1950-luvulla oli vaikeata välttää ytimiin juurtunutta säädyllisyyden ja
alamaisuuden kulttuuria.
Kirjoissakin yritettiin vältellä viittaamista
sukupuoliasioihin ja siihen liittyviin kysymyksiin pelossa,etteivät lainastot hyväksyisi
kirjoja hyllyillensä.
Pappilan Jussi oli kyllä vahingossa löytänyt isäpastorin uskonnollisesta kirjahyllystä pehmeäkantisen "Avioliiton onni"-kirjan,minkä piirretyt kuvat halkaistuista peniksistä ja vaginoista panivat ihmetyttämään käyttivätkö vanhemmat opusta jonain manuaalina makuuhuoneasioissa.
Kirjassa myös varoiteltiin jostain itsesaatuttamisesta,joka toisi pitempiaikaisen harrastajan nuppiin vaikka mielenvikaisuutta,jolloin Jussi päätti lopulta istua pappilan vesiklosetissa tarpeillaan ja olla katselematta enään Kotilieden Triumph-rintaliivimainoksia.
Pappilan Jussi oli kyllä vahingossa löytänyt isäpastorin uskonnollisesta kirjahyllystä pehmeäkantisen "Avioliiton onni"-kirjan,minkä piirretyt kuvat halkaistuista peniksistä ja vaginoista panivat ihmetyttämään käyttivätkö vanhemmat opusta jonain manuaalina makuuhuoneasioissa.
Kirjassa myös varoiteltiin jostain itsesaatuttamisesta,joka toisi pitempiaikaisen harrastajan nuppiin vaikka mielenvikaisuutta,jolloin Jussi päätti lopulta istua pappilan vesiklosetissa tarpeillaan ja olla katselematta enään Kotilieden Triumph-rintaliivimainoksia.
Balzac:Isä Goriot |
Honore de Balzacin kirjan hän oli saanut jostain käsiinsä ja katsellut sen piirrettyjä kuvia pulskista munkeista ja nunnista lähetyssaarnaaja-asennoissa,mitkä suuresti huvittivat kertomuksineen.
Erään kirjailijan kaneetti ’nopeasti
sisään ja ulos’ sai Punainen rubiini-kirjan pannaan,mutta Balzacin kirja näytti olevan vapaasti saatavana suomalaisista kirjakaupoista.
Tutuissa lääkärisarjoissa,jotka käsittivat
tohtori/sairaanhoitajaromansseja kielen käyttö eikä juomat saaneet olla
vahvoja.
Eikä sankarittaret päätyneet treffeille ravintolaan
,vaan pantiin kirjoissa turvallisempaan paikkaa,kuten kahvibaariin.
Yleisradio,joka oli hitaasti liikkuva ja
byrokraattinen laitos,joka ei halunnut ottaa liikariskejä eikä antaa syytä kuuntelijoiden valitteluille,oli säädyllisyyden ruumiillistuma.
Kreivi Creutzia voitaisiin yhtä hyvin katsoa kantaupseerina
jossain rykmentissä säädyllisyyden,disipliinin ja kohteliaisuuden mallikuvana.
Tärkeintä oli elämassä samaistua yhteiskuntaan ja tulla toimeen
kaikkien kanssa sopeutuvasti.
Miehen sateenvarjon käyttö kadulla tai viinilasin pyytäminen
ravintolassa,osoitti jo seksuaalista poikkeavuutta .
Edward,Windsorin herttua silinteri- hatussaan |
Britit ovat olleet kuuluisia knalli- ja silinterihatuistaan aekä kovista kauluksistaan ja miljonääriraitahousuistaan.
Jos Lontoon Wall Streetilla työskentelevä
pankkivirkamies sattui panemaan kaulaansa raitakauluksisen paidan,häneltä
kysyttiin oliko tältä jäänyt pyjama alle.
Pankissa työskentelevälle miehelle,joka kerran pani
niskaansa pehmeäkauluksisen paidan kovien kauluksien sijasta,sai konttorin
esimiehen muistikirjaan merkinnän,etta alaiselta puuttuu kunnianhimoa ja
siten laskettiin sopimattomaksi ylennykseen.
Muotina oli
suomalaisessa miesmaailmassakin tietynlainen konttorityöunivormu,joka käsitti
yksirivisen irtotakin sekä suorat flanellihousut.Tämä oli paljon ennen teryleenejä.
Pojat samoin kuin tytötkin puettiin vanhempien
mallikaavoista otettuihin pienempiin ‘aikuiskandidaattivaatteisiin’.
Jussi kinuessaan vuonna 1958 äidiltä muodissa olevia
nahkasandaaleja,jotka olivat edestä ja takaa auki,sai tyytyä beessisiin, halvempiin ja kärjistä sekä kantapäistä umpinaisiin
vanhapoikasandaaleihin.Jussi kävellessään kavereittensa kanssa kartsalla
sandaaleissaan vähän jalkaterät sisäänpäin kääntyneinä,sai niskaansa ikäviä huomautuksia ,oliko papinpoika käynyt vessassa liian usein puuttumassa itseensä.
Se kun oli sisäänastujan merkki.
1953 Jussi Ukin hautajaisissa ulsterissa ja baskerissa, ajan pikkumiesasussa |
1958 Jussi "pikkuaikuispuvussa" ja umpikärkisissä sandaaleissa Iisalmessa |
Kaverit lisäksi irvailijat häntä sandaaleistaan
landeksi,joutumalla kävelemään kouluun sivukatuja pitkin ja juoksemaan koulun
ovesta sisään jonon viimeisenä suuressa häpeässä..
Hän myöhemmin viskasi sandaalinsa vaatekomeron
nurkkaan,alkamalla käydä koulussa kuluneissa nahkasolkikengissa
ilkkumisen lopettamiseksi.
Äiti ei ollut muodin orja,vaan käytännöllinen lasten
vaatetuksessa.Hän teetti pappilan karjalaisella ’hoviräätälillä’ ja
pilliklubia pöydän päällä risti-istunnassa polttelevalla Uuno Närhellä Jussille
vuonna 1953 ukin hautajaisiin isän armeijan manttelista pomppaulsterin.
Jussi pompassaan ja korville vedetyssä baskerissaan näytti
Ukin haudan reunalla Iisalmen maalaisseurakunnan hautausmaalla otetussa pienessä
rosoreunaisessa mustavalkovalokuvassa Lumikin
ja seitseman kääpiön Unelias-aikuiskääpiöltä
Sota-aikana pääkaupunki näytti kulkevan puhumattomana
katukäytävillä suorissa jonoissa kuin kasarmin paraatikatselmuksessa .
Hiljaisuus,pidättyväisyys ja vakavuus vallitsi
kaikkialla.Vasta juttuun päästyään suomalaiset päästivät kielenkantansa irti
alkutervehdysten ja kuulumisten perästä.
50-lukuisesta katukuvasta puuttui paraatikentan
katselmuksen tapainen marssijärjestys.Sota-ajan vaiteliaasta ystävällisyydestä ei ollut jälkeäkään.Ihmisillä oli alituinen kiire töihin ja pois töistä.
Julkisia paikkoja vartioitiin ja partioitiin.
Ei ollut kulunut kuin vajaa kymmenen vuotta autoritäärisestä
kansalaisten kontrollisoimisesta ja vakoilusta…Suopon
ja Valpon ajoista.
Porkkala oli vielä vuoteen 1955 venäläisten miehittämänä.
Karjaan aseman höyryveturit |
Jussi muistaa Karjaan aseman hyvin matkalla isänsä
kanssa Helsinkiin.
Vihreämanttelisen ja vintoskakivääriä kantavan
sotilaan astuessa vaunuosastoon,isän silmät jäätyivät vaunun lasisen
kattovalokuupan koviksi opaaleiksi,katsellessaan oven karmin yläpuolista hätätilakaluvitriiniä,jonka
lasin takana oli kiinnitettynä halkaisukirves ja Sampotikkuaski.
Jussi mielessään uskoi isän miettineen,mita töitä
kirveellä olisi voinut tehä.,
Isä ei varmaankaan ajatellut vaunun pystykaminan
klapien halkaisua.
1959 Helsinkiläinen poliisi |
Poliiseja pelättiin ja
niihin luotettiin eikä ollut yhtään erikoista,että koululapset kävelivät
yksinään pitkiäkin koulumatkoja.
Poliisit kävelivät viela passissa,kunnes 60-luvulla läskistyivät maijassa istumisesta puliukkojen ja
humalaisten kärräämisessä asemalle.
Koulutiet olivat hiljaisia eikä kukaan pelännyt
kidnappaajia eikä raiskaajia.Kidnappauksista luettiin vain amerikkalaisista
sarjakuvista.
Kidnappausta kutsuttiin silloin shanghaijaukseksi.
Nykypäivän vanhemmat joutuvat pakon edessä ja syytteiden
uhalla viemään lapsensa kouluun ja hakemaan koulusta.
Julkisilla leikkikentillä vanhemmat joutuvat valvomaan
lastensa leikkejä kanaverkkoaidan takana pedofiilisyytteiden uhassa.
Poliisilaitokselta pitää lapsen vanhemman saada
ensiksi selvitys rikkeettömästä poliisirekisteristä,ennen kuin saa luvan astua
leikkikentälle.
Triumph ja Ville |
Kaupungeissa polkupyöriä ja moottoripyöriä pidettiin
samoin lukitsemattomina ilman ketjuja ja munalukkoja.
Vasta v. 1957 brittimoottoripyoriin asennettiin
tehtaalla ohjauslukko.Pyöräilijä voi parkkeerata 500-kuutioisen Triumph
Tridentinsa kadulle talonsa eteen yöksi,kenekään siihen kajoamatta.
Moottoripyörävarkaudet olivat harvinaisia.
Lainkuuliaiset ajat ovat nykypäivän nostalgista
fantasiaa.
Sotaa seuraavien vuosien rikosaalto laski
huomattavasti 50-luvun puoliväliin mennessä,nousemalla hitaasti vuosikymmenen
loppua kohden.
Jussin kotikauppalassa oli muutama katujengi.
Itäkauppalan tullin muutama sosiaalihuoltoperheen
perillinen revanssiksi läpsi Jussinkin korville katukastatuksessampapinpojan astuessa väärään kortteliin.
Itäkauppalaan poika ei uskaltanut menna tätinsä luo ilman
tukijoukkoja.Kauppalassa oli muutama poliiseille tuttu pikkurikollinen,kuten
Voiton Raimo,joka aina jäi kiinni Osuuskaupan murroista,jättäessään kömpelöna
rosvona…ei
hiilijalanjälkiä.vaan forenssisiä verijälkiä liikkeen lasioveen.
Poliisikamarin rikosetsivä Arski tunnisti aina verijäljistä
Raimon käyneen asioilla ilman sormenjälkien, veriryhmän ja DNA:n analysointia.
Pikkukauppalassa pikkukonnatkin olivat poliisin
tuttuja.
1945 Great Escape executions Original WWII footage |
Roine ei koskaan saanut sakkoja ylinopeudesta,mutta
Steve kuoli filmissä konepistoolisarjasta.
Heinämies Juhart 2012 |
Emäntä oli voinut kirjoittaa muistilapun tarkastajalle
ja kaksi sataa silloista markkaa kahden kirjeen postitukseen,kun tämä
ilmeisesti ajaisi kirkonkylän postikonttorin ohi.Samalla hän voisi ajaa kunnanlääkärin
talon kautta kertomassa,että isäntä voi hyvin umpisuolileikkauksen jälkeen
Pääoven avain löytyi yleensä rapulta nurinkäännetyn kukkaruukun alta tai puuvajan naulasta.
1948 Salon Yhteislyseon opettajat |
Kouluelamässä soi toisenlainen kello.
Oppilaat joutuivat kouluruokailussa nielemään
hernerokasta opettajan tiukan katseen alla karvaiset possunläskipalat ja
juoksemaan välitunnilla vessaan oksentamaan.
Opettajat käyttivät ruumillista kuritusta yleisenä
rankaisumuotona.
Jussikin sai monasti näpeilleen karttakepista sekä puisesta viivoittimesta ainevihon tuhrimisesta Akvila-musteella.
Oppilaiten piti aina nousta pulpetista käytävälle
opettajan astuessa luokanovesta sisään.Välitunneilla piti tervehtiä opettajia
pihalla ,samoin kuin koulun avatessa ovensa.
Käsiä ei saanut pitaa housuntaskuissa ja purukumin
jauhaminen oli kokonaan kiellettyä koulualueella.Sarjakuvalehtien ja tyttöjen
romanssisarjojen luku koulussa oli täysin kiellettyä.
Kukaan ei valittanut ääneen kurinpidosta silloin tai
ei uskaltanut…
tarkoittamalla,ettei sitä vastustettu ääneen.
Eräs maantiedon
lehtori hakkasi oppilaita rangaistukseksi tekemättömistä kotitehtävistä
suurella maailmankartalla,minkä tämä oli ottanut karttatelineestä
alas,kiertämällä sen rullalle pitkän tauluviivottimen ympärille.
Suurin osa opettajista seisoi ruumiillisen kurituksen
puolustajina ja omituisella tavalla uhritkin alistuivat siihen.
Toimenpide oli yleensä lyhyt ,missä vastaehtoista
etuisuuksien poisottamista vältettiin.
50-luvun loppuun mennessä ruumillinen kuritus alkoi vähentyö yhteiskunnan painostuksesta,saamalla monen opettajan ärtymään kurin löyhentymisestä.
--Jollei
lapsia saanut kurittaa koulussa,niin vanhempien pitäisi tehdä homma kotona.
Eräs lehtori valitteli.
Nykypäivän opettajat tuskin uskaltavat kajota
oppilaisiin ilman syyteuhkaa.
Kotona taas saatiin selkään luvattomista
uloslivahtamisista ja myohään kotiin tuloista.
Yleensä perheen isä suoritti rangaistuksen solkivyöllä.
Pappilassa puolestaan äiti rankaisi uhrin pihakoivusta
itse hakemalla vitsalla.
Vain kerran Jussi sai isän kädestä ja
leijonasolkisesta vyöstä istuinosaansa kenraalimajurin kissan kuvan väärinpäin.
Eräs 50-luvulla kasvanut tyttö kertoi isänsä
irroittaneen kätensä hänen kädestään kävelyllä 8-vuotiaana.
Seuraavan ja viimeisen kerran hän piti isänsä kädestä
tämän kuolinvuoteella 80-luvulla.
Kotona iltaisin
harva lapsi hyppäsi vanhempien peiton alle lellittäväksi tai nukahtamaan
olohuoneen sohvalla syliin.
Aikuistumisen aikana poskelle pussaamiset ja hyvän yön
suukot olivat pois kyseestä.
Etäisyyttä piti pitää.
Kokonaisuudessa 50-luvun vanhemmat olivat huomattavasti vähemmän ‘vanhaa
koulua’
verrattuna heidän vanhempiinsa,ja myös paljon suvaitsevampia.
Barbies by Biscayne Juhart 2012 |
Pappilan äiti ei pitänyt valmisleluista,yrittamällä
kannustaa lapsia leikkimään männyn- ja kuusenkävyillä ,mitkä kasvattaisivat
mielikuvitusta.
Jussikin koki vähäleluisen lapsuuden ja uuden leluauton
saamiseksi piti itse säästää omista taskurahoista.
Äiti olikin paljon aikaansa edellä lapsipsykologina,näkemattä
2000-luvun elektroniikkaleluja- ja pelejä,joista lapset kippaavaat sisäänsä
pelkkää mielikuvitusta ruokkivaa animaatioväkivaltaa.
Nykyajan lapsille kaikki huvit,lelut ja pelit on tehty
valmiiksi,jättämättä lapsille mitään varaa mielikuvituksen luomiseen.Kaikki on
kuin valmiiksi purtua.
Hyvän vanhemman ideana oli pistää lapsen tarpeet ensin
ja halua ruumilliseen kuriin katsottiin mauttomana vaihtoehtoisena
rankaisumuotona.
Rankaiseminen meni pieneksi läpäykseksi takapuolelle.
50-luvulla vanhempien roolit olivat muuttumassa.
Vallankumous vaati hintansa.
Kasvava paine lasten tarpeiden perään lisasi
vanhempien ylityötunteja ja loppusaldona näille jäi yhä vähemmän aikaa
lapsilleen.
Äideille se toi pelkoa,miten parhaimmalla tavalla
kasvattaisi lapsiana.
Tilannetta painosti enemmän kuin helpotti kuuluisan
tohtori Spockin, amerikkalaisen niinsanotun kasvatusekspertin ohjekirjan
noudattaminen.
Pelkoa lisäsivät ‘aikuiskandien’
revanssiongelmat.
Nämä olivat muuttumassa nykyajan teineiksi.
Teini-ikäisten moraalisesta hyvinvoinnista tuli
painava huoli kasvavien tilipussien mukana niille,jotka olivat lähteneet
koulusta aikaisemmin suoraan töihin.
1848 Jawapari ampumateltan edessä Juhart 2010 |
Vaadittiin vahvempia toimia..koivuvitsan ollessa
pienimpiä rankaisumuotoja….kun pillifarkut ja lättähatut tappelivat
jengireviireistään kaupungeissa.
Korporaalista rankaisemista puolustavat kuifundamentalistit varoittivat yhteiskunnan pehmeästä asenteesta,joka johtui
vanhempien leväperäisestä vastuuntunnosta nuorison vilpin -sekä pahanteossa.
1954 Marlon at Waterfront Juhart 2004 |
Bill Haleyn Rock around the Clock vuonna 1955 avasi
patoportit vanhempien uudelle pelon aiheelle.Vuotta myöhemmin Elvis Presley v.
1956 nousi kymmenen kärkeen suosikkilistoilla Jailhouse rockilla.
Eräs sotaväestä lomilla käynyt kertoi
kuluttaneensa loppuun 78-kierroksisen
Heatbreak Hotel-sinkun,pitäessään naapurien kiusaksi makuukamarinsa ikkunaa
auki.
John Lennon Liverpoolissa oli varmaan tehnyt
samoin.koska hänen Mimi-tätinsä oli sanonut Elviksen olleen OK,vaikkei sydämessään
olisi halunnut istua moisen rokkijätkän kanssa nokitusten aamiaispoydässä,päivällisellä
eikä kahvilla.
Rock n’ roll oli tullut jäädäkseen kovakauluksisen
Yleisradion nyrpeästä asenteesta huolimatta ,saamalla nuorison kokoontumaan ja kuuntelemaan plattareita baarien levyautomaattien ääreen,
Play It Again, Sam! Juhart 2012 |
Kolikkokäyttöiset levyautomaatit kahvibaareissa olivat
uutta amerikkalaista muotia.
Cadillac-kromiset Wurlitzerit ja Rock-Olat korvasivat
bakeliittisesta 30-lukuisesta Philips-radiosta soivat sunnuntain toivotut
levyt.
Uudet aallot ja hullutukset antoivat lisäpaineita
nuorison totuttuihin kerhotoimintoihin.
Partiojohtajat olivat huolissaan pojista,jotka jättivät
rivit teini-iässä.Yleensä partiosta eronneet olivat lähtoisin yhteiskunnan alemmista kerroksista
.Loikkarit eivät pystyneet mukautumaan kuriin eikä hyväksymään itseensä
kohdistuvia vaatimuksia.
Samanlainen eksodus kävi nuorisokerhoissa.
Eräs16-vuotias teinipoika kertoi:
--Lähdin
veks himasta,kun aloin seurustelemaan yhden 15-vuotiaan likan kanssa.
Yhteisenä tekijänä oli kuitenkin kyllästyminen.
Pojat liittyivat moottoripyöräjengeihin kipsojen
kulmille.
Niillä,joilla ei ollut varaa moottoripyöriin, liittyivät katujengeihin.
jatkuu..
Nuoret röökaajat Juhart 2012 |