keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Kun munasta syntyi maapallo ja barokkinen mallikappale päätyi metriseen vannaan.Ford Taunuksen historiaa.

1939 Ford Buckel Taunus

I OSA:

Otsikon lastenlorun selitys:
Muna-(Buckel) Taunus  P1 1939-42 ja 1948-53
Maapallo-Taunus P6 12M 1952-59
Mallikappale (M=Meisterstücke) eli Metrinen Taunus 1952-1968 12-15M sekä P2 eli Barokki-Taunus 17M 1957-60
Vanna-Taunus P3 1960-1963

1939 Buckel Taunus
Ford Taunus muistoja papinpojan silmin Salosta
-------------------------------------------------


Kölnisches Wasser
Kölnistä,Ford Taunuksen syntymäpaikasta opin tietämään jo 1950-luvulla,kun seinäntakainen naapurimme Fammu-täti ruiskutteli kaulalleen promenaadille lähtiessään kolinaa eli No.4711 Kölnisches Wasseria tai ranskalaistittain Eau de Cologonea.
Taunus-nimen salaisuus ratkesi vasta keskikoulun maantietotunneilta,että se merkitsi Taunus-vuoristoa ja sen edeltäjä Eifel samoin oli saksalainen vuoristo ja että Köln oli myös kuuluisa katedraalistaan.
Kauppalan kuorma-autoilijat kehuivat silloin Rheinin ja Kölnin Fordeista,jotka petrasivat ainakin komeilta hyteillään ja keulillaan rumille ja tylppänokkaisille britti-Fordsoneille,joidenka ratitkin olivat ojan puolella.Entisten viholllismaiden Ford-tuotteillahan sykki sydäminään ihkasamanlaiset ja aidot amerikkalaiset sivuventtiiliveekahdeksikot.
Kotikauppalan kadulla näin ensikertaa 50-luvun alussa kermanvärisen 1939-mallisen Muna-Taunuksen,mikä muistutti enemmän Talvisodassa suojamaalattua ja kutistettua Amerikan Mercuryä.Mini-Mercurynä se näytti jopa hassunkuriselta köyryselkineen ja sipulinleikkureita muistuttavin kapein rättirenkaineen.
Siihen aikaan oli ilmestynyt myös katukuvaan Muna-Taunuksen uudempia ja pulleampia versioita,joidenka kromihuulia oltiin vedetty leveämpään irvistykseen .Taunuksen saksalainen kilpailija Opel Olympia Kadett samoin oli saanut sotaa edeltävän nenänsä alle kromisen ylähuulen sekä pulleammat ja pidemmät likasiivet.

1951 Buckel Taunus

1952-55 Maapallo-Taunus
Vasta vuonna 1952,jolloin vielä syyskuulle Kölnin Ford valmisti viimeisiä Buckel-Taunuksia,tehtaan ovista ajettiin ulos uusia sileäkylkisiä Taunuksia,joidenka neninä komeilivat oikeat kromirenkaiset ja sinipohjaiset maapallot sekä niiden etulokasuojia koristivat komeat 12M-kromimerkit. Muistaakseni Salon Seudun Osuuskaupan johtajalla ja meidän pappilassa tunnettu Palmun sedällä oli 1950-mallinen brittiläinen ja vaaleanvihreä Ford Prefect. Hän kävi ostamassa Frans Koskenmäen Ford-edustuksesta ,Salon Automyynti Oy:n liikkeestä ,oman johtamansa Turuntien osuusliikkeen vastapuolelta uuden metallinsinisen "12-metrisen" Maapallo-Taunuksen.
Jotenkin poikalapsen silmissä auto näytti kauniilta koriltaan,mutta se maapallonenätekele ja sen alla hymyilevät kaksiosaiset ilmaottoaukot panivat miettimään,oliko Studebaker Champion naitettu Fordin keulaksi.
1950 Studebaker Champion
Silloisena molskipolvihousuisena en vielä tiennyt,että puolen tusinaa Studebakerilta karannutta muotoilijaa oli luonut sen kuuluisan 1949 spinnerinenä-Fordin ja ilmeisesti Dearbornin johtajat olivat antaneet määräyksen Kölnin Fordin johdolle muokata Taunuksesta minikopion. Englannin Kanaalin toisella puolella samoin uudet Dagenhamin Consulit ja Zephyr sekä Zodiac Sixit (brittiläisittäin 3 Graces eli 3 sulotarta) saivat kutistetut Dearbornin Fordin kuosit.Consul kylläkin hymyili mercurymäisin kromivesiputousmaskein ja Zephyr sekä Zodiac Sixit irvistelivät levennetyin Aston Martin-maisin virnein.
1953-55 Zephyr Six
Taunuksen maapallo symbolisoi Dearbornin ohjelmaa konsernin maailmanlaajuisesta mallistosta.Taunusta koottiin myös Alankomaissa ja toisessa kotimaassani Filippiineillä.Manilassa kootuista Taunuksista ja Cortina-malleista voin kertoa eri artikkelissa.
V.1957 Dearbornin Ford jopa julkaisi mainoskuvan raskaammasta kansainvälisestä kalustostaan Dearbornista,Dagenhamista,Kölnistä sekä Australiasta..
Taunus menetti myöhemmin v.1959 maapallonsa nenältään 12-15M-malleissaan ja 60-luvun alkuun mennessä menetti jotenkin hohtonsa stanssatuin munakoteloritilämaskein.
Mallihan oli lähes 10 vuotta vanha.
Kotikauppalassani pikku-Taunukset olivat kylläkin melko suosittuja keskivertoautoilijoiden keskuudessa.

1957 Ford Taunus 17M Polizei
etumaskin sieraimineen
V.1957 ensiesiteltiin P2-mallisto eli 17M-barokki-Taunus,joka seurasi tiiviisti koriltaan saman vuoden Dearbornin Fairlanen muotoja kromiritilämaskista peräsiipiin ja pyöreisiin takavaloihin.Kauppalan ensimmäisen v.1957 Taunuksen osti pukuliikkeen johtaja Eino Heino harmaanvärisenä 2-ovisena Turnier Kombina.Eino Heinon 17M Kombi oli valmistuksen alkusarjaa etumaskin yläpuolisin sieraimin ja kyynelpisaroin kylkisalamalistoissa.Myöhemmät 1957-Deluxe-mallit tulivat pelkistetyimmillä grilleillä,mutta vauhdikkaat salamanmuotoiset kylkilistat kolmin kyynelpisaroin pysyivät mallin viimeiseen vuoteen 1960 asti.
Vastaavanlaisesti Dearbornin v.1959 Ford Custom-sarjan takasiipien alla loisti vaakasuorassa 3 kromikyyneltä ,kuten myöhemmin v.1962 Ford Fairlaneissa,keskikompakteissa.
Kotikaupungin pirssitolpalla mm. autoilija Oksasella oli sellainen kermanvärinen 1962 Fairlane kyynelineen.

1958 Ford Taunus Turnier Kombi 17M
1957 Ford Taunus Turnier Kombi 17M Amerikoissa.

1958 Ford Taunus 17M Superior 2-door.
V.1960 Barokki-Taunus meni historiaan Kölnin Fordin uudessa renesanssissa esiteltyä Badewanne  (Vanna) Taunuksen,joka etuosaltaan matki tulevan Dearbornin Thunderbirdiä.Dagenhamissa kanaalin toisella puolella muovailtiin samaan aikaan savesta uutta Consul Classicia,joka tuli saamaan Thunderbirdimäisen hymyn ja Anglian takaviiston takaikkunan.Britit tulivat kutsumaan Classic Capri-hardtopmallia pikku-Thunderbirdiksi.

1961 Ford Cardinal
Satuin ostamaan v.1960 syyskuussa linja-autoaseman R-kioskista tuoreen Mechanix Illustrated-lehden,minkä kannessa komeili Dearbornissa suunniteltu ja punainen Ford Cardinal,jota lehti kehui uudeksi amerikkalaiseksi pikkuautoksi.Fordin johto kuitenkin lykkäsi mallin Kölniin.jolloin v.1962 syntyi uusi etuvetoinen ja V4-moottorinen Ford Taunus P4 eli 12-15M-mallisto.Auton takavalot muistuttivat vaakatasoon pistettyjä 1939 Fordin Teardrop (Kyynel)-jarruvaloja.Kyynelistä Ford näytti pitävän,paremminkin ilonkyyneleistä mallin suosion takia.
Minusta kyllä Cardinal-projektiauto muistutti enemmän uutta P3 Vanna-Taunus-mallia. P2:n 12-15M-mallien rinnakkaismalliksi Dagenhamissa muovailtiin uusi Ford Cortina Edselin suunnittelijan Bob Brownin johdolla.

1960 Cardinaliin pohjautuva Taunus 12M prototyyppi
Pappilan tuttavaperheelle eli kaupunginarkkitehti Paul Bernoullin perheelle ostettiin punainen v.1961 Ford Taunus 17M-pakettiauto.Tuontirajoitusten helpotuttua Suomen valtio hyväsydämisyydessään salli uusien länsiautojen tuonnin,laatimalla lain autoverottomista piilofarmareista,jolloin vuoden pakettiauton oston perästä vaunun seiniin sai puhkoa oikeat ikkunat.Fordin ja GM:n huoltopajoilla ikkunoita tehtiin alkuperäisien muotojen mukaan,Fordilla oikein alkuperäisin kromikarmein.
GM taas käytti pelkkiä kumitiivisteitä Opel  Rekord Delivery-mallien ikkunankarmeiksi .Olin nähnyt myös joissain peltisepänpajoissa tehtyjä kömpelöitä ikkunavirityksiä kuin joissain traktorihyteissä..

1951 Ford P3-mallit

1960-62 P3 Kastenwagen

1960-62 P3 Kastenwagenista
tehty ikkunapakettimalli
Ford Taunus 17M Kastenwagenin takaovi aukesi sivuille,toisin kuin oikeassa 17M Kombi-mallissa,minkä takaovi aukesi alaskäsin amerikkalaismallisesti ja jonka takaikkunankin sai kammettua sisään.Mallin erikoisuutena oli ylhäälle katonrajaan asennetut perävalot,joskin v.1963 auton etu- ja perävalot laskeutuivat kurasiipien päihin.
Sain 1977 vantaalaiselta perhetutulta Nymanin Valtsulta hyväkaverilainaksi tämän 1963-mallisen Taunus 17M piilofarmarikombin yhdeksi kesäksi.Kieppasin sillä jopa Tampereelle ja takaisin.Auto oli sutjakka ajettava jopa rattivaihteineen.Olin silloin Saloran TV-tehtaalla töissä,jolloin omana autonani oli 1967-mallinen Fiat 600D ja liian pieni kasvavan nuorperheen autoksi.Seuraava autoni olikin 1961-mallinen Kanadan Pontiac Laurentian tolppamalli,mikä alustaltaan ja 6-koneeltaan oli täysi Chevrolet.Laurentianin kolmivaihteinen rattivaihde kylläkin pakkasi jumiutumaan pykälään linkkien kulumisesta.

Bernoullien Taunus 17M Turnier poliisien Transit-maijan
takaa-ajamana
Juhart 2005


Lyhyt Salon Automyynnin kuvahistoria
-----------------------------------------

1961 Saloran uusi televisiotehdas ja Taunus P3 Turnier

1960-luku Salon Automyynti Oy
Kuva c.Mika Aarnio

1960 ca.Salon Automyynti keskustassa Turuntiellä
Kuva colored c.Mika Aarnio

1936 Fordson-traktoriesittely Halikon tullin Automyynnin edessä
(Koskisen kulma)
Juhart 2004

1939 Halikon tullin Ford-myymälä ja  britti-Ford Sussex-kuorma-auto
sekä Ford Prefect (Koskisen kulma)

1940 Hävittäjä Ford

1937 Laineen liikenteen 1937 Ford-onnikka Kokkila-Salo
Hämeentien korjaamon edessä.
Juhart 2005
Vanna-Taunuksen ilmestyttyä Salon Automyynnin ikkunaan 1960-luvun alussa liike oli muuttanut v.1960 tulleen kaupungin keskustasta Turuntien varteen uuden Saloran televisiotehtaan naapuriksi.Autoliikkeellä oli komea liikehuoneisto korjaamoineen ja huoltoineen, korkean tiilisavupiipun sinisen Ford-neonvalon toivotellessa Turusta päin saapuvia tervetulleeksi Salon "Ford Countryyn".Jotenkin kaipasin vanhaa keskustan Ford-liikettä,minkä päädyssä komeili vanha sininen Ford-logo ja Hämeentien vanhaa Ford-korjaamoa,josta tuli kumikorjaamo.
Vanhasta korjaamosta muistin 50-luvun alusta,miten paikalliset kuorma-autoilijat veivät sinne sodankäyneitä Hävittäjä-Fordeja korjattavaksi.Laineen liikenteelläkin vielä silloin oli 1937-mallinen Ford-onnikka käytössä Salo-Kokkila-linjalla.Automyynnillä oli vielä silloin oma Hävittäjänsä hinausautonaan. Ennen sotaa Frans Koskenmäen Automyynnillä oli liikehuoneisto Turuntien Halikon tullissa,jota myös kutsuttiin Perttelin tulliksi.
Sodan jälkeen liike muutti keskustaan Salon Seudun Osuuskauppaa vastapäätä.missä se myi amerikkalaisia,brittiläisiä,ranskalaisia ja saksalaisia Fordeja 60-luvun alkuun saakka.Poikkeuksena tietysti oli Ranskan Ford,jonka maahantuonti meni Bernerille v.1954,jolloin Fordin valmistus meni Simcalle.

jatkuu..60-luvun muut Ford Taunukset ja Saksan Fordin historiaa.

Ei kommentteja: