lauantai 16. elokuuta 2014

Kun vankkurit vyöryivät kauppalaan.Vanguard-stoori.

Traktoauton mainos 1960 SSS



Traktoauton myymälä 60-luvun alun
talvella
1960 kesäkuu.Katkelma Jussin kesämökkimatkan alusta Juhannustanssi-sarjasta.

Papinpoika puutunein sormin raahasi kassejaan Keskuksen talon Vanhan Apteekin kulmalle,josta hän yleensä poikien kanssa osteli salmiakkirakeita tai äidin määräämää Möllerin kalanmaksaöljyä.Yleensä salmiakki puudutti kitalaen sellaiseksi,ettei äidin siskonmakkarasopassa ollut mitään makua.Möllerin ällöttävää kalanmaksaöljyä sai sitten suuhun jälkisnapsiksi ruokalusikallisen.Toista kierrosta turskanmaksaherkkua Jussi ei koskaan äidiltään pyytänyt.Turskaa oltiin pappilassa lisäksi pakkosyötetty jouluisin lipeäkalan muodossa.Äiti liotti niitä korpunkovia ja haisevia lipeäkalan raatoja pesualtaassa joksikin jouluherkuksi,mitä piti maustaa pippureilla jonkinlaisen maun lisäämiseksi.Ihme,ettei kukaan saanut lipeämyrkytystä. Pyykkäri Hilkkakin valkaisi pappilan pesutuvan muuripadassa lipeässä lakanapyykin.
Jussi laski kassinsa Länsirannan Keskuksen viereisen Traktoauton myymälän edessä katulaatoitukselle ja hieroskeli koukkuun puristuneita sormiaan,jotka muistuttivat  taakasta Jenni-tädin valkorystysiä ja nivelreumaisia pitsinnypläyskäsiä.Täti oli ollut hoidettavana Kuopion reumasairaalassa parisenkymmentä vuotta,mutta sairaudestaan huolimatta synnytteli käpristyneissä sormissaan loistavia pitsireunaisia lautastabletteja ja liinoja.
Traktoauton vitriini Ferguson esittelyn avajaisissa.
Lämsirannassa 1952 Ferguson huoltoauto,Vanguard-paketti sekä
1955 Michelotti Vanguard-farmari.Oikealla ns. Puna Ferguson 35.
Juhart thumbnail 1995
Automyymälän ikkunasta irvisteli uusi Standard- kympin kromiritilämaski.Liikkeen edessä liikkeen johtaja Keto harmaassa teryleenipuvussa ja kiiltävässä takatukassa oli esittelemässä uutta ultramodernia italialaisen Michelottin muotoilemaa Triumph Heraldia,jonka koko konepeitto likasiipineen haukotteli kadulla,näyttämällä ostajille brittiläisen tekniikan uutta koneihmettä.Jotenkin Jussista pikku-Standard kuului jo menneeseen aikaan pyöreissä muodoissaan.Triumphin takana seisoi liikkeen harmaa Vanguard-pakettiauto,jonka sivupaneelissa mainostettiin Ferguson-huoltoa,missä harmaafergu oli mustassa silhuettikuvassa kuvattuna kolmisiipisen äkeen kanssa takanostolaitteissa.Vanguard ja Ferguson olivat sisarmerkkejä,koska molemmat kulkivat Fergun sivuventtiilinelosella.
Rumpalinkadulla naapurin pöksytehtaan johtaja Lammervokin oli saanut koeajettavaksi uuden auton kuopiolaisen Turon johtajalta Turoselta,60-mallisen mustan Chrysler Valiantin,jonka konepellin alla hyrräsi sivulle kallistettu kuutosmoottori.Jussikin oli päässyt auton kyytiin johtajan perheen käydessä mökillään Hirsjärven mutajärven rannalla.Moottorin äänestä ei kuullut hiiskaustakaan auton sisään ja auto keinui pehmeästi hiekkatien kuopissakin kuin pihakeinu.Valiantin takavalot muistuttivat kahta Tunturimopon soikeanvinoa kissansilmää ja takakontin päällä makasi lappeellaan musta kromipantainen pesuvati..
Jussista auto oli komea.Valiant oli amerikkalainen kompakti- eli pikkuauto,minkä viereen sai panna vertaukseksi kaksi pikkustandardia perätysten.

1951 Phase IA Standard-Vanguard

Sama takaa
Edellinen tarina kertoo,miten vielä vuonna 1960 vanhempia Standard-Vanguard-merkkisiä autoja näkyi tuoreen kaupungin liikenteessä.V.1963 Triumph-merkki oli syrjäyttämässä Standard-Vanguard-sarjan kokonaan tuotannosta uudella 2000-mallilla,joista ensimmäisen ja vitivalkoiseksi maalatun näin Hiisvirran kelloseppäliikkeen omistuksessa Helsingintien liikkeen edessä.
Standardin Griffin-merkin S-V oli saanut v.1947 heinäkuun esittelyauton maskiin. Vanguard silloin pappilan Jussin syntymävuotena oltiin esitelty aivan uunituoreena mallina sotaa edeltävien nelisylinteristen Standard 12-14-mallien tilalle.
2.1-litrasen (2088cc) kansiventtiilinelosmoottorinsa Vanguard oli saanut Ferguson-traktorilta.Matalaviritteisen ja 25-hevosvoimaisen Fergusonin moottorista oltiin puristettu valtava 68 hevosta,millä raskaan näköistä ja isopyöräistä "Vankkuria" sai kiihtymään 21:ssä sekunnissa sataan kilometriin tunnissa.Pikkupojille siihen aikaan olikin tärkeätä kurkata kuskin ikkunasta nopeusmittarin kertomaa huippunopeutta.
Vanguard-nimen auto oli saanut kuuluisasta II maailmansodan kuninkaallisen brittilaivaston taistelulaiva HMS Vanguardista,jolla yritettiin saada etenkin sodankäyneitä ostajia entisen imperiumin brittialusmaista.Leijonanosa Vanguardeista menikin vientiin Australiaan,Uuteen Seelantiin sekä jopa Kanadaan asti.Britit itse kotisaarillaan saivat pitkään jonottaa brittiautoja ja useimmat nykyään entisöidyt Vanguardit ollaan tuotu jopa kaukaa Australiasta saakka.
Euroopassa mm. Skandinaviaan,Saksaan,Hollantiin ja Belgiaan niitä myytiin satoja ja Sveitsissä AMAG-tehdas jopa kokosi niitä Drophead-malleinakin.Saksassakin omituista kyllä Vanguard oli neljänneksi eniten myyty tuontimalli sodan jälkeen.
Salon Traktoauto Oy kauppalan Länsirannassa entisen Tähtikinon tiloissa edusti silloin 50-luvun alussa Standard-Vanguardia sekä myös pienempää kansanmallia Standard 8:aa ,10:tä sekä v.1957 siivet peräänsä saanutta Pennantia.Kerrotaan,että Standard 8- ja 10- mallia oltiin tuotu Skandinaviaan Vanguard Junior-merkkisenä,mutta omin silmin muistan Suomeen tuotujen mallien olleen Standardeja.Jopa v.1955 Pikku Jättiläinen-kirjassa Standard 8-mallista oltiin julkaistu oikea ikkunapakettimalli.
1955 Vanguard Junior

1954 Standard 10
Standard 8 oli vaatimaton pikkuauto alle 1-litraisessa luokassa (988cc) eikä alkumallissa ollut edes avattavaa takakonttiakaan.Ikkunatkin olivat sivulletyönnettävää mallia ja vasta 10-mallissa sai avattavan takaluukun sekä kampikäyttöiset ikkunat.
Minua etenkin kiinnosti autoliikkeen funkkismainen julkisivu,joka oltiin väsätty piikkikattoisen kauniin jugendmaisen fasaadin tilalle sodan jälkeen,kun kinotoiminta loppui tiloissa.Minusta silloinen fasaadi muistutti amerikkalaista autoliikettä,mihin paikallinen kylttimaalari oli taitavasti maalannut rappaukseen kaikkien liikkessä edustettujen merkkien logot :
--Ferguson,Citroen,Borgward,Standard,Vanguard,Triumph ja Studebaker.
Elokuvateatteri Keskus ja myöhemmin Tähtikino
mykkäkuva-artistien
 seurassa
Juhart 2012



1943 Ferguson 2N traktori
Salon maatalousnäyttelyssä vuoden 1955 elokuussa näkyi myös Ferguson-huollon Standard-Vanguard-umpipakettiauto kyntönäytöksessä,jota myös silloinen pääministeri ja v.1956 valittu uusi presidentti Urho Kaleva Kekkonen oli käynyt katsomassa.
Silloisessa kauppalassa oli useita "Vankkureita" yksityis- ja ammattikäytössä. Minua etenkin miellytti eniten Phase I Vanguardit (1947-52) eli ne " kyrmyselkävankkurit",joidenka kromiset ja ohutsäleiset maskit hymyilivät konservatiivisesti puolisupussa kuin samanaikaisissa Hillman Minxeissä.V.1952 Vanguard sai isomman takalasin sekä leveämmän ja paksuripaisemman kromimaskin.Takalokasuojien "nilkkasuojat" eli ns. Fender Skirtsit tai brittiläisesti Spatsit poistuivat vasta 1953 Phase II-mallissa,joka myös oli saanut erillisen takakontin.Vanguardista oltiin tehty pienehkö sarja pick-upeja,joista parisataa kappaletta myytiin brittiläisille puolustusvoimille.Suomeenkin niitä oltiin tuotu muutama kappale mm. Tie- ja vesirakennushallituksen eli TVH:n käyttöön.Koko eurooppalainen pick-up-käsite oli lähtöisin Australiasta General Motorsin 1948 Holdenin Ute-mallista.Jenkkilässä pick-upit olivat olleet käytössä jo 1920-luvulla.

1948-52 Phase I Vanguard Ute-pick-up



1954-55 Perttelintullin Koskisen kulma
ja Salon Autokoulun Phase II Vanguard-kouluauto.
Juhart recolored Mika Aarnion mustavalkokuvasta

1960 kesä Turuntien Postinkulmalla,Automyynnin Ford-liikkeen
edustalla saapumassa 1952 Phase I Vanguard.
Juhart 2012 recolored Mika Aarnion mustavalkokuvasta
Salon Autokoululla länsikauppalan Perttelintullissa oli sellainen kouluautona.Takakonttinen Phase II taisi elää vain yhden vuoden.kun v.1954 esiteltiin uusi Phase III,jonka muodot tulivat italialaisen koritaiteilija Michelottin kynästä.
Vanguardin Phase I-mallin tultua markkinoille v.1947,brittiautolehdistö kehaisi sen saaneen muotonsa 40-lukuisesta Plymouthista,mutta omasta mielestäni siinä oli vahvoja vaikutteita myös 1946-48-mallisesta kyrmyselkäisestä Fordista.Jopa venäläinen moottorilehdistö oli arvostellut,että Vanguard oli kopioinut neuvostoliittolaista M21 Pobedaa,joka oltiin ensiesitelty prototyyppinä jo v.1943.Yleensä oltiin uskottu neuvostoliittolaisen automuotoilun apinoivan länsiautoja,kuten myöhemmin  uuden v.1957 Moskvitsh 407:n korissa,jotka minusta silmät tirrissä katsottuna matkivat uuden Standard Pennantin puoli-transatlantilaisia muotoja.Kaksivärimaalattuna ja v.1960 mallien stanssatuin kromiritilämaskein Mosse 407 ja Standard Pennant näyttivät kaukaisilta serkuilta.
1945 Pobeda tiekokeessa

1958 Standard Pennant
1960 Moskvitsh 407.Auto Heinonen Salossa Asemakadulla
Fill her Up!
1946-48 Ford ja Pikku-Jussi
 tankkaamassa
Juhart 2004
Oikeat kouluautot

V.1960 syksyllä astuin länsikaupungin opinahjoalueen uuden ultramodernin Yhteiskoulun lasiovista sisään aloittamaan III:tta luokkaa.Vanha Yhteiskoulun puurakennus sijaitsi kaukana kirkonmäen takana Alhaisten kansakoulun pihassa  ja omaktotialueen kyljessä.
Kun aloitin yhteiskoulun I luokan v.1958 Alhaisissa,niin rehtorimme Olavi Siitonen,joka asui melkein koulun naapurissa,ajoi töihin tummanpunaisella 125cc-koneisella Husqvarna-moottoripyörällä. Reksi oli pukeutunut pehtoorimaiseen tuulitakkiin,lippalakkiin ja kaksiosaisiin ajolaseihin parinsadan metrin työmatkalle.Pyörän takaterakalla oli kiinitettynä perhoshaavi,jolla luonnontieteilijäreksi keväisin ajoi takaa hyönteisiä sekä perhosia.
V.1960 reksi ajoi uuden yhteiskoulun pihaan aivan rehtorin kanslian ikkunan eteen armeijanharmaalla 1952-mallisella ja kyrmyselkäisellä Phase I Standard-Vanguardilla. Muukin opettajakunta oli autoistumassa,joskin reksin auto oli vanhin koko autokannasta.Kanttorilla ja musiikinopettajalla oli pihavarpusenharmaa Wartburg 311 ja suomenmaikalla uusi siiventyngät saanut maantienharmaa Skoda Octavia. Vasta 1963 englanninmaikka Juhani Sala ajoi kouluun uudella Mk1 Ford Cortina 1200 Standardilla,jonka maskikin oli maalattua peltiripaa.Luokkakaverini Bededrinin Feisal.16-vuotiaana ajokortiton ja mustaviiksinen tataarihurmuri ajoi kouluun harmaalla Lahna Skoda 1200:lla.Wariksen Epsa ja isosiskoni tuleva mies ajoi kouluun isänsä mustalla Wartburg 311:llä Suomusjärveltä,ja jolla hän myös myöhemmin karkasi Ruotsiin saakka huvireissulle.
Antsan Letukka,reksin vankkuri ja
Jawasakki
Juhart 2010 thumbnail
Luokkakaverini Maanselän Antero kävi koulua komealla vaaleanvihreällä 1957-mallisella ja neliovisella Chevrolet Bel Airilla,joka taisi olla silloin hänen isoveljensä, Sora-Asvaltin johtajan omistuksessa.
Lukiossa VI:lla luokalla perniöläisen isomman talon isännän poika ja luokkakaverini teki koulumatkansa harmaansinisellä isolla 1962-mallisella ja akvaariotakalasisella Opel Kapitänillä.Vanhat Opelit olivat suosittuja juuri ajokortin saaneilla kavereillani,kuten partiokaverillani ja kaupungin aluesairaalan kirurgin nuorimman pojan Sampsan autona.Sampsa ajoi kerran Riitusjärven partiokämpälle 1957-mallisella mustalla Opel Kapitän L-mallilla näytille,kun me olimme suorittaneet hikisen märän hiihtovaelluksen pulkkia vedellen Kiikalan korpien läpi. Sampsan piti näyttää meille rättiväsyneille vaeltajille kelokämpän pihalla,miten Kapitän sutii suvirenkailla..
Hyvä..ettei saanut suksenporkkaasta silmään!

1957 Opel Kapitän L
Salolaisten Haanpäiden 1961-63 Opel Kapitän

jatkuu.. Michelottin ja Vignalen Vankkurit..

perjantai 15. elokuuta 2014

Kukkotappelussa.Aapiskukko kateederilla vaiko Kunniankukko tunkiolla?.Papinpojan II elämä.

1954 Hymypoika-pysti