Lawrence of Arabia.Juhart 1995 |
ARABIAN LAWRENCEN JÄLJISSÄ
--------------------------------------------------------
(Kirjoitettu 25.6.2005 Manilassa)
Elokuu 14. 1994
-------------------------------
Saudian jumbon jättäessä taakseen Riyadhia ympäröivän Nejd-laakson wadien kuivat pohjat luumaisina beduuininsormina,Jussi kuiskasi vieressään istuvalle 7-vuotiaalle Johanna-tyttärellleen,että äidistä taisi sitten tulla vähäksi aikaa se perheen Bread Winner..
Tyttö kysäisi ihmeissään,että lähettääkös se äiti sitä leipää Saudista samalla tavalla kuin muut filippiinot lähettävät tavaroitaan kotiin sellaisissa Balikbayan-bokseissa (Balikbayan.=takaisinmuuttaja)
Jussi ei vastannut muuta kuin Jooo..ja antoi lapsen mielikuvituksen pelata omalla tavallaan.
Economyluokan kaiuttimista kuului Saudian rukous matkalaisille arabiankielellä ja ilmeisesti I luokan arabimatkustajat yhtyivätkin rukoukseen hiljentymällä,mutta proletaaripuolella,mikä valtaosaltaan oli filippiinoja,kuului vilkas ja innokas puheensorina siitä,että huomenaamulla oltaisiin Manilassa.
Jussi katsahti vielä viimeisen kerran jumbon ikkunasta alhaalla leviävää ja ääretöntä Rub-Al-Khalin punahiekkaista erämääta,kunnes pilvipumpuli otti jumbon kylmään syleilyynsä.
Ulkoilma kahdessa kilometrissä oli miinus 40-astetta ja tuolla alhaalla erämaassa plus 40..
Jumbon sisällä ilmastointi viilensi ihoa alle 20:een asteeseen.mikä oli luksusta filippiinoille.
Saudissa niillä oli tapana nukkua kuuleri täysillä vilttien alla,koska se oli elintasoa siitä huolimatta,että saivat kuuleriflunssan. Ketään ne eivät sallineet panemaan ilmastointia pienemmälle,koska voisivat kotona kehaista,että se saudikuuleri sen räkätaudin aiheutti.
Filippiinot osaavat tehdä ulkomailta tuoduista taudeistakin kerskan aiheen.
Melkein 15 vuotta työpalvelua oli jäänyt Jussille tuonne maailman suurimpaan santalaatikkoon.
Kuinka monta santapaperipostikorttia hän olikaan lähettänyt Suomikotoon tuona aikana kommentilla ..Maisemakortti Saudista.. terveisin..Jussi..?!
Saudi-joulukortti vuodelta 1960,missä palmukin muistuttavat joulukuusta |
Tyttö nyökkäsi suu Haribon Gummibeareita täynnä, Jussin asetellessa kuulokkeita tyttären korville.
Jussikin ryhtyi seurasiaamaan kymmeniä kertoja nähneen elokuvan uudella mielenkiinnolla,koska itsekin oli kolunnut samoilla Hizajin rankakaistaleen kulmilla. Hänhän oli melkein joka toinen työpäivä ajanut kuuluisalla Cemetery Roadilla Yanbusta Jeddaan ja takaisin 700-kilometriä paikallisostoilla ja huolitsijoilla käydessään.
Cemetery Road eli hautausmaatie oli ansainnut nimensä sadoista onnettomuksista jääneistä autonraadoista tienvarsille.
Ainoana poikkeuksina metalliraadoista ennen Yanbu-Medina tienhaaraa oli kauempana tietä hiekkaan puoliksi uponneen vanhan Medinan rautatien viereen kyljelleen kaatunut veturi,jonka boileri oli pintaruostunut punaruskeaksi höyryraadoksi 70-vuotisen leponsa aikana.
Siinä kohtaa muunmuassa T.E. Lawrence eli Lawrence of Arabia oli hyökännyt ottomaanien junaan liityttyään itsenäisyystaisteluun emiiri Faisalin kanssa Hijazin maakunnan liittämisessä Abdulazizien perustamaan nuoreen kuningaskuntaan.
Emiiri Faisal 1922 |
Peter O'Toolekaan yli 180-senttisenä ei samoin ihan prikuulleen muistuttanut alkuperäistä 163-senttistä arkeologi ja luutnantti T.E.Lawrenceä.
Medinan rautatien lähtöterminaali sijaitsi silloisessa ottomaani-imperiumin Syyrian Damaskuksessa.
Peter O'Toole Thomas Edward Lawrencena |
Medina station and Loco shed in 2003 |
Hijaz railroad.Juhart 2011 |
Liikenne Damaskuksesta kulki sveitsiläisvalmisteisin veturein,jotka oltiin suunniteltu alunperi oikeille vuoristoradoille.
Medinahan sijaitsee korkealla Tihama-vuorijonon päällä.
Jussikin oli kerran eksynyt autollaan Medinan keskustaan eräässä hiekkamyrskyssä.
Mekka ja Medina olivat kiellettyjä kaupunkeja vääräuskoisille.
Jeddah-Yanbu Cemetery Road oli silloin asfaltoinnin alla,jolloin liikenne oltiin ohjattu Tihama-vuorijonon päällä kulkevan valtatien kautta.
Jussi ei ollut nähnyt huonon näkyvyyden takia Medinan tienhaaran varoituskylttiä "For Moslims only! havaitessaan jo ajavansa pyhän kaupungin läpi.
Päätään alhaalla pitäen hän pääsi onneksi nukkuvan kaupungin läpi huokaaamalla helpotuksella päässeensä Yanbuun johtavalle tielle.
Rautatien räjäyttäneet itsenäisyydestä taistelevat saudiheimot ja puisia kiskositeitä polttopuiksi varastavat beduiinit keskeyttivät pyhän rautatien rakentamisen lopullisesti.
Samantyylistä näpistelyä Jussi oli nähnyt Filippiineillä,minkä PNR:n eli Philippine National Railroadin rataverkosto oli pienentynyt vain Manila-Legaszpi City- ja Manila-Laguna-ratapätkille.
Öisin radanvarrella asuneet varastelivat kiskonpätkiä ja kiskopultteja myymällä ne paikalliselle romuttamolle "Por Kilo".
Arabian Lawrence-filmi muuten alkoi sankarin kuolemalla v. 1935. Hän ajoi Brough Superior-moottoripyörällään metsään väistäessään vastaantulevia polkupyöräilijöitä..
Lawrencen ajama Brough Superior SS100:a pidettiin brittimoottoripyörien Rolls-Roycena ja ostohinnan hän oli säästänyt ilmeisesti armeijan palkastaan.
Kirjoittamansa "Seven Pillars of Wisdom"-menestysteoksen tuloja hän ei ottanut koskaan vastaan.
Aika ikävä loppu "Al Aurens"-sankarille,joka oli kokenut hiekkamyrskyt,janon ja kuumuuden sekä päälle hyökkäävien beduiiniyheimojen sekä ottomaanien kuulat.
Lawrence ja Brough Superior SS100 |
Lawrence kuvattuna arabithobissa Jeddan pohjoispuolella |