1939 Ford Buckel Taunus |
I OSA:
Otsikon lastenlorun selitys:
Muna-(Buckel) Taunus P1 1939-42 ja 1948-53
Maapallo-Taunus P6 12M 1952-59
Mallikappale (M=Meisterstücke) eli Metrinen Taunus 1952-1968 12-15M sekä P2 eli Barokki-Taunus 17M 1957-60
Vanna-Taunus P3 1960-1963
1939 Buckel Taunus |
-------------------------------------------------
Kölnisches Wasser |
Taunus-nimen salaisuus ratkesi vasta keskikoulun maantietotunneilta,että se merkitsi Taunus-vuoristoa ja sen edeltäjä Eifel samoin oli saksalainen vuoristo ja että Köln oli myös kuuluisa katedraalistaan.
Kauppalan kuorma-autoilijat kehuivat silloin Rheinin ja Kölnin Fordeista,jotka petrasivat ainakin komeilta hyteillään ja keulillaan rumille ja tylppänokkaisille britti-Fordsoneille,joidenka ratitkin olivat ojan puolella.Entisten viholllismaiden Ford-tuotteillahan sykki sydäminään ihkasamanlaiset ja aidot amerikkalaiset sivuventtiiliveekahdeksikot.
Kotikauppalan kadulla näin ensikertaa 50-luvun alussa kermanvärisen 1939-mallisen Muna-Taunuksen,mikä muistutti enemmän Talvisodassa suojamaalattua ja kutistettua Amerikan Mercuryä.Mini-Mercurynä se näytti jopa hassunkuriselta köyryselkineen ja sipulinleikkureita muistuttavin kapein rättirenkaineen.
Siihen aikaan oli ilmestynyt myös katukuvaan Muna-Taunuksen uudempia ja pulleampia versioita,joidenka kromihuulia oltiin vedetty leveämpään irvistykseen .Taunuksen saksalainen kilpailija Opel Olympia Kadett samoin oli saanut sotaa edeltävän nenänsä alle kromisen ylähuulen sekä pulleammat ja pidemmät likasiivet.
1951 Buckel Taunus |
1952-55 Maapallo-Taunus |
Jotenkin poikalapsen silmissä auto näytti kauniilta koriltaan,mutta se maapallonenätekele ja sen alla hymyilevät kaksiosaiset ilmaottoaukot panivat miettimään,oliko Studebaker Champion naitettu Fordin keulaksi.
1950 Studebaker Champion |
1953-55 Zephyr Six |
V.1957 Dearbornin Ford jopa julkaisi mainoskuvan raskaammasta kansainvälisestä kalustostaan Dearbornista,Dagenhamista,Kölnistä sekä Australiasta..
Taunus menetti myöhemmin v.1959 maapallonsa nenältään 12-15M-malleissaan ja 60-luvun alkuun mennessä menetti jotenkin hohtonsa stanssatuin munakoteloritilämaskein.
Mallihan oli lähes 10 vuotta vanha.
Kotikauppalassani pikku-Taunukset olivat kylläkin melko suosittuja keskivertoautoilijoiden keskuudessa.
1957 Ford Taunus 17M Polizei etumaskin sieraimineen |
Vastaavanlaisesti Dearbornin v.1959 Ford Custom-sarjan takasiipien alla loisti vaakasuorassa 3 kromikyyneltä ,kuten myöhemmin v.1962 Ford Fairlaneissa,keskikompakteissa.
Kotikaupungin pirssitolpalla mm. autoilija Oksasella oli sellainen kermanvärinen 1962 Fairlane kyynelineen.
1958 Ford Taunus Turnier Kombi 17M |
1957 Ford Taunus Turnier Kombi 17M Amerikoissa. |
1958 Ford Taunus 17M Superior 2-door. |
1961 Ford Cardinal |
Minusta kyllä Cardinal-projektiauto muistutti enemmän uutta P3 Vanna-Taunus-mallia. P2:n 12-15M-mallien rinnakkaismalliksi Dagenhamissa muovailtiin uusi Ford Cortina Edselin suunnittelijan Bob Brownin johdolla.
1960 Cardinaliin pohjautuva Taunus 12M prototyyppi |
GM taas käytti pelkkiä kumitiivisteitä Opel Rekord Delivery-mallien ikkunankarmeiksi .Olin nähnyt myös joissain peltisepänpajoissa tehtyjä kömpelöitä ikkunavirityksiä kuin joissain traktorihyteissä..
1951 Ford P3-mallit |
1960-62 P3 Kastenwagen |
1960-62 P3 Kastenwagenista tehty ikkunapakettimalli |
Sain 1977 vantaalaiselta perhetutulta Nymanin Valtsulta hyväkaverilainaksi tämän 1963-mallisen Taunus 17M piilofarmarikombin yhdeksi kesäksi.Kieppasin sillä jopa Tampereelle ja takaisin.Auto oli sutjakka ajettava jopa rattivaihteineen.Olin silloin Saloran TV-tehtaalla töissä,jolloin omana autonani oli 1967-mallinen Fiat 600D ja liian pieni kasvavan nuorperheen autoksi.Seuraava autoni olikin 1961-mallinen Kanadan Pontiac Laurentian tolppamalli,mikä alustaltaan ja 6-koneeltaan oli täysi Chevrolet.Laurentianin kolmivaihteinen rattivaihde kylläkin pakkasi jumiutumaan pykälään linkkien kulumisesta.
Bernoullien Taunus 17M Turnier poliisien Transit-maijan takaa-ajamana Juhart 2005 |
-----------------------------------------
1961 Saloran uusi televisiotehdas ja Taunus P3 Turnier |
1960-luku Salon Automyynti Oy Kuva c.Mika Aarnio |
1960 ca.Salon Automyynti keskustassa Turuntiellä Kuva colored c.Mika Aarnio |
1936 Fordson-traktoriesittely Halikon tullin Automyynnin edessä (Koskisen kulma) Juhart 2004 |
1939 Halikon tullin Ford-myymälä ja britti-Ford Sussex-kuorma-auto sekä Ford Prefect (Koskisen kulma) |
1940 Hävittäjä Ford |
1937 Laineen liikenteen 1937 Ford-onnikka Kokkila-Salo Hämeentien korjaamon edessä. Juhart 2005 |
Vanhasta korjaamosta muistin 50-luvun alusta,miten paikalliset kuorma-autoilijat veivät sinne sodankäyneitä Hävittäjä-Fordeja korjattavaksi.Laineen liikenteelläkin vielä silloin oli 1937-mallinen Ford-onnikka käytössä Salo-Kokkila-linjalla.Automyynnillä oli vielä silloin oma Hävittäjänsä hinausautonaan. Ennen sotaa Frans Koskenmäen Automyynnillä oli liikehuoneisto Turuntien Halikon tullissa,jota myös kutsuttiin Perttelin tulliksi.
Sodan jälkeen liike muutti keskustaan Salon Seudun Osuuskauppaa vastapäätä.missä se myi amerikkalaisia,brittiläisiä,ranskalaisia ja saksalaisia Fordeja 60-luvun alkuun saakka.Poikkeuksena tietysti oli Ranskan Ford,jonka maahantuonti meni Bernerille v.1954,jolloin Fordin valmistus meni Simcalle.
jatkuu..60-luvun muut Ford Taunukset ja Saksan Fordin historiaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti