tiistai 21. helmikuuta 2017

Menneitä katsellen kuorma-auton hytistä.Vanhan roddarin muistelmat.3.Kauppalan lava-autot.

Karjakunnan kuskit potretissa.
Fordson Thames 7V ja REO Comet
By Juhart
1954 Federal
Seinäjoen Autokeskus
Brittikuorma-autot eivät täysin vallanneet kauppalan lava-autokantaa.
Vanhat sodan kokeneet kuljettajat pysyivät lujasti uskollisina amerikkalaisille merkeille,joilla he olivat aloittaneet ammattiuransa 30-luvulla.
GM:n ja Fordin,kahden jenkkivaltamerkin lisäksi kanadalainen Fargo ja Desoto pyrki Suomenkin markkinoille.
Pienempinä jenkkikuorma-autovalmistajina Federal ja REO onnistuivat myymään muutaman kuorma-auton suomalaisille autoilijoille 50-luvulla.
REO oli 30-luvulla erittäin suosittu kuorma-auto- ja linja-autoalustamerkki Suomessa.
1939 Federal käytössä vielä
50-luvulla
Federal taasen harvinaisempi.
Edellisissä kirjoituksissa olen maininnut 40-luvun lopun jenkkifordit- ja -letukat,joista voin jatkaa 1948 esitellyn uuden amerikkalaisen Fordin F-sarjan,joka korvasi 30-luvun lopun malleihin pohjautuneen Luunokkasarjan.
F-sarja kattoi kaikki kantavuusluokat kevyistä pickupeista sekä umpikuorma-autoista raskaasen kalustoon.



1948 Ford F-1 pickup
1948-52 F-sarja eli Ford Bonus-Built Series
---------------------------------------------------------
Tämä F-sarja pohjautui amerikkalaisten viimeiseen sotaa edeltävään vuoden 1942 pickup-ja kuorma-autosarjaan,jota tarjottiin eri kantavuusluokissa pickupina,umpikaappiautona,umpikuorma-autona,COE:na eli bulldogina,kuorma-autona sekä koulubussialustana.
Tyyliltään F-sarjan kori oli edellistä Luunokkaa virtaviivaisempi,kromisin vaakasuorin tai hopealla maalatuin ripamaskein,missä ajovalot oltiin asennettu "Grillin" kummallekin puolelle,verrattuna edeltäjäänsä,jonka ajovalot olivat sijoitettu lokasuojien päälle torpedoiksi...
Kaksiosainen tuulilasi oli samoin vaihtunut yksiosaiseksi.
Ford F-6 paloauto ja
kantosiipialus Sirena
Moottoripuolella 1948 F-sarja sai v.1947 esitellyn henkilöautolinjan 7H  226 cid-95 hp-sivuventtiili- V8:n.Vaihtoehtona tälle tarjottiin voimakkaampaa 239 cid-100hp sivuventtiilikonetta 3-vaihteisella ja lattiakeppilaatikolla vakiona F-1-malleissa,3- ja 4- vaihteisen heavy duty-laatikon ollessa optiona lisähintaan.F2-F3-sarjassa ne tulivat vakiona.
1948 Fordin F-sarjaa ei tuotu Suomeen suurempia määrinä. Yhden kuvan olen taltioinut Suomessa koritetusta F-6-paloautosta kantosiipialus Sirenan vierellä 50-luvulta.

Kotikauppalastani en muista yhtään ensimmäisen polven 1948-49-50 F-sarjan kuorma-autoa,saatika kaappiautoa,v.1951-52 uutta F-sarjan kalustoa sitäkin enemmän.
V.1950 lattiavaihde oli vaihtunut rattivaihteeksi tuotannon puolivälissä.
F-sarjan kuonomalli oli muuttunut leveämmäksi ja maski matalammaksi,missä kromikuuppaiset ajovalot oltiin sijoitettu molemman lokasuojan päätyyn ja jota yhdisti maalattu hopeanvärinen sekä paksu metalliripa,jossa seisoi 3 suurta ja aerodynaamista hammasta.


1954 Perniön Osuuskaupan 1951 Ford F6
1951 Ford F-6 Salossa Vanteen Konepajan pihalla

1958.Salon Sementtivalimon 1951
Ford F-6 sillankulmassa

Kotikaupungissani uuden F-sarjan maskit hampaineen olivat muistaakseni vaaleanharmaan ja vaaleanbeessin värisiä.
Uutta isotakaikkunaista hyttimallia kutsuttiin Viiden tähden hytiksi...Five-Star Cabiksi. Kojetaulukin oltiin uusittu ja oviin asennettu sisäpanelit. F-1-F3- mallit olivat pickupeja sekä pickupiin pohjautuvia umpikaappiautoja,F-5-F-6-mallit nokallisia sekä COE-bulldogkuorma-autoja.. C-sarjana. 
Lisäksi F-5-F-6-mallja tarjottiin koulubussialustoina B-sarjana.F-5:n yläpuolella kuorma-autot olivat kantavuudeltaan keskisuurta sekä ns. Heavy Duty-raskassarjaa,jotka jakoivat hyttimallinsa kevyempien mallien kanssa. 1951 F6-mallia sai myös 254 cid sivuventtiilikuutosella.
Kauppalan SSV eli Salon Sementtivalimo käytti betoninharmaaksi maalattuja F6-kuorma-autoja sementtirenkaiden kuljetuksiin. Samoin ympäristökunnissa,kuten Perniössä Perniön Osuuskauppa jakeli tuotteitaan 1951 F6-lava-autoilla. Muutama yksityinen ammattiautoilija Salossa oli Ford F6- kuskina..


1953 Ford F-100 Maija keräämässä
rantojen miehiä..
Ny Juhart
1953 Fordin F-sarja oltiin muokattu uudempaan integroituneempaan uskoon.Mallinimetkin muotoiltiin uusiksi.Puolitonnisesta F-1:stä tuli F-100,kolmevarttitonnisesta F2-F3:sta F250 ja F-4:stä 1-tonninen F-350. Lisävarusteina sai sisäkattovalon,ovien kyynärnojat,häikäisysuojat sekä AM-radion.Maaliskun 13. päivänä 1953 optiona sai Ford-O-Matic-automaattilaatikon.1953 oli Ford F-100:lla viimeinen sivuventtili V8-vuosi,mutta kanadalainen Mercury M-sarja jatkoi vielä pitempään "lättäpäällä".
1953-54 nähtiin ensimmäinen Y-blokkinen ja kansiventtiilinen 239 cid V8 ristittynä Power Kingiksi.Kuutoskonetta oltiin porattu 215:stä 239 cid:hen ja ohjaustehostimen sai optiona.
1954 239 vaihtui isompiin 279 ja 317 cid variaatioihin.
Kauppalan VPK:kin kasvatti vanhaa kalustoaan 1954-56 Ford F-600 paloautoilla.Vanhin paloauto oli vanhasta pirtutaksista muunneltu 1926 Hudson Super Six.Toiseksi vanhin Ford-paloauto oli 1940 Ford Hävittjä ja sitä seuraava sota-aikainen ja ilmeisesti Yhdysvaltojen armeijan ylijäämävarastosta hankittu Dodge Powerwagon.Salon Auto-Osan,paikallisen Chryslerin ja Jeepin edustajan pihalla esiteltiin v.1957 kevyempi Jeep-paloautokin ruiskuhommiin..


1957 Jeep-paloauto edestä

Sama takasivulta



1961.9.1.Salon VPK;n Fordit
 uuden Vilhonkadun
Gulfin
avajaisissa





1955.Hellatehtaan portilla.
Leinon 1954 Ford F-600
By Juhart
Kauppalassa Rummunlyöjänkadun naapurissamme Leinon liesitehtaalle oltiin samoin ostettu parisen 1954 Ford F-600-kuorma-autoja maalattuna entisiin vaaleanbeessisiin fliittiväreihin..mustin likasiivin.Kauppalan poliisilaitoskin vanhassa Raatihuoneenkadun raatihuone-ja kirjastorakennuksessa sai syvänsinisen 1943 Ford F-100-Maijansa,joka kelpasi pitkälle 60-luvun loppupuolelle asti Juoppomaijana,kunnes v.1958 kamarin muutettua uuuteen virastotaloon Kirkkokadulle taloon ostettiin länsisaksalainen Ford Taunus FK1250-Maija..Nimismies Somerikko silti vielä 60-luvun loppuun asti ajeli luotetulla keskivihreällä 1951 Ford Customillaan...

Jenkki-Ford-kuorma-autojen myynti alkoi hiipumaan 50-luvun puolivälin jälkeen-Samoin kävi GM:n jenkkikuormureiden kanssa.En nähnyt yhtäkään 1953-60 Chevrolet-kuorma-autoa kauppalassa,kun GM:n brittidivisioona ryhtyi tuomaan maahan Bedfordeja v.1953 TA-mallista eteenpäin. 

Salon Traktoauto Oy oli onnistunut myymään muutamia 1953-54 Studebaker-kuorma-autoja kauppalaan ja uskoisin yhden olleen Salon Kauppaosakeyhtiön käytössä.


1957 Joulutorvisoittokunta Salon sillalla.
Takana joulupukki 1957 Studebakerin lavalla 

1957 Studebaker halfton pickup

V.1960 syksyllä näin muutaman 1961 jenkki-Ford F-700-mallin seisomassa uusien britti-Traderien vieressä Salon Automyynti Oy:n pihalla.Muistaakseni nämä olivat dieselöityjä ja yksi niistä meni kemiöläiselle ammattiautoilijalle Börje Lindroosille.


1961 Ford F-700 Diesel.
Börje Lindroos.Kimito

Rekisteriote samasta
Kanadalainen Fargo ja Desoto
------------------------------------------------
Pikkukundina Helsingissä näin niitä paksukuonoisia Kanadan Desoto-Mustamaijoja liikenteessä. Suomeenhan tuotiin 50-luvulla paljon Plymouth-korisia ja Desoto-keulaisia kanadalaisia mutaatiomalleja.
Myös ruotsalainen AMA Norrköpingissä kokosi Desotoita Plymouthin vaatteisiin. 
Kanadalaist Fargo ja Desoto paketti- ja kuorma-automallaissa olivat näoltään likisamanlaisia kuin jenkki-Dodget.Amerikkalaisen Fargon valmistus oli päättynyt jo 30-luvulla ja Chryslerillä päätettiin,että Dodge-kuorma-autoja vientiin valmistettaisiin Fargo-merkkisenä.
Kanadassa,Turkissa ,Intiassa ja monessa muussa maankolkassa kaikki Dodge-kuorma-autot olivat Fargoja.
Fargon maapallologokin kuvaa merkin globaalista valtausta.
1957 . Poliisi Desoto-Maija Helsingissä
Fargo- ja Desoto-kuorma-autoja valmistettiin monessa maassa,Turkki mukaanluettuna v.1978,jolloin Chrysler erosi liitosta Askamin kanssa,Askam-merkin jäädessä valmistusmerkiksi.Itse olen tavannut monia nelikulmakuonoisia Askam Desoto-kuorma-autoja Saudi Arabian länsiprovinssin Jordanian rajan ja Jeddan välisellä maantiellä 80-luvun alussa ollessani projektiostajana yhdessä suomalaisarabialaisessa rakennusfirmassa Yanbun kaupungissa. 
Dodge ei koskaan hävinnyt kanadalaisilta markkinoilta. 1936-72 Dodgea myytiin Dodge-Desoto-diilereillä ja Fargoa Chrysler-Plymouth-diilereillä.
1950 Kanadan Fargo-kuorma-autot
Syntymävuoteeni 1947 saakka Fargon hytti oli samanlainen kuin sota-Dodge Powerwagonissa,kunnes 1948 uusi sodan jälkeinen kori tuli markkinoille Dodgen myötä.
Eroina olivat vain nokkamerkki,pölykapselit ja merkkilistat.Pickupeissa nyt takalauta eli takapelti oli stanssattu Fargo-nimellä.
Erikoisuutena oli myös ajovalojen sijainti lokasuojien kärjissä,jollaiseen Ford ja GM päätyivät v.1957 sekä 1955 merkkijärjestyksessä. Modernista ulkonäöstään huolimatta sen konepeitto aukesi sivuilta ns kaksiosaisena simpukkamallina. Se toimi hyvin etenkin öljyn tarkistuksessa,mutta moottorin nostossa tuli vaikeuksia,jolloin konepeiton keskiosa naarmuuntui työssä.jossa yhden monttöörin sijasta tarvittiin kaksi.
1954 Fargon keulaa muutettiin modernimmaksi ja matalammaksi tuulilasin tultua yksiosaiseksi .
1951-mallin maalattu jäähdytysripamallinen maski muuttui kahdeksi paksuripaisemmaksi ja korin väriseksi trapetsitangoksi,joidenka keskelle oltiin pantu koristeeksi neljä pystykkäistä kromikulmarautaa..kuten saman vuoden Plymouth Cranbrookissa.
1954 Fargo trucks
Takalasin vartti-ikkunoita ei ollut kylläkään kanadalaisissa malleissa.
Krominen maapallokeulakoriste oli kadonnut ja tilalle asennettu maapallomedaljonki keulapellin keskiripaan.
Dodgen Job-Rated -kylkimerkin tilalla luki pelkästään Fargo.Uuden konepeiton alla nyt oli tilaa vaikka uudelle Hemi V8:lle,joka oli voimanlähteenä isoimmille malleille.
Vuoteen 1957 mennessä sivuventtiilinen v.1954 esitelty 229 cid-kuutonen oli voimistunut 351 cid:ksi v.1955 alle 1.5-tonnin kantavuusluokassa.
Sisällä kojelauta oli symmetrinen,joskin nopeusmittari oltiin lainattu 1949-50 Plymouthista.
V.1955 panoramatuulilasi--sen ajan uusi hullutus--tuli vuoden fleivörinä.
Chrysler-yhtiön Forward Look-kylkilogo vaihtui Fargoksi lokasuosissa 1956.
1956 Fargo
Kaiken lisäksi sähköt vaihtuivat 12-volttisiksi ja renkaat sisäkumittomiksi.Optioina sai jarrutehstimen sekä Loadlife-automaattilaatikon vanhan Fluid-Driven tilalle. 
Kanadalainen 3.5-tonnin Fargo sai V8:n v.1955 ja 2-tonniset Dodget sekä Fargot 1956..ja koko kuorma-autosarja v.1957. Huomionarvoista on,että 1957 303 cid V8 oli sama kuin v.1957 Dodgeissa ja Plymoutheissa ja jota käytettiin kanadalaisessa 1956 Dodge Custom Royalissa sekä Chrysler Windsorissa.
Kanadalainen Custom Royal 2-kurkkuisella kaasuttimella ja Windsor nelikurkkuisella kaasuttimella olivat jo tuotannossa ennen amerikkalaista 1956 Plymouth Furya.
1957 Fargo D-700 veturi
Lopulta v.1957 kanadalaiset saivat ostaa kevyemmän Fargon V8-moottorilla. Alkuperäinen 1956 Furyn kaksikurkkuisella kaasuttimella varustettu ja lievästi alitehoisempi V8 tuli vakiomoottoriksi Fargoihin.
Optiona 1-tonnin Fargoon sai 315 cid V8:n--aiemman 1956 Dodgen Super Red Ram Hemin.
Ulkoisesti Fargo oli saanut yläsilmäluomet ajovaloihinsa kuin 55-56 Plymoutheissa ja uuden maskin,jonka aukko oli matalampi,parkkivalojen istuttua molemmissa päissä. Ohut maalattu keskiripa yhdisti parkkivalot ja maskin keskellä seisoi maalattu pystyripa.
Konepelti oli nyt uutta yksiosaista ja edestä aukaistavaa alligaattorimallia.Lokasiojien Dodgen Job-Rated-logon tilalle laitettiin uudet The Power-Masters-kromilogot..kuin jäänteenä Desoton vanhasta lättäpääkuutosesta.
1958 Fargo Sweptside pickup
"Kalifornia Kustom Kar Kraze" eli kalifornialainen kastomautohullu(t)us oli iskenyt 1958 Chryslerin kuormuriväkeen..ja ehkä positiivisessä mielessä. 
Fargoa päivitettiin silloin ihan oikeilla tuplavaloilla.
Sellaiset sai optiona,kun tavalliset valoparit olivat vakiona.
Soikeat ajovalopohjat tulivat esiin c-muotoisista aukoista maskin sivuilta. Valojen välissä kiilsi 3 kromattua Kustom-putkea,neljännen ollessa maskin alla erillisessä pikkumaskissa.Konepellin sivuissa kiilsivät Kustom Louvret eli kustomilmanottoaukot lokasuojien laskiessa syvinä Darrin Dipeinä ovien takareunoissa.Tämä sattui olemaan Dodgen ja Fargon viimeinen muodonmullistus v.1960 saakka...

Suomalaisia Fargoja ,Desotoja ja Dodgeja:


1955 Fargo Custom.Mommilan kartano
Kaksi 1950 Fargo-tukkirekkaa Mikkelin mlk:ssa
1962 Desoto D-Series Hatanpään Uniolla Tampereella
1963.1960 ca.Dodge D-Series ka Mannerheimintiellä
Stockmanin
kulmalla
1960 Desoto D-Series ka
jatkuu...

maanantai 20. helmikuuta 2017

Menneitä katsellen kuorma-auton hytistä.Vanhan roddarin muistelmat.2.Kauppalan lava-autot.

1956 Commer Superpoise.Sulo Vilenin hinausauto


Brittikuormurit..jatkoa
-------------------------------------
Tavallisten brittimallien eli Fordsonien ja Bedfordien ja lisäksi satamissa purettiin laitureille 40-50-lukujen taitteessa muitakin Sumujen saarten kuormurimerkkejä.
Mm.Commerit,Dodget,Morris Commercialit ja Leylandit liittyivät värikkääseen brittimerkkirjoon. 


Salolaisen Pekka Laineen 1950 Commer TS3-onnikka

Commer TS3- ja Mercedes-Benz-
maitoautot
By Juhart
Commer
-------------
Bulldog-mallinen Commerin TS3-malli kaksitahtisella vastaiskudieselmoottorilla saavutti suosiota Salonseudulla mm. maitoautona. Tunnistin sen päkättävän äänen jo kaukaa katsomatta pikkukundina. Muistaakseni sellaisia ajeli Suomusjärven Kitulan Osuusmeijerin pihasta sisään ja ulos maitotonkkakuormat niskassa.
Kauppalan Länsirannassa Keskuksen talon vieressä entisessä turkulaisen arkkitehti Bryggmanin suunnittelemasta jugendtyylisestä Tähti-Kinosta funkkistyyliseksi muutetussa liikerakennuksessa Salon Traktoauto Oy laajassa merkkiedustuksessaan myi Commeria,Triumphin,Standard Vanguardin,Citroenin,Ferguson-traktoreiden ja Studebakerin ohella.
Myöhemmin Commerin ohella Karrierilla oli samanlainen COE- (Cab Over Engine) mallisto uudistetuin maskein.
1955 Commer Superpoise Panelvan
Televisiosta tutun Tankki täyteen-komediasarjan huoltamon omistajan Sulo Vilenin hinausauton sisaruksia Commer Superpoiseja samoin näkyi liikenteessä mm. tukkiautoina.
Superpoise pohjautui v.1939 esiteltyyn malliin.Sodassa britit käyttivät Superpoisesta muunneltua Q4-sarjaa rintamilla. Nokallista Superpoisea tarjottiin 6-sylinterisinä bensiini- ja dieselvariaatioina 1.5.-6.tonnisissa kantavuusluokissa,kun vasta 1955 sarja siityi 2-5-tonnisiin.
Rootesin Commer-merkki muuttui vasta 1970-luvulla Dodgeksi Chryslerin ostettua koko Rootesin merkkkikirjon.
1955 Uusi Superpoise IVB sarja sai uuden korin,jota valmisti Airflow Streamline Ltd-tehdas Northamptonissa.
Samaa koria käyttivät Dodge,Leyland sekä Ford.
1955 Commer Superpoise IVB kori




1950 Fargo 100-mainos

1950 Perniöläinen Fargo 100-maitoauto



1939 Fargo Suomessa
Dodge,Fargo ja Desoto
----------------------------------------
Suomeen sodan jälkeen tuodut Dodge-kuorma-autot tunnettiin Brittein saarilla Kew Dodgeina.Kew Surreyssä,Kentin maakunnassa oli Dodge Brothers UK:n kotipaikka. Alunperin tehdasta kutsuttiin Kew Chrysleriksi,jossa 30-luvulla koottiin maahantuoduista osista Dodge-kuorma-autoja sekä Plymouth-henkilövaunuja.Sota-aikana Kew-tehdas Halifax-pommikoneiden ohessa valmisti armeijalle Dodge 82A- ja 101A-kuorma-autoja,jotka olivat varustettu Perkinsin sivuventtiilidieselkoneilla.
Ennen sotaa Kew Dodget tunnettiin vain kotimaan markkinoilla,mutta sodan jälkeen maan johdon valuuttapulassa kehoitettua autonvalmistajia keskittymään vientimarkkinoille  Kew Dodgea vietiin Australiaan,Uuteen Seelantiin,Alankomaihin.Peruun.Filippineille.Etelä-Afrikkaan,Turkkiin sekä Alankomaihin.Intiassa Kew Dodgea myi menestyksekkäästi Premier Automobiles.

1952 TB:n Fargo 100 Vaskiluodossa
1955 ca.Leinon Fargo- tai Desoto-rekka
Horninkadun ja Raatihuoneenkadun
 kulmassa
V.1949 esiteltiin ussi Kew Dodge-sarja alkaen 100-mallilla (103-105- ja 106) sekä rekkaveturina,jollainen kotikauppalassani oli pappilan naapurin E.& J.Leinon tehtailla joko Fargo taikka Desoto hiekanruskealla hytillä ja mustin likasiivin. vasta 1954 Leino vaihtoi amerikkalaiseen Fordin F-sarjan kalustoon.
Kew Dodgen Fargo - ja Desoto-mallit olivat tarkoitettu vientiin,kuten Australiaan,Uuteen Seelantiin ja Eurooppaan ja joita Suomeenkin saatiin kohtuullinen määrä.
Suomessa 100-sarja tunnettiin ns. Lehmänselkänä erikoiselta sivuille laskevalta konepelliltään.


1957 Hells Drivers-filmin Dodget
Britit kutsuivat sitä Parrot Noseksi eli Papukaijanokaksi.
Brittiläinen Pinewoods Studion tekemä filmi Hells Drivers teki Parrot Nose Dodgen kuuluisaksi uhkarohkeissa soranajo-otoksissa..Suomalaiset kuuluisat Tuusulan sorakuskit taas tunnettiin Sisuista sekä Volvoista.
1957 Dodge-Fargo-Desoto Kew-kuorma-automallit muuttuivat osittain LAD (Leyland-Albion-Dodge)-korisiksi COE-malleiksi,joskin  alemmissa kantavuusluokissa myytiin ns. nokkamalleja,joidenka korimalli oltiin kokonaan uusittu.Suomessa niitä saatiin Fargoina ja Desotoina.V.1962 niitä myytiin jo Chrysler-kyltin alla.
1962 Chryslerin Kew-
kuorma-autot:
Ylhäällä LAD.kori.
Alhaalla Airflow
Streamline Ltd:n
korimalli
Itse olen nähnyt niitä tavallisissa monttuajoissa,mutta useimmiten jakelutehtävissä.kuten meijerien katettuina maitoautoina.
60-luvun alkupuolella ne olivat melko yleisiä v.1960 kotikauppalan tultua kaupungiksi..


1958 Desoto-maitoauto postimerkissä,postitettuna Salosta
1951 Leyland Comet.Neeri
Leyland Comet
-------------------------
Comet oli melko yleinen merkki jo 50-luvun alun automaailmassa.
Suomeen tuotiin amerikkalaisia REO Comet-kuorma-autoja brittiläisen Leyland Cometin ohella.
Comet taisi olla huoltamoilla öljymerkkinäkin.
Leylandin kuorma-automerkit jo 30-luvulta lähtivät enimmäkseen villieläinmaailmasta,kuten Beaver-Badger-Hippo-Octopus-Cheetah-Cub-Gnu-Tiger jne.
Leyland Motors esitteli uuden Leyland Cometin v. 1948 kantavuudeltaan 8.75-tonnisena keskisarjan vaihtoehtona raskaammalle Tigerille.
Cometin hytti-ja kuonopellit tulivat Briggs-koritehtaalta,samoin kuin Dodge-Fargo-Desoto 100 sekä Fordson Thames ET6...eli näyttivät melko samanlaisilta..
Fordin ostettua Briggsin koritehtaan,Leylandin ja Dodgen piti katsella uutta korimvalmistajaa muualta.
Moottorivaihtoehtoina olivat 75hp-diesel- ja 100hp-bensiinimallit,joista jälkimmäinen oli harvinainen vaihtoehto Brittein saarilla.1950 dieselmoottoria suurennettiin 5.76-litraiseksi,tehon noustua 85:een,kokonaispainon noustessa 12.2-tonniin.
1952 ca.Someron linjan Leyland Comet
Salon Tähkän osuusliikkeen
edustalla Laineen Volvon takana
1952 Cometia sai bulldogversiona,jollaista Suomeen ei kai saatu monta.1958 Comet sai taas uuden LAD-korin,samanlaisen kuin Dodge ja Albion...ja mallia kutsuttiin Super Cometiksi.
Kotikauppalan ympäristössä ensisarjan Cometeja tapasi mm. maitoautoina,linja-autoalustoina ja jopa tukkiajoissa.


Suomen armeijan ET6 menossa Porkkalaan 1956
Fordson Thames ET6 1949-57
-----------------------------------------
Vanhan v.1936 lanseeratun Fordson Thames 7V seuraajaksi esiteltiin uusi ET6-malli syntymävuotenani 1947.
ET ei merkitse nykyfraseologian mukaan avaruusoliota eli Extraterrestialia,vaan English Truckia.
ET6:lla oli 2 konevaihtoehtoa;
--vanha 3.6l-85hp sivuventtiili V8 (sama kuin Ford Pilotissa)
--Cost Cutter 3.6l- sivuventtiilinelonen (sama kuin bensiinikoneisessa Fordson-traktorissa).
Tämä moottori tuli pohjaksi Fordin itse kehittämän 3.6l-70hp-dieselmoottorin valmistukselle 1954.
1962 ET6 penkkariajossa Salon
Kauppaosakeyhtiön edessä
ET6:n rinnalle tarjottiin samana vuonna ET7 Perkinsin 4.7l-50hp-kuutosdieselkoneisena.
Vasta v.1957 ET6 ja ET7 nimitettiin uudelleen merkinnöillä 500E ja 502E.
Lisäversiona tarjottiin nelivetoista Fordson Thames COE  (Cab Over Engine) ETF6-mallia varustetuna kanadalaisella sivuventtiilikahdeksikolla.
ETF6:n korin oli valmistanut British Light Steel Pressing,joka koritti samoissa kuoseissa bulldog-Commereita.
ET6-7-sarja vaihtui v.1957 Ford Thames Tradereiksi.
1956-63 Espanjalainen Ebro-kuorma-autotehdas valmisti ET-sarjaa lisenssillä Ebro-B-sarjana.
1953 Guy GS London Greenline-bussi
Britanniassa Guy-kuorma-autotehdas tarjosi yksikerroksisia ja Fordson Thames ET6-kuonoisia GS-busseja London Transportin Greenlinen Suur-Lontoon kehäaluereiteille.

Kotiseudullani Forson Thames ET-sarja oli erittäin suosittu yksityisammattiautoilijoiden,sementtivalimoiden,vapaapalokuntien,öljy-yhtiöiden ja liikeyritysten peruskalustona.
Suomen puolustusvoimillakin ET-sarja oli yleisessä käytössä.
Valtion Rautateillä muistan olleen käytössä Salossakin Kosan-kaasukäyttöisiä ET6:a.


1955 ET6.Union
1958 Austin LBW 2-3-tonnin ka
Austin ja Morris..sekä BMC
---------------------------------------
1956 Austin Loadstarin seuraajaksi tuli WE-sarja,joka ulkonäöltään näytti edeltäjäänsä suuremmalta.Sarjan alimpana oli kolmetonninen S303,sitten nelitonninen S403 ja ylimpämä viisitonninen S503.Kolme- ja nelitonniset kulkivat BMC:n 4-litraisilla bensiinikoneilla sekä 3.1-litraisilla BMC-dieseleillä,kun taas viisitonnisen moottorivaihtoehdot olivat 4-litrainen BMC-bensiinikone ja 5.1-litrainen BMC diesel.
Morris BMC:n uutena osakkaana aloitti v.1952 Morris Commercial 25-30 cwt LC4-5-sarjalla,jonka valmistus päättyi v.1960. 1953 LC-5 jatkoi 30 cwt:n kantavuusluokan kuorma-autona,kun taas LD-sarja käsitti vain pakettiautoja. 1954 esiteltiin LC05-dieselversio ,LC-sarjan valmistuksen päätyttyä v.1960,jolloin uusi ns. "kulmaovi" eli "Threepence Cab"  FG-sarja korvasi sen.
1953-58 Morris FV-FE-mallit
1948-53 Morris valmisti raskaampaa ja bulldogmallista 5-tonnin  FV-Series I-mallistoa,jota seurasi 1954-55 FV Series II. I /sarjan sotaaedeltävä hytin kaappariovi muuttui II-sarjassa edestä saranoiduiksi.II-sarjan Morrisin erikoispiirteenä oli sydämenmuotoinen maski,jonkalaista käytettiin myös varhaisimmissa J- ja LD- pakettiversioissa. 1955 FV:n kovasi FE-sarja eli III Series,jossa yhtiön Austinin ja Morrisin mallien yhdistäminen näkyi vain nokkamerkeissä. Muotoilu näkyi jopa 7-tonnisessa sarjassa,vaikka sen keulamerkkinä loisti kromireunainen BMC.
1958 FE väistyi FF:n tieltä,kun seuraavana vuonna kevyemmät FF-mallit korvattiin kulmaovisilla FG:illä.
Kotikauppalassani Salon Seudun Osuuskauppa vaihtoi vanhat Austin Loadstarit uudempaan S403-sarjaan.


Eläkemaitoautot.Austin, Fordson Thames ET6 ja DAF
By Juhart
1958 Tavara-asemalla.Austin S403
By Juhart
Austin S303 Ol. Ahjon myymäläautoina
jatkuu...