keskiviikko 28. syyskuuta 2016

My Mind in Customline.Ford Customline-unelmia.Vanhan roddarin muistelmat.3.

1955 Vipinää Ravintola rauhalan edustalla
syysmarkkinoilla.
1954 Ford F-100 Maija vasemmalla
Juhart
1956 Salon Automyynnin Ford FK1250 Messuhallissa
Jenkki-Fordit 50-luvulla edustivat yleensä Suomenmaassa konsernin vakiomalleja Custom-ja Customline-sarjoissa.
Erikoisempana Fordina pidin kauppalan poliisilaitoksen kaappiautoa,1954-mallista Ford F-1 Mustamaijaa,jota kutsuttiin juoppomaijaksi..Se palveli 60-luvun taitteeseen.kunnes taloon ostettiin saksalainen Ford FK1250 Maija,jota myös kutsuttiin Transuksi eli Transitiksi..
Salon Automyynnilläkin oli sellainen huoltoautona.
70-luvun puolivälin kieppeillä tuoreina roddareina etsimme kaupungin ympäristöstä aihioita uuteen harrastukseemme.
1956.Kyydin odottelijat.
Minä pikkukundina linjuriaseman taksikopilla.Edessä 1952
Chevrolet Styleline ja takan 1955 BelAir
Juhart
Kaverini Piekkalan Hannun kanssa ajelimme hänen El Caminollaan Halikon Hajalan seuduilla,josta löysimme entisen taksiautoilijan Hjortin papan pihalta pari 1948 Checker A2-raatoa,1952 brittiläisen Ford Zephyr MKI 6:n ja 1938-mallisen Ford-kuorma-auton amerikkalaisen hytin raadon.
Yhdessä Hajalan tienvarren kuusikosta löysimme samaten 1955 Chevroletin farmarimallin lumikinoksesta..mutta sen omistajasta meillä ei ollut hajuakaan,koskei alueella ollut asutusta.
Hannua Chevrolet El Caminon omistajana pelkkä neliovinen Letukan farmarimalli ei kiehtonut,koska pystytolppaista ja neliovista farmarimallia rutkasti halutuimpi malli olisi ollut se kaksiovinen Nomad..
Nomadeja Suomessa tuskin koskaan näki siihen aikaan muualla kuin jonkun HotRod-lehden kansissa.
Salon linjuriaseman taksitolpalla seisoi aikoinaan samanlainen neliovinen  ja kuutoskoneinen 1955 Bel Air,jota itse pidin muodoiltaan kauniina autona vanhojen Stylelinejen jonossa.
1951 Ford Country Squire
Kerran ajoimme hakureissuillamme niinkin pitkälle,mukanamme MoPar-Antti ja silloinen FHRA:n jäsen..kuin Hangon tien varteen,josta vinkin mukaan löytyi lankkukylkinen ja harmaanvärinen 1951 Ford Country Squire.
Projektina MoPar-Anttikin katsoi sen olevan pelastuskelvottoman puuosiltaan.joten lankku-Ford jäi pressun alle tarvitsemaan oikeata puuseppäänsä.
Kaverini Hannu oli kylläkin taitava huonekalupuuseppä.mutta hänellekin tuli jänö housuihin Fordin vaativista puutöistä.
1951 Ford Country Squire by Juhart
Salonnen Kivimäkien 1961 Ford "Kuriiri"
by Juhart

1955 Ford Woody Wash
by Juhart
Jos Salosta löytyi Ford Couriereja..toisen ollessa Salonnen omistajan Kivimäen 1961 Ford Courier...niin aitoja Country Sedaneja taikka Country Squireja harvemmin tuli bongattua.
Courierit olivat Fordin farmarimallien kaksiovisia perusmalleja,joita rekisteröitiin piilofarkuiksi kaupungissa F-alkuisin rekisreinumeroin 1960-61.  Itse taas himoitsin jo 50-luvulla poikkeavasti aitoja kaksiovisia Ford Ranch Wagoneja sekä Sedan Deliveryjä,kun muut kavereista kuolasivat lankkukylkiä. Vielä Ingo-farkkupolvihousuisena luin satoja kertoja läpi Lasten Kultaisten kirjojen yhtä kovakantista lastenkirjaa,jossa 1957 Ford Ranch Wagon kiisi amerikkalaista uuden Englannin syksyistä maantietä pyyhkimällä perävanassaan syksyn lehtiä tien sivuun...
Halusin silloin tulla yhtä hyväksi autokirjakuvittajaksi kuin Lasten Kultaisten kirjojen tuntematon jenkkitaiteilija. Esikuvananihan oli jo pitkään ollut taiteilija Stan Drake ,Juliet Jonesin Sydämen kuvittaja Viikko-lehdestä ja myöhemmin Me--tai He naiset-lehdestä..
Stan Drake osasi kyllä piirtää ihmisiä ja autoja sekä amerikkalaisia pikkukaupunkikuvia yhtä hyvin kuin mestarini Norman Rockwell maalata Americanaa..!

Norman Rockwellin Fordin
50-vuotisjuhlamaalaus




1957 Ford Ranch Wagon at Camp Climax
For Girls

1957 Juliet Jones by Stan Drake..
Kuvassa 1952 Nash Rambler

Harrikka-akrobaatti ja Sariolan Country
Sedan
By Juhart
Ensimmäisen oikean 1957 Ford Country Sedanin muistan nähneeni joskus 50-luvun lopulla Sirkus Sariolan saapuessa syysmarkkinoille.Sariolan tirehtöörin punavalkoinen Ford Country Sedan veti silloin oikeata Airstream-asuntoperävaunua torille kuin jossain Arizonassa kuuluisan Airstreamin keksijä Billy Wyam karavaanereiden miitinkiin Kalliovuorille.
Fordin muista Fordin kaappi- ja farmariautoista kotikauppalassani muistan aika paljonkin,mutten Salon Rautakauppa Oy:n 1935-39 Ford Sedan Delivery Vania,jonka Kampi Veivi-blogi  kehuu olleen liikkeen jakeluautona.Voi olla,että olisin nähnyt sen,koska rautakauppa sijaitsi korttelin päässä meidä pappilasta Hornin korttelissa,mutta tässä kohtaa nuppini ei rekisteröi sitä.Voi olla,että auto jäi sotaretkellensä.
1931 Ford AA.Salon Automyynnin hinuri
Salossa oli autokoritehdaskin,jossa valmistettiin pakettiauton koreja ja kuorma-autojen hyttejä.Toisena korittajana oli Salon Automyynnin korjaamo Helenankadulla.
Kollasin arkistoistani kaikki yli parisataa Salon katukuvaa 30-50-luvuilta,muttei yksikään Ford Panel Delivery Van osunut aluksi kiikariini. Salokanteleen omistama torin linja-autoaseman Shell 1932-1953 myi mm. virolaista "bentsiiniä"
1940 Salon Automyynnin Hävittäjä-hinuri
Pienen tutkimuksen hedelmänä lopulta löysinkin Salokanteleen 1935 Sedan Deluxe Delivery Vanin kuvasta Keskuksen liiketalon edestä mukulakiviseltä Läntiseltä Siltakadulta. Aiemmin luulin sen olleen tavallisen neliovisen Deluxe Fordorin,mutta auton kylkipokkaukset kielivät Sedan Deliverystä..

1935 Ford Sedan Delivery Deluxa

1935 Salon Rautakauppa Oy:n Ford Sedan Delivery Deluxe
Jalmari Hurstin Autohallin edessä,Keskuksen talossa.
Hursti ja Salon Rautakauppa Oy myivät
Suomen Mineraaliöljy Oy:n tuotteita Salossa
1954 Salon Lihan Fordson
 Thames E38W
Muistaakseni 50-luvulla Salon Rautakauppa Oy:llä.kuten monella salolaisella yrittäjällä oli käytössään brittiläinen Fordson Thames E38W-pakettivaunu..Yhtäkään jenkki-Ford-pakettiautoa Automyynti ei myynyt yrittäjille. Sotaa edeltävää Ford-kuorma-autokantaa vielä 50-luvulla näkyi soramonttuajoissa,rakennus- sekä tietyömailla,joskin 46-48-malliset "Luunokka"-Fordit ja 47-48-malliset oikeanpuolisilla rateilla varustetut Fordson Thames 7V-mallit korvasivat sodanjälkeiset kalustepuutteet.7V-malleja oli mm.Ahon Sementtivalimolla betonirengaskuormurina ja Särkisalon Linjalla huoltoautona. Helsingin Hernesaaressa Suomen Ford Oy:n tehtailla koottiin näitä 7V-malleja,mutta Särkisalon Linjan huolto-Fordson näytti omalla korjaamolla rakennetulta.
V.1951-53-mallisia Ford F6-F8-kuorma-autoja Salossa näkyi silti enemmän,kuten
mm. Salon Sementtivalimolla ja Perniön Osuuskaupalla sekä yksityisillä liikenteenharjoittajilla,

1954.1946 Ford Luunokka Strömman kanavalla

1954.1952 Ford F8-Perniön Osuuskauppa

1958.Salon Sementtivalimon Ford F8 sillankulmassa.

1952. Ahon Sementtituotteen Fordson Thames 7V
torin linjuriasemalla.Taustalla seisova entinen Salon Rautakaupan Shell
oli muuttanut omistajaa.Uusi omistaja oli Lundelin ja itsekin muistan
huoltamoa kutsutun vain Lundelinin Shellinä,
By Juhart
jatkuu...

tiistai 27. syyskuuta 2016

My Mind in Customline.Ford Customline-unia.Vanhan roddarin muistelmat.2.

Checker- ja Ford Customline-taksit HOPin pankin kulmalla.
Keskellä 1936 Ford Fordor.
By Juhart
Paria päivää ennen 69-syntymäpäivääni olen yhä kiimassa 1952-56 Ford Customlineen.
Olen kollannut Auto Tradereitä ja joka kuukautena ostamani American Cars-lehden myyntipalstoja Customlineja,joita löytyy myytävänä Briteissä melko harvakseltaan,,ja kovaan lähes 10.000 puntaan..mihin  minulla tuskin on varaa senioriukkona. Pari Customlinea on mennyt ohi suuni n. 5000 punnan kategoriassa ,joista yksi sijaitsi Irlannissa ja toinen Skotlannissa.
Myyntikuvista irlantilainen kaksiovinen Customline oli lievästi kustomoituna varustettu Mercuryn lättäpääkasilla ja skotti-Customline sattui olemaan taasen helmoista ja pyöränaukoista himmeleinä..ja varustettuna kansiventtiilikutosella..Mielipiintymänä sen pitäisi olla neliovinen taksimalli,vastoin nykyroddarien kaksiovisuus- ja hardtop-makusuuntaa. Korvissani olisin halunnut lisäksi kuulla sen lättäpääkasin hurinaa,jota vaikkukorvaisena pikkukundina pidin melkein tuutulauluna,perheeni ajaessa Oksasen Customlinella Fammu-tädin Myllymäen mökille Merikulmalle..istuessani takapenkillä vanhempieni välissä jyrsimässä Musta Pekka-lakritsipatukkaa .
Vielä 70-luvulla hotrodaatteen kulkiessa polvihousuissa Suomenmaassa neliovisia jenkkejä haukuttiin Neekeriautoiksi tai Door Slammereiksi.Nykyään neekeri-sanaa ei saa tipauttaa huuliltaan vahingossakaan julkisuuteen .koska Black Life Matters-jengit voivat lynkata sinut...jopa Musta Pekka-lakritsipatukan järsimisestä..
Customline-projektien kuljetus alas Lontooseen olisi taasen maksanut lisästerlinkejä,jota minulla ei ole sattumoisin liikaa..saatika autotallipaikkaa..vaikka niitä olisi itä-Lontoossa tarjolla sopuhintaan..
Postcode lotteryn onnetarkaan ei ole suosinut minua kuin 10 punnan kuukausivoitoilla..eli pitää jatkaa unelmointia..

Pirssitolpan 49 Plymouth ja
50 Ford Custom
60-luvun alussa piirtelin tussilla ja vesiväreillä aikamoisen liudan A2-kokoisia Customline-kuvia,joilla tapetoin melkein uudelleen huoneeni haalistuneet 30-lukuiset liljatapetit. Uskaltauduin jopa maalaaman 1949-51 Ford Customeja,joita ei enää ollut pitkään aikaan näkynyt pirssitolpalla.Yhdellä ikäiselläni Hiitolan pojalla oli 60-luvun lopulla tummanvihreä 1950 Ford Custom ja 50-luvun lopulla kaikkien pikkupoikien pelkäämällä nimismies Paavo Somerikolla vaaleanvihreä 1951 Ford Custom.jonka keulaa komistivat tuplakromipropellit.



Tässä 70-luvun alussa maalaamassani kuvassa
Somerikon 51 Custom seisoo Keskuksen kulmalla.
Muita Fordeja vasemmalla Salon Lihan 50 Fordson Thames
E83W-paku
ja oikealla Fordson Thames 7V-kuormuri 
1951 Automyynnin Ford-raskaskalustoesittely
Minusta vielä 60-luvun alkuun saakka Salon nuori kaupunki muistutti uneksimaani oikeata Ford Countryä Salon Automyynti Oy:n ansiosta.Liike myi isossa skaalassa kaikenlaisia Ford-malleja,kuten saksalaisia Kölnejä- ja Rheinejä sekä Taunuksia,ranskalaisia Hercules Ford-kuormureita ja Vedettejä,
brittiläisiä Anglioita,Prefectejä,Fordson Thamekseja,Tradereita,Consuleita ja Zephyreitä jne..
30-luvun lopulla Automyynti myi amerikkalaisia Fordeja ja Lincoln Zephyreitä,sodan jälkeen 1949-54 F-sarjan kuorma- ja pakettiautoja, Mercuryitä,Ford Customeja ja Customlineja,
1955-57 Amerikan Fordeja ei näkynyt paljoakaan kuvioissa ilmeisesti amerikkalaisen laman ja suomalaisen tuontisäännöstelyn johdosta.Laulava Lihapulla alias Virran Olavi kylläkin toi New Yorkista privaattituontina yhden Fairlanen.Olalla taisi olla oikea 1952 Customline aiemmin lauluautonaan.
1958-62 taas myytiin Fairlaneja,Couriereja ja Galaxieita..jonka jälkeen jenkkimallit alkoivat hiipumaan katukuvasta.Yksi Thunderbird sattumoisin kuului katukuvaan.
V.1965 Grönroosien autokouluun vielä ilmestyi kouluautoksi punainen Mustang..

Ruohosen 1958 Fairlane-taksi

1959 Ruohosen 58 Fairlane Ylikulman
Perniön Osuukaupan myymälän edessä
V.1958 Salon pirssitolpille ei ilmestynut yhtään jenkki-Fordia,mutta kauppalaa ympäröivä maaseutu suosi uusia Fairlaneja jossain määrin.Yksi särkisalolainen taksimies Ruohonen ajoi 1958 Fairlanea ,samoin kuin yksi isäntä sompaili toista samanlaista mustaa Fairlanea,joka yleensä seisoi Torikadulla lyseon edessä..aivan minun huoneeni ikkunan alla,kullalla eloksoidun kylkilistan kiillellessä kevätauringossa.En muista tarkkaan oliko ison talon ainoa poika lyseon lukioluokilla oppilaana..
1958 jenkki-Ford ei kantanut perätaulussaan pyöreitä takavaloja,vaan kahta paria suorakaiteen muotoista punaista kurkkupastillia.
1959 ostin itselleni oman 1959 Ford Galaxien Suvannon lelukaupasta Postinkulman kyljestä.
Se oli Revellin 1959 Ford Galaxie 500 Skyliner Retractable Top-koottava,joka vaikealla kokoamisella polystyreenliimasta jäykkänä ei laskenut kattoaan alas,kuten aidot Retractablet,joidenka monimutkainen katonnostolaitteiston sähkömoottorisysteemi yleensä reistaili.
Galaxie pölyttyi vuosia kirjahyllyssäni katto pystyssä 56 Buick Riviera hardtopin vieressä Humbrolin punavalkoisena pitkään Pikku Jättiläisen ja Mitä-Missä-Milloin-opusten välissä..

1957.Hellatehtaan portilla.Minä maanittele-
massa kissanpoikaa
Ford Big Jobin alta,
Juhart

1960 Leinon 60 Ford Courier ja taustalla
Leinon "Armi" eli Armstrong-Siddeley
Star Sapphifre,
Juhart
Koska Leinon liesitehdas aikoinaan 20-luvulla myi T-Fordeja pappilan naapurissamme,niin Leinon omistajavelipojat samoin suosivat Fordeja..ainakin Heikki Leino,joka ajoi tummansinistä ja valkeakattoista 1960 Ford Courieria. Se taisi olla ainoa 1960 jenkki-Ford Salonseudulla.60-malliset jenkki-Fordit olivat melko harvinaisia koko Suomessa,joskin valtiolla ja armeijalla taisi olla joitakin mustia Customeja virka-autoina valkopohjaisin leijonarekisterein.
Toinen Leinon pojista ajeli poikkeavasti valkovihreätä 1960 Armstrong-Siddeley Star Sapphirea.Leino liesitehtaan kuorma-autokalustona oli beessinväriset ja mustalokasuojaiset Fordin F-sarjan Big Jobit,joskin aiemmin tehtaalla oli ollut käytössä "lehmänselkä"-Fargoja.



1960 Ford Custom..valtion leijonarekiserinen
virka-auto Helsingissä..



....jatkuu...

sunnuntai 25. syyskuuta 2016

My Mind in Customline.Ford Customline-unia.Vanhan roddarin muistelmat.1.

1990. Adventures of Ford Fairlane
by Renny Harlin
1953 Ford Customline-taksi
Ford 1952-1954 Customlinesta ei olla tehty elokuvia tietääkseni,vaikka niitä on vilahdellut monissa hollywoodylaisissa elokuvissa.Suomalaissyntyinen elokuvaohjaaja ja nykyään Kiinassa asuva Renny Harlin on kylläkin ohjannut v.1990 Adventures of Ford Fairlane-filmin,jonka paatähtenä esiintyi 1957 Ford Fairlane.Fairlane-mallihan myöhemmin korvasi Customlinen..
Ford Customline on minulle jäänyt jo pikkukundista asti jonkinlaiseksi märäksi uneksi,koska kotikauppalani sillankulman taksikopin edessä niitä seisoi ainakin kaksi kappaletta..pirssikuskien Oksasen ja Lundenin 1952-mallista.Lundenin poika Markku oli vielä keskikoulussa luokkakaverinani,jolloin lukion kynnyksellä tiemme erosivat,Markun suunnistaessa poliisikouluun ja minä kohti ylioppilaskirjoituksia.
Ilmeisesti Lundenin 1952
Customline
Markku myöhemmin pääsi pulskistumaan Ford Transit-poliisimaijan etupenkillä nuorempana konstaapelina eli pysymällä Ford-merkissä.minun haaveillessa jonkinlaisen Fordin ostosta puolipersaukisena yo-merkonomina.Kerran pääsin pappilan hovihammaslääkärin Inkeri Linnan Ford Escort GT:n puikkoihin joskus 1976,Inkun lainatessa sitä minulle Naantalin matkalle.
Valitettavasti palatessani kesäillan seesteessä vaimoni ja kahden pikkumululani kanssa Naantalista,natkamme keskeytti jossain Piikkiön ja Paimion rajamailla eteen hypännyt peura,joka mälläsi Escortin syylärin sisään.lentämällä kaaressa asvalttitien toiselle puolelle.
Pikkutyttäreni herättyä takapenkiltä paukaukseen lausahti:
--Isi..miksi auton etuikkunassa on paskaa?
Paikalle ajanut poliisi-Saabin konstaapelikaksikko sitten lopetti peuran kituvan elon virkapistoolilla.
Se oli viimeinen kokemukseni yhdestä britti-Fordista ja vasta 1987 Manilassa pääsin yhden amerikkalaisen Ford-konsernin tuotteen,1966 Mercury Comet Caliente-avoauton omistajaksi...mutta se ei ollut minulle se oikea ja aito jenkki-Ford,josta oli aina haaveillut.

1930 ca.Leinon auto-osaston Ford-myymälä Rummunlyöjänkatu 7.


Taksikopin pokkasakki ja
Customline
by Juhart
Ford merkkinä oli ollut kotikauppalassani erittäin suosittu jo vuodesta 1924,jolloin liesitehdas E.& J.Leinon auto-osasto edusti Rummunlyöjänkadulla T-mallin Fordeja.Myymälä sattui sijaitsemaan aivan pappilamme lankkuaidan viereisessä myymälärakennuksessa,missä 50-luvulla kaupattiin puuhelloja.Ford-edustus siirtyi 1932 johtaja Aarne Vallille,jolle Suomen Ford Oy. tarjosi piiriedustusta,mutta Valli päätti muuttaa Turkuun,perustamalla kuuluisan Auto Valli Oy:n Ford-edustuksen. Salon Ford-edustus myytiin Frans Koskenmäelle,joka aloitti Salon Automyynti Oy:n Ford-edustuksen Halikon tullin uudessa myymälärakennuksessa v.1936.

1952 Ford Consul
Salon Automyynti Oy:n Turuntie 3:n vitriinissä
V.1949 Ford-myymälä muutti Turuntie 3:een,minkä vitriineistä pääsin ihailemaan uusia Fordeja jo pikkukundina 50-luvun alusta lähtien.Muistan vielä hyvin v.1957,jolloin uusi brittiläinen Ford Trader-kuorma-automalli esiteltiin Automyynnin edessä.
V.1948 syksyllä Automyynti myi salolaisille pirssikuskeille ensimmäiset uudet sodanjälkeiset "Shoebox"-Ford Customit,jotka myöhemmin vaihtuivat uusiin 1951 Ford Customline-malleihin,
Niitä ULA-taksi Customlineja sitten 50-luvulla aina saapui pappilan paraatiovelle isän soittamana
papin virka-ajoihin.

1948 syksy.Salon uudet 1949 Ford Custom-pirssit
Automyynnin korjaamon edustalla
1962 Ford fairlane Suomessa
Viimeisin Ford,jonka muistan saapuneen pappilan portille oli Oksasen norsunluunvärinen 1962 Ford Fairlane,jonka takasiivessä kiilsi 3 vaakasuoraa kromipisaraa..
Siihen aikaan pirssikanta alkoi hiljalleen eurooppalaistumaan,pirssijonojen täyttyessä Ford Zephyreistä,Vauxhall Veloxeista ja Opel Kapitäneistä..eurojenkeistä..kunnes melkein kaikki taksit olivat lopulta Mercedes-Benz 190-200D-malleja.
Viimeiset sitkeimmät tolpalla seisovat jenkkipirssit olivat Rambler Classiceja ja Studebaker Larkeja.

1952 Ford Customline Pekka ja Pätkä-
filmissä 1953
1952 Ford Customline seurasi muodoiltaan v.1949 Ford Customia uusin tulenpunaisin raketinperätakavaloin,jotka säilyivät pyöreinä v.1960 asti.jolloin takavalot muuttuivat Vicksin yskänkaramellin muotoisiksi pastilleiksi,palautumalla taasen pyöreiksi v.1961. 1952 Customline sai yksiosaisen tuulilasin ja Shoebox Customin jäänteenä pienemmän propellimaisen kromikeskiön. maskin sivuilla olevien propellimaisten suuntavilkkujen kera.
3.9-litaisen-110hp- sivuventtiili-V8;n rinnalle esiteltiin uusi kansiventtiilinen Mile Maker-kuutonen.
Muistaakseni kaikki salolaiset Customlinet olivat niitä lättäpääkahdeksikkoja ja jopa Ahon Sementtituotteella oli yksi harmaa 1952 Customline Overdrivella eli loikkarilla.
1954 Traktorikauppiaan Ford
Mainline
1952-malliston perusautoa Mainlinea Salossa ei näkynyt,mutta muistaakseni valtion ja armeijan virka-autoina mustat ja kormeista riisutut Mainlinet olivat vakiotavaraa 50-luvun puolivälissä.
Volgan ensimmäinen kromimaskikin muistutti Customlinea,minkä propellikuulan tilalle oltiin muokattu krominen Neuvostotähti.Presidentti Kekkonenkin oli saanut sellaisen Volgan lahjaksi itäjohtotovereiltaan.
Customlinen kojetaulu samoin matki suihkukautta,minkä koristeena seisoi juustokupuinen nopeusmittari,jonka läpi auringonvaloakin pääsi paistamaan.
1957 Volga M-21 taksi Teboililla
Itänaapurimme uudessa Volga M-21-mallissaan otti sen juustokupumittariston omaksi keksinnökseen,jonka läpi paistoi ikuisesti nouseva itäaurinko ja joka samoin silmät tihrussa katsellessa muistutti muodoltaan Customlinea.
Customlinea matkittiin myös Japanissa asti,jossa 50-luvun puolivälissä uusi Toyopet Crown kantoi Customlinemaisia kuosissa propellikuulamaskein.
Muistaakseni Hudsonin uusi Jet-kompaktimallikin muistutti sivulta paljon Customlinea suihkukauden alkuaikojen mallina.
Jet taasen ei elänyt kuin parisen vuotta kysynnän oltua pikkujenkeille heikkoa..
1953 Hudson jet
1953 Customline menetti propellikuulansa kromirenkaan keulalta,jonka vaakatasoiseen kromiviikseen kuulan kummallekin puolelle koristeltiin 3 mustaa pantaa a la Mercury.
Vilkutkin muuttuivat pyöreistä ilmanottoaukoista suorakaiteen nuotoisiksi viiksenkärjiksi.
Samana vuonna uutuuksina esiteltiin jarru- ja ohjaustehostimet. 1953 oli Fordin 50-vuotismuistojuhlien aikaa,jolloin Fordien ratinkeskiötkin saivat 50-vuotisjuhlien muisto-ornamentit.
1954 kauan elänyt sivuventtiili-V-8 korvattiin uudella Y-blokkisella kansiventtiili-V-8:lla,jota kaksikurkkuinen kaasutin ruokki 130 hevosvoimalla.
1954 Ford
Customline
Patrol car
Nelikurkkuinen Holleykin oli tarjonnassa lainvartijoille,jotka saivat Y-blokista ulos 160 hevosvoimaa..
1954 lasikattoinen Victoria Skyliner esiteltiin akryylisellä puolilasikatolla ja Country Squire-farmari sai lankkukylkensä tilalle lasikuistuiset puuornamentit.
Lisäherbeleinä Fordeihin sai neliasentoiset sähköistuimet sekä sähköiset ikkunanostimet.
1955 Ford-mallistoa jälleen muokatiin virtaviivaisemmaksi  sekä pitemmäksi panoramatuulilasein sekä kromiritilämaskein ja pienin siiventyngin,joskin mallissa säilyi A- ja C-pilarien välinen vanha Shoebox-korimuoto.
Customline yläpuolelle esiteltiin Fairlane-mallisto ja Mainlinekin sai peruskuutoselleen enemmän volyymiä ja hevosia (120HP-223cid).
Uusi 272 cid Y-blokki tuotti 162 HP:tä ja uusi Thunderbirdin 292cid Y-blokki 192 HP;tä...
1957 Ford Custom 300
Ford Custom näkyi vielä mallistoissa vuosikymmenen loppuun saakka Customina ja Custom 300:na.
Viimeisen Custom-välähdyksen sain American Pickers-sarjasta,missä pickerkaksikko pohjois-Karolinassa osti kimpassa kaksi kaksiovista 1957 Ford Custom 300:aa 5000 taalaan.
Mike kylläkin kutsui mallia pelkällä numerolla "Threehundred"..
Viimeinen amerikkalainen Customline valmistettiin v.1956,joskin Australiassa sen valmistusta jatkettiin vuoteen 1959.

1956 Customline Victoria
1954 Ford Customline Australia

--jatkuu..