980 vieraili Tondossa,missä hän piti ensimmäisen puheen filippiino Lorenzo Ruizin julistamiseksi pyhimykseksi..

2015 paavillisia nukkeja paavi Fansiscuksen
vierailun aikana Manilassa

maanantai 7. syyskuuta 2015

Minäkö rasisti?Lontoon postillaa ja Filippinäiskirjeitä.

Filippiinorouvani 1986
arabialaisessa abayan/kaavussa


Olin viemässä aamulla rouvaani hemodialyysiin Newham Gateway Centren sairaalaan.
Työnsin Freemason Roadin pysäkiltä rouvan pyörätuolin ramppia ylös numero 241 double-decker-bussiin  ja parkkerattuani pyörätuolin For Wheelchairs and buggies only-tilaan ja istuuduttuani vastakkaiselle plyysipenkille rouvani tokaisi tagalogiksi (peittääkseen omalla kielellään viestinsä englantia puhuville):
--Konting itim sa bus ngayon umaga!(Vähän mustia bussissa tänäaamuna!)
Vastasin tagalogiksi:
--Konti..pero sa bus number 276..madaming itim na studyante..sa eskuela sa kabila nang ospital...(Vähän,mutta bussi numero 276;ssa on paljon tummia opiskelijoita menossa kouluun sairaalan naapurissa).
Barking Roadin pysäkiltä työnsin pyörätuolin numero 276 Go-Ahead-single-decker-bussin pyörätuolitilaan ja jäin seisomaan rouvani eteen,kuten tavallista matkan ajaksi,koska yksikään siistiin univormuun pukeutunut tumma koululainen ei antanut minulle istumapaikkaa,jokaisen uppoutuneena kännyköidensä teksteihin tai musiikkivideoihin.
Sanoin sanan tumma..en diskriminoidakseni..vaan siksi,että satuin olemaan ainoa valkoihoinen bussissa,kuskinkin ollessa turbaanipäinen sikh,joka puhui pleksilasikopistaan minulle eläkeläisten Freedom Passia eli vapaapassia skannatessani easthamiläisellä cockneyslangilla:
--You going to Newham Gateway..Sir..a muggy morning..innit!?
Vastasin:
--Same address as before..Go Ahead!
Rouvani pyörätuolista uhitteli minulle,miksi en voisi istua takana olevalle vapaalle penkille,minkä ikkunapuolella istui musta univormupukuinen koulupoika kännykkäkuulokkeet korvillaan.
Vastasin:
--I don't mind..I've been standing this trip so many times..I.m used to it..
Rouva:
--You are Racist!
Vastasin:
--These kids anyway will get off at one stop before the hospital..
Rouva:
--But you are still a racist..I know you since we married on September 13 1985..and our 30th wedding anniversary is nearing after 2 weeks...
--All the Finns are racists!
Minä:
--Remember at King Faisal Hospital.in Riyadh ...who was my best friend there...the Black American Maurice Williams from Tennessee..who was the supervisor of the Dental Clinic..
--The best friend I ever had..and with whom we together ridiculed his white work-mate in cowboy boots from San Antonio,Texas,who hated all the blacks..
Rouva:
--But he..Maurice married a Filipina..that Pampangeno Lita from Pharmacy..
Minä:
--Maybe that Filipina factor joined us,but for me he never was The Black Maurice Williams..only my Best Friend..who called me Meathead..as that son-in-law Arthur Bunker in the TV Series All in the Family.. do you remember!..and who became a film director?
--Forgot the name..
--My dearest SOB who shared my wave-lengths in my own sick sense of humor!
--I never had in my lifetime any good and close white.. I mean Finnish.. friends..
--One white friend I still have..but he is Swedish..my pal from our Yanbu Petrochemical Company subcontract in 1984..Janne Nilsson from Sundsvall..who still is my facebook friend..
--And he married a Filipina ..a Bicolana..
--We foreigners with Filipina wives should stick together!
--No matter with skin colors!
--Even all beautiful Filipinas come in all possible colors from morena to maputi *brown to white..
--And do you remember Berny,Pat and Roger..my Filipino Glassmates.. my best friends!?
Rouva:
--They were your best friends.. and count how many of them are still alive..None..died of booze and high cholesterol..as so many other Filipino men..too young..
Minä:
--They were over 60 then..they did not die young...
Rouva:
--You are going to be 68 end of this month!
Minä:
-I cross my fingers!

Bussi numero 276 pysähtyi sairaalaan pääoven eteen.
Pakitin rampilta rouvan pyörätuoleineen ulos katukäytävälle.
Seurasin katseellani paria hehkeätä intialaistytärtä,ilmeisesti sairaanhoitajia sairaalan yläkerroksen kirurgiselta osastolta..jotka lanteita keinutellen meitä edellä pyrkivät hissiin.
Rouva:
--You have always liked Indian girls..
--Your ex-wife looked Indian..although she was Persian..
Minä:
--A lot of Indians are called Parsi..Persian..with similar features..
--As the matter of fact I could call myself the Secretary General of United Nations..
Rouva;
--How come?
Minä:
My first twins Johanna and Petri are Finnish..
--My daughter Mei and my son Sam are half-Finnish half-Persians..
--Sam is a Finnish national and Mei now a Norwegian national,whose husband's dad is German..Schulz.
--Sam is married to a beautiful Malaysian Chinese Sharon Kwok from Penang...
--Our daughters Johanna and Riitta are half-Filipino and half-Finnish with Finnish and Philippine passports.
--Your dela Cruz-Ventora-Gaspar-family is a mix of Filipino-Spanish-Lebanese-Japanese ancestry..
Do I afford to be a racist..darling?

sunnuntai 6. syyskuuta 2015

Juan dela Cruz.Santa Kotse (Pyhä Auto). 1.Filippiiniläiskirjeet.

Carabao Wash .Juhart


Filippiineillä tuhansia asioita pidetään pyhinä.
Juan dela Cruz,peruspinoy on uskollinen perheelleen, kirkolleen,pyhimyksilleen,kaljakavereilleen ja autolleen pyhässä allianssissaan.
Amerikassa ja Europassa autosta on tullut aikojen saatossa pyhä lehmä,jota myös kaukaisessa Suomessa verottaja on osannut lypsää monenlaisin eri keinoin.
Näin myös Filippiineillä,missä valtion lypsämä autovero ylittää puolella sen potentiaalisen "Ex-Factory"-arvon.
Aivan kuten Suomessa Filippiineillä hyvin harvassa tapauksessa valtion keräämää autoveroa tuhlataan teiden parantamiseen sekä liikenteen pullonkaulojen korjaamiseen Metro Manilassa.
Kun Metro Manila Development Authority (MMDA) päättää korjata ja parantaa liikenneruuhkaongelmia,niin se nostaa liikenteen ylös pilarien päälle niinsanotuille Taivasteille,minkä käytöstä autoilijat lisäpiinakseen joutuvat maksamaan omat tullinsa rakennuskustannuksien korvaamiseksi.
Näin autosta on tullut Manilassa se Pyhä Lypsyehmä tai oikeasti paikallinen Pyhä Lypsyvesipuhveli eli Holy Milking Carabao.

Amerikkalainen Wheeler-Dealer
ja Holikow
Juhart
Juan Dela Cruz voi rakastaa autoaan enemmän kuin vaimoaan,perhettään ja kaljakavereitaan.
Autosta on tullut hänelle mitä suurin rakkauden kohde,johon hän voi tuhlata viimeiset omat,lainaamansa tai varastetut roponsa,että tämä näyttäisi "Pogi'lta" eli komealta kuin omistajansa saudikultaketjuin ja hongkongin rolexein.
Omistajansa omaa Macho-imagoa sen pitää myös korostaa komeilla kromatuilla "Mag-Wheels'eillä",erikoisohjauspyörillä,tuplapakoputkilla ja Anzahl-erikoismaalauksin,jotka useassa tapauksessa maksavat tuplaten enemmän kuin auto itse..

Alkuperäinen Toyopet Corona Manilassa
Saavuttuani ensimmäisen kerran Manilaan vuonna 1981,autofantasiamaailmassa eläneenä havaitsin ensimmäiseksi.miten perus-Juan dela Cruz rakasti autonsa ulkomuotoa enemmän kuin sen kuntoa taikka tiekelpoisuutta,kunhan auto vain näytti komeammalta kuin naapurien Santosien vanha Lancer,Corolla,Corona taikka VW Kupla..
Sen ajan Manilan autokanta käsitti enimmältä osaltaan 60-70-lukuisia japanilaisia merkkejä,joita näkyi lisäksi  liikenteessä tuhansittain takseina.
Manilan autot kärsivät paljon ruostevioista pääkaupungin sijaitessa kahden suolaisen valtameren välisellä kapealla kangaksella eikä ollut mikään poikkeus,että useimmat autonomistajat vapaa-aikoinaan pesivät rakkautensa kohteita kadunvarsilla puutarhaletkuin suolaisesta ja saatehappoisesta kuonasta oikein ylenpalttisella innolla,että pesuvesi täytti ovikotelot,jotka olivat jo ajan saatossa tukkiutuneet ruosteesta ja liikennepaskasta,ettei arvokas MWSS;n (Manila Water Service System) Tubig eli vesi valunut katuojiin.
Kutsuinkin niitä jo silloin Manilan kalliimmiksi vesitankkiautoiksi.
Hyvin pesty5 0-lukuinen jenkkiauto Manilassa
Auto näytti olevan peruspinoylle se sama rakas carabao,jonka hän agraarisena Juanina vei riisivainiolla työskenneltyään lähimpään jokeen pesulle.
Siitä se vesipuhvelinimikin oli lähtöisin.
Ruosteen raiskaamista kynnyskoteloista ja kuplivista lokasuojista huolimatta omistajat puunasivat innolla autojensa kromivanteita ja kromattuja pakoputkenjatkeita, että ne kiiltäisivät yhtä häikäisevän kirkkaina kuin Passenger Jeepneyden rosteriset korit.
Kaikkea kiiltävää autoissa kutsuttiin nimellä Borloloy,mitä omistajat kävivät haalimassa pelteihin ruuvattavaksi Pasay Cityn Evangelista-kadun varaosaliikkeistä.
Jeepney Wash.Juhart
Jeepney-kuskit tunnettiin härskimmiksi kiiltokrääsän kerääjiksi,joiden esimerkkiä myös yksityisautoilijat seurasivat.
Jos yksityisautoilijalla ei ollut varaa ostaa käytettyä Corollaa taikka Lanceria,niin hän osasi säästää palkastaan pieneen Owner Jeepin galvanisoituun taikka rosteriseen koriin,joita Manilan eteläpuolisen Caviten kaupungin rantatien varressa kymmenet koripajat valmistivat.
Tuleva Owner Jeepin omistaja sai itse hankkia Paranaquen Sucat Roadin varrella sijainneesta japanilaisten auto-osien maahantuontifirman Bodegasta (varasto) itselleen käytetyn ja maahan uitetun Toyota Corollan rungon sekä 4K-koneen vaihteistoineen sekä perineen.
Rosterikorinen In God We Trust Owner Jeep
70-80-luvuilla tällainen Owner Jeeppien kotitallirakennusbuumi nousi huippuunsa,koska uusien autojen saanti painui kiven alle,monen japanilaisen autotehtaan lopetettua tuotantonsa presidentti Marcosin vaadittua japanilaisilta autotehtailta suurempaa kotimaisuusastetta.
Käyetyistä japanilaisista autoista sai silloin maksaa yli uuden auton hinnan,
Näistä rosterikorisista Owner Jeepeistä tulikin Manilan alemman keskiluokan suosituin autovalinta,joita meikattiin ja ehostettiin kaikilla varaosaliikkeiden rihkamahöysteillä.
Enimmäkseen kanssa-autoilijat saivat varoa matalajousisia ja rosterikorisia Owner Jeeppejä iltamyöhäisellä,koska vapaalla ajavat Metro Manilan eri poliisilaitosten konstaapelit ajelivat sellaisilla kapakkakierroksillaan suojelurahojen keruussa ja baarityttöjen narraamisissa.
Jos vahingossa liikennesumassa tönäisit sellaisen Jeepin perään,niin autosi ikkunasta tunkeutui ison vatsan lisäksi Magnumin piippu ohimollesi,

Tint-ikkunainen BMW 728
manilassa
Erikoisena piirteenä autonostajille aivan kuin lain sanelemana oli,että auton istuimet vaativat aina harmaat vakosamettiset istuinpäälliset. Samoin melkein kaikissa busseissa vielä yli 10 vuoden käytön jälkeenkin matkustajat saivat istua läpinäkyvillä ja perää hiostaviella muovi-istuinpäällisillä.
Jopa monessa käymässäni huushollissa olohuoneen sohvakalustoa peitti muovipäälliset.
--It's because of Dust!
He kertoivat ihmetykselleni ja itsekin totesin sen,miten talossani alinomaisessa helteessä ikkunia pidettiin avoimina yöt päivät,että pieninkin tuulenhenkäys pääsisi ristivedossa sisään hyttysverkkojen läpi...ja pölyn kera..
Toisena pakkoaksessorina pidettiin auton ikkunoiden tummia muovikalvoja (Window Tint),joita varaosaliikkeen pojat saippuavedellä ja muovilastoilla kliistrasivat lasien sisäpintoihin ja jopa tuulilasien ja takalasien yläpinnoille.
--It's not only for looking Pogi (Handsome)..Sir!
--It's against the ever burning sunshine,which cracks the dashboard tops and fades the interior fabrics..Sir!
Sauditaksimies Abdullah ja Pontiac
Parisienne.Kojetaulun päällä
hapsuinen pöytäliina
Juhart
Tiesin jo kokemuksestani Saudista,miten melkein upouuden Volvo 760 GLE:ni kojelauta vuoden sisässä halkeili. Kuningaskunnassa silloin 80-luvulla suurinpana autoaksessorivalttina pidettiin silkkikarvaisia ja hapsullisia kojelaudan päällisiä,joilla peiteltiin haljenneita kojelaudan toppauksia..
Minusta ne muistuttivat kamelinsatulanpäällisiltä!
Kolmantena ja aiemmin mainittuina ehostusaksessoreina pidettiin niitä Mag-Wheelsejä eli kromisia erikoisvanteita,joka sai vanhan ja ruosteensyömän 1976 Corollan näyttämään köyhältä slummikasvatilta,jolle joku varakas oli lahjoittanut uudet Nike-kumitossut.
Evangelista-kadulta löytyi kymmeniä erikoisvanteiden myyjiä,joidenka katukäytvän telineissä kiilsi toisistaan komeimpia kromivanteita samuraimiekanteräisistä puolista pinnavanteisiin.
Paikalliset Boy Racerit eli rikkaampien pappojen pojat asennuttivat Lancereidensa alle Evangelistan katukäytävällä ylileveitä vanteita nakkeineen,että puolet renkaista puskivat ulos pyöräaukoista casterkulmien näyttäessä perästä katsottuna sellaisilta,että auto oli saanut pihtikintut allensa.
Neljäntenä näyttöaksessorina pidettiin erikoismaaluksia,jotka maksoivat vanhan Lancerin ja Corollan päälle ruiskutettuina käytetyn auton hinnan.
Suurena myyntikikkana oli niinsanottu Anzahl Wet Look,minkä maalipinta näytti samanlaiselta kuin pesusta tulleella autolla..

1973+79 Lancer
Filippiineillä autoa pidetään lisäksi niin pyhänä,että poliisit, saatuaan autovarkaan tai- varkaat kiinni,ampuvat lainrikkojat paikalle kuoliaiksi. Tietysti autovarkauksien takana ovat suuremmat varasliigat,jotka choppaavat autot palasiksi ja myyvät riisutut osat pimeiden autovaraosaliikkeiden kautta markkinoille.Lontoossa autovarkaita sekä joy ridereitä taputetaan kiinniotossa lapsenkintaalla kämmenelle ja annetaan rangaistukseksi laittomasta auton haltuunotosta pari viikkoa pakollista yhteiskuntatyötä eli katujen ja puistojen siivousta..
Kaikki autot varasliigoille eivät tietysti kelvanneet,kuten minun 1974-mallinen Brasilian volkkarini,jonka surutta voin parkkeerata lukitsematta Shoemartin Bicutanin ostarin parkkitaloon.
Varkaalle olisi ollut suuri häpeä tulla kolleegoidensa nähtäväksi vaatimattomassa Pendong-(Kalju) volkkarissa,mitä 70-60-luvulla pidettiin sinikaulustoimistotyöväen perusautona.
Kuplaa koottiin siihen aikaan vielä Manilassa.
1980 MB 230 perä
1980-mallisen perusmersuni kanssa (200-W123-malli) sain olla varovaisempi,koska jopa vanhempaakin Benziä,kuten mersua Manilassa kutsuttiin,pidettiin arvoautona.
Varkaat kylläkin kaihtoivat sitäkin,koska kukin voro tiesi,että vanhemmankin Mercedes-Benzin varaosat olivat kalliita
--Mahal na mga spareparts!(Kalliita varaosat!)
Monet mersuani autotallissani kuolaavat filippiinokaverini lausahtivat,vaikka jokainen olisi halunnut sellaisen talliinsa ja pöyhkeillä naapureille,että meillä nyt ajetaan Benzillä,vaikkei olisi varaakaan.
Benz merkitsi peruspinoylle statusta,vaikka minulle se oli lujatekoinen perusauto,mihin voisi luottaa.
10 vuoden pidon aikana minun Benzini varaosaostokset olivat vain ilma- ja öljysuodattimia huoltoväleillä.
Risaisia ja ruosteensyömiä mersuja kyllä olin tavannut autobongausretkilläni Manilassa ja joihin en halunnut edes koskea,vaikka myyjä oli ilmoittanut Manila Bulletinin Cars For Sale-osastolla:
--FOR SALE--1970 Benz 250S.Mint Condition.6-cylinder.Wooden Panels in Interior.Original Benz Magwheels.Price P 150.000,Contact Roger.212 Ipil-Ipil St.Marikina,Phone......(Partyline)
Ilmoituksen Partyline-puhelinnumero jo paljasti,että myyjällä ei ollut edes omaa puhelinta,joka oltiin liitetty naapurin puhelinlinjaan maksua vastaan.

1976 Galant Sigma
Yhtenä hyvänä esimerkkinä autonomistajan omasta egosta filippiiniläisestä lähiperheestäni on vaimoni vanhimman siskon mies Billy Boy,joka kerskui itseään kahdella insinööritittelillä (sähkö-putki),muttei tuntenut edes vanhan 1976-mallisen Mitsubishi Galant Sigmansa Saturn-moottorin konehuoneesta kuin jäähdyttäjän.
Molave-taloni valmistuttua 1983 Billy Boy ajoi ydin-Manilan Penafrancia-kadulta Mitsubishillään meille,missä kiertovesipumpun voimalla sai ilmaiseksi puutarhaletkulla lotrata koko auton puhtaaksi pääkaupungin saasteista.
Penafrancia-kadulla ei voinut pestä autoa kuin toisesta kerroksesta kantamalla pesusangolla ja halutessaan voi maksaa fillarilla kulkevan 10 pesolla ja Fairy-tiskisaippualla pesevän "Istambain" (Standby) hoitamaan duunin.
Fairy-saippuan hapoista ja Zenithissä alinomaan paistavasta auringosta Mitsubishi oli menettänyt korinsa kiiltopinnan.Ainoa kiiltävä osa näkyi konepellin alta jäähdyttäjän yläsäiliöstä,josta Billy Boy oli kiillotusinnossaan poistanut kromipinnan ja jonka alta paistoi vain kuparipinta.
Sen kiilloittamiseen hän pyysi minulta hopeankiilloituspastaa..

1982-85 Lancer Box Type EX
Molave Avenuen vastapuolen naapurinani asui toinen insinööri Roger Medillo,jolla myös oli Mitsubishi,se Filippiineillä kuuluisa 1980-lukuinen "Box Type" Lancer.
Auto kiilsi aina kirkkaanpunaisena ja pestynä autotallista. Roger ei sitä koskaan ajanut,vaan hänen kaunis libanonilaisfilipinamestiisavaimonsa Mila.
Filippiineillä ei yleensä insinööriluokassa ajeltu itse auton ratissa,vaan pestattiin taloon oma autokuski,puutarhuri,houseboy,kaksi sisäkköä ja lastenhoitaja.
Mila talon autokuskina aina maksoi toisen naapurinsa Houseboyn Vicin pesemään Lancerin jokaikinen aamu.
Vuosien kuluessa 90-luvulle Lancer oli menettänyt jo kiiltonsa,ruosteen kukkiessa helmoista,ovien alaosista ja lokasuojista alinomaisesta pesusta. Perheellä olisi ehkä ollut varaa ostaa uusi autokin,mutta Roger insinöörimiehenä päätti teettää Lancerin korin korjauksen talonsa viereisessä palmulehdossa Molaven koripallokentän kupeessa.
Yhtenä aamuna Lancer oli noussut pukeille palmulehdossa.
Filippinopeltisepän rälläkkä huusi,kaasuhitsauspilli välkkyi ja peltivasara paukkui Lancerin saadessa useita neliömetrejä uutta peltipintaa melkein koko alaosaansa.
Amerikkalaiseen tapaan filippiinopeltiseppä lopulta liistasi koko korin päälle hiontapakkelin kuin Flora-margariinin Tasty-vehnäleipäsiivulle.
Pian koko palmulehto peltiseppineen oli peittynyt valkoiseen pakkeliporoon ja Lancer pian pääsisi maalattavaksi..siinä samassa eteerisessä palmulehdossa,missä naapuruston pikkukakarat leikkivät keinuissa ja koripallokentän betonilla ruutuhypyssä..
Kookospalmujen lehdet olivat kuivumassa alaoksilta Ditzlerin maaliohentimista,peltisepän ruiskiessa kompressorin kiukkuisessa vingunnassa punaista akryylimaalia Lancerin pintaan.
Kävin itse kollaamassa maalauksen tasoa..ja voin vain ihmetellä,miten niin alkeellisissa olosuhteissa joku kulman peltitaiteilija sai autoon niin kiiltävän ja suoran maalipinnan.
--Wet Look!
Peltiseppä kehaisi menttoli-Hopen filtterin syrjästä.
--10.000 pesos!
Sillä hinnalla materiaaleineen ei edes päässyt maksamaan käteisrahaa uudesta KIA Pridesta!

1991 KIA Pride