torstai 18. elokuuta 2016

Brasilian oranssinen Kupla.Vanhan roddarin muistelmat.5.Millenium Kupla.Viimeinen osa.

1970 Baguio Session Road.
VW 1500 ja 1600 TL
Brasilian kuplani voi hyvin uudella vuosituhannella uusissa aluskerrastoissaan ja ulkovaatteissaan.
Sen 1500-kuutioinen sydän ei tarvinnut ohitusleikkausta,ainoastaan uudet tulpat ja öljynvaihdon eivätkä ihmeellisesti edes Manilan Boy Racerit madalletuin Honda Civicein uskaltaneet ajaa kilpaa sen kanssa.Ilmeisesti edellisten omistajien aikana sille oltiin tehty joko veren- taikka sisäkalujen vaihto,koska Volks kulki pirun kovaa..
Brasilialinen oli oikea Sleeper vakiovaatteissaan.
Ennen Lontooseen paluutani Molaven taloni eteen ajoi valkoinen Volkswagen 1600 TL,jonka nuori filippiinokuski soitti portinpylväästä ovikelloa.
1966 VW 1600 TL
TL:n perästä pisti ulos käärmeenpesäpakosarjan poikittainen pakoputki ja sen äänikin kuulosti machomaisemmallta kuin vakiomallissa.
Kutsuin nuoren miehen sisään,koska hän oli nähnyt brasilialaisen tallissani,keskustelemaan filippiiniläisistä Volkseista. Keskusteluamme kiihdytti kumpienkin perheiden pitkä Volkswagen- historia,koska edesmenneillä isillämme oli ollut jo 60-luvun lopulta asti Kuplia käyttöautoina.
Meillä pappilassa kasvettiin 60-luvun 1300-kuplakannasta 80-luvun Polo Classiciin ja filippiinopoika 60-luvun Brasilian Volkseista 70-luvun Saksan Super Kupliin.
Minä itse sain ensimmäiset lapsuusvuosien kokemukseni seurakunnan vt. kappalaisen Aulis Savolaisen 1951-mallisen,rinkeli-ikkunaisen merimiesvolkkarin pesuista pikkukirkon autotallin edessä ja lullaavan nukuttavista matkoista sen takaistuimen välisessä pienessä pakaasitilassa.

Lisää kuvatekstiKappalaisen
 kuplan pesu
Juhart
Salossa,kotikaupungissani ajoin 1966 kortin Grönroosien Salon Uudessa Autokoulussa upouudella beessinvärisellä 1600 TL:llä...
Sellaisen olisin halunnut Molaven talliinikin brasilialaisen kamuksi,mutta filippiinopoikapa ei halunnut myydä projektiaan,jonka auringossa rispaantunut muovinen kojelaudan päällyskin tarvitsi vaihtoa.
Konepuoli siinä oli viritetty tupla-Webereillä ja koeajelumme ympäri Molavea toi mieleeni amerikkalaisen Chevrolet Corvairin,jollainen Salossa oli Peisan autokoululla..tummanpunainen neliovinen 1966 Corvair Monza HT.
Autokoulu Peisan Chevrolet Corvair
Yhden valkoisen kaksiovisen 1962 Corvair Monzan ostosta kieltäytymistä vielä kadun Manilan Banawesta,koska halusin 80-luvulla jenkki-V-kahdeksikon..
Hyvästeltyämme kerroin palaavani Manilaan hieromaan TL-kauppoja,filippiinopojan kantaessa kainalossaan despedida-lahjanani (despedida-hyvästely) pinon brittiläisiä Everyday Classics-lehtiä,jotka käsittivät Volkswagen Kuplan entisöintiä vaihe vaiheelta.Everyday Classics-lehtiä olin ostanut Saudissa jo vuodesta 1980 lähtien.lehden muututtua Practical Classicsiksi,jota yhä ostan Lontoossa W.H. Smithsin kirjakaupasta Stratfordissa.




Osa Volks-kokoelmaani


Maalaukseni Manila Metropolitan Police VW:stä taustalla.
 Kuvan Vespa ja VW  pienoismallina edessä..
VW:n mallasin
kiinalaisesta muovilelusta.
Alkuperäinen maalaus
Paluuni Manilaan ei toteutunutkaan,jolloin brasilialainen ja talomme taidestudioin,työkaluin,laajan vuosia kerämääni autoalan kirjastoin ja kaiken irtaimen kera meni myyntiin v.2012 vaimoni munuaissairauden takia.....Life Sucks!..mutta kuplahenki istuu vielä lujana sydämmessäni sekä kuplien pienoismallikokoelmassani että kuplataiteessani.Kirjastoni taasen on karttunut Lontoossa melkein yhtä suureksi kuin Manilassa.
Taidan kai elää ukkovuosiani jossain Kuplassa.


2001.04.25 Presidentti Estrada
rikollisfotossa
2000-luvun Manilaa
------------------------------------
1997 uusi aasialainen flunssa tai oikeastaan talouskriisi  oli iskenyt useaan korkealla liitävään konserniin ja jopa Filippiinien presidenttiin Joseph "Erap" Estradaan,suurimmalla kansanäänellä valittuun
ja kaikkien aikojen suosituimpaan maan päämieheen,joka sai syytteet niskaansa valtion varojen väärinkäytöstä.
Tuoreet autoimperiumit,jotka edustivat useita merkkejä,joutuivat astumaan rivistä taaksepäin kaksi askelta ,
Useat yksityisesti rahoitetut projektit joko purettiin,työnnettiin myöhempään ajankohtaan tai peruutettiin,kuten honkongilaisen Gordon Wun Hopewellin Pigaleo-Sierra Madre Expressway.
1994 Harrison Ford
Clear and
Present Dangerissä
Kaiken valtoimenaan rehoittavien kidnappausten keskellä harmaatalous toi maahan Chevrolet Suburbaneja,jotka tulivat suosituiksi Clear and Present Danger-filmin mustista CIA-Suburbaneista,,sekä sen kilpailijaa Ford Expeditionia, Toisessa vaakakupissa korealaisten maahantuojien Mercedes-Benz MB100:sta (Ssangyong) ja Hyundai Starexista tuli filippiinojen suosikkivanejä,
Paikallisissa automarkkinakuvioissa oli vielä kohtalaista jännitystä,ostokiihkon pysyessä ennallaan.Myyntitaistelua pidettiin vuosikymmenen paremmalla puoliskolla malakiittivihreiden Honda Civic EG:iden ja metallikiillepunaisten Toyota Corolla AE101:ien välillä..ostajien mieliväreillä.Automaatit myivät paremmin kuin manuaalit 1.6-litraisten GLi-ESi-kategoriassa.Toimihenkilökategoriaan tuli enemmän malleja,kuten Honda Accord.Nissan Cefiro ,Mitsubishi Galant VR6 sekä Toyota Corona
kilpailemaan perusspeksisiä BMW:itä,Opeleita sekä Volvoja.
Mercedes-Benz lämmitteli sijaansa nelisilmäisillä malleillaan,kun korealaisen Ssangyongin MB100-vaneille oli pitkät jonotuslistat.

Korealainen MB100 Van
Ford päätti tulla pickup-maahantuojaksi uudelle V6- F-150-avolavalla ja myöhemmin Thaimaassa valmistetulla Diesel Rangerillä,jolla tähdättiin Nissan Frontierin markkinoille.Myöhemmin maasta tuli kokonaan valmistettujen SUV-mallien viejä.
Asian Utility Vehicle (AUV)-kategoriassa Isuzu Highlander ja Mitsubishi Adventurer kohtasivat kovan kilpailijan,Toyota Tamarawin korvaajan,Revon.
Samaan aikaan SUV:iden tullessa maailmalla
trendiauto,jolloin melkein kaikilla autonvalmistajalla oli melkein joka kokoluokassa tarjolla yksi SUV-malli.Santa Rosassa ja Caintassa,Lagunassa jokaisella paikallisella autonvalmistajalla oli tarjolla vähintäin kolme mallia.
Kotimaisvalmisteiset autot samoin mäyttivät kasvavan orgaanisesti ulos luokastaan. Honda Civicit ja Toyota Corollat olivat kasvaneet yhtä suuriksi kuin pari sukupolvea vanhemmat Accordit ja Coronat.
Alakompaktisarjaan astuivat Honda Jazz ja Toyota Corolla Vios.
Uuteen säihkeään hatchbacksarjaan samoin tulivat 3-ovinen Honda Civic,Opel Astra,Kia Rio HB,Toyota Echo jne.,mutta ostajakunta sai odotella 2004:än saakka,kunnes Honda Jazz ja korealaiset merkit tunnustettiin kelpoisiksi.


Subicin ohjaukonversio Mitsubishi-Pajero/Monterossa


Subicin vapaasataman portti
Subicin vapaasataman kautta alettiin tuoda maahan 2000-luvun alussa halpoja autoja.
Halpoja Japanista Euroopan markkinoille tarkoitettuja käytettyjä autoja alkoi tihkua tulliporteista läpi ja mikä muuttui japanilaisten kotimarkkinoille tarkoitettujen SUV:iden tulvaksi .
Huipussaan Subicin kautta saapuneita autoja rekisteröitiin 180,000 vuodessa.kun kotimaassa valmistettujen merkkien tuotantoluku tuskin ylitti 130.000:ta.
Aasian talouskriisinkin aikana rekisteröitiin 160.000 kappaletta.
Kehnot konversiot oikeanpuolisesta ohjauksesta vasemmalle heilauttivat markkinoita alas ja muutamilla tullin tempuilla maahantuonti stoppasi kokonaan,alkamalla uudelleen Port Irenen kautta,jossa konversioita suoritettiin ammattimaisesti.Maahantuontilistoille kuuluivat myös eurooppalaiset luksusautot,mutta sitäkään iloa ei kestänyt pitkään.

2015 Geely LC GB.Kiinan kotimaanmarkkinoilla Panda

2015 Haima F Star 1.2C AUV People
Carrier
Kiinalaismerkit olivat valtaamassa tuontimarkkinoita,mutta oikean hinnan.jonka ostajamarkkinat olivat kypsiä maksamaan toteutuisi vasta,kun kasvavat kiinalaiset maahantuontimerkit saisivat huoltoverkostonsa toimimaan .
Halpa-autokatergoriassa kiinalaismerkkejä olivat mm.Chery,Geely,Haima ja Lifan.
Haima kuului AUV-kategoriaan,jossa kilpaili myös intialainen Tata.


ja lopuksi...


1965 Toyopet Tiara-taksi ja Volks
Bobifacio Drivellä
Filippiinojen autonostoprioriteetit
------------------------------------------------
Filippiino-ostajakunnan ollessa valikoivia markkinoilla tarjotusta laajasta malliskaalasta,esteettisyys vaikuttaa usein enemmän auton valintaan,kuin muut ominaisuudet.
Autonmyyjä voi esitellä pitkän litanian auton erilaisista teknisistä ominaisuuksista ja erikoisuuksista,mutta kauppa voi kaatua auton ulkoasuun,miltä se näyttää asiakkaan silmään.
V.1994 Nissan Sentra tarjosi 30.000 peson lisähintaan ABS-jarruja,mutta Nissan ei pystynyt vakuuttamaan ostajakunnalle lisähinnan arvoa koko jarrusysteemin turvallisuustekijälle
ABS-jarrut  filippiinosta voisivat pelastaa ihmishenkiä,mutta keskiverto Juan dela Cruz satsaisi mieluummin vaikka 70-90.000 pesoa komeaan audiosysteemiin.
Juan ensisijaisesti ostotilanteessa katsoo auton muotoa eli Pormaa (Form).Hän voi myös udella auton huoltokustannuksista.luotettavuudesta ja jälleenmyyntiarvosta,mutta pysyy myös uskollisena merkilleen. Hän voi sanoa myyjälle,että näistä tekijöistä (Mercedes-) Benzkin yhä pysyy markkinoilla.
Nyt,kun halvat kiinalaiset autot ovat tulleet markkinoille Juan dela Cruzin pää menee pyörälle,kun uuden Chinoy-kiesin saa 300.000:lla pesolla. Halpa hinta houkuttelee Juania,mutta merkkiuskollisena (kuten katoliselle kirkolleenkin uskollisena) hänen mieltä ei saada muuttumaan yhdessä yössä.
Kiinalaisissa autoissa pyörii Juanin päässä sama kysymys kuin 10 vuotta aiemmin korealaisissa KIA- Daewoo-Hyunadai-malleissa..että mitä kukaan tällaisista voisi mitään odottaa?
Kiinalaisten pitäisi houkutella Juania,jollain muullakin kuin halvalla hinnalla.
Heidän pitäisi saada Juanin myös vakuuttumaan takuuhuolloista sekä varaosien saatavuudesta..
Nämä tekijät voisivat saada Juanin myös jälkeenpäin pysymään samassa merkissä.
60-luvun alussa kaikki Made in Japan-kama oli Juanista roskaa ja kuka hullu haluaisi edes koskettaa jotain Toyopet Tiaraa..,mutta ajan mittaan Toyotaa alettiin pitämään luotettavana merkkinä.
Tänä päivänä Made in Japan tarkoittaa parempaa laatua kuin Made in Germany.
Kiinalaisille olisi tästä paljon oppimista.
Juan dela Cruzilla on aina ollut rakkausuhde omaan automerkkiinsä.
Saisivatko kiinalaiset paikan hänen sydämessään,kuten aikaisemmin japanilaiset ja eurooppalaiset?
Ehkä ensimmäisenä käskynään hänen autokatekismuksessaan olisi;
--Seuraa Herrasi trendiä!

tiistai 16. elokuuta 2016

Brasilian oranssinen Kupla.Vanhan roddarin muistelmat.4.Punatulkusta Megatähdeksi.

1965 VW 1200 Aurora Boulevardilla
Brasilian Volks seisoi riisuttuna ja alastomana sekä meikit pestyinä Molave Avenuen tallissa kuin Rio De Janeiron tanssijatar sambafestivaalien jälkeisenä aamuna.
Nokkapellin alla sijaitseva pakaasiosasto varapyöräsyvennyksin kiilsi pestynä,kollattuani vielä,ettei varapyöräkotelon pohja ollut puhkiruostunut,mikä yleensä vaatisi hitsausta korjauspalalla.
Onnekseni vältyin hitsaamiselta,johon olisi tarvinnut kutsua paikalle Merville Access Roadilta kaasuhitsarin happi-asetyleenipulloineen.
Boxtype Mitsubishi Lancereitä Manilassa
Taloni vastapuolella naapurinrouvan Mila Medillan oranssinpunaisen Mitsubishi Lancer Boxtypen samainen hitsari ja autopeltiseppä oli hitsannut melkein kynnyskoteloista ovien puoliväliin ympäriinsä uudesta pellistä...kahden kookospalmun alla..koripallokentän reunassa.
Samassa palmulehdossa hitsari oli maalannut Lancerin kirkkaan oranssinpunaiseksi..aivan kuin uudeksi.Ihmettelin hitsarin kärsivällisyyttä,miten tämä amerikkalaisittain rappasi Lancerin pellit kokonaan hiontapakkelilla,jonka hiontapöly levisi koripallokentän kyljen palmunoksille harmaaksi viltiksi...mikä muistutti minua vuoden 1991 Pinatubo-tulivuoren purkauksen puhaltamasta lahar-laavapölystä. Milan Joseph-broidi oli erinomainen autonikkari,joka olisi samoin voinut tehdä peltihommat Lanceriin.mutta sillä hetkellä hän oli Saudissa Caterpillar-mekaanikkona Zahid Tractorilla Dammamissa.
1958 VW Schiebedach
Joseph kerran oli käynyt Milan luona 1958-mallisella Volks 1200-mallilla,jonka hän oli rakentanut ruosteisesta aihiosta hienoksi grafiitinharmaa-metalliväriseksi kaunottareksi,jopa verhoilemalla sisustan uusiksi.Volks oli vielä oikea Schiebedah-malli rullattavalla kangaskatolla,jollaisen kyytiin olin kerran päässyt Turussa 70-luvun taitteessa. Auton omisti Turun yliopistossa opiskeleva kaverini,joka oli ostanut sen Hampurista..hurjastelemalla sillä Turun katuja ovaaleilla saksalaisilla tullikilvillä..
Josephin Volksista ilmeisesti sain kipinän oman brasilialaiseni sisustan uudelleen verhoilemiseksi. huudahtamalla itselleni filippiiniläisesti ajatuslampun syttymisestä.."Jesus-Maria Hosep""
Kävin Volksilla Merville Access Roadilla yhdestä autoverhoomosta ostamassa rullan valkoista ovivinyyliä ja vaahtomuovia,josta menisivät ovipaneeleihin ja takaosan sivupaneleihin.
Autotallini vapaa-ajalla.Seinällä mersufreskoni
Käytin alkuperäisiä ovien vinyylipaloja malleina uusien leikkaamiseksi,liimaamalla ne kontaktisprayllä uusiin ovipaneleihin,jotka olin loihtinut sähköjigisahalla leikkaamalla vanhojen ja pehkaantuneiden pahvipaneleiden tilalle varttituuman vanerista. Pieneksi kustomiksi ruuvasin muutamat kromikantaiset ruuvit panelien reunoihin.
Samasta varttituuman vanerista kyhäsin kojetaulun alle keskikonsolin,johon asensin uuden cd-soittimen oranssisellä ledinäytöllä, Konsolin vuorasin lopuksi valkoisella vinyylillä.Saudista ostamani Pioneerin kaiutinparit asensin jalkatilan sivupaneeleihin ja takaosan pakaasitilan saranoituun kanteen,jonka samoin olin duunannut vanerista,jonka samaten verhoillut valkoisella vinyylillä.
Brasilialaiseni tallissa
Lisäkustomiksi asensin kojetaulun radiokoloon vanhan Mercury Comet Calienteni FM-AM-nappularadion näytille,joskin toosassa ei koskaan ollut elonmerkkejä...näytti vain komealta..
Volksin kojetaulu ei ollut täysin peltinen,vaan sen kehys oli mustaa muovia,jonka kiillotin ja puhdistin Armor Allilla.

Volksworld Manilassa
---------------------------------------------
Olin siksi onnekas Volksin varaosien saamisen helppoudesta,koska Pasay Cityssä puolen tunnin ajomatkan päässä oli oikea Volksworld eli kokonainen katu täynnään Kupla-Volksien varaosamyymälöitä Taft Avenue Extensionissa. Hinnatkin olivat edullisia,etenkin meksikolaisissa ja brasilialaisissa varaosissa.Ostobudjettina käytin Beirutin mersuni myyntirahoja,joita meni monenlaiseen krääsään brasilialisen kosmeettisiksi ja teknisiksi parannuksiksi.
Nards VW Parts-liikkeestä Edisonin varrelta Pasayn San Isidrossa ostin takavaloumpiot laseineen vaihtamalla alkuperäiset 65-malliset perätuikut rumien ja isojen ja pyöreiden 70-lukuisten mulkkujen tilalle,Nardsin lähellä erikoisuutena sijaitsi myös Finlandia Street.
Maalasin umpiot oranssisella autospraymaalilla,jota satuin löytämään Bicutanin HyperShoemartin ostarin yhdestä rautakaupasta asuinalueeni lähistöltä.
DevilBiss Advance HD
Oranssispraymaali mallasi yksiyhteen Volksin maalin kanssa.Automaalauksessa olin saanut jo harjoittelua Beirutin Mersussa,jonka konepeiton ja ovet olin maalannut Lontoossa ostamallani sähkökompuralla ja DevilBiss-Advance HD-ruiskulla luunväriseksi,koska Universal Motorsin Mercedes-diilerin pikameikkaajat olivat ruiskineet ovet huolimattomasti laikukkaiksi..
Mersun bensatankin kannen vein mukanani Merville Access Roadin automaalikauppaan,missä filippiinomyyjä sekoitti paikan päällä Dupontin akryylimaaleista käsituntumalla eri purkeista uuden luuvärin Ditzlerin ohentimilla.Silloin ei ollut kellään käytössä minkäänlaisia digitaalisia automaattisekoittajia,joilla maalikoodin mukaan saisi mallaavat sävyt.
Käsisekoituksella filippinomyyjä sai täydellisen sävyn maaliin...
Volksin komistamiseksi ostin Volkworldistä takalokasuojien kromiset kivisuojat ja nokkapellin alle kromiset ja kaksiääniset äänitorvet. Koko pakaasitilan lattian verhoilin harmaalla vinyylillä,piiloittamalla kaikki johdot ja sulakerasiat sen alle. Lyhyt stereoantennikin mahtui asennettuna pakaasitilan sisäseinälle.
Merville Caltex
Asennettuani etuistuimet takaisin,pääsin näyttämään meikattua oranssinpunaista Megatähteäni Merville Parkin Caltex-asemalle ja täyttämään sen tankin 100 pesolla Superia.
Entinen rasvafarkkuinen ja teepaidastaan hitsauskipinöistä resuinen automekaanikkoni,nyt Caltexin siistissä sinisessä univormussa (ja joka oli tehnyt Mersuuni kansirempan ja jakohihnan vaihdon tallissani),aukaistuaan nokkapellin tankkaukseksi,oli yllättynyt Volksin uudesta ja siististä pakaasitilasta ja valkovinyylisestä sisustuksesta,peukuttamalle minulle,kun pyyhkäisin takaisin Merville Parkin portista sisään.
Toiset peukutukset sain Merville Access Roadin autoverhoilijalta,kun sattumoisin parkkeerasin tämän verstaan eteen,käydessäni viereisessä autosähköliikkeessä vaihtamassa releboksia. Samassa autsähköliikkeessä olin uusinut koko johtosarjan jonkun edellisen omistajaekspertin kotitallissa väsäämän käärmeenpesän tilalle 1990-luvulla..

Roxas Boulevardin ylikulkusilta
korjauksessa
Manila 1990-luvulla
-----------------------------------------------------------------------
Erolahjanaan presidentti Cory Aquino jätti Manilaan EDSAn ja Roxas Boulevardin ylle kauan jo viivästyneet ylikulkusillat.Vuosikymmenen kestäneiden vallankaappausyritysten jälkeen ilmassa oli jonkinlaista toivonkipinää uudelle vuosikymmenelle ja alkusoitoksi uudelle vuosituhannelle,jonka Aasia oli ominut itselleen..ainakin teoriassa.Presidentti Fidel Ramosin aikana aloitettin Taivastie- eli Skyway-projekti,joka kulki South Superhighwayn yllä,tarkoituksenaan yltää Magallanesista etelään Alabangiin,Ramosin kotikonnuille.Ramosin presidenttikauden päätyttyä vuosikymmenen lopussa Joseph "Erap" Estradan presidenttikauden alkuun.Taivastietä oltiin rakennettu vain puolitiehen Bicutaniin saakka.lähelle kotialuettani. Erap pisti hankkeen jäihin.Vielä v.2005 palatessani Lontooseen ,
Skyway tänään
Bicutanista Alabangiin johtavalla etapilla seisoivat vain Taivastien kannatuspilarit,
Valitettavasti kaikki ei mennyt toivomusten mukaan.
Sähkökatkokset kiihdyttivät Johnny Tanin hiljaisten Denyo-generaattorien ostoa,etenkin rikkaiden asuinalueilla,missä niistä muodostui uusi kotitalouskonemerkki.
V.1990 Baguion maanjäristys melkein lamaannutti vuoristokaupungin,Hyatt-hotellin murennettua hautakummuksi sadoille ihmisuhreille, Baguiota oltiin pidetty Luzonin saaren pidettyimpänä matkakohteena.
13.6.1991 Pinatubon purkaus
V.1991 Zambalesin provinssin Pinatubo-tulivuoren purkaus kiihdytti Yhdysvaltojen armeijan tukikohtien poismuuttoa.uhkaamalla tuhota useita suuria kaupunkeja Luzonin saarella. 7 vuoden aikana sadekausina pohjoiseen päin matkailua uhkasivat lahartuhkapilvivaroitukset uutisissa..
Säätiedoituksissa Abacan,Cumain ja Porac olivat vakionimiä geologian sanakirjassa niille,jotka pelkäsivät laavavyörymiä.

Automaailmassa Nissan Vanettesta tuli myyntiennätys. Nissan Sentra samoin poiki farmarihatchbackin,Californian.Nissan tarjosi myös suosittuja automaattilaatikkoa ja 16-venttiilisiä koneita. Nissan Maxima väisti sivuun Bluebirdille ja Bluebird  myöhemmin Altimalle.
Nissan Patrolia pidettiin kalliina Jeeppinä.
kenraali Rodolpho
Biazon
Muistan 80-luvun lopulta niiltä vallankaappausyritysten ajoilta,kun kävimme vaimoni sedän,maan entisen puolustusvoimien komentajan ja neljän tähden kenraalin sekä silloisen senaattori Rodolpho Biazonin äidin synttäreillä Pasay Cityssä..Lola Biazon oli rouvani Catalina-äidin sisar.
Olimme miesvieraina jo istuutuneet talon edustalle nauttimaan San kylmää olutta pinotuista vihreistä San Miguel Breweryn muovikoreista,kun kenraali Biazonin valkoinen Nissan Patrol lähestyi kapealla kujalla.
Ensiksi autosta astui ulos liuta valkoisiin barong tagalog-paitoihin pukeutuneita turvamiehiä kujalle tarkastamaan alueen turvalliseksi.mustien pistoolikoteloiden kiiltäessä keskipäivän auringossa,
Uncle Rudyn kävellessä kättelemään meitä.
Uncle Rudyn nuorin broidi Totoy tarjosi isobroidilleen kylmän San Miguel-olutpullon,jolloin kysäisin kenraalilta uteliaana,missä se kapinaeversti Gringo Honasan oikein luurailee.
Gringohan oli ollut Uncle Rudyn oppilaana Baguion kadettikoulussa.
Uncle Rudy vastasi:
--Gringo is hiding in the Hills!
Kysäisin:
--Which Hills?
Uncle Rudy:
--Greenhills!
1985 kapinaeversti
Gringo Gonasan
Greenhills sattumoisin oli rikkaiden asuinalue pohjois-Manilan San Juanin kaupungissa,joka on yhden Estrada-valtaperheen kotikontua..
Filippiinien politiikassa.missä aina saadaan outoja petikavereita, kaikki on mahdollista..:
Gringo Honasan on tänään  jo pitkään istunut Senaatissa.

Nissanin Power pick-up,Frontierin edeltäjä pääsi myyntilistalla kärkeen 2. sijalle yhdellä autolla vähemmän kuin Fransisco Motorsin Mazda B220.
Suzuki saapui markkinoille Beaverillä,Vitaralla ja Esteemillä.
Kia taas Pridella ja Ceresillä.
Daihatsu esitteli Ferozan,Hi-Jetin ja Charaden.

Presidentti Marcosin luoman People's Car Development Progam (PCMP-CDP)-kansanautokategorian takia japanilaista Hondaa oltiin pidetty ulkona 15 vuotta,kunnes se päästettiin sisään pistämään piikin jo perustettujen autovalmistajien kaikkivaltiuuden periin uuden MVDP-ohjelman (Motor Vehicle Development Program) puitteissa.
1996 Honda Civic City
Muitakin autonvalmistajia,kuten Marcosin aikana karkuun juossut Isuzu,päästettiin kehään.etenkin AUV-markkinoille kuorma-autokalustollaan (AUV-Asian Utility Vehicle).
Monimerkkikonserneista tuli oikea muotisana uusin yrittäjin.kuten Peter and Paul Rodriguez,Jose Ch. Alvarez ja Elena Lim,joita vanhojen autonvalmistajajien ,kuten Fransiscojen ja Lee-perheiden. oli pakko hyväksyä mukaan kilpailuun. Mazdat,Volvot,BMW:t,Subarut,Protonit,VW:t,Tatat,Audit,Fiatit,
Hyundait,Chevroletit,Fordit,GMC:t,Porschet ,Ssangyongit,Daewoot,IVECO:t,Alfa Romeot ja Renaultit kiilsivät kylki kyljessä autoliikkeiden puunatuilla tiililattioilla.
Autotapahtumista itsestään tuli omia ja suuria tuotetapahtumia.
Porschejen yläpiikin ostajille tarjottiin maksettuja matkoja ulkomaille koeajamaan Porscheja kilparadoilla.
Ennen,kun autotuotanto pysyi alhaalla,niin nyt National Capital Regionissa (NCR ) autorekisteröinnin hypätessä yläkanttiin,N- ja P-alkuisten rekisterikilpien stanssaaminen jouduttiin korvaamaan uusilla T-alkuisilla kilvillä,jotka samoin pääsivät tiensä päähän lyhyessä ajassa.

Coastal Expressway 
Tulevaisuuden vihreitä versoja alkoi kasvaa BOT (Build Operate Transfer)-lain sisältä.
Näin myönnettiin PMCP-CDP-ohjelmien epäonnistuminen. BOT-laki teki sähkötuotantoyrityksistä älyttömän hyvän bisneksen. Vapauttaminen johti tämän päivän kilpaileville viestintämarkkinoille.
BOT kannusti indonesialaista Cetran Skyway-projektia ja malesialaista United Engineerisiä aloittamaan Coastal Expresswayn rakentamisen Manilasta Caviteen.
STAR (Southern Tagalog Arterial Road) -tullitie katsottiin kannattavaksi Batangas Cityn kansainväliseen satamaan.samoin kuin elintärkeä TIPO Expressway Subicin satamaan,kun se pysyi yhä mielissä ainoana relikkinä vanhasta "Amerikan ajasta" ja  disneymäisenä muistikuvana Subicin  Yhdysvaltojen laivastotukikohdasta,missä STOP-liikennemerkki tarkoitti sananmukaisesti pysähtymistä.
Amerikkalaisen tukikohdan
vapaa-ajan keskus
Amerikan aikana
Filippiineillä
1970-luvulla
Manilan läheisistä Tagaytayn ylämaista samoin oli tulemassa rikkaille manilalaisille oikea uusi kesähuvilapalatsikeskus taivaassa Baguion sijasta. BOT auttoi yksitysyrittäjyyttä rakentamaan EDSAlle LRT-4:n (Lght Rail Transit-4),joka uudelleen ristittiin MRT:ksi (Metro Rail Transit).
MRT:n rakennusvaihe aiheutti EDSAlla suuria liikennetukoksia,MMDA:n (Metropolitan Manila Development Authority) keksiesssä Odd-Even Schemen,millä tiettyinä viikonpäivinä sallittiin vain tasa- tai-parittomilla luvuilla alkavilla rekiserikilvillä varustetutujen autojen ajo väylällä.
Koko keksintö oli vain tekohengitystä liikenteen vähentämiseksi ,rikkaimpien ostaessa autoja kummillakin tasa- ja parittomilla luvuilla alkavilla rekisterikilvillä..ja jolloin kaikki muut sivukadut tukkoutuivat liikenteestä .Kuorma-autot kiellettiin kokonaan EDSA:lta,mikä viestitti myöhemmästä kuorma-autojen liikennöinnistä vain öisin..syynytyskipuina 24-tuntiseen urbaaniyhteskuntaan.

1961 Subicin viereinen Olongapo
näytti amerikkalaiselta
Villin Lännen kaupungilta


MRT


Filippiinien rekisterikilpiä
,,jatkuu.. Brasilialainen ajaa uudelle vuosituhannelle..viimeinen osa.

sunnuntai 14. elokuuta 2016

Brasilian oranssinen Kupla.Vanhan roddarin muistelmat.3.Suomalaistallissa.

Alkuperäinen Brasilian Volksin sisusta
Ensi töikseni brasilialainen sai Molave Avenuen tallissani kokopesun ja -tiskauksen ulkoa ja sisältä,
Manilan suolainen ja hapan saasteilmasto oli matannut oranssisen maalipinnan,joka nuorentui uudella kiillolla T-Cut-hankaustahnalla ja uudella Simonitz-vahalla.,Vanhin tyttäreni oli juuri juhlinut 18-vuotisjuhladebyytään ja sen kunniaksi rekisteröin auton hänen nimiinsä.Johannan lempivärihän oli juuri oranssi,joten nimesin Volksin Orange Accessoryksi eli oranssiseksi kilkuttimeksi,joita tyttärellä oli jo ollut rannekkeina ja korviksina.
Niistä rannekkeista tuli mieleeni myös John Lennonin lausahdus yhdestä Beatlesien konsertista:
--Te kuuntelijat  ja katsojat voitte sitten esityksen jälkeen taputtaa käsiänne..ja te rikkaat neidit ja rouvat siinä eturivin penkeissä kilistellä kultaisia rannekkeitanne!
Rouvallani oli aikamoinen varasto 24-karaatin Saudikultaa rannekkeissa ja korviksissa,mutten uskaltanut ehdottaa sille niiden kilistelemisestä,koska filippiinonaisille kultakorut olivat myös eräänlainen vakuutus mahdollisille huonommille ajoille eli sateisille päiville.."For Rainy Days",

Marcosien sotatilalain aikana
lahjoittama kultainen Omega,
jonka 12 (Magic 12) heidän
lähipiiristään sai palkkioksi
lojaalisuudestaan
Armor All
Volksin sisusta sai myös suursiivouksen,joten ruuvasin nukkakankaiset etupenkit kiskoiltaan ulos ja pesin ne huonekaluverhoilushampoolla puutarhassa pölynharmaasta kuosista ja vuosikymmenien liasta puhtaiksi.Etuistuimet olivat aiemmin kuuluneet johonkin japsimalliin korkein selkätuin.Volksin takapenkki sattui olemaan alkuperäistä harmaata kerniä,joka puhdistui Mr. Muscle-pesuaineella saaden Armor All-muoviosasuihkeella alkuperäisen puolihimmeän kiillon.
Imuroidessani Volksin lattian,imurin pussissa kilisi vanhoja 5 ja 25 centavon vihreiksi hapettuneita kuparikolikoita Marcosin sotatilalain ajoilta..muistorelikkeinä menneistä.
V.1981 kun ensimmäistä kertaa astuin Manilan kansainvälisellä kentällä maihin Saudian jumbosta,sotatilalaki oli äskettäin kumottu tammikuussa,joskin se minua ei haitannut tietämättömyydessäni yövyttyäni Makatin Manila Garden-hotellissa,jatkaessani Bulilit-(Bulilit-pieni,pätkä) aamulennolla Domestic Airportilta Philippine Airlinesin rämisevällä Tridentillä Legaspi Cityyn,600 kilsaa etelään tapaamaan Nancyä,tulevaa filippiinomorsiantani.

1981 Paavi Johannes Paavali II
Baguiossa
1980-luvun Manilaa
------------------------------
1981 ensimmäinen McDonalds avattiin Morayta-Recto katujen ns. yliopistovyöhykkeellä ja presidentti Ferdinand Edralin Marcos valittiin jälleen presidentiksi.Paavi Johaanes Paavali II vieraili ensimmäistä kertaa Manilassa.ajamalla Manilassa valmistetulla Sarao AUV Jeepney Popemobiilillaan Roxas Boulevardilla kansan hurratessa maanpäällistä Taivaan Isän edustajaa suuressa hurmiossa..
Imelda marcosin lempiprojekti LRT-1 (Light Rail Transit)- rata valmistui Taft Avenuen ja Avenida Rizalin ylle.

Minun Toyota Land/Cruiser Feroza
Top Wranger-jeeppini
Minggoy'sin espanjalainen ravintola oli täysin buukattuna Magallanesin ostoskompleksissa.80-luvun lopulla kävimme vaimon ja 3-vuotiaan Johannan kanssa Magallanesin Shakey'ssä ja myöhemmin samassa pizzeriassa pidimme tyttärellemme ikimuistoiset 5-vuotissynttärit ilmapalloin,pizzoin ja klovnein.
Magallanes Theater
 Magallanes Supermarketissa ostimme kotiin viikon ruokatarpeet ja viikolla ajelin muiden ostoksien ohella Toyota Land-Cruiser Feroza Top Wrangler-jeepilläni "Sherlock's Home'n" brittipubiin kaatamaan kurkkuuni tuopin San Miguel Pale Pilsen-olutta,Manilan lämmitessä n.40-asteiseksi ja kosteaksi helvetiksi.Jeepissäni kyllä puhalsi kylmää japanilainen Denso-ilmastointilaite.
Valitettavasti Magallanesin ostoskeskus teattereineen lyötiin tasaiseksi maahan 1990-luvulla amerikkalaisittain kraanan nokassa heiluvalla "Wrecking Ballilla" eli Purkukuulalla suuren Ayala Corpin ansiosta.Vuosikymmeneen tyhjälle tontille kuitenkaan voitu rakentaa mitään rakennuksien suojelulakikiistoista.
1980-luvun alkuvuodet olivat turbulenssisia FM:n hallinnolle (FM-Ferdinand Marcos) alkamalla Meksikon velkakriisillä jatkumalla kiinalaisfilippiiniläisen tekstiilimagnaatti  Dewey Deen skandaalilla,joka oli lyödä koko maan finanssitalouden polvilleen.Dewey Dee oli lainannut raskaasti kaupallisislta paperimarkkinoilta ja paennut maasta.jättämällä jälkeensä miljardien pesojen velat sekä kutistuvat markkinat.
Benigno Aquino ja F.Marcos 60-luvun
kavereina
Sitten kun v.1983 senaattori Benigno Aquino salamurhattiin Manilan kansainvälisellä kentällä astuttuaan alas China Airlinesin lentokoneesta .Filippiinit jättivät maksamatta kaikki lainansa..kun v.1970-luvun puolivälissä oli tuhlammut maan lainarahat IMF:n (International Monetary Fund) konferenssiin sekä luksushotellien rakentamiseen.
Kaupallinen luotettavuus romahti ja peson arvo dollaria vastaan putosi 6:sta 20:neen.
Yksi autonvalmistaja toisen perästä ei pystynyt löytämään ulkomaista valuuttaa varaosien ja CKD-pakettien tuontiin (CKD-Completely Knocked Down),pankkien nieltyä toisia,
Delta Motorsilla oltiin lyöty ovet lukkoon,jolloin suosituilta Toyotoilta loppui tarpeiden saanti.
GM ja Ford pakkasivat kamppeensa,jolloin Nissan puolestaan saapasteli ovesta sisään Stanzan kompaktilla ja Pulsarin 2-ovisella liukuperällä ja takaikkunatakaluukuin .
1984 Nissan Bida,Ford Fiera IV:n
 seuraaja
Vuosikymmenen loppuun mennessä Nissan puolestaan esitteli dieselkoneisen Ford Fiera AUV:n uusin Nissan Bida-täkyin.
V.1986 yksi sukupolvi.joka oli tuntenut vain Marcosin maan presidenttinä (kuten aikoinaan suomalaiset suuret ikäluokat olivat eläneet pelkästään Kekkosen aikaa),heräsi yhtenä aamuna,kun eräs kotirouva Kansan Voimalla (People's Power) oli astunut Malacananin presidentin linnaan uudeksi emännäksi.Corazon Aquino,salamurhatun senaattori Benigno Aquinon rouva oli ottanut valtio-Jeepneyn ohjauspyörän käsiinsä,kun se oli syöksymässä sisällissotaan.
1987.Cory Aquino Newsweekissä
Kuitenkin kaiken hurmion vaimennettua kansa tajusi vajonneensa pahempaan sekasotkuun,kuin olivat kuvitelleetkaan.
Vuosi Cory Aquinon hallituskautta kestäneenä matkustajat laskeutuessaan jumboilla uudelle Ninoy Aquinon lentokentälle (nimetty uudelleen Cory Aquinon miehen mukaan) ,voivat nähdä lentokoeniden ikkunoista Manilan,joka muistutti puoliksi pimennettyä ja sodan runtelemaa Beirutia,missä vilkkui vain muutama valaistu kolkka.
Vallankaappausyritykset ja vallankaappaajatoverit täyttivät päivälehtien otsikoita. Vasemmisto oli lähellä vallan ottamista käsiinsä,lakkojen rampauttaessa yksityisiä ja valtion instituutioita.
Valtion velkojen maksamatta jättämisestä johtunut tuoreen rahan pula johti  julkisen ja yksityisen sektorin investointien ja infrastruktuurin murenemiseen..jopa Buendia,Makatin ensiluokan bisnesskeskuksessa oli saanut rokonarpiset kasvot.
1981 Korean Airlinesin mahaluisu laskussa
South Super Highwaylle läheelä meidän
Merville Parkin asuinaluetta yläoikealla
Jopa Manilan kaksi jo vanhentunutta moottoritietä pohjoiseen Sta. Ineziin ja etelään Calambaan eivät välttyneet murenemiselta eikä ajan hampaan jäljiltä betonipinnoiltaan kansalaisjärjestöjen saatua oikeuksilta käsiinsä käskyn PNCC:lle (Philippine National Construction Co.) lopettaa tullimaksujen kokoamisen kokonaan tien käyttäjiltä. Tämä johti moottoriteiden varsien verkkoaitojen puhkomiseen väliaikaisiksi ulosmenoajoreiteiksi.
Kukaan ei luottanut enää sanaan TALOUS eivätkä edes kaikista rohkeimmat yrittäjäsielut uskoneet uusien yrityksien perustamiseen.
Oliko tämä seuraus siitä VAPAUDESTA,jota luvattiin Cory Aquinon EDSAn Ruusuvallankumouksessa,keltaisin teepaidoin,kimittävin megafoonein ja miehenkorkuisin lakanajulistein,nunnien pistellessä kukkapuuskia panssareiden tykinputkiin.? Meidänhän piti jo pistää ainakin pala suklaalakkua poskiimme lupausten pohjalta..tai ainakin paeta Manilan pätsistä silloin vielä löytämättömän Boracayn hiekkarannoille!
Land of Promises..not a Promised Land!

Nunnat vs. sotilas EDSAn
Ruusuvallankumouksessa
1982-85 Mitsubishi Lancer EX
Autoteollisuuskaan ei ollut oikein terveiden kirjoissa.
Uudet automerkit jakautuivat kahden merkin välille..Nissan Stanzaan ja Mitsubishi Lanceriin,siihen laatikkoperämalliin 1983-87 synkkinä vuosina. 50.000 auton vuosituotantohaaveesta unelmoitiin,jolloin 1984 Ford Laseristä,Toyota Corona Silver Editionista ja Isuzu Gemini Dieselistä maksettiin 150 prosentin ylihintaa uuden auton ostohinnasta,matkamittarilukemista riippumatta. Delta Motorsin 45 prosentin markkinaosuudesta autokannasta teillä ja yrityksen romahtamisesta uusia Toyota-malleja tuotiin maahan epävirallisia kanavia pitkin. Jos joku halusi ostaa jotain erikoista.hän voi kääntyä Balikbayanin (takaisinmuuttaja) tai Yhdysvaltojen armeijan tukikohtien sotilaan puoleen..jopa ADB.n (Asian Development Bank) pankkiirin puoleen.
1976 Manila Metropolitan Police
Toyota Corolla SR
Lisäksi kansa valitti bussien puutteesta Metro Manila Transit Co:n lakkauttamisen perästä "Vapauden kadulla"..EDSAlla,josta oli tullut DOTC:n (Department of Trade and Commerce) komisäärin Orbosin Metrocomin "Suklaapoikien" ja erityisten keltaisten väylien vasallikunta. Chocolate Boys-nimi johtuu poliisien univormun suklaamaitoväristä.Myöhemmin riskit lisääntyivät bussikuskeista,jotka ajoivat matkustajille alinomaan kiroillen huumepilvessä.

1961 Pasay Cityn poliisi-Volksit

1963 Manila Metropolitan Police  VW 1200
Lolo Margallo muisti monasti minun kuunnellessa
kertomuksiaan 60-luvun Manilasta ,kun suurin osa Metro Manilan kaupunkien poliisipiirien autokalustona oli Volkswagen 1200 Kuplia.
Itse hän palveli silloin Valenzuelan poliisilaitoksella järjestyspoliisina.Ei niillä poliisi-Volkseilla mitään takaa-ajoa suoritettu alitehoisina koneiltaan ja tulikuumina sisältä keskipäivän auringossa.
1964 Plymoutj Valiant ja VW
Sakbayan.poliisiautot maaseudulla
Maalaispoliisit saivat tyytyä kotimaiseen DMG:n VW Sakbayaniin, kaikkien kansanautojen perusautoon,jonka sateensuojaksi sai miesvoimin nostaa pressukaton perästä.
Hinta määräsi kaluston myös kaupungin järjestysoikeuden budjetissa.
Lolosta nykyiseillä poliiseilla on helpompaa ilmastoiduissa Toyota Corolloissa ja Mitsubishi Lancereissä .
Lolo ilmeisesti oli jo silloin saanut kipinän brasilalaisen Volksin ostoon,koska auto oli ilmajäähdytteisenä helppohoitoinen,kun vain piti huoltoväleistä kirjaa.

1980 MB230
Rikkaistakin elo tuntui vaikealta,kun Mercedesin sijasta joutui ostamaan käytetyn Toyota Cressidan tai joutumaan jonottamaan Universal Motorsin käsistä katoavaa ja uutta "vanhaa" 1984-mallista W123-Mersua,missä ei ollut ohjaustehostinta ja jota sai vain Saksan taksimersun luunvärisenä,4-lovisella manuaalilaatikolla,80-sarjan ristikudosrenkailla,pölykapseleilla ja peffoja kuumuudessa rakoille pistelevällä mustalla tekonahkasisustalla.
Niin..ja tuplatikatuin harmain vakosametti-istuinpäällisin ja tummennetuin kalvoikkunoin.jotka eivät sisältyneet hintaan!
Juuri tällaisen Mersun luunväriä myöten vaimoni osti minulle 1998.. bensamersun,joskin vaaleanruskein keinonahkaistuimin,koska auto oli ollut Universal Motorsin omistajan lihavan frouvan käytössä ja jonka peffankuva oli painunut syvälle takaistuimelle.
Toyota Tamaraw FX
1988 Toyota palasi markkinoille Metrobankin partnerina kolmella vallankumouksellisella konseptilla:
--16-venttiilikoneilla
--Toyota Lite-Acella
--SUV.n näköisellä Tamaraw FX AUV:llä (Asian Utility Vehicle)
Toyotan kaksi kipailijaa Nissan ja Mitsubishi saivat vastakipinän esitellä uudet 16-venttiiliset Sentra-Maxima ja Lancer-Galant-mallistonsa.Mitsubishin L300-pakettimallisto myi hyvin ammattikäyttöön, kuten Pajero SUV rikkaimmille kulttistatuksena.
EDSAn varrella,missä 1986 nunnat tarjosivat sotilaille rukousnauhoja Ruusuvallankumouksessa,BF Steel rakensi teräsrunkoa Robinson's Galleria-ostoskeskukselle.
Suuressa toivossa tulevalle 90-luvulle Mega-sanasta tuli suosittu..niin ostoskeskuksille kuin estraadatähdille..Megamall..Sharon Cuneta Megastar..

Robinson's Galleria
jatkuu..brasilialaisen meikkaus punatulkusta Megatähdeksi