maanantai 20. helmikuuta 2017

Menneitä katsellen kuorma-auton hytistä.Vanhan roddarin muistelmat.2.Kauppalan lava-autot.

1956 Commer Superpoise.Sulo Vilenin hinausauto


Brittikuormurit..jatkoa
-------------------------------------
Tavallisten brittimallien eli Fordsonien ja Bedfordien ja lisäksi satamissa purettiin laitureille 40-50-lukujen taitteessa muitakin Sumujen saarten kuormurimerkkejä.
Mm.Commerit,Dodget,Morris Commercialit ja Leylandit liittyivät värikkääseen brittimerkkirjoon. 


Salolaisen Pekka Laineen 1950 Commer TS3-onnikka

Commer TS3- ja Mercedes-Benz-
maitoautot
By Juhart
Commer
-------------
Bulldog-mallinen Commerin TS3-malli kaksitahtisella vastaiskudieselmoottorilla saavutti suosiota Salonseudulla mm. maitoautona. Tunnistin sen päkättävän äänen jo kaukaa katsomatta pikkukundina. Muistaakseni sellaisia ajeli Suomusjärven Kitulan Osuusmeijerin pihasta sisään ja ulos maitotonkkakuormat niskassa.
Kauppalan Länsirannassa Keskuksen talon vieressä entisessä turkulaisen arkkitehti Bryggmanin suunnittelemasta jugendtyylisestä Tähti-Kinosta funkkistyyliseksi muutetussa liikerakennuksessa Salon Traktoauto Oy laajassa merkkiedustuksessaan myi Commeria,Triumphin,Standard Vanguardin,Citroenin,Ferguson-traktoreiden ja Studebakerin ohella.
Myöhemmin Commerin ohella Karrierilla oli samanlainen COE- (Cab Over Engine) mallisto uudistetuin maskein.
1955 Commer Superpoise Panelvan
Televisiosta tutun Tankki täyteen-komediasarjan huoltamon omistajan Sulo Vilenin hinausauton sisaruksia Commer Superpoiseja samoin näkyi liikenteessä mm. tukkiautoina.
Superpoise pohjautui v.1939 esiteltyyn malliin.Sodassa britit käyttivät Superpoisesta muunneltua Q4-sarjaa rintamilla. Nokallista Superpoisea tarjottiin 6-sylinterisinä bensiini- ja dieselvariaatioina 1.5.-6.tonnisissa kantavuusluokissa,kun vasta 1955 sarja siityi 2-5-tonnisiin.
Rootesin Commer-merkki muuttui vasta 1970-luvulla Dodgeksi Chryslerin ostettua koko Rootesin merkkkikirjon.
1955 Uusi Superpoise IVB sarja sai uuden korin,jota valmisti Airflow Streamline Ltd-tehdas Northamptonissa.
Samaa koria käyttivät Dodge,Leyland sekä Ford.
1955 Commer Superpoise IVB kori




1950 Fargo 100-mainos

1950 Perniöläinen Fargo 100-maitoauto



1939 Fargo Suomessa
Dodge,Fargo ja Desoto
----------------------------------------
Suomeen sodan jälkeen tuodut Dodge-kuorma-autot tunnettiin Brittein saarilla Kew Dodgeina.Kew Surreyssä,Kentin maakunnassa oli Dodge Brothers UK:n kotipaikka. Alunperin tehdasta kutsuttiin Kew Chrysleriksi,jossa 30-luvulla koottiin maahantuoduista osista Dodge-kuorma-autoja sekä Plymouth-henkilövaunuja.Sota-aikana Kew-tehdas Halifax-pommikoneiden ohessa valmisti armeijalle Dodge 82A- ja 101A-kuorma-autoja,jotka olivat varustettu Perkinsin sivuventtiilidieselkoneilla.
Ennen sotaa Kew Dodget tunnettiin vain kotimaan markkinoilla,mutta sodan jälkeen maan johdon valuuttapulassa kehoitettua autonvalmistajia keskittymään vientimarkkinoille  Kew Dodgea vietiin Australiaan,Uuteen Seelantiin,Alankomaihin.Peruun.Filippineille.Etelä-Afrikkaan,Turkkiin sekä Alankomaihin.Intiassa Kew Dodgea myi menestyksekkäästi Premier Automobiles.

1952 TB:n Fargo 100 Vaskiluodossa
1955 ca.Leinon Fargo- tai Desoto-rekka
Horninkadun ja Raatihuoneenkadun
 kulmassa
V.1949 esiteltiin ussi Kew Dodge-sarja alkaen 100-mallilla (103-105- ja 106) sekä rekkaveturina,jollainen kotikauppalassani oli pappilan naapurin E.& J.Leinon tehtailla joko Fargo taikka Desoto hiekanruskealla hytillä ja mustin likasiivin. vasta 1954 Leino vaihtoi amerikkalaiseen Fordin F-sarjan kalustoon.
Kew Dodgen Fargo - ja Desoto-mallit olivat tarkoitettu vientiin,kuten Australiaan,Uuteen Seelantiin ja Eurooppaan ja joita Suomeenkin saatiin kohtuullinen määrä.
Suomessa 100-sarja tunnettiin ns. Lehmänselkänä erikoiselta sivuille laskevalta konepelliltään.


1957 Hells Drivers-filmin Dodget
Britit kutsuivat sitä Parrot Noseksi eli Papukaijanokaksi.
Brittiläinen Pinewoods Studion tekemä filmi Hells Drivers teki Parrot Nose Dodgen kuuluisaksi uhkarohkeissa soranajo-otoksissa..Suomalaiset kuuluisat Tuusulan sorakuskit taas tunnettiin Sisuista sekä Volvoista.
1957 Dodge-Fargo-Desoto Kew-kuorma-automallit muuttuivat osittain LAD (Leyland-Albion-Dodge)-korisiksi COE-malleiksi,joskin  alemmissa kantavuusluokissa myytiin ns. nokkamalleja,joidenka korimalli oltiin kokonaan uusittu.Suomessa niitä saatiin Fargoina ja Desotoina.V.1962 niitä myytiin jo Chrysler-kyltin alla.
1962 Chryslerin Kew-
kuorma-autot:
Ylhäällä LAD.kori.
Alhaalla Airflow
Streamline Ltd:n
korimalli
Itse olen nähnyt niitä tavallisissa monttuajoissa,mutta useimmiten jakelutehtävissä.kuten meijerien katettuina maitoautoina.
60-luvun alkupuolella ne olivat melko yleisiä v.1960 kotikauppalan tultua kaupungiksi..


1958 Desoto-maitoauto postimerkissä,postitettuna Salosta
1951 Leyland Comet.Neeri
Leyland Comet
-------------------------
Comet oli melko yleinen merkki jo 50-luvun alun automaailmassa.
Suomeen tuotiin amerikkalaisia REO Comet-kuorma-autoja brittiläisen Leyland Cometin ohella.
Comet taisi olla huoltamoilla öljymerkkinäkin.
Leylandin kuorma-automerkit jo 30-luvulta lähtivät enimmäkseen villieläinmaailmasta,kuten Beaver-Badger-Hippo-Octopus-Cheetah-Cub-Gnu-Tiger jne.
Leyland Motors esitteli uuden Leyland Cometin v. 1948 kantavuudeltaan 8.75-tonnisena keskisarjan vaihtoehtona raskaammalle Tigerille.
Cometin hytti-ja kuonopellit tulivat Briggs-koritehtaalta,samoin kuin Dodge-Fargo-Desoto 100 sekä Fordson Thames ET6...eli näyttivät melko samanlaisilta..
Fordin ostettua Briggsin koritehtaan,Leylandin ja Dodgen piti katsella uutta korimvalmistajaa muualta.
Moottorivaihtoehtoina olivat 75hp-diesel- ja 100hp-bensiinimallit,joista jälkimmäinen oli harvinainen vaihtoehto Brittein saarilla.1950 dieselmoottoria suurennettiin 5.76-litraiseksi,tehon noustua 85:een,kokonaispainon noustessa 12.2-tonniin.
1952 ca.Someron linjan Leyland Comet
Salon Tähkän osuusliikkeen
edustalla Laineen Volvon takana
1952 Cometia sai bulldogversiona,jollaista Suomeen ei kai saatu monta.1958 Comet sai taas uuden LAD-korin,samanlaisen kuin Dodge ja Albion...ja mallia kutsuttiin Super Cometiksi.
Kotikauppalan ympäristössä ensisarjan Cometeja tapasi mm. maitoautoina,linja-autoalustoina ja jopa tukkiajoissa.


Suomen armeijan ET6 menossa Porkkalaan 1956
Fordson Thames ET6 1949-57
-----------------------------------------
Vanhan v.1936 lanseeratun Fordson Thames 7V seuraajaksi esiteltiin uusi ET6-malli syntymävuotenani 1947.
ET ei merkitse nykyfraseologian mukaan avaruusoliota eli Extraterrestialia,vaan English Truckia.
ET6:lla oli 2 konevaihtoehtoa;
--vanha 3.6l-85hp sivuventtiili V8 (sama kuin Ford Pilotissa)
--Cost Cutter 3.6l- sivuventtiilinelonen (sama kuin bensiinikoneisessa Fordson-traktorissa).
Tämä moottori tuli pohjaksi Fordin itse kehittämän 3.6l-70hp-dieselmoottorin valmistukselle 1954.
1962 ET6 penkkariajossa Salon
Kauppaosakeyhtiön edessä
ET6:n rinnalle tarjottiin samana vuonna ET7 Perkinsin 4.7l-50hp-kuutosdieselkoneisena.
Vasta v.1957 ET6 ja ET7 nimitettiin uudelleen merkinnöillä 500E ja 502E.
Lisäversiona tarjottiin nelivetoista Fordson Thames COE  (Cab Over Engine) ETF6-mallia varustetuna kanadalaisella sivuventtiilikahdeksikolla.
ETF6:n korin oli valmistanut British Light Steel Pressing,joka koritti samoissa kuoseissa bulldog-Commereita.
ET6-7-sarja vaihtui v.1957 Ford Thames Tradereiksi.
1956-63 Espanjalainen Ebro-kuorma-autotehdas valmisti ET-sarjaa lisenssillä Ebro-B-sarjana.
1953 Guy GS London Greenline-bussi
Britanniassa Guy-kuorma-autotehdas tarjosi yksikerroksisia ja Fordson Thames ET6-kuonoisia GS-busseja London Transportin Greenlinen Suur-Lontoon kehäaluereiteille.

Kotiseudullani Forson Thames ET-sarja oli erittäin suosittu yksityisammattiautoilijoiden,sementtivalimoiden,vapaapalokuntien,öljy-yhtiöiden ja liikeyritysten peruskalustona.
Suomen puolustusvoimillakin ET-sarja oli yleisessä käytössä.
Valtion Rautateillä muistan olleen käytössä Salossakin Kosan-kaasukäyttöisiä ET6:a.


1955 ET6.Union
1958 Austin LBW 2-3-tonnin ka
Austin ja Morris..sekä BMC
---------------------------------------
1956 Austin Loadstarin seuraajaksi tuli WE-sarja,joka ulkonäöltään näytti edeltäjäänsä suuremmalta.Sarjan alimpana oli kolmetonninen S303,sitten nelitonninen S403 ja ylimpämä viisitonninen S503.Kolme- ja nelitonniset kulkivat BMC:n 4-litraisilla bensiinikoneilla sekä 3.1-litraisilla BMC-dieseleillä,kun taas viisitonnisen moottorivaihtoehdot olivat 4-litrainen BMC-bensiinikone ja 5.1-litrainen BMC diesel.
Morris BMC:n uutena osakkaana aloitti v.1952 Morris Commercial 25-30 cwt LC4-5-sarjalla,jonka valmistus päättyi v.1960. 1953 LC-5 jatkoi 30 cwt:n kantavuusluokan kuorma-autona,kun taas LD-sarja käsitti vain pakettiautoja. 1954 esiteltiin LC05-dieselversio ,LC-sarjan valmistuksen päätyttyä v.1960,jolloin uusi ns. "kulmaovi" eli "Threepence Cab"  FG-sarja korvasi sen.
1953-58 Morris FV-FE-mallit
1948-53 Morris valmisti raskaampaa ja bulldogmallista 5-tonnin  FV-Series I-mallistoa,jota seurasi 1954-55 FV Series II. I /sarjan sotaaedeltävä hytin kaappariovi muuttui II-sarjassa edestä saranoiduiksi.II-sarjan Morrisin erikoispiirteenä oli sydämenmuotoinen maski,jonkalaista käytettiin myös varhaisimmissa J- ja LD- pakettiversioissa. 1955 FV:n kovasi FE-sarja eli III Series,jossa yhtiön Austinin ja Morrisin mallien yhdistäminen näkyi vain nokkamerkeissä. Muotoilu näkyi jopa 7-tonnisessa sarjassa,vaikka sen keulamerkkinä loisti kromireunainen BMC.
1958 FE väistyi FF:n tieltä,kun seuraavana vuonna kevyemmät FF-mallit korvattiin kulmaovisilla FG:illä.
Kotikauppalassani Salon Seudun Osuuskauppa vaihtoi vanhat Austin Loadstarit uudempaan S403-sarjaan.


Eläkemaitoautot.Austin, Fordson Thames ET6 ja DAF
By Juhart
1958 Tavara-asemalla.Austin S403
By Juhart
Austin S303 Ol. Ahjon myymäläautoina
jatkuu...

Ei kommentteja: